Repüljön-e a Malév?
2011. április 18. írta: zulik

Repüljön-e a Malév?

  Bolondok napjáról maradt itt a hír: az állam újabb 2,5 mlliárd forintnyi tőkeemeléssel reagált a magyar légitársaság siralmas helyzetére. Nem ez az első állami beavatkozás: a Malév legmodernebb kori történelme során szinte mindig ilyenekre szorult. A Malév ugye 2007 óta nem a magyar állam, hanem egy Airbridge nevű cég kezében volt – mely orosz és magyar üzletemberek közös biznisze. Természetesen a privatizáció nem segíthetett egy olyan vállalatnak, mely kiváltképp rossz struktúrával próbál boldogulni a hagyományos repülőtársaságok amúgy sem rózsás kilátásai között. A 2007-es magánosítást követően a vállalat kb. 100 millió dollárnyi banki adósságot halmozott fel, és a magyar állam 2009 végén, 2010 elején kénytelen volt nagyjából 25 milliárd forinttal megmenteni és visszaállamosítani a társaságot.

  A világon mindenütt csökkennek az árak a helyi fapadosok és hagyományos cégek ölre menő, egyenlőtlen feltételekkel folytatott küzdelmében. A nagy klasszikus légitársaságok persze nemzetgazdasági okoknál fogva kénytelenek fenntartani a kevésbé jövedelmező útvonalakat is: kérdés, hogy kell-e járat pl. Szófiába. Míg a Malév fenntartja ezt az úticélt, addig a Wizztől csak Párizst és Londont várhatjuk: ők a fejőstehenekben utaznak. A költségvezető fapadosok és a nemzeti értéket képező hagyományosok versenye szabadpiaci körülmények közt egyértelműen játszódna le, a nemzeti légitársaság természeténél fogva majdhogynem determinálva van a veszteségre. Az állami beavatkozást az EU konzekvensen tiltja. Az unió szerint egyszer lehet segíteni egy légitársaságon, de ezzel rögtön finanszírozhatóvá kell válnia. Többször már nem, mert sérti a versenyt. A kormány deklarálta, hogy a Malévot fontosnak tartja, ám a támogatásnak megfelelő formát kellene találni.

  Mit tehet ilyenkor a légitársaság és mit tehet az állam, aki cechet állja? A világ nagy légitársaságai saját repülőtereiken lokális protekcionista intézkedésekkel védik piacukat. Jó példa erre, hogy a Malév egészen olcsó londoni jegyeket tudna produkálni, de a Heathrow automatikusan rápakol 12 százalékot. Ott a British az úr. A rengeteg járat és a repterek berendezkedéséből adódóan viszont a legtöbb helyen a helyi légitársaság adja a forgalom magját. A hagyományosok becsődölése tehát beláthatatlan forgalmi következményekkel járna. A vitás inkább az, hogy a beláthatatlan forgalmi következmények valóban beláthatatlan gazdasági következményeket indukálnak, vagy egyszerűen a felesleges dolgokat szelektálná a verseny.

  A protekcionizmustól irtózó kemény, meg kevésbé kemény libertáriusok erre simán ricardózhatnak, hogy vágjuk meg a nem jövedelmező útvonalakat. Mert minek?! Ha a magyar Szófiába akar menni, akkor fizesse meg, vagy menjen Bécsből. A másik érvrendszer ezzel szemben leszögezi, pontosan pl. a szófiai járat lehet nemzeti érdek: ha az üzletembernek vagy bárkinek Bécsen keresztül kell hazánkba jönnie, ha nem tud egy nap alatt megfordulni, az mind Budapest regionális szerepének csökkenéséhez vezet. Ennek gazdasági következményei beláthatatlanok és súlyosabbak, mint a Malévre költött milliárdok, állítják ők.

  Szó eshet egyébként a Swiss mintájú, tudatos becsődöltetésről is, mely után a vállalat új névvel és új üzleti modellel működik tovább, talán finanszírozhatóbb formában. A Malév ugyanakkor egy igen értékes márkanév is, mely világszerte ismert, 17 milliárdot ér, kár lenne elveszíteni. Ez egyébként nem is a Malév tulajdonában van, hanem szerződéssel használja.

  Nem célom és nincs rá kompetenciám, hogy igazságot tegyek az álláspontok között, inkább nézzük meg, hogyan akarták racionalizálni a Malév működését a visszaállamosítás óta! 2010-ben radikális, 48,8 milliárd forintos vágással számoltak, melyet strukturális átalakításokkal hajtottak, vagy hajtottak volna végre. Nem tudjuk, mindenesetre információink szerint 2011-re is hasonló tervvel operálnak. Megtörtént a repülőpark racionalizálása, a korábbi diverz géppark helyett 737-eseink vannak különböző méretekben, meg 4 kisebb Q400-as. Ezek is lízingelve.  Megvágták a személyi költségeket, a biztosításokat, az aktívákat, egy picit a benzinköltségeket is megpróbálták, stb. Egyszóval mindent.

  A legfontosabb változtatás és a legkomolyabb feladat talán a járatok újragondolása úgy, hogy maradjanak meg a valóban előnyös, különleges adottságok, hiszen ezek adják a vállalat alapvető képességét. Van például egy csomó olyan járatunk, melyeket egyszerűen el kell takarítani, mert semmiképpen nem finanszírozható. Úgy tudjuk viszont, hogy a Malév erősen dolgozik egy Libreville-i járat létesítésén: Gabon egyike a kevés viszonylag stabil fekete-afrikai kvázidemokráciáknak és alkalmas az afrikai légiközlekedés becsatornázására. Afrika pedig marginális területeken ugyan, de fejlődik.

  A Malév egyik legjobb képessége ma egyébként a Közel-Kelet és az USA összekötése: a Tel-avivi  üzletember itt száll át a New York-i gépre, ami az American Airlines járata ugyan, viszont fontos százalékokat akaszthatunk le a jegy árából. Már ha az üzletember a Malévnál foglalta az amerikaiak járatát. Ha ez nincs így, akkor sajnos kimaradunk a buliból. Nagyon fontos versenytárs ebben a játszmában például Bécs, résen kell lenni. Magyarország mindenesetre földrajzilag szinte tökéletes a két régió összekötésére.

  A Malév stratégiai irányvonala tehát manapság az efféle stratégiai együttműködések kihasználása, a hálózat okos és célirányos visszafejlesztése és okos bővítése. A jelenlegi CEO, Martin Gauss május 31-én a bérplafon miatt távozik. Állítólag a várható utód is hasonló költségcsökkentési irányvonalakban fog gondolkodni.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr502822835

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Az online repülőjegy foglalás új korszaka a MALÉV-nál 2011.07.10. 18:07:11

Mindenki szeretne olcsó repülőjegyeket foglalni… viszont gyakran nehézkes és frusztráló folyamat lehet az akciós járatok megtalálása. Ennek orvoslására régen várt funkcióval bővítette weboldalát a magyar légitársaság. Könnyen kezelhető utazásterv...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Robinzon Kurzor 2011.04.18. 19:40:25

Ej, az úri közönség nem érdeklődik a nemzeti, ismétlem, nemzeti légitársaság sorsa iránt?

Pedig jó a poszt, és nem is csak az utóbbi napok szánalmas Mandíner-felhozatalához képest, hanem tényleg.

A Bp-Szófia (példaként) mondjuk nem szűnne meg, ha a Malév kidőlne, mert más társaság még simán tudná nyereségesen üzemeltetni, de valószínűleg egynél több szereplőt azért nem bírna el a piac ezen a desztináción.

Axum 2011.04.18. 20:44:57

Mr. Gauss nem a bérplafon miatt távozik, hanem még időben - a várható elszámoltatás/nyomozás meginditása előtt - távozik.

Valamit 0,2 milliárdért eladni, majd lerablása után 25 milliárdért visszavásárolni az milyen üzlet?

(Sajnos a Fidesz azt sem tudja, mi az a légitársaság, nem tudják kezelni a problémát.)

Dendrobatidae 2011.04.18. 21:05:22

Egyáltalán, mi a faszér' kell nekünk légitársaság? Van repülőterünk ahová a világ bármely gépe és légitársasága leszállhat. Aki repülni akar válasszon azok közül, oszt jónapot. Nincs állami veszteség, kockázat, csak haszon a repülőtéri illetékekből.

Bell & Sebastian 2011.04.19. 00:21:57

Egy sztyuvit ismerek, az nagyon megvan..., elégkedve, viszont senki olyat, aki bárhová is Malévval repült volna - mostanában. Nem kell hozzá nagy ész a következtetéshez: itt valami nagyon nem stimmel!

Szétszíjják az állami csöcsöt a mocsokok, és valahogy mindig akad következő infúzió.

Ez pontosan az, aminek látszik, pénzmosoda.

Kinyílott a pitypang. Megírom. 2011.04.19. 08:28:51

"737-esünk van különböző méretekben"

Van egy darab 737-esünk és az teleszkópos, mint egy pecabot, vagy mi? Vagy csak nem azt akarta írni szerző, hogy 737-eseink vannak? Felettébb sajnálatos, hogy a mandarin is alkalmazkodik az egyre silányabb nyelvi közeghez. Lektort, vagy értelmes, helyesírni tudó szerzőket!

Kinyílott a pitypang. Megírom. 2011.04.19. 08:40:07

Tartalmilag meg: nehéz ügy. Hogy Bp. sokfelől közvetlenül elérhető legyen, ez valóban nemzetgazdasági érdek. Hogy ezt egy állami pénznyelővel érdemes biztosítani, én nem tudom. Nem tartom kizártnak, hogy lehetne létező, komoly légitársaságtól rendelni a nem piacképes viszonylatokat, sokkal olcsóbban, mint amibe egy komplett vállalat fönntartása kerül. Vagy lehetne magát a céget házasítani valami életképesebbel - bár ez már párszor bukott. A dolgot talán arányaiban volna érdemes vizsgálni, mennyit tudunk költeni közösségi közlekedésre összesen, és ennek a költésnek mekkora hányada folyik el repülésre. Nem mellesleg mi a terv az egész kereskedelmi és turista repüléssel a kőolaj utáni időkre? Csak mert nyilvánvalóan halott dologba én mondjuk nem tolnék pénzt...

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2011.04.19. 09:30:10

@Dr. Zerge:
Elnézést, javítottuk. Szerintem nem igaz, hogy alkalmazkodnánk a 'silányabb nyelvi környezethez', még ha elő is fordul, hogy marad hiba a publikált szövegben.

Kinyílott a pitypang. Megírom. 2011.04.19. 09:45:53

@TuRuL_2k2: Ühüm. Szerintem meg egyre több a hiba. Nem elütés, hanem az ehhez hasonló egyeztetetlenség, meg a netszerte szokásos szövegszátszabdalásos, átfogalmazásos közlések tohuvabohu maradéka. Lásd. alkotmányos poszt. Mondjuk az alkalmazkodást nem valami tudatos tevékenységnek tételeztem, inkább az az érzésem, hogy sodor az ár benneteket is. Csak kéne valami nyelvhelyességi végellenőrzés, vagy mi.

hesslerezredes-halálazötvenórára 2011.04.20. 16:23:57

A Malév addig kellett neünk, amíg a Budapest Airport magyar állami tulajdonban volt. Tudniillik a Budapest Airport alkupozíciója lett volna nagyon rossz minden más légitársasággal szemben, aki Budapestre, vagy Budapest érintésével szervezett járatokat (leszállási díj, kerozindíj stb.stb.), ha nincs hazai légitársaság, aki viszont a külföldi légitársaságoknak volt konkurrencia Budapest telephellyel.
No mármost: mára a helyzet gyökeresen változott.
A fenti tétel értelmében a Malév magyar állami pénzekből való fenntartása a nagyrészt magántulajdonba került Budapest Airport extra-profit pozícióit óvja - közpénzből!
Hát ezért nem kell egy kanyit sem adni a Malévért, szálljon csak minél alacsonyabban, aztán pá kis aranyom pá...

hesslerezredes-halálazötvenórára 2011.04.20. 16:26:11

@hesslerezredes-halálazötvenórára: Ja, és a lányokat szívesen bevállalnám, lehet, hogy a nem repülő Malév gépekből - kis átalakítással, ráfordítással - érdemesebb lenne - ilyen felhozatal mellett - kuplerájt csinálni. Nem kellene kerozinra költeni, egyéb díjakra, és még az utasok helybe is jönnének...
süti beállítások módosítása