New Yorkból mosolyog a Balaton lánya - Múzeum 2.0
2010. szeptember 27. írta: rajcsányi.gellért (ergé)

New Yorkból mosolyog a Balaton lánya - Múzeum 2.0

 

  Kíváncsiak vagyunk Turner ecsetvonásaira? Ismerősnek jelöltük a múzeum macskáját? Követjük-e Twitteren a muzeológus blogját? Az internet, a webkettő megváltoztatta az életünket, és a technológiai fejlődésből a múzeumok, valamint a kultúra egyéb szentélyei is profitálhatnak - feltéve, ha felismerik a lehetőségeiket.

  Nem kívánnék belemenni az Örök Kérdések egyikébe, miszerint hanyatlik-e a civilizáció, és butul-e az emberiség / a magyarság / mi mindannyian? Én csak annyit jegyeznék meg halkan: egy kis kultúrpesszimizmus senkinek sem árt. Az viszont tény, hogy információszerzési, művelődési szokásaink drasztikusan átalakultak: mindenre a neten keresünk rá először, és csak remélhetjük, hogy a talált információk nagyjából pontosak.

  Lássunk néhány példát, milyen eredményeket hozhat a közgyűjtemények okos online jelenléte: a New York Public Library, a Nagy Alma közkönyvtára az elmúlt években digitalizálta gyűjteményét, most már mintegy 700 ezer fotón keresztül böngészhetjük a hatalmas könyvtár archívumát. Tettem egy próbát, beírtam: „Hungarian”. 1151 találatot adott a kereső, köztük 18-19. századi magyar katonákat ábrázoló metszeteket, régi, részletes magyarországi térképeket, a MA című avantgárd folyóirat korabeli borítóit, stb. Lokálpatrióta próbaként a "Balaton" szóra is rákerestem, így akadtam a fenti szép illusztrációra a Balaton lányáról. Ha apróságokról is van szó, akkor is fontos tény, hogy az NYPL digitalizásával a magyar kultúrkincs és az érdeklődő nagyközönség is gyarapodott néhány, eddig katalógusok, raktárak mélyés porosodó, magyar vonatkozású régiséggel. És még mennyi mindentt rejthetnek magukban a világ különböző gyűjteményei!

  Az online világ iránt érdeklődő muzeológusok számtalan példát találhatnak a múzeumok webkettesedésére. A Szépművészeti Múzeum folyóiratában, a MúzeumCaféban olvastam arról: Carl Malamud, az átláthatóság mozgalmára megelégelte, hogy a tekintélyes Smithsonian történelmi fotótárát nehezen lehet elérni a neten. Fogta magát, és letöltötte a több mint hatezer fotót, majd feltöltötte őket a Flickr nevű fotómegosztó oldalra. A tettre már felfigyelt a Smithsonian, de nem a törlésre szólított fel, hanem épp ellenkezőleg: csatlakozott a Flickr Commons mozgalomhoz. A New York-i Museum of Modern Art az iTunes University-re tölti föl művészeti előadásait. A londoni National Gallery honlapján óriási felbontásban böngészhetjük az egyes festményeket, ha kell, akkor a 16. századi festmény hátterében megbújó várkastély ablakait nagyíthatjuk ki a monitor méretére. Így közelebb kerülhetünk a Művész ecsetvonásaihoz, technikájához is, és számos apró részletet fedezhet fel a képeken az, aki igazán érdeklődik irántuk.

  Amennyiben az archív fotógalériákat is kulturális kincsnek tekintjük (én mindenképpen), akkor az amerikai LIFE magazin és a Google képkereső együttműködését, és blogunk nagy kedvencét, a magyar Fortepan oldalt is megemlíthetjük, mint nagyszerű példát a web és közös emlékezetünk egymásratalálására.

  Érdemes kitérni még két honlapra, a Terminartors-ra és a Web Gallery of Artra. Két online festménygalériáról van szó, amelyek a világ legfontosabb festményeinek gyűjteményeként működnének, ha a két projekt teljesen ki tudná nőni magát. Meglepődtem amikor megtudtam: két magyar vállalkozásról van szó. Elégedetten konstatáltam, hogy kedvenc festőmnek, Turnernek számos művét tartalmazza, jó minőségben mindkét oldal. A két projekt nem hazai, hanem világméretű célokat szolgálna, ha tovább tudnának fejlődni.

 

Turner-részlet a National Gallery böngészőjéből

  Fordítsuk le mindezt magyar viszonylatokra: igen, a digitalizálás (professzionális szinten) sok pénzt, befektetést, munkaerőt igényel, és semmilyen szinten nem lehet összehasonlítani nagy amerikai múzeumok és kisebb magyar kiállítóhelyek lehetőségeit. De ezzel még nem kell legyinteni az egészre (a patópálság egyébként sem progresszív megoldás a 21. század kihívásaira).

  Az online jelenlétnek ugyanis vannak olyan szegmensei, amelyek nem hogy sok pénzbe nem kerülnek, hanem egyenesen ingyen állnak a rendelkezésre. Mi akadályoz meg egy hazai múzeumot abban, hogy blog-, Iwiw- (khm), Facebook-oldalt avagy Twitter-csatornát indítson? Vagy hogy a múzeumnak legyen egy Wikipedia-oldala, amelyen a lényeges információk, a gyűjtemény összefoglalása megtalálható a keresők számára. A pofás, ízléses honlap már egy második lépés, amibe megéri befektetni.

  De nincs pénz! - hallom ide a választ. Úgy tűnik, itt az ideje - a tartózkodást legyűrve - nyitni a múzeumoknak a magánszféra, a piac, a mecénások felé. A kilencvenes évek vadkapitalizmusa után az elmúlt időszakban csak-csak megjelent az új magyar mecénásréteg (nagyvállalatoktól az igényes és polgári létet megteremteni kívánó magánszemélyekig). A mecenatúra még gyerekcipőben jár, de múzeumaink, közgyűjteményeink kincseinek digitalizálása egy olyan feladat, amely szinte kiált egy jószándékú mecénás után.

  És ne feledkezzünk el arról sem: egy 21. századi kultúrpolitikának (ha már az államnak és az önkormányzatoknak mindenképp szerepet kell vállalniuk a kultúrában) egyik elsődleges feladata lehetne a magyar kultúrkincs digitalizálása, vagyis egy (több) olyan jól elérhető, jól kereshető archívum létrehozása, amelyekben az utánunk jövő, szinte kizárólag az internetet használó, azon keresztül művelődő, ismereteket szerző nemzedékek is találkozhatnak múltunkkal. A váltás, a változás ezekben az években zajlik.

  A MúzeumCafé munkatársaként az elmúlt időszakban több hazai múzeum, kiállítóhely vezetőjével, dolgozójával volt alkalmam beszélgetni. Nem akarok a fellegekben járni: sok helyen a múzeumok létezése és mindennapi fenntartása okoz gondokat. Egy helyen a fiatal, agilis új vezető azzal kezdte a munkát, hogy csinált az intézménynek egy darab e-mailcímet, mert az sem volt még addig. Máshol a munkatársak, vezetővel bezárólag a saját két kezükkel végeznek el javításokat, állagmegóvásokat a beázó, hámló vakolatú épületeken. A magyar muzeológusok intézményeik megmaradásáért küzdenek minden nap. Mégis azt hiszem: az online világban való megjelenésük, jelenlétük erősítése is ezt a fennmaradást, a magyar és nemzetközi kultúrkincs továbbörökítését szolgálja.

*

  A témáról, a múzeumok online jelenlétéről beszélgetünk Bátorfy Attilával, a Kreatív munkatársával és Vízy Dorka műsorvezetővel hétfő délután fél négytől a Kossuth Rádión.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr282326799

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Téglagyári Megálló 2010.09.27. 14:50:56

"De nincs pénz! - hallom ide a választ. Úgy tűnik, itt az ideje - a tartózkodást legyűrve - nyitni a múzeumoknak a magánszféra, a piac, a mecénások felé."

Nos, egy nagyon szomorú történetet kell megosztanom. Egy hazai múzeumban a jegyvásárláskor az orrom alá nyomtak egy kinyomtatott url-t, hogy ezt gépeljem be, szavazzak a Múzeumra, amely ha megnyeri ezt a klikkolós versenyt, akkor nyer valami összeget márketingre. A múzeum egyébként díjakat nyert a felújítása miatt, de úgy tűnik, hogy a márketing nem volt benne a költségvetésében! Hát itt tartunk.

Danis 2010.09.27. 14:51:31

Egy nevet elírtatok... Az terminaRtors.

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2010.09.27. 15:05:09

@Danis: jav :)@Téglagyári Megálló: hát igen, de most már számos ingyen eszköz áll rendelkezésre a marketinghez és a múzeum körüli felhajtáshoz, csak tudni kell élni velük.

Téglagyári Megálló 2010.09.27. 15:07:58

@rajcsányi.gellért (ergé):

Ja, csak olyanok nem tudnak márketinget csinálni, akik ezt még mindig a Központtól várják.

felhasznalo · http://gyermekszoba.blog.hu 2010.09.27. 15:15:22

Mondjuk, az is vicces eset volt, mikor a Szépművészeti pénztárában a néni azt kérte, mikor meglátta a kezemben a kártyát, fizessek inkább készpénzzel, mert ugyan van terminál, de ő nem tudja, hogyan kell használni...

tistedur 2010.09.27. 20:23:47

@rajcsányi.gellért (ergé): a múzeumok annak örülnek, ha a villanyszámlát ki tudják fizetni..szép dolog a digitalizálás, meg a mecenatúra, csak jó lenne már látni belőle valamit.

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2010.09.27. 21:14:26

igen, erről is írtam a cikkben. ahogy arról is: ingyen marketingeszközök állnak rendelkezésre (közösségi hálók, blog stb), amiket lehetne használni.

ez persze új készségeket kíván, ezt elismerem. de 2010-ben nem lehet poros raktárban dohogva szidni a hanyatló civilizációt, mert nem hallja meg senki sem. Ahhoz, h. az emberek betérjenek a múzeumba, eléjük kell menni, meg kell szólítani őket, be kell hozni őket - illetve: mindennapi életükbe kell csepegtetni a kultúrát, a magaskultúrát.

Téglagyári Megálló 2010.09.27. 21:16:15

@rajcsányi.gellért (ergé):

Nem tudod elképzelni, mennyire nem webkettes a magyar közszféra.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.09.27. 21:22:17

@rajcsányi.gellért (ergé):

Milliárdokat szórnak szét sz*rra-f*sra, mikor fillérekből föl lehetne a pakolni a Világhálóra jóformán az egész magyar kultúrát. Ez semmi más, mint elhatározás, döntés kérdése. Azért (is) tartjuk az államot, azért fizetjük a kormányt, hogy ezt a döntést meghozzák és végrehajtassák. Ha nem teszik, alkalmatlanok. Ha nem látják be, hogy ez "a mi harcunk", akkor semmi keresnivalójuk a hatalomban:-) Ne a múzeumi, kultintézményi hivatalnokoktól várják/várjuk, hogy kreatívak legyenek (ha azok, az remek, és támogatást érdemelnek az ötleteik), hanem módszeresen, az egyik legfontosabb nemzetstratégiai feladatnak tekintve neki kell látni kultúránk világhálós elérhetőségének biztosításához:-)

ü
bbjnick

Téglagyári Megálló 2010.09.27. 21:24:54

@bbjnick:

"mikor fillérekből föl lehetne a pakolni a Világhálóra jóformán az egész magyar kultúrát. "

Ebben azért kételkednék. Nem olcsó mulatság az ilyesmi.

tistedur 2010.09.27. 21:36:54

@rajcsányi.gellért (ergé): dohogni a kultúra hanyatlásán tölgy szokott :)
amíg az a gond, hogy egyáltalán megmaradjon gy gyűjtemény, nem a web2 fogja kitölteni a múzeológus életét.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.09.27. 21:54:28

@bbjnick:

ez így van. jelenleg meg az van, hogy egy átlagos, nem sztár múzeumban négy órában minimálbér feléért, vagy közalkalmazotti fospénzért nyolc órában alkalmaznak informatikust. na most el lehet képzelni a szakértelmet amit meg lehet venni informatikában 120 bruttóért. tudok olyan múzeumról, ahol kiszámolták, hogy a teljes digitalizálás az öt éves teljes költségvetési támogatásukba kerülne.
persze mondjuk a teljesen felesleges nemzeti színház éves költségvetése sok mindenre elég lenne. :)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.09.27. 21:58:24

@Téglagyári Megálló:

Úgy biztosan nem olcsó, ha haveri infós cégek százmilkákat nyúlnak le azért, hogy semmit se csináljanak vagy, ami még rosszabb, szétk*reljanak és romjaiban otthagyjanak már meglévő adatbázisokat (mindegyikre van szépszámmal példa).

Én magam össze tudnék állítani ismerőseimből egy olyan kiscsapatot, akik ezt a munkát kellő érzékenységgel, szakszerűen és szisztematikusan el tudnák kezdeni. Ez csak szándék és döntés kérdése:-|

Szerintem:-)

ü
bbjnick

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2010.09.27. 22:04:58

@bbjnick: ugye sztori az is, hogy a Fortepant néhány lelkes ember hozta létre nulla pénzből, illetve némi saját költséggel; és ott van a Magyar Nemzeti Múzeum fotóarchívuma, nagyjából ugyanarról az időszakról, nagyjából hasonló fotógyűjteménnyel, de tömegek számára elérhetetlenül, raktárak mélyén, elzárva.

Alfőmérnök 2010.09.27. 22:08:41

@rajcsányi.gellért (ergé): Azért a Fortepanosoknak annyi könnyebségük volt, hogy jogdíjat nem kellett fizetniük (asszem).

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.09.27. 22:09:04

@rajcsányi.gellért (ergé):
lehet valaki újságíró, aki ugye mindenhez nem ért, az ismert bonmot szerint, de azért egy közgyűjtemény digitalizását ne keverjük mán egy ahogy lesz úgy lesz képgyűjteménnyel, legyen az bármennyire is fasza. szerinted néhány süvölvény menjen be a múziumba, azt amit ottan talál, pakolja fel a netre. mondjuk rendszerezésre a mai világban nincs szükség. a neten.

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2010.09.27. 22:10:14

@Alfőmérnök: nem kellett, épp ellenkezőleg, kidobott fotókból, szanálásokból, lomtalanításokból, illetve privát gyűjtemények felajánlásából gyűjtötték a képeket, és azokat most sem tartják a magukénak.

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2010.09.27. 22:12:50

@Grift: nem keverem össze, csak hát a világ változására is jó példa: az amatőr (de ihletett!) fotógyűjtemény bejárja a sajtót, a közbeszédet, hat az emberekre, élénkíti a privát és kollektív emlékezetet, miközben a múzeum ül a maga titkos kincsein. És az MNM lehetőségei még mindig jóval nagyobbak, mint a kis fővárosi és vidéki gyűjteményeké.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.09.27. 22:15:43

@rajcsányi.gellért (ergé):
arra példa, hogy egy véletlenszerű gyűjtemény a mai silány korban nagyobb visszhangot vált ki, mint egy feldolgozott tudományos anyag.
a fortepan kulturális bulvár. a múzeum tudomány.
azzal együtt, és továbbra is egyetértve veled és bbjnickkel, a múzeumoknak is mindent fel kéne pakolni.
csak nincs rá pénz. sem állami, sem szponzori. szponzori? ugyan.

tistedur 2010.09.27. 22:17:38

@rajcsányi.gellért (ergé): szerintem is lenyűgözné a világot több ezer tárgyfotó, meg ásatási pillanatkép.meg az ásatási dokumentációk ezrei..:)

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2010.09.27. 22:20:13

@Grift: a poszt (meg a mai rádiózásunk) nem csak a digitalizálásról, hanem en bloc az online jelenlétről szólt, arról, hogy miként tudnak a weben megjelenni, élni, túlélni a múzeumok.

Múzeumi digitális igazgatónak lenni ma a legmenőbb munkák egyike jobb helyeken :)

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2010.09.27. 22:21:24

@tistedur: szelekció, szelekció.

addig is, nézegessenek nagyon közelről remekműveket: www.nationalgallery.org.uk/artists/

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.09.27. 22:21:37

@rajcsányi.gellért (ergé): & @Grift:

Arra való a kultusztárca, hogy a megfelelő embereket egy-egy adott feladatra megtalálja. magyarország informatikai nagyhatalom. Biztos nem elegáns, ha erre hivatkozok, de magam is ismerek olyan világjárt, világcégek globális adatbázisait létrehozó (és nagykultúrájú) szakembert, aki egy ilyen feladatot nem csak megértene, de meg is tudná oldani. Ezeket az embereket a hatalomnak meg kell keresni és a megfelelő helyekre odapakolni (és a politikai játszmázásból kihagyva, hagynia kellene dolgozni őket).

Az egyéni (civil) kezdeményezések valószínűleg minden további nélkül beköthetők/beilleszthetők egy egy nagy nemzeti kulturális "adatbázisba":-)

ü
bbjnick

tistedur 2010.09.27. 22:30:19

@rajcsányi.gellért (ergé): ja, hogy van érdekes kultúra, meg érdektelen :)
mert érdekes magaskultúra többezer százéves fotó pljancsi bácsiról a horváth-kertben stb, de a 18. bronzkori urna meg unalmas :)

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2010.09.27. 22:36:27

@tistedur: ajjaj, most már a blockbuster kontra szakmaiság vitánál tartunk? vigyázat, én a Szépmű pártján állok ;)

tistedur 2010.09.27. 22:37:39

@rajcsányi.gellért (ergé): a szépmű pártján lehet állni, de minek :P

tistedur 2010.09.27. 22:41:52

@rajcsányi.gellért (ergé): a példáid a blockbusterről szólnak-és ez az ami eladható. a múzeumok pedig elsősorban a szakmaiságot képviselték nálunk-hogy meddig marad ez így, az egy jó kérdés. el lehet adni a képeket, a festett fabútorokat, a szép nyergeket, a szőnyegeket, az asztali ezüstneműt és az ékszereket...esetleg egyes jelentősebb régészeti anyagokat is, ha elég sok nemesfém van benne. a többi meg mehet a levesbe :(

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.09.27. 23:12:55

@tistedur:

Álbalhénak gondolom a "blockbuster" contra "szakmaiság" vitát. Ha komolyan gondoljuk a kultúra világhálós megjelenítését, akkor ott mindkettőnek helye van: nem csak a kirakatnak, de a raktárnak is:-)

ü
bbjnick

tistedur 2010.09.27. 23:23:11

@bbjnick: ez szép gondolat-de ennek ára van, elég nagy ára., és ezt az árat nehéz kiverni akár az államból, akár a szponzorokból...ráadásul elképzelhetetlen mennyiségű anyagról van szó: valóban kell valamiféle szelekció.
engem itt egy dolog zavar: rg felületessége. mert ami ma van, amiről ő beszélt itt fent a cikkében, az csak a felszín vakargatása, csont a kutyáknak...sznob, kispolgári, sekélyes, kényelmes.

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2010.09.27. 23:32:39

@tistedur: ha felvetünk egy problémát egy nem szakmai blog keretei között, nem szakmai közönségnek, akkor honnan induljunk el a téma megvitatására, és meddig terjedjen egy blogposzt mélysége, részletezettsége?

komolyan kíváncsi vagyok.

tewton 2010.09.27. 23:37:26

@tistedur:
jáj. már megint ergét báncsák!
mondom akkor magának is, ergé _nem_ bölcsész!
na.

Alfőmérnök 2010.09.27. 23:41:34

@tewton: Ezt a "jáj"-ozást szerintem fejjezzük be. Olyan buzis. TM-hez még csak-csak illik, de magához nem. :))

tewton 2010.09.27. 23:42:52

@rajcsányi.gellért (ergé):
másrészt meg jobb vigyázni a nemszakmaival. az ember kicsit nem figyel, és rögtön kiderül, hány művészethez meg ilyemihez értő ember kommentel itt a mandineren.

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2010.09.27. 23:46:19

@tewton: persze, és ennek örülünk is! az ehhez hasonló blogposztok célja részben az is, hogy előcsalogassa és véleményalkotásra serkentse a hozzáértőket.

tistedur 2010.09.27. 23:49:56

@rajcsányi.gellért (ergé): talán az alapoktól :) mert a magyar múzeumok problémája nem az, hogy nem ismerik a web2-t. te ismered a múzeumok helyzetét-szerinted nem lehetne írni a múzeumok vergődéséről? ez nem szakmai közönség, nem szakmai blog-lehet, hogy érdekes lenne a művelt közönségnek egy kis betekintés ebbe a furcsa világba. talán lennének közöttük olyanok, akik segítenének egy-egy kisebb projektben valamelyik intézménynek. ez szerintem fontosabb lenne, mint arról írni, hogy miért rejtőzködik a mnm fotótára.
lehet, hogy az amit írtam, az sértő volt, de nem téged akartalak megsérteni-csak dühös lettem, mert látom, hogy hogyan rohasztják szét a még működő rendszert.

tistedur 2010.09.27. 23:50:57

@tewton: én nem bántom ergét, érte haragszom, nem ellene

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.09.27. 23:54:14

@tistedur: & @rajcsányi.gellért (ergé):

Szemléleti kérdés! Ha Klebelsberg írásai fenn volnának a Világhálón, mindjárt belinkelném azokat:-) De nincsenek!!!:-/ Miért is???

Valami nagy baj van a szemlélettel. Valami blokkolja a cselekvést. Az államnak nem húzódoznia kell a feladatok elől, hanem --- mindenkori erejéhez mérten --- el kell látnia azokat, a szponzoroknak pedig nem "lapokat kell osztogatnia", hanem örülnie kell, hogy szerepet kaphatnak a nemzeti kultúra nevű nagy "biznicben" (ki jár rosszabbul, ha kizárjuk belőle őket???).

Világos célok, egyértelmű értékrend, határozott cselekvés, jutunk ameddig jutunk (nyilván a végére sohasem --- még szerencse, akkor lennénk csak sz*rban, ha már egy "befejezett" kultúra volnánk), de tesszük a dolgunkat.

ü
bbjnick

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2010.09.27. 23:59:24

@tistedur: dehogy sértő, amit írtál :) a poszt témája onnan jött, hogy ez volt beszélgetésünk kiindulópontja a rádióban, és aztán megírtam róla a véleményemet a blogra. Ez egy szerény, szűkre szabott véleménycikk egy józan, vmennyire tájékozott kultúrafogyasztó újságíró szemszögéből, hiszen nem tartom magamat alkalmasnak, kellően képzettnek arra, hogy kinyilatkoztassak a múzeumok helyzetéről

Külsősként munkatársa vagyok a MúzeumCafénak, de ott is csak kérdezek, nem válaszolok (még szép :)

A következő számban lesz egy nagyinterjúm a szegedi Móra Ferenc Múzeum igazgatójával, Zombori Istvánnal, a rákövetkezőben Maurer Dórával, az aktuális számban pedig van egy interjúm Radnóti Sándorral, aki pl. sok okos dolgot mondott a blockbuster vitáról.

Leskelődő 2010.09.28. 00:03:34

Tudták, hogy a Magyar Elektronikus Könyvtárat néhány lelkes könyvtáros kezdeményezte 1994-ben?
www.mek.oszk.hu/html/tortenet.html

@tistedur: "talán lennének közöttük olyanok, akik segítenének egy-egy kisebb projektben valamelyik intézménynek."
Jó hogy mondja :) A MEK ezt is írja magáról:
"bárki a legkisebb mértékben és a legegyszerűbb eszközökkel is részt vehet a könyvtár fejlesztésében és az állomány gyarapításában: Felajánlhat saját műveket vagy mások számítógépre vitt írásait, feltéve, hogy ezzel nem sérti azok copyright jogait. Átvételre, archiválásra javasolhat más szervereken levő anyagokat, segíthet a dokumentumok különböző formátumra való átalakításában, vagy egyszerűen csak a MEK népszerűsítésében. Munkával vagy pénzzel egyaránt támogathatja az ország első számú virtuális könyvtárának építését. További információk az Irattárban és a GY.I.K. oldalon találhatók, vagy elektronikus levélben kérhetők."

Á, és ezt ismerik?
www.kepkonyvtar.hu/

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2010.09.28. 00:05:51

@Leskelődő: jó, hogy említed a MEK-et, igen, kapcsolódik a témához, eszembe is jutott, hogy 2 éve írtam a sztoriról egy riportot:
zona.hu/article/1365/archivalnak-a-netet-a-digitalis-kozepkor-lovagjai.html

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2010.09.28. 00:20:10

@tistedur: most gépelem Maurer Dórát, benne vagyok a témában egész este...

Leskelődő 2010.09.28. 00:40:06

@rajcsányi.gellért (ergé):
Klassz! :)
Akkor te még talán arról is tudsz, hogy az országos digitalizálási program 2009-ben kis híján megbukott, mikor a kiemelt beruházások közül törölték a budai Vár felújítását
index.hu/belfold/budapest/2009/03/10/befulladt_budapesti_nagyberuhazasok_top10/

Valami rejtélyes, bürokratikus okból abba volt besuvasztva a digitalizálás is. Azóta, ha jól tudom, csurrant valami pénz, de nem annyi, nem úgy, nem arra...
Pedig - és ezt @bbjnick: -nek is mondom - a stratégiai terv már 2005-ben elkészült :(
"A nemzeti kulturális örökség részeként a könyvtári dokumentumok digitalizálása alapvető fontosságú társadalmi érdek és megkerülhetetlen állami feladat" .
Ergé, légy szíves, a jövőben se feledkezz meg a MEK-ről! Nagyon megérdemlik a népszerűsítést :)

Leskelődő 2010.09.28. 00:42:49

Blogmotor, még ne aludj!

Téglagyári Megálló 2010.09.28. 07:37:58

@Alfőmérnök:

No, itt se vagyok, maga meg oldalvág. Egyébként ez nem buzis, hanem zs... belvárosias akar lenni, legalább részemről.

Alfőmérnök 2010.09.28. 08:12:17

@Téglagyári Megálló: Nem tudom honnan jön, de - bár ez magánügy - engem mindig is idegesített.

tewton 2010.09.28. 11:54:23

@Alfőmérnök: @Grift: @Téglagyári Megálló:

ojvé, ojvé, ne legyen intoleráncs.
van, aki ebben a formában fejezi ki a másság egzotikuma iránti mittudoménmijét .)
süti beállítások módosítása