Falanszter jelenetek - Kína szellemvárosai
2010. december 18. írta: rajcsányi.gellért (ergé)

Falanszter jelenetek - Kína szellemvárosai

Szellemlakótelep Zhengzouban

  Kína a 21. század nagy rejtélye: az elmúlt évtizedben bemutatott szédületes gazdasági növekedése és világban betöltött egyre nagy szerepe egyre inkább átformálja a távol-keleti nagyhatalomról alkotott képünket. Kínáról nem lehet elégszer beszélni - Kínáról mégse tudunk semmit. Kíváló Kína-ügyi szakírónk kenyerét nem akarom elvenni - nem is tudnám -, van azonban annyi tanulságos jelenség a Középső Birodalom (ahogy a kínaiak saját országukat nevezik) mindennapjaiban, hogy abba mi is belekontárkodhatunk. Ilyenek a szellemvárosok is.

  Fel tudjuk fogni, milyen fejlődés az, amikor egy 1,3 milliárd lakosú ország egy évtized alatt nagyjából évi tíz százalékkal növeli GDP-jét? Csak Sanghaiban, Kína kirakatmetropoliszában hét metróvonalat építettek az elmúlt öt év alatt. 2011-re elkészül a Jangce Három Szoros-gátja, egy olyan vízerőmű-rendszer, amely annyi áramot fog termelni, mint 18 atomerőmű, vagy mintha 40 millió tonna szenet égetnének el. A gát építése miatt 1,24 millió embert költöztettek ki a vidékről.

  Kínában ma már több mint száz városnak van egymilliónál több lakosa - vajon mennyi várost tudunk felsorolni belőle? Vannak azonban olyan városok is, amelyek üresen tátonganak Kína eldugott vidékein. Az óriási növekedés és hatalmas népességmozgások mellékhatásaként nem egy olyan települést, mi több, nagyvárost építettek fel rapid tempóban, amelynek nincsenek lakói, vagy csak alig lézeng bennük néhány oda vetődött ember.

  M-x mikrobloggernél találtam azt a linket, amely egy tanulságos fotósorozatot mutatott be Kína szellemvárosairól. A Business Insider cikkéből kiderül: a kínai növekedésnek az ingatlanfejlesztés az egyik fő motorja. Ez a piac azonban az államkapitalizmusban is sérülékeny, becslések szerint 64 millió üres lakás van ma Kínában, amelyekben akár 200 millió ember is lakhatna - a kereslet és kínálat végzetes eltérései miatt azonban a felhúzott városnegyedek és városok üresen maradnak.

Kangbashi üres avantgarde múzeuma

Lakatlan villanegyed kandeláberekkel, Kangbashi

  A belső-mongóliai pusztában húzták fel az elmúlt években Kangbashit: a 161 milliárd dollárból elkészült hipermodern városban 300 ezer ember lakhatna - de alig 20-30 ezren laknak most benne. A méltán utópistának nevezhető várostervezők egy évi ötvenezer autót kibocsátó gyárat és egy erőművet is beterveztek a városba, amelynek közepén egy hipermodern avantgarde múzeumot is felhúztak - a múzeum azonban üresen áll.

  A Foreign Policy riportere helyi emberekkel is beszélgetett, ki hogy tölti napjait a szellemvárosban: egyikük magányosan karaoke-zott; a nagy könyvtárban pedig összesen két számítógépező diákot talált.

Zhengzou új városnegyede

Szellemtornyok a távolban

  Kangbashi persze nem egyedi eset: Zhengzou, egy történelmi kínai város és Henan tartomány székhelye mellett is felhúztak egy modern várost, üresen álló toronyházakkal, kietlen parkolókkal, használaton kívüli parkokkal. A biztonság kedvéért azért építés alatt van egy hatcsillagos, 280 méter magas szálloda-toronyház is. Egy másik városban a Yunnan Egyetem számára húztak fel egy szellemcampust; Dantu városa közel egy évtizede üresen áll; Xinyang városát pedig nagyjából megduplázták egy hatalmas ingatlanberuházással.

  Mindezek persze csak a jéghegy csúcsai lehetnek. A rejtélyes, s egyúttal dinamikusnak és sikeresnek látszó Kína sokak számára szexi lehet - azonban a púder mögül rendre előbukkan egy véletlenül végtelen mennyiségű pénzzel kitömött, embertelen, utópikus kommunizmus rémképe. Az lehet, hogy a jövőt a keleti szél hozza el; de ha a jövő - a madáchi látomást igazolva - a kietlen falansztereké, akkor én inkább maradnék az európai múltban.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr932519796

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Falanszter jelenetek - Kína szellemvárosai 2010.12.19. 16:43:40

Kína a 21. század nagy rejtélye: az elmúlt évtizedben bemutatott szédületes gazdasági növekedése és világban betöltött egyre nagy szerepe egyre inkább átformálja a távol-keleti nagyhatalomról alkotott képünket.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2010.12.18. 16:10:01

kína rabszolgatartó társadalom

Pallos Levente · http://www.pallos.tk 2010.12.18. 16:18:25

Kedvenc hongkongi gazdasági újságíróm már közel 10 éve rámutatott, hogy a kínai GDP növekedés jelentős része szükségtelen infrastrukturális projektekre megy el. Jól mutat, mert nő a GDP, de nem használják, azaz kidobott pénz. És ahol szükséges dolgokat építenek, azt sem hatékonyan teszik.

eN 2010.12.18. 16:27:56

Te Erge ez a Marcix ritkaszarnak tunik, te tenyleg olvasod? Megiscsak Griftnek volt igaza :(

GOLAZ 2010.12.18. 17:35:11

Ebbe fektették be a nyugdíjpénztárak a pénzt.

Kivlov 2010.12.18. 17:35:41

cigókat lehetne ide deportálni..

heima_ 2010.12.18. 17:39:01

hatalmas lufi a kínai ingatlanpiac, és főleg az ezt finanszírozó kínai állami bankrendszer. ilyen az, amikor az állam akarja irányítani a gazdaságot.

és az egészet a kínai nép szívja meg, fillérekért dolgozhat építkezéseken, az egészségbiztosítását, nyugdíját, szociális ellátását beépítik üres irodaházakba meg autópályákba.

teljesen beteg és halálra ítélt gazdasági rendszer.

ergé, az első példa nem az igazi, 161 millió dollárból kb egy 30-40k nm2-es irodaházat lehet felhúzni, nem egy 300 ezres várost. A westend többe került a 90-es évek végén.

Vilidzs Pipöl · http://faluujsag.blog.hu 2010.12.18. 17:41:02

Ehh, bakker... akkor hiába is hirdetem a kinai újságba az eladó lakásunkat. Otthon várja őket 64 millió üres lakás...

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2010.12.18. 17:44:27

@heima_: nekem is gyanús volt, de ennyi állt az eredeti cikkben.

Cuppanj a végére! (törölt) 2010.12.18. 17:49:09

Addig örüljünk,amíg fillérekért dolgoznak a kínai rabszolgák.Ha ott is beköszönt a liberalizmus és a jólét,akkor lesz vége az emberiségnek.

Holch Gábor · http://vezeto.blog.hu/ 2010.12.18. 17:50:05

A cikk végkövetkeztetésével tökéletesen egyetértek, még ha sokféle oka is lehet annak, hogy egész városnegyedek üresen állnak Kínában. Néha a vezetés előre gondolkodik, mint Chongqing esetében, ahol már álltak a házak, amikor a Három Szurdok gát miatt több millió embert kitelepítettek. Néha viszont rosszul kalkulálnak, ilyenkor üresen is marad a befektetés.
Végül sokszor csak a profit reményében tartanak üres lakásokat. A lakópark, ahol Sanghajban lakom, állítólag negyedrészt üres, pedig a Stadion mellett, trendi negyedben van és vannak félmillió dolláros lakások is. Az áruk viszont olyan gyorsan megy fel, hogy ahhoz képest a lakbér nem éri meg a fáradságot a tulajnak.

pobeda 2010.12.18. 17:57:59

Kínában nincs nyugdíj!Az a pénz van elköltve.

Rorschach · http://lowfast.blog.hu 2010.12.18. 18:00:12

Szerinte jó lehet egy ilyen helyen lakni. Nem kell mások pofáját bámulni, nekik sem kell az enyémet.
Csend és nyugalom, posztapokaliptikus hangulat.

samba pa ti 2010.12.18. 18:06:55

nem akarok károgni,de lesz ott még annyi baj,csak győzzük kapkodni a fejünket.
kutyából nem lesz szalonna..

Holch Gábor · http://vezeto.blog.hu/ 2010.12.18. 18:08:23

Na, azért csak egy húszmilliós város közepén van! Nekem Budapesten cseng a fülem, akkora csend van az itteni körülményekhez képest.

2010.12.18. 18:09:30

Kíváncsi vagyok, hogy meddig mehet ez így Kínában. Az egykézésnek például brutális következményei vannak társadalmi szinten is meg az emberek lelkében is.
A környezetszennyezés és az erőltetett iparosítás is nagyon nagy gond.
Mindez persze megvolt 150 éve Manchesterben is, csak most kicsit más a lépték.

smartdrive 2010.12.18. 18:23:41

ez számomra teljesen értelmezhetetlen

smartdrive 2010.12.18. 18:24:39

@pobeda: miféle pénz? a kínai lakosság nő. felosztó-kirovó rendszer

pobeda 2010.12.18. 18:35:32

@smartdrive: Ok.De nyugdíj az nincs.

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2010.12.18. 18:45:57

@pobeda: nyugdíj nem volt az utóbbi 4-5 ezer évben, amióta kína létezik, aztán mégis elvoltak valahogy.

Kom Szom-Ol · http://csollima.blog.hu 2010.12.18. 18:48:59

Igazán sajnálatos, hogy a kínai elvtársak rossz útra tévedtek. Talán még nem késő, hogy visszatérjenek.

csi szi 2010.12.18. 18:53:13

Biztos az izraeli telepeseknek épültek ezek:)

Link Elek 2010.12.18. 18:58:21

Kina lakossaganak 46%-a lakik varosokban, a britteknek 96%-a.
az elorejelzesek szerint ~300millio ember koltozik varosokban 2020-ig kinaban.
az hogy vannak 200e-res ures varosok, az kb annyi, mint Mo-n egy ures 20-30 lakasos ujonan epult haz.
majd megtelik 1-2 even belul.

www.economist.com/node/17733177
www.mckinsey.com/mgi/publications/china_urban_billion/index.asp

szlotajancsi 2010.12.18. 19:03:42

Ha Magyarországon lennének ezek a lakatlan házak, már régen nem lenne bennük ajtó, ablak, parketta, de még a falakban kábel sem... Vagy már lenne kéretlen lakójuk...

Tehetetlen Dodó 2010.12.18. 19:09:03

@mcs: Ezért nagy a baj most.
A klasszikus kínai társadalmi felépítés ötezer év után most veszélyes sebeket kapott.
A régi kínai példabeszéd így szólt:
Megy egy ember hazafelé, három tál rizst cipel magával.
Kérdik tőle: miért viszel 3 tál rizst?
- Egyet elfogyasztani, egyet kölcsönbe adni, egyet meg hitelt törleszteni!
- Hogy érted ezt?
- Egy tál rizst magunk eszünk vacsorára, a feleségem meg én. Egyet a gyerekeink kapnak, eggyel meg öreg szüleink felé törlesztjük azt, amit tőlük kaptunk gyermekkorunkban.
Na, ez az ötezer éves közösségi rend szakadozik széjjel: nem volt elég a kommunizmus pusztítása, mely sok tradíciót próbált meg felszámolni, erre jön az esztelen nyugati individualizmus, ez fog betenni nekik, ha nem kapnak észbe időben.
Agyaglábakon áll a hatalmas birodalom.

Pszt! 2010.12.18. 19:40:32

Fanyalgás az egész írás. A magyar, aki magát fehéremberként a világ elejének tartja, nem tudja megemészteni, hogy a "kici szárga emberkék" hogyan tudnak sokkal jobban fejlődni, mint ő. Ilyennek kellett volna lenni nálunk is a kommunizmusnak, csak mi azt is elkúrtuk, mint ahogy a kapitalizmust is most kúrja el a hatalommániás törpe.

Übermayer 2010.12.18. 19:49:17

@mcs: jah a világnak egy nagyobb részén nincs kötelező nyugdíj, mint ahogy 45 előtt nálunk sem volt.

a kínaiak azzal jól beszopnák, ha most egyszer csak bevezetnék a kirovó-felosztó rendszert

Ergé: kár, hogy a pinjin nyert az mta átírással szeben

Tehetetlen Dodó 2010.12.18. 20:02:06

@Übermayer: Még jó, hogy Beijing egyáltalán nem került szóba.

(De nagyjából ennyi, amit a cikk ellen felhozhatok).

karosszékely 2010.12.18. 20:11:22

@rajcsányi.gellért (ergé): Én ezt a 161 milliót sehol sem látom a linkelt cikkben (Foreign Policy), én csak 352 millió dollár értékű utakat látok.

sourcerror 2010.12.18. 20:15:19

@Pszt!: Ha annyira tetszik, mehetsz oda lakni.

boldii10 2010.12.18. 20:24:41

@Hannibal King: Az nem lesz baj, ha kilopják az anyagot és mondjuk a 3-as földrengésre összedől az épület?

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2010.12.18. 20:25:16

@karosszékely: no, utánanéztem, az a baj, h. nem találom vissza a forrást, ahol a 161 millió dollárról olvastam, viszont a Wikipedia szerint 161 _milliárd_ dollár értékű a beruházás, ami valóban közelebb áll a valósághoz - jav.

Bell & Sebastian 2010.12.18. 20:39:11

@Pszt!:
A törpét könnyű okolni, mert az ott van a tévében, nap mint nap.
Rotschilddal meg nem szoktál találkozni a Tesco -parkoló rokkantak számára fenntartott, bejárat-közeli kockáin, amikor rávágod az GLK -d ajtaját a Matízra, mi?

gmower (törölt) 2010.12.18. 20:45:22

Namost akkor kedves posztoló, mielőtt magaslóról lehülyéznél egy nemzetet, számoljunk egy picit:

Kína / Magyarorszűg lakossága = 1 300
64 000 000 üres lakás / 1 300 = 49 231

hogy értsd: arányaiban olyan, mintha Magyaroszágon alig ötvenezer lakás állna üresen. A nagy kérdés, hogy Magyarországon van-e ennyi üres lakás?

www.nepszava.hu/articles/article.php?id=357801

Eszerint csak fővárosunkban 72 000 lakás áll üresen....

Az a város is, ahol a cikk szerint akár 300 000 ember is lakhatna, mit jelent magyar léptékekben? Mintha azt mondanánk, hogy egy faluban akár 231 ember is lakhatna, de csak 15-23 lakik benne. Vajon sokáig kéne keresgélnünk, hogy ilyenre leljünk? Na ugye.

És ne aggódj keves posztoló, ide fog érni kelet szele. Csak azért, mert ott a kommunizmus dívik, nem kell rögtön idiótának nézni őket. Ráadásul a saját fegyverünkkel fognak legyőzni minket, egész egyszerűen felvásárolják a fejlett világot, mivel errefelé kapitalizmus van, megtehetik, és meg is fogják. Mi viszont se pénzzel (mivel ott kommunizmus van, amikor csak kedvük tartja bármit beállamosíthatak), se fegyverrel nem tudjuk majd (már most se nagyon) felvenni a versenyt, így lesz majd nagy csodálkozás, amikor mi leszünk a kicsi sárgák éhbérért robotoló kis rabszolgái :)

gmower (törölt) 2010.12.18. 20:47:06

Namost akkor kedves posztoló, mielőtt magaslóról lehülyéznél egy nemzetet, számoljunk egy picit:

Kína / Magyarorszűg lakossága = 1 300
64 000 000 üres lakás / 1 300 = 49 231

hogy értsd: arányaiban olyan, mintha Magyaroszágon alig ötvenezer lakás állna üresen. A nagy kérdés, hogy Magyarországon van-e ennyi üres lakás?

www.nepszava.hu/articles/article.php?id=357801

Eszerint csak fővárosunkban 72 000 lakás áll üresen....

Az a város is, ahol a cikk szerint akár 300 000 ember is lakhatna, mit jelent magyar léptékekben? Mintha azt mondanánk, hogy egy faluban akár 231 ember is lakhatna, de csak 15-23 lakik benne. Vajon sokáig kéne keresgélnünk, hogy ilyenre leljünk? Na ugye.

gmower (törölt) 2010.12.18. 20:48:09

Elnézést, azt hittem egyben túl hosszú, azért nem jelenik meg, aztán mégsem :)

jvizkeleti · http://mandiner.blog.hu/ 2010.12.18. 20:53:35

@Holch Gábor:

Ez a legszebb komment amit most olvastam!

Tudtodon kívül megadtad az ingatlanpiaci buborék pontos definícióját! Amikor már csak azért fektetnek be ingatlanba, építenek új lakásokat és irodákat, mert megy fel az ára és nem vesződnek olyan apróságokkal, minthogy beköltözik-e valaki, bérli-e valaki, na az maga az ingatlanpiaci buborék.

ÁghTamás 2010.12.18. 20:53:40

@gmower: nem jól számoltál, nem 1300, hanem 130x annyian vannak (10 millió vs 1300 millió), azaz olyan mintha 492 310 üres lakás lenne itt.
Na, azért nem mindegy :-)

jvizkeleti · http://mandiner.blog.hu/ 2010.12.18. 20:59:08

@gmower:

Amiről elfelejtkezel a lakások minősége. Sajnos nem adhatod így össze a lakásokat és oszthatod el a lakosok számával. Nem mindegy, hogy hány négyzetméter, nem mindegy, hogy hol van, nem mindegy, hogy ehhez képest mennyit keresnek a polgárok, akik megvehetnék. Túl egyszerű lenne. :-)

Másrészt Magyarországon is volt egy ingatlanpiaci "boom", most meg éppen egy "bust" van. Sokan nem engedhetik meg maguknak ekkora lakásokat sajnos. Szóval a magyar példával nem tudod cáfolni azt, hogy Kínában is van ingatlanpiaci buborék.

gmower (törölt) 2010.12.18. 21:06:04

@ÁghTamás: Upsz, ciki, biztos a sok hólapátolás miatt van :)

De azért, ha a pesti 72 ezret felszorzod még öttel, akkor csak közelít valamelyest, nemde? :) És a 300 000-es is még mindig csak 2310-es lenne magyar viszonylatban, ami kb egy kisebb üres lakópark (6-7 száz lakás nem sok), amiből mostanság van egy pár, ahogy látom :)

Tulajdonképpen a lényegen nem változtat a "kis" bakim (elnézést érte), más a lépték ott, nem kell feltétlenül lehülyézni őket, ők nem egy lakóparkot húznak fel egyszerre, hanem egy pár százzres várost. Ami nem is rossz dolog egyébként, mert így egy jól megtervezett infrastruktúrával tudják létrehozni, nem utólag kell majd az egészet feltúrni.

gmower (törölt) 2010.12.18. 21:12:18

@jvizkeleti: Hát van itt a képeken lakatlan lakópark, meg lakatan villanegyed is :) És nem azt akartam megcáfolni, hogy ott nincs probléma, csak épp a poszt olyan hangvételű, mintha a mi társadalmi berendezkedésünk lenne a tökély, az övék meg maga gonosz. Holott valójában ez is szar, az is szar, és még csak azt sem lehet eldönteni egyértelműen, hogy melyik a nagyobb kaka :) A szar nem fekete-fehér, szoktam volt mondani. :)

Rio39 2010.12.18. 21:14:42

Abban az elavult embertelen rendszerben van pénz pár százezer lakást felépíteni, bezzeg ebben a fejlett kapitalizmusban előre ki kell csengetni a roma építési vállalkozónak a teljes vételárat a bank önzetlen segítségéval, aztán vagy lesz két év múlva lakás, vagy nem...

jvizkeleti · http://mandiner.blog.hu/ 2010.12.18. 21:20:00

@ÁghTamás:

Na magát a számítást meg se néztem. Tényleg csak 130-szoros.

jvizkeleti · http://mandiner.blog.hu/ 2010.12.18. 21:22:37

@gmower:

Ezzel maradéktalanul egyet tudok érteni. Sőt bizonyos értelemben azt kell, hogy mondjam, hogy a magyar helyzet szarabb. A jelenlegi struktúrában nálunk esély sincs a fejlődésre. Kínában legalább esély van még ha vannak is fenyegető tendenciák.

jvizkeleti · http://mandiner.blog.hu/ 2010.12.18. 21:26:33

@Rio39:

Ez szerinted a kapitalizmus miatt van így vagy pont annak hiánya miatt? Azok a bizonyos vállalkozók eleve csak azért lehetnek ebben a helyzetben, mert a telekpiac teljesen államilag manipulált. Csak oda építkezhetsz, ahova az önkormányzat megengedi neked, te mint tulajdonos nem dönthetsz a saját tulajdonodról, hogy most mit is kellene rá építeni. Az építőipar meg egy maffia szektor nem egy "kapitalista" iparág.

nexialista · http://nexialista.blog.hu 2010.12.18. 21:27:37

nálunk üres stadionok épülnek ehelyett?

jvizkeleti · http://mandiner.blog.hu/ 2010.12.18. 21:27:39

@rajcsányi.gellért (ergé):

Egyébként nagyon tetszik a cikk, örülök, hogy ráakadtál erre a témára.

gmower (törölt) 2010.12.18. 21:41:45

@jvizkeleti: Azért a kapitalizmus hiányának titulálni azt, hogy a van némi beleszólása az önkormányzatnak abba, hogy mit építhetsz erős túlzás... Szép is lenne, ha minsenki azt építhetne a telkére amit akar, biztos Te is örülnél, ha teljesen kiteljesendne a liberális kapitalizmus (amit inkább anarchiának szoktak nevezni), és a családi házad mellé felhúznának egy toronyházat, mert a befektető szerint így optimális :)

Egyébként tudsz felsrolni ma olyan iparágakat, amik a klasszikus értelemben kapitalisták, valódi verseny van, és a verseny nem abban merül ki, hogy addig csökketjük a bérköltségeket és az anyagköltséget, amíg a melós éhendögik, a termék meg egy rakás szar nem lesz? :)

Dr IrgumBurgum 2010.12.18. 21:47:41

Jó kis cikk. A kínai gazdaság 10%-os növekedését főleg ilyen külső piaci körülmények között sosem értettem egészen. A képeket nézve eszembe jutott a 90-es évek végéről egy tévéműsor. Valamelyik kereskedelmi adó bemutatta, hogy már a tehetősebb magyarok is vásárolnak Floridában házakat, azokat hitelre veszik és jól járnak vele, mert az értéknövekedés - esetleg ki is adják - kitermeli a hitelt. A filmen pontosan ilyen kihalt utcákat mutattak, szellemlakóparkokat, ahol nem lakott senki, de mindenki hitte, hogy milyen remek befektetés.
Egyszer Wu, a kínai átlagember be fog menni a bankjába/brókerirodába a pénzéért, valahogy így:

Medencefűtés · http://sun-pool-heating.com 2010.12.18. 21:52:03

@jvizkeleti: Sokkal szarabb. Ott van élet, itt meg nyűglődés. Láttam ezt a sok házat Hefei-ben. Ott nem tudtam, hogy hogy kell értelmezzek több száz ilyen épülő házat, mint ami a legelső képen van. 2 napig csak tátottam a számat. Aztán mikor újra a felszínre tekintettem, akkor láttam, hogy ugyanannyi alapot ásnak a leendő házaknak. Én is úgy láttam, hogy senki nem lakott bennük. 2x3-4 sávos városi autópályák rajtuk alig volt autó. Hihetetlen.
maps.google.hu/maps?f=q&source=s_q&hl=hu&geocode=&q=hefei,+china&sll=41.409776,22.324219&sspn=31.27794,67.631836&ie=UTF8&hq=&hnear=Hefei,+Anhui,+K%C3%ADna&ll=31.818278,117.213205&spn=0.004339,0.008256&t=h&z=18

Tleilaxu · http://djofftopic.blog.hu 2010.12.18. 21:54:04

@khamul: re: egykézés
csis.org/publication/chinas-long-march-retirement-reform
Kritizálják azért, mert olyan statisztikákon is alapul, amiket a kínai kormány manipulál, de érdekes. Jellemző részlet: pár évtizeden belül 400+ millió nyugdíjas, zömmel ellátatlanul.

Dr IrgumBurgum 2010.12.18. 22:03:05

Wu szomorúan ballagott hazafelé a (volt) munkahelyéről. A főnöke behívatta magához és azt mondta:
- Nézze Wu úr, maga mindig sokat és jól dolgozott, de a helyzet az, hogy az elhúzódó Euro-Atlanti válság miatt a piacainkon már a mi ólcsó termékünket sem tudják megvenni, ezért a munkájára holnaptól sajnos már nincs szükség.
Wu hazafelé azt gondolta magában: "milyen jó, hogy nem költöttem el az összes pénzemet, most van mihez nyúlnom", ezért ellátogatott a bankjába/brókerirodájába, és a pénzét - vagy egy részét - szerette volna kivenni. A banki alkalmaztt azonban azt mondta:
- Wu úr, nem javaslom, az ön pénze le van kötve és a haszn elmarad, ha most kiveszi.
Wu úr aznban nem tágított, ezért az alkalmazott elment, kisvártatva visszajött és azt mondta:
- Wu úr, az ön pénze egy egy Belső Mongóliai lakóparkban áll, most nem tudjuk kifizetni, de nagyon értékes!
- Hát akkor adják el!
- Wu úr, mi arra gondoltunk, hogy ezt a lakást pont ön fogja megvenni!
- De ha én venném meg, akkor is ki kellene vennem a pénzt hozzá!
- Erről lebeszéltük volna. Javasoltuk volna, hogy vegyen fel hitelt, mert az ingatlanok ára folyamatosan megy felfelé.
- De nekem most a pénz kell sajnos!
- Rendben van, de ez azzal jár, hogy kevesebbet fog kapni, mert a lakást gyorsan kell eladni és ezt csak alacsonyabb áron tudjuk megtenni!
Wu a bankból kifelé menet találkozik szintén kirúgott kollégájával, elmondja neki a történetét, majd pedig felhívják közös barátjukat, aki odarohan, hogy neki jusson még a bank pénzéből aztán...
Ismerős a történet?

Dr IrgumBurgum 2010.12.18. 22:09:12

@Dr IrgumBurgum:
Elnézést: ólcsó=olcsó;
alkalmaztt=alkalmazott

potyapetya · http://www.forextradingsoftwaredownload.com 2010.12.18. 22:15:58

Két éve jártunk egy Guangzhou környéki kisvárosban, ahol egymás mellett sorakoztak a Duna Plaza-méretű bevásárlóközpontok és mindegyikben csak csempe- és járólap szaküzletek...
Egészen elképesztő volt, de ezeket a beruházásokat elnézve meg is van rájuk a felvevőpiac.

Ártatlan Bárányka 2010.12.18. 22:20:21

Nekem az a necces az egészben, hogy azért ezek pár év múlva faszán össze fognak dőlni.
Mert azért ilyen gazdasági csoda, meg olyan olcsó munkaerő, a kivitelezők nyilván sejtették, hogy lófasz se lesz az egész városból, ezért a minőség sem a német normát üti meg.

Medencefűtés · http://sun-pool-heating.com 2010.12.18. 22:24:33

@Ártatlan Bárányka: Ezt biztosan egyetlen képből állapítottad meg :)

Azért valljuk be, sokkal jobb ha szellemvárosokra szórják el a pénzt, mintha repülőgép-hordozókat és tengeralattjárókat építenének belőle.

is 2010.12.18. 22:26:36

@tesz-vesz: az USA és az EU a rabszolgatartó társadalom. a recski kényszermunkatáborukat Kínának hívják, az őröket kommunista pártnak. mi tartjuk fenn és növesztjük Kínát azzal, hogy oda visszük a termelést rabszolgáknak (eszünkbe sem jut, hogy 'egyenlő munkáért egyenlő bért'), és aztán onnan veszünk mindent.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2010.12.18. 22:44:13

Kínának lassan a saját piaca is elég lesz azért 1,3 miliárd ember elég nagy piac nem?
másrészt a kinai embernek más az igénye mert sosem volt neki jó.mi itt európában meg lefelé megyünk.
a valautatartaléka meg a legnagyobb a világon.

heima_ 2010.12.18. 22:44:41

@is baromság, Kínában diktatúra van, az állami vállalatokban/exportban és ingatlanberuházásokban érdekelt pártelit érdekelt mindenben. a kínai népet ez az elit szarja le és használja ki, nem a Nyugat. A Nyugat pont hogy hatalmas áldozatot hoz azzal, hogy hagyja az ipara és a munkahelyek lenyúlását, a szabadkereskedelmet egy olyan országgal, ami mesterségesen tartja alacsonyan a devizáját.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2010.12.18. 22:49:28

a valutatartaléka közel 2billió dollár!!
az az 400billió forint=400ezer milliárd forint.

Rio39 2010.12.18. 23:01:36

@jvizkeleti: Erről beszélek. Ha jól tudom ezt a jelenlegi szennyet kapitalista rendszernek hívjuk. Na ez a rendszer tehet róla, hogy az általad felvázolt helyzet elfogadott immár húsz csodás éve. Biztosan van ahol jól működik, de úgy néz ki már ott sem sokáig.

Hungeralien 2010.12.18. 23:01:48

Az lehet hogy itt is szar meg ott is, de itt legalább lehet róla blogolni, és a blogot el is lehet olvasni.

Ott meg nem, mert mondjuk eltűnsz.

Hungeralien 2010.12.18. 23:19:57

@nexialista: "nálunk üres stadionok épülnek ehelyett? "

Ja, csak nem kapitalista (magántőkéből, magán profit elérésére, piacra termelve) beruházásként hanem államiként.

Nem tudom mit kritizáljátok a kapitalizmust, mégis mit tudnátok ajánlani helyette? Tőke és termelőeszközök privát helyett állami szektorba vonása? Vagy mi?

Másrészt a kapitalizmus nem újkeletű dolog, mondjuk Marco Polo és társai is kapitalista kereskedők voltak. Míg itthon a feudalizmus tombolt.

jvizkeleti · http://mandiner.blog.hu/ 2010.12.18. 23:23:58

@Rio39:

Nézd. Hívhatod kapitalizmusnak. Nem akarok én se a szavakon lovagolni. Csak annyi a mondandóm, hogy a probléma gyökere, hogy ez nem egy tulajdon által kormányzott gazdaság, hanem politikai mutyik, meg politikailag támogatott kartellek által vezérelt. Én ezt nem szoktam kapitalizmusnak hívni, hanem gazdasági fasizmusnak, egy nagy fenntarthatatlan jólléti állammal kombinálva. De nem az számít, hogy hívjuk.

Mit értek tulajdon által kormányzott gazdaságon? Azt, hogy a tulajdonos autonóm a tulajdonán belül. Kicsik az adók, és a bürokrácia nem gátol az előrejutásban. A tevékenységedet pedig csak a másik ember, cég vagy az állam tulajdona korlátozza. Abban nem tehetsz kárt, de amúgy a magad ura vagy.

De nálunk nem ez van. Ha bármit csinálni akarsz, egy vállalkozást, egy befektetést, vagy alternatív módon vállalnál munkát, akkor ott van az állam és a vele szimbiózisban élő, támogatott maffiák, kartellek, stb és nem tudsz a beleegyezésük nélkül még fingani se.

egy nik a sok közül 2010.12.18. 23:37:29

@Medencefűtés:

a medencefűtés az majdnem olyan, mint a vízgereblyézés

ikaljan · http://ikaljan.blog.hu 2010.12.18. 23:39:01

A posztíró utolsó mondata rendkívül tanulságos...

A helyzet azonban az, hogy ez nem választás kérdése.
Ha mi európaiak nem találjuk ki a dinamikus, alkalmazkodó és fejlődőképes európai jövőt, akkor nem az európai múlt fog ránk várni, hanem a kínai falanszter-jövő perifériáján való lét.

egy nik a sok közül 2010.12.18. 23:40:15

mennyi szennyvíz koncentrálódik majd egy helyre ott, ha ezek a toronyházak mind belakottak lesznek

egy nik a sok közül 2010.12.18. 23:42:41

vajon mi lenne ha az 1,3 milliárd kínai egyszerre elpárologna a föld színéről

lehetőleg Pakisztán lakosságával kéz a kézben

Medencefűtés · http://sun-pool-heating.com 2010.12.18. 23:43:06

@egy nik a sok közül: Annak legalább van valami értelme, nem úgy, mint a mondatodnak :)
Fuss neki még egyszer, ha még emlékszel mit akartál megfogalmazni :)

kérődzőgiliszta 2010.12.18. 23:43:44

@Tehetetlen Dodó: Ezt a primitív megoldást hívják úgy, hogy család! Tök eccerű, minden éghajlat és kulturális, vallási tradíció mellett működő modell.
Néhány évtizede erősen rajta vannak a családok kinyírása c. projekten!

Medencefűtés · http://sun-pool-heating.com 2010.12.18. 23:45:07

@egy nik a sok közül: Ja bocs, később olvastam a többi hozzászólásódát.
Így eltekintek a válaszodtól :)

jvizkeleti · http://mandiner.blog.hu/ 2010.12.18. 23:51:46

@gmower:

Konkrétan arra gondolok, hogy az önkormányzat beosztja a telkeket, hogy külterület, belterület, stb. Ez a teljes "telek-spekuláns" biznisz alapja. Az önkormányzatok csókosai valahogy mindig pont jókor veszik meg az átsorolt telkeket.

Vegyünk egy példát. Az egyik kedvencemet. Magyarországon mindig sírunk, hogy milyen drága minden, és miért nem olcsóbbak az áruk, mint Nyugat-Európában, holott kevesebbet keresünk, tehát logikus, hogy itt a kisebb fizetőképes kereslet miatt olcsóbbak legyenek a dolgok. Ennek (hogy nincs így) egyrészt vannak természetes okai is. Mert az áruk nemzetközi kereskedelme miatt túl nagy különbség eleve nem lehet az árak között, mert akkor megérné a magyar boltokból felvásárolni az árut és eladni Nyugaton. Ami felhajtaná a magyar árakat.

De! Emellett van egy másik, nem éppen természetes ok is. Mégpedig az ingatlan. A magyarok ugyanis a mesterségesen drága eladóterületek árát fizetik meg a termékek árában.

Mindenki tudja, hogy a zokni, kabát, pulcsi Kínából meg Törökországból húgyér szarér jön be az országba. Az átlagember azt gondolná, hogy az árkülönbözetből származó profit a forgalmazó zsebébe megy, pedig nem. Az eladóterület tulajdonosáéba megy a nagy része. A forgalmazó csak alig több, mint annyi hozamot realizál, ami kereskedelem forgótőke igényéből következően indokolt. Magyarán abból, hogy megveszi az árut, nála van egy ideig majd eladja és ehhez tőke kell.

De miért van óriási haszon az eladóterületen. Azért mert mesterségesen le van szűkítve az ingatlanpiac. Nem lehet ám csak úgy mondjuk egy forgalmas út mellé felhúzni egy óriási bevásárlóközpontot, mert az ingatlanmaffia az önkormányzaton keresztül nem engedi. Jattolni kell. Magyarán a haszon jelentős részét be kell pengetni a pártkasszába, ilyen olyan egyesületekbe, pártalapítványokba, stb. Ebből kifolyólag nem épülhet annyi eladóterület, és nagyon vigyáznak is rá, hogy ne épüljön, hogy levigye a meglévő ingatlanok bérleti díját. Te meg fizeted szépen az ingatlanosoknak a zsetont, amikor veszel egy gatyát a boltban.

Na erre gondolok, amikor azt mondom, hogy az önkormányzatok szava túl nagy.

Egyébként toronyházat tiszta kapitalizmusban sem építhetnek a házad mellé. Szimplán azért mert azzal, hogy te már ott vagy a tulajdonoddal, a házaddal, úgynevezett "easment"-et szereztél, mármint az újonnan jövő szomszéd nem építkezhet úgy, hogy az a te tulajdonodat fizikailag károsítsa (kilátás, zajszint, ipari létesítmény esetén füst, hulladék, farm esetén bűz, trágya). Ehhez nem kell az önkormányzat.

Hogy egy valós példát említsek Texas-ban kb ez van. (Sokkal közelebb vannak ehhez az állapothoz, mint mi.) Ott nem is volt például komoly ingatlanpiaci buborék, mert az újonnan épített ingatlanok lefele vitték az árakat, így nem alakult ki buborék. Ezzel szemben Maiami-ban, ahol hozzánk hasonlóan semmit nem lehet csinálni a hivatalok nélkül, úgy emelkedtek az árak, hogy azt még a leghülyébbek is látták, hogy valami nem fasza.

jvizkeleti · http://mandiner.blog.hu/ 2010.12.18. 23:59:11

@kérődzőgiliszta:

Nagyon szép! Én se mondhattam volna szebben.

Netuddki. 2010.12.19. 00:15:29

@jvizkeleti: Hát ja. De azért azt se felejtsük el, hogy nemcsak nálunk vannak gazemberek. Csorog is szépen kifelé a pénz rendesen külföldre.
Az okosok azt mondják, hogy a sok hitelt amit felvett az ország feléltük. Egy nagy lópisztojt! Annak nagy része kiment az országból. Némi aprópénzért cserébe amiért választott vezetőinket megvették ez alatt a 20 év alatt.

Netuddki. 2010.12.19. 00:28:37

@jvizkeleti: A drágaság nemcsak a piacterek szűkössége miatt ekkora nálunk.

Mégha annyiba kerülne az áru, mint nyugaton! De sajnos sokszor még drágább is. Ennek az oka viszont nagyon egyszerű. Kicsi a magyar piac. Aki külföldről szerzi be az árut a relatíve kis tétel miatt drágábban kapja, egységnyi árura a szállítási költség is nagy. Az ÁFA-ról, vámról nem is beszélve (persze ha egyáltalán kifizetik). A kereskedő is fél éven belül akar meggazdagodni, úgyhogy mindjárt megvan az ok.

Amiben meg a pártok mutyiznak az általában állami megrendelés. Persze ez is felhajthatja bizonyos területeken az árat. A disznó hozzászokik ugye a sűrű moslékhoz...

jvizkeleti · http://mandiner.blog.hu/ 2010.12.19. 00:34:25

@kovi1970:

Az államadósságba nem kell nagy összeesküvéseket belelátni. Bár kétség kívül abban igazad van, hogy voltak "haszonélvezői" a dolognak.

A növekvő államadósság szimplán magyarázható az exponenciális függvény tulajdonságaival. Az kamatos kamat egy exponenciális függvény. A tartozás nagysága az idő exponenciális függvénye. Magyarán ha egyszer felveszel egy hitelt és a kamatokat is hitelből fizeted (vagyis az államkötvények lejáratakor a kamattal megnövelt összeg értékében bocsátasz ki állampapírt), akkor az időben exponenciálisan fog nőni. Ha a GDP lassabban nő mint amekkora az államadósság kamata, akkor adósságcsapdában vagy. A Gyurcsány-Bajnai-féle megszorítások arra voltak jók, hogy ne vegyünk fel új hitelt, hanem kb a kamatok összegét vettük fel új hitelként. Szóval most kb itt vagyunk.

jvizkeleti · http://mandiner.blog.hu/ 2010.12.19. 00:38:40

@kovi1970:

Ezeknek is van jelentős magyarázó ereje, de a kis tétel "természetes" ok. Ezt nem tudom kritizálni, mert tényleg kicsi piac vagyunk. Az ÁFA meg megint az állam sara. Ha befizetnék az áfát a csalók, akkor meg még kínai piac se lenne, mert az is drága lenne, akkor meg már nem vennék annyira az emberek. Szóval a fekete piac inkább direkt következménye a magas adóknak, nem kulturális sajátosság.

pakesz (törölt) 2010.12.19. 01:21:20

erdekes hogy ezen vannak kiakadva es nem az europai kisfalvakon, tanyakon
pedig az ugyanannyira kemeny hogy lokik a penzt oda ket kezzel hogy a videki eletforma ugymond megmaradjon, aztan annyit ernek el, hogy hatalmas penzek aran hatraltatjak es nem merik ledozerolni a kisfalvakat

aesculus · http://taj-kert.blog.hu/ 2010.12.19. 01:53:53

Durva, a lakótelepes és a lakóparkos ("villanegyedes") képek a legszörnyűbbek. Jól szemlélteti, hogy szinte ugyanaz a kettő...

Holch Gábor · http://vezeto.blog.hu/ 2010.12.19. 04:50:28

@jvizkeleti: Örülök, hogy tetszett. Az éleslátás onnan van, hogy Sanghajban sok olyannal dolgozom együtt, akik a nyolcvanas-kilencvenes években végigcsinálták a japán, hongkongi, és tajvani ingatlanpiaci hullámvasutat.

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2010.12.19. 05:09:22

Japanban is volt ingatlan lufi a 90-es evek elejen, akkor a Japan bankok voltak a vilag vezetoi, most a kinai bankok. ICBC-vel az elen, a masodik a Bank of China es az elso 10-ben 6 kinai bank van. Ez a hatalmas tokefeljalmozas eredmenyezte ezt az ingatlan boom-ot is.

Ugyan a japan ingatlan lufi kipukkadt de nem ugy veszem eszre, hogy romokba heverne a gazdasaguk. A peak utan normalizalodni fognak itt is az arak.

Peldanak okaert laktam a legmenobb toronyhazakban Pekingben mellyek ara kb. 10-20ezer yuan (3-600ezer Ft) volt negyzetmeterenkent 3-4 eve. Ma ezeknek az ara 70ezer/nm. Ilyen plazak parkolojaban egy auto parkolo helye 80.000 yuan/ev (2.5 millioFt) es tobbseguknek ket autoja van. Tegnap voltam egy bulin egy baratomnal, a parkoloban 4 lamborghinit lattam :) A jo helyen levo lakoparkokban eladnak minden lakast. Sokat befektetesnek vesznek. Veszteni nem fognak vele. De ket ev alatt 10ezerrol 70ezerre not negyzetmeter arakkal szamolva ez nyilvanvalo.

IGe · http://vilagnezet.blog.hu/ 2010.12.19. 06:00:54

@Chaoyang:

Pedig ez is csak egy speciális piramis játék és ha a piramis kiszélesedik, akkor már nem lesz kinek eladni, mert mindenki csak eladni akar és nem venni.

Tehát nagyon is ráfaraghatnak.

kpityu2 2010.12.19. 07:48:34

Én az egy-kína elvét vallom, hoci ide azt a sportstadiont.

asola 2010.12.19. 09:00:09

@pobeda: De nyugdíjjárulék sincs, ezért bajosan költhetik el azt építkezésre nemde?

repecs 2010.12.19. 09:09:55

Nálunk a metró alagutat pihentetik pár évig üresen.

Mr Neanderthal 2010.12.19. 09:29:00

Guangzhouban (Kanton) is van egy tök üres városrész, közvetlenül a Gyöngy folyó mellett, A TienHe vrosrész mellett, ugyanígy néz ki, közben meg a város többi részén apró lakásokban összezsúfoltan laknak családok.

kubatov_kommunista 2010.12.19. 09:56:21

Nekem ez a vizierőmű félelmetes valahol...
Merthogy.
17 évig építik ('94-'11) ami gondolom kínai mércével sem kevés. na most, ha jön egy földrengés vagy valami és ott gebasz van akkor nagy gebasz van. (kompenzálható-e a kiesése?)
szóval biztos, hogy gazdaságosabb (lehet), biztonságosabb (szerintem niztos nem) 1 nagy mint 18 kicsi/kisebb? már csak a számítógépes hálózatok logikáját alapul véve is.

Bell & Sebastian 2010.12.19. 09:59:42

@pakesz:
Vegytiszta urbánus liberálbolsevik ötletedért -falvak ledózerolása- mindenképpen jár egy virtuális valagba rúgás, amit ezennel át is adok, 5 millió magyar nevében.

Kár, hogy fajlagosan egy város négyzetméter sokkal drágább, mint egy falusi. Itt hibádzik a logikád, pösti gyerök!
Oszt' hol parkolnánk a sok traktorral és aratógéppel, he?

egy nik a sok közül 2010.12.19. 10:10:43

és mikor eljő a kommunizmus

a kínai melós tömegek ingyen költöznek majd be ezekbe a lakásokba,
mert a kommunista állam majd kifizeti helyettük

kérődzőgiliszta 2010.12.19. 11:44:17

Szvsz a kínai állam sem tévesztendő össze a Róbert bácsival.

Az erőműtervezés meglehetősen összetett feladat:-) Gondolom, ezzel nem mondok újat! De egy adott helyen akkor rentábilis egy erőmű, ha a potenciál ki van használva! A szén fogy, az atomnak is megvan a maga kockázata.

Sajnos az ingatlan probléma sokkal összetettebb kérdés, mint elsőre látszik! Nem lehet pusztán piaci módon kezelni (kereslet/kínálat) mert nem úgy működik! Ezt kevés helyen látják be! Minél inkább technicizáltabb egy társadalom, annál kevésbé! A föld/ingatlan kérdést (mert a kettő nem elválasztható egymástól) utoljára a feudalizmusban kezelték helyesen! Ez, gondolom, meglepő, de így van!

A család, mint működőképes társadalmi szervezet, szerepe megszűnt. A fogyasztói társadalom minden erővel igyekszik szétverni, hogy növelje a fogyasztást. Ez már-már végzetes hiba! Nem lehet hektikus demográfiai változásokat generálni, mert széthullanak a nemzetek! Viszont sokak számára ez a cél, mert egy nemzetek nélküli Föld, sokkal jobban uralható!

Az is érthetetlen, hogy pl. Magyarország miért hitelekből igyekszik fedezni a hiányt! Be kéne indítani a bankóprést, és országon belül tartani az adósságot. Ja, hogy ez a nemzetközi pénzpiacnak nem annyira jó...
Belátható, hogy az Euró bevezetése látókörön kívülre került. A jelen európai helyzetben pedig jobb is, hogy nem Euróval fizetünk.

XGyurmaX 2010.12.19. 12:07:09

@kubatov_kommunista: akkor már mindegy mert fél kina víz alá kerül:-)

Parajpuding 2010.12.19. 13:10:17

Már 30 évvel ezelőtt hallani lehetett a "sárga vész"-ről. Azóta szépen szinte mindenhol megjelentek a kínaiak kisebb és inkább nagyobb számban. Ha így folytatódik, belátható időn belül mindent be fognak kebelezni. Talán már most nagyobb gazdasági hatalommal bír, mint EU és az USA együttvéve. Szépen "suttyomban" a világ első számú hatalmává válik minden tekintetben.

kukatr 2010.12.19. 13:25:28

@gmower: Ember. Mióta él 13 milliárd kínai a bolygón? Mielőtt reflexből észt osztanál... Ja, hogy valójában 490000 üres lakást kell keresni az országban? Ráadásul a minősége sem megegyező. Sőt a magyar lakosság még csökken is.

nexialista · http://nexialista.blog.hu 2010.12.19. 13:42:53

nézzétek, ha győz valami katolikus kormányfő, pillanatok alatt benépesül az a párszázezer lakhely

nexialista · http://nexialista.blog.hu 2010.12.19. 13:44:01

najó, elég ha enyhítenek az egykézési rendeleten...

ommm 2010.12.19. 14:08:07

Istenem, mekkorákat lehetne csapatni azokban a gigantikus, üres parkolókban mostanság...

metropolis. 2010.12.19. 14:10:13

Valóban páratlan sikertörténet Kína elmúlt pár évtizede első ránézésre, azonban a mélyben igencsak baljós tendenciák bontakoznak ki.

Kína alapvető problémája egyébként egyrészt az, hogy túl nagy, másrészt pedig túl későn érkezett meg a modern korba. A jelenlegi technológiai színvonalon ugyanis a bolygó erőforrásai nem teszik lehetővé azt a scenáriót, hogy Kína népességének a többsége nagyjából olyan színvonalon éljen, mint az irigyelt Nyugat. Már most érezhető a világban a feszültség, miután abból a bizonyos nagy közös tortából Kína egyre nagyobb szelet hasít ki magának és ezzel párhuzamosan egyre kevesebb jut az eddigi fő haszonélvezőknek. Viszont a nyugati világ nem fogja ölbe tett kézzel végignézni ahogy elszegényedik, én 10 éven belül már komoly kereskedelmi háborút és a nemzetközi kapcsolatok befagyását várom. S szerény véleményem szerint is kemény vámháborút kellene indítani a Távol-Kelet ellen miközben keményen vágni kellene ánblok a szociális hálón (itt nyugaton) és az így felszabadult pénzből újra kellene építeni a termelő szektor valamilyen reindusztrializációs program keretében. Ugye ilyenkor felmerül az a kérdés, hogy ez mennyire etikus hogy szándékosan olyan politikát folytat az ember, ami a világ másik felén elszegényedést és rosszabb életkilátásokat okoz - viszont nem engedhetjük meg magunknak, hogy ezzel a kérdéssel foglalkozzunk, Kína sem teszi.

Ami meg a cikk konkrét témája...iskolja példája a tervgazdálkodás veszélyeinek. Ilyen nálunk is volt, csak itt elbaszott lakótelepek képében materializálódott egy rossz elgondolás, ott meg elbaszott városok képében - más lépték, de a jelenség egy és ugyanaz.

metropolis. 2010.12.19. 14:21:43

@Parajpuding: Ugyan.

Kína nagyon kiszolgáltatott helyzetben van és több az ellensége mint a "barátja".

Első ránézésre valóban úgy tűnik, hogy róluk fog szólni ez az évszázad de a valóságban nem így lesz - szerintem:)

Az exportorientált termelésből fakadó gazdasági sikerei csak addig fognak tartani, amíg kereskedelmi partnerei buta mód elfogadják a jelenlegi játékszabályokat - amik arról szólnak, hogy Kína illetve a Kínában termelő cégek magasról szarhatnak azokra az egészségügyi,munkaügyi és mindenféle egyéb termelési szabályokra, amik itt nyugaton jelentős költségnövekedést idéznek elő és emiatt jelentősen megdrágítják a kész termék árát. Én simán meglépném, hogy csak azt az iparcikket engedném be az Unió piacára, amelyeket az ittenihez hasonló körülmények között készültek.

S ahogy figyelem a világot ez azért elég sok embernek már böki a csőrét és hosszú távon nem fog megmaradni ez a ránk nézve szörnyek káros viszony.

RuinDone · http://newworldchaos.blog.hu 2010.12.19. 14:29:12

amint odatelepítenek egy gyárat ezek mellé azonnal benépesednek, másrészt pedig még mindig jobb, hogy lakásokban áll a pénz mintha amerikai államkötvényeket vennének belőle azt meg az amcsik elháborúzzák
a probléma inkább az szerintem, hogy amin elolvadnak a himalája gleccserei nem nagyon lesz ivóvíz ázsiában, azt a vizet most kb 3 milliárd ember issza és nem fogják megtenni nekünk azt a szivességet, hogy szép csendben szomjanhalnak a lakóparkjaikban

Tündér_Lala 2010.12.19. 14:56:36

@RuinDone: Egész pontosan ezt gondolom én is.

Másrészt a világ minden társadalmában gondokat, torzulásokat okozna egy 10-15 éve tartó évi 10%-os GDP növekedés. De azért azt gondolom, hogy ez a kellemesebb problémák közé tartozik.
A gond inkább az, hogy a piacaik fizetőképes kereslete lassan de biztosan csökken. Ezen pedig csak a termelés visszatelepítésével lehetne segíteni.

Vkat118 2010.12.19. 15:18:12

@szlotajancsi:
Ha a kábelt, síneket stb. lopó egyéneket Mo-n is a Kínai módszernek megfelelően gyorsított eljárásban szabotázsért 3nap alatt halálraítélnék, akkor itt is a helyén maradna minden.

Anti Anyag (törölt) 2010.12.19. 15:20:10

@Kivlov: Hamar összejönne a repülőjegyükre a pénz.

David Bowman 2010.12.19. 15:20:25

@Link Elek: Igen, de hanem értékén veszik a lakásokat, akkor ez is csak 1 gettó lessz. Mint a Havanna.
A KISz lakótelepen vették a lakásokat. A mellette levő Havannán kapták. A különbséget le se lehet írni.

David Bowman 2010.12.19. 15:26:49

Amikor a Nemzeti Múzeum épült, az is üres volt, és gúnyos cikkek célpontja. Különben még út se volt előtte.

David Bowman 2010.12.19. 15:31:59

Az is lehet, hogy ezeket a városokat már nekünk építik.

Tehetetlen Dodó 2010.12.19. 16:23:01

@kérődzőgiliszta: Valóban, ez a közkeletű neve.
És az is igaz, hogy a felszámolását célzó projekt eredményesen működik.
A különbség talán annyi, hogy keleten a család, az öregek tisztelete sokkal hangsúlyosabb volt mindig, mint a hamarabb individualizálódó nyugati társadalmakban, ezért a folyamat gyorsabb és brutálisabb lesz számukra.

heima_ 2010.12.19. 18:18:49

bámulatos egyébként, hogy a magyar szakértő szemében az, hogy egy társadalom elfogyasztja a rendelkezésre álló jövedelme nagy részét, akkor megvetendő buta semmirekellő kapitalista nyugati lesz, ha egy másik meg üres lakóparkokba meg városnegyedkbe teszi a nemzeti jövedelme nagy részét, akkor meg előremutató, példás, követnivaló nép lesz, akit nem ért meg a lenéző nyugati. Hiszen mennyivel jobb éhbérért szociális háló nélkül értelmetlen építkezéseken dolgozni, mint élni.

pakesz (törölt) 2010.12.19. 19:50:47

@Bell & Sebastian: a kerdesedre a valasz: varosban autokkal mennek a dizsibe es nem traktorral

Bell & Sebastian 2010.12.19. 23:54:32

@pakesz:
Nem is hülyeség traktorral járni vidékön, tekintettel arra, hogy 50db hókotró van a közútkezelőknél, azokból vagy 35 Pöstön.
Egyúttal a nagyvárosi, nyári gumis faszkalapokat is ki tudjuk húzni az árokból - de csak jó pízé.

tewton 2010.12.20. 02:53:53

@nexialista:
az egykézéssel sokat el fognak bukni a hatalmas gazdasági felfutáson. ott lesz egy csomó nyugdíjas korú öreg (ok, végelgyengülésig hajtják őket a gyártósoron), meg a jóval kevesebb utód. az egykézést ideiglenes, pár éven át tartó megoldásnak gondolták pár évtizede (vidéken lazítgattak rajta azért). nyugati fogyasztóként ok, hogy mindent ócsón megvehetek, mert kínai, de ez az aranykor nem tart már túl soká. még két-három évtized max.

tewton 2010.12.20. 02:56:49

@Bell & Sebastian:
azé' mucsai-vidéki bennszülötteknek ócsóbbér' es dógozhatnának!

evil overlord (törölt) 2010.12.20. 09:05:07

@tewton: A mucsai majd fizet természetbe': házipálesz, kolbász :)

pakesz (törölt) 2010.12.20. 09:19:37

@Bell & Sebastian: kilog a kapanyel a szajadbol az ilyen dumaknal...
vagy csak megszoktad hogy traktorra jarsz dizsibe?
de azert le szoktad szedni a boronat amikor felmesz a nagyvarosba(== tobb mint 2 tucat ember lakik ott)

Bell & Sebastian 2010.12.20. 09:58:09

@pakesz:
A magyar kapanyélnek párja nincs, teljesen jogosan aggódsz, mert csak paréjra megyünk vele.

bz249 2010.12.20. 10:15:16

@tewton: viszont az egykezes kellett a gazdasagi felfuttashoz. Egyreszrol ugye enelkul nem lehet felszabaditani a not az elnyomo feudalis csaladbol, marpedig csak felszabadult no hozhatja meg az ontudatos dontest, hogy heti 60 orat robotol egy otvar kizsakmanyoldaban. Masreszrol meg az egykezes miatt a munkaero novekszik, mikozben az eltartottak szama csokken, nem kell olyan hulyesegre, mint ovoda, iskola meg hasonlok kolteni, abbol is lehet felhokarcolot epiteni a pusztaban.

Egyebkent meg hulyek a kinezerek. Tankot kellett volna gyartani, az sokkal hamarabb irja nullara az erteket. Egy haz kapcsan azert mindig ott a kisertes, hogy inkabb ujitsuk fel es koltozzunk be, ahelyett, hogy lerombolnak es lenne hely ujat epiteni.

David Bowman 2010.12.20. 11:34:22

@gmower: De azt nem most építették, okoska!

David Bowman 2010.12.20. 11:36:44

@tewton: Azért hirdették meg az 1két, hogy átlagosan max 3 gyerek szülessen. És így is lett. Akkor hol a probléma?

David Bowman 2010.12.20. 11:38:51

@bz249: A tankokat is felújítják. Az USA kb. 75 óta nem gyártott új tankot.

bz249 2010.12.20. 11:41:32

@David Bowman:

Most atlagosan csaladonkent 1.7 gyerek szuletik Kinaban es 20%-kal tobb fiu, mint jany.

evil overlord (törölt) 2010.12.20. 11:46:22

@bz249: A kínaiak helyében én SSBN-be fektetném a lét. Szükség lesz rá, ha az amerikaiak felébrednek :)

@David Bowman: Az M1-et 92-ig gyártották.

evil overlord (törölt) 2010.12.20. 11:48:10

@bz249: Egyik ismerősöm már retteg, hogy Európávól fognak nőt rabolni a kínaiak :)

David Bowman 2010.12.20. 11:55:06

@evil overlord: 1enlőre onnan hoznak nőket ide, parasztfeleségnek. mondjuk inkább Vietnámból, mert azok szebbek.

evil overlord (törölt) 2010.12.20. 12:07:57

@David Bowman: Én is vigyorogni szoktam az elméletén.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2010.12.20. 13:03:31

@is: hát már ne is haragudj, de kereskedni a rabszolgatartóval, meg rabszolgát tartani nem ugyanaz.

evil overlord (törölt) 2010.12.20. 22:38:01

@David Bowman: Hehe :)
A bz áttal írt nagyon beteg nemi arány ellenére nem hiszem, hogy a kínaiak fehér ördögöket importálnának feleségnek.

David Bowman 2010.12.21. 11:31:54

@evil overlord: A fehérek sokkal szebbek. ezt ők is látják. Vagy láttál már fehér nőt, aki ferdeszeműre operáltatta magát?

evil overlord (törölt) 2010.12.21. 12:39:28

@David Bowman: Nem tudom mennyire szól a dolog a távolkeleti szélsőideálról ill. a nyugatosodásról.

Csaba111 2011.06.22. 06:54:24

@gmower:
Kedves Előttem szóló , aki nagyon elszámolta: Kína és Magyarország lakosságának aránya nem 1300 hanem 130!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
1.3 Milliárd/ 10 millió= 130
Tehát az Ön logikáját követve nem 50 ezer, hanem 500 ezer lakást jelentene a kínai helyzet Mo-on.
Egy túlnépesedett ország, mely hamarosan nagy bajban lesz. A GDP növekedés csak egy néphülyítő stat. szám, semmi több. Ahogy a GDP arányos államadósság száma is!pannon-info.hu/ingek/10-gazdasag/172-a-kormany-meg-mindig-kinaval-egy-diktaturaval-targyal-a-magyar-ipar-ujraelesztese-helyett
süti beállítások módosítása