Van egy szellemi műhely, melyet aszketikus fegyelmezettséggel hallgatok hetente két-három alkalommal. Orosz József műsora a Klub rádión. Ezt csak magányosan tehetem, nincs rokonom, ismerősöm, akivel szót lehetne róla váltani, lévén, hogy egy polcra teszik a lantművész tévéműsorával. Annyiban áll a párhuzam, hogy Orosz József is nagy nyilvánosság előtt birizgálja a neki önként felajánlkozó betelefonálók ballib csúnyáját, kérdésbe csomagolt vaskos tényállításokkal, másutt egyszerű, gyengéd hallgatással. Ez utóbbira hallottunk tegnap példát.
Hétfő délután a sokat látott Bartus László, az Amerikai Magyar Népszava főszerkesztője kapott szabad pályát, ő pedig nem volt rest a dolgok leegyszerűsítésében utcahosszat ráverni a Fidesz 2.0-ás kommunikációs panel üzeneteire. Orosz József pedig még csak nem is hümmögött.
A BKV letartóztatott jogi igazgatója kapcsán Bartus László ezt mondta: A jobboldal azt állítja, hogy a privatizáció lopás. Nagyon sok olyan cég van állami kézben, amelynek nem kellene állami kézben lennie. Egy magáncég 28 millió forintért nem digitalizáltatja a szerződéseit (BKV). A vízművekre is azért van szükség (Pécs), mert abból lehet pénzt kilopni. Ez ilyen egyszerű.
Remélem figyelik ezt a kristálytiszta logikát: először felesleges állami cégekről beszél, aztán ennek illusztrálásaként mond egy fővárosi, majd egy pécsi önkormányzati tulajdonú céget (utóbbiban jelenleg magántulajdonossal). Az okfejtés tehát így áll Bartus szerint: a Demszkyhez köthető cégben lopnak üzemszerűen, tehát az állam rossz tulajdonos. A pécsi vízműből még nem loptak ugyan, de akarnak, ezért kell az enyveskezű hivatalnokoknak.
Ha most eltekintünk az állam és önkormányzat megkülönböztetésétől, akkor mi a konklúzió? Bartus nem mondja ki (Orosz pedig nem kérdezi meg), így csak következtethetünk rá: „nem kéne állami kézben lennie”. A köztulajdon tisztességes kezelése ezek szerint opcionálisan sem merül fel Bartus fejében.
Biztosan nagy hatással volt a főszerkesztő úrra az amerikai nagyvárosi tömegközlekedés, sok magánszolgáltatóval, visszaszorított autóforgalommal, megfelelő peremkerületi ellátottsággal, dugómentes belvárossal. Végül is miért ne? Adják el a BKV-t! Egy próbát megér, nem?