A magyarok hazudnak
2009. november 25. írta: tempetőfi

A magyarok hazudnak

  „A magyarok hazudnak” – így foglalhatnánk össze a szlovák EP-képviselők tegnap esti érvelésének lényegét. Tegnap (kedd) éjszaka ugyanis Bauer Edith (MKP) és Gál Kinga (Fidesz) kezdeményezésére (és valószínűleg a vetésforgó miatt: Schmitt Pál EP-alelnök ülésvezetésével) Strasbourgban az Európai Parlament plenárisán, mondjuk úgy, vitaestet tartottak a kisebbségek nyelvhasználatáról.

   Leonard Orban többnyelvűségi biztos (Európai Bizottság [EB]) vezette fel a témát, a román leköszönő multilang képtelen három konkrét és határozott tartalommal bíró mondatot összerakni, hát ködösített, a többnyelvűségi stratégiáját emlegette, illetve a multikulturalitás mint európai érték mellett érvelt. Egy dolgot viszont érdemes kiemelnünk ötperces expozéjából: az EU intézményeinek (EB, ET, EP) nincs hatáskörük beleszólni a nyelvi jogokat szabályozó tagállami törvényekbe, nem írhatják felül azokat – a tagállamok jogosultak arra, hogy döntéshozóként járjanak el a belső nyelvi szabályaik megalkotásakor és érvényesítésekor.

   És még mielőtt továbbmennénk, gyorsan belinkeljük a későbbiekben is sűrűn hivatkozott dokumentumokat: Regionális vagy Kisebbségi Nyelvek Európai Chartája (pdf), valamint a Lisszaboni Szerződést kiegészítő Alapjogi Charta (szintén pdf, aki csak kattintana: ide), ebből a 22. cikkelyt emlegették, így hangzik: „Az Unió tiszteletben tartja a kulturális, vallási és nyelvi sokféleséget.”

   Vékonyka hivatkozási alap, és ez bizony meg is látszott a vitán. Teljes egészében nem fogom most reprodukálni, eléggé fárasztó volt végignézni a közvetítést, a felvidéki testvéreink megnyugtatásaként mondom, ugyanezt egyszer már végigszenvedtem, csak akkor román szereposztásban, van valami abban kisantant utánérzésben.

   Tehát a szlovák EP-képviselők szerint: Szlovákiában a kisebbségek magas szintű védelmet élveznek, több mint 700 iskolában anyanyelvükön tanulhatnak, a bíróság előtt és a közigazgatásban is használhatják, rádiójuk van, tévéjük stb. Jaroslav Paska kiegészítésképpen kerekített a kérdésen, felrótta a magyaroknak, hogy egy feszt kioktatnak, tanítanak arra, hogyan kell megoldani egy problémát Európában – csak épp elfelejtenek tükröt tartani maguknak, hiszen Magyarországon 1961 óta nincs szlovák oktatás. Mindent magyarul kell tanulni, olyan tanárok tanítanak, akik nem is tudnak szlovákul. A magyar adminisztráció a szlovák kisebbséget megtizedelte, hát nem kimondta nyilvánosan a kisebbségi ombudsman is: Magyaroszágon a kisebbségeket asszimilálják. (Gál Kinga később pontosított, hogy ötszázezer magyarról és tízezer szlovákról volna szó.) De hát ilyenek a nagymagyar nacionalisták, 2004 óta hazudnak Európában, pedig a nyelvtörvény EU-kompatibilis, Vollebaek is megmondta. Sergej Kozlik egészen odáig ment, hogy kijelentette: Szlovákiában van az egyik legengedékenyebb a nyelvtörvény. (Swoboda volt még a legpozitívabb, benyalt Schmittnek, hogy magyar alelnökként a jogokat és nem a nemzetiséget nézi, ez a helyes út, értsd: Schmitt ülésvezetőként mindenkit az időkeret betartására kért.)

   Ezzel szemben Bauer konkrét jogsérelmekkel példázta a nyelvtörvény visszáságait, Balczó Zoltán (Jobbik) bemosott Európának a Benes-dekrétumok és a cseh aláírás apropóján, az EU nem meri vállani azt a szerepet, hogy az értékeit védje, hanem devalválja azokat, képmutató a rendszer. Gál Kinga többek között azt is felemlítette, hogy 1995-ben épp a nyelvtörvénye miatt érték komoly nemzetközi bírálatok Szlovákiát, vagyis enyhén szólva érdekes, miért mozdul most olyan nehezen Európa. Tabajdi Csaba (MSZP) arról beszélt, hogy a szlovák nyelvtörvény öt pontban is sérti az Alapjogi Chartát, másodrangú állampolgárrá degradál, bevatkozik a privát szférába, antidemokratikus, mert félelmet kelt, ellentétes ET dokumentumával, és míg az EU két vagy többnyelvűség irányába tart, Szlovákia elindult az egynyelvűség útján. Kósa Ádám (Fidesz) a jelnyelv elfogadottságával érvelt amellett, hogy nem lehetetlen egy kisebbség anyanyelvét (esetünkben a siketek jelnyelve anyanyelv) hivatalosként elfogadni, és például Szlovákiában 1995-ben már elfogadták a jelnyelv használatát – miért alkalmaznak akkor kettős mércét?  Göncz Kinga (MSZP) felrótta Szlovákiának, hogy nemzetállamként definiálja magát, holott lakosságának tíz százaléka magyar, Surján László (Fidesz) megállapította, hogy nem két ország, vagy két nyelv között van konfliktus, hanem a törvénnyel van baj. Tőkés László erdélyi EP-képviselő négy nyelven kívánt békességet Istentől, és hangot adott abbéli kételyének, hogy ezt Szlovákiában büntetlenül megtehetné-e, majd rámutatott: Schengen miatt nem is kellene határokról beszélnünk, ezzel szemben Slotáék nyelvi határokat építenek, Sógor Csaba egy 1948-as ENSZ-béli definíciót idézett, amelyben a nyelvi genocídiumot határozták meg, és naná, hogy talált négy országot (Szlovákia mellett Románia, Görögország és Franciaország), ahol nyelvirtás folyik.

  A magyarok közül a végére hagytam a csemegét, Bokros Lajos szlovákul mondta el a beszédét, mert a szlovák az egyik legszebb európai nyelv, nagy barátja Szlovákiának, bajuszolta. De a szlovák törvényeket nem fordítják le magyarra, a nyelvtörvény módosítása nem orvosolja a problémákat, és miért nem vonták be a kisebbségeket stb. A nyelv magántérben való alkalmazását is korlátozzák, mi több, szankciókat vetnek ki, ez pedig már nemzetközi normákba ütközik – Szlovákia érdekében változtatni kell ezen a törvényen, mert az etnikai közösségek viszonyát nehezíti, akik ezer éve együtt élnek. Egy friss szlovák üdvöske, valami Katalina (fül után nem merem vállalni a vezetéknevét) erre azt kérdezte Bokrostól, hogy a magyar törvényeket lefordítják-e szlovákra? Egyébként is elege van abból, hogy amióta az EP-ben van, csak erről kérdezik, a szlovák-magyar vita miatt nincs ideje fontosabb dolgokra.

  És hogy ne érezzük magunkat olyan szerencsétlennek, két kis nép itt káundkáajrópban, Ramon Tremosa I Balcells katalán képviselőnő morgott egyet, hogy miért nem hivatalos nyelv a katalán, hiszen több olyan nép nyelve is hivatalos, akik számszerűen kevesebben vannak, mint ahányan katalánul beszélnek: tízmillióan.

  Ha tetszenek érteni.

  És hogy mekkora segítség lenne a spanyol nyelvi dominancia lebontásában, ha az EP-ben hivatalossá válna a katalán.

  Amivel még lesz baja Európának, bár erről nem beszélünk: Tatjana Zdanoka lettországi képviselő sérelmezte, hogy ő – és egy nagy lélekszámú kisebbség – nem beszélhet hivatalosan az anyanyelvén: oroszul.  Szóba került még a skót, a baszk és a walesi nyelv, illetve a bulgáriai törökök ötperces adásidejének a megszüntetése.

  Leonard Orban végezetül futott még egy kört, megígérte, az EB odafigyel, konkrét projekteket is támogattak, na, minden európai nyelv fontos, csók a családnak.

  Valahogy nincs kedvem eljópofizni a végét, a két visszatérő motívum kioltotta bennem a jókedvet: az egyik a mantraszerű ismételgetése annak, hogy a többnyelvűség, a multikulturalitás európai érték.

  A másik, hogy a magyarok hazudnak.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr601550501

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2009.11.25. 13:35:08

Hazudni nem szabad.
Az igazság megállná a helyét önmagában is.

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2009.11.25. 13:43:15

"Göncz Kinga (MSZP) felrótta Szlovákiának, hogy nemzetállamként definiálja magát"

Ez is értelmezés kérdése.
Kultúrnemzeti és államnemzeti meghatározás eltérése, az EU-n belül van példa mindkettőre, kár ezen görcsölni. :-(

elGabor · http://doom-doom-doom.tumblr.com/ 2009.11.25. 13:57:22

Nyugodt esték a sóhivatalban. És: felszólalt a tanácskozáson német, francia, neadjisten svéd EP-képviselő, vagy belsőkörös vita volt?

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2009.11.25. 14:01:01

tempetőfi,

Az Amerikai Egyesült Államok számos államának alkotmányában még az 1990-es években is az volt leírva, hogy feketék és fehérek nem tanulhatnak közös iskolában. Képzeld el, semmilyen jogi lehetőség nem volt arra, hogy szövetségi szintről módosítsák ezeket az állami alkotmányokat. Nincs ilyen hatásköre az amerikai legfelső bíróságnak vagy a szövetségi kormányzatnak, kongresszusnak. Amennyiben akárcsak egyetlen alkalommal is erre hivatkozva diszkrimináltak volna egy alabamai iskolában akkor pillanatok alatt megsemmisítik az alkotmány vonatkozó részét, és napokon belül a helyi nemzeti gárdát az amerikai elnök federalizálja. De ez nem történt meg.

Amennyiben a szlovák nyelvtörvényt elkezdik alkalmazgatni, és az alkalmazás jogsértő, akkor ezt bíróság fogja kimondani, és utána elkezd a dolog hirtelen változni. Egyébként Franciaország nyelvtörvénye is korlátozza egy kisebbség (breton) jogait, de a durvább részeket a saját alkotmánytanácsuk húzkodta kifelé. Nem egészen értem, örömködtök, hogy a svájci török kisebbség minaretállitási jogát korlátozni akarják szuverén módon, merthogy Svájc legyen Svájc, de amikor a szlovák állam az államnyelvet védi idióta módon, akkor hirtelen észbe kaptok ??? :))) Tényleg azt hiszed, hogy egy török nemzetiségű svájci állampolgár kevesebb joggal svájci, mint egy magyar nemzetiségű szlovák állampolgár szlovák ? Csak mert később vándoroltak be a felmenői ? Képzeld el ha Amerikában méricskélnék ki mikor költözött be az indiánok közé :)))))

A szlovák nyelvtörvényt alkalmazhatják úgy, hogy az EU-nak semmiféle lehetősége sincs a közbelépésre, és alkalmazhatják ugyanazt a szöveget úgy, hogy rendesen alájuk fognak vágni.

tempetőfi 2009.11.25. 14:03:58

Fel, bár ettől még belső körös maradt, a nem szlovákok és nem magyarok: Hannes Swoboda ausztriai, Carl Haglund finnországi svéd, Tatjana Zdanoka lettországi orosz, Valdemar Tomasevski lengyelországi litván, Bilbao Barandica baszk, Ramon Tremosa i Balcells katalán, Metin Kazak bulgáriai török, Kay Swinburne walesi, Michael Gahler német. Hirtelen ennyit találtam a jegyzeteimben.

tempetőfi 2009.11.25. 14:04:35

@elGabor: a válasz fentebb neked szólt:)

tempetőfi 2009.11.25. 14:06:56

@jotunder: Most, sajnos, nincs időm bővebben válaszolni, de az amerikai multikulti és az európai interkulti nem ugyanaz. Amerikában a polgárok amerikaiak (patrióták), utána valemy nemzetiség tagjai/részei, Európa - és ez is elhangzott tegnap este - ezzel szemben nemzetállamok közös projektje.

Valandil 2009.11.25. 14:10:09

@jotunder: Talán csak annyi, hogy a svájci török sacc/kb. 2. generációs svájci. A magyarok viszont nem bevándorlók Szlovákiában. A határt pakolták odébb.
Érti?

(2. próbálkozás, talán elmegy)

elGabor · http://doom-doom-doom.tumblr.com/ 2009.11.25. 14:12:58

@jotunder: "Tényleg azt hiszed, hogy egy török nemzetiségű svájci állampolgár kevesebb joggal svájci, mint egy magyar nemzetiségű szlovák állampolgár szlovák ?"

Az előfordulhat hogy az őshonos kisebbségeket erősebb jogok illetik meg. A Regionális vagy Kisebbségi Nyelvek Európai Chartája pl. azokat a nyelveket védi, "amelyeket valamely állam adott területén az állam olyan polgárai hagyományosan használnak" (I./1./a/i.), nem minden, bevándorlók által használt nyelvet.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2009.11.25. 14:13:11

Lengyelországban a létező német kisebbségnek vannak jogai, de azért mértékkel. Politikai kampányokban szoktak gusztustalanul németezni. Lengyelországban a benes mintájú kitelepitéseknek sokkal de sokkal több áldozata volt mint az eredetinek. Na, miért nem sikoltozik Németország ? Bizony azért. Nem egészen van ez rendben, de akkor is így van.

Magyarország kisebbségpolitikája történelmileg pettyes egy picit. Tudom nemPC ilyesmiről beszélni, és bár tudom, hogy itt bizonyos PC-k egyenlőbbek más PC-knél, de attól még ez is így van. Sok pettyesség van Európában, és a magyar pettyesség valamivel karakteresebb az átlagnál.

P.S Felhívom a figyelmet arra, hogy a Reakció kommentjeinek nem elhanyagolható százaléka valamely kisebbség mocskolásáról szól. :))

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2009.11.25. 14:15:01

Nem túl biztató.
Őszintén remélem, hogy nem ez a fő támadási irány, és a kirakatot a magyar politikusok, diplomatát valóban kirakatnak használják, közben a háttérben meg megy a "véres" küzdelem.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2009.11.25. 14:15:55

@elGabor: Itt hozzáállásról van szó. Ha valakinek nagyon tetszik egy A kisebbség basztatása, és nagyon felháborodik egy másik kisebbség basztatása miatt, akkor felmerül az, hogy nem egészen koherensen gondolkozik.

Senki sem állítja, hogy ugyanarról van szó. Csak arról, hogy vicceske a Reakció hozzáállása.

tempetőfi 2009.11.25. 14:19:15

@jotunder: Csatlakozom elGaborhoz, épp az a baj, hogy a migráns kisebbségiek és az őshonos kisebbségiek között esszenciális különbség van: az előbbiek szabad akaratukból választják az EU valamely országát hazaként, utóbbiak esetében többnyire nem erről van szó.
Az érvelésed alapján egyébként ugyanolyan súllyal esik latba a homoszexuálisok, a balkezesek és az erdélyi magyarok ügye. Nem beszélve a muszlimokról, illetve a kínaiakról.

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2009.11.25. 14:19:24

@jotunder:

"Magyarország kisebbségpolitikája történelmileg pettyes egy picit."

Erre jó a 21. századozás! :-)
A múlt amúgy is a Benes-dekrétumoknál kezdődik.

Szerintem a szlovákoknak be kellene látniuk, hogy ez a mostani Nagy-Szlovákia ugyanolyan gáz, mint amilyen Nagy-Magyarország volt. Ha azt a sémát követik, lehet, hogy ők is úgy járnak.
Inkább engedni kellene, annyit amennyit még kontroll alatt tudnak tartani, de ha nem engednek, még rosszabbúl is járhatnak, mint Mo. Trianonban: etnikai területeket vesztett.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2009.11.25. 14:19:24

@tempetőfi: Volt ugye egy kis cívódás a patrióta államok között a tizenkilencedik század közepén, kis jogászkodás után :((( És még a hatvanas években is volt, hogy federalizálni kellett egyik másik nemzeti gárdát.

bz249 2009.11.25. 14:19:50

@jotunder: "Ha valakinek nagyon tetszik egy A kisebbség basztatása, és nagyon felháborodik egy másik kisebbség basztatása miatt"

Miert is? Vegyuk mondjuk a pedofil kisebbseget, ha barmilyen kisebbseg basztatasa miatt szot emelek, akkor innentol kezdve ki kell allnom a pedofilokert is?

El Topo (Sgt. Elias) 2009.11.25. 14:20:22

Hol a picsában lettek a magyarországi szlovákok asszimilálva, pláne erőszakosan?
Tegnap voltam Dabason és a boltban két harminc körüli nő beszélgetett szlovákul.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2009.11.25. 14:23:55

@bz249: Egyszerűkém. A pedofilok, bűnözők, vagy akár a kelkáposztaszeretők nem alkotnak kisebbséget abban az értelemben ahogy azt használni szokták. Egy szónak bizony több értelme van, nem szoktak vajkörtével világítani, érted ugye ?

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2009.11.25. 14:25:30

@Jobb híján MDF-es: Nagyon komoly gáz amit a szlovákok csinálnak, és adott ponton rá is fognak fázni ha nem hagyják abba a faszkodást.

jan 2009.11.25. 14:26:19

@El Topo (Sgt. Elias): Békéscsaba a két vh. között még erősen szlovák város volt. Nyilván senkit nem vertek meg, ha szlovákul beszélt, de azt se hiszem, hogy túl sok szlovák nyelvű áltisi és gimi lett volna akkoriban a városban.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2009.11.25. 14:27:52

@Jobb híján MDF-es: Szlovákiában a masszív hülyeség sajnos szélesebb spektrumú mint azt mi látjuk. A magyar kisebbséggel szembeni pofátlankodás kétségkivül a hab a szlovák állami hülyeség tortáján, de itt sajnos a nackóbal politikai erő mélyidiotaságáról van szó. Magyarországnak szövetségeseket kell keresnie Szlovákiában. Találna.

bz249 2009.11.25. 14:27:57

@jotunder: hat akkor ha egy szonak tobb ertelme van, akkor lehet, hogy a szabad akaratabol Svajcba vandorolt torok sem ugyanaz a fajta kisebbseg, mint a hatarmodositasok miatt Romaniaba kerult magyar, vagy az ugyan betelepitett, de megiscsak a fiktiv hatarok valodiva valasa miatt masik orszagban rekedt orosz?

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2009.11.25. 14:38:02

@jotunder:

"Magyarországnak szövetségeseket kell keresnie Szlovákiában. Találna."

Hát ez az, de ehhez nem szlovákozni kellene, meg hazudozni a nyelvtörvényről (túlózni, riogatni), hanem valami normális álláspontot következetesen képviselni.
Megérteni a szlovák szempontokat is, nem elfogadni! Hanem csak egyáltalán felfogni, hogy mi is az ő elképzelésük. Meggyőződésem, hogy csak "azt hiszik, hogy a szlovákok azt hiszik", szint játszik.

Világosan el kell választani a magyarfóbokat azoktól a szlovákoktól akik büszke szlovákok és így nem áradoznak a magyarokról full time, de korrekt, normális kapcsolatokra törekszenek.

Mivel a szlovák nemzet a magyar nemzeti törekvések ellenébe jött létre, a történelmünk megítélése eltérő lesz. Egy szlovák mindig is szakadár marad egy magyar szemében, a szlovák meg kifejezetten büszke lesz a sikeres elszakadásukra. Ha ezzel együtt tudunk élni, akkor nem lesz probléma.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2009.11.25. 14:42:17

@bz249: Mégegyszer. Senki sem mondja, hogy ugyanolyan egy félmilliós de facto államalkotó kisebbség helyzete mint mondjuk a genfi albán közösségé. Nem, a szlovákiak magyarok problémája sokkal komolyabb. Ha viszont valaki kifejezetten boldog, ha A kisebbségit valamiben korlátoznak, akkor azzal számomra elveszíti a jogát arra, hogy nagy szájat nyisson B kisebbség ügyében. És ez nem azért van mert az A kisebbség és a B kisebbség helyzetét, problémái komolyságát azonosnak tartom. Az lenne a normális ha valaki a hozzá közelebb álló kisebbség ügyében nagy empátiát mutat, a másik kisebbség ügyében pedig valamennyit. De semmiképpen sem gyűlöletet, megvetést. Érted-e ? Kisebbségi volt a nagymamám és elvitték ebből az országból. Apósát, anyósát, testvéreit nem nyelvhasználatában korlátozták, hanem bevagonirozták és meggyilkolták. Ő nem tartotta magát kisebbséginek, ő nackómagyarnak tartotta magát egész életében, utána is. Én azt hiszem jobban át tudom érezni a szlovákiai magyarok félelmét mint az aki teli szájjal zsidózik és cigányozik.

Téglagyári Megálló 2009.11.25. 14:43:19

@jotunder:

"Magyarország kisebbségpolitikája történelmileg pettyes egy picit"

Nos, ez nem hiszem, hogy elég ok lenne a szlovák nyelvtörvényre, a pettyesség nem a szlovákiai magyarok "érdeme". Nagyon bírják ezt a kollektív büntit odaát.

Téglagyári Megálló 2009.11.25. 14:44:42

@jotunder:

válaszd külön a cikkírókat és a kommentelőket, ha kérhetem.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2009.11.25. 14:46:36

@Jobb híján MDF-es: Dzurindáékban is van sértettség, bizonyos félelem vagy valami hasonló. Ők sem boldogok attól amiket pl. Sólyom csinált, noha Sólyom nem csinált semmi igazán durvát, tapintatlant, bunkót, talán egy icipicit félreérthetőt. Azt világossá kell tenni, hogy Magyarország nem tűrheti azt el, hogy a szlovákiai magyarok a saját anyanyelvüket nem használhatják teljesen észszerű keretek között. Ha ilyesmi történik, akkor folyamatosan tiltakozni fogunk és barátságtalan lépésnek fogjuk tekinteni. Ezzel párhuzamosan Magyarországon a magyarországi kisebbségek ellen uszulókat a jóédesanyjába fogja elküldeni két darab párt, különösen egy nagyobb jobboldali. És a dolog elkezdene változni. Persze nem ártana, ha Dzurinda esetleg kormányra kerülne, akár koalíciós partnerként.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2009.11.25. 14:47:27

@Téglagyári Megálló: Külön vannak választva. Nekem nagyon ritkán van mély morális problémám reakciós poszttal.

bz249 2009.11.25. 14:49:49

@jotunder: ertem tehat, ha mondjuk empatikus vagyok a szlovakiai magyarokkal, akkor automatikusan empatiat kell mutatnom a tamilok, koztuk a Tamil Tigrisek ongyilkos merenyloi irant, merthogy ok is kisebbseg.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2009.11.25. 14:49:51

@Téglagyári Megálló: A pettyesség meghatározza (egyre kevésbé remélhetőleg) azt, hogy mire hogyan néznek Európában. Egy némettől kcisit mást várnak mint egy dántól, bizonyos kérdésekben a német diplomácia mozgástere még ma is kisebb.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2009.11.25. 14:52:51

@bz249: A tamil kisebbséget és a tamil terrorizmust pontosan ugyanúgy nem azonosíthatod, mint a baszk kisebbséget és a baszk terrorizmust.

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2009.11.25. 14:53:50

@jotunder:

"Én azt hiszem jobban át tudom érezni a szlovákiai magyarok félelmét mint az aki teli szájjal zsidózik és cigányozik"

Tök ugyanabban a helyzetben voltak az 1930 években élő pesti zsidók, mint a mai szlovákiai magyarok: beleszülettek egy közösségbe, a közösség mítoszait ápolták, azok szerint éltek. A legtöbbje nem kavart sok vízet, létezett.
A bűnbak képzőknek meg nem tetszett ez a létezés, találtak is pár egyént, akikbe bele lehetett kötni, komcsi népbiztos, bankár, rabbi aki a gójokat szidta, stb. Máris lehetett általánosítani, ez van mai is Szlovákiában, van pár magyar aki tényleg vállalhatatlan, nosza szabaduljunk meg a magyaroktól, megnyerni nem tudjuk őket, mert a nemzeti mítoszuk szintjén bennük van a szlovákellenesség.
Beszéljük ezt ki, lépjünk túl rajta!

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2009.11.25. 14:55:46

@jotunder: Továbbá senkitől sem várom el, hogy nagyon távoli dolgokhoz ugyanúgy viszonyuljon mint a legközelebbiekhez. Egy szupernóvarobbanás esetleg több fejlett civilizáció pusztulását jelenti, de ettől nekem még nem kell telesírnom a párnám. Továbbá máshogy kell megitélnem egy háromezer évvel ezelőtt történt mészárlást, mint egy tegnapit. Peched van, ugyanis én nem vagyok doktrínerliberális.

bz249 2009.11.25. 15:01:04

@jotunder: akkor meg nem ertem miert ne lehetne a svajci nepszavazas ugyeben a tobbsegnek igazat, adni a szlovakiai magyarsag eseteben a kisebbsegnek, a bretonok ugyeben a kisebbsegnek, az esztorszagi oroszok eseteben a tobbsegnek... es ez miert kellene, hogy disszonanciat okozzon.

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2009.11.25. 15:04:38

@bz249:

Fogalmazd meg azt a rendező elvet, amely mentén egyszer a kisebbségnek van igaza, másszor a többségnek és ezt az elvet fogadja is el mindenki! :-)

Amúgy Dél-Szlovákiában a szlovákok a kisebbség.

gyaloghartur 2009.11.25. 15:41:50

Azon röhög a határon túli, állítólag négy és fél millió, hogy Magyarban áll a buli, mindig van ribillió. Halálra neveti magát, oly jó poénokon, amit a rovására süt el a kedves rokon.
Röhögőgörcsben fetreng, ha ez hallja: román, de persze ő is derül a szlovák komán. A bácskai igaz nem szerb: jugó, állampolgár nem lesz, bár hangja búgó, s Euróvízsjont nem nyerhet, mert szerbet meg nem verhet.Persze azt is hallani: ukrán a kárpátaljai.Satöbbi.
De már ...szky,...auer,...ocsics, de jó vicc, echte magyar !
Kádáron nem mulattunk., míg égett a talpunk alatt szülőföld, emigrálni akartunk. Hallgattuk fütyülő rádiókon, beh vidám a rokon odaát, nem tudtuk, bár jókedve omlós, felderítője a Komlós, mert az ávos humor hatásos, nem avult.
S persze a Hofi, mi más lehetne jópofi, akár az egész Mikroszkóp: Sas-szárnyon röpült vissza a Maszop...
Ezen már csak hüledeztünk, szinte kicsordult könnyünk, mert kedvünk kicsorbult.
Oszt' a Gyulánk lealapszerződött, új éra kezdődött, jöttek óborok helyett újborok, a Gáborok: Demszky, Fodor, Kuncze, csupa pancsolt bor, velük lett teli a pince.
A Lop Stopon, nem kacarásztunk, sem első, sem másod fokon, de tetszett az erdélyi rokon,a Megyó, igazi román bogyán, akaratlan humorán bőgtünk, mint gárdás oroszlán, ahogy orrunkra fricskát pöccint, mikor Nastaseval koccint.
Külön fejezet, a Heti Hetes, az rettenetesen humoros, vagy humorosan rettenetes... De tán odalesz hamarosan, mint az (Au)chan árengedmény. De van remény: a fialalok humora ellenálhatatlan.
Itt van mindjárt Gyurcsány, ki azzal kezdte, jól 3,14csán rúgott, a tökünkön, hadd fájjon ott, hol legérzékenyebb: megmentette a kenyeret, a nyuggernek, s prolinak, azóta a prolinők, ehetnek dosztig pralinét, Katus mama sem lesi a gázórát: mindenki jól járt.
De már határontúli akkor is kushad, ha (zs)idóviccet ereszt meg Zuschlag, sőt tovább szövöm: nem lepődött meg Őszödön.
Ezen csak az anyaországi nagyeszű rokon döbbent meg, azóta sem tudja megrágni.
Persze még Vona utánpótlás: pld. a Mesterházy, aki nem egy senkiházi: megsegíti a Farkasházy (azelőtt Wolfhauser). Mert Magyarban a komcsik, sohasem uncsik !

El Topo (Sgt. Elias) 2009.11.25. 15:47:25

@jan:

Szerintem Csabán is van, meg Tótkomlóson is. Most. A két vh közti dolgokért meg nem muszáj felelősséget vállalnunk. Persze megtehetjük, ha adjuk a jobbik alá alovat.

Téglagyári Megálló 2009.11.25. 15:57:37

@jotunder:

Igen, ezt értem, de a kérdés számomra arról szól, hogy a magyar kisebbség hogy tudja érvényesíteni a jogait egy állítólat multietnikus Európában, az pedig csak másodlagos, hogy a magyar államnak kell közbelépnie.

Téglagyári Megálló 2009.11.25. 15:59:25

@Jobb híján MDF-es:

Igen, ez aggasztja is őket, Slota (?) szerint arrafelé többen énekelik a magyar himnuszt, mint a szlovákot.

Noname Cowboy · http://www.rosevalley.hu 2009.11.25. 16:04:40

@Jobb híján MDF-es: Bokros a mocskos áruló kommunista! Ibolyka szemefénye aki szintén árulóü kommunista!

picur3ka 2009.11.25. 21:05:07

@Jobb híján MDF-es:

Sajnos, van az a kis kulonbseg, hogy direkt akartak a teruletet, eroszakkal es ki akartak irtani az osszes kisebbseget benne, a magyarok kiirtasat, ha jol tudom, Sztalin maga allitotta le, mint ahogy a zsidokat majdnem teljesen ki is irtottak.

A Benes decretumok, haboru elottiek, semmi kozuk a Hitler utani 'bosszuhoz' ezeknek a nepirtasi otleteknek ottan.

Alfőmérnök 2009.11.25. 22:49:05

@elGabor: Meg mondjuk beszélni és minaretet építeni is két külön dolog. Mellesleg.

paulus.r · http://felvidek.blog.hu 2009.11.25. 23:24:06

Tekintve, hogy rólunk felvidékiekről van szó talán egy felvidéki is szólhat. Mi itt a Mečiari éra óta többé-kevésbé békén voltunk hagyva. A jelen törvény azoknak használ akik a Slotaféle hazugságokat a „vérszívó, emberevő“ Magyarokról elhitték, holott egy élő magyart eddig még nem láttak. Sajnos köztünk is vannak meggondolatlanok, akik álandóan a területi autonómia elvetélt marhaságával tartják életben az erre kapható vadnacionalisták gyanúját. De kitérnék pár apróságar: 700 iskoláról beszélenk, de 2 év múlva talán lessz 450 mert kevés a gyerek, egyszerű. 700 olyan iskolánk van amiről „idehaza“, „nekünk“ azt dörgölik az orrunk alá, azok szlovák iskolák, csak más nyelven tanítanak bennük. Van egy halódó Pátria rádiónk, ami pénzhiánnyal küszködik, és van 30 percünk a szlovák állami tévében, ahol köztudott a párthűség (SMER), és gyakran kétszer is megszűrik, hogy mi mehet át; abba a fél órába pont belefér a Zsuszi néni döglött macskája, meg a szomszéd rothadó termése. A mi magyar iskoláinkban 1. osztálytól tanítanak szlovák nyelvet ugyan olyan óraszámban mint magyart, e mellé jön 5.-ben az angol, és majd a német is (igazi kis nyelviskola lessz a magyar elemi). A hivatalokban sok helyen nem akarnak tudni magyarul és a nyelvtörvény hatájbalépése óta nap mint nap érkeznek feljelentések, csak mert a büntetési szabályok nincsnek még mindig kidolgozva (!) ezért nem történt semmi. Nem vagyunk elnyomva, de szépen lassan akarnak ellehetetleníteni minekt, a köztünk, velünk egy településen élő szlovákokat hergelik ellenünk. Ja és mergóra: Dél-Szlovákia az egyik legnagyobb munkanélküliséggel küzdő és leg kevésbé támogatott régió. Még élünk és kitartunk.

Alfőmérnök 2009.11.25. 23:49:12

@paulus.r: Az én felvidéki ismerőseim is kb. erről számoltak be.
Én örültem a hozzászólásodnak, nem ártana, ha még több érintett közbeszólna ilyen esetekben, gondolom felvidéken is olvasgatnak magyarországi blogokat.
Egyébként a hatály ellipszilonosjé, de mindegy. :)

Sutty 2009.11.26. 07:19:41

Göncz Kinga? Vicceltek? Mindvégig hatalmas szelet volt a kezében, a szlovák-magyar viszony lerombolásában. Gondolom, Gyurcsánnyal ő is csak hébe-hóba találkozott a folyósókon és nem beszéltek konkrétan semmiről...

Sutty 2009.11.26. 07:24:08

a magyar mindigis hazudós nép volt. Ha az igazság fájdalmas, akkor igen - most bántottam a magyart. Az elkorcsosulás fellegvára jelenleg Magyarország. Borzasztó, hogy azt hiszik hogy agresszióval, népmegfélemlítéssel bármit el-lehet érni. Jelentem, már régesrég nem -repülőre ülünk mind, azt fizessen itt adót akinek két anyja van:
www.gyakorikerdesek.hu/politika__magyar-politika__487551

tempetőfi 2009.11.26. 08:39:10

@paulus.r: Hasonlóképpen van nálunk is, Romániában (bár regionális rádióadónk, illetve tévénk mostanában több van, amióta megvastagodtak a politikusaink). Székelyföldön pl. a legmagasabb a munkanélküliség aránya (és a legmagasabb a fűtéstámogatásra jogosultak aránya, ami annyit jelent, hogy családtagokra elosztva az összfizetést valahol a létminimum szintjén tengődik a két megye lakosságának fele). ami az oktatást illeti: azon kívül, hogy elő osztálytól tanítják a románt (és talán most sikerült kibulizni, hogy az elemiben - I-VIII - más tanterv alapján, mint a többségi nemzet gyermekei; azért fogalmazok óvatosan, mert a módosított tanügyi törvényt idén ősszel nyomták át felelősségvállalással a parlamenten, és emiatt nem kőbe vésett); ugyanakkor a földrajzot és a történelmet (a románok történelmét!, ez a tankönyv címe) románul tanulják kölkeink.
Ami a nyelvi jogokat illeti: törvényben szavatolt a húsz százalékos küszöb, vagyis elvileg a húsz százalék fölötti arányban magyarok lakta településeken elvben használhatom az anyanyelvemet közintézményekben, gyakorlatilag Marosvásárhelyen, ahol a 2000-es években billent át ötven százalék fölé a románok aránya, magasról tesznek a törvény alkalmazására - és semmifajta szankciót nem lehet alkalmazni.
És azon csodálkoznak (mit csodálkoznak: számonkérően verik az asztalt), hogy valamiért nem lobog bennünk a lojalitás forró lángja, már ami Romániát illeti.
Ami a gyermekkérdést illeti: Székelyföldön (!) cigány gyerekek formális beiskolázásával mentenek meg falusi iskolákat a megszüntetéstől - ezt nevezzük mi romastratégiának.
Megalázó.

tempetőfi 2009.11.26. 08:40:39

@tempetőfi: Elnézést a pontatlanságokért, szóismétlésekért stb., még az első kávém elején tartok:(

mavo · http://polmavo.blog.hu 2009.11.26. 15:05:39

@tempetőfi:

"Székelyföldön (!) cigány gyerekek formális beiskolázásával mentenek meg falusi iskolákat a megszüntetéstől"

Miért csak formális?

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2009.11.26. 16:05:55

@paulus.r:

"Sajnos köztünk is vannak meggondolatlanok, akik álandóan a területi autonómia elvetélt marhaságával tartják életben az erre kapható vadnacionalisták gyanúját."

Pedig szerintem területi autonómia nélkül, nincs megmaradás.

Az asszimiláció egy természetes folyamat, csak idő kérdése. Azért kell kifejezett jogi akadály.

Olyan nincs, hogy a káposzta is megmarad és a kecske is jól lakik.

Fel kell vállalni az autonómiát, ha nem akarsz asszimilálodni.

tempetőfi 2009.11.26. 18:18:38

@mavo: Mert egyáltalán nem biztos, hogy el is járnak okulni.

abandi 2009.11.26. 19:23:56

Meg kell lebegdetni a kilépést.
Eleve nem erről szólt a csatlakozásunk "ajrópához" és menet közben is átbasztak bennünket.
Ja, hogy tetszettek volna akkor szólni...
Hát,egy nagy faszt!
Most szólunk!

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2009.12.04. 10:39:56

Nyilvános érintkezés

Továbbra sem tudjuk meg, pontosan mit takar ez a terminus, de ennek nincs is jelentősége, biztosít a dokumentum, hiszen csak a törvény 5. és 8. paragrafusának címében szerepel a kifejezés, jogi relevanciája valójában nincsen. Az államnyelvtörvény „mindössze” a nyilvános érintkezés bizonyos területeit érinti.

Szolgálati érintkezés

A rendőrök, katonák, tűzoltók belső szolgálati érintkezéskor kötelesek az államnyelvet használni. Itt az irányelvek semmiféle kivételt nem említenek. A rendőr, katona, tűzoltó civil személyekkel való érintkezése nem esik ebbe a kategóriába. A gyakorlatban ez annyit jelent, hogy ha magyarul szólunk oda a tűzoltónak, hogy „ég a ház”, nyugodtan visszaszólhat magyarul, a kollégájához azonban már államnyelven kell beszélnie. Véleményem szerint kívánatos lenne a kisebbségi nyelvhasználati lehetőség kiterjesztése legalább a szóbeli kommunikáció engedélyezésére a nemzeti kisebbségek nyelvein a szolgálati érintkezés területén.

Kulturális programok

Az irányelvek eligazítanak bennünket azon a téren, milyen módon kell felvezetni a nyilvános kulturális rendezvényeket, amelyeken nem kizárólag egy nemzeti kisebbséghez tartozó személyek vesznek részt. A program bevezetője egy nagyon rövid tájékoztatás a kulturális rendezvény programjáról, amely a rendezvény vagy az adott program kezdetekor hangzik el, áll az irányelvekben. Az államnyelvtörvény ebben az esetben nem rendelkezik a sorrendről, a bevezető tehát elhangozhat először a nemzeti kisebbség nyelvén, utána államnyelven.

Emlékművek, síremlékek

Az államnyelvtörvény egyik legvitatottabb rendelkezése kapcsán az irányelvek megállapítják, hogy a szlovák „pamätník”, ill. „pomník” kifejezések semmiképp nem értelmezendőek sírkőként vagy sírtáblaként. A nyilvánosságnak szóló alkotásokról van szó, amelyekkel a nyilvánosság közvetlen fizikai vagy vizuális kontaktusban van, s amelyek célja a lakosság körében való társadalmi hatás (tiszteletadás, jelentős személyekre vagy eseményekre való emlékezés céljából), ill. művészi hatás kifejtése. Véleményem szerint ez a fogalomtisztázás nem menti fel az államnyelvtörvényt az alól a vád alól, amely szerint ebben az esetben a szólásszabadságba való indokolatlan és aránytalan beavatkozásról van szó.

A minisztérium kötelező érvényű állásfoglalása az emlékművek esetében az irányelvek szerint arra szolgál, hogy a minisztérium, megelőzendő az utólagos beavatkozás szükségességét, az építtető által javasolt szöveg és az államnyelvtörvény összhangjának vizsgálata után kötelezi az építtetőt az államnyelvtörvény tiszteletben tartására, ami a nyelvi vonatkozásokat illeti (sorrend, betűnagyság, a különböző nyelvű szövegek tartalmi egyezése, földrajzi nevek helyessége). Véleményem szerint az irányelvek nem oszlatják el azokat az aggályokat, amelyek szerint ebben az esetben cenzúragyanús megoldásról van szó. A törvény rendelkezéseit akkor is figyelembe kell vennie az építtetőnek, ha a minisztérium erre külön nem szólítja fel, a minisztérium ügybuzgalma nem más, mint a civil szféra indokolatlan szekírozása.

Sajtóbeli nyelvhasználat

A nemzeti kisebbségek nyelvén megjelenő sajtóorgánumok tevékenységét az államnyelvtörvény semmilyen módon nem befolyásolja – az irányelvek is kiemelik, hogy ezt a területet semmiféle állami szerv nem felügyeli.

Kórházi kommunikáció

A kórházi kommunikációt a kiszolgáló személyzet és a páciensek között szintén nem felügyeli semmiféle szerv, a gyakorlatban tehát bármilyen nyelven folyhat. Mégis ehhez a területhez kötődik az irányelvek egyik legnyakatekertebb meghatározása. Máshogy mint államnyelven folyhat a kommunikáció a nemzeti kisebbséghez tartozó páciens és a kiszolgáló személyzet között a kórházakban

az ország egész területén, ha a páciens nem beszéli az államnyelvet;

azokon a településeken, ahol a nemzeti kisebbséghez tartozók aránya a lakosságon belül eléri a 20%-ot akkor is, ha a páciens beszéli az államnyelvet;

azokon a településeken, ahol a nemzeti kisebbséghez tartozók aránya a lakosságon belül nem éri el a 20%-ot kivételesen akkor is, ha a páciens beszéli az államnyelvet, de célszerűbb a nemzeti kisebbség nyelvét használni, és a kiszolgáló személyzet tagja beszéli az adott nyelvet és szakszerűen tudja használni azt, és a páciens kifejezetten kéri a nem államnyelvű kommunikációt.

Ez a rendelkezés túl sok feltételhez kötött, kevéssé rugalmas, és egyáltalán nem célszerűen kezel egy olyan kényes területet, amilyen az egészségügy, ezért az államnyelvtörvény és az alkalmazási irányelvek legproblémásabb részei közé sorolandó.

Hivatali érintkezés

Az alkalmazási irányelvekre nagy szükség volt a hivatali érintkezés körülményeinek tisztázása érdekében, a minisztérium azonban nem bizonyult túlságosan engedékenynek ezen a területen. A nemzeti kisebbségek nyelvének szóbeli és írásbeli használata a hivatali érintkezésben továbbra is megengedett azokon a településeken, ahol az adott nemzeti kisebbséghez tartozók arány a lakosságon belül eléri a 20%-ot. Megengedett ugyan a nemzeti kisebbség nyelvének szóbeli használata azokon a településeken is, amelyeken nincs meg a 20%, ám amennyiben jelen van egy harmadik személy, aki nem bírja az adott kisebbségi nyelvet, ez a lehetőség megszűnik. (Az irányelvek egy további, szinte érthetetlen helyzetet is vázolnak: egy településen, ahol nincs meg a 20%, és a hivatali kommunikációnál jelen van egy harmadik személy is, aki szintén az adott nemzeti kisebbség tagja, a nemzeti kisebbség nyelvének szóbeli használatához ennek a harmadik személynek a kifejezett beleegyezése szükséges.) Ráadásul az irányelvek beleszólnak a kisebbségi nyelvhasználatról szóló törvénybe is, amikor arról rendelkeznek, hogy az állami szervek, önkormányzati szervek stb. alkalmazottai nem használhatják az adott nemzeti kisebbség nyelvét azokon a településeken sem, ahol megvan a 20%, ha jelen van egy harmadik személy, aki nem bírja az adott kisebbségi nyelvet. Az ilyen szabályozás tulajdonképpen afelé mutat, hogy a nemzeti kisebbségek nyelveit csak titokban, harmadik személyek tudta nélkül használják, ami semmiképpen nem segíti elő a békés polgári együttélést, a társadalmi feszültségek oldódását.

vis maioor 2009.12.07. 16:35:43

Surján László felszólalásának teljes szövege:

Nemrég éppen azt olvastam a szlovák sajtóban, amit Gahler úr az imént elmondott. A szlovák sajtóban, mondom. Rá szeretnék mutatni arra, hogy az a konfliktus, ami most van, az nem állítható sem két állam konfliktusának, sem két nép konfliktusának. Egy konkrét törvénnyel, a szlovák nyelv védelméről szóló törvénnyel, vannak problémák.
Örömmel csatlakoznék Swoboda úrnak ahhoz a fölvetéséhez, hogy békés, nyugodt, kiútkereső legyen ez a vita. Csak ne mondta volna azt, hogy nem sért ez a törvény alapjogokat! Akkor, amikor egy szlovák városban egy édesanyára, aki a 4 éves gyerekét a kezében tartja a kórházban, rászólnak, hogy ne magyarul csitítsa a gyereket, aki fél az orvosi beavatkozástól, ne mondjuk azt, hogy ez nem sérti a jogokat. (Zaj a szocialista frakcióban) Még azt se mondjuk, hogy ez nincs benne a törvényben! Épp az a probléma, hogy a törvénynek kisugárzása van. A törvény egyébként a kórházakban is korlátozza a magyar nyelv használatát, ha a kisebbség részaránya nem éri el a húsz százalékot.
Tehát azt gondolom, hogy itt nagyon súlyos problémák vannak. Beérett az a vetés, amit egy szélsőséges pártnak a kormányba emelése hozott magával.
A magyarok egyébként nem kiirtották a kisebbségeiket, ahogy azt az imént egyik képviselőtársam állította, hanem elcsatolták azokat tőlük. (Taps a néppártból, felhördülés a baloldalról.)

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2009.12.08. 07:51:16

"hanem elcsatolták azokat tőlük"

Hát tényleg hazudik. :-(

Elcsatolták Dél-Dunántúlt?
Elcsatolták a Dél-Alföldet?
Elcsatolták Budapest környékét?

Ezek valaha nemzetiségi vidékek voltak.

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2009.12.08. 08:32:12

@Jobb híján MDF-es: Dél-Alföldet és Dél-Dunántúlt elcsatolták.
Tört. segtud.

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2009.12.08. 08:38:39

@tölgy:

ja, nincs is már Dél-Alföld és Dél-Dunántúl Magyarországon.
De nem hazudsz, az a lényeg! :-)

Így tényleg nem tudsz a baranyai svábok kitelepítéséről, sem a békési szlovákok lakosságcsere után itt maradó részének eltűnéséről.

Mondjuk tényleg nem egyszerű kérdés.

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2009.12.08. 09:09:09

@Jobb híján MDF-es: maga vagy téved, vagy hazudik.
1, Dél-Alföld és Dél-Dunántúl elment 1918-ban.
2, A svábok kitelepítésére a szövetségesek kötelezték Mo-t. Beszélje meg velük. Talán nem véletlen, hogy mai is megértéssel kezelik a csehek Benes-dekrétumhoz ragaszkodását. A szövetségesek is lassan bocsánatot kérhetnek a németektől és magyaroktól.
3, A tótok önként mentek el, csehszlovák nyomásra, akik maradtak, kb. 20 ezren, azok sorsa olyasmi, mint minden hasonló nagyságú szórványban élő kisebbségé.

Ezt összevetni az egy tömbben élő sok százezres etnikummal!?
Maga a megszálló hatalmakat szolgálja?

Téglagyári Megálló 2009.12.08. 11:17:17

@vis maioor:

"A magyarok egyébként nem kiirtották a kisebbségeiket, ahogy azt az imént egyik képviselőtársam állította, hanem elcsatolták azokat tőlük. (Taps a néppártból, felhördülés a baloldalról.)"

Valóban taps. Hadd tudja meg a képmutató Európa, mi a frász van.

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2009.12.08. 11:32:06

@Téglagyári Megálló:

Mondjuk ez tényleg egy egyszerű megoldás lenne a szlovákiai magyaroknak. Ha Szlovákiának nyűg a déli magyarság, akkor vonuljon vissza az etnikai határai mögé.
süti beállítások módosítása