Elveszett nemzedék?
2011. július 11. írta: rajcsányi.gellért (ergé)

Elveszett nemzedék?

Banksy - Keep your coins, I want change

  Európai szintű probléma a növekvő ifjúsági munkanélküliség: az önmagát nagynak kikiáltó nemzedék gyermekei a jólét vágya és a kiábrándító valóság között keresik a helyüket.

  „Kétféle fiatal van: aki mindent csinál és aki semmit sem csinál” – foglalta össze huszonévesekről alkotott megfigyeléseit egy ismerősöm. A leegyszerűsítőnek tűnő megállapítás egyre inkább közelít az igazsághoz, nem csak magyar, hanem összeurópai szinten is: az utóbbi hónapokban rekordméretűvé növekedett az európai ifjúsági, pályakezdő munkanélküliség. Ma az Európai Unió huszonhét tagállamában mintegy 5,5 millió (átlagosan minden ötödik) fiatalnak nincs állása – miközben a teljes lakosságra vetítve 10 százalék alatti a munkanélküliek aránya. Az egyes országok helyzete nagyon eltérő: az Eurostat 25 éven aluliakra vonatkozó adatai szerint Spanyolországban 44 százalékra, Görögországban és Szlovákiában 38-36 százalékos; ellenben Hollandiában 6,9; Németországban 7,9; Ausztriában 8,7 százalékos a fiatal állástalanok aránya. Magyarországon ennek a korosztálynak 26,8 %-os, valamivel az Unió átlaga fölötti a munkanélküliség rátája. A száraz adatok bonyolult társadalmi, gazdasági és politikai problémákat, valamint egyéni drámák millióit foglalják össze.

 

Friss statisztika az Economist honlapján

  Míg újfent megállapíthatjuk, hogy Németország és szomszédai mag-Európája ezen a téren is példamutatóan tudta kezelni a válságot, addig megdöbbentő tény, hogy Spanyolországban majd' minden második, Görögországban minden harmadik fiatalnak nincs munkája. Nem is csoda, hogy az utóbbi hetekben tüntetéssorozatok zajlottak mindkét államban, ahol egyes felszólalók az észak-afrikai fiatalság helyzetéhez hasonlították magukat. De vajon tudják-e a tüntetők, hogy mit szeretnének elérni? „Az, hogy itt vagyunk, nem lehet maga a cél, ez csak egy eszköz, sok embernek mégis mintha ez maga lenne a cél”mondja egy tüntető lány az Index riporterének Barcelonában, aki maga is elismeri: az elszánt tüntetők nem pontosan tudják, mit akarnak elérni és meddig akarnak maradni.

  A tétovaság, céltalanság egyre jellemzőbb az európai fiatalokra, akiket egyes társadalomtudósok IPOD-nemzedéknek is hívnak, kétféle értelemben is: az iPod, a tömegek által használt zenehallgató, videónéző, hordozható készülék remekül szimbolizálja a szórakoztatóiparban és fogyasztói jólétben elmerült, az önálló élet kihívásait (köztük a munkavállalást, a családalapítást) lehetőleg minél távolabbra toló fiatalok életét. Az IPOD-generáció, mint betűszó másik értelmét angol tudósok alkották meg: magyarra fordítva a bizonytalan, presszionált, túladóztatott, adósságokkal terhelt nemzedékről van szó.

  Mindez jól mutatja az ifjúság különös helyzetét, akiket Európa új elveszett generációjának nevez Annie Lawrey a Foreign Policyben. Hiába alacsonyabb a létszámuk, mint a szülők vagy a nagyszülők nemzedékéé, mégis úgy tűnik: kevéssé van rájuk szükség. Az elkényelmesedett fiataloknak derogálnak bizonyos kiszolgáló munkakörök, amiket helyettük a bevándorlók végeznek el. Egyre kevesebb emberre van szükség a szakmunkásság vagy a reálgazdaság alacsonyabb szintjein is, hiszen a valódi termelőmunkákat már rég elvitték a harmadik világba. A technológiai fejlődés is csökkenti a szükséges munkaerő létszámát. A legtöbben diplomát szereznének, de nagyon sokan nem fejezik be tanulmányaikat, vagy olyan végzettséget szereznek, amire egyszerűen nincs kereslet.

  A materiális tényezőkhöz kapcsolódik egy lelki és szellemi meghasonlás is: az egyre elterjedtebb csonka családokban való felnövés, a jóléti államok életen át kísérő dajkálása, a vallástalanság és a nemzettudat hiánya mind olyan tényezők, amelyek gyengítik a fiatal nemzedékek öntudatát, kitartását és felelősségérzetét.

  Mintha egy labirintusban keresné az útját Európa fiatal nemzedéke, akik közül a jól képzettek és rátermettek megtalálják a munkalehetőséget, de rájuk hárul a rogyadozó jóléti állam, a nyugdíjba vonuló nemzedékek és munkanélküli kortársaik eltartása is. Esetleg az emigrációt választják, és az ezer bajjal küszködő országok felkészült értelmiség nélkül maradnak. Akik pedig nem találják meg a helyüket, azok vajmi keveset tudnak hozzátenni a jövő Európájának fenntartásához, miközben évekig – akarattal vagy szándékaikon kívül – szüleik nyakán maradnak. Ők egy olyan spirálba kerülnek, ahonnan nehéz visszakerülni a produktív világba.

  Különböző európai államok észlelték már a problémákat, igyekeznek aktív munkaügyi politikával, ösztöndíjakkal, az időszakos munkavégzés támogatásával javítani a helyzeten, de a valós megoldás egy paradigmaváltás lehetne, amihez hatalmas erőfeszítésekre és hosszú időre van szükség – miközben a vezetők erejét Európa politikai és gazdasági válságának akut problémái kötik le.

*

A Heti Válasz Tájoló rovatában megjelent cikk bővített változata.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr303055884

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Radikális változások a Munka Törvényvében 2011.07.12. 09:11:42

Az Országgyűlés a hét elején elfogadta azt a törvénycsomagot, amely gyökeresen megváltoztatja a Munka Törvénykönyvét. Ezek a módosítások azonban senkinek sem kedveznek. Vagy mégis?...

Trackback: Radikális változások a Munka Törvényvében 2011.07.12. 09:09:51

Az Országgyűlés a hét elején elfogadta azt a törvénycsomagot, amely gyökeresen megváltoztatja a Munka Törvénykönyvét. Ezek a módosítások azonban senkinek sem kedveznek. Vagy mégis?...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Anselmo 2011.07.11. 08:51:35

Amióta a magyar nők felfedezték a "dubajozást", az ő foglalkoztatásuk megoldódott :)

Zb74 2011.07.11. 09:03:36

"Az elkényelmesedett fiataloknak derogálnak bizonyos kiszolgáló munkakörök, amiket helyettük a bevándorlók végeznek el."

Ez az egy mondat rávilágít arra, hogy a fentiek csak a nyugat-európai államokban észlelt jelenségeket magyarázzák, hiszen pl. Magyarországon nem is élnek jelentősebb számban bevándorlók.

Magyarországon is kevesen kapnak munkát, de itt egészen mások az okok, mint Nyugat-Európában.

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2011.07.11. 09:10:36

@Zb74: igen, elsősorban a nyugat-európai összképről szól a cikk, mivel külpolos rovat számára született.

málnási · http://gozdom.blogspot.com/ 2011.07.11. 09:44:30

@rajcsányi.gellért (ergé):
már megint ez a téma? :)
akkor elmondom újra. felnőtt egy nemzedék, amelyik ezt érdemli. szar iskolákban szereztek többnyire szar diplomákat, szar alliberálisproli családokban nőttek fel többnyire, extrém módon agymosottak, rekláméletérzés irányítottak, ateisták, szóval alemberek, no. mi a frászt dolgozhatnának? amire a képességeik és tudásuk predesztinálja őket, utcaseprés, nem hajlandóak. ennél feljebb meg alkalmatlanok.
meg kéne nézni a nagy ejrópai statisztikákat, hogy a nagy ejrópai egyetemeken nem móricka szakokon /kultantrop, filo, szocio, brrrr,/ végzett komoly tudású kölkök között mennyi a munkanélküli a végzést követő két évben. ha ez az adat rossz, akkor nagyon gonosz a rendszer. ha nem, és nem hiszem, hogy rossz lenne, akkor el mehetnek a fenébe a siránkozó agyhalott tömegek.

orangeman · http://chengyu.blog.hu 2011.07.11. 09:47:59

ergé, 25 éves vagyok, tehát épp felette ennek a korosztálynak. Amit látok:
1.) Vagy valaki baromi piacképes tudással rendelkezik, és vagy már sok pénzért dolgozik, vagy arra hajt, hogy szerezzen pár év gyakorlatot, és akkor senior lesz, és rendes fizetést kérhet.
2.) Vagy mondjuk pedagógus (stb.), és akkor kevés pénzért dolgozik, és ami a rosszabb, semmi kilátása nincs érdemi fejlődésre. (Amíg mondjuk egy informatikus, közgazdász stb fizetése érdemben növekszik, egy általános iskolai tanár soha nem fog nettó 130-nál többet kapni.) Nekik ez a kilátástalanság.
3.) Az egyetemet elvégezve rájött, hogy teljesen piacképtelen a tudása. Most vagy próbálja elhúzni a tanulást, vagy áll és vár a csodára. Ami nem lesz.

sztd 2011.07.11. 09:57:50

Tök mindegy, mert a korosztály szülei sem voltak a helyzet magaslatán, szóval elég nehéz lett volna tőlük tanulni életrevalóságot.
Azt sem mondhatjuk, hogy a generációt az állam agyontámogatná, mert egyszerűen a szülők tartják (kivéve persze azt, akinek 25 évesen már két gyereke és munkája van).

Kiutat is nehéz megtalálni, mert a szülők mindent meg akarnak adni a gyereknek, aki így minden (lehetőt) megkap, ezért keveset vállalnak, szóval az ördögi kör adott. A központi megoldás valami olyasmi lenne, hogy eltiltják a szülőt a létszükségleten felüli támogatástól, ami meg tök hülyeség.

A vége ennek a történetnek is az lesz, hogy előbb utóbb ez a generáció is kiveszi a részét a világból, és aki nem hullik ki, az rendes honpolgár lesz, mert teher alatt nő a pálma, és a teher előbb utóbb megjelenik.

Alfőmérnök 2011.07.11. 09:58:56

"az önmagát nagynak kikiáltó nemzedék"

Haha, azért ez is ez vicc, ahogy az "elveszett nemzedék"-címke is. Ennél már csak az a viccesebb mikor vén faszok/pinák hülyének nézik a fiatalokat és nem akarnak tudomást venni valós problémákról.

Szalai Erzsi itt valszleg nem túl népszerű, de érdemes elolvasni ezt a cikket(jó, mondjuk ő meg azt szeretné hinni, ha a fiatalok antikapitalisták lennének, és valszelg ez a vágya tükröződik a kutatásai eredményeiben is):
"Megosztottsága ellenére általam vizsgált fiatal felnőttek sorsának és mentalitásának vannak közös vonásai is. Ilyen például az, hogy a legtöbben az őszinteséget tartják a legfontosabb emberi értéknek. Ez valamiféle lázadás, pontosabban védekezés az őszintétlen, agyonmanipulált világgal szemben. Másrészt többségük gondolkodását valamiféle mozaikszerű antikapitalizmus jellemzi, mely az esetek nagy részében nem kötődik konkrét eszmerendszerekhez, ideológiákhoz. Riadtan beszélnek az ökológiai válság sokasodó jeleiről és az egyre kizárólagosabban az önzés és a pénz vezérelte világról. Többségük valahogy szeretne ebből kimaradni. Vizsgált vállalkozóink nagy része például bevallottan nem a profitszerzés, hanem a kegyetlen világtól való egzisztenciális függetlenedés vágyától vezéreltetve hozta létre vállalkozását. Mindazonáltal az érdekek, az identitások, a habitusok és a szerepek sokfélesége és széttartása következtében kutatásom egyik legfontosabb következtetése az, hogy a mai fiatal felnőttek, mégsem szerveződtek generációvá. Legalábbis eddig még nem."

Altaïr 2011.07.11. 10:00:23

@málnási: Hátő, ja, nyilvánvalóak azért munkanélküliek, mert ateisták. Mondjuk ők legalább alemberek, te viszont még az sem vagy.

betyár (törölt) 2011.07.11. 10:04:15

@málnási:

ha jól vettem ki, a poszt is nagyjából ezt írja, csak nem ilyen karakteres stílusban:).

a kérdés: mit lehet velük kezdeni, mert ők jól láthatóan nem képesek erre.

@rajcsányi.gellért (ergé):

a nagygeneráció 1950 körül született. ez a korosztály: 20-25-ig nem az ő gyerekeik szerintem:)

Alfőmérnök 2011.07.11. 10:06:10

@betyár: "mit lehet velük kezdeni, mert ők jól láthatóan nem képesek erre"

Adjátok át nekik a munkahelyeteket. Mert nekik nincs. Hidd, el nálatok nem hülyébbek, amit ti el tudtok végezni, ők is el tudják.

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2011.07.11. 10:07:31

@betyár: ne szűkítsük le ennyire: a huszonévesek egészére igaz a történet, bár a stat adatok valóban 25-ig szólnak. sőt, a déli országokban a harmincas férfiak egy jelentős része is a szülői házban tengődik munka mellett vagy munkanélküliként.

Altaïr 2011.07.11. 10:16:06

Azt sem szabad elfelejteni, hogy még ha van is munkája, félretenni biztosan nem tud belőle. Az állam ugyanis azt bünteti, akinek bejelentett munkája van és nincs adóssága. Ezek után mégis mit várunk?

tewton 2011.07.11. 10:23:40

@Alfőmérnök:
hát, nem ismerem az asszonyságot, de a progresszív vörös farok csak azért ott figyel a cikke végén.

"A mai 35-55 évesek, a Fidesz-korosztály ugyanis most minden pozíciót lenyúl, a társadalom egészen apró, mikro szintjeiig is. Hamar kiderülhet, hogy a mai 18-25 évesek számára már nincs hely. Sejtik ezt már többen közülük, nem véletlen, hogy sokan az ország elhagyásán gondolkodnak."

no az ilyenekért tudnám halkan elküldeni a jó k.rva édesanyjába, minden jó meglátása ellenére.

a 35-55 éves generációt lehetne "bebukott MSZP"-generációnak is nevezni. ha más eredmény lett volna, akkor a 36éves meseházi és elvtársai ülnének mindenütt. és ismerek jópár olyat, aki az elmúlt 8 év során, a magyar puma korában ment ki külföldre dolgozni, mert annyira reménytelennek látta itt a helyzetet. és a mobilitási határ kb. 35 év körül van.

tewton 2011.07.11. 10:27:08

@Alfőmérnök:
"Hidd, el nálatok nem hülyébbek, amit ti el tudtok végezni, ők is el tudják. "

lol.
ba-s klotyópapírral, diszlexiával, koncentrációs problémákkal, zéró tapasztalattal? .)

Alfőmérnök 2011.07.11. 10:30:11

@tewton: Igen, ezek tényleg idegesítő megjegyzések. (Bár kis igazság ebben is van.)

Alfőmérnök 2011.07.11. 10:32:59

@tewton: A ba diplomások sztem 25 év körüliek max.

tewton 2011.07.11. 10:38:52

@Alfőmérnök:
nagyon kicsi. nekem ez a szakmaiság kárára túlpolitizált (nem ismerem a szerzőt). tesztelhető: Frau Szalai hogyan tudná frappánsan nevezni a 35-55-ös generációt, ha a mszp hatalmon marad? akkor alighanem kellett volna egy pc-bb terminust kiagyalnia. így belesimul a szokásos balos tétnélküli értelmiségi rendszerkritikába. ami szerintem gáz.

lehet h 25 körüliek, kb. 3 év óta vannak ma-k [és itt számolni kéne, de nem tudok] ...

Alfőmérnök 2011.07.11. 10:49:50

@tewton: Masszívan antikapitalista baller a csaj, a pártpolitikával kapcsolatos megállapításai borzalmasan elfogultak, de amúgy vannak érdekes meglátásai. Afféle női TGM, bár ezt a címet már valaki lenyúlta Babarczi Eszter részére. :)

Én egy kicsit tudok számolni, de most megyek.

simaagy 2011.07.11. 10:57:09

@Alfőmérnök:
Röviden,de.Bővebben:nos valóban birtokában vannak olyan tudásnak ezek a fiatalok,amivel az idősebb korosztály nem rendelkezik.A probléma az,hogy jelentős részüknek semmi gyakorlati hasznát nem lehet venni.A második probléma,hogy amelyiknek igen,azokat nem tudják alkalmazni sem,hiába van munkahelyük.Hiányzik a logika.Kijönnek az egyetemről és tele van a fejük egy csomó felesleges dologgal,teljes a zűrzavar és mindent a bonyolultabb végéről közelítenek meg.Ez idővel el fog múlni,de kár azért a néhány évért,ami el van vesztegetve.Szerintem ez mind az oktatási rendszer hibája.

simaagy 2011.07.11. 11:13:31

Bocs Alfőmérnök,a hsz.-em erre volt írva:
"Adjátok át nekik a munkahelyeteket. Mert nekik nincs. Hidd, el nálatok nem hülyébbek, amit ti el tudtok végezni, ők is el tudják."

tewton 2011.07.11. 11:31:22

@simaagy:
"amivel az idősebb korosztály nem rendelkezik.A probléma az,hogy jelentős részüknek semmi gyakorlati hasznát nem lehet venni"

na ja. csak ezek a gyerekek éveken át inkább csak a málészájú pótkeretet fogják adni. ott vannak felettük azok a 40-es és 30-asok, akik már élesben tapasztalták meg azt, hogy minden bizonytalan körülöttük, nem bambán az egyetemről kifelé nézelődve. ez a tapasztalat, meg a kényszerű adaptáció a változó feltételekhez versenyképesebbé teszi őket. a fiatalka mulyák kb. arra képesek, hogy facebook-csoportokat meg 4k!-t meg LMP-t gründoljanak. ha gyerekem lenne, tutira nem akarnám rábízni egy most végző pl. magyartanárra vagy töritanárra. már csak a minőség miatt _se_.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.07.11. 11:33:49

"de a valós megoldás egy paradigmaváltás lehetne, "

Ez mit jelent konkretan?

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2011.07.11. 11:41:39

@Doomhammer: mondjuk, hogy mentálisan és materiális szinten is kijusson Európa abból a zsákutcából, amibe jutott. a termelés újraszervezésétől a szellemi megújulásig. persze nehéz erről írni, hogy ne utópiának tűnjön. ;)

Talon Karrde · http://youtu.be/RNT_uICTe9M 2011.07.11. 11:54:00

"A tétovaság, céltalanság egyre jellemzőbb az európai fiatalokra, akiket egyes társadalomtudósok IPOD-nemzedéknek is hívnak, kétféle értelemben is: az iPod, a tömegek által használt zenehallgató, videónéző, hordozható készülék remekül szimbolizálja a szórakoztatóiparban és fogyasztói jólétben elmerült, az önálló élet kihívásait (köztük a munkavállalást, a családalapítást) lehetőleg minél távolabbra toló fiatalok életét. Az IPOD-generáció, mint betűszó másik értelmét angol tudósok alkották meg: magyarra fordítva a bizonytalan, presszionált, túladóztatott, adósságokkal terhelt nemzedékről van szó."

Akkor most dolgozik a fent leírt fiatal avagy nem?
Ha valaki ne dolgozik, akkor hogy lehet "túladóztatni", hogyan kaphat hitelt?

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2011.07.11. 12:12:56

@Talon Karrde: „Kétféle fiatal van: aki mindent csinál és aki semmit sem csinál” - írom a poszt elején. Kettévált a fiatalok társadalma, és akik egyről a kettőre akarnak jutni, azoknak a nyakukba szakad az inaktívak eltartása is. És persze ott vannak Európa-szerte a munkanélkülivé vált, viszont hiteleket törlesztő tömegek, ha az ő helyzetük nem bizonytalan, presszionált és terhelt, akkor semmi nem az.

___________________________ (törölt) 2011.07.11. 12:23:06

Az igazság az, hogy olyan 10 évvez ezelőtt, amikor én voltam frissdiplomás, akkor is durva volt, csak egy kicsit jobban működött a gazdaság és ezért 9 hónap után valahogy sikerült elhelyezkedni, aztán az első munkahely után már könnyű volt továbbmenni, amikor már volt tapasztalatom.

De az az első... nagyon piacképesnek néztem ki: közgazdász voltam és informatikus, jó angol, elmegy német. És mégis 9 hónapig semmi. Nyilván most az a 9 hónap a mai gazdaságban már 18 hónap, ez a különbség, közben meg talán sokan feladják.

Annak a tíz évvel ezelőtti 9 hónapnak az okát kellene megtalálni, mert a mai fiatalok mai problémái abból következnek.

Énszerintem annak az oka az abszolút elméleti, és nem gyakorlatorientált képzés volt: vizsgázógépként diplomáztunk, aki tökéletesen vissza tudja böfögni a tananyagot, de abszolút hiányzik a dolgok elintézésének, konkrétan megcsinálásának a képessége.

Ezt volt aztán a legnehezebb megszerezni, majdnem kirúgtak, mert az egész személyiségemet arra állította be az iskola, hogy vizsgázunk, nem arra, hogy dolgozunk, vagy pénzt termelünk. Hihetetlenül más mentalitásról van szó. Az iskolás mentalitás lényegében az, hogy egyrészt bemagol-visszaböfög, másrészt szóbelin kb. az, hogy jó benyomást tesz. Arra voltan beállva, hogy az élet is arról szól, hogy bizonyos főnökökre jó benyomást kell tenni bizonyos dolgok betanulásával és visszamondásával. Nagyon nehéz volt átállni rá, hogy abszolút nem így működik a dolog, hogy valójában a főnököket egy érdekli, mégpedig hogy legyenek vevőik és azok fizessenek, hogy a vevőiket egy dolog érdekli: hogy nekik bzonyos dolgok meg legyenek csinálva, el legyenek intézve és működjenek stb.

Szerintem ez van most tíz évvel később is, kivéve, hogy rosszabb a gazdaság.

Akinek most van 18 körül gyereke, azt a tanácsot tudom adni, hogy próbálja elintézni, hogy folyamatosan a főiskola, egyetem mellett már valamilyen szinten a jövőbeni szakmája környékn dolgozzon vagy egyáltalán bárhol is, de dolgozzon, hogy valamilyen szinten ráragadjon az elintézős-megcsinálós mentalitás.

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2011.07.11. 12:26:52

@rajcsányi.gellért (ergé): Málnási kollégával ellentétben, egyetértek, ez a nemzedéki gebasz fontos.
De ezek a fiatalok zömmel nem munkanélkülivé váltak, hanem be sem léptek a munkaerőpiacra.
na most, durván három válasz van.
1, Elcseszettek, ilyen mihasznává nevelték őket a szüleik, a jóléti állam intézményei.
2, A jóléti állam azokat védi, akik birtokon belül vannak (szerzett jogok), tehát ezek gyengítésével lehet helyet csinálni a fiataloknak.
3, 1 és 2 együtt.

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2011.07.11. 12:27:01

@Shenpen: "Akinek most van 18 körül gyereke, azt a tanácsot tudom adni, hogy próbálja elintézni, hogy folyamatosan a főiskola, egyetem mellett már valamilyen szinten a jövőbeni szakmája környékn dolgozzon vagy egyáltalán bárhol is, de dolgozzon, hogy valamilyen szinten ráragadjon az elintézős-megcsinálós mentalitás. "

Ennyi.

___________________________ (törölt) 2011.07.11. 12:30:29

Ilyen szempontból az egész oktatási rendszer bizarr és lassan ki fog derülni a csődje. Lényegében arra épül, hogy óvodától a végzésig - kinek szakmunkás, kinek masters - iskolapadban ülünk, majd utána soha többet. Az értelme dolog az lenne, ha váltogatnánk a munkát, eztáltal a gyakorlati tapasztalatot, és a tanulást.

Abszurd dolog például, hogy gimnáziumot végzettek helyből építészmérnökire iratkoznak be, belül lesznek a használhatatlan építészmérnökök, akiknek van egy remek diplomájuk és tapasztalatuk alig. Az lenne a helyes, hogy építésztechnikusi, aztán elkezdeni dolgozni, aztán 2-3 év után a legértelmesebb építésztechnikusok vissza az iskolapadba, építőmérnöknek, aztán azt csinálni 2-3 évig, majd a legértelmesebb építészmérnökök vissza az iskolapadba, és belőlük legyenek az építészmérnökök.

Gyakorlatilag az elméleti felsőoktatásnak kellene a már megszerzett gyakorlati tapasztalatokra épülnie, tehát ilyen "AHA! Tehát akkor azt azért mondták, hogy úgy csináljuk!" - élményekre.

Ezzel az egész túlképzett-munkanélküliségi probléma megszűnne, mert nyilván az értelmes technikus azért megy el 2-3 év munka után mérnökire, mert úgy néz ki a munkaerőpiac, hogy arra igény van, ha nem, nem megy. Erre a gimnazista 18 éves diák alkalmatlan.

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2011.07.11. 12:33:50

@tölgy: a jóléti állam lebomlóban van, így inkább az 1, az erősebb magyarázat, ugyanakkor a munkaerő-kereslet és a kínálat drasztikus eltérése is egy erős ok. meg szépen kiszervezték maguk alól a termelő gazdaságot az európaiak, aztán húsz év múlva örülünk, ha kínai és indiai ipari nagyvállalatok call centeresei lehetünk majd. visszanyal a fagyi.

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2011.07.11. 12:41:32

@rajcsányi.gellért (ergé): lebomlóban van? Szinte mindenki igényli: főleg a pszeudó-diák/munkanélküli.

Bloodscalp 2011.07.11. 12:42:16

@tewton: pedig Alföldi jól mondta (nem róbert) ő itt...
aki korábban ment ki, az csak előrelátóbb volt

az a baj hogy a cikk megint nem foglalkozik a mögöttes tartalommal, sokan ledolgozták az életüket 55+ korosztály és környéke, "megcsináltak mindent" bejelentett munkahellyel, felnevelték a gyereiket
és nem vitték semmire-mert nem is lehetett (lázári és nem lázári értelemben is)

ezt látta az IPOD, akkor naná hogy nincs motiváció, kár mindenféle baromságot előcibálni

KömKel · http://komkel.blog.hu/ 2011.07.11. 13:29:02

A legnagyobb baj szerintem az, hogy ezek a fiatalok egy rohadt fűszálat nem tettek keresztbe egész életükbe.

Mert van 120 tévécsatorna, internet, közösségi portálok, msn, skype, olcsó mobiltelefon... ki se kell mozdulni otthonról, és mégis mindenkivel lehet tartani a kapcsolatot.
Nem kell lemenni a térre, hogy a többiekkel találkozzon az ember = szocializálódás.
Nincsenek otthoni munkák (konyhakert, állatok, takaritás, stb), hogy kicsit szoktatva legyen a gyerek a "szolgasághoz", azaz nem tanul alázatot.
Az iskolák csak magoltatnak és visszakérik a szó szerint benyalt tananyagot, de nem tanitanak gondolkodni, és nem adnak gyakorlati tapasztalatot sem.

És persze még ezer ilyen ok van, ami miatt a 30 felettiek életrevalóbbak.

winerprince 2011.07.11. 13:50:59

Addig,még a két kezi munkás a fiatalok szemében egy senki,és minden fiatal egyetemet,öltönyös munkahelyet akar,ez az ország halálra van ítélve.

málnási · http://gozdom.blogspot.com/ 2011.07.11. 14:10:00

@betyár:
lehetséges, de a posztot nem olvastam. :)

makacshalacska 2011.07.11. 14:13:51

@winerprince: Azt hiszed ez csak itthoni jelenség?

Azt, hogy jellemeznéd ami nyugatra van; már az első(!) de a másodgenerációs bevándorló meg már pláne _nem_akar_ dolgozni vagy csak irreálisan magasabb összegért mint amit a munkája ér!Tele van az újság nyugati munkahely reklámokkal, Jürgen Mohammed Türkuglunak derogál a fűtésszerelés haver!:D

Alfőmérnök 2011.07.11. 14:17:42

@simaagy: A többesszám ebben a mondatban (javítva): „Hidd el, nálatok nem hülyébbek, amit ti el tudtok végezni, ők is el tudják.” nem egy egész generációra vonatkozott, hanem egy részhalmazra, a betyár-félékre. A helyzet az, hogy a mai 20-30-as generáció semmivel nem hülyébb, mint a szüleiké, csak többen kapnak diplomát. De a diplomások között ugyanannyi a jó képességű, mint az „idősebbek” között. (A munkahelyek száma meg csökkent.) A szülők meg persze, hogy beíratják egyetemre a hülyegyereket, mert az érettségi szar sem ér, ma kb. a diploma ép annyit a munkaerőpiacon, mint régebben az érettségi.
Emellett természetesen szar az egész oktatási rendszer, el lett cseszve, de ha valakik nem tehetnek erről, akkor azok a fiatalok.
De ha akarod, belátom: túloztam. Csak míg az én túlzásom nyilvánvaló provokáció, addig a betyár-félék makogása a faszukat a termálvízben lógató, sakktábla mellett filozofáló kádárprolik „bölcsességével” analóg.

p.s.: Aki az sajátjánál fiatalabb generációt lenézi, az 99%-os biztosággal belőhetően szarember, legyen nagycsoportos óvodás, vagy 90 éves nyugger.

betyár (törölt) 2011.07.11. 14:26:48

@málnási:

fogadok, hogy írni viszont vakon is tud:)

málnási · http://gozdom.blogspot.com/ 2011.07.11. 15:43:02

@Alfőmérnök:
hogy van az, hogy mindig az egy százalékhoz tartozom? :)

@betyár: lassan mán csak úgy :)

2011.07.11. 15:43:09

EL! :)

Érdekes, hogy a statban nincs dánia, finnország. És ahogy ergé is írja, érdekes az alsó négyes. :):) (svédo pedig más tészta).

csak_csendben2 2011.07.11. 15:48:11

@winerprince:

Igen, mert ezek a rohadt mocskos fiatalok kitalálják, hogy ők diplomások akarnak lenni, hiába rimánkodnak térdenállva nekik a szüleik, hogy "Édes gyermekem, inkább legyél szakmunkás.", meg ugye a média sem azzal van tele, hogy vigyorgó öltönyös/kosztümös emberkék mindenütt.

Látom baromi nehéz szembenézni azzal, hogy a nevezett generációnak a szülei így nevelték őket.

@Kőmíves Kelemen:

Sőt, a 30 felettiek felépítették az országot, építettek 5-ös metrót, meg minden télen farkasokkal kellett megküzdeniük.

Szeretem a sztereotípíákat, főleg ha ez egy "nagy öreg"-től jön.

simaagy 2011.07.11. 16:01:21

@Alfőmérnök:
"p.s.: Aki az sajátjánál fiatalabb generációt lenézi, az 99%-os biztosággal belőhetően szarember, legyen nagycsoportos óvodás, vagy 90 éves nyugger. "
Valóban nem Ők tehetnek róla,ezt én magam is elismertem,hanem az iskolarendszer.A baj az,hogy a kreditpontokért minden marhaságra beregisztrálnak,mert ki kell gyűjteni.Amíg ezeket hajkurásszák,egy csomó időt és energiát elpocsékolnak hasznavehetetlen dolgokra,ahelyett hogy a választott szak anyagával foglalkoznának.Munkahelyen persze más,ott egyszerűen nem lehet érvényesülni szakmailag évekig,mert kínaiul van Nekik minden.Persze kivételek vannak szerencsére,de sajnos nem ez az általános.Azért be kell vallani,ez régebben sem ment zökkenőmentesen,de sokuknál nem tapasztalom az akaratot és a fogékonyságot,hogy egy tapasztaltabb kollégától el akarnák sajátítani a specialitásokat és ez a baj!Valahogy az a benyomásom általánosságban,hogy :mit akarsz Te öreg,mentalitással közelednek a dolgokhoz.Ebből persze jönnek a hibák,káosz.Ismétlem,ez a saját tapasztalatom!

Chanyi · http://chanyi.blog.hu 2011.07.11. 17:08:36

Van valamelyik egyetemen olyan részleg, amelyik figyeli, hogy milyen szakemberekre lesz majd szükség, és annak megfelelően tesz javaslatot az indítandó képzésekre?

kvadrillio 2011.07.11. 18:56:24

Elveszett nemzedék?

Mert a multik rabszolgákkal dolgoztatnak ?

Azokon a munkahelyeken, amelyeket rendszerváltóink átjátszottak nekik, ezzel kizárva a munka világából a mai fiatal MAGYAR nemzedéket ?

Mert seggfejek a TÖRZSFŐNÖKEINK ???!

ECCERŰ ! LE KELL CSERÉLNI ŐKET ÉS MEGOLDÓDIK MINDEN !

GeoThrasher 2011.07.11. 19:03:37

Én munkanélküli magasépítő és földmérő technikusként azt látom, hogy az isten a "papír" lett. Már a BKV-hoz nem lehet elmenni, mert ott is előrébb veszik az ilyen-olyan diplomagyárak által kreált papírokkal rendelkező egyedeket én meg a szimpla technikusi végzettségemmel 80-90 nettóról álmodom. Ez gáz!
Jó nyilván én is hülye vagyok, hogy nem végeztem el egy főiskolát sem, hanem helyette gyűjtöttem a tapasztalatot, amit most b@szhatok ki az ablakon.
És ilyenkor ne menjen el az ember svarcba dolgozni, mi?

is 2011.07.11. 19:19:58

@orangeman: de nezzuk csak, ki jott ki informatikuskent vagy kozgazdaszkent? csak nem az, aki mar 18 evesen az osztalya jobbik resze volt es tudott ide felvetelizni? es kibol lett iskolai tanar? csak nem a rosszabbik felebol (statisztikailag, nyilvan vannak elhivatottak is paran)? es vajon kommunikacio szakra ki jar? a legjobbak? vagy akit mar tanarnak sem vettek fel?

bizony, bizony, tanulni kellene, es akkor lesz jo gimnazium, meg jo egyetem. aki max. pontszamos felvetelit irt, azt még mindig felvettek.

@Chanyi: ezt a reszleget tandijnak es vallalati osztondijnak hivjak. hulyesegre nem adnal penzt. 2008-ban tetszetted utoljara leszavazni.

@poszt: talan a spanyoloknal is be kellene vezetni a munkatabort a magyar modell mintajara. van ott is eleg focistadion, amit fel kell epiteni, meg tengerpart, amit takaritani lehet. fiatalok, minimalber feleert munkara fel! ha tetszik Orban itthoni javaslata, akkor mehet ez Europaban is, nemigaz? a magyar sem a ciganyokra van kitalalva, ugye? nem rasszista munkatabor ez, ugye? hat akkor mehet bele spanyol, gorog fiatal, meg magyar is, csak tessek, tessek. jo kis masodrendu allampolgarok lesztek, elveszett nemzedek. avagy szep uj orbani vilag.

is 2011.07.11. 19:23:40

@poszt: ja, azt meg nem mondtam: ha vallasos vagy, akkor lenne munkad? a Jobbikosoknak tobb munkajuk van (nekik aztan Nagy-nemzettudatuk van)? Hollandiaban mindenki vallasos, azert nincs gond? a nemetek valami nagy vallasos nemzet? es nem veletlenul a nemetek vezetik az europai gondolatot? ezek csak olyan ergé-fele hulyesegek voltak, ugye?

Quadrille Lobster · http://oriblog.blog.hu/ 2011.07.11. 19:30:30

Azért a vallást meg a nemzettudatot nem kéne siratni.
Okés, tényleg ad hitet meg indulatot, amivel betont lehet szántani, de csak arra jó, hogy befogják egy politikus szekere elé és húzzon a barom.

A baj az, hogy munkanélküli, nem az, hoyg nem elég bigott.

gabcigirl 2011.07.11. 19:30:43

@winerprince:

Meg addig is, amíg nem fizetik meg rendesen a kétkezi munkásokat-a nettó 60 nem nagyon motivál senkit erre, az a helyzet...

2011.07.11. 19:43:07

"... a vallástalanság és a nemzettudat hiánya mind olyan tényezők, amelyek gyengítik a fiatal nemzedékek öntudatát, kitartását és felelősségérzetét."

nabaszdmeg

Pszt! 2011.07.11. 19:50:36

Mit látnak ezek a fiatalok? Hogy a mostani kormánypárt egyetlen tagja sem dolgozott egy percet sem életében, de kőgazdag. Ilyenek szeretnének lenni.

GGG77 2011.07.11. 20:05:54

Majd elkezdek imádkozni és akkor több meló lesz.

porthosz 2011.07.11. 20:15:32

Bocs, de szerintem ez a poszt alapvetően nagy baromság.

A probléma oka:
van európában X millió munkahely.
Meg van 3X millió munkaképes ember.

Nagyjából harmadik osztályos matematika hogy X<>3X.

Ennyi és nem több. Mivel az európai országok kiszervezték a termelést kinába, nincs szükség ennyi emberre európában. Az hogy aztán a maradék 2x ember, akinek nem jut munka éppen otthon lógatja a f@szát, vagy ipodot hallgat vagy a hid alatt alszik tökmindegy, ez csak a tünet, az ok sokkal mélyebben van.
Cserébe lehet trendi posztokat irni az elveszett nemzedékről vagy az ipodot hallgató nemzedékről, nem igazán ők tehetnek arról, hogy ma európában már szinte semmi termelés nincs, egyszerü felvevőpiac vagyunk. Még 10 év és kina embert küld az űrbe, az amerikaik meg majd azért imádkoznak hogy az oroszok lehozzak az űrhajósukat az űrállomásról. Változik a világ, és nem nekünk tetszően...

kvadrillio 2011.07.11. 20:29:48

15 milliárdos számlagyárral üzletelhetett az Electro World

MTI

2011. július 11., hétfő 16:19 | [3 órája frissítve]

|

Email

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) pénzügyi nyomozói nyomozási cselekményeket, egyebek között házkutatást hajtottak végre az Electro World központjában – erősítette meg Sárközi Alexandra, a NAV bűnügyi szóvivője a privatkopo.hu információját hétfőn. A hivatal a nyomozás érdekeire tekintettel több részletet egyelőre nem közöl. A cégcsoportnál a bűnügyi magazin beszámolója szerint több százmilliós adócsalás gyanúja merült fel.
hirdetés

Múlt szerdán egyszerre három helyszínen tartottak házkutatást a NAV bűnügyi szakemberei a fizetésképtelenség határára sodródott Electro World cégcsoportnál felmerült több százmillió forintos adócsalási ügyben - számolt be a privatkopo.hu. Nyomozók szállták meg a társaság budai központját, a korábbi elnök-vezérigazgató, Polgár Csaba siófoki házát, valamint a jelenlegi vezérigazgató, Nagy Károly András Budakeszin található, közel 2700 négyzetméteres luxusvilláját. A pénzügyi nyomozók számítógépeket, mobiltelefonokat és több raklapnyi cégiratot foglaltak le.

A bűnügyi magazin értesülése szerint a bűnügy hátterében egy évek óta számlagyárként működő társaság, a Bender Log Befektetési Zrt. áll, amely több százmillió forint értékben bocsátott ki fiktív számlákat az Electro World cégcsoport számára.

A bűnügyi portál úgy tudja, nem a műszaki cikkeket forgalmazó cégbirodalom az egyetlen, amelyet a Bender Log Zrt. fiktív bizonylatokkal látott el: a számlagyárként működő társaság "ügyfelei" között mamutcégek sora szerepelhet, a részükre kibocsátott fiktív számlák összértéke megközelítheti a 15 milliárd forintot. A szövevényes gazdasági bűncselekmény-sorozat kulcsfigurái F. György és T. György, akik a fiktív számlák iránti igényeket közvetítették a Bender Log Zrt. számára - írja a portál.

LÉNYEG, HOGY EZEK A MULTIK JÓL ÉLJENEK ÉS hatalmasakat adócsaljanak !!!!!

mert amíg ezek a KAPZSI törzsfönökök szabják meg a munkalehetőségeket, a fiataloknak nem lesz elég munkahelyük !

winerprince 2011.07.11. 20:30:47

@gabcigirl: A diplomások nagy részét sem fizetik meg rendesen.Van olyan Corvinus diplomás közgazdász,aki 150.000-et kap készhez egy pénzintézetben.Egyik haverom 220.000-et keres mint betanított nyomdász kellemes,laza havi 170 órával.Egy másik sokkal többet, ajtózárakat cserél,semmi mást , ha hívják,jön ahogy tud,20 perces meló,számlát tölt és szevasz.Régebben kapcsolókat is cserélt,de ma már annyi a melója h. az már nem fér bele.A helyzet az,h. a mai diákok egy része elég ostoba is.Trend alapján döntenek a pályájukról.Jogászok,pénzügyesek,kommunikációsok,stb. meg a kedvencem:menedzserek.Ezekből annyi van,h. Dunát lehet rekeszteni,és kevesek lesznek annyira jók ebben,h. elérjék az áhított fasza kocsit,puccos lakást.Ide mezőgazdasági,műszaki,szakemberekre lenne szükség,olyanokra,akik termelnek valamit..

Imix 2011.07.11. 20:36:57

A probléma valós, adott egy fiatal réteg, aki a szükséges tudással vagy szemléletmóddal nem rendelkezik.

Foglalkozzunk a hazai viszonyokkal!

Érdekes lesz majd vizsgálni a 4 órás közmunkaprogram hatását erre a generációra. Gyanítom, javulni fog a statisztika...
Viszont a fiatal ugyanúgy rá lesz szorulva a szülői támogatásra, értékes tudást nem tanul ráadásul 3 hónap részmunkaidőben a munkára sem nevel. (sajnos van rá példa az ismeretségi körömben)

Ha most elfelejtjük, hogy a foglalkoztatás emeléséhez az oktatástba kellene invesztálni (tudásalapú társadalom), és minden áron a munkapiacra akarjuk lökdösni az arra alkalmatlan fiatalokat, később még komolyabb árat fogunk fizetni.

Például ha valaki tájékozatlanságból rossz végzetséget választ, akkor annak az állami rendszernek lehetőséget kéne adnia másodikat tanulni (szakember segítségével), ahelyett, hogy a közmunka rendszerbe taszítaná.

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2011.07.11. 20:38:21

"a valós megoldás egy paradigmaváltás lehetne"

Egészen pontosan mit is jelentene ez a valós megoldás?

Nekem úgy tűnik, hogy a cikkíró sem tudja, csak akart valami frappánsat, bár értelmetlent írni a cikke végére.

Nincs szükség az összes munkaképes ember munkájára ahhoz, hogy a népesség igényeit ki lehessen elégíteni, így a munkanélküliség maradni fog.

Illetve legfeljebb szocialista ál- és látszatmegoldásokkal lehet papíron csökkenteni.

Lehet több közmunkás, lehet több (sor)katona és hasonlóak, közalkalmazottak, állami alkalmazottak, állami megrendelésekre dolgozó magáncégek alkalmazottjai, de piaci alapon nem lesz szükség az összes munkaképes munkájára, sőt, egyre kevesebb emberére lesz, ahogy a cikk is írja, a technikai és technológiai fejlődés miatt.
Egy exkavátor, meg egy dömper elég sok kubikos munkáját el tudja látni stb.

Még a robotokat is robotok fogják gyártani, akiket robotkarbantartó robotok fognak karbantartani.

2011.07.11. 20:52:51

Paradigmaváltás egy háború lehetne. Esetleg valami pusztító járvány. Valaki szerint itt agymosott alemberek roangásznak, de ennél sokkal egyszerűbb a dolog. Európa a poszt jóléti társadalom hátrányait élvezi jelen pillanatban. CSak ugye ez azért alakult ki, mert az emberek mindig jobbat akarnak. A legtöbb ember nem örülne, ha kohóban, vagy bányában, esetleg utcaseprőként dolgozna a gyereke, mert mondjuk ő maga is egy irodában dolgozik. Nincs értéke a kétkezi munkának, mert a társadalmat beetétték a jólét illúziójával... Majd, ha lesz valami gebasz és eddig mindig volt, lesz itt paradigma váltás, mert rá lesznek az emberek kényszerülve. Addig marad a dzentri életmód.

kigyurt álat 2011.07.11. 20:55:49

Jó kis összefoglaló ez, és szerintem most élőben megtapasztalhatjuk, hogy miért bukott meg az ókori Görögország és a Római Birodalom.
Másrészt ide vezet az agyonadóztatás és az elkúrt szociális rendszer. Minden hülyének lehetősége van szaporodni, miközben a társadalmat fenntartó és eltartó réteget kiszipolyozzák.

hsoma 2011.07.11. 21:10:29

"az Elveszett nemzedék". nekem inkább az "Elhallgatott nemzedék", vagy az "Elvesztett nemzedék" jut eszembe a '80asok utoljáról, a magam 'bandájáról'.

akik közül itt vagyunk sokan, a Magyar Bálint féle egyes számú WC papírral a kezünkben, várunk a továbblépésre, ami praktikusan a második számú WC papírt jelentené. sokan nagy energiákat öltünk/ölünk a saját, akár a közösségünk épülésére (önkéntesség, önképzőkörök szervezése, szakkönyvek vadászata, sat). tesszük ezt páran, nem sokan, családi tradíciókra alapozva, akár dinasztiát is építve (igyekezve ezt a legjobb értelemben). valamiféle alaptudással rendelkezve. vagyunk páran.
innentől a magam példáját mondom: szeretném az életemet (egyelőre) Magyarországon a természetvédelemre feltenni, nettó 120e forintos fizetésért (mai értéken) boldogan, nem érdekel, de ezt szeretném csinálni. van 'némi' rálátásom a perspektívákra: semmi. állunk néhányan, nemcsak ennek a hivatásnak a partvonalán és csak annyit kérünk, hogy szolgálhassunk. a válasz egy nagy büdös koki, hallgatás és semmi. és ahogy ez itt kinéz, ez is lesz még jó ideig. ezen a ponton elgondolkodunk, és lehet, hogy odébbállunk. nem jó szívvel.

kzolika 2011.07.11. 21:28:52

Nekem nincs ipod-om. Lehet, ezért van munkám? Rögtön kettő is, heti 60 órában. Igaz, 30 felett vagyok, de ha lehetne, holnap indulnék külföldre is tapasztalatért. Meg pénzért. Akár pizzafutárnak, akár teherautó-sofőrnek, attól függetlenül, hogy Közgázos diplomám van. A munka nem szégyen, legfeljebb a mások által lenézettből kell szelektálni.

Stronci 2011.07.11. 21:32:03

@winerprince: ez is igaz.

Nem értek hozzá, de legnagyobb gond a hagyományos családi céges országoknál látszik(szülőről gyerekre száll át a volt). Amíg a régebben nem volt kérdés hol fog dolgozni gyerek, most ezek a fiatalok ők is diplomát szereztek, és nem a családi céget akarják tovább vinni. Megértem őket is, egyrészt azért tanultak ezért, másrészt a családi vállalkozást átvenni sem egyszerű dolog, harmadszor lehet snassz diplomával "csak" éttermet üzemeltetni.
ave

Romkocsmák félhomályában merengő, félázsiai BPBP 2011.07.11. 21:35:58

Többen leírták már, valóban többféle oka van a kialakult aggasztó helyzetnek.

Egyik okának én az értékteremtő tevékenységek Kelet-Ázsiába történő kiszervezését látom (EU, USA is). Ennek elég profán oka van! Amikor a beruházók megversenyeztetik az európai termelési költségeket az ázsiaival, akkor mindig az ázsiaiak nyernek. Persze, ott ahol fél tál rizsért dolgoznak, gyerekek dolgoznak, nincs szociális / nyugdíj rendszer, ahol kiugrálnak a munkásszállókról az öngyilkos munkavállalók, nos így valóban "olcsóbb" lesz ott a termelés! Ez üt most vissza, de nagyon. Csak a beruházók ezt továbbra is lesz@rják, és semmilyen kényszer sincs rajtuk! Ugyanis már a kereslet is megvan Ázsiában!

A másik ok szerintem is mérhetetlenül pocsék szak- és felsőoktatás! 21 év alatt semmit sem változott!!! Semmi köze nincs az aktuális piaci helyzethez, igényekhez, elvárásokhoz! Ne szemléletet adjon egy szak-, vagy felsőfokú intézmény, hanem piacosítható, gyakorlati tudást!!!!!

2011.07.11. 21:37:15

Én azt hiszem, hogy a mai fiatal generáció nincs úgy szocializálva a szopásra, mint mi.

A rendszerváltáskor 13 éves voltam. Amikor egyetemre kerültem véletlenül pont tandíjat kellett fizetni. Mindkét szülőm fizikai munkás, nem esett jól, hogy ezt is csengetni kellett. Nem alibiből jártam iskolába, nem halasztottam, nem húztam az időt, nem a romkocsmákban "tanultam". Friss diplomával nekem is 9 hónap munkanélküliség jött, kínomban gyerekeket korrepetáltam, az is jobb volt a semminél. Első munkahelyemet annyira megbecsültem, hogy most is itt vagyok, noha a főnököm Hitler reinkarnációja, a vezetőség tagjainak egyike sem lenne képes elvégezni a munkám és félévente a féléves fizetésemet veszik fel prémiumként, miközben a pofámba röhögve mondják, hogy aki jobban akar keresni, menjen máshova. És nem megyünk, mert röghöz vagyunk kötve, én is hülye fejjel ragaszkodom a szüleimhez, a szülővárosomhoz és örülünk, hogy van munkahely.

Na ez az, amit a fiatalok leszarnak. Nem tetszik nekik, veszik a kalapjukat és lépnek. Fővárosba, külföldre stb. És nem tudok követ vetni rájuk ezért, mert ha kicsit életrevalóbb lennék, akkor én is lelépnék.

ribarbat · http://moszkvics.blog.hu 2011.07.11. 21:58:17

@is: óriási butaság, amit mondasz. A közgazdász pálya jobbára telített, ez igaz a jogászokra is. Miközben - bár divat szidni a bölcsészeket - nincs elég nyelvtanár. Hadd ne kelljen alaposabban elemezni a magyar diplomások idegennyelv-tudását. Másrészt érdemes megnézni a bejutási pontszámokat. Nézd meg, hogy hány ponttal lehet elmenni Miskolcra anyagmérnöknek, amit aztán el is végeznek, mivel koránt sincs akkora szórás, mint például a BME-n. Utóbbinak pedig kiváló idegennyelvi központja van, amit pedig a BTK-n végzett tanárok vezetnek. Természetesen a tanári pályán is nehéz helyet találni, idén 40 ezer középiskolai férőhely maradt üresen. Ezért ma már nagyon is megnézik, hogy kit vesznek fel. Nem könnyű. De a tanárokon rugózni nem szép (oda a leghülyébbek mennek sztereotípia alapján ---- BGF-en kik vannak?)

Romkocsmák félhomályában merengő, félázsiai BPBP 2011.07.11. 21:59:59

@BPBP:
A harmadik ok pedig, valóban a motiváció, a példaképek, a társadalmi elismertség végletekig eltorzult helyzete!

dr. pretender 2011.07.11. 22:04:51

a @málnási által mélyen lenézett szociológusok már régen leírták, hogy a munka nélküli kapitalizmus felé haladunk. jó lesz hozzászokni a gondolathoz.

(amúgy én is ezen a szakon végeztem 2 éve, és ötödév óta dolgozom. kéretik nem általánosítani.)

soproni1 2011.07.11. 22:22:23

Nagyon sok embernek nincsenek álmai. Ha véletlenül elmennek dolgozni, akkor is a volt/lesz hétvégi buliról beszélgetnek. Azt könnyű mondani, hogy nehéz az élet.

Bár lehet, hogy csak Mi voltunk szerencsések, akik a rendszerváltáskor kezdtünk dolgozni, és lehetőségünk volt nyerni.

AlbaZen 2011.07.11. 22:38:38

A 80-as, 90-es, 2000-es évek ma már idillinek tűnő mocsarában ezt a nemzedéket árultàk el az akkori "felnőttek". Ők felélték a sok hitelt, mi meg törlesztjük. Aki a saját gyerekeit árulja el, az tőlem semmi tiszteletet nem érdemel.

2011.07.11. 22:54:38

@orangeman: "Amíg mondjuk egy informatikus, közgazdász stb fizetése érdemben növekszik"

Tévedés. Tíz- tizenöt évvel ezelőtt az informatika felkapott jól fizető szakma volt, mamár túltelített a piac ezen a téren is, ennek megfelelően elég nagy kűzdelem, és elég laposak a fizetések. A HR portálok fizetési felmérései, és mutatói nem a valóságot tükrözik, egy átlag informatikus, mostmár alig keres valamivel az átlag felett, annak ellenére, hogy aki ezt a szakmát választja, folyamatos tanulásra van kárhoztatva (tekintettel a dinamikus fejlődésre), és 2-3 év kihagyás is végzetes lehet. Én immáron tizen akárhány éve csinálom hivatásosan, (nem hivatásosan meg vagy 20)minden szegmensét bejártam a szakmának, specializálódtam, 33 évesen jutottam el oda, hogy végre normális fizetésem van.

Void Bunkoid 2011.07.11. 22:55:10

@porthosz: nna végre valaki szintén rájött a Probléma (így nagy P-vel) gyökerére.

Egész egyszerűen a 19. században egy "standard" munkanap kb 14 órás volt.

Egy idő után bevezették a 8 órás munkaidőket. Mondjuk a huszadik század első harmada után.

Most körülbelül két és félszer annyian élünk a Földön - és Európában is - mint mondjuk 1930-ban.

Plusz hozzászámítva az azóta igencsak előrehaladott gépesített/automatizált termelői szektort, IGEN, gyakorlatilag a nagy baj kulcsa az, hogy egész egyszerűen TÉNYLEG körülbelül háromszor annyi munkaképes ember van, mint amennyi munkahely.

A Problémát háromféle módon lehet megoldani:

a) drasztikus munkaidő-csökkentéssel, mondjuk bevezetni az átlag 40 órás munkahét helyett egy 12 órásat (négy napos munkanapok, napi három óra meló). így máris generálunk legalább háromszor annyi munkahelyet, mint amennyi van jelenleg.

Bökkenő: ezzel a munkabéreket is harmadolni kellene, a kereskedőlobbik nem hinném, hogy belemennének az árak-költségek harmadolásába is. PEDIG pont az automatizált-gépesített termelés miatt - legalábbis szerintem - jóval kevesebb erőforrásból meg lehet termelni mondjuk 1 kiló kenyeret, mint mondjuk száz éve (csak egy rövid példa -> egy 300 méter hosszú utca csatornázása előkészítéséhez mondjuk 1930-ban kellett ötven kubikos, akik két hét alatt szépen megcsinálták az árkot. Ma ezt KETTŐ darab munkás (plusz hozzárakva egy műszakvezető, meg még három segédmelós) két műszakban egy munkagéppel elintézi három munkanap alatt...).

b) a továbbfejlesztett verzió, a Bökkenő azon enyhítésével, hogy a termelés gépesítését drasztikusan leépítjük. Igenis jöjjenek a kubikosok, a marokszedő asszonyok, és a vizesemberek.

Ez az a verzió, amit jelenleg szeretett kormányfőnk próbál elképzelni munkahelyteremtés címén. Ezzel csak az a baj, hogy amíg vannak a gépek, k*rvára senkinek nem lesz kedve lapátot fogni, meg markot szedni, amikor ott a kombájn b*zmeg :)

c) a legrosszabb, ám a történelem során ilyen esetekben mindig is bevált verzió, a népesség csökkentése.

C/1. A kötelező abortuszok sosem váltak be.

C/2. A gyerekszülés szankcionálása szintén nem, mert előbb-utóbb csak lázadásokhoz vezetne, sajnos az emberek túlságosan beleszoktak a segélyező-támogató államokba.

C/3. Járványok. Ezek igen hathatósan tudják tizedelni a népet, ámbár ma már az orvosi infrastruktúra is olyan fejlett, hogy amint felveti valami fertőző a fejét, máris mindenkit lehipóznak és karanténba zárnak meg körbevakcináznak, egy combosabb influenza-vírustörzs sem tud már országonként pár száz embernél többet kinyírni.

C/4. Igen, a legbiztosabb módszer népességcsökkentésre. a HÁBORÚ.

Az a bizonyos harmadik.

Ami már annyira nagyon esedékes, hogy hamarosan jönnek a "coming soon" plakátok, és az bezony igen hatásos lesz, mert ez már nem csak a területfoglalásról és nyersanyagrablásról fog szólni. A hadifogoly is kér enni, és kell benzin a kocsijába, ez a háború a meghódítandó fél népességének a terminálásáról is fog szólni.

A baj egyedül, hogy haditechnikánk is fejlődött azóta annyit, hogyha igaza van Einsteinnek, az utána következőt csakugyan botokkal és kövekkel fogjuk veretni.

Akvyr 2011.07.11. 22:56:08

"Kétféle fiatal van: aki mindent csinál és aki semmit sem csinál"

Ez nagyon így van! A fiatalok többsége végig vedeli és bulizza az egyetemet, aztán meg csodálkozik, hogy az nem számít munkatapasztalatnak. Ez főleg a büfészakokra jellemző, ahol eleve gondolhatná az ember, hogy nem sokat ér a papírja. A másik fajta fiatal pedig már annyi civil szervezetben meg újságnál dolgozik, hogy néha már nem tudja hová tegye magát, és nincs elég perc a napban, de a CV-je három oldalas lenne a referenciák miatt 20 évesen. Én igyekszem a köztes utat megtalálni, pl. most 1 nappal később megyek le egy fesztiválra, mert írnom kell egy tudományos cikk részletet.

Szóval aki inkább éveken keresztül retardáltra issza magát ahelyett, hogy egy kicsit önkéntesen dolgozna a szakterületén, az szerintem meg is érdemli, ha nem tud könnyen elhelyezkedni.

2011.07.11. 23:10:46

@nemorino: "mert ha kicsit életrevalóbb lennék, akkor én is lelépnék."

Minden szavaddal egyetértek, talán mert majd' egyidősek vagyunk. Kivéve a fenti idézetet. Szerintem ez nem életrevalóság kérdése, inkább neveltetés, beállítottság, meg egyébként sem születik mindenki kozmopolitának.

A mai fiatalokat én aligha nevezném életrevalónak, egytől egyig elkényeztetett, jólétbe született cél és elvmentes tunya ifjúság, akik azt hiszik az élet kizárólag a bulizásról szól, aztán egyszercsak belecsöppennek a rideg valóságba, és nem tudják helyén kezelni a helyzetet. Hogy ez mennyire az ő hibájuk, arról lehetne sokat beszélni. Én a saját unokaöcsémen is látom, 17 éves félig felnőtt, agyilag 10 éves szinten megrekedve. Játék, számítógép telefon, pénz, nagyjából ennyi érdekli. Két szalmaszálat nem tenne keresztbe, de az elvárásai azok jól fejlettek. Aztán jön az első munkahely (??) ahol mindjárt félmilliót akar majd keresni, úgy hogy közben ne kelljen semmit csinálni.

Akvyr 2011.07.11. 23:10:58

Amit még le akartam írni, azt pont előttem fogalmazta meg@Void Bunkoid:

A technológia lehetővé tette, hogy nagyon sok ember jöhessen világra, viszont ugyan ez elvégzi a munkát is helyettük. A piacon a munkás csak egy eszköz, aminek előnyei és hátrányai vannak a géppel szemben. Ha több a hátrány (és lehetőség van rá) akkor gépesíteni fognak, ráadásul ennek teljesítménye drasztikusan fejlődhet a technológiai szint növekedésével, ellentétben az emberi munkaerőével. Annak ellenére, hogy ez egy gépesített utópia gondolatát is felveti (Venus Project?) inkább nagyon csúnya dolgokba fog torkollni.

Void Bunkoid 2011.07.11. 23:15:57

@Monsanto: ez már ugyan off, meg kicsit scifi, de a még viccesebb az lesz, amikor már teljesen önálló munkafolyamatokra/reprodukcióra képes, intelligens gépeket készítünk.

"-...egy óra múlva súlyos nukleáris támadást mér az ellenségére.
- Ki az ellenség?
- Mi....emberek."

:)))))

2011.07.11. 23:26:53

@BPBP: "A másik ok szerintem is mérhetetlenül pocsék szak- és felsőoktatás! 21 év alatt semmit sem változott!!!"

Változott: rosszabb lett. Az első lényeges momentum, hogy 15-20 évvel ezelőtti villanyszerelő szakmunkás szerepét, ma a villamosmérnök tölti be. Annyi különbséggel, hogy a mérnök még a csavarhúzót sem tudja megfogni. Nincs piaci igény felmérés, lényegében egy aranyszabály van, szerezz diplomát, mindegy milyet, és nem számít értesz-e hozzá. Azokra a fizikai szakmákra, amelyekre lenne igény, abban perspektíva nincs. Hogyan is lenne, miért menne bárki is CNC esztergályosnak, ha klimatizált irodában aktát tologathat kétszer annyiért?

Void Bunkoid 2011.07.11. 23:36:26

@Jankove: és már érted is, hogy miért megy valaki Németországba CNC-esztergályosnak.

Mert ott egy kurva profi CNC-esztergályos, ha tényleg marha ügyes, akkor többet keres, mint egy aktatologató.

Itthon meg az ilyen munkát lenézik, mert amúgy alapvetően kis hazánkban mindig is így volt.

Pl - hú, lehet ezzel jól felkavarom a sz*rt - a nemrégiben sztrájkkal meg országelhagyással fenyegetőző orvosok happogtak, hogy nekik nettó kétszázezer forintos orvosi minimálbér kell, mert mi az hogy egy frissen végzett orvos annyit keres, mint mondjuk egy ács-állványozó szakmunkás egy építkezésen, arra hivatkozva, hogy az ő melójuk olyan, amit egy ilyen "szakmunkás" nem lenne képes elvégezni.

Nos, az orvos sem lenne képes pl. heti hatszor 8 órán keresztül mondjuk negyven fokban födémszerkezetet ácsolni.

Attól mert vkinek orvosi diplomája van, ne gondolja, hogy a munkája többet ér, mint egy kőművesé. Lehet, hogy a doki életet ment, amikor valakit elütnek autóval, de ha a kőműves nem lenne, akkor a dokit meg az összes páciensét fedél nélkül agyonb*szná az első izmosabb nyári jégeső.

2011.07.11. 23:36:50

@kigyurt álat: "Minden hülyének lehetősége van szaporodni"

Nemcsak szaporodni, de kulcspozíciókba kerülni, és formálni a világot. Íme egy tegnapi veretes indexes cikk:

velvet.hu/sztori/2011/07/09/betiltottak_a_nemeket_a_sved_oviban/

Abban is biztos vagyok, hogy az ötlet, az igazi aberált tajgetoszra való homoszexuálistól ered, ilyet normális ember nem talál ki.

2011.07.11. 23:52:57

@winerprince: "kedvencem:menedzserek.Ezekből annyi van,h. Dunát lehet rekeszteni,és kevesek lesznek annyira jók ebben,h. elérjék az áhított fasza kocsit,puccos lakást."

Minden attól függ, milyen környezetben "dolgoznak". Dolgoztam már olyan munkahelyen, ahol tökéletesen működött a kontraszelekció. Szinte bármilyen tehetségtelen senkiből lehetett bárki, ha jól tudta tálalni, azt a nagy semmit, amit a legnagyobb jóindulattal sem lehet munkának nevezni. Ha valamit nem tudsz megcsinálni, csináltasd meg mással ! Manager alapfilozófia, de kevésbé szakmaias közegben sokáig el lehet ezzel evickélni. Más kérdés, hogy ezek az emberek úgy rázzák le magukról a felelősségteljes döntéseket, mint kutya a vizet, miközben az egész életük azzal telik el, hogy remegnek, nehogy kipukkanjon egyszer a lufi, és rájöjjön valaki: semmihez sem értenek.

2011.07.12. 00:00:20

@Void Bunkoid: "Itthon meg az ilyen munkát lenézik, mert amúgy alapvetően kis hazánkban mindig is így volt."

Bezony :(

2011.07.12. 00:08:23

@Quadrille Lobster: "Azért a vallást meg a nemzettudatot nem kéne siratni."

Pedig itt van az eb elhantolva. Egy vallásos ember erkölcsösebb, egy nemzettudatos ember kevésbé önközpontúbb, és másban találja meg a boldogságot. Ma egy átlagember akkor boldog, ha körülveheti magát egy rakás (haszontalan) méregdrága elektronikus szarral, jó kocsival, státuszszimbólumokkal, gyakorlatilag erre keres, ezért dolgozik úgy, hogy közben még depressziós, boldogtalan is.

Van nekünk vidéki rokonságunk, télen le szoktunk menni pl; disznót vágni, amikor összejön ott a falu apraja nagyja. A szó legszorosabb értelmében CSÓRÓ mindenki, nincs se ipod, se laptop, mégsem látni szomorú arcot...

Az Utolsó Csillagharcos 2011.07.12. 00:29:57

Szerintem itt súlyos elvárásbeli problémák vannak minden oldalon. Egyrészt mindenki alapvetésnek veszi, hogy 500e nettó alatt mindenki bukott ember, másrészt senki sem gondol bele, hogy a fizetés a munka ellenértéke, nem pedig alanyi jogon járó zsebpénz.

1. Ma egy friss diplomás info szakos hallgató (mert akkor még csak hallgató) bejelenti, hogy neki az elvárása 300 nettó, de magától egy word dokumentumot sem képes rendesen megformázni. A fizetését kitermelni gyakorlatilag lehetetlen, a munkája valós értéke kb havi 80e körül mozog. Ezért a pénzért 1. nem dolgozik, 2. talál egy multit, aki röghöz köti, fizeti a haszontalan munkáját 3 évig amíg már értelmes munkát is végez (vö. helyi vállalkozások esélyei a piacon).

2. A tanárokat ne bántsuk, hozott anyagból dolgoznak, gyakorlatilag ingyen.

3. Sajnos az emberekben nagyon erős a gyűjtő szenvedély, ezért minden sz****rt megvesznek amit eléjük raknak, feltéve hogy ócsó mert azért nem kell sokat fizetni (vö. dolgozni kell érte, vö. a javak valódi értéke).

Szerintem az alapvető probléma az, hogy nem arra költi a társadalom a megtermelt erőforrásait amire valóban szüksége lenne, ezért a fontos dolgokra nem marad se pénz, se idő se energia. A friss munkakezdők többsége azt látja, hogy esélye sincs az összes (felesleges) vagyontárgy megszerzésére, ezért feladja: iPod, kocsma, bulik, kocsi, görög nyaralás, lakás majd akkor legyen, ha kifizette a rezsit és a kosztpénzt!

Asszem most egy kicsit felhúztam magam.

zpequino 2011.07.12. 00:45:20

Persze könnyű azoknak, akiknek járt az egyetem után tanácsi lakás (amit meg lehetett venni fillérekből a rendszerváltáskor), volt biztos munka, ahol el lehetett kezdeni mindent.
Ja, mert a mostani fiatalok lusták. Mert régebben mindenki olyan baromi szorgalmas volt, nem? Meg még most is az. A sok 40-es, 50-es, aki leszázalékoltatja magát, de a rekesz ászokot meg a piros multit még haza tudja vinni az auchanból a suzukival, igen, rájuk tényleg fel kell nézni. Lehet is.

Hagyjuk már. Be kell menni bármilyen hivatalba, ott meg lehet nézni, hogy az 58 éves Marikák még akkor sem szívesen emelik fel a seggüket, ha csak a bal kezüket kéne kinyújtani egy bélyegzőért. Na, ők aztán tényleg megmutatják, milyen a magyar munkamorál. Igencsak független az a kortól.

Ismerek lusta fiatalokat, igen. Meg ismerek olyat, aki suliba jár, dolgozik mellette, nem is egy helyen. De ez most egy olyan korszak, hogy megszakadhatsz, de anyádék házából akkor se tudsz kiköltözni hosszú évekig, ha nagyon odateszed magad. Elvégzel egy egyetemet 23-25 évesen, aztán még 5-6-7 év, mire összegyűjtesz annyit, hogy azzal el is kezdhesd az életed. Már ha kapsz munkát. És hoppá, már harminc éves vagy, a szociológusok meg mutogatnak rád, hogy nédda, ez az anyjáékon él. Mert csak ezt látják.

tewton 2011.07.12. 00:57:30

@zpequino:
ez így csak duma.
mikor is "járt" utoljára egyetem után fehér embernek tanácsi lakás? 1989?
ez eléggé be is árazza a kommentedet.

zpequino 2011.07.12. 00:59:57

@Az Utolsó Csillagharcos:

És ez csak a fiatalok mentalitása? Szerinted ki tanította ezt nekik? Az apjuk akkor is megveszi az új kocsit, ha a család tönkremegy bele, mert az kell. A nagyszülők a tizenkilencedik havi nyugdíjt követelik, mert az jár.

Azért ennyi a bérigénye, mert közben a világ is kinyílt, és látja, hogy két országgal odébb ezt a pénzt meg is kapja a kezdő, pedig lehet, hogy egy egyetemen végeztek. Nyilván nem azzal fog indítani, hogy "elég nekem a 80 is".

ribarbat · http://moszkvics.blog.hu 2011.07.12. 01:02:02

Most néztem meg a felvi honlapján. Az ELTÉ-n anglisztika szakra 2010-ben 399 pont volt a küszöb (+ emelt szintű érettségi). Összesen 270 embert vettek fel. A BME gépészmérnöknek 372 volt a határ (de elég volt a középszint is). Ide összesen 442 embert vettek fel. Miskolcra gépészmérnöknek 252 pont is elég volt, 164 embert vettek fel, szinte mindenkit, aki első helyen jelentkezett. Ugyanitt anglisztika szakra 356 pontos bejutási küszöb, 30 emberrel.

zpequino 2011.07.12. 01:03:42

@tewton: Igen, a mostani 40-es, 50-eseknek. Tőlük hallani a leghangosabban, hogy a "mai fiatalok bezzeg a kisujjukat se".

Az Utolsó Csillagharcos 2011.07.12. 01:15:00

@zpequino:
Hát persze, kereshetjük a felelősséget a szülőkben, társadalomban, de a végső döntés mindig az egyéné. Lehet lemenni kutyába, és nyalizni a főnöknek, el lehet menni sok pénzért ámerikába, lehet otthon ülni és felvenni a megnemértett zseni attitűdöt és el lehet kezdeni építkezni apránként. Nem tudom elfogadni azt, hogy generációkat vetünk össze azzal, hogy bezzeg akkor meg bezzeg most. Apáink egy szétbombázott országot építettek újjá a semmiből. Nekik könnyebb volt? Minden kornak megvannak a játékszabályai amikhez alkalmazkodni kell, különben elbukunk. Most ezek a szabályok, és szerintem semmivel sem rosszabbak 5-10-50-100 éve, sőt...

Az Utolsó Csillagharcos 2011.07.12. 01:29:09

@tewton:
És add hozzá, hogy vajon a mostani kezdők hány százaléka fogadna el olyan feltételekkel tanácsi lakást mint akkor? (35nm komfort nélkül, nyócker közepén 5 év várólistával ha van 2 gyereked)

zpequino 2011.07.12. 01:40:25

@Az Utolsó Csillagharcos:

Igen, az egyén felelőssége elvitathatatlan. De azért ne tegyünk úgy, mintha ezt a helyzetet teljesen a fiatalok alakították volna így. Ebben a társadalom is felelős, nem is kicsit. Nem hiszem, hogy a magyar vagy a spanyol fiatal genetikailag különbözne a hollandtól, vagy a némettől: ha van hová, és meg is fizetik (nem álomfizetésről van szó, csak emberhez méltó keresetről és munkáról), akkor elmegy ő is dolgozni.
De legyünk realisták: bár az én baráti körömben (fiatalok, leginkább 20 és 28 között) mindenki próbál boldogulni, azért nem mindenki fog elmenni dolgozni, ha nem kell neki.
Ez pedig alapvető emberi tulajdonság, ez így volt, így is lesz.
Apáink a szétbombázott országot újjá KELLETT, hogy építsék, a leglustább, notórius munkakerülőnek is dolgoznia kellett. Ha tetszett, ha nem. De azért ott sem kevesen alibiztek, az is biztos.

Azt mondod, a játékszabályok semmivel sem rosszabbak, mint x éve, ami igaz, de én azt is hozzáteszem, hogy az emberek sem rosszabbak. Inkább segíteni kéne őket, nem azt mondogatni nekik, hogy márpedig diplomára szükség van, ha semmit nem ér, akkor is. Miért nem tereli az állam a kölyköket a hiányszakmák felé? Bádogos az kéne, de ha erre az "egyén" 14 évesen nem jön rá magától, hanem inkább a szüleire hallgatva végigszenvedi a szociológia szakot, akkor már elkésett.

Iránymutatás, tanács nélkül piszkosul nehéz tizenévesen kitalálni, hogy mihez kezdj magaddal. Na, ezt a mai fiatalok nem nagyon kapnak.

FeroxX 2011.07.12. 01:47:14

@Monsanto: ez az, végre valaki említi.

a cikk probléma köre már évek óta foglalkoztat, vagyis akaratlanul is folyamatosan vettem észre a hibákat, de már egészen kiskoromban, hogy mennyire másként lesznek itt a dolgok, szerintem bárki akinek van egy kis nyitottsága, és érdeklődése, a világ felé, vagy csak szeret a dolgokon gondolkozni és utána járni, már rég látta, hogy mi várható.

és igen ott a venus project, aminek nem is biztos, hogy a létjogosultsága annyira utopisztikus, de ehhez egy egész pénzügyi rendszert kéne összeomlasztani, és inkább ez tűnik lehetetlennek egyelőre.

de mint tudjuk a felbőszült tömeg csodákra képest.

de am én is kb 3 kiutat látok hosszútávon

1. leglightosabb, a kényszer előbb vagy utóbb úgyis lemossa az illuziot és kénytelen lesz mindenki "szívni" olyan munkahelyen amit kap, de kérdéses ez is meddig tarthat, hiszen fizikailag fogytunk ki a munkahelyekből a világ ezen területén, szal mi még egyelőre eltudnánk vállalni prolibb melókat is, de ha így megy tovább, még egy wc takarító állásra is 300-an fognak jelentkezni, és diploma kell hozzá. ez sehogy nem lesz jó.

2. visszahozni a termelő szektort a nyugatra, ez még jó is lenne, de iszonyatosan belassulna pár helyen a technologiai pörgés (ami mondjuk nem feltétlen baj) és teljesen szembe menne a piaci érdekeknek (ez se lenne baj, lelehetne erről már szokni, h az diktál mindent), de hosszú távon, itt is úgy érzem, h a technologia lassan, de biztosan egyre több embert fog kiszorítani a munkapiacról, de ez több száz éves folyamat is lehet persze.

3. zavargások-háború, akármi

4. venus project szintű, átszerveződések, ehhez viszont kellene még pár száz évnyi technologiai fejlődés a jó irányban.

FeroxX 2011.07.12. 01:49:12

illetve még egy gondolat :

szerintem az egész ott lett elrontva, amikor az első gyáros első gépe beszerelésekor, nem ugyan annyi pénzt adott a munkásnak a kevesebb meló mellett, jófejségből, hanem kirúgta a franba, hogy maximalizálhassa a profitot.. :)

szal talán az emberi kapzsiságba van kódolva, hogy ez lesz a vesztünk.. ha így is van, ez lehet nem baj, majd pár millió év múlva talán létre jön egy jobb faj ami nemesebb lesz nálunk ilyen téren.

tewton 2011.07.12. 01:51:20

@zpequino:
ne haragudj, de amit itt tolsz, az leginkább a mostani hatvanas generáció pampogására emlékeztet, csak a másik oldalról. merugye itt van ez a megnemértett hűdetehetséges huszonéves generáció, aki annnyira de annyira tehetséges ám, csak a gecik nem engedik őket bizonyítani. de azért járna ám a havi ötszáz, mert ő tehetséges, meg van valami kis diplomának csúfolt papírkája. továbbá tehetséges is, meg kell a pénz.

a mostani 40-50-esek még nem így indultak neki. ha az az opció, hogy vagy melózol 80-ért (vagy amennyit kapsz) vagy éhen döglesz, akkor at irigykedő nyálcsorgatás fel se merül. talán kevésbé az öntudatra kell gyúrni, inkább a tudásra. de a piac úgyis szelektál.

az igaz, hogy magyar társadalom úgy van felépítve, most is meg korábban is, hogy az alulfizetett ember mindenfélében a családjára szorul. hétvégi házépítés kalákában, babisittelés stb stb.

@Az Utolsó Csillagharcos:
az igények persze nagyok, csak nem értem, mire föl. lehet amerikai filmek meg európai vágyak alapján álmodozni, de ha nem ébred fel magától az ember, lúzer marad. a felébredés időpontja pedig ált. a huszonévek közepe ma már, netán a vége.

zpequino 2011.07.12. 02:13:59

@tewton:
Én azt nem mondtam, hogy mindegyikük olyan hú de tehetséges, meg járna neki a havi 500. De az is tény, hogy ma már ki kell találnod előre, melyik lesz a versenyképes diploma, kell, hogy legyen 2 nyelvvizsgád és x év munkatapasztalatod ahhoz, hogy munkát találj. Meg kapcsolatok. Anélkül elég nehezen megy. Ez pedig nem volt mindig így: nem egy embert ismerek, akinek annak idején elég volt magyarul tudni, meg volt egy érettségije, és simán kapott munkát. Egy ilyen sztori ma már erősen tündérmese kategória.
Persze nem azért jöttem, hogy szerecsent mosdassak, de azért nem árt a dolgokat mindkét oldalról megvizsgálni, mielőtt hirtelen elkezd ítélkezni az ember.

Az Utolsó Csillagharcos 2011.07.12. 02:15:03

@zpequino:
Igen, való igaz, hogy rosszak a minták, mivel azok akik a mintákat adják újabb fogyasztókat szeretnének termelni maguknak, és nem érdekli őket a társadalom általános jóléte. Ez ellen az egyetlen megoldás, hogy nem fogyasztasz, amibe beleértendő a teljesen értéktelen alibi diploma begyűjtése is. Az biztos, hogy ilyen reklámot egyhamar nem látunk majd a TV-ben, szóval marad a józan ész, amiben azért én még egy kicsit bízok.

FeroxX 2011.07.12. 02:16:57

ja és mindenki nézze meg a Fight Club-ot, és a Zeitgeist-et, és akkor könnyebben összeáll a kép ;)

FeroxX 2011.07.12. 02:24:12

meg ami még egy nagy hiba, hogy ez a hatalmas lappangó probléma iszonyatosan alá van becsülve, illetve be van söpörve a szőnyeg alá, pedig nagyon nagy feszültségek robbanhatnak ki ebből. (kb mint a bolygónk megszokott természetének szakszerű szétbarmlolása, és az abból fakadó beláthatatlan parák)

ezért is örülök az ehhez hasonló cikkekhez, amik legalább már elismerik, h a probléma létezik, és valós.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.07.12. 05:46:28

@tewton: soha nem jart egyetem utan tanacsi lakas. senkinek

DR.version · http://m-12.blog.hu 2011.07.12. 06:19:20

20 ev mulva 1milliard robot lesz a foldon, az emberi munkara egyszeruen nincs szukseg, de vegulis ki mondta azt hogy a kapitalizmus orokre fenn all , ertelemszeruen bukasra van itelve, Marx kitalalta a tokeletes modellt , mar csak az embereknek kellene felnoni hozza

röhögő 2011.07.12. 07:16:04

@zpequino: "Persze könnyű azoknak, akiknek járt az egyetem után tanácsi lakás" - Hú bazz? Te hány éves vagy? 15? Mikor járt?

röhögő 2011.07.12. 07:17:39

@ribarbat: Ez igaz hogy mérnök szakokra - bizonyosakra - könnyű bekerülni. persze vannak mérnök szakok amelyekre nagy a túljelentkezés. De hol vannak azok a vállalkozások amelyek felszívják a mérnököket?

Arcturus 2011.07.12. 07:51:16

Nem kell fosni a robotok miatt. Nem a szentlélek hajtja őket, ezért hamarosan lesz majd itt munka. Viktor lehet, pont jól látja (véletlenül).

A kommentek között rengeteg olyan van, amiben az az érvelés magja, hogy piacképes diploma, x nyelvvizsa, stb. Az egész inkább tűnik valami taktikázásnak, mint az életed kétharmadának harmadát kitöltő tevékenység megkeresésének.

Nem pénzt kell keresni, hanem hivatást. Akarni és szeretni a világ valamely dolgait, aztán azzal foglalkozni. De hasznossal, mert a gördeszkázás nagyon menő 14 évesen, viszont elég kevés eséllyel fizetnek érte rendesen.

Van egy nagyon jó szabály: "nem az a lényeg, hogy mennyit dolgoztál vele, hanem hogy mennyire kell másoknak". Sajnos a büfészakok lakói ezt a szabályt nem ismerik.

egyenlítő 2011.07.12. 08:04:22

Túlnépesedés van, emberek, ahhoz képest, hogy a mai termelékenység mellett mennyi munkaerőre lenne szükség. Vannak, akik előre látták ezt, pl. több szovjet scifire emlékszem a hetvenes évekből, amelyekben szinte verekszenek az emberek a heti négyórás takarítói munkahelyekért. Persze ez már a kommunista világkormány idején történik.

Egyébként volt már ilyen, emlékezzetek csak az amerikai bevándorlásra. Innen is "kitántorogtak" néhányan.

.Pierre Bezuhov. · http://www.youtube.com/watch?v=ddk-Q6hXvFk 2011.07.12. 08:51:29

"a vallástalanság és a nemzettudat hiánya mind olyan tényezők, amelyek gyengítik a fiatal nemzedékek öntudatát, kitartását és felelősségérzetét."

ezt már csak málnási kommentjei überelik blődségben, bár ő egy büszke fallosz.

egyenlítő 2011.07.12. 09:04:04

@.Pierre Bezuhov.: Nagyegyházaink igazán szervezhetnének Borsodban, Baranyában néhány százezer csellengő büfé-ruhatár szakos diplomásnak szociális szolgálatot (mielőtt a buddhisták lenyúlnák ezeket a területeket)! Ez hit és nemzettudat dolgában is hatalmas tett lenne! :-)

b p 2011.07.12. 09:17:00

A posztoló öngólt lőtt a vallás felhozásával:
Spanyol, görög vs. holland, német?
Hol vallásosabbak? Hol dolgozik több fiatal? De úgy általában is, az általános tapasztalat szerint hol felelősségtudatosabbak?

árnyékgyuri 2011.07.12. 09:31:26

Tudjátok, nekem a halászos tanmese jut eszembe, amelyiknek az a vége, hogy a halász fekszik a tengerparton, miután reggel kifogta a halakat. Riadtan látom, hogy nekem óriási élmény az, hogy nem függök a világtól és 30-40%-ban meg tudom termelni a magam élelmét, fűtését, életét. Ezt szeretném 80%-ra növelni. És akkor jó lesz. Kb. ennyi a jelenlegi motivációm a világban. Én már egyáltalán nem akarok megfelelni senkinek. A gyermekeim, csakúgy mint én pestre járnak/tak egyetemre, és egyenlőre pont úgy mint én az ő korukban boldogan habzsolják a technika és a város adta lehetőségeket, szeretnének ők is juppik lenni. Ehhez sajnos minden képességük megvan. Remélem, hogy ha kitombolták magukat, lesznek olyan intelligensek, hogy ne droidok (cégesbuli, rafting, dzsínszdéj, bortanfolyam) legyenek, hanem visszatérjenek és boldogok legyenek ott, ahol nem kell függeniük a többi droidtól, hanem megtermelik a saját szükségletüket. Persze ebbe nem fér bele, - vagy csak nehezen - egy csomó mesterséges adrenalincsap, de vannak benne olyan ősi örömök, amiket egy ATOMIC Metron nem adhat meg soha. Ezek a föld, termelés, javítás adta örömök most sovén módon háttérbe vannak szorítva a mindenféle eladási statisztikákat leső gyökértelen, vallástalan tömegmarketinges életmód mögött. Sajnos én már csak akkor tudnék így élni, ha rákényszerülnék. Ja és én megélek havi 200 ból lazán, tehát egy fogyasztós léthez, legalább milla körül kéne adniuk, hogy elmenjek. De nem láttam még álláshirdetést, hogy öreg parasztot keresnek városba jól fizető marketinges munkára. Így hát maradok.

Arcturus 2011.07.12. 09:54:26

@árnyékgyuri: Nagyon jól mondod. Gondold el, hogy a többségének ráadásul a szülője is mélyen városi volt.

Ha nem is termeled meg a magad ételét még 1%-ban sem, akkor is ki lehet fejleszteni az antidroid, fogyasztói ingerekre immunis attitűdöt..

"ezek a föld, termelés, javítás adta örömök most sovén módon háttérbe vannak szorítva"

Ez bizony igaz. De emellett pl. a "spórolás erénye" is. Hogy nem igénytelen vagy akkor, ha a régi, jól bevált eszközöket csak azért nem dobod ki, mert a boltban van olcsóért új.

Emellett puhány banda, mert sem a meleget, sem a hideget nem bírja rövid távon sem. Állandóan a szürke 24 fokban kell lenniük, különben nyafognak.

2011.07.12. 10:00:22

@Shenpen: Én azt látom, hogy nem csak a vizsgára való bemagolás és visszaböfögés a gond, hanem a fel sem készülés, a puskázás, csalás nagyüzemben.
Tehát még ezt a dolgot SEM csinálják tisztességgel.

A munkahelyen meg nem lehet csalni, mert ha nincs megcsinálva a munka akkor nehéz ennek az ellenkezőjét mutatni.

2011.07.12. 10:34:37

@Void Bunkoid: "jóval kevesebb erőforrásból meg lehet termelni mondjuk 1 kiló kenyeret, mint mondjuk száz éve"
No itt egy óriási tévedés !
Egy erőforrás korlátos rendszerben - mint a Föld bolygó - egész egyszerűen nem lehet a végletekig növelni a bolygó kizsákmányolását.
Mert kizárólag műtrágyákkal és vegyszerekkel lehet fenntartani a mostani termésátlagokat is. A Föld kizsigerelése ahhoz vezet, hogy járvány, betegség, időjárási anomáliák... akármi miatt egyszer csak összeomlik az egész rendszer, mert túljut az egyensúlyi állapotán.

koho 2011.07.12. 11:07:36

Érdekes az én ismeretségi köröm 90%-a dolgozik,24-31 évesek, mert az anyja apja, nem tudja tolni alá a pénzt. Már egyetem/fősuli alatt, vagy helyett elkezdték, s nem derogált nekik a a minimálbér sem. Aki nem dolgozik az azért nem mert anya/apa adja a pénzt. Ennyit erről.

Egy konkrét példa miért nem dolgozik az egyik kis vidéki csitri ismerősöm éppen. Most szabadult kommunikáció-büfé szakról, s ő nem vállalta el 180 nettoért pesten az ajánlott melót, mert ennyiért ő nem hajlandó, ebből nem lehet megélni! 180k netto...
Ilyenkor mindig eszembe jut a kezdő kutató, vagy orvos fizu... Meg az elvégzett egyetemi/fősulis szak.

Szóval a mai fiatalság egy részét addig tudnám ütni amíg nem mozog, pedig az én korosztályom. Dolgozni kell, azt ami van, annyiért ami van, az igényekből kellene lejjebb adni. Ja, hogy az nem megy.

Nagyapám a szenet/kaját lopta a második világháborúban,elkapják agyonlövik. Ehhez képest még a minimálbér is arany élet.

De nem baj, előre a hedonista úton, a történelem meg ismétli önmagát. Mindig ugyanaz a vége.

DocBulywood 2011.07.12. 12:17:21

Olvasom a hozzászólásokat, csak nem értek pár dolgot:
- 18 évesen honnan kéne tudni, mire van szükség a piacon? Mire körbenézel, másnap már nem kellesz.

- az iskolai képzésünk egy kalap harmatos libafos. Azon kívül, hogy irodalomból meg töriből hányásig kell tanulni, egy nyomtatvány kitöltésére az emberek bő 3/4-e képtelen, mert NEM érti a szöveget

- mindenki nem lehet "informatikus", valakinek dolgoznia is kell(ene). Pl susztert nem találni a környékemen - Bp-ről van szó -, helyette minden sarkon két üzletben mobilt vehetek. Köszi... Gondolom leesett, mire céloztam.

- a büfé-ruhatár-vattacukor szakokat megszüntetni. Ennyi friss jogászra / bölcsészre hol van szükség?

- vidéken megszűntek a gyárak - legutóbb ugye Szolnokon robbantották fel a cukorgyár kéményét. Kérdem: az ott dolgozott 45-55 éves ember hová menjen dolgozni?

A tőkések kivitték a pénzük nagy hányadát Kínába. Kínában meg fillérekért gyártanak ruhaneműt, TV-t, stb. Tessék mondani: itthon hová lehet elhelyezni alsó hangon is másfél millió munkanélkülit?

A statisztikát azért nem említem, mert abban biztosan nincsenek benne a legalább egy éve a munkanélküliek.

Ha nekem gyerekem lesz, engem két dolog fog nagyon érdekelni vele kapcsolatban:

- tanuljon meg 4-5 idegennyelvet, ne legyen néma
- és tudjon önállóan gondolkozni, problémát megoldani

És ezért hegyet-völgyet megmozgatok.

Nem érdekel, hogy nem tudja melyik csata mikor volt. Azzal pénzt keresni, megélni nem lehet.
(Lehet köpködni.)

DocBulywood 2011.07.12. 12:18:57

@koho:

"Egy konkrét példa miért nem dolgozik az egyik kis vidéki csitri ismerősöm éppen. Most szabadult kommunikáció-büfé szakról, s ő nem vállalta el 180 nettoért pesten az ajánlott melót, mert ennyiért ő nem hajlandó, ebből nem lehet megélni! 180k netto..."

Kötél / golyó / méreg / betoncipőt az ilyennek.

De azért minimálbérért gondolom te sem mész el, hiszen az albit miből fizetnéd?

koho 2011.07.12. 12:25:04

@DocBulywood: dolgoztam minimálért pályakezdőként
ha nem lenne más, kénytelen lennék most is bevállalni.

zpequino 2011.07.12. 13:17:13

@röhögő: Anyámék még kaptak. Nem volt nekik könnyű, persze, de kaptak. A korosztályuk is. Vagy te ezt már csak a törikönyvekben olvastad?

zpequino 2011.07.12. 13:55:27

@DocBulywood:

Van némi igazság abban, amit írsz, de azért te is szereted a közhelyeket, ez látszik.

A magyar sulikban olyan mértékben kell hányásig tanulni törit meg irodalmat, hogy én például azzal voltam ötös mindkettőből négy éven keresztül, hogy odafigyeltem órán.
Töri érettségin azt kellett megmondanom, milyen nemzetiségek jöttek az országba a török hódoltság után. Ehhez kaptam egy atlaszt, ahol le volt írva az egész, szám szerint.

Múltkor egyébként hallottam tizenéves kölyköktől egy ilyen beszélgetést a vonaton: "faszomat hogy mindig ez van, hogy a magyarok a határon túlon meg ezek. annyi bajuk van, minek mentek oda?" Hát ja, minek.

Magyarból egy könyvet se kell elolvasnod, ha nem akarsz, sose jönnek rá. Pedig egy-kettőt nem ártana, mert fogalmazni, helyesen írni manapság elég kevesen tudnak. Apropó nyomtatványok: írtam én már funkcionális analfabétáknak ezekhez csatolt motivációs levelet, nem is egyet. Még szakdolgozatot is segítettem átfogalmazni, mert aki írta, az tudta, mit akar beleírni, de az alany-állítmány egyeztetés az már nem ment. Ciki.
Egyébként ha a gyerekeddel 4-5 idegen nyelvet meg akarsz tanultatni, akkor először nem árt, ha a magyar nyelvtan szabályaival tisztába jön. Én nyelvet tanítok, és mindig padlót fogok, ha felnőtt embereknek el kell magyarázni (magyarul), hogy egy mondatban nem árt, ha van alany és állítmány is.

Van egy bizonyos alapműveltség, olvasottság, tájékozottság, ami nélkül egy szinten felül egyszerűen suttyónak néznek, bármennyire is értesz a munkádhoz. Bizony, így van. Márpedig ha érteni akarsz mondjuk egy Oroszországról szóló hírt, akkor nem árt először, ha érted a benne található szavakat (pl. oligarchák), aztán meg érted is, hogy ott miért olyan a helyzet most, amilyen (mert volt az egyszer Szovjetunió is, ami szétesett, és a rendszerváltás alatt megvettek mindent kilóra az oligarchák).

Persze csak ha a pénz számít, akkor lehet használt autót is árulni, németből, azzal is lehet kaszálni.

zpequino 2011.07.12. 14:41:15

Szar vagy? Nem zavar.

Chanyi · http://chanyi.blog.hu 2011.07.12. 15:31:04

@FeroxX:
"szerintem az egész ott lett elrontva, amikor az első gyáros első gépe beszerelésekor, nem ugyan annyi pénzt adott a munkásnak a kevesebb meló mellett, jófejségből, hanem kirúgta a franba, hogy maximalizálhassa a profitot.. :)"

igen, ez a gond, hogy a munka szervezése, gépesítése révén felszabaduló munkaerő végezhetne olyan tevékenységeket, amik nem a termelés, hanem mondjuk tanítás, ápolás stb. Az ő bérük lenne az a pénz, amit a termelés szervezése, gépesítése révén meg lehet takarítani. Csakhogy ennek egy részét valóban inkább szépen elteszik valakik odafönt.
A megoldás valamiféle határodős pénz lenne, amit nem érdemes felhalmozni, mert egy idő után értékét veszti. Így talán nem lenne ellentét a profit és a munkabér között.

neoteny · http://word.blog.hu 2011.07.12. 16:48:47

Az hogy' van hogy Mo lemaradt a grafikonról? :D

2011.07.12. 20:20:58

@zpequino: "Iránymutatás, tanács nélkül piszkosul nehéz tizenévesen kitalálni, hogy mihez kezdj magaddal. Na, ezt a mai fiatalok nem nagyon kapnak"

Hát, tudod kettőn áll a vásár. A fiatalok tényleg nehéz helyzetben vannak, de ugyanakkor az is tisztán látszik, hogy nem is igazán akarnak magukon segíteni, inkább várják a sült galambot, az a legegyszerűbb. Ahhoz, hogy az embernek legyen elképzelése arról, mit akar kezdeni magával majd az életben, ahhoz a világon semmi nem kell, csak nyitottság, érdeklődés valamilyen irányba. Ez az, ami abszolute hiányzik a mai fiatalságból. Én gyerekkoromban hihetetlen technikai érzékkel voltam megáldva, mindent megszereltem megjavítottam, minden érdekelt, hogyan működik, nem is volt kétséges technológiai irányban fogok továbblépni.(így is lett: elektrotechnika) A pályaválasztási tanácstalanság egyértelmű jele a totális érdektelenségnek. Egyébként meg sehol sincs kőbe vésve, hogy azt kell csinálni, amit tanulsz, soha sem késő váltani, és revideálni a helyzetet. Nálam a sors úgy hozta, hogy a színötös bizonyítványaimmal egy percet sem dolgoztam a szakmában, inkább elkanyarodtam az IT felé. És vagyunk még egy páran így. Minden korszaknak megvannak a maga buktatói, fiatalon elindulni sosem volt könnyű. Engem, amig nem voltam katona sehová nem vettek fel. Amíg volt sorkötelezettség, azokat a fiatalokat akik előtt még ottvolt a bevonulás, nemes egyszerűséggel nem alkalmazták sehol! Ahogyan a nyugdíjasokat sem, nyugdíj előtt. Viszont továbbtanulni sem engedtek, így tehát a sorozás-bevonulás között eltellt cirka másfél évet imprózással töltöttam, az ügynöki munkától az autómosáson át, kereskedelemig minden szart kipróbáltam, olyat is, ami kurvára nem érdekelt. (Márcsak ezért is összetehetik a kezüket a mai fiatalok, hogy a sereg kimarad az életükből /bár haszontalansága ellenére, mégis kötelezővé tenném/)Generális probléma mai a fiatalsággal, hogy képtelenek kűzdeni, végigjárni a ranglétrát, neadjisten felismerni, hogy néha vissza kell lépni egyet ahhoz, hogy utána kettőt előre lehessen lépni. Az ezredfordulón, rendszergazdából így lettem műszakozó operátor, feleannyi pénzért kétszerannyi melót elvállaltam, csakhogy meg tudjak ismerkedni azzal a nagygépes rendszerrel, amivel ma a kenyeremet keresem. Ezeket csak azért mondom el, hogy ilusztráljam, ez a tetves élet egy akadályverseny mindenki számára, keresni kell az utakat, lehetőségeket. Egy biztos: Iskola mellé járva, hi-tech telefont nyomkorászva, hatalmas delláról álmodozni elég reménytelen. (kövezzetek meg, de 10 tinédzserből 9-nél csak akkor látok némi érdeklődést, ha van valami nagyképernyős telefon a közelben)

DocBulywood 2011.07.12. 20:38:51

@zpequino:

Konkrét dolgot szeretnél? Rendben! Fogalmazd meg, mi tartozik az ÁLTALÁNOS műveltség körébe. Na ugye... Amíg nekünk anno tudni kellett, hogy Kína, meg USA, terület, lakosságszám, GDP, ilyesmi, vajon Kína, meg USA "tudta", h Magyaro. terület, lakosságszám, GDP?

Azért abban egyet kell értenünk, hogy hazánk történetét legalább Árpádtól a közelmúltban elhunyt Habsburg Otto-ig legalább pár évszámmal, eseménnyel nem árt tudni.

Irodalomból is igazad van. Ellenben azt mondom, hogy inkább verseket kéne tanítani és megértetni a tanulókkal, nem "leadtam az órát" mentalitással dolgozni a pedagógusoknak. Ott látom a hibát - saját tapasztalat, a magam bőrén tapasztaltam meg -, hogy az oktató a saját véleményét, érzéseit akarja visszahallani, nem azt, amit az a könyv, vagy vers BENNEM mit indított el.

Matek és fizika szerintem nagyon-nagyon fontos. Legalábbis ezekből mindig ötös voltam - volt pár példa, ami rajtam is kifogott, hánytam a trigonometriától meg a sorozatoktól. De azért hadd lehessen már megkövetelni, hogy papíron legalább összeadni, kivonni tudjon valaki!
Ha észre vetted, manapság a pénztárgépek kiírják a visszaadandó összeget. Dolgoztam 3.5 évig postán, nekem ilyen lehetőségem nem volt.

Most csapongtam ide-oda, de azért érthető, amit mondtam, ugye? Úgy érzem, hogy egy folyómederbe szeretnének terelni minket, birka módjára fogyassz, részegedj le a fesztiválon, ugrálj Győzike meg a többi fizetett népbutító / agyferdítő műsorok sugallta ez az élet érzésre.
Nézd meg: anno pl tilos volt szeszt árulni. Most meg? Nincs egy olyan reklám, ahol ne akarnának rád sózni valamilyen alkoholtartalmú folyadékot.

zpequino 2011.07.12. 21:22:49

@DocBulywood: Nálam beletartozna az alapvető földrajzi, történelmi, irodalmi ismeretek, társadalomtudomány, zene, művészetek is. Ha valaki ismeri (nagyjából) a világtérképet, össze tudja foglalni minden földrész (az Antarktisz, Ausztrália és Óceánia nem is kell, Afrikáról is csak valami) és persze Magyarország történelmét egyenként 10 bővített mondatban (utóbbihoz fel tudja sorolni a legfontosabb uralkodóinkat, miniszterelnökeinket stb.), olvasott vagy 20 könyvet, ismeri a fontosabb költőket, írókat és irodalmi irányzatokat, tudja kicsoda Platón és Arisztotelész, tudja, mi az a globalizáció, piac, kereslet és kínálat, tudja, mi az a normál zenei A-hang, meg a cdefgahc, ismer 5 zeneszerzőt és tudja, mi a különbség a barokk és a klasszicizmus között, az már szerintem elég is.

Ha megnézed, ez nem nagy követelmény, de sajnos az a helyzet, hogy a nagy többség ezekkel a dolgokkal sincs tisztában, mikor érettségizik. Van az a tévhit, hogy nem tanítanak fontos dolgokat az iskolában (matek-fizika), helyette a hülyeséget erőltetik (itt szokott előjönni az irodalom, történelem), de az a helyzet, hogy ezeket SEM tanítják meg rendesen.
Pedig fontos lenne, mert abban ugyan teljesen igazad van, hogy a matek és a fizika nagyon fontos, de a humán gondolkodás és az általános műveltség ahhoz segít hozzá, hogy az ember ne csak munkájához értsen, hanem kialakuljon benne az az érzék, hogy a szépet a csúnyától, a jót a rossztól, az értéktelent (nem csak anyagi értelemben) az értékestől meg tudja különböztetni.
Különben szakbarbár lesz. Meg jó fogyasztó.

Mondok ehhez még egy jellemző sztorit, sok ilyen megesik velem mostanában: egy harmincas, főiskolát végzett, reálbeállítottságú ember jött hozzám, hogy készítsem fel angol középfokra (szakmai, gazdasági).
Első vizsgakérdés: "Mi a véleményed a globalizációról meg a szabad piacról?"
Válasz: "Hát nekem úgy semmi..."

"Mi a három legkomolyabb probléma ma, Magyarországon?"
"Hát nem tudom, talán a szmog meg ezek. De ha meg vonattal jársz, az meg késik, ez is baj."

A tanulók 70%-át nem csak angolul kell megtanítani, el kell nekik mondani, ezek a dolgok mik, meg sokszor azt is, nyelvvizsgán mi legyen a véleményük. Ez szerintem para. Még akkor is, ha emellett pl. nagyon jó informatikusok.

Egyébként Kínának meg USA-nak minket nem muszáj ismernie, de ezen kár is felháborodni, mert ők olyan helyzetben vannak, hogy nem vesztenek vele sokat. Nekünk meg kell, és kész (de ha már itt tartunk, azt is megnézném, hány magyar tudna csak úgy leskiccelni Közép-Afrika, vagy akár csak a Balkán térképét). A nyelvet is mindig a kisebbségnek kell megtanulni, nem fordítva, c'est la vie. Bírom, amikor például felháborodik a nagymagyar, hogy "naéjnaztán nem fogom az ő nyelvit megtanulni, tanuljon meg mindenki magyarul, az mér nem jó?" Jó, csak annyi a hiba, hogy nem fog. És ez nem az ő baja lesz.

zpequino 2011.07.12. 21:36:06

@Jankove: Igazad van, persze, de sokan vannak, akiknek nem ártana, ha lenne egy tanáruk, vagy akárcsak valamelyik szülőjük, aki azt mondaná nekik, hogy kishaver, neked ez nagyon menne, miért nem próbálod meg ezt vagy azt?

És ez nem csak az iskolai tárgyakra vonatkozik, bár ott is csak annyi tehetséggondozás van, hogy csináld meg a házit és kész. A jobb sulikban nem, onnan nem is kerülnek ki olyan nagy számban motiválatlan naplopók, mert terelik őket valamerre.

A legnagyobb probléma azért az, hogy a legtöbb szülő is csak addig beszél a gyerekével, míg el nem küldi a picsába, mert nézné a híradót, végzettségről meg annyi, hogy "kellvalamidiplomaéskész".

Aki persze tudja mit akar, az megcsinálja így is (ahogy a legtöbb fiatal, a tévhitekkel ellentétben), de sokaknak nem jön össze, az meg nagyjából mindegy, hogy kinek a hibájából, a jelenség itt van, tenni kell ellene valamit.
Én az állam helyében szerveznék mindenféle karriernapot, pályaválasztási tanácsadást meg hasonlókat a sulikba, ahelyett, hogy 14 meg 18 évesen a kezükbe nyomom a felvételi jelentkezési lapot, és ezzel el is van minden intézve.

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2011.07.12. 22:02:11

Pár hetes, de aktuális poszt a témáról:

hartland.blog.hu/2011/05/24/nosztalgia_egy_nyolcvanas_lany_elbeszelese

Novellaformátumú megmondás az elveszett nemzedékről.

tewton 2011.07.13. 00:36:47

amúgy vicces, mennyi nyivogás van most ebben az "elveszett" (stb.) nemzedék - témában. pedig ez csak egy demográfiai apály, megtámogatva a fejlett internetes struktúrával.

mi lett volna, ha már 10 éve ennyire kiépült volna a net? a 70-esek tömeges nemzedéke is teleszarta volna nárcista hüppögéssel?

Lew Archer 2011.07.13. 06:53:35

@tewton:

Ez a kor kétségkívül a kiábrándulás kora. Egy illúzióval szemben most meglátjuk a valóságot. Azt, hogy a társadalom fejlődése nem halad abba az irányba, hogy tetszőleges számú embernek lesz jól fizetett monitor mögötti állása, és ehhez csak a belépőnek megváltott diploma szükséges. Azt a valóságot, hogy az élet az emberek legnagyobb része számára kemény küzdelem a fennmaradásért.

tevevanegypupu 2011.07.13. 08:49:29

Az elet minden nemzedeknek nehez volt, es minden nemzedek felfedezi ezt amint eler a "nemzedek" korba.(:

Chanyi · http://chanyi.blog.hu 2011.07.13. 09:25:37

Vszínű igaz az, hogy a pénz, amit a szaktudásom jobbítására fordítok, arra, amiben igazán jó vagyok, sosem elpocsékolt pénz (ahogy R. W. Emerson is írja).
Gimnázium után nagyon sok energiát öltem egy divatszakma tanulásába, aztán rájöttem, hogy más vonalon kéne próbálkozni, és elkezdem azt tanulni, amihez több érzékem van.
Az is igaz, hogy ezen a téren kevés segítséget kap az ember, hogy rájöjjön, mi az a terület, ami neki való és kereslet is van rá. Vagy csak nem figyel oda a jelzésekre, ragaszkodik a téves elképzeléséhez.

Chanyi · http://chanyi.blog.hu 2011.07.13. 09:29:15

A huszonéveseket meg kár szidni, nagyon sok talpraesett, okos, tenni vágyó, önzetlen emberke van köztük, még az iPod imádó geekek közt is.

_andris 2011.07.13. 12:36:32

Szerintem a neveléssel, oktatással van baj. Megoldás lehet, ha még rosszabbra fordul a helyzet, és az emberek kénytelenek lesznek leszokni a semmittevésről, sörözésről, fesztiválozásról stb.
Ha nem akarnak változtatni (nyilván nem), akkor csúnya dolgok is történhetnek, pl. háború.

Jó lenne ha lenne valamilyen társadalmi mozgalom, amely képes jó irányban befolyásolni a tömegek életét. Nem tudom a valóságban valaha volt-e ilyen.

egyenlítő 2011.07.13. 13:39:56

@_andris: "Megoldás lehet, ha még rosszabbra fordul a helyzet, és az emberek kénytelenek lesznek leszokni a semmittevésről, sörözésről, fesztiválozásról stb."

Ez ugye azt jelenti, hogy romlik a termelékenység, és jóval több munkaórára lesz szükség ugyanannyi termék előállításához? Csakhogy ennek az a következménye, hogy aki ugyanannyit fog dolgozni, mint régen, annak jóval kevesebb jut!

látjátok feleim szümtükkel 2011.07.14. 11:19:10

@Void Bunkoid: "A Problémát háromféle módon lehet megoldani:"

Szerintem van egy negyedik megoldás is, mégpedig az, ha azokat a körülményeket, amelyeket 3 pontban felsoroltál, a kormányok együttesen értékelnél, és ezekhez a viszonyokhoz alakítanák a munka világát, és a gazdaság szabályozását. Tudomásul kell venni a világ kormányainak ( a mienknek is ) a világ megváltozott viszonyait, és nem visszafelé, a régi feltételekhez ragaszkodva, a régi viszonyokra kell szabályokat alkotni.
Megfelelő megoldás lenne például, ha a foglalkoztatott annyit keresne, amelyből úgy tudná eltartani a családját, hogy a házastársának, párjának nem kelljen háztartáson kívüli munkát végezni. Elvárássá válhatna, hogy minden családi formációban legyen egy kereső családtag, és ezt joszabályokkal is kellene garantálni. A háztartási munkát nem kellene társadalmi szinten túlértékelni, mert az mindenkinek a saját életével kapcsolatos munkája, a gyermeknevelés is, viszont azt honorálni kellene, ha valaki ezt a munkát nem végzi el. Nem ésszerű a gyermeknevelést nyugdíjszolgálati idő alapjául elfogani, mert így hátrány éri azt, akinek nem sikerült gyermeket vállalni, vagy csak kevés gyermeket tudott nevelni. Ettől igazságosabb rendszer az, ha a társadalom a gyermekek nevelésével, és a háztartással foglalkozó tagjainak meghatározott kor után egységesen biztosítja a megélhetés bizonyos szintjét, és akinek ez az ellátást nem elég, az saját megtakarításával kiegészítheti. Ezzel biztosíthatná a társadalom, hogy egyetlen tagja sem váljon idős korában hajléktalanná, koldussá.
A mai modern társadalmak, ha tettszik, ha nem, valahol az ősközösségi társadalmi forma felé alakulnak. A társadalomnak a tagjait meg kell védeni, "ügyetlenebb" tagjainak valamennyi juttatást is kell adni, de a tagoknak is kötelességük a saját fenntartásukról gondoskodni. A fenntartás lehet az is, ha a saját családjának élelmet termel.
Valamikor a paraszti társadalomban az idős, fizikailag meggyengült ember volt a ház őrzője, a gyermekek felügyelője, mert már másra fizikailag nem volt képes. most a 60 fölötti embereknek még keményen dolgozni kell(ene, ha lenne nekik munka ). Ma az idősek többsége csak vegetál, nincs társadalmilag hasznos feladata, a családja sem tart igényt többségükre.

Mindehhez természetesn az kell, hogy a társadalom és a kormányok, a politika bátran kimondja, a mai fejlett technológiájú világban más megközelítésre van szükség. Erre eddig nálunk ( szerintem máshol sem) nem látni hajlandóságot annak ellenére, hogy a történelem az emberi világ folyamatos megváltozátását igazolja.

egyenlítő 2011.07.14. 14:03:13

@látjátok feleim szümtükkel: Osszuk el a rendelkezésre álló munkaórák számát a munkaképes lakossággal, és ennyi legyen a kötelező munkaidő, se több, se kevesebb. Aki többet akar dolgozni, az fizessen érte, vegye meg valakitől a munkalehetőséget :-)

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.08.09. 15:34:44

szerintem ezeknek a primitív négereknek nincs sok köze az ún. elveszett nemzedékhez
süti beállítások módosítása