Lampedusa: Európa-erőd gyenge pontja
2011. április 07. írta: Doktor Kottász

Lampedusa: Európa-erőd gyenge pontja

  Ha egy reakciós azt a szót olvassa, hogy Lampedusa, két dolog jut eszébe. Az első valószínűleg a szicíliai író Giuseppe Tomasi di Lampedusa, aki ráadásul még herceg is volt, valamint egy Borges-mód elegáns, igazi mediterrán gentleman. Fő műve a Párduc, amelynek kétségkívül bérelt helye lenne a Kommentár nemzetközi, konzervatív klasszikusokat összeszedő listájában. A könyvben szerepel egy nagyon frappáns, ám banális közhellyé koptatott mondat, amire természetesen a kellő időben utalnék is majd.

  De előtte itt volna ez a másik dolog, amit 21. századi reakciósként nem hagyhatunk ki, ez pedig Lampedusa parányi szigete volna, ami olasz fennhatóság alatt áll, uszkve félúton Málta és Tunézia között. Korábban is igazi menekültparadicsomnak számított, tábora rendre megtelt eritreai, etióp és persze líbiai illegális bevándorlókkal. Most azonban, hogy Észak-Afrikában (a Facebooknak köszönhetően, nyilván) rájöttek az emberek, hogy a demokrácia jobb, mint a tömegbelövetés, szabályosan megszállták Lampedusát a jázminforradalom disszidensei.

  És akkor jöjjenek a számok, hogy híresen racionális gondolkodású progresszívoknak is legyen valami érthető a posztban: a szigeten 5 ezren laknak, ehhez képest csak a líbiai polgárháború óta jöttek ide 20 ezren, a menekülttábort pedig 850 főre kalibrálták. Csúcsidőben egyszerre tartózkodott itt 6 ezer menekült, akikre három utcai mobilvécé jutott.

  Ez persze úgy kellett Mr. Bunga-bungának, mint egy falat kenyér. A kopaszodó hajolajkirály, Silvio Berlusconi egyből intézkedni kezdett a maga vehemens rendpárti módján, kijelentve továbbá, hogy most már ő is lampedusai (vö: ich bin ein Berliner), még egy villát is vett ott mindennek alátámasztására. És persze mutogat visszafelé, mint az őrült: mi megmondtuk, hogy ez lesz, sőt Kadhafi is, amikor Európába áramló milliókról beszélt. Persze, csak azt nem mondta Berlusconi, hogy azért is szarul esne neki a líbiai intervenció, mert azt bizony csúnyán megérezné az olasz tőzsde.

 Ettől függetlenül persze igaza lett, ahogy a muffmániás törzsfőnöknek is, és bizony aristónak is. „Európa számára ezek a forrongások égbe szökő olajárakat és újabb menekültek százezreit, vagy millióit jelentik. Humanitárius katasztrófa következik melyben – természetesen – segítségére kell sietnünk a szenvedőknek. „Menekültek” tömegei fognak csónakon, tutajon és traktorgumin nekiindulni a tengernek és aki nem fullad bele, az partot is ér valahol.” – írta nem sokkal ezelőtt, és hát tessék, itt vannak. Nem nehéz belátni, hogy a többi is be fog jönni, a sipákoló liberális elittől a lángoló külvárosokig.

  És akkor az ígért szlogen a hercegtől: ahhoz, hogy minden így maradjon, mindennek meg kell változnia. Ezt kéne Európának megtanulnia és szembesülnie saját hibáival és önellentmondásaival. Két dolog van, amit nem tehet meg: az egyik az hogy húz egy provizórikus kerítést a déli határára, mint az Egyesült Államok. Ennek legkézenfekvőbb oka, hogy Európának ugye nincs déli határa, a másik pedig az, hogy az újvilágra jellemző, néha kicsit bumfordi pragmatizmus idegen az öreg kontinens szellemétől. Ahogy a demokráciaexport is az, de ahhoz elég megnézni Irakot és Afganisztánt: azt hiszem, az ilyesmitől évtizedekre elment még az amerikaiak kedve is.


 Hamisítatlan multikulti kesergő

  Változtatni a következőn kell: nem beszélni kell az erős Európáról, hanem megoldani a réges-régi Kissinger-dilemmát, és szórakozott költők meg vörös bárónők helyett olyan politikusokat találni, akik nem félnek rendet rakni a pufferzónában, akik nem félnek megvédeni a tábort és eszükbe sem jut kiadni ezt alvállalkozásba kiadni, majd a bedolgozókat a sátorba csábítani. És legfőképpen: tudja, mik az európai értékek, és hogy ezek közé bezony a kereszténység is beletartozik. Egyszóval: Európa-erődnek egy konzervatív kapitány kell. És nem mellesleg konzervatív polgárok is, akik nem bevándorlókkal akarják megoldani a demográfiai válságot, hanem családalapítással, de ez már egy másik poszt témája.

  Lehet ezzel vitatkozni, el lehet képzelni az ellenkezőjét ennek, de az szerintem pont ilyen Európát eredményezne.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr202803907

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: A Bombázás a Civilek Érdekében Folytatódik 2011.04.07. 17:13:41

Amerika nem kér Kadhafi tűzszünetébőlMTI, IndexTerroristákkal nem tárgyalunk!Most legalábbis biztosan nem.Ez a kép még akkor készült, amikor Kadhafi a terrorellenes küzdelemben az USA egyik legfőbb szövetségese volt. Oszd meg és uralkodj.Ha már a terro...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kinyílott a pitypang. Megírom. 2011.04.07. 07:48:16

Egyrészt nem világos, szerző mit is akar. Valami szorosabb ojrópúniót, központosítottabb politikákkal? Ez biztosan egy konzerv álláspont?

Másrészt tényleg úgy kell elképzelnünk a demográf gondok megoldódását, hogy valami kiadós hit és erkölcstan hatására a vén kontinens nekiáll szaporodni? És tessék mondani, mihez fog kezdeni az a sok remek, keresztény bennszülött? Nekiáll olcsóbban termelni, mint hátsópakisztán? Bevállalja a tipikus szarmelókat, amire most jellemzően importáljuk a dolgos kezeket? És varázsütésre lejjebb eriszti a fogyasztási horizontját?

Attól tartok, a dolgok nem ilyen egyszerűek. Európa nem tud egységesebbülni, a demográfiai trendek meg nem erkölcsi, világnézeti okokból kifolyólag szarok, hanem közgazdaságiakból. És nem belső, hanem globális, világméretű közgazdasági okokból, Európa meg lassan légyszart sem számít a világban. Egyrészt kicsi, másrészt széttagolt. Egyik sem változtatható. Egy darabig még el lehet vitorlázgatni a globális gazdasági tengeren, aztán elfogy a helyzeti előny, jön a szopóálarc, végül úgyis megy az egész globális fos a levesbe. Véges bolygón nincs fenntartható növekedés. Exponenciálisan szaporodó népességgel meg nagyon hamar semmi sem lesz. Nem egy bonyolult ügy ez. Most ehhez képest mit is számít ez a fing kis sziget, meg az a pár menekült?

Altaïr 2011.04.07. 08:33:08

Hát márpedig valós erőddé kell változtatni Európát. Attól, hogy máshol a végtelen népszaporulat miatt pillanatok alatt el fogják használni a természeti erőforrásokat (pl. ivóvíz), ennek itt nem kell megtörténnie. Úgy is mondhatnám, mi voltunk itt előbb.

A nem létező déli határt meg létezővé kell tenni: Észak-Afrikát ütközőzónává kell alakítani, és már ott meg kell állítani a menekülteket.

tevevanegypupu 2011.04.07. 08:47:30

Eszak-Afrika tele van mar a delebbi Afrikabol erkezett menekultekkel, akiket Europa nem enged at. A problema lassan mar Eszak-Afrika egyes orszagait is ugy fogja erinteni mint Europat..Megoldas egyelore nincs, foleg ugy nincs, hogy valamelyik orszag egy-egy helyi csetepatet urugyul felhasznalva eldonti onos erdekbol, hogy ok akkor most odamennek rendet es demokraciat csinalni. Hogy a problema idaig fajult annak tulajdonkeppen egyes-egyedul Europa es Amerika az oka.

Kinyílott a pitypang. Megírom. 2011.04.07. 08:52:17

@Altaïr: Hogyne. Európa ugye egy bőven milliárd alatti, csökkenő népességű, széttagolt valami. Ezt jól körbekerítjük, becsukjuk, lelakatoljuk, lemondunk az olcsó távoli munkaerő áldásairól, és elleszünk békében, biztonságban. És jól meghonvédjük az egészet, körbe-körbe a cikk-cakkos tengerpartjainál, és az Urálnál, amikor másutt már nyakig ér a fos. Hogyne, hogyne... Még szerencse, hogy vannak itt ilyen okos emberek, hiába, Európa a legkirályabb izé...

Kinyílott a pitypang. Megírom. 2011.04.07. 09:04:45

@tevevanegypupu: Persze, oka a nyugati civilizáció sok mindennek, de ahogyan az a történelemben lenni szok, valami korábbi ok okozata is. Hogy egészen egyszerűek legyünk: annak idején a Földközi tenger környékének a klímája kedvezett a civilizáció nevű újításnak, ezért az ott szökken szárba, és így a hely a későbbi mindenféle események láncolatában a mai napig - persze változó formában - örökli fontosságát.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.04.07. 09:15:54

@Dr. Zerge:
"Ez biztosan egy konzerv álláspont?"

Hat nevezzuk W. Bush fele ujkonzervativ iranyzatnak. Beavatkozunk, de a jo erdekeben. Pofanverjuk a rosszakat.

Europa-erod falairol meg:
www.1001geschichte.de/bezness-die-fakten/

2011.04.07. 09:16:44

@Dr. Zerge:

'a demográfiai trendek meg nem erkölcsi, világnézeti okokból kifolyólag szarok, hanem közgazdaságiakból'

Ez biztos? És vajon lehet éles határvonalat húzni erkölcs, világnézet és közgazdaság közé?

A 'közgazdaság' valami külső kényszer - mint a gravitáció- vagy függ esetleg a gazdasági tevékenységet végzők világnézetétől?

tevevanegypupu 2011.04.07. 09:26:42

@Dr. Zerge:
Europa sajat civilizaciojatol mindig rettentoen el volt ragadtatva. Olyannyira, hogy soha nem ismert el mast, meghozza ebben odaig ment, hogy pusztitotta is oket ahol es amennyire lehetett. Csak arra nem gondolt, hogy eljon az ido, mikor sajat rombolasanak esik aldozatul: a "civilizalt" nepek egyszercsak azt talaljak mondani: rendben, de ha mar igy tesztek velunk, akkor engedjetek oda a teruletetekre, had elvezzuk mi is azt a sok nagyszeruseget..

Altaïr 2011.04.07. 09:28:41

@Dr. Zerge: Nyilván az, hogy őrizzük a határokat, azt jelenti, hogy nem engedünk senkit se ki, se be, még ellenőrzött keretek közt sem.

Hülye.

római 2011.04.07. 09:48:06

Ez morális pánik.
A Lampedusa idézet pontatlan, meg kellett volna keresni.

2011.04.07. 09:50:58

@tevevanegypupu:

Hagyjuk már ezt, más civilizációk is pusztították egymást és magukat is.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.04.07. 09:57:18

@tevevanegypupu:
"Europa sajat civilizaciojatol mindig rettentoen el volt ragadtatva."

Ez a civilizacio kamu duma. Semmi masra nem szolgal, mint hogy megindokolja, miert tarthatjuk meg azt a nagyobb reszt a globalis eroforrasokbol, amit megszereztunk magunknak. Es hiaba sikoltoznak a MIEP kornyeken, ebben Magyarorszag is nyertes, nekunk tobb morzsa esik a nagyok asztalarol, mint mondjuk Libianak, akik a szegenyseg melle meg kaptak egy meglehetosen undorito diktatort is a nyakukba.

En, mint az Europa-erod lakoja tamogatom azokat a torekveseket, hogy nekunk itt Europaban tovabbra is jo legyen. Viszont a gyomrom forog azoktol a moralizalo ideologiagyarosoktol, akik ezt valamilyen felsobbrenduseg neveben akarjak megideologizalni.
tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/2011/03/hurra-haboru.html

Nem vagyunk felsobbrenduek, szerencsesebbek vagyunk. Jobb klimat, jobb termeszeti adottsagokat orokoltunk szerencsesebb oseinktol, ezt pedig ugyesebben forgattuk (ami foleg Nyugat-Europara igaz, de meg mi, magyarok is jobban jartunk, mint masok, akik hasonlo helyzetbol indultak, osszehasonlitaskent ott van Ukrajna). Ezt az elonyt pedig meg akarjuk orizni ugy, hogy lehetoleg ne kelljen gatlastalan meszarosnak tartani magunkat.

Erzekeny egyensuly.

tevevanegypupu 2011.04.07. 10:16:01

@khamul:

Ez nem egeszen igy van: mas civilizaciok is harcoltak egymassal, de a hatalomert es nem azert, hogy teljesen kiirtsak az ellenfelet. Ez a nemes cel minket, civilizalt europaiakat vezetett egyedul.

Kinyílott a pitypang. Megírom. 2011.04.07. 10:18:15

@khamul: Pesze, a közgizdaság nem valami Istentől elrendelt izé. Az viszont ölég masszív tény, hogy mindenféle filozófiák alapján működő társadalmak a jóléttel szoros összefüggésben öregszenek és kezdenek fogyni. Azt kell feltételeznem, van valami univerzális emberi sajátosság, ami ide vezet.

Kinyílott a pitypang. Megírom. 2011.04.07. 10:21:22

@Doomhammer: Jó, értem én - már amennyire a neokonzerv egyáltalán érthető, - csak közben szerző maga is cinkelőleg nyilatkozik a világcsendőrősditől, szóval kusza ez így.

2011.04.07. 10:23:23

@Dr. Zerge:

Ebben lehet valami. De miért ne lehetne változtatni a dolgok menetén, ha elég sokan felismerik, hogy rossz irányba megy a világ?

tevevanegypupu 2011.04.07. 10:24:00

@Doomhammer:

Sajnos eppen ugy van ahogy irja. Most eppen fordul a kocka, mintha kezdenenk vesziteni legendas szerencsenkbol. Uj, sokkal erosebb, nyersebb vilagok akarjak azt tenni Europaval amit mi tettunk evezredek ota. Gyorsan meg kellene talalni a hangot es a lehetosegeket alkudozni veluk, mert ebbol meg - rank nezve - baj lehet. Nem tudom az Egyesult Europa jo otlet-e mint harcmodor, mert ugy latszik, ahhoz, hogy valoban egyesuljunk es egy celert lepjunk fel egyuttesen, evszazadoknak kell eltelni. A hatar ott van elesen Nyugat- es Kelet-Europa kozott most is. Az Amerikai Egyesult Allamok sem par evtized alatt lett az ami. A feltorekvo hatalmakkal szemben egyebkent talan nem az a helyes modszer, ha penzukert mindent atengedunk nekik..Haboruba pedig vegkeppen nem szabadna indulnunk, foleg nem Amerika oldalan. Aki kicsit is ismeri a tortenelmet, tudhatja, lathatja, hogy mi lesz Amerika "szovetsegeseibol" es megszallt teruleteibol.

Kinyílott a pitypang. Megírom. 2011.04.07. 10:26:11

@tevevanegypupu: Minden civilizáció - fejlődése egy pontján - el van ragadtatva enmagától. Amivel pörölsz, az a történelem, hogy ti. a létező világban pont a nyugati civilizáció volt az, ami. És így hiába van igazad, az is tény marad, hogy a dolgok többé-kevésbé eképpen haladhattak, ha nem mi, akkor más bénázza így el a dolgokat. Szóval idáig ez köldökkurkászás. A kérdés, mint mindig, a hogyan tovább. Abban nem segít sem az önmarcang, sem más efféle.

Kinyílott a pitypang. Megírom. 2011.04.07. 10:28:38

@Altaïr: Nem sikerált a lényeget hámozni. Nem Ojrópa diktál a világnak, már meglehetősen régóta. Mert kicsi, jelentéktelen. Éppen úgy áll a világgal, mint mi őbenne. Nem hugyozhat széllel szembe.

Kinyílott a pitypang. Megírom. 2011.04.07. 10:32:40

@khamul: Emmög utópia, a jávábul. 7 000 000 000 embernek a többsége nem fog soha fölismerni semmit, a történelmileg kialakult mindenféle viszonyok és struktúrák pedig szarnak az egészre. Szegény hülye Marx is, ugye, azt képzelegte, hogy majd a proletár öntudatra ébredik, és összefog sok szépért-jóért. Lófasz tormával. Az ember nem ilyen.

2011.04.07. 10:34:49

@tevevanegypupu:

Hogy ki milyen céllal irtotta a másikat vagy a saját fajtáját, az parttalan és gyakran eldönthetetlen dolog.

A maják nagyüzemi emberáldozatának vajon mi volt a célja?

bz249 2011.04.07. 10:37:27

Egyreszrol ez a konzervativ kapitany, aki rendbe teszi a pufferzonat kisse kinos gondolat egy magyar embertol. 1956-ban is volt egy ilyen konzervativ kapitany Nyikita Szergejevics szemelyeben (kozben Europa szornyulkodott, de azert meg is konnyebbult, hogy ez a problema is megoldott).

@Dr. Zerge: azert ugy nez ki, hogy talan egy kelloen nagy jolet eseten mar ujra elkezd novekedni a nepesseg, vagy legalabbis beall egy onfenntarto szintre (lasd meg skandinav orszagok demografiai tortenete). Szoval nem olyan ecceru ez a demografia, mint elsore latszik.

@Doomhammer: "Nem vagyunk felsobbrenduek, szerencsesebbek vagyunk. Jobb klimat, jobb termeszeti adottsagokat orokoltunk szerencsesebb oseinktol"

Azert ez nem ilyen ecceru. Volt boven kulturalis eredetu elem is abban, hogy nem az iszlam vilag vagy Kina epitett az egesz vilagra kiterjedo gyarmatbirodalmat es az ipari forradalom se veletlenul Ajropaban indult be. Szoval legalabbis a tortenelemnek volt olyan idoszaka, amikor a nyugati civilizacio adta az adekvat valaszokat a felmerulo nagy kerdesekre (azaz felsobbrendu volt a tobbi konkurrens civilizacioval osszevetve). Hogy ez 2011-ben is igy van-e az egy jo kerdes.

Az, hogy mas nepek a mai napig vesznek at bizonyos elemeket a nyugati civilizaciobol, mig a Nyugat viszonylag keveset nyert a multikultibol, mindenesetre egyfajta indikator.

2011.04.07. 10:38:45

@Dr. Zerge:

Marx fatalista volt, ott is 'történelmi szükségszerűséget' keresett, ahol az nem feltétlenül volt meg.

Mi ne legyünk fatalisták. A történelmi viszonyok nem csak úgy 'kialakulnak' meg 'elrendeződnek', hanem emberek IS alakítják őket.

Kinyílott a pitypang. Megírom. 2011.04.07. 10:42:47

@bz249: Hogyne, a francúzoknál is van némi szintentartó szaporulat. Csakhogy ez ott sem, gyanúm szerint az északi alkeszoknál sem magától van. Izmos kedvcsinálásokkal nógatódik a konzumnépesség.

Kinyílott a pitypang. Megírom. 2011.04.07. 10:49:04

@khamul: IS, persze. Csak épen a történelem jelen pontján az a halmaz, ahol az alakítók föllelhetőek nem nagyon ad metszetet azzal a halmazzal, ahol legalább sejtik, hogy mit kéne alakítani, és hogyan. És ha netán az infó maga be is szivárogna abba a halmazba, olyan egyéb érdekek vannak kőkeményen odacsatornázva, hogy nagyívben leszaratik az egész. Egyrészt, ugye, a globális és lokális gazdasági lobbikról van itten nagybaszó, másrészt a képviseleti demó egy (állítólagos)fölnőtt=egy szavazat elvi alapvetésén kivirágzó lumpenproli- és kisnyugdíjastenyészetéről, ami komoly kényszerpályákra viszi a formális döntéshozókat. nincs mesde

Kinyílott a pitypang. Megírom. 2011.04.07. 10:50:37

@Dr. Zerge: Nincs mese, robogunk a falig. Aki meg azt képzeli, hogy ez ellen bármekkora léptékben orvossága van, pláne jó kis kivonulós-bezárkózós-végvárromantikás, az téved.

2011.04.07. 10:53:41

@Dr. Zerge:

Önzés, butaság, a nagy rendszerek tehetetlensége az egyik oldalon, belátás és nagyvonalúság a másikon.

A határvonal általában nem emberek között, hanem az emberek lelkén belül húzódik.
Mindenkiben ott a hajlam jóra is, rosszra is. Hiba lenne bármelyiket túl- vagy lebecsülni.

bz249 2011.04.07. 10:55:13

@Dr. Zerge: attol van/lehet, hogy rengeteg felesleges pizuk van es egy csomo kedvcsinalo progranyot lehet futtatni belole. Meg altalaban, amikor hirtelen nem arrol szol az elet, hogy apjuk heti 60 orat gurizik, anyjuk meg traktoroslany onnantol ujra visszaillesztheto a csalad az eletbe.

(a masik, ami hasznal az a rengeteg ures terulet, de ez ugye Ajropaban nem akkora palya)

tevevanegypupu 2011.04.07. 11:09:06

@khamul:

"A maják nagyüzemi emberáldozatának vajon mi volt a célja?"
Nem tudni. Kiirtottuk oket mielott megkerdezhettuk volna toluk.(: Istenekre es Istenre kulonben sok mindent ra lehetne fogni.

2011.04.07. 11:11:13

@tevevanegypupu:

Azt mondják, hogy pont azért tudta az indián birodalmakat legyőzni egy maroknyi szakadt spanyol csöves, mert amúgy is rohadtak szét.

tevevanegypupu 2011.04.07. 11:11:58

@Dr. Zerge:

A hogyan tovabb-ban valoszinuleg megalazo es nekunk nagyon kedvezotlen kompromisszumok segithetnenek.
Vagy egy ujabb haboru vilagreszek kozott.Ugy tunik ez utobbi fele haladunk.

tevevanegypupu 2011.04.07. 11:14:11

@khamul:

Nem tudom. Valoszinuleg a mordalyok, agyuk meg az a par lo is segithetett. Es allitolag azok a szerencsetlenek ugy kepzeltek, hogy Cortez szemelyeben valami regvart Istenseg erkezett hozzajuk.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.04.07. 11:16:58

@bz249:
"amikor a nyugati civilizacio adta az adekvat valaszokat a felmerulo nagy kerdesekre"

Pontositsunk: amikor a nyugati civilizacio volt versenykepesebb es tudta rakenyszeriteni az akaratat mas civilizaciokra. Ami vegul a lenyeg, csak nem kellene elrejteni ilyen finomkodo "adekvat valaszok adasa" moge.

Peldak:
en.wikipedia.org/wiki/Black_Ships
en.wikipedia.org/wiki/General_Sherman_Incident
en.wikipedia.org/wiki/Opium_Wars

Irak es Afganisztan megmutatta, hogy ez a fajta kenyszerites nem mukodik, legalabbis a nyugati demokraciak - koztuk a magyar is - nem hajlandok felvallalni az ilyen fajta beavatkozasokkal jaro koltsegeket, legyenek azok penzugyiek, emberiek vagy moralisak.

Vagyis vissza a suba alatti megallapodasokhoz, befolyasolasokhoz es az ero szelektiv es limitalt hasznalatahoz.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.04.07. 11:20:21

@tevevanegypupu:
"A hatar ott van elesen Nyugat- es Kelet-Europa kozott most is. "

Erdekes, en ezt a hatart egyaltalan nem latom. Vannak tokeeros orszagok - mint Nemetorszag - es vannak nem tokeeros orszagok, mint Portugalia es Magyarorszag. Az utobbiak erdekervenyesito kepessege kisebb, de azert van mozgasteruk.

Kelet-Europanak annyival van kisebb szava, amennyivel kevesebb a tokeje. Mas hatar - kulonosen civilizacios - nincsen.

2011.04.07. 11:23:46

@tevevanegypupu:

Nem a Nimitz-cel érkeztek, hanem pár vitorláshajóval. A 16. század elején a lőfegyverek messze nem jelentettek olyan fölényt, mint ma.
Nem is beszélve arról, hogy vajon mennyi lőport vihettek magukkal egy akkora bárkán.

De ez már tényleg messze vinne.
Az emberi természet hajlik rosszra is jóra is, ez érvényes mindenkire, bármilyen korban vagy civilizációban éljen is.

Kinyílott a pitypang. Megírom. 2011.04.07. 11:34:01

@khamul: Ühüm, ühüm. Csakhogy itt nem egyéni lelkialkatok döntenek. A társadalom, nem egyszerűen egyének summája. Az valami önálló, élő entitás, sajátos hajlandóságokkal. Vö.: az egyének és a tömeg álláspontja a Jézus vs. Barrabás deathmatchben.

Kinyílott a pitypang. Megírom. 2011.04.07. 11:37:04

@bz249: Persze, ezt mondám magam is, csakhogy ez így nem a jólét automatikus visszacsatolása a szaporodási kedvre, hanem állami presszing. (ami nem baj, csak ne mondjuk erre azt, hogy a jólét továbbfejlődvén maga kvázi átlendíti a civilizációt a demográfiai hullámvölgyön. Nem teszi.

Kinyílott a pitypang. Megírom. 2011.04.07. 11:40:29

@tevevanegypupu: Hát, ez egy optimista forgatókönyv. Én nem nagyon látom, hogy pár évtized múlva mi is volna az a valami, ami miatt bárkinek megérné Európával kompromisszumokat kötögetni. De majd unokáink jól megláthatják...

tevevanegypupu 2011.04.07. 12:01:19

@Dr. Zerge:

Eleg sok szep dolog talalhato Europaban, talan mint valamifele kirakat megtartanak minket. Tudja mint a setalo utcakat, esztetikailag kellemes, jo vegigsetalni rajta, gyakorlati haszna nincs.

tevevanegypupu 2011.04.07. 12:05:30

@khamul:

Kepzelje el, hogy nalunk leszallnak a foldonkivuliek tanyerurhajon es kb. olyan formaban ahogy abrazolni szoktak oket. Ilyen hatassal lehettek a fenyes pancelban megerkezo spanyolok. Es nagy valoszinuseggel eleg volt elsutni egy-ket puskat..

Az emberek jok es rosszak, tenyleg nezopont kerdese, egyes civilizaciok kit hova sorolnak. es kivel mit tesznek, hogy az szukseges vagy szuksegtelen.

bz249 2011.04.07. 12:07:00

@Doomhammer: ha Ajropa egy monolit egyseg lett volna, nem pedig egy olyan regio, amelyik elsosorban egymas nyakanak az elvagasaval foglalatoskodott akkor teljesen igaza lenne.

Azonban tortenelmileg ugy adodott, hogy itt alakult ki az a technologiai hatter, amelyet mindenki es az a tarsadalmi szerkezet, amelyet majdnem mindenki mintanak tekint.

Egyebkent meg ja. Lemeszaroltak mindenkit, aki gyengebb volt. Azonban az egy ilyen kor volt, nem hiszem, hogy eppen ebben kulonboztek volna a bekeszereto aztek, japani vagy zulu neptol.

tevevanegypupu 2011.04.07. 12:08:06

@Doomhammer:

Nem kultura kerdese. Ebben mi kelet-europaiak jelenleg folenyben vagyunk nyugattal szemben. Meg egy kicsit, amig a Magyar Balint altal felnevelt generacio nem erkezik a hatalomba. Kizarolag penz es gazdasagi fejlettseg tekinteteben van a hatar, ez pedig nyilvan meg is marad. Nyugat-Europanak nem erdeke, hogy elerjunk arra a gazdasagi szintre mint ok.

Kinyílott a pitypang. Megírom. 2011.04.07. 12:13:46

@tevevanegypupu: Hát, ölég drága móka ezt a nagy sétálóutcát fönntartani ám. És nem tudom, hogy egyáltalán érdekli-e az efféle mondjuk azt a (ma még csak)másfél milliárd kínait meg egymilliárd indiait. Meg aztán, aki Velencét meg Eiffel tornyot akar magának, és pénze is van, az eddig jellemzően épített magának Vegasban. Vagy sílesikláshoz fedett hegyet a Dubaiban. Faszt fog annyit utazgatni, ha van della. Arról nem is beszélve, hogy hamarost megszűnik ez a nagy dömpingáras össze-vissza jövés-menés. Szóval én a turizmusban nem látok hosszútávú okosságot, de persze tévedhetek.

bz249 2011.04.07. 12:16:35

@tevevanegypupu: "Nem kultura kerdese. Ebben mi kelet-europaiak jelenleg folenyben vagyunk nyugattal szemben."

Ne gondolja. Vagy legalabbis minimum husz eve nincs igy. Illetve lehet, hogy a festeszetunk meg az irodalmunk jobb, de a pop-kultura, muszaki-kultura, etkezesi kultura... stb szinten a beka valaga alatt allunk a nyugathoz kepest.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.04.07. 12:19:07

@tevevanegypupu:
"Nyugat-Europanak nem erdeke, hogy elerjunk arra a gazdasagi szintre mint ok. "

Hat persze, hogy nem erdeke. De az se volt erdeke, hogy Kina ennyire megerosodjon es megis megtortent. Vagy az se volt erdeke, hogy a finnek Eszak-Europa ciganyaibol legalabbis a skandinavokkal egyenertekuek legyenek, megis megtortent.

Lew Archer 2011.04.07. 12:22:34

Minden civilizáció meg kell védje magát az ellene irányuló hatásokkal szemben. Ilyen hatások voltak, vannak, lesznek. Egy civilizáció akkor pusztul el, ha képtelenné válik a védekezésre, és ennek legrombolóbb módja az, ha elhitetik a tagjaival, hogy nincs joguk megvédelmezni.
Ha Európát nem védik meg az európaiak, akkor nem is olyan sokára bevándorlók szolgái lehetnek ők is meg a gyerekeik méginkább. Persze, ha nincsenek gyerekeik, akkor a kérdés automatik megoldódik.

maxwell murder 2011.04.07. 12:34:17

amit ti itt "civilizációk" összecsapásaként aposztrofáltok az bizony kőkemény faji háború, bármennyire is fasisztanácistarasszista a hangzás, ez így van. inkább járjatok edzeni meg harcolni tanulni, hogy megtudjátok majd magatokat védeni;)

ArmaGeddon Bácsi · http://ordoguzo.blogspot.com/ 2011.04.07. 13:25:00

Szjvem szerint közéjük lövetnék, de az "Európa Erőd" egy ábránd, miután ez a jómódú Európa egyrészt a globalizáció korábbi hulláma (gyarmatosítás) nyomán jött létre, másrészt mára jól kiszervezte alapvető iparágait más földrészekre, tehát nem zárkózhat be.
Patt.

de karatna · http://www.youtube.com/user/DeKaratna 2011.04.07. 13:43:17

Mindenki ott alakítsa ki életterét, ahol megszületett.
Senki terhére és kockázatára ne tolakodjon be sehova, különösen ne egy egészen más etno-szociokultúrába, mert ez egy időzített társadalmi bombává válik!

de karatna

Kinyílott a pitypang. Megírom. 2011.04.07. 14:33:24

@de karatna: És hány km az engedélyezett mozgáskörlet, testvérelvtársbajtárs? És akkor pölö a honfoglaló magyarok egy időzített társadalmi bombát ékeltek volna ojrópa etnoszocioizéjébe anno? Hát még az a sok félmajom, aki otthagyta pármillió éve Afrikát!

Tom Bobb · http://tombobb.blog.hu 2011.04.07. 15:03:53

Tényként kell elkönyvelnünk, hogy az európai ember még mindig "európai ember", rasszista kifejezéssel élve: az "első ember" a Földön - és ez nem vicc. Még a sokat kritizált oroszok, ukránok, litvánok (sorolhatnám) is európaibbak és civilizáltabbak, mint bármelyik ember (akár fehér ember) a Föld bármely pontján.

Ezt az értéket, értékrendet lerombolni cirka 100 év alatt könnyedén le lehet (ebből már eltelt köbö 40), és az elkövetkező évszázadokban, évezredekben az emberiség, mint állati sorból kiemelkedett állat, egyre lejjebb és lejjebb fog süllyedni az igényesség, gondolkodás, tettrekészség, jövőbe látás és gondoskodás terén. A civilizált viselkedésnek ugyanis nem csak az a jele, hogy nagy autókkal rendelkezünk, égig szökő toronyházakkal (most Amerikát fikázom), vagy olcsó műszaki cuccokat tudunk gyártani és van szamurájkardunk is (Japán, Kína, Korea), esetleg a mi fűvünk sokkal zöldebb és "középföldésebb" (találd ki, melyik ország ez). Nem ez a civilizáció. Nem ez fog megkülönböztetni a többi embertől.

Európa még mindig a civilizáció közepe, bölcsője, egyetlen bástyája, melyet igenis érdemes és kell is lerombolniuk azoknak, akiknek a gondolkodó ember az útjában áll. Aki élt már másik földrészen, olyan országokban, amelyek civilizáltnak mondják magukat (és ennek külső jelei mutatkoznak is), az tudja, miről beszélek. Folyik ki a tévéből a tanítás, hogyan kellene viselkedni, erre direkt nem úgy viselkedik az állampolgár - hiszen tanítani nem tanították neki (rasszista vagyok újra: nem Európában született és nevelkedett), magától pedig nem jön rá, hogy a jövője érdekében el kéne lesnie olyan alapvető értékrendeket, melyek megkülönböztetik a többi jöttmenttől. És sokszor tényleg ott van az orra előtt, hogyan kellene élnie, viselkednie - nem teszi meg. Mert neki a saját életvitele a civilizált, miközben téved.

Európa haldoklik - mert ömlik bele a rengeteg tanulatlan és semmirekellő. Nem általánosítok, de azt mondom, van bőven olyan ember a földrészen, akik értenek az állattartáshoz és tudnak tehenet meg kecskét fejni. Nincs szükség szomáliai kecskefejőkre, vagy olyan magasan képzett ugandaiakra, akik egy pennyért egész nap henyélnek a földeken, miközben kapálásra szerződtek. Európa (a cigányságra és egyéb vándor népségekre gondolva) kitermelte már magának a saját semmirekellőit, akiket el kell tartania - köszönjük, nem kell több!

Igenis szükséges egy jól felszerelt érdekrendszer, egy nem liberális politika (melyet sose hasonlíts össze régen volt fasisztákkal, nácikkal), és pár évtized alatt rendet lehetne vágni a földrészen - ezzel megmentve az emberiséget attól, hogy elsüllyedjen a mocsokban, civilizált értékrendek nélkül.

Támogatom azt, hogy szűrni és kitoloncolni kell - ha szükséges, fegyverekkel védeni a civilizációt.

Most jöhet az a válasz, hogy mekkora rasszistafasisztanáciszemétgárdista vagyok... Hogyne. A gondolkodó emberre nincs szükség - említettem feljebb. Kellemes napot!

agymosott.blog.hu

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2011.04.07. 15:40:11

Európa nem erőd.
Nem gyenge pontja van, hanem maga a gyenge a pont.

Kit mit értünk ma reakciós alatt?

Doktor Kottász úr itt felejtődött az ötvenes évekből.

"Két dolog van, amit nem tehet meg: az egyik az hogy húz egy provizórikus kerítést a déli határára, mint az Egyesült Államok. Ennek legkézenfekvőbb oka, hogy Európának ugye nincs déli határa, a másik pedig az, hogy az újvilágra jellemző, néha kicsit bumfordi pragmatizmus idegen az öreg kontinens szellemétől."

A legkézenfekvőbb ok az, hogy az Egyesült államok egy ország, Európa meg egy földrész.

Néhány műveletlen folyamatosan keveri a fogalmakat és rendszeresen almát hasonlít körtével.

de karatna · http://www.youtube.com/user/DeKaratna 2011.04.07. 15:41:46

@Dr. Zerge:

Igen nagy az afrikai kontinens. Van benne hely bőven! Senki ne akarja magát mások anyagi és szellemi kultúrájába befészkelni, majd ott egy idő elteltével integráció és asszimiláció nélkül a saját anyagi és szellemi kultúráját a befogadókra erőltetni.
Elsődlegesen az azonos etno-szociokulturák legyenek szolidárisak és befogadók egymáshoz!

Tehát hátra arc!

Lehet vissza evezni Afrika partjai felé!

Harald Blåtand 2011.04.07. 16:21:25

Rég olvastam már a könyvet, de pont az a lényege, hogy a hercegnek végül nem lesz igaza, nem? Tényleg minden megváltozik, de semmi sem marad úgy, ahogy volt. Ha jól emlékszem, a zárósoraiban a rég halott hercegre (és vele a család elveszett dicsőségére) emlékeztető utolsó tárgyat, a gusztustalan, kopott, molyrágta kitömött kedvenc kutyáját dobják ki a szemétdombra.

tevevanegypupu 2011.04.07. 18:14:27

@Dr. Zerge:

Nem azt mondtam, hogy Europa barkinek fontos lesz a jovoben. Csak azt remelem, megorzik azert, ahogy a nagymama kommodjat is megorzi az ember. Bele kell torodnunk, hogy az europai ido lejart, eleg sokaig huztuk egyebkent, mas civilizacioknak neha meg ennyi sem jutott. Es aztan meglehet az az elegtetelunk is, hogy mi sajat magunkat tesszuk tonkre ugy, hogy szinte becsalogattunk mindenkit aki valamennyit is arthat. Emigransok tomkelege, tamaszpontok, egy-egy orszag gazdasaganak, mezogazdasaganak szandekos tonkretetele anyagi szempontok alapjan, felnomad nep (czigany) patyolgatasa alhumanus emberi jogokra hivatkozva, sarga veszedelem..most mit soroljam?

tevevanegypupu 2011.04.07. 18:19:15

@Doomhammer:
A finn epiteszet csodaloja vagyok es vegigszenvedtem nehanyszor a Kalevalat is..es szivbol remelem, hogy a tudosok tevedtek es nem vagyunk rokonaik.. de hogy olyan jok lennenek?
Kinan nagyon csodalkozom, kompletten eladnak nekik minden tudomanyt, repulogepek elkeszitesetol kezdve a hajohinta mukodesi elveig. Nem egeszen vilagos, hogy a piac kedveert amit ott Kinaban remelnek? Az olcso (de mar nem az) munkaero miatt? Nem jottek ra, hogy lassan sajat magukat teszik feleslegesse azzal, hogy minden titkot kiarulnak?

tevevanegypupu 2011.04.07. 18:27:57

@bz249:
A popzenek mindig vacak volt. A jazz es a klasszikus viszont tenyleg megallja a helyet barhol, sot. A tobbi meg..Nezzen korul Europaban, egy nagyon vekony penzes es lassan kifinomulo reteg kivetelevel mindenki inkabb zabalni (bocs) szeretne, szodaval issza a bort es tobbre becsuli a hamburgert mint egy jo zoldseges tajine-t.(: Muszaki kulturahoz nem merek hozzaszolni, napokba tellett mig megtanultam, hogy kell a szkajpot kezelni es nem tudok sms-ezni a telefonomon.((:

Kinyílott a pitypang. Megírom. 2011.04.07. 18:55:26

@de karatna: De hát a te őseid is Afrikából jöttek, vazze. Most akkor mindenki mars vissza oda? Biztos?

2011.04.07. 18:58:17

@tevevanegypupu:

'Kepzelje el, hogy nalunk leszallnak a foldonkivuliek tanyerurhajon es kb. olyan formaban ahogy abrazolni szoktak oket. Ilyen hatassal lehettek a fenyes pancelban megerkezo spanyolok. Es nagy valoszinuseggel eleg volt elsutni egy-ket puskat..'

Szerintem elég hamar kiderült, hogy a spanyolok is emberből vannak.
Az lehet, hogy az első benyomás rémisztő volt, de ettől még egy birodalom nem roskad össze. Ha van benne életerő.

2011.04.07. 19:03:48

@Dr. Zerge:

'A társadalom, nem egyszerűen egyének summája. Az valami önálló, élő entitás, sajátos hajlandóságokkal. Vö.: az egyének és a tömeg álláspontja a Jézus vs. Barrabás deathmatchben.'

Ez önmagában igaz, de nem hiszem, hogy egy társadalom sokáig működhet az egyén felelős közreműködése nélkül.

Kinyílott a pitypang. Megírom. 2011.04.07. 19:05:36

@khamul: Hát azt én sem gondolom. Ezért asszem nem is mondtam.

Alfőmérnök 2011.04.07. 19:39:10

@tevevanegypupu: A pop-kultúra nem csak a zenét jelenti.
De van másfajta kultúra is, ami hiányzik, például a társas kultúra, vagy minek nevezzük, hogy hogyan viselkedünk a másik emberrel. Nem tűnt fel önnek, mikor hazajött, hogy milyen suttyók úgy általában az emberek? :) Pl. sorbaálláskor. Persze ez főleg azért van, mert frusztráltak.
A hamburger egyébként már nem annyira divat, most a Gyros a menő. Hogy miért, azt nem tudom, képtelenség úgy enni, hogy ne maszatolja magát össze vele az ember. :)

tevevanegypupu 2011.04.07. 19:51:41

@Alfőmérnök:
Regrol visszamaradott butordarabkent es egyebkent is tajekozatlan, fogalmam sincs mi az a popkultura? Ugy kepzeltem, hogy Szorenyi-Brody meg a Quimby.(:
De feltunt, hogy az emberek rossz modoruak es baratsagtalanok es foleg gyanakvoak, hiaba kedves es udvarias az ember, akkor is. Hogy frusztraltak azt megertem, nem konnyu az elet itt Kozep-Europa sziveben. A gyros kint is divat, egyetlenegyszer sem ettem meg, ez az elmeny meg hatra van. Viszont tobb kisvendegloben jartam mar itthon, elkepzelhetetlen mennyisegeket adnak enni, mikor erdeklodtem, hogy ki birja ezt mind megenni, a pincerek nevettek es mondtak, hogy sokan. Es tenyleg, engem kiveve.(:

tevevanegypupu 2011.04.07. 20:03:05

@khamul:

Kimultak szegenyek, bar ketsegtelen, hogy szornyuseges "kulturajuk " volt, az a merhetetlen emberaldozat tenyleg meglepo..

Alfőmérnök 2011.04.07. 20:06:08

@tevevanegypupu: A Szörenyi-Bródy meg a Quimby is beletartozik, de filmek, TV-műsorok, magazinok, szórakoztató irodalom is. Talán még a reklámplakátok is. Szóval minden, ami nem magaskultúra (meg népi kultúra, de az ma már tkp nincs). :)
A gyros tud finom is lenni, bár azt még nem sikerült megfejtenem, hogy mitől terjedt el ennyire. :)

tevevanegypupu 2011.04.07. 20:55:00

@Alfőmérnök:

Jaj, szoval akkor ez minden igy egyutt! Kosz szepen, most legalabb mar tudom. A gyros egyebkent akkor kezdett terjedni, mikor a Szigeten a Kistehenek voltak, akkor mar mindenki aki szamitott azt evett.(:

tevevanegypupu 2011.04.07. 20:55:00

@Alfőmérnök:

Jaj, szoval akkor ez minden igy egyutt! Kosz szepen, most legalabb mar tudom. A gyros egyebkent akkor kezdett terjedni, mikor a Szigeten a Kistehenek voltak, akkor mar mindenki aki szamitott azt evett.(:

Alfőmérnök 2011.04.07. 21:13:03

@tevevanegypupu: Először gyorsnak olvastam, nem foglalkoztam vele, hogy mi, aztán egyszer csak azt vettem észre, hogy minden sarkon van egy Gyroszos. :)
Meg falafeles. Tényleg, hol van Mr Falafel? :)

de karatna · http://www.youtube.com/user/DeKaratna 2011.04.07. 21:41:15

@Dr. Zerge:

Azt te honnan tudod? Csak nem a felmenőid voltak az utazásszervezők?

Kinyílott a pitypang. Megírom. 2011.04.08. 06:43:47

@de karatna: A tudomány mai állása szerint az ember Afrikából származik. Újat mondtam volna?

Bronco07 2011.04.08. 16:02:29

Az európai társadalom az itt folyó nagyüzemi fing-fűrészelés miatt puhult el. Amerika sem tudna felszerelni egy közepes gumicsónakot sem emberekkel, ha nem lennének déli államai, ahol a suttyók élnek, és még hisznek az USA-ban. Persze őket minden médiumon lehet, és kell is fikáznia északnak. Európában meg megy a moralizálás, és a liberális szellemi kiherélés, hogy még véletlenül se legyen hazafi, mert az nem európéér, és fasiztanácistarémuralomjönjajjajjajújholokauszt. Csakhogy az arab gyerek szarik az eu értékrendre, és beléd böki a bicskát.
Csak annyi kéne, h az ajvékolók kussoljanak el úgy tíz évre, csak magukban motyogva mantrázzák az értékrendjüket, az eu helyrejön, kitakarítja a szemetet, és kezdhetik elölről az aknamunkájukat most már egy biztonságos európában.

És a gyros csak a görög neve a kebabak, máshol úgy is hívják. Kivéve az amcsikat, akik a saslikot hívják kebabnak.
süti beállítások módosítása