Magyarhangya - Gyerünk a moziba be!
2010. november 10. írta: rajcsányi.gellért (ergé)

Magyarhangya - Gyerünk a moziba be!

  Izgalmas kezdeményezéssel próbálja újra a moziba csalogatni az embereket a magyarhangya mozgalom. Az Origón megjelent interjúban egy jó szándékú ötlet kibontakozásáról olvashatunk, amely újra életet lehelne a haldokló hazai moziiparba.

  „Tévéjük nincs, újságot nem olvasnak, rádiót nem hallgatnak, ha kiteszed a posztert a Flórián térre, eszükbe nem jut odanézni, az internetről szednek le minden információt” - ad egészen pontos látleletet a mai huszonévesekről a mozgalom két alapítója, Bognár Péter és Donáth Péter. És ez az a réteg, amely már teljesen hozzászokott ahhoz, hogy torrentoldalakról vagy vinyóról vinyóra másolva szerzi be a filmeket, moziba pedig évente egyszer-kétszer (vagy annyiszor sem) jut el.

  Bár a jog szerint természetesen illegális cselekedetekről van szó, ezek üldözése, betiltása, megtorlása nem vezet eredményre, semmilyen tiltással nem lehet megakadályozni a film- és zeneipart sújtó, változó fogyasztói szokásokat. Jelenleg az átlagos kihasználtság 10-11 százalék a magyarországi mozikban. Mi lenne, ha tiltás helyett csalogatással próbálnák visszaterelni a népeket az üresen kongó mozikba?

  A magyarhangya mozgalom erre törekszik: első akciójukkal országszerte, egyetlen este alatt, huszonöt vetítésen akarnak ötezer nézőt szervezni november 24-én a Kispál-búcsúkoncert filmjére, a Napozz Holddalra. „A következő projektünk egy hatfilmes bérlet lesz, amit majd decemberben hirdetünk meg az addigra elkészülő honlapunkon. Ez egy tizennyolc millió forintos projekt. Ötezer darab hat filmre szóló bérletet szeretnénk eladni kétezer forintos áron, ebből bejön tízmillió forint, a maradék nyolcmillió forintot pedig szponzorációból szeretnénk fedezni. A filmekre egyenként nem lehet jegyet váltani, csak bérlettulajdonosok nézhetik meg őket, aki lemarad róla, az nem tudja máshol megnézni. Az a célunk, hogy teltházzal menjenek ezek a vetítések, filmenként ötezer nézővel. Ezek is eseményjellegű vetítések lesznek, havi egy előadás lesz városonként egy moziban” - olvasható az interjúban.

  A mozgalom lényege, hogy ne a forgalmazók, hanem maguk a nézők döntsék el, mely filmekre kíváncsiak. „Olcsón és rizikómentesen akarunk kultúrát terjeszteni. És minél többen támogatnak bennünket, annál olcsóbbá tesszük.” Lesz egy online felület, ami összegyűjti azokat a filmes eseményeket, amikhez csatlakozni lehet azzal, hogy csoportok belerakják a saját munkájukat, vagy hozzák a közönséget. „A magyarhangya alapvetően mozgalom szeretne lenni, ugyanúgy, ahogy a második világháború előtt a szövetkezetek a Hangya mozgalomba tömörültek, hogy olcsón eljuttathassák a vásárlókhoz a termékeiket. Egyébként még nem tudjuk, hogy pontosan mi ez és ki tartozik bele. Azt tudjuk, hogy mi magyarhangyák vagyunk, és hogy azoknak, akik kultúrát akarnak fogyasztani, érdemes lesz hozzánk csatlakozniuk. Azt tapasztaljuk, hogy rengeteg ember van, aki vágyik erre, aki képben van, és mozgósítható egy ilyen alulról szerveződő dologhoz” - állítják a szervezők az Origo interjújában. Az első projekt után akár elkülönült, tematikus bérleteket is összeállítanának az ínyenceknek.

  A szimpatikus ötletbe kicsit belezavar, hogy az egyéni és közösségi aktivitásra építő (pop)kultúrmisszió rögtön az államot is belevonná a projektbe: „odáig szeretnénk eljutni, hogy a teljes költség negyedét fizeti a néző, negyedét a szponzor, negyedét az állam és negyede pedig a televíziós vásárlásokból jön. Ez mindenkinek megérné. A második bérlet már drágább lesz, de szeretnénk rávenni az államot, hogy szálljon be. Azt fogjuk mondani, hogy 'gyerekek, ha az állam támogatja, akkor nem négyezer forint lesz a bérlet, hanem csak kettő, ha nem támogatja, akkor kénytelenek vagyunk négyért adni'. Remélem, hogy lehetővé fogják tenni, hogy olcsóbban adjuk a kultúrát.

  Bár fenntartásaim vannak az állami beavatkozás, részvétel és szponzoráció szükségességével szemben, bízom benne, hogy ez a moziipart és filmrajongókat megmozgató, a világ és szokásaink változására reflektáló kezdeményezés sikerrel jár majd. A mozizás élmény, amit nem pótolhat az ilyen-olyan minőségben letöltött, laptopon megnézett filmek garmada.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr662438652

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Bűn és büntetlenség 2010.11.10. 16:55:38

Bűn és büntetlenség     A gyilkossal, a bűnössel szemben nincs erkölcs. Tisztességes elbánást csak tisztességes emberek érdemelnek és csak ezek kaphatnak. A tis...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Alfőmérnök 2010.11.10. 16:17:14

Szélmalomharc. A mozinak lőttek.

nénike · http://mandiner.hu 2010.11.10. 16:23:14

Jó lenne, ha a filmek közé bekerülne a következő lépésben Török Feri Apacsok c. új filmje.

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2010.11.10. 16:24:12

@nénike: Jó lenne, ha Török Feri eltűnne a sűllyesztőben : )

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2010.11.10. 16:28:40

@nénike: Nem ismerem az új filmet, de TF a Moszkva tér óta egyre gyengébb, egyre odakentebb filmeket készít...

nénike · http://mandiner.hu 2010.11.10. 16:39:35

videa.hu/videok/film-animacio/apacsok-reszlet-csanyi-sandor-szervet-tibor-BteZnDYM2vbwdf6w

Félmúlt - ügynök téma. Csak ennyit láttam belőle én is, de remélem, hogy nem okoz csalódást.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2010.11.10. 17:04:31

@nénike: A tervek szerint a filmet idén ősszel láthatja majd a közönség először a mozikban, majd pedig a TV2 tűzi műsorára, vélhetően 2010. október 23-án. "

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2010.11.10. 17:10:43

hat filmre szóló bérletet szeretnénk eladni kétezer forintos áron"

ilyen filmekre mint ez? kit érdekelnek.

hanem csak egy film 200-ért. akkor lenne értelme elmenni. és nem válogatni, még kit érdekel 6 béna film? e közé esetleg becsúszik egy jónak tűnő, akkor ha azt meg akarom nézni fizessek 2ezret? fenét

nem kombinálni kéne 8 film 2200 ért, 6 film 2000, 4 film 1500-ért

Bell & Sebastian 2010.11.10. 18:25:16

Ebben a hónapban még csak kétszer kúrtunk rá. Állunk az előcsarnokban mint egy yeye, böngésszük a kínálatot.
Semmi normális, csupa baromság hülyéknek. Visszadugnám az amerikai édes jó anyjába mindet!

Nem mennek moziba a népek? Nem csodálom.
Ez a kisnyúl bűzborz meg lejárt lemez, nosztalgiázzon rajta a libbant bázis, ugassák csak együtt a holdat!

martonx 2010.11.10. 18:53:22

A mozinak annyi. Ha nagyon pénzt akarnak kapni a filmekért, akkor inkább valahogy legalizálni kellene a torrentet.
Az már tényleg a halál utáni állapot, amikor egy filmet még torrenten sem tölt le senki :-D
Más kérdés, hogy miért jogsértés az, hogy a jogdíjat tartalmazó pendrive-omon, jogdíjat tartalmazó winchesteremen, és jogdíjat tartalmazó dvd-imen vannak filmek? Nem ezért építik be az árukba a jogdíjat?
Másrészt személyes használatra nem illegális a letöltés, csak az az illegális, ha ezt utána pénzért terjeszted.

neccharisnyás útonálló (törölt) 2010.11.10. 18:56:18

@Bell & Sebastian:
Ismerős helyzet. Menjünk moziba! 20 percig ülünk a gép előtt, és gondolkodunk a sok rossz néznivaló közül a "legkisebb" kakukktojáson. Pedig akkor még a kabátot se vettük fel, hogy elinduljunk.

Kispállal tán az altergenerációt akarják megszólítani. Hajrá! Rétege a nagy egésznek. A mozik jövőjét viszont az garantálná, ha a nagy halmazt sikerülne mobilizálni.

alex4427 2010.11.10. 23:03:56

A mozinak lőttek volna!? - ahogy többen is állítják.
Az nagy baj lenne. Mert moziban vagy képernyő előtt ülve filmet nézni, az ég és föld.
És nem csak hülye amerikai filmek vannak. Vannak jó amerikai filmek, sőt, vannak art-mozik is!

Egyébként az iskolák sokat tehetnének az igényes mozizás megkedveltetésért.
Ma pl. az Európa mozi nagytermét egy csomó középiskolás töltötte meg, a London river c. kiváló filmre. Meglepő csendben!
A film után pedig beszélgetés, vita kezdődött.
Ha sok ilyen iskola lenne, nem csak az Álom.net és hasonló borzalmakra mennének a fiatalok.

(marko11)

pamocsnyik 2010.11.11. 09:46:25

Szerintem alapvető hiba van a kezdeményezés gondolatmenetében... Két külön közönségről van szó. A kezdeményező - hangsúlyozom: szerintem - alapvetően a magyar alkotások közönségét, ezen belül is inkább a "művész filmek" közönségének számát kívánná növelni. A torrent oldalak letöltésein viszont nem igazán ezek a filmek a top tizesek. A mai huszonévesek pedig nem elsősorban azért monitoron keresztül műélveznek, mert a mozit nem szeretik, hanem mert nincs annyi pénzük, hogy minden őket érdeklő filmet moziban tudjanak megnézni.
Az art mozik elmaradó közönsége más okokban keresendő: jelesül abban, hogy a gyerekek nem tanulják meg a filmeket érteni, élvezni, befogadni. Legyünk őszinték: a művészfilmeknek (de rühellem ezt a kifejezést!) van egy sajátos nyelvezete, képi-, hangulati világa, amit meg kell tanulni szeretni, érteni, és még akkor sem biztos, hogy mindenki számára élvezhetőek ezek az alkotások (főleg, mert én azt érzem, hogy a magyar alkotások hangulati és képi megoldásai, gyakran témaválasztásai egyre sematikusabbak..). Ezzel szemben a populáris vonalat képviselő filmek könnyen érthetőek, emészthetőek, tehát könnyebb a befogadás, nem kell "megdolgozni" az élményért és ráadásul gyakran a látványtechnikák önmagukban eladják az amúgy teljesen üres, semmit mondó 3 órást is. Innentől kezdve szórhatja a magyar hangya a bérleteit ingyen is frutti helyett, a tömegeket nem fogja addig megszólítani vele, amíg ezt a tömeget nem nevelik befogadóvá, keresletté az arra hivatott műintézmények.

John Quentin · http://johnquentin.blog.hu/ 2010.11.11. 11:10:50

Családbarát mozi, buzi-e vagy?

1) Ha van pénz a jegyre (vagy lesz a gyerekek utáni adókedvezményből), akkor sem könnyen megoldható a kisgyerekek felügyelete a szülők mozizása idejére.

2) Hány gyerekfilm van ma a mozikban, amihez nem kell 3D szemüveget erőszakolnom a kicsi fejére?

pamocsnyik 2010.11.11. 12:17:41

@John Quentin: Minden 3D-s film megnézhető nem 3D-ben is.

Loxon · http://konzervativok.blogspot.com 2010.11.11. 19:27:33

@Alfőmérnök: @alex4427: Pont most jó moziba menni, hogy már elég üres.

tewton 2010.11.11. 19:43:56

@Loxon:
lol. képzelje, megoldottam. elromlott a szinestévém és csak fekete-fehérben mutat mindent. igazi művésztévé. és közben tudok dohányozni is :)

tewton 2010.11.11. 19:46:20

@pamocsnyik:
ott a pont. ismerős meséli, hogy 16-18 éves gyerekei nem tudnak megnézni 2000 előtti filmeket. unják, nem tudják követni, nem tetszik nekik a képminőség, stb.

bizony, egész érzékelési fogyatékos generációk járnak köztünk :)

pamocsnyik 2010.11.11. 19:54:44

@tewton: igen, és ez visszafelé is igaz. Az idősebb generáció, amennyiben nem "trenírozzák" magukat, úgy egyre kevésbé képesek feldolgozni azt a felgyorsult képi világot, azt a megnövekedett inger mennyiséget, ami mai filmek jellemzője.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.11.11. 19:58:45

@pamocsnyik:
belekeveredik, vigyázzon! egyrészt megállapítja, hogy húgyagyúak a kölkök, másrészt meg a nekik készült semmiről szóló pörgettyűkhöz igazítaná az idősebbeket. vagy az egyik, vagy a másik. a kettő együtt nem létezik.
mintha egy vénembert trenírozna, hogy újból kapjon rá a korai magömlésre. :)

Alfőmérnök 2010.11.11. 21:54:21

@pamocsnyik: Ha TV-t, reklámokat meg ilyeneket néz (márpedig többnyire néznek), akkor az idősebb generáció is automatice trenirozódik a felgyorsult - "MTV-s" - képi világra.
Másrészt az artfilm/közönségfilm közti különbség legkevésbé a lassú/gyors koordinátarendszer mentén közelíthető meg. (Sőt, vannak kifejezetten képileg túltelített artfilmek, pl. Greenaway.)
Érdemes megjegyezni, hogy a mai "művészfilmek" 99%-a is fos. Az ok: ez is ipar, a pénz, a politika diktálják a divatokat, a fesztiváldíjakat, és ezen keresztül persze azt, hogy milyen filmek készülnek el.

pamocsnyik 2010.11.12. 22:19:06

@Grift: ha bele, ha nem, a kölykök, ha nem is húgyagyúak, de közelítenek... és ha nem vigyázunk baj lesz.

Az "öregeket" meg műélvezeti szempontból nem biztos, hogy közelíteni érdemes, mert nem biztos, hogy annyira figyelemre méltók a hálivúdi termékek, hogy erőfeszítést kelljen tenniük, viszont a világ egy bizonyos szegmense el fog mellettük haladni...

pamocsnyik 2010.11.12. 22:24:03

@Alfőmérnök: Igaza lehet elvben, viszont az én személyes tapasztalatom az, hogy a szüleimnek is egyre gyakrabban kell elmagyaráznom, hogy miről szól a reklám, adott esetben mi volt benne a pláne... tehát már most nem tudják követni őket, pedig annyira még nem idősek...
Egyébként én a cikkből kiindulva, elsősorban magyar alkotásokra gondoltam és azokkal kapcsolatban nekem a képi lassúság az, ami beugrik, nem tudom, hogy amit emlegetsz, az milyen nemzetiségű... mivel műveletlen tahó vagyok, ezért szimplán lehet, hogy magyar, csak nem ismerem... :-)

tewton 2010.11.12. 22:26:04

@pamocsnyik:
próbáltam a múltkor befogadni az avatárt, mint mai kurrens mozit. a lényeg: a kapitalista fehérember gonosz és forráséhes, és még az égigérő paszulyt is elpusztítja.

ezt el lehetne mondani huntingtonnal is, meg eliádéval is. de minek?

Alfőmérnök 2010.11.12. 23:00:36

@pamocsnyik: Amit emlegettem, az angol, de nem csak te tehetsz róla, a legújabb filmjét pl. nem is forgalmazták MO-n.
www.youtube.com/watch?v=uZ1fvZOAYSM

Amúgy, persze, a "művészfilmek" többsége a lassúság miatt fogyasztható nehezen a többségnek, de emellett létezik olyan is, aminek a befogadását az információk, kulturális kódok gyors, nehezen feldolgozható áramlása nehezíti meg.

pamocsnyik 2010.11.16. 19:38:47

@tewton: az Avatart hagyja kérem, ne is említse előttem, olyan számomra, mintha vörös posztót lengetne... :-D

pamocsnyik 2010.11.16. 19:41:57

@Alfőmérnök: Igen, ez így van. Ezért mondtam, hogy a generációkat meg kell tanítani érteni, értelmezni, s persze mint minden művészeti ág értéséhez, nem árt egy kis alapműveltség... ami manapság kihalóban, hiszen minek azt, Bartók életét soha életében nem fogja használni az a bödös kölök, miközben marketingmenedzsel...

neccharisnyás útonálló (törölt) 2010.11.16. 21:56:34

@pamocsnyik:
Furcsa dolog ez. Mármint hogy milyen dolgok között alakulhat ki kapcsolat. Mióta mélyebben foglalkozom a történelemmel, nyitottabbá váltam az irodalom felé is. Jobban is értem, teljesen más megvilágításba helyezi a művet a történelmi háttér, illetve az irodalmon keresztül belelátni az akkor élt emberek fejébe, hogy hogyan birkóztak meg szellemileg a rajtuk kívül álló, de életüket befolyásoló eseményekkel, milyen eszmék, szellemi irányzatok voltak rájuk hatással.

Másik. Amióta a netről szerzem be a híreket, információkat, jobban igénylem a nyomtatott dolgokat, mint valaha. Pedig mindig is meg tudta hozni a kedvem egy-egy 3-4 évtizedes, sárguló lapú, keménykötésű, csuklóerősítésre is alkalmas könyv, de újabban kell még mellé némi sajtótermék. Napilap, szakfolyóirat.

Vagy csak öregszem.
süti beállítások módosítása