Nemzedéki hősök után
2010. augusztus 09. írta: rajcsányi.gellért (ergé)

Nemzedéki hősök után

  Nem vagyok Kispál-rajongó. Soha nem is voltam az. Elvileg pont abba a kispálos nemzedékbe tartozok, akiknek gyerekkorától a felnőttségig végigkísérhette életét a zenekar. Nálam mégis kimaradt a meg-nem-értett-tarisznyás-gimis/bölcsész-vagyok időszak, amihez az elmúlt közel húsz évben hozzátartozott a borzos zenekarhoz fűződő lelkes rajongás is. Kispál-kedvelő már inkább vagyok. Felnőtt szemmel és füllel lettem azzá.

  Szálazzuk szét az életmű alkotóelemeit: a Borz zenéje soha nem ütötte meg a szövegeik minőségét. A hatvanas évek beatzenéjéből, a punkból, az újhullámból és a nyolcvanas évek magyar undergroundjából álló zenei kevercsük - talán szándékoltan - soha nem fejlődött igazán tovább. Bár lassan-lassan színesedett a hangszerelés, az örök gimisek örök zenekara a kezdeti lelkes amatőrséget idéző megoldásoknál maradt. Ehhez tartozik az is, hogy - Kovács Ákos szavaival élve - a banda lemezeinek nagy része úgy szól, mintha lavórba pisálnának, és ez sokat ront az összképen. A zenekar mellett popzenei stílusok jöttek-mentek, sokat alakult az ún. alternatív rockzene összképe is. A Kispál - két évtized alatt alig változva - zárvány lett, ami túlélte magát. Ezt persze sokan vitathatják, hiszen vannak, akik zseniálisnak tartják a banda zenéjét.

  Lovasi szövegeit még többen tartják annak. Én csínján bánnék a jelzőkkel, de tény, hogy a szemüveges énekes az elmúlt húsz év - mondjuk ki - legfontosabb dalszövegírója volt Magyarországon. Az egész kilencvenes években végighúzódó magyar popzenei mélyrepülés korszakában sokkal jobb és mélyebb szövegeket írt, mint a kiégő nagy generáció öregjeitől Kozsóig terjedő díszes kompánia bármely tagja. A kimagaslás persze magával hozta azt is, hogy a friss és szellemes szövegíró-énekes követőkre talált a fiatalabb zenésznemzedékekben - neveket nem mondok -, akik a külcsínt átvéve de különösebb belbecs nélkül megalkották a Kispál-kisiskolát - ami ellen persze mind tiltakoztak. A több mint két évtizedes pályaív ugyanakkor kiégette a mestert is, akinek a szövegeire lassan rátelepedett a modorosság mételye. A zenekar lassú halálát végül is két tényező okozhatta: Kispál András gitáros bevallott zenei kiégése, és a nyughatatlan Lovasi András ráébredése arra, hogy akarata ellenére nemzedéki hős és hivatkozási pont lett belőle. No meg persze arra, hogy van még mondani- és zenélnivalója a jelenben, s nem akar a múlt babérjain ülni.

  Itt jön képbe Lovasi, mint művész és mint közszereplő. Jól ismert történet Lovasi András és Kovács Ákos kölcsönös antipátiája. Az egykorú, párhuzamos utakat bejáró, sokakat megosztó zenész-megmondóemberek közül most csak az elsővel foglalkozunk, de idézzük fel - még egyszer - az ikon véleményét Lovasiról: Ákosnak nem tetszik, hogy Lovasi a köpésről, mint olyanról is dalszöveget képes írni. Hatalmas a kontraszt a két zenész szövegvilága között: Ákos a Nagy Szavakat keresi, hogy kimondja velük a Nagy Dolgokat. Lovasi viszont kis szavakat keres, hogy körüljárja ugyanazokat a nagy dolgokat. Ezekre a hallgató vagy rájön, vagy nem, s akkor marad a „Lovasi szövegei értelmetlenek” litánia.

  Hogy a magát értőnek gondoló hallgatók - akik közé magamat merem sorolni - 1. valóban értik-e a sorokat; 2. ugyanazt értik-e rajtuk, vagy mindenki teljesen mást hall ki belőlük; 3. nincs is mit érteni rajtuk, mert valójában tényleg zagyva szövegelések, nos, ez nyitott kérdés marad, mert végső soron az egyéni ízlésig és világnézetig jutunk el, abban pedig bizonyos értelmi fokon és életkoron túl nagyon kevés közös nevező marad.

  Abban viszont mindenki egyetérthet, hogy Lovasi szövegvilága egy eredeti, felismerhető, önálló kis világ. Hogy költészet-e? Az, hogy popdalszöveg lehet-e költészet, valószínűleg a világ végéig viták tárgya lehet. Én egyértelműen azt mondom: egy popdalszöveg is lehet költészet, és ha valaki a mai magyar dalszövegírók közül eléri ezt a szintet, akkor az Lovasi András. S amíg - Szálinger Balázs költő barátunk javaslatát felidézve - nincs külön díj a popdalszerzőknek, addig a legjobbjaik teljes joggal kaphatnak Kossuth-díjat is - bárki is az átadó. Lovasinál jó helyen van az a díj.

  Miről ír Lovasi? Egy férfi kisvilágáról. A rá jellemző ágas-bogas, kajla, barokkos körüljárásokkal ír arról, milyen végleg felnőni; nőt szerezni; nővel élni; elvágyódni; aztán mégis rezervátomot építeni, álmodni egy világot magunknak, mert muszáj, még ebben a leszedált országban is. Azt hiszem, kreatív kis szövegeket lehetne írni Lovasi kiragadott dalszöveg-részleteiből.

  Lovasi szövegvilága (és maga a Kispál és a Borz országos sikere) egymagában a népi-urbánus vita meghaladása. A pécsi származású, ma a Mecsek-beli, tóparti Orfűn élő énekes sokszor akár népköltészeti eszközökkel is él, miközben hegyekről, rétekről, bogarakról, vizekről, vagyis a természetről és a benne létező emberről ír. Ha ebből kiszakadva az urbánus világról vagy - borzalmas kifejezéssel - társadalmi kérdésekről ír, rögtön mélabúba esik, és a városban elsorvadt roncséleteket idézi meg egyik sorból a másikba bodorodó szövegeiben, útszéli kurváktól az önjelölt forradalmárokon át a halott állat celebfigurákig.

*

  Gyakran szül ostobaságokat vagy suta véleményeket, ha egy művészember elkezdi osztani az észt a közéletről. Lovasi a legutóbbi időkig kihagyta ezt a lehetőséget, de ma már egyre nyíltabban mondja el véleményét, akár aktuálpolitikáról is. Ebből pedig egy józan elme rajzolódik ki, aki nagyjából pontosan látja, mi a helyzet.

  Lovasi-aktuálpolitizálás politikaőrült olvasóinknak: 2007-ben arról beszélt a Heti Válasznak: „Ha Gyurcsány 2006 szeptemberben lemond, többé nem tehetné meg senki, hogy ilyen helyzetben nem akasztja szögre a puskát. Így újabb tizenöt évig nem lesz következménye semminek”. Tavaly szeptemberben arról beszélt: „Az SZDSZ gyökértelen alakulattá, egy szűk brigád játékszerévé vált, és a pártnak óriási szerepe volt abban, hogy kibeszélhetetlenné váltak a frusztrációk és a félelmek”.

  És: A Kádár-korszakban volt egyfajta bürokratikus beszédmód, amelynek az volt a lényege, hogy jöjjenek ki belőled hangok, de mégse mondj semmit, a mondandód súlya a zéróhoz közelítsen. Ilyen szempontból a Jobbik, vagy akár az LMP kapcsán arra gondolsz: ilyeneket azért nem szoktak mondani! Felkapod a fejed. A Jobbik például ebbe a politikailag korrekt beszédmódba tört be: azt mondják, amit a kocsmában a Józsi bácsi mond. Nem hiszem, hogy Le Pen tönkretette volna a Francia Köztársaságot, vagy Jörg Haider az osztrákot. Szerintem, hogyha egyáltalán megérdemlünk bármiféle demokráciát, akkor a Jobbik is benne van a pakliban. Ha meg nem, akkor valamit rosszul csináltunk.”

  Aztán: Annak örülök, hogy az LMP bekerült, remélem, nem kell majd végignéznem, ahogy elhasználódnak és betagozódnak a többiek közé. A Jobbiktól nem félek annyira, ahogy riasztgatott bennünket a baloldal. A kétharmad viszont az érdekes. Mondjuk ez legalább egy tiszta helyzet, és Orbán majd nem tud mutogatni egy Torgyánra, hogy ő tehet mindenről. A nagy támogatottság ebben a helyzetben még jól is jöhet. De majd meglátjuk, mindenesetre kíváncsi vagyok a Fideszre, hogy tényleg nekimegy-e a bürokráciának, amibe eddig mindenkinek beletört a bicskája. Az MSZP szerintem a régió baloldali utódpártjai sorsára juthat. Magyarán ha nem tűnik is el, de jelentősége igen mérsékelt lesz.”

  Végül: Én eleve nem rettegtem a Fidesz kétharmados győzelmétől; az a kérdés, hogy a mostani helyzet mennyire lesz tartós, mennyire van esély egy orosz típusú demokrácia kialakulásának, és ettől mennyire kell félni, avagy mennyiben tehet esetleg akár jót is az országnak. Sok eddigi Fidesz intézkedést én is kívánatosnak tartottam, azt a lózung adagot pedig, amellyel ezeket körítik, forradalom meg ilyesmi, nem érdemes komolyan venni: a Fidesz mindig hajlamos volt új címkéket ragasztani mindenre.”

*

  A Kispál és a Borz az elmúlt húsz év egyik nemzedéki zenekara volt, és erre sokan csak utólag jöttek rá. Persze nem kell félni a rajongóknak, a hiperaktív Lovasi egy tucat projekten dolgozik egyszerre, és a hírek szerint Kispál András is új zenekart alapít. Pár év múlva pedig összeállnak újra, ahogy az lenni szokott.

  Lovasi András nemzedéki hős volt. Pontosabban: az lett belőle, pedig nyilván nem akart azzá válni, de nem maradt más mellette a színpadon, és nem is nőtt föléje senki más. Lovasi egy kész ember, kész világképpel és két évtizedre visszanyúló életművel. Lehet szeretni vagy nem szeretni, de valamit már letett az asztalra.

  A Kispál és a Borz velejéig magyar zenekar volt, külföldi szemmel értelmezhetetlen gyökerekkel, stílussal és mondanivalóval. Lovasi András jobbára melankolikus dalszövegeiben, a sorok között ott van a mai, töredezett, leszedált Magyarország és a benne élő megtört emberek, egy lassan középkorúvá váló férfi szemein keresztül. Akinek van rá antennája, veszi az adását.

 *

  Szubjektív szemle Lovasi dalszövegrészleteiből:

Aki szeretne visszajönni (Pataki Attila)

Jaj nemzedékem,
Olyan jó hogy boldogulni látlak
Sikerüljön minden
Mint a Pataki Attilának

Számítás megtalálva
Ellenfél nincs komoly
Nincsen tét igazából
Talán ha elkárhozol
De az se nagy vasziszdasz
Annyian megcsinálták
Én nem csinálnék semmit
Csak néha visszajárnák

*

0 óra 2 perc

Szeretni kell ezt,
Csak az van, amit szeretsz,
Az ördög is angyal,
0 óra 2 perc és a
Forevör janggal

Indítjuk a napot,
Kedves hallgatóim,
Mindent összefröcskölt már
A holdsugár máma ott kint.

Tehát vigyázzanak az úton,
Akik indulnak haza,
Inkább délre kéne menni,
Ott semmi nem annyira kemény.

Akik élnek, azok délnek mennek,
Akik haldokolnak, északnak,
Majd üdítőznek a vitorláson,
És integetnek ha elhagynak
Valakit.

*

Kényszer, Érdek, Ösztönélet

Kényszer, Érdek, Ösztönélet
Három Nagy Fekete Fabábú
Döntsd le őket, menj el Délnek
Bérelj szobát, fess a falára egy képet

*

Búcsúzó Nap

Szóval a búcsúzó Nap fényébe' fekszünk,
darus autóval húzattuk fel ágyastul magunk,
a Nap elé, hogy süssön telibe,
ha lemegy a hülye, biztos diszkóba fog menni, mindenki,
de most még posztmodernül rávakuzunk a Napra,
nem ideges, megy át hidrogénből héliumba,
nem mondja, hogy ennyi, lekéne nekem menni,
a hülye Napja, csak szónélkül lemegy.

Szóval a búcsúzó Nap fényébe' fekszünk,
búsúló valaki nőm és várja a holdat,
nézek rá, ő meg: Mondjad!
Kérdezem, mi a baja,
mindig ezt kérdezem,
ő meg mindig azt mondja: Semmi nincsen.
Hát persze, mert ami érdekes az megvan írva minden

*

Nyár volt s blúzát

Nyár volt, s blúzát
A szél kibontotta,
Egy felhőt vizsgáltam,
Aztán meg rávonta
A nyirkos kis mellekre
A kezemet, hátha
Szerelmesek leszünk,
Aztán meg a lába
Közé terelgette
Mind az öt ujjamat,
Kettő becsúszott,
Három kinn maradt.
Ő álmodozni kezdett,
Én meg csak azt tudtam,
Hogy kiosont valami
A rétre a nyomunkban,
Aztán már rájöttem,
Hogy a húsunk szaga
Az övé ázott szalma,
Az enyém vaspor, meg naspolya.

Aztán már megszoktam
Azt, hogy többen vannak
Ebben a dologban,
És csak szaporodnak.

A bogarak, a hangyák
A bőrünkön mászkáltak,
Egyet elmorzsoltam
A hasamon, s hátráltak
A többiek elhúzva
Az egyet, aki meghalt.
Volt ott szomorúság,
A madarak meg egy dalt
Ismételgettek, én meg
Mint egy klipben,
Arra integettem, ahol
Gondoltam, van Isten,
És volt is ott valaki
Hátul a sötétben,
De hátha az ördög az,
Hagytam a fenébe.

Aztán már megszoktam
Azt, hogy többen vannak
Ebben a dologban és
Jeleket hagynak,
De hiába jóslatok és
Hiába az álmok,
Csak a rétre emlékszem,
Meg a nőre, ahogy áll ott.

*

Zár az égbolt

Talán egy déli tengeren télen
Nyirkos vaskorlát, langyos eső,
Jól van, majd holnap,
Elhagyott csónak
Aljában alszom, és elhever ő
Valami ágyon Magyarországon,
Balatonszárszón közelebbről,
Mindenki alszik, aki haragszik,
Csak abban dolgozik némi erő.

Igyekezz, az égbolt zár!

Úgy volt pedig, hogy ki fogjuk bírni,
Kíváncsi voltál, hogy kibírod-e,
Úgy volt, hogy mindig a másik hal meg,
Más bolondul meg, mi meg sose

*

A többiektől szép az élet

A vers mindig megvigasztal engem
A dal meg tudja, mitől fáj
Ha más táncol, én is rázom a seggem
A repüléstől meg térkép a táj.

A többiektől szép az élet
Látod, a Földnek is van holdja
A sötétben azt látom csak nagyon szépnek
Amit megjegyeztem a világosba'

A szél mindig szállítja a lelket
Lengeti, mint a fehér lepedőt
Isten kertész, itt vett rajtunk telket
Hogy mi hozzuk a termést legelőbb.

*

Tegyetek el befőttet

Tegyetek el befőttet, lesz még a Világ jövőre,
Te sem leszel halott, és én sem tudom előre,
Mikor mondja azt a szív: -Meguntam dobogni,
Megölhetnék a pasit, akiben dógzok, ti
Meg, akikért dobogtam sokszor szaporábban,
Ti megtalálhatnátok a Bandit.. Mi baj van?
Hajolnátok fölém a nagyvárosi utcán,
- Haldokolok, komám - nekik én ezt mondanám.

- Megmentünk mink rögtön - mondanák a komák,
Én meg: -Menjetek nélkülem, nektek élni kell tovább!
De egy szívességet kérnék barátim tőletek,
Van egy jó nagy titkom, no hajoltok-e közelebb?
Van a bal zsebemben egy térkép, meg egy mágnes,
Egy vers, meg egy palack víz - Mohai Ágnes.
Az első kettő jó a rákra, meg az AIDS-re,
A többitől meg javul a világ összes népe.

Ha egy atombomba hullna lefelé a földre,
Mondjátok a verset, a vizet öntsétek a zöldre!
Menten ott termek én, vagy küldök valaki mást,
Mindegy, egy a lényeg, hogy te majd egy fafurulyást
Hallasz, hogy dallamos vége legyen a világnak,
Tegyetek el befőttet, hadd egyék a bátrak,
Tegyetek el befőttet, lesz még a Világ jövőre,
Te sem leszel halott és én sem látok előre.

*

Hang és Fény

Nem figyeltem, bocs, pedig mentél TV,
Épp' az érzéstelenítős műsorod volt
Sok szép lány tapsolt, amíg betyárok dobálták
A tágra nyílt ember szembe a port

Csak hang legyen és fény, sok szép halott állat
Mutassa neked, hogy mennyivel jobb nálad

Szeretem, ha visztek, mindegy is hová
Egy vetélkedőben nyertem ezt az álmom
Valami dal szól gyerekkoromból, örülök, hogy a refrén
Még megy és lassan a többit is kitalálom

Csak hang legyen és fény, sok szép halott állat
Mutassa neked, hogy mennyivel jobb nálad (2x)

Egyedül fekszem, álmomban nővel voltam
Aztán felkelek és nézem kicsit az éjszakát
Egy pár szaros csillag nézi, hogy a szívem
Hogy lökdösi a Holdat az égen át

Csak hang legyen és fény, sok szép halott állat
Mutassa neked, hogy mennyivel jobb nálad

És egy leszedált ország tapsolgat a szarnak
Boldogan élnek, amíg csak meg nem halnak

*

Etetés

És sápadtan feljön a nap
A megszomorítottak
Sőt a megalázottak is
Szép ruhába bújnak

Kiskosztüm vagy öltöny
Mindegy csak ne csöpögjön
A véred a kőre a
Munkahelyi miliőbe

Hivat a főnök: -Mi van veled?
-Semmi csak a szívem beteg
Illetve mintha nem is lenne

Ismeri a tüneteket
Vele is csak ez lehetett
Valamikor régen, és mondja is szépen:
Üdvözöllek babám
Üdvözöllek babám a sűrűjében

*

Csillag vagy fecske

Nem kezdtünk nagyon bele
Semmibe, jössz úgyis te
És minek is bármit is
E kis időre

És aztán nem jöttél
Átgyúrtuk életté
Idő komámmal
Az üldögélést

Maradj otthon, nézzél TV-t
Töksötét vonatokat mutat minden csatorna,
Mennek, utas nincs egy se
Csak a büfékocsiban állnak részegen
Ketten, amelyik rosszul van az vagyok én
Kár, hogy most mutatnak, az elébb még
Istent dicsértem én

*

Mialatt az ég

Mialatt az ég épp' nagyon kék volt
És a tavon egy vitorlást a szél éppen odébb tolt
És pont nem haragudott senkire épp' senki
Már gyanús volt, hogy most fog majd minden tönkremenni

Minden, amit eddig még nem láttunk meghalni
Csak megszoktuk, hogy haldoklik, de oly' szépen volt annyi
Minden kis részletnek, hogy divatja lett meg sármja
Ha a nagy művész a haldoklást jó pénzér' cukorba mártja

*

Múlató

Életbe maradunk, bebábozódunk,
Találunk valakit, valamit mondunk
Neki, hogy úgyis mindegy, hát gyere,
Velem halálig - jobb híján - leszel-e?

Nem lesz egy fáklyás menet.
Tudod mibe kerül annyi fáklya??
Hát te inkább csak belül
Gyújts egy gyertyácskát, minden napra egyet,
Néha majd elfújom: olyankor szeretlek.

A sötétbe csöndesen, látod, a testnek is jó,
A léleknek meg egy kép a sötét mellékhajó
Oldalán, vagy a Gyüliben az aznapi csodán
Csüngeni, mint Évának az almája a fán,
Amely a fajtánkat gazdátlanná tette,
Hogy akármit fog, azt kéri, hogy eressze...

Mink meg csak szoríjjuk,
Hogy érezzük, hogy meleg,
Hogy nem vagyunk egyedül,
Nosza: öleljetek meg!!

Addig is kalandos a TV-ben az este,
Töltök a pohárba, hogy valaki szeresse
Szegény főhősnőt, hamár a főhős nem
Ér rá, mert a világot pelenkázza éppen be
Hogy ne potyogjon rá a szar mindenre le

Ez száraz fehér, de amúgy mindent szeretek!
Néha karácsony: térdemre gyereket!
Szép betegségeket nevelünk majd magunkba,
Csöndesen megvárjuk, míg eldől a gomba

A rexasztalon, ha egy bátrat lökünk, aztán
Oda se nézve a padlóra köpünk.
Ennyi volt, tényleg, tényleg csak ennyi,
Sakkban csak paraszt, kártyába betli.

*

Mire megtanultam

Mire megtanultam a leckét
Már új lecke van
Mire elmentem a Holdra
Már megjöttek onnan
Mire találtam egy álmot
Már a kirakatban állt
Mire divatba jöttem volna
Nekem már derogált

Semmire nem vagyok jó
Semmire nem vagyok képes
Néha egy kicsi szex
De attól meg mindenki mérges
Már elmúltam húsz
Még nem vagyok negyven
Tudom hogy kell győztesnek lenni
De nincsen hozzá kedvem

Mire elmúlt a náthám
Már halott voltam
Mire megjött az orvos
Már meggyógyultam
Mire volt végre egy csillag
Már lehozta más
Mire kiértem a hídra
Már mindenki beugrált

Mire eljött az érzés
Már gondolkodtam azon,
hogy milyen lesz és
Elment nyomban
Mire kinyögtem végre
Már rádiókba szólt
Mire megcsináltam a cselt
Már berúgták a gólt

 *

  Nemzedéki zenekarokról, nemzedéki zenékről, azok hiányáról, a Kispál és a Borzról és társairól beszélgetünk ma fél négykor a Kossuth Rádióban Vizy Dorkával és Bátorfy Attilával, a Kreatív munkatársával.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr22209156

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: ELHUNYT LOVASI ANDRÁS 2010.08.09. 21:25:12

Lovasi András(1967-2010)Kossuth-díjas könnyűzenészA Kossuth-díjas dalszövegíró-énekes, képzőművész, színész, könnyűzenei szervező-érdekérvényesítő, a PANKKK (Program a Nemzeti Kortárs Könnyűzenei Kultúráért) mozgalom egyik szellemi atyja, az egykori Ki...

Trackback: Goodbye Kispál, goodbye vernyogás! 2010.08.09. 15:00:19

A Kispál és a Borz búcsúkoncertje nem véletlenül mozgatja meg a közvéleményt: aki szereti, aki nem, elismeri, hogy egy kultikus zenekar búcsúzik, amely nagy hatással volt a magyar könnyűzene több, mint másfél évtizedére. Volt olyan ismert, mint az Illé...

Trackback: Goodbye Kispál, goodbye vernyogás! 2010.08.09. 14:58:58

A Kispál és a Borz búcsúkoncertje nem véletlenül mozgatja meg a közvéleményt: aki szereti, aki nem, elismeri, hogy egy kultikus zenekar búcsúzik, amely nagy hatással volt a magyar könnyűzene több, mint másfél évtizedére. Volt olyan ismert, mint az Illé...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.08.09. 13:47:41

na, még egy /elő/bőr lehúzva a témáról.

miért nem írsz inkább a balatoni homokos rendőrről, vagy arról, hogy mi van, ha ők az igazi romagyilkosok, csak így csinálták ki őket.

ez a kispál még halálában sem érdekes.

Pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2010.08.09. 13:50:30

hát, én Ákos helyében nem mernék leállni vitázni Lovasival a szövegeik költői minőségét illetően... :)

Pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2010.08.09. 13:51:16

@Grift: maga már délben be van állva?!
így mutat példát nagyságból?

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.08.09. 13:56:25

@Pável:
kedves zsírtól borult elméjű barátom, időtlen idők óta nem voltam beállva. elmondom a napomat. mivel a gyerek éjszakai evészetei, gyengéd sírásai, hajnalig tartottak, kicsit késve, de lebringáztam 15 kilométert, úsztam másfelet, piacon jártam, megfőztem az ebédet, a frissen megszoptatott gyerek átmeneti csendjében megebédeltünk...s hát így.
amúgy szívesen beállnék így délben, de nem lehet :)

caralho voador 2010.08.09. 14:11:13

"Ezekre a hallgató vagy rájön, vagy nem, s akkor marad a „Lovasi szövegei értelmetlenek” litánia."
Tipikus bölcsészrizsa, bazmeg.
Remélem, ha ma este lecseng ez a szar, akkor egy darabig nem kell szembesülni a Kispálról szóló cikkek garmadájával. Faxom tele van már velük.

A Hannibal Lektűr-attitűd · http://hannibal.blog.hu/ 2010.08.09. 14:33:40

klassz+++++

(már hogy a poszt. a dolog ...az ..ezvandolog)

A Hannibal Lektűr-attitűd · http://hannibal.blog.hu/ 2010.08.09. 14:34:57

@caralho voador:

a várható nagyszámú hasonló stílű és nívójú komment miatt külön riszpekt ergének

irrelevant 2010.08.09. 14:49:43

Ergé, úgy olvasnék már tőled valami zenei cikket, amiben leírod, hogy egy adott zene mennyire SZAR. Sokkal izgibb lenne, mint Lovasi felmagasztalása, akinek bevallottan még a rajongója sem vagy :)

Ne öntsük már aranyba Lovasit a szövegei miatt, szerintem például Menyhárt Jenő (Európa Kiadó) szövegeit semmi sem múlja felül magyar nyelven, ami a szókimondást, a karcosságot, a társadalomkritikát, a magyar valóságot ésatöbbit illeti, ami miatt a szemüvegest dicséred. Nálam ő a #1, de sok más kurvajó popzenész-szövegíró van a mai mezőnyben, akik közül Lovasi közel sem emelkedik ki ennyire, mint ahogy azt beállítod itt.

No offense amúgy :)

Serio (törölt) 2010.08.09. 14:50:52

@Pável: Hehe ja...

Én a magam részéről imádom Ákost és az angyalos-démonos szövegeit, de egy Lovasival egymás mellé téve egyből meglátszik, hogy ki a Kossuth-díjas költő, és ki az ideális popsztár. :D

Ugye annak idején is volt egy Petőfink meg - például - egy Császár Ferencünk...

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2010.08.09. 14:56:00

@otvospeter: nincs nekem arra időm meg energiám, hogy SZAR zenékről írjak.

Na jó, hármat röviden:
a Pendulum szar.
Lady Gaga szar.
Kardos-Horváth Földlakó c. száma: szar.

:D

Bell & Sebastian 2010.08.09. 14:58:16

Borz asztó. Remélem az orfűi kocsmában jól eltángálja azt a magát humoristának gondoló kőművest, Nagy Bandót, lehetőleg a közös névnapjukon.

Bell & Sebastian 2010.08.09. 15:02:52

@rajcsányi.gellért (ergé):
A Földlakó hiperszonikus giga-megaszar, büntiből nyomják csak.

neccharisnyás útonálló (törölt) 2010.08.09. 15:16:20

"a nyughatatlan Lovasi András ráébredése arra, hogy akarata ellenére nemzedéki hős és hivatkozási pont lett belőle."

Sex Pistols-szindróma: mikor a tömegkultúrát bíráló underground zenekar a mainstream-be katapultál

Lábszár Ervin 2010.08.09. 15:24:54

@rajcsányi.gellért (ergé):

meg az egészség-betegség témájú dala is.

dobray · http://mandiner.blog.hu/ 2010.08.09. 15:35:25

@otvospeter: @rajcsányi.gellért (ergé):
na, majd akkor írok szar zenékről, de abban nem lesz köszönet. :D:D

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2010.08.09. 16:03:20

Én csínján bánnék a jelzőkkel, de tény, hogy a szemüveges énekes az elmúlt húsz év - mondjuk ki - legfontosabb dalszövegírója volt Magyarországon."

és akkor mi volt bereményi, presser, sz. dusán?
jézus, te tényleg nem vagy méltó

szamárfül/pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2010.08.09. 16:04:28

@Grift: szóval vmi vega volt ebédre, és magából hiénaként üvölt a szaft utáni vágy... :P
Vigyázzon, a magaslati levegő is megrészegíthet!

...

Ergé, nagyon értetlen volt a rádióban a kolléga.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2010.08.09. 16:08:17

asiról: Ákosnak nem tetszik, hogy Lovasi a köpésről, mint olyanról is dalszöveget képes írni."

azért valljuk már be hogy nem szalonképes lovasi.
egy proligyerek. más nem ír ilyen szövegeket:

"Nem mondjuk nőknek, hogy szép vagy
Ők a farkunkra azt, hogy de szép nagy"

nem a "baszás" a központi téma a szalonképes emebreknél a weboldalon.

stbstbstb.

libsik királya

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2010.08.09. 16:19:27

@rajcsányi.gellért (ergé): Ezekre a hallgató vagy rájön, vagy nem, s akkor marad a „Lovasi szövegei értelmetlenek” litánia."

óh hát rg, úgy látom van egy önként jelentkező, aki megfejti a múltkori kiragadott szöveg értelmét, mely nem érthetetlen, csak nem jöttünk mi rá, tícs mí master

"A kilőtt nyilat körbejárta
Ha ölték, mindig elszunnyadt
Mikor a halálát elpróbálta
A harmatoslábú megfulladt
A folyó elmegy a karjaidból
A kisvárosból a nagyvárosba

Tedd fel magad, feküdj hanyatt
Íme az ember, miként a fa
Nem érted fel az almákat sem
Ülj alájuk, nézd, hogy érnek
Lehullnak majd és jóllakunk
A bölények meg visszatérnek"

nénike · http://mandiner.hu 2010.08.09. 16:24:11

@tesz-vesz:

Presser szövegei nem kifejezetten acélosak, Bereményi meg nem dalszövegíró.

irrelevant 2010.08.09. 16:25:24

@tesz-vesz: Presser soha életében egyetlen dalszöveget sem írt, bevallottan nem képes rá. Adamis Anna és Dusán írják a szövegeit.

Alfőmérnök 2010.08.09. 16:26:51

@otvospeter: Nem tudsz semmit. A szólólemezeinek a szövegét ő írta.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.08.09. 16:28:17

@tesz-vesz:
nahát, milyen igaza van, egy virtigli jobboldalinak nincs is fasza, ha mégis, mégsem mond rá egy nő semmit. :)
de bírom a csajozni nem tudó jobbereket! :)

Zaga · http://zagaspoint.blog.hu 2010.08.09. 16:28:54

Érdekes, hogy a közéleti kommentjeivel egyetértek, nem tudom libsi vagyok-e ettől ;D.

irrelevant 2010.08.09. 16:32:21

@Alfőmérnök: Én a Csak dalokat nagyon szeretem, de ha jól rémlik, ott a szövegeket pl. Dusán írta. De mindjárt utánanézek.

irrelevant 2010.08.09. 16:34:53

@Alfőmérnök: No, utánaolvastam. A szólólemezein a szövegekt jóval több mint a felét Dusán írta. De írt Presser önállóan is dalszövegeket, úgyhogy mea culpa.

Alfőmérnök 2010.08.09. 16:44:16

@otvospeter: Egyébként szerintem jobb szövegeket ír, mint Dusán (zeneileg meg van olyan jó szólóban, mint az LGT).

nénike · http://mandiner.hu 2010.08.09. 16:46:09

@otvospeter:

He, he! Büntiből meg kell nézned, ahogy Ujhelyi István nyilatkozik a Kispál-Quimby-Kiscsillag szentháromságról (4:40-től)

www.youtube.com/watch?v=9ifDJ2Tnp3s&feature=related

Alfőmérnök 2010.08.09. 16:56:19

Ergé, miért nem tettél be zenéket? Ezek a szövegeket csak énekelve jók.
Itt egy botrányos, vad klipp még a régi szép időkből:
www.youtube.com/watch?v=e1veh132rsg

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.08.09. 16:56:36

@rajcsányi.gellért (ergé):!

"Lovasi szövegvilága (és maga a Kispál és a Borz országos sikere) egymagában a népi-urbánus vita meghaladása." --- írod.

Ja, vagy úgy! Mostmár értem! Mostmár minden világos! :-D (...) :-D (...) :-D ...

ü
bbjnick

Úlfhéðinn · http://tinyurl.com/do9ks 2010.08.09. 16:57:15

"Hogy a magát értőnek gondoló hallgatók - akik közé magamat merem sorolni - 1. valóban értik-e a sorokat; 2. ugyanazt értik-e rajtuk, vagy mindenki teljesen mást hall ki belőlük; 3. nincs is mit érteni rajtuk, mert valójában tényleg zagyva szövegelések, nos, ez nyitott kérdés marad"

Miért, biztos vagy te benne, hogy az REM szövegeit érted? Nalátod...

irrelevant 2010.08.09. 17:00:09

@nénike: Megnéztem. Ezen túl jobban meggondolom, mit írok! :(

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2010.08.09. 17:00:43

@Úlfhéðinn: valóban, az REM szövegei sem egybitesek, tele van amerikai magaskulturális utalásokkal, kivéve persze, ha a republikánusokat szidják :D

szorokin · http://quauaua.tumblr.com 2010.08.09. 17:04:33

olvasva lovasi itt idézett mondatait a politikáról, az országról, stb.. meglepően vettem észre magamon:

teljes mértékben egyet értek vele.

ejj. ezt is le kell írnom eccee, h valakivel teljeskörű véleményazonosságom van....

piha ééés
sika kasza léc.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2010.08.09. 17:49:49

@otvospeter: úgy tudom presser is írt dalszöveget, de ha nem, megkövezlek

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2010.08.09. 17:52:56

@Grift: bocs, én nem a putriban nőttem fel.

az h két ember között mi zajlik intim kommunikációban, az az ő dolguk, ahogy a melegek is azt csinálnak a szobájukban amit akarnak. én bizony nem kötöm az orrodra én mikről beszélgetek a lányokkal, nőkkel stbstbstb

értelmesebb embernél ez nem szalonképes. mármint intelligensnél, aminek része az intelligens viselkedés is, bocs.
ha konzerv nem is, de jobber még mindig lehetsz.
az is egy nagyszerű élet lehet.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2010.08.09. 17:54:08

@Grift: de bírom a csajozni nem tudó jobbereket! :) "

egymás vadászterületét nem sértjük. remélem érted :)

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2010.08.09. 17:56:21

@Alfőmérnök: hopp, igen , a kék likőrt nem is irthatta más :D

Úlfhéðinn · http://tinyurl.com/do9ks 2010.08.09. 19:13:48

@rajcsányi.gellért (ergé):

"kivéve persze, ha a republikánusokat szidják :D"

Na igen, azokat nem túl nehéz dekódolni. :)
De a szövegeik többségén lehet agyalni elég rendesen, pl. a Country Feedback, meg hasonlókra gondolok.

cibet 2010.08.09. 19:54:52

Kedves tesz-vesz, tényleg már csak egy kérdés maradt:
miért nem mész el a kurvaanyádba a sarokba sírdogálni te fhasz?
Menjek a blogodba fikázni, szeretnéd? Megérdemelné.
Kiráz a hideg az ilyen barmoktól. Ha nem tetszik, minek olvasod el egyáltalán?

pierre bayle 2010.08.09. 20:10:17

Ezek kérem szépen minőségi dalszövegek, így olvasva is.... Ehhez képest az Ikon: Ilyenek vótunk, vadak és jók.... Úristen, mekkora smokk!!!

tewton 2010.08.09. 20:38:09

@pierre bayle:
mi az a smokk? én csak a néger-smokkot ismerem, de az antiszemit---

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2010.08.09. 21:32:50

@cibet: most megbántottál

azért véleménye másnak is lehet.

elképesztő a modorod :)

pierre bayle 2010.08.09. 21:33:20

És az, hogy

"Mindegyik herceg beteg, akivel táncolsz máma
A szemük szépen csillog, de a feketéje sárga"

Ez krem poézis.

pierre bayle 2010.08.09. 21:41:03

Ja és

"Vannak e arra nagy hegyek?
Itt is volt régen rengeteg..."

Ezt a jobbosoknak értékelniük kéne

krferi 2010.08.09. 21:47:13

Nem értékelik, mert be vannak kódolva, hogy ez csak egy büdös libsi és el is van intézve ennyivel.

Pistákom 2010.08.09. 22:23:31

@tesz-vesz: ezen még dolgozz egy kicsit, az valami nagyon egészségtelen dolog (de facto megbetegít, mentális problémákat okoz), amit képviselni próbálsz, nem konzervativizmus :)

randymarsh 2010.08.10. 00:37:38

@tesz-vesz: Véleményed lehet persze, de itt jön az általad említett intelligencia kérdése, h mások véleményét (sőt itt konkrétan ízlésekről van szó) mennyire tartod tiszteletben.... :S és a sajátodat h fejezed ki. Hallgass, olvass amit akarsz, ne kommentelgess, mindenkinek jobb lesz ;)

ivrilider 2010.08.10. 00:38:36

@nénike: Bereményi a legnagyobb dalszövegíró az elmúlt negyven évben, Lovasi az elmúlt húszban. Ja, és még az elmúlt negyvenben második Bródy János, az elmúlt harmincban Pajor Tamás.

ivrilider 2010.08.10. 00:42:35

@nénike: Bereményi a legnagyobb dalszövegíró az elmúlt negyven évben, Lovasi az elmúlt húszban. Ja, és még az elmúlt negyvenben második Bródy János, az elmúlt harmincban Pajor Tamás.

tewton 2010.08.10. 00:44:07

"az elmúlt harmincban Pajor Tamás."
basszus de megöregedtem :)

enba 2010.08.10. 02:10:22

valahogy mindenki elsiklik a nagy lovasizás közepette, hogy kispál andrás egy védjegyszerűen egyéni ízzel játszó gitáros. mondom ezt úgy, hogy nem vagyok rajongó.

Hóember 2010.08.10. 08:00:12

@enba: Igen igen igen. A másik Bandi nélkül a lovasi félkarú óriás lenne, aki téged megesz, engem elás.

Hóember 2010.08.10. 08:11:09

Legjobban abból látszik, hogy a lovasi "magánakciói" (pl a kiscsillag) zeneileg sehol sincsenek a kispálhoz képest. Sokat ment a diskurzus arról, hogy kötő -e a lovasi (az hát), de ugyanígy kérdezhetjük, hogy zeneszerző e a kispi (hát persze)
A zenekarnak is azért lett végülis vége, mert "öregkorára" a kispi megunta a zeneszerzést, a lovasi meg hiperaktív maradt. Levágták az óriás balkezét.

Kíváncsi leszek, hogy az új zenekara milyen lesz, lesz-e kispál bandi reneszánsz a lovasi nélkül.

huncsongor 2010.08.10. 08:29:12

Bár régen nagy kispál fan voltam, de mostmár egy kommersz kiéget szar, amit csak a bölcsészek szeretnek zeneileg is 0. Jó azért az átlag pop-hoz képest jók, de amúgy..

genyamagyar 2010.08.10. 08:39:02

Most olvastam a "Kispál és Borz = NEM MENŐ"-ben ezt a szöveget:

"(Egész éjjel nézi / A távolodó fákat / Kérdeztem, hogy mit lát / Azt mondta, hogy fákat"

Ezt a primitív faszságot! És volt aki ezt szerette? Atyaúristen!

pepin_nymburk 2010.08.10. 08:46:20

Úristen, még hogy Bereményi nem dalszövegíró, az elmúlt 40 év legjobb magyar szövegirója...Persze nálam Lovasi a második, Dusán meg Presser egy giccses nyál, Dusánnál még Adamis Anna is jobb. Inkább 100 Kispál szöveg, mint 1 Zenevonat vagy Rozsdás szög szerű förmedvény

nikodémus 2010.08.10. 09:10:24

Tisztelem távolról a zenekart, biztos sok szépet és jót létrehoztak, de sosem érdekelt annyira, hogy közel merészkedjek hozzájuk. Így tehát szövegeik számomra érthetetlen zagyvaságok, a zenéjük pedig idegesítően egysíkú, buta. Mivel azon ritka állatfajba tartozom, amely a zenére figyel, s nem a szövegre, ez kettős hátrány a zenekarra nézve. :-) Vállalom oktondiságomat.

Az pedig, hogy Lovasi értelmesen és visszafogottan nyilatkozik közéleti dolgokról, nem érdem: alap kéne legyen minden művészembernek/közéleti személyiségnek.

pannonfunk 2010.08.10. 09:14:21

@genyamagyar: Na most pl. pont a Következő buszon-nak az értelmezését lehet tudni, mert egyszer Lovasi kifejtette, hogy az az első félrelépésének az emléke. A "malacot hajhászom hófoltot húzni a sárba" bizony egy túlfűtött erotikus kép. A "tévét nézte sokat, de messzebb akart jutni" pedig egy tökéletes '80-as évek végi szociolenyomat a műholdról jövö német szoftpornókkal...

The Welsh 2010.08.10. 09:17:16

Az elmúlt húsz év egyik legjobb szövegírója meg Csepelen issza magát halálba.

genyamagyar 2010.08.10. 10:39:54

@pannonfunk: Ezek olyan szövegek, amibe bármit bele lehet magyarázni, emiatt aztán tökéletesen értéktelenek. Ilyet bárki tud írni, most például én fogalmazok meg erotikus képet:

"És hussan a gép, a szárnyak töröttek, merül a jég, nincs mögötte élet".

Mennyi ilyet írjak? Kell még egy? Jó, legyen akkor a '80-as évek:

"A hétfő áll mint a rongybábú a télben, hullanak a dögök, de nem leszek halottad,
Elcsúszik az élet, a a rum már kevés
Szemed a torkomon, állatok ugatnak "

Szóva ilyen marhaságokat bárki tud írni, de csak a sznoboknak tetszik. :-)

pannonfunk 2010.08.10. 11:19:32

@genyamagyar: Hát, ha egy szöveg értéke fordítottan arányos azzal, hogy hányféleképpen lehet értelmezni, akkor igazad van.

Most már csak azt kellene belátni, hogy egy vers értéke fordítottan arányos azzal, hogy hányféleképpen lehet értelmezni. Attól tartok, hogy ez nehez fog menni, hiszen akkor a

"b.meg, Józsi, ne megmondtam, hogy ne a drágábbik konyakot rendeljed a csöcsös Bözsitől"

irodalmi Nobel díj esélyes lenne, hiszen csak egyféleképpen lehet értelmezni...

genyamagyar 2010.08.10. 12:09:14

@pannonfunk: Nézd, ami mindenre jó, az semmire nem jó. Ha bármit bele lehet magyarázni egy szövegbe, az nem költészet, az kóklerség.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.08.10. 12:11:43

@pannonfunk: & @genyamagyar:

S mit mond erről egy Nobel-díjas?:-D

CZESŁAW MIŁOSZ: AZ ÉRTHETETLEN KÖLTÉSZET ELLEN (Nagyvilág folyóirat 1999. november – december)

Itt olvasható:

www.c3.hu/scripta/nagyvilag/99/1112/13milos.htm

ü
bbjnick

Bell & Sebastian 2010.08.10. 23:28:54

Meghallgattam a Kossuthon tegnap az RG interjút. Konkrétan arra gondoltam, meg kellene tanulnom újmagyarul ahhoz, hogy élvezni is tudjam, hogyan szívatják szét egymást azok ketten Lovasi ürügyén.

RG vitte az Istenek ők, de be nem vallanám! -vonalat.
Korg-, Moog- és Yamaha buzériát a haverja.
süti beállítások módosítása