Hello Gagarin
2011. április 12. írta: rajcsányi.gellért (ergé)

Hello Gagarin

  Ma ötven éve repült az űrbe Jurij Gagarin. Vagy nem ma. Vagy nem is volt az űrben. Vagy valaki megelőzte őt. De tegyük fel, hogy igaz a sztori. Már az űrkorszak hajnalának megcáfolt vagy megcáfolhatatlan legendái világossá teszik: ez volt a huszadik század mítosza. De legalábbis a mítoszok közül az egyetlen pozitív történet. Ötven éve tart az űrkorszak, de egyre több jel utal arra, hogy a hőskorszak végképp lezárult. Utánunk a vízözön meg a robotok.

  Ötven éve repült az űrbe Gagarin. Rég volt. És a régi dolgokból csak a szépre emlékszünk. Nem gondolunk a legvadabb hidegháború időszakára, a harmadik világháború fenyegető árnyékára és a Bombától való kollektív félelemre. Pedig ezek nélkül nem született volna meg az űrkorszak sem.

  Gondolunk viszont a Hamburgban edző Beatlesre, Elvisre, a rohamosan fejlődő Nyugat-Németországra, az amerikai álom legszebb, jóléti éveire és a hatalmas bálnaautókra. És arra, hogy a Vasfüggöny miatt a magyarok ebből kimaradtak. Kivéve néhány tudós magyart, akik részt vettek a hidegháborúban, annak jobbik oldalán.

  Az első űrbe juttatott eszköz és ember gólját viszont a Szovjetunió lőtte be, és nem csóváljuk a fejünket, nem ejnyebejnyézünk. Lajka kutya, Gagarin, Tyereskova, Neil Armstrong és Buzz Aldrin mind hősök voltak. Mind megvalósítottak valamit az emberiség kollektív álmából, függetlenül attól, melyik zászló alatt álltak. És még egy csepp embervér sem tapad a kezükhöz, nem úgy, mint a konkvisztádorok vagy az angolszász felfedezők egy jelentős részéhez.

  Egyvalami viszont közös volt mindannyiukban: az új határok meghódításának vágya.  „We stand today on the edge of a New Frontier” – mondta Kennedy elnök a nyilvánosság előtt, és mondhatták szovjet párttitkárok és tudósok a nyilvánosság teljes kizárásával. S hiába beszélünk egyrészt Amerikáról, másrészt a Szovjetunióról – mindkét szuperállam korabeli törekvése az egykori európai ember ideáljában gyökerezik. Menni előre, kérdéseket feltenni és azokat megválaszolni, áthajózni a tengeren, eljutni ismeretlen partokig és még azokon is túlra – ez volt Európa egyik küldetése évszázadokon át.

  A másik pedig az önazonosság megtartása és megtartatása volt: ellenállni a mindig tovább haladni akaróknak; az örök progresszíveknek; figyelmeztetni a már megtalált, s aztán később lesajnált saját értékeink fontosságára. Ebből az örökös, sokszor véres huzavonából, guelfek és ghibellinek, pápisták és protestánsok, felvilágosultak és reakciósok, progresszívek és konzervatívok örökös perpatvarából bontotta ki magát aztán a szabadság tere, amely olyan értékes, s mégis sokak által alulértékelt kiváltsága a nyugati civilizációnak. Egyik oldal sem lett volna képes önmagában megteremteni azt.

  Ebből a szabadságból profitált aztán a tudomány is, amely megteremtette a lehetőségét annak, hogy Gagarin rövid kirándulást tegyen az űrben. A paraszti származású, de kiváló pilóta Gagarin költői avagy tudományos kifejezések nélkül, egyszerű tőmondatokban számolt be négy nappal később az utazásáról: „A Föld felszínét borító felhők nagyon láthatóak, és az árnyékukat is határozottan lehet látni a földön. Az ég színe teljesen fekete. A csillagok ebben a fekete háttérben valahogy fényesebbek és tisztábbak. A Földet karakteres kék fényudvar veszi körül. A fényudvart különösen a horizonton lehet látni. Világoskék színből a kék gyönyörű mélykékbe olvad, majd sötétkékbe, lilába, és végül teljesen feketébe”.

   Aláfestés a Boards Of Canadától

  Sokáig terjedt a pletyka, hogy Gagarin az űrben azt mondta: „Én nem látok innen semmilyen Istent.” Az űrhajós egykori barátja, Valentin Petrov 2006-ban elárulta, hogy a mondatot valójában Hruscsov találta ki. Ötven év telt el az utazás óta. Azóta elképesztően sokat megtudtunk az űrről – és ebből újra kiderült, hogy mennyi minden továbbit nem tudunk még róla.

  Az emberiséget megérintette a végtelenség, de mintha ma már kevésbé érdekelne minket az, hogy mi van körülöttünk. Embert a hetvenes évek óta nem küldünk a Holdra, idén lezárul az űrsiklóprogram is. Obama már rég bejelentette az űrkutatásra fordított összegek megkurtítását. Ragadunk le a földhöz, de legalább marad a műholdas tévészolgáltatás, és az egyre több információt szállító műholdak bolyongása a Naprendszerben és azon is túl.

 
Pár napos fotó a Merkúrról

  Az ember viszont egyre kevésbé szükséges az űr felkutatásához. Jól van ez így? Azt írja ma Tóta, és ebben igaza van: „Az űrhajózás elsorvadása nemcsak gazdasági és nyersanyag-problémákat hoz, hanem mentálisakat is. A bezártság senkinek nem tesz jót, egy fajnak sem. Eltompul, közönyös lesz, magába fordul. Motivációja megcsappan, a valóság felfedezését butácska mesékkel pótolja, sci-fi helyett fantasyt majszol, a csillagokkal a horoszkópja az egyetlen kapcsolata. Az a kisebb baj, ha viszonylag keveset tudunk a világegyetemről, de ha már nem is érdekel, az a klinikai agyhalál”.

  A világűr felfedezése nem cáfolta és nem is igazolta Isten meglétét. Egyre inkább megismertük viszont a saját helyünket ebben a felfoghatatlanul óriási és komplex világegyetemben. S mindig jó, ha tudjuk, hogy hol a helyünk. Talán jobban odafigyelünk erre a vékony kis sávra – alig száz kilométernyi légkörre és pár kilométer mély, tűzön úszkáló kőzetre, ami a mi világunk. Hello Gagarin!

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr42820445

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Olajáresés – Olcsó benzin vagy háború? 2011.04.13. 08:53:06

A nyersolaj árának hamarosan bekövetkező esésére figyelmezteti a befektetőket a világ egyik legjelentősebb árupiaci elemzője. A Goldman Sachs azt ajánlja az ügyfeleinek, hogy a lehető leghamarabb zárják le az olajpiacon meglévő vételi opcióikat, mielőt...

Trackback: Gagarinra emlékezik a Google 2011.04.12. 19:54:04

Az első ember 50 éve repült az űrbe....

Trackback: Gagarinra emlékezik a Google 2011.04.12. 19:54:04

Az első ember 50 éve repült az űrbe....

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

disfear 2011.04.12. 16:49:57

Már amikor a reggeli Metro-ban olvastam a Gagarin összeállítást, akkor büszke voltam. Nem tudom kire, nem tudom miért de jó érzés volt. Arra gondoltam, milyen is lehetett megélni - igaz abban az időszakban millió más probléma volt egy abszurd rendszerben - de milyen érzés is lehetett amikor a TV-ben nem gyilkosságot, háborút, valóvilágot, csillagszületiket, hanem mondjuk a Holdraszállást közvetíthették. Csak elképzelni tudom, milyen érzés lehetett azoknak akik "élőben" látták ezeket a pillanatokat.

Buzzword 2011.04.12. 17:03:00

Minden szavával egyetértek a cikknek. Az űrutazás civilizációnk ideológia- és erőszakmentes, totális diadala...volt. Mr Bradbury tökéletes éleslátással fogalmazta meg, hogy vissza kellett volna menni a Holdra, csak az Obama-féle twitter-demokraták aláástak minden érdemleges törekvést.

Az a büdös helyzet, hogy az űrkutatás leépítésével, az atomerőművek bezárásával, a reáltudományok ekézésével a saját sírunkat ássuk. Eladtuk a jövőnket egy maréknyi iPodért, szélkerékért, free school-ért, anarchizmusért, facebook-ért. Az út végén bután pislognak egymásra a hipsterek ifjak az üres gyárak árnyékában, szerencsés (?) esetben búcsúzóul integethetnek a kínai kolonizáló űrhajóknak.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2011.04.12. 17:17:10

az űrkutatás, űrhajózás, tahóság.

Bell & Sebastian 2011.04.12. 17:23:45

@disfear: Minden volt az, csak nem diadalittas. Pontosan lehetett tudni, hogy ez a visszavágó az oroszoknak, és egy egész népet döngöltek földbe érte, azt, akitől lopták a technikát. A hajtóerő meg nem a felfedezni vágyás volt, hanem valami egészen más.

www.youtube.com/watch?v=RMINSD7MmT4

Ilyen volt, csak sokkal rosszabb, szünetekkel, megszakításokkal, magyarázatokkal, beszédekkel.
A többség el sem hitte, volt, aki kiment és felnézett az égre -töksötét éjszaka volt-, de nem látott semmit.

Babilen Tatarszkij 2011.04.12. 18:13:06

Sziasztok, most beszéltem telefonon Lolával, azt üzeni, Gagarin egy komcsi volt

gyaloghartur 2011.04.12. 18:20:18

Mennyei utazás 1964

Űrbe repül Gagarin-
jegyre van a margarin.

Ostromoljuk a Kozmoszt-
Natasa a tóban mos.

Egyszer űrversenyt nyerünk-
fejadagra kenyerünk.

Tapsol Koszigin, Brezsnyev-
nadrágomon lyukas zseb.

Égen új csillag: szputnyik-
kezemen bilincs fénylik.

Ünnepelik Hruscsovot-
nyakamra kötnek csomót.

Lelkem elszáll, mint Vosztok-
itt-maradtak, szervusztok!

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.04.12. 18:41:26

Gagarin kommer volt.
Emlékezzünk erre a tényre akkor is, ha a tudjukkik ezt ma már elhazudni igyekeznek.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.04.12. 18:42:44

@Babilen Tatarszkij:
Ó, most látom csak.
Az agymosóknak még nem sikerült mindenki fejét üresre sikálniuk.

ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2011.04.12. 19:32:10

gagarintól lady gagáig jutottunk, itt tartunk most :)
jó ez a poszt

gyaloghartur 2011.04.12. 19:34:07

@neccharisnyás útonálló:
Hát igen. De a címet sürgősen ki kell javítanom 1961-re...

Mr. Acid 2011.04.12. 19:44:13

„A Föld kék… Milyen csodálatos…. Milyen bámulatos…”

NA YA! 2011.04.12. 20:00:41

"A paraszti származású, de kiváló pilóta Gagarin"

Írta egy rendkívül nagy paraszt!

max val birca man · http://maxval.co.nr 2011.04.12. 20:06:28

Ajánlom ezt: www.marker.ru/news/4309

Jól mutatja az akkori szovjet életszínvonalt. A hős utolsó gondolatai kilövés előtt azon forogtak, hogy lesz-e virsli a visszatérés után az ebédlőben.

Rántott máj (törölt) 2011.04.12. 20:47:39

@max val birca man: Latod, mekkora jolet volt? A virsli volt a legnagyobb gondja, nem azon agyalt, hogy mibol fizeti a lakashitelt, kap-e annyit a repulesert, amibol kifutja a gyereknek a tankonyv, vagy mikor talal vegre munkat a felesege.

zsebatya 2011.04.12. 20:51:15

Nem nagyon értem ezt a gúnyos hangnemet, ami itt több hozzábeszélben megnyilvánul. Gagarin elképesztően bátor dolgot csinált, beült egy olyan szerkezetbe, amiről nem lehetett előre tudni, működik-e majd rendesen, vagy sem. A pakliban az is benne volt, hogy csak hetek után jön le (már halottként), vagy az is, hogy már a kilövőálláson felrobban. Kommunista volt? Lehet. Na és?

kirby a parancsnok 2011.04.12. 21:00:03

Ez most miről akart szólni? Olyan mint egy rossz Ákos szám: nagyot akar filozofálni és nevetségesen értelmetlen lesz, és ez kerül ki az index címoldalára, hahó nincs még uborkaszezon, gyerekek!

sronti 2011.04.12. 21:02:05

@Doomhammer:
Ráadásul a nácik által kifejlesztett módszerek segítségével repült. És?
Ha megnézem a piramisokat, vagy a Tadzs Mahalt, akkor sem csak a rabszolgákra gondolok, akik meghaltak, hogy az épületek felépüljenek.

Alfőmérnök 2011.04.12. 21:06:33

Egyébként jól megírt poszt, kár, hogy egy orbitális faszság (és nem azért, mert G. komcsi volt). Főleg a Tóta-idézet.

tewton 2011.04.12. 21:19:59

@Alfőmérnök:
melyik része a f--sság? a tóta-idézeten kívül, mármint? (lol. a fantázi tényleg gügyeség, de nem így és nem ezért)

a"paraszti származása ellenére kiváló pilóta" mondjuk gáz, RG keveset élhetett a szocializmusban. meg hát egy katona mit mondjon a föld látványáról?

Alfőmérnök 2011.04.12. 21:34:54

@tewton: Most nem a parasztozásra gondoltam, az annyira nem zavar.
Mintha a Tóta hülyeségére futna ki a dolog.
Nemvallásosként is hülyeségnek érzem az ilyeneket, hogy "Egyre inkább megismertük viszont a saját helyünket ebben a felfoghatatlanul óriási és komplex világegyetemben."
Faszság. (És pátoszos.) Nem tudtunk meg többet semmivel. (Vagy csak nagyon picivel.)

Megyko · http://www.szinkronrendezo.blog.hu 2011.04.12. 21:35:51

a blogszféra elmúlt évtizedének legjobb memoárja. nagyon szép, öröm volt olvasni.

bz249 2011.04.12. 21:36:03

@tewton: mondjuk Oroszorszagban meg 1934-ben sem volt egyedulallo dolog paraszti szarmazasunak lenni... ugye meg a nagy iparfejlesztes kozepen vagyunk, szoval majdnem mindenki paraszti szarmazasu.

Bell & Sebastian 2011.04.12. 21:36:12

@zsebatya: Atyám, minden vadászpilóta, minden egyes alkalommal úgy száll fel, hogy utoljára teszi.
Ha hiszi - ha nem, óriási tülekedés volt a puszta lehetőségért is, a kiképzésen.
Jóval több esélye volt, mint egy harckocsizónak a konzervdobozban, roham esetén.

Bell & Sebastian 2011.04.12. 21:38:36

@tewton: Azt már Grift elmondta, mitől hogy a katona és paraszt szinonimák.

NA YA! 2011.04.12. 21:42:48

@kirby a parancsnok: "Olyan mint egy rossz Ákos szám"

Mééé, a ballag a katona, (vagy katana), az nem is olyan rossz kis szám!:)

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2011.04.12. 21:43:04

@Alfőmérnök: az elmúlt 50 év űrkutatásának köszönhetően egyre inkább megtudtuk, hol a helyünk a világegyetemben. ez tény :) a cikk már megvolt a fejemben tegnap, s érdeklődve olvastam, hogy W. hasonlókról írt ma. a paraszti származás megemlítése szintén tényközlés volt, nem volt semmi dehonesztáló szándék benne. Gagarin hős és felfedező volt.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.04.12. 21:49:16

@sronti:
"Ha megnézem a piramisokat, vagy a Tadzs Mahalt, akkor sem csak a rabszolgákra gondolok, akik meghaltak, hogy az épületek felépüljenek. "

Nem értem, hogy jönnek a rabszolgák Gagarinhoz. Gagarin nem volt rabszolga vagy tévednék? Nekem abból a szájtáti mentalitásból van elegem, hogy egy kommert bámulunk hősként, pedig magunk is tehetnénk azért, hogy közelebb kerüljünk a Holdhoz.
tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/2011/04/fel-az-urre.html

Alfőmérnök 2011.04.12. 21:50:12

@rajcsányi.gellért (ergé): Egyre inkább. Végülis igaz. Egy nagyon picivel többet tudunk. :)
Megjegyzem, sok új információval tudományosan nem szolgált. (Maximum néhány feltevés beigazolódott.)
Egyébként miután meghódítottuk a világűrt, ahonnan - minőségi értelemben - tovább nem nagyon van, konstruáltunk egy virtuális világot (internet).

De azt se ártana megjegyezni, az örömködésen túl, hogy közben kiépült egy orwellia. Vagy legalábbis annak a lehetősége. Műholdról figyelik, figyelhetik, hogy mikor viszed ki a szemetet. (És ez nem paranoia. Ha a nagyközönségnek bedobják a google earth-öt, ahol a házad tetejét meg tudod nézni a világűrből, akkor mit láthatnak azok, akik a csúcsszuper technikához férnek hozzá?)

Dr.Hook 2011.04.12. 21:55:41

@Doomhammer: De sajnos majdnem az volt, ez a bátorságából nem vesz le sokat(semmit). Te közel vagy a holdhoz? Jó magasan lakhatsz.

Veder1 2011.04.12. 21:56:15

Én már régóta mondom, hogy az emberiség egyetlen esélye, ha világ szinten minden pénzt, de tényleg mindent az űrkutatásba fektetjük, és talán száz éven belül elkezdjük a kolonizálást.

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2011.04.12. 21:59:17

@Alfőmérnök: még hogy nem lett sok új tudományos információ az űrkutatásban az elmúlt 50 évben? ne már :))

orwellia: bizony, jogos felvetések.

Alfőmérnök 2011.04.12. 22:06:55

@rajcsányi.gellért (ergé): Sok új információ bizonyára van, de minőségi értelemben nem történt ugrás a tudásunkban, én úgy érzem.
Pl. a relativitás-elmélet és a kvantumfizika már azelőtt megvoltak. És azóta se sokat változtak. Még összeházasítani se sikerült őket. :)
De javítson ki bz249, ha tévedek. :)
A tudomány inkább az informatikában meg a biológiában ért el eredményeket.

flamer 2011.04.12. 22:08:59

@Alfőmérnök: A G Earthben a házad tetejét nem a világűrből, hanem légi felvételről látod.

flamer 2011.04.12. 22:11:15

@Alfőmérnök: Mondjuk a kozmológia elég sokat fejlődött, kvazárt pl. az ötvenes végén láttak először.

EvilHedgehog 2011.04.12. 22:11:50

@Alfőmérnök: Csak példa: Mars Roverekhez kifejlesztett technológiák újrahasznosítása földi környezetben az meg smafu mi?

Napszél/flare tevékenységek megismerése annak érdekében hogy tervet dolgozzanak ki elektromos hálózatok védelmére....az sem számít....

Ha az Aphofis a köv. randi után irányt változtat és a 2. randira már leszáll...akkor meg jön a picsogás hogy miért nem költöttünk az űrkutatásra....

Alfőmérnök 2011.04.12. 22:16:11

@flamer: Én azt hittem, hogy az is műholdkép.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.04.12. 22:16:53

@Dr.Hook:
Fura, ezt sose hallottam még, hogy Gagarin rabszolga lett volna.
Én a magam erejéből jutottam közelebb a Holdhoz. Az út mindenki előtt nyitva áll.

Alfőmérnök 2011.04.12. 22:18:36

@flamer: "kvazárt pl. az ötvenes végén láttak először. "
Nem a világűrből.

flamer 2011.04.12. 22:24:10

@Alfőmérnök: A Google legjobb tudomásom szerint a műholdképeket leginkább a TerraMetricstől licenszeli, ők meg 15 méteres felbontást tudnak (vagyis egy 15 m x 15 m-es területből lesz egyetlen pixel), ami ennél jobb, az minden bizonnyal légifotó.

nandras01 2011.04.12. 22:25:04

@disfear: érettségi után voltam, nyáron egy szobafestő mellett dolgoztam, hogy összeszedjem a továbbtanuláshoz a pénzt.
aznap nem mentem dolgozni, -szóltam előre a mesternek és azt is megmondtam, hogy miért maradok otthon. megértette- és a kisképernyős kékes tv előtt vártam a pillanatot.
máig nem felejtem el az akkori érzést.
akkor úgy éreztem, hogy minden a mienk, semmi sem állíthat meg bennünket, embereket.
azóta sok- sok év telt el, de az a nap mindig élő marad bennem.
ilyen volt...

flamer 2011.04.12. 22:27:41

@Alfőmérnök: Ja, hogy úgy. Na ja, igazából az, hogy embereket reptettünk az űrbe, tényleg nem hozott semmi nagyobb tudományos áttörést, viszont drága, bonyolult és veszélyes.

szorokin · http://quauaua.tumblr.com 2011.04.12. 22:27:57

ezt a kérdést nyílván simán eldönthetjük, mi kommentelők.

ja.

egy kis vita és minden hirtelen napvilágra kerül.
hirtelen mindent tudni fogunk.

biza.

v_a_lucky 2011.04.12. 22:34:36

@Doomhammer:
Mi a fasz köze van annak, hogy Gagrin járt az űrben - annak, hogy kommer volt. Igen, az volt! NA ÉS?

sronti 2011.04.12. 22:37:54

@Alfőmérnök:
www.thespaceplace.com/nasa/spinoffs.html
Nem az elméleti nagy elméleteket kell keresni, van bőven haszon a mindennapi életben is, például a számítógép amin írsz, korántsem lenne olyan fejlett amilyen az űrkutatás nélkül.

sronti 2011.04.12. 22:38:50

"Nem az elméleti nagy elméleteket"=nagy tudományos áttöréseket

sronti 2011.04.12. 22:39:44

@sronti:
Jó, legközelebb inkább átnézem rendesen, mert ez elég értelmetlenre sikerült, de úgyis a link a lényeg.

csg67 2011.04.12. 22:40:20

Jó a poszt, és az indexen a Gagarinos képanyag is frankó. Mondjuk csupán az az egyetlen közismert kép hiányzik belőle, ahol Gagarinnak OV magyarázza az űrhajó helyes használatát és irányt mutat a nagy álmok eléréséhez. Talán szólni kéne a Papp Daninak, keresse már elő az archívumból... :)

bz249 2011.04.12. 22:41:11

@Alfőmérnök: kijavitom hat :)

Az alkalmazas is egyfajta fejlodes. Most ott tartunk, hogy elkezdjuk kihasznalni a kvantummecha adta lehetosegeket. A dolog termeszetebol adodoan ez ilyen kis ovre csatolhato 200 GB-os zenehallgato kutyuket jelent.

A kvantummecha legfontosabb eredmenye vegulis az elektronszerkezet magyarazata, amibol aztan jon a savszerkezet, magnesseg, lezer, napelem es egyeb kutyafulek.

Hogy lesz-e ettol hatekony urutazas? Valoszinu nem.

Alfőmérnök 2011.04.12. 22:43:53

@flamer: Lehet, hogy így van, nem tudom. Mindenestre a házam tetejét szépen lelégifotózták. :)
De vannak más dolgok is. Pl. az nagyon fasza, hogy GPS technológiával követni tudjuk egy térképen, hogy éppen hol vagyunk, merre megyünk. Csakhogy miközben mi kapcsolatba lépünk a műholddal, a műhold is kapcsolatba lép velünk! Ergo nem csak mi tudjuk követni, hogy merre megyünk, hanem mások is. Én legalábbis így gondolom, de lehet, hogy tévedek.

Pierr Kardán 2011.04.12. 22:46:12

Mindig szeretem, ha a hangyák bírálják a sasokat...

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.04.12. 22:49:43

@v_a_lucky:
Egy kommert ajnározunk itt. Pedig magunk is megcsinálhattuk volna.
Ez az állandó szolgalelkűség, ez a takonygerinc a veszte ennek az országnak.

Alfőmérnök 2011.04.12. 22:50:05

@bz249: Engem az űrutazás nem érdekel, csak az időutazás. Az lesz-e? Ahhoz kell kvantumfizika? Mert ha nem, akkor leszarom. :)

bz249 2011.04.12. 22:52:07

@Alfőmérnök: ismeri a klasszikus poent nem? :)

qbr 2011.04.12. 22:56:42

@rajcsányi.gellért (ergé):
"az elmúlt 50 év űrkutatásának köszönhetően egyre inkább megtudtuk, hol a helyünk a világegyetemben."

Kb. 100 éve küldünk ki rádiójeleket a világűrbe, tehát egy 200 fényév átmérőjű gömbbel az emberiség rányomta a kézjelét a világra. És ez egy viszonylag alacsony felbontású galaxis-ábrázoláson elég arra, hogy megjelenjen az emberiség egy látható pontként. Nem is olyan rossz:
blog.jackadam.net/2011/the-tiny-humanity-bubble/

És egy kis eye-candy bónusz: triggerpit.com/2011/03/10/spacewalks-blue-sky-32-pics/

flamer 2011.04.12. 22:58:10

@Alfőmérnök: Nem, a műhold nem lép kapcsolatba senkivel, a GPS-vevő passzív cucc, tulajdonképpen sima háromszögeléssel működik: a műholdak pontos pozíciója ismert, abból, hogy mennyi idő alatt érkezik meg a jel a műholdról, ki lehet számolni, hogy a vevő a műholdhoz képest milyen gömbfelületen van és ahol a műholdak gömbjei metszik egymást, ott van. (Persze a gyakorlatban mérési hibák meg egyebek is vannak és a gömbök egyáltalán nem egy pontban metszik egymást.)
Ami a megdöbbentő, az az, hogy a GPS pontosságát már relativisztikus hatások is befolyásolják, számolni kell azzal, hogy a műholdakon a kisebb gravitáció miatt lassabban telik az idő, mint a Föld felszínén.

qbr 2011.04.12. 22:59:04

@Alfőmérnök:
Nem lesz. Legalábbis addig nem, amíg olyan magas nem lesz az entrópia, hogy akkor meg már mindegy lesz.

qbr 2011.04.12. 23:04:48

@qbr: na jó, az ionoszféra visszaveri a rádióhullámok többségét, de azért jól hangzott... :)

Alfőmérnök 2011.04.12. 23:07:12

@bz249: Nem tudom, lehet. Melyiket? :)

EvilHedgehog 2011.04.12. 23:11:30

@flamer: Ha minden igaz többek között emiatt is szinkronizálják őket rendszeresen központilag.

GPs-szel csak az a bajom, hogyha az Amcsik úgy gondolják valamilyen körülmény miatt akkor rátolják a "kódolást" ismét és akkor csak az ő katonaságuk tudja majd használni...ismét...mi meg nem tudjunk merre kell fordulni a tankkal az oktogonnál...

Alfőmérnök 2011.04.12. 23:17:59

@flamer: Ja, akkor a GPS kilőve. :) Bár így is vannak aggályaim.

"a GPS pontosságát már relativisztikus hatások is befolyásolják"
Igen, erről tudok. Az ilyen infókat kell odadörgölni a nagy tudomány-ellenesek orra alá. (A hülyék, használják a GPS-t, miközben meg vannak róla győződve, hogy a tudomány és a tudásunk nem fejlődött semmit a középkor óta. :)))

bz249 2011.04.12. 23:18:51

@Alfőmérnök: az idoutazasrol, a feltalalasarol es a mikorrol...

Alfőmérnök 2011.04.12. 23:36:21

@bz249: Azt hiszem nem. De ígéretes poénnak tűnik.
Szabad a gazda. :)

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2011.04.12. 23:43:37

@Doomhammer: mi az, hogy mi magunk is, mit, az űrrepülést? Gagarinról beszél-e vagy valami egész másról?

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.04.12. 23:47:00

@lacalaca:
Arról beszélek, hogy az űrbe mi is eljuthattunk volna. Mi, mindnyájan. A receptet már megadtam.

Martian (törölt) 2011.04.12. 23:47:03

@Doomhammer: "Egy kommert ajnározunk itt."

Szavaztál egy éve? akárkire is szavaztál, kommerre szavaztál, mind abban a rendszerben született és nőtt fel, nemdebár?

Bell & Sebastian 2011.04.12. 23:48:10

@lacalaca: Doom nem a hosszúlépések híve, ami egyben üdvös a hazának és kis lépés nekünk. Van magának sámlija? Ugye milyen szédítő érzés, kiemelkedni a tömegből. Most tegye el, mert megszokja, oszt hiányozni fog.

Bell & Sebastian 2011.04.12. 23:51:48

@Martian: Kommernek mind az, ez tény, de a zsidókat csak kiválogatja és félredobja a finnyásabbja. Ha jó meggondolom, paraszt meg egy sincs. Mármint származású.

Hefe 2011.04.12. 23:58:33

Itt egeszen pontosan elmeselik, hogy hogyan valasztottak ki Gagarint az urutazasra:

www.youtube.com/watch?v=jpj3SDeAoO8

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2011.04.12. 23:59:32

Egyébként azt, hogy a NASA emberes programja ott tart, ahol, köszönhető a tehetséges amerikai politikusnak is ( és itt elsősorban NEM Obamára gondolok). Akik mindenáron kiadást csökkentenének. Kivéve ha épp az ő körzetükben gyáryanak valamit, mert azt persze fenn kell tartani mindenáron. Így jönnek létre azok s szörnyek mint a Constellation vagy most a SLS (Senate Launch System), amire pénz épphogy jut, de irreális követelmények bőven. Mint az olcsó és előremutató shuttle-alapú rendszer tervei, nehogy ki kelljen már tenni egy csomó embert. Végül tegyünk még hozzá egy kis riogatást a NewSpace cégekről. Pedig egyelőre az a helyzet, hogy míg a Falcon-9 és Dragon már repül, az Arest elkaszálták, az Oriont meg majdnem. Pedig ugyanazon évben jelentették be őket és az utóbbi épülgetett kizárólag az adófizetők pénzéből.

nandras01 2011.04.13. 00:01:43

@Alfőmérnök: tévedsz.
a gps egyirányú adatáramlás.
(a gps műholdak nem csinálnak mást, mint nagypontosságú időadatokat közölnek)

Bell & Sebastian 2011.04.13. 00:04:21

@nandras01: Érdekes elmélet. Csak tudnám, hogyan mér távolságot akkor az eltelt időből? :)

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2011.04.13. 00:04:47

1. Nem tudom kiknek és miért jó azt a sok idióta és megalapozatlan összeesküvéselméletet terjeszteni, de kár értük, hogy ennyire nem tudnak örülni smemi jónak, csak a hülyeségeknek.

2. A vasfüggönynek már rég annyi, de amerikai álom még mindig nem költözött ide át Európába.

Két, két és félszer annyiba kerül egy ugyanolyan autó Magyarországon, mint az Egyesült államokban. A belevaló üzemanyag szintén. Cserében legalább ötöd akkorák a jövedelmek.

3. Azok a hősök nem csak voltak, de még ma is azok. Még nem hunyt el az összes felsorolt hős, tehát a múlt idő használata nem indokolt. Nem hősök voltak, hanem hősök. Ma is.

4. Egykori európai ember ideáljai szép szöveg, mert más, több már nem maradt Európának, mint mások tollaival ékeskedni. Bár Oroszország Európa.
Európa rég elveszítette vezető szerepét a világban és nem is szerzi egyhamar vissza, mert az a gazdaságpolitika, amit Európa folytat teljesen alkalmatlan erre.

Az Európai űrkutatási szervezet, azaz Európa gazdagabb országainak összefogása sem volt képes eddig emberes űrhajót juttatni a világűrbe.

5. "ez volt Európa egyik küldetése évszázadokon át."

Igen, itt már helyes a múlt idő használata. Ma már nem az európai törekvések viszik előre az emberiséget.

6. A szabadság kiváltságán nem tudom mit ért a szerző.

Ma is csupán néhány száz ember dönt ország dolgában, ezt meg már az ókori római köztársaság is tudta.

Az még nem az igazi szabadság, hogy a választópolgárok eldönthetik, hogy ki döntsön helyettük, róluk. Ezt is csak igen közvetetten és korlátozottan.

Aztán meg a hatalmas népsűrűség és az anyagi erőforrások szűkössége is igen alaposan korlátozza az ember által megélhető szabadságot.

7. Valóban, az emberiséget ma már jóval kevésbé érdekli az űrkutatás. Ennek több oka van.
a) Már megszűnt az újdonság varázsa.
b) Megszűnt a hidegháború, ezzel együtt a verseny is a nagyhatalmak között, azzal pedig az űrkutatást motiváló erő jelentős része is. Majd ha újra nem egypólusú lesz a világ, akkor újra felvirradhat az űrkutatás napja!
c) A fránya anyagiak. Az űrkutatás roppant drága mulatság. Vannak nagyobb prioritású dolgok, megoldandó problémák itt a Földön.
Erre már senki nem akar horribilis összegeket költeni. A többség meg ha akarna sem tudna.

8. Érdekelni érdekel sok mindenkit az űrkutatás, csak az a kérdés ki fizeti?
Tóta?
Magyarország még azt az évi 1-2 millió eurót is sajnálja űrkutatásra, amennyi az ESA éves tagdíja lenne. No nem mintha az ESÁnak sok haszna lenne, vagy ettől képes lenne felvenni a versenyt az amerikai, vagy akár csak az orosz űrkutatással.

9. "A világűr felfedezése nem cáfolta és nem is igazolta Isten meglétét."

Ugyan mi köze lenne a világűrnek Istenhez? Azt nem a világűrben, hanem az emberek fejében, gondolataiban kell keresni. Ott létezik, nem a világűrben.

Ne keverjük a meséket a tudománnyal!

nandras01 2011.04.13. 00:12:11

@Bell & Sebastian: alapvetően eléggé egyszerű az elmélete - a gyakorlat az már más kérdés.
arról van szó, hogy gps műholdak atomórái össze vannak hangolva, vagyis mindegyik műhold ugyanazt az időt sugározza, de mivel az elhelyezkedésük különböző, ezért a jelek beérkezésének ideje is eltér, így a különböző időben beérkezett azonos adatokból háromszögelési eljárással meg lehet határozni a vevő helyzetét.
(amint azt már említették, figyelembe kell venni a relativisztikus módosulást is...)

Osiris_X 2011.04.13. 00:12:46

Mert nektek semmi nem jó! Mert ha láthatnátok egy szép lépést előre ti akkor is azt látjátok hogy: " jujj de veszélyes itt alattunk csak az űr van" Én hiába mondom nektek. Mert ti olyan földhözragadtak vagytok. Letahózzátok az űrutazókat? Akik az életüket kockáztatják azért ami evoluciós szempontból egy szükséges lépés az emberiségnek.? És te mit kockáztattál valaha azért hogy jobb legyen a többieknek? Grift te egy senkiházi tahó vagy de ezt te sose fogod felfogni merrthogy Tahó vagy. Neked ember a földön nem tud olyat mutatni amit te elismernél, mert az irigység mindig meg fog folytani. Örülök hogy boldogtalanul fogod leéllni az életed mert ezt érdemled. Magadnak csinálod ezt. A kötözködős, komcsizós, okoskodós-történelmi-komcsizósoknak meg üzenem hogy nem kell itt buziskodni. Igaz hogy "halál a komcsikra", de azért még ez egy kurva szép teljesitmény és ebben pont nem az összeesküvés elméleteket kell látni (habár azok sok helyen ott vannak). Lássátok már meg a szépségét a dolognak. Ha az ember 50 éven belül nem fog bolygókat kolonizálni akkor ki kell irtanunk saját magunkat. Ez a csávó már 50 éve tudta ezt nem ugy mint ti, jöttök itt a kenyér árával... Van itt egy nagy stratégia amibe bele kéne mostmár látni. Fel kéne nőni hozzá. Az első ember aki megcsinálta? Respect neki. És KÖSZÖNÖM A MANDINERNEK EZT A BEJEGYZÉST. Mert néha kell emlékezni. Csak nem kell elveszni a bulvár szarságokban! Magyarok kultura! Az ostoba senkiházi kommentelők meg bekussolhatnának, mert csak lerontják a blogokat.

Alfőmérnök 2011.04.13. 00:12:47

@nandras01: Nem is tényként közöltem, de valóban tévedtem, ezt már más is leírta.
Viszont a mobiltelefon nem egyirányú. (Bár méterre pontosan nem lehet meghatározni a helyét, de követni lehet.)

nandras01 2011.04.13. 00:18:53

@Alfőmérnök: a mobiltelefont cellapontossággal lehet követni.
ha a cellák elég sűrűn vannak, (ez pl. bp. belvárosában jellemző) akkor meglepően pontos lehet a helymeghatározás, vidéken, ahol a cellák jóval nagyobb területet fednek le, az eltérés akár km nagyságrendű is lehet.
ja, mobilt azért lehet egyáltalában követni, mert a készülék rendszeresen bejelentkezik az adott cellában levő központba.

nandras01 2011.04.13. 00:24:14

@Alfőmérnök: ha itt most arra gondolsz, hogy a tudjukkik olyan információk birtokában lehetnek szinte bárkiről, ami erősen a magánszféra kategóriába esik - akkor sajnos igazad van...

Bell & Sebastian 2011.04.13. 00:30:59

@nandras01:
Így csak pszeudo-távolságot lehet mérni, mert nem tudjuk a vevő és adó óraeltérését. Ha lát egy negyediket is, és ismert a holdak egymáshoz viszonyított helyzete, persze lehet korrigálni.

Miért nem pingeli meg inkább a holdakat a vevő?

Alfőmérnök 2011.04.13. 00:31:26

@nandras01: Valami ilyesmire. De azt nem tudom, hogy kik ezek az emberek...

nandras01 2011.04.13. 00:36:56

@Bell & Sebastian: a leírás szükségképpen elnagyolt, az elvet kívántam szemléltetni.
"Miért nem pingeli meg inkább a holdakat a vevő?"
- feleslegesen bonyolítaná a rendszert
- a kielégítő adóteljesítmény kezelhetetlen nagyságúvá tenné a készüléket
- kiszámíthatatlan interferencia keletkezne

nandras01 2011.04.13. 00:38:34

@Alfőmérnök: erre eccerű a magyarázat :)
a kommunisták/imprilisták/zsidók/bankárok...(nem kívánt törlendő :)

Bell & Sebastian 2011.04.13. 00:38:58

Hoppá, hoppá, ha a műhód látja a GPS -sel felszerelt autókat, csak van kétirányú adatforgalom, így kamu az egész magyarázat.

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2011.04.13. 00:45:20

@sronti:

A piramisokat nem rabszolgák építették.

Mivel az év jelentős részében nem kellett a földeken dolgozniuk az embereknek így ráértek mást csinálni.

egysegelem 2011.04.13. 01:03:00

@Alfőmérnök: azzal keverted szerintem, hogy a mobiltelefon nem muholdakon at kommunikal, az iridium telefonnal kevered, ami viszont igen, az fel is sugaroz a muholdra, de cserebe baszott nagy az antennaja is, a mobil csak parszaz meterre jelentkezik be az atjatszo allomasra :D

egysegelem 2011.04.13. 01:03:45

@Bell & Sebastian: a muhold semmit sem lat :D a gps egeszbiztosan

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2011.04.13. 01:05:27

@Vödör:

Ez a kolonizálás valóban jó ötlet és szerintem meg is fog valósulni, de nem hiszem, hogy száz éven belül elkezdődik.

Annyira azért még nem éli végóráit a Föld, hogy ennyire sürgős legyen.

Ha a Marsot a 100 év múlva elkezdik kolonizálni akkor is még száz év mire eredménye lesz, tehát úgy 2220 körül lehetne elkezdeni betelepülni viszonylag nagyobb létszámban.

És ez a legoptimistább, leggyorsabb, pénz nem számít forgatókönyvet feltételezi.

Márpedig az űrkutatás legfeljebb az 1960-as években működött kerül, amibe kerül alapon, akkor is csak néhány évig.

A tervezett Hold utazások közül az utolsókat már le is fújták az amerikaiak, amikor kiderült, hogy az oroszok nem mennek a Holdra.

Ha maradt volna az űrverseny az akkori intenzitáson, akkor már rég Holdbázis(ok) működnének a Holdon és legalább olyan rendszerességgel repülnének az Űrhajók a Holdig, mint ma a nemzetközi űrállomáshoz.

Vagy gyakrabban.

Nincs erre ma elég motiváció hogy a GDP jelentős részét űrkutatásra fordítsák.

Talán majd ha a kínaiak beindulnak, de az is még pár évtized.

egysegelem 2011.04.13. 01:08:15

lattam valaki fentebb irta mi van ha az usa lekodolja megint a GPS-t, eloszor is ebbe benne van, hogy ezt pl. az usanak koszonhetjuk, lenyegeben ingyen, masreszt az orosz glonass is hasznalhato civileknek is, sok helymeghatarozo eszkoz mar a gps es a glonass holdak adatait egyszerre is kepesek venni, es az EU is csinalja a sajat Galileo rendszeret, valamint Kina is a sajatjat, persze a loser EU szokas szerint le van maradva meg a sajat utemtervehez kepest is

aztan valaki irta, hogy a google earth az repulorol van fenykepezve nos ez nem igaz, muhold csinalja a kepet, sokkal jobb felbontassal, mint a google earthon lathato csak az usa kormanya megtiltotta a reszletesebb kepek kozleset

na most hirtelen ennyi

egysegelem 2011.04.13. 01:12:02

ahhoz is hozzaszolnek, hogy sokan irjak, hogy obama leallitott csomo kutatast a nasanal, viszont eloirta, hogy a nasanak a piacrol kell beszerezni az alacsony orbitalis palyara terheket felvivo raketat, azaz az urkutatas piacosul vegre, szabad a palya, barki epithet urhajot, raketat, muholdat, amit akar, a nasa csak koordinalni fogja a folyamatokat, szerintem ez elore lepes, pont ez az igazi elorelepes, gondoljuk bele ameddig az internet katonai fejlesztes volt (arpanet) milyen lassan fejlodott, az igazi attores azota tart, hogy "haza lehet vinni" otthon bedugni haddszoljon, igy majd nem a nasa meg az oroszok fognak urhajot fejleszteni hanem 50 ceg fog versenyezni hogy ki epit jobbat, es ezzel olyan fejlesztesek indulnak meg majd, amit semmifele kozpontilag koordinalt, akar nagyobb tokevel rendelkezo szervezet egymaga keptelen lenne megcsinalni

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2011.04.13. 01:14:43

@Alfőmérnök:

Megtudtuk, hogy körülbelül mekkora az Univerzum, mennyi idős, hogyan fejlődött, miből áll stb.

A világűrben végzett mérések és kutatások nélkül azért elég sokra dologra nem lehetett volna rájönni.

Meg aztán egy dolog, hogy valaki egy íróasztal mellett megsejt valamit, és egy másik bizonyítani azt.

De már az ilyen megsejtéshez is komoly ismeretek kellenek.

Igazából nem azon van az elmélkedés, hogy az űrkutatásnak van-e haszna hanem, hogy ezért a haszonért mennyi anyagi áldozatot érdemes vállalni.

Úgy tűnik egyre kevesebbet, ráadásul, akut sürgős probléma sem a világűrben van, ami miatt sietni kellene, hanem inkább itt a Földön.

Nem attól lenne népszerű egy politikus, ha bejelentené, hogy pl. Magyarország GDP-jének 4%-át mostantól űrkutatásra költi, hanem attól, ha inkább szétosztja "támogatásként".

egysegelem 2011.04.13. 01:18:37

En sokkal kevesbe latom boruan a dolgokat mint itt egyesek, az urutazas kereskedelmi termek lesz, olyan cegek fognak profitorientalt mukodesbe akiknek az egesz bevetelik tobbszorose lesz mint a NASA szovetsegi tamogatasa, ami 18 milliard dollar, azaz nem tul sok, ha erre valaki raerez komolyan, beindul majd a fejlodes

egysegelem 2011.04.13. 01:18:38

En sokkal kevesbe latom boruan a dolgokat mint itt egyesek, az urutazas kereskedelmi termek lesz, olyan cegek fognak profitorientalt mukodesbe akiknek az egesz bevetelik tobbszorose lesz mint a NASA szovetsegi tamogatasa, ami 18 milliard dollar, azaz nem tul sok, ha erre valaki raerez komolyan, beindul majd a fejlodes

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2011.04.13. 01:30:19

@flamer:

Technológiai áttörést hoz. Fejlődik tőle a technika és a technológia.

Emellett eszközöket ad az emberiség kezébe, amelyek később (is) hasznosak lehetnek.

A történelem az élet tanítómestere, ha visszatekintünk a múltba, látjuk a jövőt.

Egyes emberek nem képesek a seggükön megülni, máshova vágynak.
Elmennek pl. Amerikába, Ausztráliába.
Ilyenek a jövőben is lesznek.

Úgyhogy kétlem, hogy valaha is ne lenne elég jelentkező egy Hold vagy egy Marsbázison való munkára.

Az emberiség, ha teheti ki fog innen a Földről rajzani és ez bizony a túlélési esélyeit növeli.

Ha csak a Marsot népesítené be pár millió ember (vagy akárcsak pár ezer), már az is drasztikusan megnöveli az emberiség túlélési esélyeit.

Szóval a kérdés igazából csak a tempón van. A mostani tempó nem valami gyors, szóval ennyi pénz talán később is lesz űrkutatásra, de azt nem hiszem, hogy a hatvanas évek lelkesedése és lendülete ebben az évszázadban visszatérne.

Ma sincs semmi technikai akadálya egy holdbázisnak, 10 éve sem volt. Igény nincs rá. Meg pénz.

Ki gondolta volna 1970 körül, hogy 2000-re nem lesz holdbázis? Senki. Pláne 2010-re sem. Sőt 2020-ra sem. Sőt ki tudja meddig nem.
Az Alfa holdbázis című '70-es évekbeli sci-fi 1999-ben játszódik.

Kedvenc filmsorozatom volt.
Általában este 20 órakor adták, de volt egy rész amiben szörnyek voltak és azt este 22-kor.
Indokolt volt, mert utána nem tudtam tőle aludni.

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2011.04.13. 01:35:18

@Alfőmérnök:

Nem tévedsz.
Ha rád száll egy titkosszolgálat, akkor a GPS adatokból, a mobiltelefonodból, a bankkártyádból, az internetezésedből elég hamar mindent tudni fognak rólad, amit tudni akarnak.

S akkor még a közeledben sem jártak.

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2011.04.13. 01:38:04

@Alfőmérnök:

Az időutazáshoz sok energia kellene, amennyi az emberiségnek messze nincsen. A tudomány jelen állása szerint.

Majd ha egyszer egy nagy fekete lyuk kisegít ...

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2011.04.13. 01:48:04

@Alfőmérnök:

Ha szerinted a GPS passzív rendszer, akkor vajon honnan tudják pillanatok alatt, hogy hol a GPS-sel felszerelt - és nem blokkolt - lopott autó?

Benne hagytak szándékosan elrejtve egy állandóan feltöltött mobiltelefont néma üzemmódban.
:-)

egysegelem 2011.04.13. 01:49:27

@Akitlosz: ugy, hogy a nyomkoveto rendszerek teljesen fuggetlenek a gpstol azokban a kocsikban, ahol beszerelik :D

semmi koze hozza

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2011.04.13. 01:56:29

@Osiris_X:

"Ha az ember 50 éven belül nem fog bolygókat kolonizálni akkor ki kell irtanunk saját magunkat."

Jó. Kezdjed te magaddal!

Aztán majd a tapasztalataidat felhasználva a megmaradottak eldöntik, hogy valóban kell-e.

S nemleges válaszra jutnak, mert a legerősebb emberi ösztön az életösztön.

Na ja, akad akikben nem annyira erős, mint példád is mutatja, de a többség nem hallgat rátok.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2011.04.13. 01:59:29

@Doomhammer: "Egy kommert ajnározunk itt. Pedig magunk is megcsinálhattuk volna. Ez az állandó szolgalelkűség, ez a takonygerinc a veszte ennek az országnak."

Azt hiszem, itt te mondtad a legnagyobb ökörséget. Neked, és minden hülyének, aki itt kommerezik, szeretném a figyelmét felhívni, hogy te barom, 61-ben a Szovjetunióban te is kommer lettél volna. A kommunizmus ugyanis egy eszme, amely teljesen rendben lenne, ha az ember nem lenne még mindig akkora állat, hogy képtelen a kommunizmus minimális intellektuális feltételeit teljesíteni. Például ha ott találsz egy polcon ötven bögrét, és ingyen vihetsz belőle, akkor amíg emiatt mind az ötvenet el akarod vinni, addig szellemileg alkalmatlan vagy a kommunizmusra. A kommunizmusban ugyanis az lenne a terv, hogy mindenki dolgozik, ahogy csak tud, és mindenkinek jutni fog annyi, amennyi, és ezen az emberek megosztoznak.

1961-ben a kommunizmusban még hittek a szovjetek, és hittek a magyarok is sokan. De magyarországon, bár voltak kommunisták, ahogy vannak ma is, meg jobbikosok, megszocialisták, sosem volt kommunizmus. Akik reflexből kommereznek, és ugyanakkor fingjuk sincs arról, hogy miről pofáznak, azok inkább hallgassanak egy sort. Mert itt soha nem a kommunizmussal volt a baj, hanem azokkal a kommunizmushoz soha fel nem növő vezetőkkel, akik az egész országot csak a maguk kedvére fejték. Pont úgy, ahogy a nem kommunisták is tették, és teszik. Ehhez a kommunizmusnak ugyanis az égvilágon semmi köze sincs. A címke bármire lecserélhető lett volna.

1961-ben a szovjetek még hittek abban, hogy miután baromi kemény munkával élhetővé tettek egy szarrá bombázott országot, és még meg is úszták annak a veszedelmes elmebeteggé vált generalisszimusznak a pusztítását, ezután ha keményen dolgoznak, akkor előre fognak jutni. Én tudom, mert húsz évvel ez után ott jártam, hogy akkor még mindig büszkeség dolga volt a közterhek viselésében való illő részvétel. Persze csürhe ott is volt, szép számban. És azt, hogy sikerült részben pár német mérnök ötletei alapján működőképes űrhajót csinálni, és életben felvinni és lehozni egy halált megvető katonát, olya büszkén fogadták, ahogy bárki tette volna a helyükben. Ők a kommunizmus eljövetelét remélték, ezért dolgoztak, és ennek a sikerét látták az őket állandóan basztató amerikaiak és németek felett. Ha a részben pár német mérnök ötletei alapján szintén működőképes űrhajót elkészítő, szintén egy halált megvető katonát feljuttató és visszahozó USA egy kicsit előbb végzett volna, akkor ők látták volna a kapitalizmus működőképességének bizonyítékát a szocializmus és kommunizmus (eltérő) elveinek követői felett.

Az oroszok versenyeztek az amerikaiakkal, és mindketten bevetettek mindent. Gagarin hajója és Shepard hajója is távirányítású volt, mert egyik esetben sem tudták, hogy fent, az akkor még ismeretlen környezetben a pilóta – megfigyelő, alany – eszméleténél, vagy egyáltalán életben marad-e. Mindkét pilóta ennek tudatában mondta azt, hogy na, itt az alkalom, hogy a hazámért bedobjam magamat, egyszer élünk, hadd menjen. Nem tudom, melyikőtök ülne fel egy keservesen nyikorgó és himbálózó bomba tetejére, és próbálna meg nem arra gondolni – azt ugyanis a szívműszer megmutatná országnak-világnak –, hogy ez a szar rövidesen jó eséllyel felrobban alattam. Lehet utánuk csinálni, ha gondoljátok.

Gagarin egyébként 1957 óta volt pilóta. A Pártba 1960-ban lépett be. Feltehetően az is hozzátartozott akkor, hogy a leendő űrhajós nem lehet párton kívüli, tehát aki be akar szállni az elsőségért vívott versenybe, az legalább párttag legyen. Hogy ezt korábban saját kedvéből – vagy az elnyomórendszer rémuralma hatására – nem tette meg, nekem nem azt mutatja, hogy ő olyan elvakult kommunista lett volna. Csak egy szovjet állampolgár, aki előbb fiatalon jó szakember – kokillaformázó –, aztán jó pilóta lett, és neki is kedve lett futni egyet az első helyért. És szolgálni próbálta a hazáját. Ezt éppenséggel elleshetné tőle és a társaitól egypár okoskodó köcsög.

egysegelem 2011.04.13. 02:05:44

@Akitlosz: nem mondasz hulyeseget amugy, ez tenyleg igy megy, nehany eve amikor meg egyetemre jartunk megcsinaltuk a szegeny ember nyomkovetojet, akkor kezdtek terjedni a gpses mobilok, es irtunk ra egy progit ami a gps koordinatakat 60 secenkent feltoltte a szerverunkre (ez egy otthoni atalakitott router volt amugy fillerekbol, dyndnssel hogy barhonnan elerjuk), otthon pedig az asztali gep lekapta a koordinatakat es kitette google mapsra, igy volt egy 60 seces pontossagu nyomkovetont fillerekbol, csak internet elofizetes kellett hozza a mobilra, a lopasgatlok is igy mukodnek (na nem pont igy, de ilyen elven)

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2011.04.13. 02:09:56

@egysegelem:

"aztan valaki irta, hogy a google earth az repulorol van fenykepezve nos ez nem igaz, muhold csinalja a kepet, sokkal jobb felbontassal, mint a google earthon lathato csak az usa kormanya megtiltotta a reszletesebb kepek kozleset"

De igaz és te tévedsz. A google earth vegyesen használ műholdképeket és légi fotókat.

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2011.04.13. 02:16:27

@Androsz:

Talán inkább az eszméket kellene az emberekhez igazítani és nem az embereket az eszmékhez.

Minden olyan eszme, amelyik nem veszi figyelembe az emberek alapvető tulajdonságait, sőt meg akarja változtatni azokat kudarcra van ítélve.

A "szocialista embertípus" még nem született meg.

egysegelem 2011.04.13. 02:19:05

@Akitlosz: "Minden olyan eszme, amelyik nem veszi figyelembe az emberek alapvető tulajdonságait, sőt meg akarja változtatni azokat kudarcra van ítélve."

Nyilvanvalo, tobbek kozott ezert volt a kapitalizmus gyozelme a szocializmus felett, mert sokkal jobban hasonlit az evoluciohoz, a benne levo embertipus pedig a valosagoshoz emberi celokkal, vagyakkal szamol

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2011.04.13. 02:23:57

@egysegelem: "A műhold semmit sem lát."

Ne keseríts el. Ezek szerint teljesen fölöslegesen lőttünk fel eddig vagy kétezer műholdat.

@flamer: "Na ja, igazából az, hogy embereket reptettünk az űrbe, tényleg nem hozott semmi nagyobb tudományos áttörést, viszont drága, bonyolult és veszélyes."

Ez vitatható, bár az ellenbizonyítás nagyon hosszadalmas lenne. Nem azt kell az űrhajózás egyetlen lehetséges hasznának látni, ha az űrhajós felmegy, ott csinál valamit, és abból nekik lesz valamint, ami jaj de jó. Az űrhajózás részben erre is jó volt, éppenséggel a fent levő űreszközök kapcsán volt egypár tennivaló, ami lentről, távirányítással nem lett volna megoldható.

De ilyenkor mindig azt kell nézni, hogy az űrhajózás, mint cél elérése érdekében mi mindent talált ki az ember. Olyan dolgokat, amelyek ki tudja, mikor jutottak volna eszébe, ha pont most nem tette volna szükségessé egy kitűzött, elég őrültségnek tekinthető cél. Azt, hogy a Holdra eljutni nem volt teljesen egyszerű mutatvány, azt az is mutatja, hogy az oroszok megpróbálták, és nem sikerült. Pár találmány, eszköz, újítás, trükk nem működött jól, végül annyi lett a lemaradás, hogy aztán ezt a futamot feladták. Inkább nekifeküdtek az űrállomás létesítésével járó, szintén egyedi feladatokat adó munkának.

Az amcsik jártak a holdon, csináltak hozzá egy korszerű ipart, feltaláltak mindenfélét, és ma azt kamatoztatják, a többi között. Ahogy az oroszok is. Most az amerikaiaknak az utolsó űrhajója az utolsó útjára készül. Aztán az USA működőképes űrhajó nélkül marad. Hogy kikkel fogják az embereiket és az eszközeiket feljuttatni? A "vesztes" még mindig remekül működő rakétáival. Drága, persze, hogy drága. De ha mindent kihagyunk a tennivalókból, ami drága, akkor végül itt fogunk ülni, és punnyadunk. Aztán lassan még azt is elfelejtjük, hogy hogyan kell vasat olvasztani, mert az is egyre drágább lesz, minél kisebb ütemben csinálják.

Az elektronika a súlytalanságban növesztett szilícium-monokristályoknak elég sokat köszönhet. Ma már a földön is megy a gyártása, de ez nem volt annyira természetes dolog. Hogy aztán a szilíciumchipek a világban miféle technikai fejlődést hoztak, időrablás lenne felemlegetni. Ez akkor is nagy haladás, ha meglettek a hátulütői is, például a nagy energiafogyasztás és a sebezhetőség, hiszen egy nagyobb napvihar hetekre leolthatja a lámpát a sok elektronikánkat kinyírva. De amíg működik, addig felmérhetetlenül sok hasznos dolgot tudunk célelektronikákra bízni. Lehet, hogy nincsenek holdbázisaink, de vannak mobiltelefonjaink, házimoziink, természetesnek tekintett rengeteg tévécsatornánk, és ezernyi digitális és elektronikus kütyünk. Egyszer mindenki próbáljon ki egy napot úgy, hogy nem használt SEMMIT, amelyben elektronika van. Kényelmetlen lesz. Ez az irány a scifi-írók által sem sejtett fejlődést hozott, egy másik, akkor ígéretes irány pedig lemaradt. Van ez így, nem számít. Ha lemaradt, akkor lehet, hogy nem is volt rá annyira szükségünk, mint arra, ami viszont fejlődött.

@Akitlosz: "Ha rád száll egy titkosszolgálat, akkor a GPS adatokból, a mobiltelefonodból, a bankkártyádból, az internetezésedből elég hamar mindent tudni fognak rólad, amit tudni akarnak."

Nem tudom, hol olvastam azt a gondolatot, hogy a civilizáció fejlődése egyenlőnek látszik a személyes szabadság folyamatos csökkenésével. Egyébként én nem izgatom magamat azon, ha minden lépésemet ismerhetik, ha ez azzal is jár, hogy a bűnözők minden lépését is megismerhetik. Ha azokat pofán vágják, akkor nekem megérte.

egysegelem 2011.04.13. 02:27:24

"Ne keseríts el. Ezek szerint teljesen fölöslegesen lőttünk fel eddig vagy kétezer műholdat."

GPSrol volt szo. :)

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2011.04.13. 02:29:02

@Akitlosz: "A "szocialista embertípus" még nem született meg."

Egyetértünk. A szocializmus elképzelése elvi szinten már megszülethetett akkor, amikor az ember még alkalmatlan annak a megvalósítására. Voltak idealisták, akik megpróbáltak eljutni odáig, és nem csak a szovjet szocializmus az egyetlen példa rá. Kudarcot vallott, mert bebizonyosodott, hogy az ember még annyira az állatok közé tartozik, hogy akkor sem tud emberré válni, ha cserébe rendes életet kaphatna. Így hát egyelőre marad a kapitalizmus. Ahogy a kommunizmus álmával meg tudták vezetni a tömeget, ugyanúgy vezetik meg ma az embereket mindenhol a demokrácia álmával. Egyikhez sem vagyunk még készek.

bandigyerek 2011.04.13. 06:30:42

@Androsz: Ez szép volt. Ez a baj ezzel a világgal, nem tiszteljük a hősöket, a teljesítményt, az emberi akaraterő mindenhatóságát. ugatni a fotelből, az megy.

derabitz 2011.04.13. 07:42:58

Csak azért, hogy megdolgozzatok a mai pénzetekért!

Bizonyított tény, hogy Orbán Viktor, hivatásos fülkeforrdalmár volt az első űrutazó!
Aki ennek az ellenkezőjét állítja, az mocskos kommenyista, liberszadeszbérhomár!

Karvaly 2011.04.13. 08:21:44

Azért arról se felejtkezzünk el, hogy az űrhajózás az interkontinentális ballisztikus rakétákra épült, Jim Lovell maga írta a könyvében, hogy a Mercury programban a nukleáris robbanófej helyén kuporgott.
Mindez persze nem von le semmit az űrhajózás jelentőségéből, és ha lesz valaha tüntetés űrliftért vagy Holdkolónia építéséért, én is ki fogok menni a tömegbe.

neccharisnyás útonálló (törölt) 2011.04.13. 08:46:06

@gyaloghartur: Letaglózó a realizmusa. A magasságok és a mélységek közötti hirtelen váltások. A két véglet. Ahogy az ember hegyre mászik, mégis a porba hull. Az emberi létezés egyetemes és örökérvényű kvintesszenciájának metaforája eme mű.

Ööö.... nem vagyok bölcsész. Olvasni se tudok. Ember se vagyok. Egy makimajom vagyok egy ketrecben, akinek felolvas a vindóz látássérülteket segítő alkalmazása.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.04.13. 08:58:36

@Androsz:
"Neked, és minden hülyének, aki itt kommerezik, szeretném a figyelmét felhívni, hogy te barom, 61-ben a Szovjetunióban te is kommer lettél volna."

A stilus az ember, hulyecskem. TE ilyen stilussal kommer lettel volna, az tuti. Meg tan a parttitkarsag is osszejott volna - a kocsogozes ahhoz jo belepo. Szolzsenyicinrol hallottal? Talan o is kommer volt?

Persze, nem hallottal rola. Hogyan is hallhattal volna rola, altalanos iskolaban nem volt anyag.

neccharisnyás útonálló (törölt) 2011.04.13. 09:01:13

Ejj, istenem, mi van itt.
Kiakadni a "paraszt" szón. RG, legközelebb használd a "földműves" v. "mezőgazdasági munkás" szinonímákat.
CCCP népessége meg az akkori időkben a csecsemőtől az aggastyánig hivatalosan, a közvélemény által szocialistának volt nevezve. Ha akarták, ha nem.

Mondjuk, nem vágom hogy jön Isten az űrutazáshoz. Túl sokszor látták tán azt a Star Trek filmet, amiben a vulkániak megkeresték? Jelzem, ők is csak Belzebúbra leltek rá.
Szóval, nem vágom. Nálam a kettő nem összeegyeztethető. Bábel tornya megmutatta, tán nem kéne a felhőket kapirgálni, mert Isten irdatlan mérges lesz, ha a talpát böködik.
Az űrutazást meg az emberi tudomány teremtette. Az meg az ionoszférákban hisz, meg hogy a Föld egy golyó a légüres térben, egy random galaxisban a létező sokmilliárd közül. Ergo ha tényleg tudományosan meg akarjuk keresni Istent, ki kell mászni ebből a galaxisból, majd az egész levesből, amiben a többi úszik, mert kb. ott lehet, legkívül. Annak, aki szerint felettünk nézelődik, maga az űrutazás a tétel, és egyúttal a világképének megdöntése. Hisz Gagarin felment. (meg még sokan) És találkoztak a kaporszakállúval? Hát, nem igazán.

neccharisnyás útonálló (törölt) 2011.04.13. 09:09:19

@Alfőmérnök: Hát ha a Pentagonnak arra van gusztusa, hogy lesse, ahogy másnaposan, kócos kontyban, melegítőben meg papucsban viszem ki a kutyakajás dobozt, akkor meg is érdemlik. Tőlem ki is túrhatják a konténerből (csak előbb rendezzék le a cicaharcot a guberáló sereggel)

kackia 2011.04.13. 09:13:33

Gagarin és Tyereskova, micsoda űrséta lehetett.
Te hol találkoztál Tyereskovával?:)

neccharisnyás útonálló (törölt) 2011.04.13. 09:14:24

@Alfőmérnök: Mobilodat is követi a torony. Asszem lehet/ett is kérni ilyen szolgáltatást arra az esetre, ha fifikás manók elcsenik. Az meg jóval több embernél van, mint GPS.

neccharisnyás útonálló (törölt) 2011.04.13. 09:23:44

@egysegelem: Hehe, Guantanamo úgy le van árnyékolva, hogy csak na! Dél-Kuba egy nagy fehér folt. Pedig úgy szeretne az ember egyszerű gyereke olyat látni, mint '62-ben a kémrepülők felvételeit elemzők, de a gonosz katonabácsik a Pentagonban még ettől is megfosztják!

KopaszMercis 2011.04.13. 10:10:29

Hianyoznak nagyon az ilyen posztok az eterbol...
Mindig a siras rivas megy. Allandoan a hiszti a nyafogas, a viktor buzi a feri egy kocsog... oaaa oaaa.

Tok jo vegre valami tok kozombos, megmozgato jo irast olvasni egy eppen aktualis temarol.

Oszinte tiszteletem a szerzonek.

nandras01 2011.04.13. 12:26:58

@Akitlosz: "Benne hagytak szándékosan elrejtve egy állandóan feltöltött mobiltelefont néma üzemmódban.
:-)"
pontosan :)
a gps- es autóvédelem valójában két rendszert jelent:
- egy gps rendszer, amely az autó fizikai helyét jeleníti meg
- egy gsm telefon, amely adott esetben a gps adatait küldi az operátornak/tulajdonosnak
éppen ezért könnyű az ilyen védelemmel rendelkező rendszereket hatástalanítani, nem kell más, mint megzavarni/blokkolni a gsm adatforgalmat.

mimindannyian · http://wmiki.blog.hu/ 2011.04.13. 15:21:26

@wmiki: ne bántsátok wmikit, ő nem keveri a meséket a tudománnyal. Ő a tudomány szót egy csak az ő fejében lévő mesével azonosítja.

wmiki.blog.hu

Alfőmérnök 2011.04.13. 20:34:46

@Akitlosz: @nandras01: Na igen, ez akartam mondani, hogy akkor biztos a műholdak infói alapján kiszámolja magának a koordinátákat, és elküldi egy valamilyen földi központnak az adatokat.
Bár szerintem baszott mindegy, hogy műholdon keresztül követnek minket, vagy földi adón-vevőn keresztül. :D

Alfőmérnök 2011.04.13. 20:37:29

@flamer: "A cég több műholdat tervez üzembe helyezni, ezek közül az első a GeoEye-1, amelyet idén szeptember 6-án lőttek fel a Vandenberg légitámaszpontról. Ez is mutatja, hogy kötődik a katonasághoz, bár a 41 cm-es felbontással egyáltalán nem élenjáró, ha a katonai kémműholdakat vesszük. A GeoEye azonban nem kémműhold a szó klasszikus értelmében, hanem kereskedelmi. Mi számít azonban kereskedelminek? Szerintem minden, ami eladható. A Google Maps és a Google Earth már bizonyított, mindenki örömmel használja őket, ezen térképrendszerek továbbfejlesztése lesz a GeoEye által adott számtalan felvétel és adat. Minek a 41 centis felbontás egy kereskedelmi műholdnál? 41 centinél már jól látszik egy A3-as papír, vagy egyszerűbben fogalmazva egy napilap egy oldala. (...)
A GeoEye-2 már 25 cm-es felbontású lesz, e műhold felbocsátását 2011 - 2012-re tervezik.
A GeoEye-1 esetében a 41 centis felbontást az amerikai kormány utasítására 50 centisre le kell butítani, már ami a kereskedelembe kikerülő képeket illeti. A kormány biztosan használni fogja a jobb felbontást is…"
ismeret.virtus.hu/?id=detailed_article&aid=55240

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2011.04.13. 22:37:19

@Karvaly: "a Mercury programban a nukleáris robbanófej helyén kuporgott"

Azért ez elég merész túlzás. :-)) A Redstone még tényleg ballisztikus rakétaként született, de ez csak a meghajtó rész, a hasznos teher, azaz az űrkabin nem csak úgy oda lett téve a bomba helyébe, és nem is a bomba burkában húzta meg magát Shepard és Grissom. :-D Sokkal nagyobb hely így sem jutott nekik, az tény, de mégiscsak űrkabin volt, végül még ablak is került rá. A harmadik úttól már végre használhatták az új fejlesztésű Atlas rakétát, az már elég erős volt a körpályához. Végső soron minden rakéta visszavezet a korai harcászati rakétákig, és még tovább, de persze közben volt némi tervezgetnivaló.

Lovell egyébként nem volt a Mercury űrhajósai között, csak a Gemini programban repült először, valószínűleg nem magáról, hanem általánosságban mesélte a dolgot. De akkoriban az űrhajósoknak nem a kényelmét vették figyelembe a tervezéskor. Aki nem bírja, ne csinálja, valami ilyesmi volt az irányelv.

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2011.04.14. 00:31:05

@Androsz:

"Ahogy a kommunizmus álmával meg tudták vezetni a tömeget, ugyanúgy vezetik meg ma az embereket mindenhol a demokrácia álmával. Egyikhez sem vagyunk még készek. "

Ez is igaz.
A propaganda azt szajkózza, hogy a parlamentarizmus - ahol egy országban a parlament a legfelsőbb döntéshozó szerv - az demokrácia, és sokan be is veszik, pedig nem demokrácia.

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2011.04.14. 19:46:26

@Doomhammer: szóval mivel Gagarin nem jelentette ki magáról ország-világ előtt, hogy ő biza nem kommer, akkor a szíve helyén tutira vörös csillagot hordott. Lehengerlő érvelés.

@Androsz: tegyük hozzá, hogy a legtöbbet használt rakétacsalád (Vosztok, Luna, Molnyija, Szojuz és még egy-két további néven) mind-mind az R-7-es ICBM leszármazottai, bár az hadifegyverként pont nem volt jó semmire. A leszerelt ICBM-eket pedig pusztítás helyett szintén űrkutatásra használják, a Minutemanokat, Peacekeepereket az amerikai Minotaur, az orosz R-36-okat a Dnyepr hordozórakétákként. Make spaceflight, not war!

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.04.14. 22:55:37

@lacalaca:
Mert azt hiszed, hogy a Szovjetunióban deklasszált elemek és burzsujok is csak úgy felmehettek az űrbe? Kurvára tévedsz. Csak a kommunisták mehettek fel az űrbe, amilyen Gagarin is volt.
süti beállítások módosítása