Balog Zoltán, a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium társadalmi felzárkózásért felelős államtitkára szerdán egy bajnai konferencián arról beszélt: a roma integráció érdekében minél több olyan egyházi iskolára lenne szükség, ahol többségében roma diákok tanulnak. Osztolykán Ágnes, az LMP képviselője szerint a nyilatkozat kirekesztőnek minősíthető. „Az LMP is egyetért azzal, hogy ezeken a területeken az egyház segítséget nyújtson, de csak a középfokú oktatás szintjén. Az LMP egyébként már régóta azt vallja: az iskola mindenki iskolája és nem a szegregációt kell erősíteni, nem látszatintézkedéseket kell tenni, hanem valós integrációs folyamatokat kell elindítani. A romák integrációjáról való gondolkodás és az erről való nyilatkozás részletes szakmai egyeztetést igényel. Tisztán és világosan kell fogalmazni, hogy ne legyenek olyan félreértések, amelyekből hosszú távú következtetéseket vonhatnak le” - mondta Osztolykán.
Az utolsó két mondat lufi, hablaty, igazi politikusi mellébeszélés, ami azt látszik bizonyítani, hogy nem lehet más a politika. Úgy tűnik, csak kibújik a doktrínér liberalizmus szöge az LMP zsákjából. Eddig úgy tűnt, az LMP nem olyan PC módon nyúl a cigánykérdéshez, mint az SZDSZ tette, belvárosi fehér szociológuskesztyűben, orrcsipesszel.
Nem, nem az egyházi iskolákkal van a baj a zöldek szerint (legalábbis ennek nem adták bizonyságát), hanem azzal, hogy az államtitká külön iskolákban okítaná a cigányokat. Azaz integrálás helyett szegregál. Eddig a baloldal kiváltsága volt a mítosztalanítás az előző egy-kétszáz évben, ideje, hogy a jobboldal is mítosztalanítson pár dolgot. Ilyen az integráció. Mítosztalanítsuk az integrációt! Mármint azt, hogy a cigányok elfogadtatásához és a "többségi társadalom"-ba való egészséges beillesztéséhez az egyetlen üdvözítő út a mindenáron való iskolai integráció.
Ezt már elkezdte Sólyom László is, akit ugye az LMP szívesen látott volna, mint újrázó államfőt (én is). Ő azt mondta: „a gyerekek puszta összeültetése egy osztályba nem old meg semmit". A szegregáció pozitív példájaként, sikeres intézményként említette a pécsi Gandhi Gimnáziumot. A cigány és nem cigány tanulók együtt tanulására pedig Magyarmecskét említette meg sikeres példaként.”
A Gandhi Gimnázium márpedig nem az összeültetésről szól. Az LMP nyilván úgy gondolkodik, hogy már kis korban össze kell szoktatni a magyarokat a cigányokkal, mert ekkor még alakíthatóak a gyerekek, jobban lehet őket kondic szocializálni, és akkor majd felnőttként már természetes lesz számukra a tolerancia.
*
A baj az, hogy a kisgyerekek nem így működnek. Sem cigánynak, sem semmiféle külső ismertetőjeggyel rendelkezőnek nem kell lenni ahhoz, hogy egy osztály kiutáljon valakit. Felmérés nincs erről, nem is kell, de gyanítom, hogy az ország általános iskolás osztályianak jórészében van aktuális kiutált. De hogy klikkek minden osztályban vannak, az viszont biztos. Egy kisgyerek elég szókimondó, nem nagyon fogja megkímélni a társait. „Téged most utálunk.”
Azaz ha egy, a magyarokétől eltérő családi környezetből érkező, eltérő szokásokkal rendelkező cigánygyereket beültetnek egy magyar osztályba, akkor ugyan az illető fizikailag-topográfiailag integrálva lesz, viszont jó eséllyel fogják nagy ívben elkerülni az osztálytársai. Persze az is lehet, hogy tényleg befogadják, és később már természetes lesz számukra a cigányok eltérő kultúrája, szóval a dolog többesélyes.
Például biztosan nem lenne baj egy középosztálybeli cigány zenészcsalád gyermekével, aki azonban tuti nem akarná lepukkant putrikból érkező cigányok közé beadni a gyerekét. Ha annak jók a képességei, akkor egy erős elitsuliban vagy művészeti szakközépben fog kikötni, például a Rajkó Zenekar Talentum iskolájában.
Családunkban felülreprezentáltak a pedagógusok (persze az összes reakciós, és örülnek, hogy Hoffmann Rózsa lett a oktatási ügyek felelőse, így a felmérésem nem reprezentatív), és ők azt mondják, tapasztalatuk szerint a jobb módú cigányok nem igazán karolják fel szegényebb társaikat, inkább igyekeznek elkerülni őket, és betagozódni a többségi társadalomba. Ez persze nem áll az illegális módon maguknak jómódot teremtőkre.
*
Mindez nem azt jelenti, hogy a cigányokat csakis külön lehet tanítani. Nem. Viszont a mindenáron iskolai integrációt vegyük már le a napirendről, és az LMP-seket nagyon gyorsan ki fogom húzni a normálisnak tűnő politikusok listájáról (amely listámon sokuk tanyázott világnézeti egyet nem értésünk ellenére), ha ilyen fafej módon állnak hozzá a kérdéshez.
Felhívnám ugyanakkor figyelmüket az egyházak cigánypasztorációs tevékenységére, és arra, hogy az esztergomi ferences gimnázium igazgatóját épp most tüntették ki azért, mert Bajnán és Nagysápon a felnőtt cigány népesség számára három, illetve két évvel ezelőtt esti tagozatú gimnáziumi képzést indított be. Szegregálás, fuj. Persze gondolom ez nem bántja az LMP-t, mert felnőtt cigányok felzárkóztatásáról szól, nem pedig kicsik alapfokú oktatásáról. Ugyanakkor rengeteg szegény családból származó cigányt (és magyart is) meg kell tanítani arra, hogy miként kell viselkedni egy iskolában.
Aztán ugye ott van az a lehetőség, hogy a szülők a nemkívánatos osztálytársak miatt kiveszik a gyereket a suliból. Ha egy gyermeken, legyen az akár cigány, túl sok a szocializálni való, nem fogja mindenki megvárni, míg megtanulják az együttélés szabályait. Ez már csak így van, a szülők sajnos elmaradott állatfajta, akiknek nem a tolerancia az első. (Apropó, tolerancia: „Engem ne toleráljanak, engem szeressenek!” - kiáltott fel egyszer egy rabbi.) Márpedig az iskolaváltás jogát elvenni nem lenne túl elegáns akció. Persze az világos, hogy nem kell tömeges iskolaváltásoktól és az osztályteremben magukra maradó roma gyerekektől tartani, hál' Istennek.
Milyen elmaradott dolog már, egyházi cigányiskola! Vahh! Pedig - akár egyházi, akár nem - sok ilyenre lenne szükség, ráadásul a többségében cigányok lakta területeken nehéz lenne nem ilyet csinálni. Arról nem is beszélve, hogy ha integrálunk, akkor az asszimilálás miatt tiltakoznak, ha meg külön cigányiskolát csinálunk, akkor a szegregáció miatt. Szükség van mindkettőre, hogy amennyire lehet, választani lehessen.
Több pragmatizmust, kedves LMP, ne szakadjatok el a tereptől, néha vessetek egy pillantást a valóságra!