Mindannyian tudjuk, hogy az adóemelések az eltitkolt jövedelmekre vonatkoznak, tehát ez nem megszorítás – válaszolta újságírói kérdésre tegnap Matolcsy György, miután bejelentette a 2012. évi költségvetés főbb irányait. A gazdasági miniszter az szja-változások idején nagy sikert arató, ezerszeresen bebizonyosodott senki nem jár majd rosszul panelt is újra elővette. Nem tudjuk, mi értelme van még mindig ragaszkodni ehhez az álszent és hazug szómágiához, a szopás az szopás, még ha fellatiónak nevezzük is.
Miért ne lehetne elmondani őszintén, hogy a vártnál is nagyobb a córesz, és ezért van szükség adóemelésre? Giró-Szász András, az új kormányszóvivő magyarázata szerint azért nem megszorítás, ami történik, mert együtt jár az állam nagy alrendszereinek átalakításával, hatékonyabbá tételével. Nos, minden kormány ezt mondja – majd meglátjuk.
Ami biztos, hogy a 25-ről 27 százalékra emelt áfa-kulccsal megelőzzük a 25,5%-os kulccsal adóztató Izlandot (és ezzel mindenkit Európában), s néhány miniállamot leszámítva nálunk lesz a legmagasabb forgalmi adókulcs a világon. Nő a cégautó adó is, megszűnik az adójóváírás és a félszuperbruttó is (előbbinek adóteher-növelő, utóbbinak -csökkentő hatása van, de más-más jövedelmű társadalmi rétegeket érint). Az adóemelés mellett lesz járulékemelés is, 1 százalékponttal nő a munkavállalói járulék, ami a nettó fizetést csökkenti.
Ami jó a Nagy Országvédelmi Csomagban, hogy a kormány eltökélt az alacsony költségvetési hiány és az államadósság csökkentése mellett (erre a forint árfolyama is ennek megfelelően reagált). A jövő évi költségvetés sarokszámai kellően óvatosnak tűnnek, a bejelentett kiigazításnak köszönhetően jelentős biztonsági tartalékokkal, így legalább abban reménykedhetünk, hogy a jövő év közepén nem kell Hatalmas Galaxisvédelmi Pakkal előállnia a kabinetnek, és esetleg ugyanazokkal az adó- és járulékkulcsokkal fejezzük be az évet, amivel elkezdtük azt.
A fiskális egyensúly szempontjából előnyös lépések azonban határozottan érzékenyen fognak majd érinteni sokakat. Az adójóváírás megszüntetése és a félszuperbruttó kivezetése hasonló súlyú, csak éppen ellentétes előjelű költségvetési hatással bíró intézkedés, viszont előbbi kifejezetten az átlagosnál alacsonyabb jövedelműeket sújtja, ami a munkavállalói járulék növekedésével, valamint a magasabb inflációval súlyosbítva komoly reálbércsökkenést ígér. Hogy Matolcsy – az önmagába vetett erős hiten túl – mire alapozza a senki nem jár rosszul ígéretét, elképzelni sem tudjuk. Az alig növekedő gazdaság szereplői nehezen (vagy még inkább: sehogy sem) fogják tudni magukra vállalni alacsonyabb jövedelmű munkavállalóik fizetésemelését, hogy így akadályozzák meg nettó fizetésük csökkenését, legalább nominálértékének megőrzését. Emellett az adó- és járulékterhek növelése a kormány gazdaságfehérítő szándékaival is ellentétes hatású. Sőt: az áruk és szolgáltatások unión belüli szabad mozgásának köszönhetően legális kereskedelmi csatornák miatt is csökkenhetnek a költségvetés bevételei, elég csak a szomszédos Szlovákia 20%-os felső áfa-kulcsára gondolnunk.
(És a Fidesznek arról is érdemes legalább így utólag elgondolkoznia, hogy érdemes és helyes volt-e még a Bajnai-kormányt is faék egyszerűségű logika mentén támadnia minden, a költségvetési egyensúlyt szolgáló lépéséért.)