Keleti '12 – Gányország I.
2012. február 17. írta: rajcsányi.gellért (ergé)

Keleti '12 – Gányország I.

  A Baross tér állapota 2012. február 17-én reggel, a négyes metró építésének ötödik évében (via pnxntdd). És ugyanez pont száz éve, 1912-ben a hajtás után.

  Tudván a téma kimeríthetetlenségéről, úgy döntöttünk, sorozatot indítunk hazánk folyamatos balkanizálódásának dokumentálására. Szívesen várjuk olvasóink fotóit az igazán kirívó és felháborító esetekről, esetleg évtizedekkel korábbi állapotukat is megörökítő felvételekkel együtt a mandiner kukac mandiner pont hu címre.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr34122939

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gabenmongya 2012.02.17. 09:56:43

Srácok, ha Keleti, és fotók, akkor:
kelo.blog.hu/

Romboljuk le a modern világot... (törölt) · http://www.youtube.com/watch?v=9vq63q45qfk 2012.02.17. 09:58:47

Ne legyetek már ilyen "kek palik". Ez a liberális demokrácia totális kiteljesedése, a jövőbe vezető napsugaras, toleráns, másképpen okos út. Éljen!

karosszékely 2012.02.17. 10:08:26

Azért elég demagóg dolog egy építési területet összehasonlítani egy képeslappal. Persze, gondolom, a 4-es metró elkészülte után sem lesz ilyen szép zöld tér ott, sajnos.

Zb74 2012.02.17. 10:10:07

Nem mintha volna bármi örvendezni valónk is a jelen állapotok felett, de azért ez a "balkanizálódás" nem egy lineáris folyamat. Az elmúlt száz évben a Baross tér nézett ki már sokkal szebben is, mint most - amire a második kép tökéletes példa -, meg ugye rosszabbul is (elég emlékeztetnünk arra, hogy volt itt egy elég csúnya ostrom is 1944-45 telén). A "Fortepan" archívumban van egy kép az ötvenes évekből, hát, az sem volt egy szép időszak a tér életében. Aztán a hatvanas években történt egy átalakítás, aminek az értékéről lehet ugyan vitatkozni, de utána hosszabb időre újra rendezetté vált a tér. Majd kezdett ismét lepusztulni. Aztán jött az újabb metróépítés miatti feltúrás, aminek a következménye az első képen látható állapot. Egyszer azért csak elkészül ez a nyavalyás négyes metró is, és akkor ismét rendezett lesz a tér. Egy szó mint száz, szinuszgörbe ez inkább, mintsem folyamatos balkanizálódás. Egyszer fenn, másszor lenn.

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2012.02.17. 10:14:29

@Zb74: öt éve élek a környéken, elég hosszú ideje látom minden nap (és 2007 óta már folyamatában érzékelhetem) a lassú züllést.

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2012.02.17. 10:18:19

@karosszékely: nem önmagában az építési terület a baj. Az a gány raktár, az mindent elmond a négyes metró és Budapest univerzumáról. Hogy ez így ott lehet. Meg persze a sok kis nyomasztó, elkeserítő vagy gyomorforgató apróság a Keleti környékének fekete lyukából, ami csak sűrűsödik évről évre.

komment1 2012.02.17. 10:22:49

Szerintem Esztergomot fotózzátok. Lesz döbbenet. És az is elég emblematikus, ugye. Angelina Jolie 2010. nov.-ben a belvárosban forgatta a háborús filmjét - alig kellett díszlet. És azóta a helyzet változatlan.

Zb74 2012.02.17. 10:38:20

@rajcsányi.gellért (ergé): Ezt értem, de a képeslappal százéves távlatba helyezted a dolgokat. Az utolsó öt évben akár folyamatos is lehetett a lejtmenet, de az elmúlt száz évet nézve inkább hullámvasútról beszélhetünk.

A város egészére meg pláne nem lehet kiterjeszteni ezt a doom&gloom hangulatot. Kisgyerek koromban, a hetvenes évek második felében például a pesti épületek többsége feketéllett a koromtól meg ki tudja még, mitől - mára sok régi épületet lesuvickoltak, kívül és néha belül is rendbehoztak. Ha most teszel egy sétát, mondjuk, a VIII. kerület Nagykörúttól beljebb eső részén, csodálatos szépségű épületeket, utcákat, tereket fogsz látni. Ezek persze ott voltak gyerekkoromban is, csak a szépségük nem volt ilyen feltűnő. Országszerte is sok hasonló példa akad.

Ugyanakkor persze vannak a városban meg az egész országban olyan helyek is, amelyeket a háborús pusztítás meg a különböző megszállók rablásai, fosztogatásai után nagyjából a hatvanas-hetvenes évek fordulójára állítottak helyre, és épp azóta mentek tönkre. Ez szomorú, és nyilván sok ilyen képpárt is fogsz kapni a felhívásodra - apámnak is sok színes diája van a ~40 évvel ezelőtti világból, talán érdemes volna nekem is egy pár helyszínt felkeresnem, és nagyjából ugyanazokról a helyekről új fotókat csinálnom; nem biztos, hogy a jelenre nézvést mindig hízelgő lenne az összehasonlítás -; de azért látni kell, hogy a folyamatok minimum kétirányúak.

karosszékely 2012.02.17. 11:01:14

@rajcsányi.gellért (ergé): Én nem bánom, ha egy ideiglenes épületre (mert ugye az a raktár nem fog túl sokáig ott állni - remélhetőleg) nem költenek túl sok (köz)pénzt.

bolá 2012.02.17. 11:15:20

Valóban! Ez is ‟gyönyörű” jelképe a hazánkat tönkretevő globális imperialista finánctőke és az azt kiszolgáló komprádor kollaboránsok tevékenységének: a világ fajlagosan legdrágább metróját építik, és arra nem képesek, hogy abból a tömérdek pénzből normális felvonulási területet tartsanak fenn. Ez is jól mutatja, hogy csak a zabrálás volt fontos. Mellesleg szarban még soha nem építettek nívós dolgot.

Vhailor · http://tortenelemportal.hu 2012.02.17. 11:36:49

Borzasztó...

Mindig amikor Pestre megyek leparkolok egy ismerősömnél (biztos, ami biztos) és vonattal indulok a Keleti felé, de annyi cigány, kurva, zsebtolvaj, csöves még a pozsonyi főállomáson sincs, mint ott. Tiszta Balkán.

JohnnyLillibrogida 2012.02.17. 11:37:01

Remélem ha egyszer a befejeződik az építkezés visszahelyezik eredeti helyére a Baross szobrot.
Félretette őt a kádárizmus a Verseny utcához.

matolcsy · http://www.nuku.hu 2012.02.17. 11:47:07

Már egy kerek jurtát sem tudnak építeni.

Tóth Nándor Tamás 2012.02.17. 12:09:48

Nem vagyok városépítészeti szakember, de szerintem a modern városokban a pályaudvarok mindenhol a város legrosszabb arculatát mutatják. Szerintem Budapest gyönyörű hely, minden sikátorával és lelakott részével együtt. Szomorúnak találom, hogy sorozatot indítotok a főváros gusztustalan arcáról - nem lehetne ehelyett a szép oldalát bemutatni inkább?

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2012.02.17. 12:12:05

@rajcsányi.gellért (ergé): ha Makovecz építette volna (a raktárt), akkor meg az lenne a baj, sokaknak.
Fogd fel költségoptimalizált megoldásként!

tewton 2012.02.17. 12:14:42

@rajcsányi.gellért (ergé):
az a raktár pont hogy fáin, szerintem a pál utcai fiúk grundján lévő épület posztmodern újrafogalmazása. minimál, funkcionális, és formájában mégis a tradicionális fészereket idézi.

Alvarez 2012.02.17. 12:17:21

A Hócipőben is volt egy Budapest legszebb terei sorozat, sok fényképpel és vicces aláírásokkal. Teddybácsi belerakta a munkát, Ergé te se intézd el egy fotóval meg egy képeslappal, mert színvonal nem haladná meg a Baross tér jelenlegi állapotát.

Bell & Sebastian 2012.02.17. 12:29:04

@tewton: Janó a grundon, gondoltam, de látom, maga serényebb volt. :)

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2012.02.17. 12:35:39

Bojár Iván András, Facebook
"Az a népség, amelyik ma Budapestet lakja, nem ugyanaz, mint, amelyik fölépítete. Alapvetően nem érti. Leszarja. Sem megőrizni, sem XXI- századi módra, de értőn folytatni nem tudja."

Válasz:
"Most azt mondod, hogy a budapesti lakosok miatt ilyen a Keleti? Bocs, nem a te dolgoztál ezen a területen a Városházán 2006-2010 között? Nem hallottam a hangodat, amikor bejelentették 2008 februárjában (4 évvel ezelőtt !!!), hogy 4 hónapra lezárják a keleti előtti részt a metróépítkezés miatt, és négy hónap után minden maradt úgy."

Bojár Iván András:
"A városházán 1500 ember dolgozoott ekkoriban. Biztos most nagyon jó riposzt lenne, ha bebionyítanám, hogy metró ügyben is mennyi mindent csináltam. Hát sajna nem. Én a MAGAM dolgát végeztem. Ahogy az is nagy kár, hogy minden olyan városarclatot érintő kérdés, amelynek ügyében jeleztem, hogy egyeztetni kellene, rendszerint idióták, esztétikailag képzetlen mélyépítő mérnökök, és általában is, az inkompetenciát pártoló struktúra fogja maradt. Nem, került át hozzám, nem foglalkozhattam vele, holott meggyőződésem szerint az is a MAGAM munkája kellett volna legyen. Hiába ismertettem, hogy pld Bécs, Amsterdam, Milano, Barcelona városvezetései hogyan kezelik az ilyes kérdéseket. Ezért mondom, amit mondok. Szinte mindenkit ismerek ezen a területen: alapvetően nem értik a várost. Nem elegánsak, mint a régiek, nincs életfroma víziójuk, mint a régieknek, nincs bennük versenyszelélem, ambíció, mint a régiekben, nincs fantáziájuk, mint a régieknek, nem vállalkoznak, kockáztatnak, mint a régiek. És a szépség és rendfogalmak is teljesen mások ma már."

Válasz:
"Értem amit mondasz. De te ha jól olvastam, akkor fővárosi közgyűlési képviselő és városarculati tanácsadó voltál Demszky mellett 2006-2010 között. A metróépítések okozta "látvány" abszolút városarculat. Az egy vicc, hogy 5-6 évig vannak lezárva fontos terek és közlekedési csomópontok a mélyben zajló metróépítés miatt. Ha idiótákkal és dillettánsokkal voltál körülvéve, és nem tudtad elérni amit akartál, miért nem mondtál le? A közgyűlésben döntetlen volt, a te szavazatod sokat ért, mégsem használtad ki. Szóval kicsit álságos visszamutogatni, mikor 4 évig kulcspozícióban voltál."

Bojár Iván András:
"Nézd végig a szavazásokat. Nyilvánosak, elérhetők. Azt fogod látni, hogy renitens szavazó voltam, és épp BKV ügyben az én "kormányoldali" szavazatamon múlott, hogy fölállt a "kormányoldalt" ellenőrző bizottság. És nem csak ebben. Szerencsére olyan frakcióban ültem, ahol nem volt elvárt, hogy agyatlan gombnyomogatógépek legyünk, lehetett saját váéleményünk és gondolatunk is. Amúgy a palánkok civilizálására tettem javaslatot, többet is, még csak választ sem kaptam rájuk. Amúgy pedig azért nem mondtam le, mert nem kizárólag azok a dolgok voltakj a céljaim,miket most számonkérsz rajtam, hanem rengeteg minden más is, és azok között volt több dolog, amiben sikerült eredményeket elérnem."

Zb74 2012.02.17. 12:47:50

@Nándó: "a modern városokban a pályaudvarok mindenhol a város legrosszabb arculatát mutatják"

Nem éppen. A londoni Victoria-pályaudvar már idestova húsz évvel ezelőtt nagyon ott volt, de néhány éve jártam a St Pancras pályaudvaron is; az is nagyon kulturált.

"Szerintem Budapest gyönyörű hely, minden sikátorával és lelakott részével együtt."

Ebben viszont egyetértünk.

Satyala 2012.02.17. 13:18:01

Az V-kerben még sok házon ott vannak az 56-os golyónyomok.

xenuka 2012.02.17. 13:50:00

A maoista kommunista szdsz-es féreg Demszky erre volt képes

Alvarez 2012.02.17. 14:47:27

Na ezt is hozzá lehet írni. Bűz, sötét lámpa, ottalvó emberek mindig vannak, de tűzrakást még én se láttam az aluljáróban...

index.hu/bulvar/2012/02/17/tuzrako_hajlektalanok_miatt_allt_le_a_metro/

Unionist 2012.02.17. 16:12:28

a gazdasági szabadságharcot nem az "uruszágnak" kell megvívni, hanem a városoknak. elsőként budapestnek.

ha a fővárosban maradna a személyi jövedelemadó, és a társasági adó, és annak egy részéről a háztartások és a vállalkozások városfejlesztési céllal rendelkezhetnének, akkor polgári módon lehetne fejleszteni a várost. úgy, hogy a közberuházásokba a polgárság közvetlen beleszól. tudniillik a közberuházásokhoz az önrészt maga biztosítja. a pénzével szavaz. polgárosodásról, urbanizációról lehetne beszélni. szolidaritást meg biztosíthatják az egyéb adónemek: a járulékok, a jövedékek, vagy a forgalmi adó.

a kulturális felemelkedés záloga ez a gazdasági szabadságharc. csakhogy ehhez nem az államnak kell elszakadnia a világtól, hanem a városnak a pártoktól.

Unionist 2012.02.17. 16:13:42

@rajcsányi.gellért (ergé):
a népnemzeti magyarország mindig is a balkán része volt. fyi.

ketroot 2012.02.17. 16:46:38

Ez a kókány kép is csodálatosan illusztrálja, hogy mivé vált ez az ország.

Dr Milton 2012.02.17. 17:15:54

Vissza kéne térni a rendes államformánkhoz, régóta mondom, hogy addig itt fejlődés nem lesz.

Bell & Sebastian 2012.02.17. 17:26:34

Azé' csak kellett pár év a t. baloldalnak, hogy maga is felismerje, ez a púnijós metró építés milyen codálatoszan jővőbemutató dolog. Kábé a szerződések megkötéséig és a jutalékok zsebre gyűréséig volt érdekes.

De maj' mingyá gyün a Táskáttolni, aszt jól megmagyarázza.

tudi 2012.02.17. 18:18:40

Amikor novemberben Pesten jártam, akkor én is láttam ezt az "alkotást" persze csak a buszból a palánkkerítést és nem volt szívderítő látvány, ekkor adtam hálát, hogy vidéken lakom és nem a fővárosban, vagy inkább annak kevésbé szerencsés részein.

Laibach 2012.02.18. 00:25:16

@komment1: A VIII.ker egyes részein, meg Pitt fogja leforgatni az új Zombi filmjét Statisztákra nem is lesz szüksége, mert sajnos adva vannak.

SvenH. (törölt) 2012.02.18. 01:58:55

az elso kep veletlenul nem egy ZART epitesi teruleten tortent?
a kiscsako odasugrott a kinyitott kapuhoz es lefotozta a keritessel elhatarolt reszt?

koltseghatekony, nekem jobban tetszik mint az amit a faszszopogato nyalas selyemgomboc rogan csinalt hogy mindenkit megterhelt fel millaval meg a csecsemot is

amugy a 4es metro ugy an blokk inkabb lett volna koltseghatekony mert sajna elegge presztizsberuhazas szaga volt az egesznek...

Kandeláber 2012.02.18. 12:47:12

Azért nem lehetett olyan rossz a Monarchia.
A földalattit - elsőként a kontinensen, és London után a másodikat Európában - elég szépen megépítették.
Még a kettes és a hármas is jól összejött, leszámítva a Rákosi-korszak bénázását az ötvenes években.
Csak a "harmadik köztársaságban " tökölődnek így.

jvizkeleti · http://mandiner.blog.hu/ 2012.02.18. 14:02:57

@Kandeláber:

A Monarchia egy földi mennyország volt ehhez képest. :D Amit ma Budapestnek nevezünk azt gyakorlatilag akkor épitették fel néhány évtized alatt.

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2012.02.18. 20:33:08

be kell vezetni újra a németet hivatalos nyelvnek a németet.
a beszéd és az írás követlen hatással van a gondkondásra és a cselekedetekre.
rendezettebb lenne az élet.

is 2012.02.19. 21:43:18

@karosszékely: de, a tervek szerint legalábbis, és kivitelezésben is talán már lefedték a tér közepén a lukat, és az konkrétan zöldfelület lesz. keresd ki te is az interneten a látványtervet. hol is van, hol is van ... itt: www.kozlekedes.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=67%3Aref33004metro&catid=49%3Akoezlekedesi-halozatok-letesitmenyek-tervezese&Itemid=83&lang=hu

tempefoi · http://tempefoi.blog.hu/ 2012.02.20. 13:18:37

@karosszékely: Miért lenne demagógia? 1912, 2012. Kerek, szép számok. A demoralizáló bolsevizmus pont ezt igyekezett kiverni belőlünk, a kérlelhetetlen, tiszta beszédet. A dolgok nem úgy vannak, hogy ööö, meg izzéé, meg minden relatííív, nem. Vannak. Két fotó, ez van. Nem kell magyarázkodni. Egyébként elképesztő a balkanizálódás, és valahol megmagyarázhatatlan a város hanyatlása. Lassan már azt mondhatjuk róla, Szőcs Gézával, amit ő Kolozsvárra, hogy "hiszen főváros lehetnél, vagy mi", ébredj már, aluvó!

Kuruttya 2012.02.20. 15:37:44

Demagóg faszság, a tér nincs kész, az összehasonlítás értelmetlen. Hogy a metró lassan és fájdalmasan épül az tény, ettől még balkánizálódásról beszélni tömény faszság. A belvárosi közterületek színvonala 1990 óta folyamatosan emelkedik.

Zb74 2012.02.20. 19:32:52

@tempefoi: Neked is csak azt tudom mondani, amit korábban ergének: nincs általános "balkanizálódás". Vannak ország- és városrészek - ilyen pl. a Baross tér is -, amelyek tényleg kétségbeejtő állapotba kerültek az elmúlt években (reméljük, nem örökre); és vannak olyanok, amelyek épp ebben az időben újultak meg. Nem csak a rosszat kellene meglátni ebben az országban. Gányország, no persze! Már akinek.

Chanyi · http://chanyi.blog.hu 2012.02.20. 20:59:30

Megérkezek a keletibe egy boldogabb nyugati országból, felszállok a leamortizálódott kettes metróra, nézem az embereket, akik nem is tudják, de hősök, amiért ebben az "elitje" által cserbenhagyott, széteső és elárult országban élnek, leszállok a Batthyányi téren, ami Buda egyik legszebb tere lehetne, de még ezt se voltak képesek rendbehozni az illetékesek. Ha legalább az a kifogás lenne, hogy az épületek helyett a tehetségeinkre költjük a pénzt, de dehogyis.

Kösz a halakat! 2012.02.21. 20:45:13

@Chanyi: a kettes metró állomásai tök kulturáltak

Chanyi · http://chanyi.blog.hu 2012.02.22. 11:20:07

@hidrodinamikusnyomatékváltó: A Batthyányin a Fő utcában ott áll az az omladozó vakolatú piros épület a Kölcsey szobor mögött, amit évtizedek óta nem bírnak felújítani, arra gondoltam. A metrómegálló tényleg oké, külön örülök, hogy még megvan a könyvesbolt az aluljáróban.
süti beállítások módosítása