Relikvia szörnytalpakon – a megújuló Szent Jobb-ereklyeház
2011. augusztus 16. írta: pelikán*

Relikvia szörnytalpakon – a megújuló Szent Jobb-ereklyeház

  Az utóbbi időben stressz- és koleszterinproblémák miatt az orvos utasítása szerint tartózkodnom kellett a blogolástól, így ebben az időszakban pharmacisttal meg a Tónival alkoholterápián és faölelő kurzusokon vettünk részt, ám most már az őszi szezon, meg augusztus 20. közeledtével illik visszaszokni a csatasorba. (A Nemzeti Együttműködés Rendszere még elműködik nélkülünk is valahogy, de a mércés és vincentes kommentelők kiművelésében magunkon kívül másra nem számíthatunk.) Mutogatnivaló pedig akad bőven, például történt nem olyan régen, hogy tök véletlenül fényképezőgépestül fújt be a szél egy tip-top restaurátor-műhelybe, ahol maga a Szent Jobb tárolója készült éppen elemeire szedett állapotban a soron következő Szent István-napra.

  Többször is jártam korábban a Szent Jobb-kápolnában, de a tárgyat magát ilyen közelről értelemszerűen még soha nem láttam, mely most a lombik-műhelykörülmények ellenére is nagyon meggyőző volt: súlyos, méltóságteljes, aprólékos ötvösmunka. Az ezüst felületek feketedése miatt nagyjából húszévente szükséges alaposabb tisztítása, restaurálása. Ez zajlik most is.

  Ez a tároló tulajdonképpen a Szent Jobb kettős ereklyetartójának nagyobb háza; a két egymásba illesztett tartó függetleníthető, a jobbot most is a helyén őrzik a kisebb, henger alakú, pecséttel ellátott üvegházában.

  A nagy ereklyetároló hagyományos neve Lippert-féle ház, hiszen az a Lippert József prímási főépítész (vagy ahogy sok helyen emlegetik: Lippert lovag) tervezte, akinek keze nyomát viseli például az esztergomi bazilika előcsarnoka, az ősrégi Szent István-kápolna, vagy a pozsonyi koronázási dóm restaurálása; mindez a híres mecénás-műkedvelő Simor János hercegprímás (1867-1891) idejéből.

  A tároló 1862-ben készült el a W.Bröse bécsi ötvöscég műhelyében (ld. a fenti képen a mesterjelet). Kívül angyalok szobrai, állati alakok díszítik a rekeszzománcos, gótizáló ereklyeházat. Ahogy írtam, alapos, súlyos munka, így költségei sem lehettek hétköznapiak annak idején; Farkas Attila, a bazilika művészettörténésze szerint a rá fordított pénz magyar püspökök adakozásából Scitovszky János hercegprímás ideje alatt gyűlt össze.


A tároló talpai ilyen gótikus szörnyalakok. Létük a tárolón nem véletlen, nem is öncél. A házi – úgymond – moralizáló bestiárium szerint ezek a margináliák éppen úgy a csodálatot hivatottak kifejezni, mint a tárgyon fentebb az angyalok szobrai. Elhelyezésük (vagyis talapzatra illesztésük, felettük angyalokkal, legfent Istvánnal) viszont üzenetértékű.

  A Szent Jobb – és vele együtt Szent István – tisztelete az 1867. évi kiegyezést követően nőtt meg. (Ettől nem függetlenül nyilvánította 1891-ben augusztus 20-át nemzeti ünneppé a Szapáry Gyula vezette kormány.) Ekkor még nem a bazilika aktuálisan róla elnevezett részében őrizték; ezt a feladatot 1865-től 1944-ig az esztergomi főegyházmegye papsága látta el, otthona pedig a budavári palota ún. Zsigmond-kápolnája volt. A háború végén nyugatra menekítették; haza egyenesen az osztrák Mattsee-ből hozták 1945. augusztus 19-én, így a hagyományos Szent István-napon már megtarthatták a háború utáni első körmenetet Pest rommá lőtt, még ki sem takarított utcáin. 1946-47-ben Mindszenty József vezethette a körmeneteket, majd a politikai nyomás miatt a szertartás templomi falak közé szorult.

  A demokratikus kísérlet és a szabad egyház felszámolásával a Szent Jobb mondhatni gazdátlan lett. Az eredeti elképzelés, miszerint valamelyik szerzetesrend gondjaira bíznák, nem működhetett, hiszen a rendeket feloszlatták. Ezután került 1951-ben a bazilika plébánosához.

  A mai Szent Jobb-kápolna korábban sekrestyekápolna volt, Szent Lipót-kápolna néven. 1983 óta – Lékai László bíboros engedélye nyomán – viseli a Szent Jobb titulust. A végleges kialakítást nyert őrzési oltárt 1987. augusztus 20-án áldotta meg és adta át a híveknek, mint az ország új zarándokhelyét. Szent István-napi körmenet 1989 óta van.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr823156453

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Augusztus 20-i hazugságok 2011.08.16. 11:23:04

Nem csak Gyurcsány öszödi beszéde óta tudjuk, hogy az állam hazudik. Ünnepek és történelmi tények tekintetében különösképpen nagyokat. Egy országot megvezetni, mindig is megérte. Ismerős mondás, hogy egy ország megér egy misét. Vagy mesét? Vagy hazugs...

Trackback: Szent Isván 1693-as szentté avatási mutyija 2011.08.16. 10:48:26

Lipót nyomására avatták hivatalosan szentté I. István királyt 1693-ban egy politikai mutyi melléktermékeként és egy földbirtokért cserébe? I. István királyunk szent volt-e, vagy inkább véreskezű és családgyilkos? Pogány egyenlő magyar és nem kereszté...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kinyílott a pitypang. Megírom. 2011.08.16. 08:21:44

Nem jutok szóhoz. Hogyaszondja: üzenetértékű, hogy angyalok fent, ördögök lent, és mind felett Va... István. Na nebamá! Tényleg? De kafa.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2011.08.16. 08:45:07

Olvasom a wiki vonatkozó szócikkében, hogyaszongya'

"A második világháború alatt a nácik a Szent Jobbot a koronázási jelvényekkel együtt egy salzburgi barlangban rejtették el. A jelvényeket az amerikai hadsereg találta meg(...)"

( hu.wikipedia.org/wiki/Szent_Jobb )

Mi van itten, kéremszépen!? Ennyire kísért a kommer történetírás, hogy vitéz Pajtás Ernő ezredes, a koronaőrség utolsó parancsnoka és alárendeltjei még mindig nettó náciknak számítanak?
Szálasiék egyszer sem tudták a koronaőrség kezéből kivenni a koronázási ékszereket, valamint a Szent Jobbot és természetesen az sem igaz ebben a formában, hogy az amik találták volna meg azokat.

Sajnálom, hogy a poszt nem tér ki legalább egy gondolat erejéig Pajtás Ernő ezredes és a koronaőrség 1944-45-ös szerepére. Ha ők nem hűek az esküjükhöz, talán a Szent Korona és a Szent Jobb is odavész a háborúban.

Omár mollah 2011.08.16. 09:28:16

@Gasper: A wikipédiát azok szerkesztik, akiket nem nevezünk nevükön.

Igen, Voldemortékra gondoltam.

VI. Béla 2011.08.16. 09:39:31

@Gasper:

Bélám, szíveskedj írni egy posztot a témában, ha a mai fiatalok már ilyen tájékozatlanok.

málnási · http://gozdom.blogspot.com/ 2011.08.16. 10:18:02

micsoda hihetetlenül gyenge ötvös munka

mavo · http://polmavo.blog.hu 2011.08.16. 10:20:52

„A második világháború végén a Szent Koronát a veszedelem elől menekítve, Mattsee-ban átadta az amerikai hadseregnek.”

nabassz, odaadta a zsidók kézivezérelte amerókának, hát van esze az ilyennek?

pelikán* 2011.08.16. 10:46:00

@Gasper: a wkpd még hagyján, ahogy túrtam kicsit a poszt előtt a szakirodalmat, hát sokszor az sem teljesen résmentes történet, ami a világháború körüli cirkuszt illeti. A koronaőrséggel kapcsolatban igazat adok, sőt, vége nincs a jobbal kapcsolatos más értékes/izgalmas sztoriknak, de nem futotta többre időből.
Legköz.

IGe · http://vilagnezet.blog.hu/ 2011.08.16. 10:53:17

Abban a korban a tolvajok kezét volt szokás levágni. Mondjuk itt bejött a szokásjog.

Megosztottuk a Szórakoztató Valláskritika oldalon.

www.facebook.com/pages/Sz%C3%B3rakoztat%C3%B3-Vall%C3%A1skritika/122713367809424

VI. Béla 2011.08.16. 11:12:47

@IGe:

Igen, maga csak gúnyolódik a valláson, csak az a kérdés, mit ajánl helyette? A Tudományt?

pelikán* 2011.08.16. 11:14:57

@IGe: IGe, te annyira segg vagy, hogy bárhol is tűnsz fel a blog.hu rendszerében, az mindig szórakoztató. Semmiképp se hagyd abba!

IGe · http://vilagnezet.blog.hu/ 2011.08.16. 11:19:12

@VI. Béla: Az általam alapított vallásban a nevetés a legfőbb szentség.

@(pelikán*): Eléggé gyenge fikázás volt. Még sokat kell tanulnod és gyakorolnod, hogy egy megfelelő szintre eljuss.

Locassen 2011.08.16. 11:48:17

@IGe: "Aki nevet, nem hisz abban, amin csak nevet, de nem is gyűlöli. Tehát aki a rosszat neveti, az a rosszat nem hajlandó leküzdeni, aki pedig a jót neveti..." stb. stb.

Tilikov (törölt) 2011.08.16. 11:56:57

És a másik Szent Jobbal? Matolcsyra és a gazdaságpolitikájára is ráférne egy restaurálás. Vagy egy restrikció.

IGe · http://vilagnezet.blog.hu/ 2011.08.16. 12:05:47

@Locassen:

A P-DOX Semmiben Sem Hívő Vallás alapítója vagyok.
Hát nagyokosság kell hozzá kitalálni, hogy én miben hiszek és miben nem:-)

A jóban és a rosszban sem hiszek.

IGe · http://vilagnezet.blog.hu/ 2011.08.16. 12:07:54

Sokan és egyre többen hozzák párhuzamba I. István életútját Kádár Jánoséval. Sokak szerint ha I. István példaértékű politikus, akkor Kádár Jánost is annak kell megítélni, mert különben kettős mérce, amely sem erkölcsileg, sem logikailag nem feloldható. Tehát abban az esetben, ha Kádár János tetteit összességében negatívan ítélteik meg, akkor I. Istvánét is annak kell nyilvánítani.

Nézzük csak a párhuzam elemeit;

Mindketten, bármi áron való hatalomvágyóak voltak. Mindketten nagy kockázat vállalásával, a népük addigi erkölcsi szokásait felrúgva ragadták magukhoz a hatalmat. I. István a vérszerződés, az akkori törvények szerint, nem illette volna meg az ország vezetésének a joga. Kádár egy jelentéktelen, akár bebörtönzött figura maradt volna, ha nem cselekszik az ország valós érdekeivel ellentétesen.
Egyikőjük sem rendelkezett a hatalom megkaparintásához elegendő belső ideológiai, pénzügyi és katonai támogatással. I. István ezt német páncélos lovagok és papság, Kádár János szovjet tankok és komisszárok segítségét vette igénybe. Ezzel mintegy külső hatalmak bábfigurájává is váltak.
Mindkettőjük tábora tetteiket azzal védik, hogy különben hazánk elveszik, ha nem teszik meg amit tettek. Szükséges történelmi lépésnek értékelik azt, ami minden normál erkölcsi rendszerben hazaárulásnak és külső katonai erővel támogatott fegyveres puccsnak minősül.
Mindkettőjük keményen és véresen leszámolt ellenfeleivel. A terrort használta megfélemlítésül a hatalom megszilárdításához. I. István nem csak az ország lakosságának nagy részét tizedeltette meg, hanem közeli rokonságát és annak családját is kiirtatta, akik a hatalomra várományosak lehettek volna. Kádár koncepciós perekben végeztette ki riválisait.
Mindketten államosították a magánvagyonokat. Kádár már 1956 előtt belügyminiszterként is. I. István király, az akkori magántulajdont, a vérségi szerinti öröklést megszüntette és állami, azaz királyi tulajdonba vonta mások értékeit. Azaz államosított. Aztán Kádárhoz hasonlóan saját klientúrájának osztogatta mások házát, vagyonát. Akárcsak a komcsik, illetve Kádár tette.

Mindketten egy idegen ideológia internacionalista érdekeit szolgálták és az ország addigi szokásait is annak rendelték alá, azzá alakították át.
Mindketten a hatalmuk megszilárdítása után, igyekeztek békés és puritán "uralkodónak" mutatkozni.

pelikán* 2011.08.16. 12:33:47

@IGe: tyíí, mindez semmi.
Azt tudtad, hogy míg Istvánnak voltak kádárjai, addig Kádárnak alig voltak Istvánjai??? (pl. Antos István)

aeidennis 2011.08.16. 12:34:49

@IGe: Ezeket a hülyeségeket miért nem a saját blogodra írkálod? Azt nem olvassa senki? :)

IGe · http://vilagnezet.blog.hu/ 2011.08.16. 12:53:44

@(pelikán*):

Viszont egyik sem nyugodhatott (vagy rohadhatott) békében. Mindkettőt külön darabokra szedték a hullarablók.

Mítoszirtó 2011.08.16. 13:36:05

@(pelikán*):

+ még egy közös vonás. Mindkettőt széthordták darabjaiban a sírjukból.

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2011.08.16. 13:41:45

@(pelikán*): egy Antost ismertem, az Zoltán és horgász.
Az István sejthetőleg egy komcsi fallosz lehetett...

VI. Béla 2011.08.16. 14:09:41

@IGe:

Fogsz te még sírni. Meg fogat csikorgatni.

IGe · http://vilagnezet.blog.hu/ 2011.08.16. 15:39:57

@VI. Béla:

Mint vallásalapító saját magamat és családomat, szeretteimet védő átkot küldtem azokra, akik ártanak, vagy ártani akarnak nekünk.

Mükszik:-)

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2011.08.16. 17:20:20

@IGe: "Semmiben Sem Hívő Vallás alapítója vagyok."

"átkot küldtem"

Úgy tűnik, ha másban nem, a hatékony átkok létében hisz.

J.Ildiko 2011.08.16. 17:23:10

Kicsit bővebben ki lehetett volna fejteni a szobrok üzenetértékének mibenlétét. Nagyon érdekelne.

Dendrobatidae 2011.08.16. 17:42:39

El kéne már temetni ezt az "ereklyét" tisztességgel. Nem hordozgatni, mint valami bazári látványosságot.

Ennek egyetlenegy funkciója van, hogy egyes szélhámos kurzusok és egyházak magukat kívánják legitimálni István testrésze által. Mert ugye, ha náluk van a darabja, akkor ők képviselik az örökségét, ők a jogos utódai...
Csakhogy ez bazári szemfényvesztés, parasztvakítás a búcsúban.

Bell & Sebastian 2011.08.16. 19:06:25

@málnási: Arra tervezték, hogy messziről bámulják, ezért nincs is kicirkalmazva. De az arányai tökéletesek.

A harmónia titka, az aranymetszés szabálya.
nagy / kicsi = (nagy + kicsi) / nagy

málnási · http://gozdom.blogspot.com/ 2011.08.16. 19:09:53

@Bell & Sebastian:
tudja a szakmai és metafizikai tisztesség akkor is barvúrötvösmunkát követel, ha az nem látható messziről.

Bell & Sebastian 2011.08.16. 19:52:22

@málnási: Valóban, az kiabál, hogy építőelemes, igyekeztek megúszni minimális vagy már meglévő öntőformákból. Annyi pénzért ennyi járt.

Szakmai tisztesség? Miért, elvárná a rituális öngyilkosságot, ezek után?
Mentek volna Fiorentínába a pispekek, ha minőséget akarnak, de hatszor ennyiért.

Mert a magyar az egy igényes náció, ugye, tele zsével? :)

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2011.08.16. 20:00:55

@VI. Béla: esküszöm gondoltam is rá, csak hát 20-áig nem fog menni. Persze a téma aktuális bármikor.

@(pelikán*): világos. A wikit meg irgalmatlan fenntartásokkal olvasom, csak hát elég beszédes, hogy a szent jobb+második világháború keresőszavakra ezt hozza ki második helyen a gugli. Aztán ott látom, hogy még mindig náciznak.

Ezt az oldalt viszont nagyon ajánlom:

www.koronaorseg.hu/rolunk.html

Középtájon érdemes elolvasni a "Kötődésünk a Szent Jobbhoz a második világháborúban" c. írást.
Továbbá a Rubicon valamelyik tavaszi száma is vastagon foglalkozik a témával. Srevizavé a Bazilikával szemben a Helikonnál kaphatók a régi számok, ha nagyon érdekel a téma.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2011.08.16. 20:04:45

@Bell & Sebastian: málnásinak különben igaza van. A görögök még a nem látható részeket is márványból építették az isteneiknek szentelt templomaikon, szemben a rómaiakkal, akik ezzel nem szarakodtak, megoldották ugyanazt téglából. Ha mán aranymetszés. :)

Bell & Sebastian 2011.08.16. 20:14:29

@Gasper: Jaja, a görög-osterreicher kultúrkör az legendás, olyan a viszonyuk, mint az aranymetszőé a zsebmetszőhöz, ha megjegyezhetnők. :)

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2011.08.16. 20:17:53

@Bell & Sebastian: igen, igen. Ezt már bátorkodtam jelezni bbjnicknek Gustav Klimt kapcsán, még Borremans alatt. :)

Bell & Sebastian 2011.08.16. 20:21:08

@Gasper: Tántán a Hirigtevén vagy a Donauon vót egy személes visszaemlékezés a koronaőrök szájábul.

(Több eset nincs, ugyanis virtigli katonai babkonzerveket csak ezeken az adókon osztanak. Máshol benne a libahús is.)

Bell & Sebastian 2011.08.16. 20:32:50

@Gasper: Ó igen, az egy legendás post, ha szabad szembe dicsérnem.
(Ez meg mitől lett rövid, The hülye Kakadémia?)

Szóval, izgatottan rohangáltak fel 's alá a tetvek -délutáni szieszta helyett-, annyit vakartam a fejem, kit is rúgjak nagyobbast pofán. Bármennyire profán.

kackia 2011.08.16. 20:53:35

Kétség nem fér hozzá , hogy gyenge ötvösmunka, nézzék meg azokat az elnagyolt részletkidolgozásokat, főleg az angyal kezeit azokkal a nevetséges virsli ujjakkal. Szeretnének maguk ilyen ujjakkal matatni?Ugye, hogy nem. Vessék csak szemeiket Lorenzo Ghiberti 1425-től 14552 készített firenzei Porta del Paradiso jára . Most már értik ugye, hogy nem minden arany ami fénylik és miről beszél @málnási: . :) Amikor a firenzei Battistero bronzkapuja előtt megálltam--ez volt az első nagy megbízása a mesternek melyen 25 évet dolgozott -- higgyék el földbe gyökereztek a lábaim, mozdulni sem tudtam az ámulattól, máig nem értem, hogy jöttem haza. Menjenek el nézzék meg, ha nem hisznek nekem.

kackia 2011.08.16. 21:00:46

@Gasper: Nem is olyan rossz az a Borremans.
Azt hiszem tönkre ment a monitorom és azért tűnt annyira meszesnek. :)
Jól érzékeled a dolgokat, a szakrális művészetben a nem látható dolgok az apró kis részletek a legfontosabbak, mely már a beavatottaknak szól , kik nem látják , de tudják, hogy ott van és azt is tudják miért van ott.

kackia 2011.08.16. 21:03:21

földbe gyökereztek a lábaim=földbe gyökerezett a lábam

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2011.08.16. 22:29:20

@Bell & Sebastian: még alant is alakulhat valami, de persze köszönöm. A tetvek helyett is. :)

@kackia: hát, örülök ha így... mármint Borremans kapcsán. :)

És milyen érdekes. A Parthenon frízt, annak idején az isteneknek készítettek, hiszen az egyszeri ember szabad szemmel aligha láthatta. Nos ezt a frízt évezredekkel később, amikor a görögök hűlt helyén már réges régen valami édi balkáni népség lakott, az angolok egész egyszerűen elzabrálták, hogy a mai napig londoni turista tömegeknek mutogassák a régen kifingott gyarmati dicsőség megkopott emlékéül. Hát, valahogyan így változik évezredek alatt a világ és az alkotás eredeti kontextusa.
Mindenesetre személy szerint örültem, amikor jó tíz éve a Szent Korona elkerült a múzeumi vitrinből. Csak hogy az eredeti téma felé közelítsek.

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2011.08.17. 07:54:19

Tényleg az tartotta benned a lelket az elvonón, pelikán, hogy beszólhatsz nekünk? :-o Ennyit nem ér az egész, akkor már inkább idd el az eszed, de teljesen.

IGe · http://vilagnezet.blog.hu/ 2011.08.17. 10:15:21

@tölgy:

Nem én hiszek benne, hanem azok, akikre száll. Ők valósítják meg. Jómagam alapszakmája automatizálással foglalkozó mérnök. Tehát ami működik az működik. Hullanak a rosszakarók, mint a pelyva.

Nos az alábbi cikk fotóján látható néhai valaki is rossz fát tett a tűzre.

vilagnezet.blog.hu/2010/07/23/hettornyososk_huzzatok_a_virtusrol_a_hettoronyba

mavo · http://polmavo.blog.hu 2011.08.18. 09:58:32

@Kettes:

pelikán elvtárs azt várta, hogy majd özönlenek a libek háborogni a poszton.

erre a libek nem pont leszarták?

VI. Béla 2011.08.18. 11:37:23

@IGe:

Maga elég ószövetségi, ahhoz képest, hogy "nem vallásos", hallja!

kackia 2011.08.18. 12:48:31

@IGe: Mi maga, valami idegbeteg Zarathusztra? Málnási mondta egykor, hogy a káli yugában a vallás alapítókat vascsővel kellene tarkón csapni. Hozzá tette még, hogy a káli yuga az elsötétülés korszaka és itt nincs már helye ilyen bugyutaságoknak. Senki sem alkalmas már vallás és egyéb szekta alapításra, miként maga sem. Azzal kell élni ami van.
Maga automatizálással foglalkozó mérnökember.
Nem értem magát van egy szép szakmája, miért nem próbál abban kiteljesedni. Készítsen inkább felhúzható, spirálrugós csipegető bádog csibéket, vagy törpe autót, higgye el ez ilyen egyszerű szerkezetek sokkal több örömet okoznának embertársainak

tewton 2011.08.18. 14:21:40

@Gasper:
azért azt se feledje, hogy a parthenon-friz égetett mészként hasznosult volna, ha az angolok nem viszik el. ez nem azt jelenti, hogy lenézném az ottomán épytészetet és lakáskulturát... csak egy más dimenzió :)

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2011.08.18. 14:33:43

@Gasper:@tewton: a Parthenon-témáról ír György Péter egy részletes tanulmányban az aktuális MúzeumCafé folyóiratban.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2011.08.18. 14:48:39

@tewton: @rajcsányi.gellért (ergé): ez sem rossz:

www2.szepmuveszeti.hu/hyperion/lexikon.php?id=385

Amúgy az ottomán építészet bizonyos korszakokban vetekedett az európai reneszánsszal és barokkal. Persze ez a mérnöki és esztétikai nagyvonalúság az athéni Parthenon újrahasznosításakor valóban nem érvényesült. Ezzel együtt a törökökre kevésbé volt jellemző a rombolás, sokkal inkább a megőrzés, illetve a tovább hasznosítás. Mint köztudomású, Mátyás reneszánsz budai palotája is az 1686-os ostrom során semmisült meg teljesen.

A MúzeumCafét meg köszönettel elolvasom. Amúgy is olvasom. :)

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2011.08.18. 14:56:12

@Gasper: GyP-nél nagyjából az a lényeg, hogy a Parthenon frízei csak úgy tudtak visszakerülni az európai kultúrába, az elmúlt 200 év köztudatába, hogy az angolok elvitték azt Londonba. És a frízek visszavitele eltüntetné ezt a 200 éves történetet, immár hagyományt, amelyben a British Museum közvetítette Európa és a nagyvilág felé az ókori görög kultúra nagyságát, üzenetét.

És hát igaz, mi lett volna, ha a frízek ottmaradnak a 200 évvel ezelőtti Athénban... És persze mi lett volna, ha az összes egyiptomi kincs arab meg núbiai kincsvadászok kezére került volna..

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2011.08.18. 14:58:49

Persze az is az igazsághoz tartozik, hogy a töketlen és fejetlen antik görög torzókat is a törököknek köszönhetjük, ismerve az iszlám képábrázolás teológiai és jogi problematikáját. :)

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2011.08.18. 15:05:22

@rajcsányi.gellért (ergé): ez teljesen igaz, nyilván tewton is erre utalt. Én meg csak arra utaltam, hogy hogyan változik, alakul át, tűnik el egy szakrális alkotás funkciója az évezredek során.
És persze nem csak az angoloknak, de a németeknek és a franciáknak ugyanannyit köszönhetünk. Persze azért a Szfinx orrát meghagyhatták volna Napoleon tüzérei.

tewton 2011.08.18. 15:06:39

@Gasper:
1, -- azért a partenonfryz eléggé magasan volt gyárilag, és mntha lett volna ott egy lőporrobbanás is (nem tudom, h tényleg felmásztak-volna e oda a törökök kalapálni... amihez állványt kellett volna ácsolni ... elég hatékonytalan, és az tkp. egy vár volt, katonákkal. a kariatidák feje iws megmaradt!)

2, nézze kreativan, mint egy művészhez illik!
-- főnök, itt vannak ezek a kőkockák, ezek jók lesznek még bástyának meg kapunak. ezekkel a csorba szobrokkal mi legyen? talán sírkövet még lehet belőle faragni, vagy itatóvályút. és akkor nem lesz útban :)

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2011.08.18. 15:09:38

@tewton: pont nem a Parthenon frízre gondoltam, hanem az antik görög torzókra. Azokat a törökök verték szét.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.08.18. 15:21:57

@tewton: @Gasper: @rajcsányi.gellért (ergé):

Én nem tudom a törököket hibáztatni érte (mármint a rongálásért és az újrahasznosításért): egy hithű muzulmán számára egy nagy halom pucér szobor milyen értéket jelenthetett volna? Miért, maguk/ti kímélnék/kímélnétek az azték vagy afrikai démonokat, ha építőanyagra vagy tüzelőre lenne szükségük/szükségetek? Én nem.

ü
bbjnick

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2011.08.18. 16:17:04

Jaj, uraim! Mondtam én, hogy van még kraft ebben a posztban, pláne hogy bbjnick is felbukkant. Most hogy pöröghetnénk, én lépek néhány napra a kies Balaton-felvidékre.

Üdv önöknek/nektek! :)

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2011.08.18. 17:38:48

@tewton: a robbanáshoz még egy adalék: pont egy XVII. századi angol utazó feljegyzései és rajzai tudták a teljes fríz kinézetét megmenteni az utókor számára, mert még a csatározás előtt járt az Akropoliszon.

mavo · http://polmavo.blog.hu 2011.08.19. 06:06:14

@Gasper:

„Persze ez a mérnöki és esztétikai nagyvonalúság az athéni Parthenon újrahasznosításakor valóban nem érvényesült.”

sem.

kackia 2011.08.19. 16:40:48

@bbjnick:Igaza van, inkább ezerszer égjen egy faszobor, műtárgy akár feszület is minthogy fázzon egy kisgyermek.

Alfőmérnök 2011.08.19. 16:54:20

@kackia: A feszületet a saját listájáról kihagyta a szarházy.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.08.19. 19:12:46

@kackia:

Most miért adja hülyét? Pontosan érti, hogy miről beszélek.

ü
bbjnick

u.i.: Az a püspökség is alaposabban megnézhetné, hogy kivel létesít munkakapcsolatot:-]

ü
bbjnick

tewton 2011.08.19. 19:27:40

@kackia:
bbj túlságosan empatikus. maga meg könnyen blöfföl, mert maga tud akármikor tüzifából is feszületet farigcsálni.

én inkább azt mondom, hulljon a férgese, aki meg kezet emel a templom javaira, csonkolják először csuklóból. aztán könyékből.

kackia 2011.08.20. 08:46:46

@bbjnick: Igen értem, arra gondolt, hogy tárgyi világunknak semmiféle önmagában rejlő valóság értéke nincsen, égjenek a bálványok. Én meg arra gondoltam, hogy maga tisztán látó, maga érti már lényeget jelesül azt, hogy forma üresség, üresség forma.
Erre hívta fel figyelmünket Joseph Beuys is annak idején a kasseli Dokumenta kortárs seregszemléjén ahová elkészítette a cári korona tökéletes másolatát majd összezúzza, és csokinyuszit öntött belőle. :)

@tewton: mi tagadás, nagyon ügyes kezekkel rendelkezem, kár lenne levágni őket, még papírcsákót sem tudnék a fejemre hajtogatni utána.

kackia 2011.08.20. 20:44:22

@málnási: Úgy hallottam magának is van otthon oltára.
Viszont van egy ismerősöm Pápistának Pistának hívják és ötvösművész, neki tudtommal nincs oltára otthon.:)

kackia 2011.08.21. 09:27:47

......Pápista Pistának hívják és ötvösművész,
süti beállítások módosítása