Horror Metaphysicae
2009. október 29. írta: tempetőfi

Horror Metaphysicae

  Száguldó életformámra való tekintettel vettem egy notebookot. Láttam a zújságíróknál, amint előveszik a kis ékszeresdobozt, és egyenes adásként pötyögik a tudósítást, amíg nekem a direkt adatbevitelt a golyóstoll és a papírfecni jelentette, mert laptopból meg nagy kellett a tördelés és a fotosopping miatt – ráadásul nincs a világon olyan szoft, ami a kézírásomat felismerné, még az agyalapú konvertorral is bajok vannak néha, tehát.

  És már megint ott vagyok, ahol a part szakad. A történetem ismétli önmagát, írtam már erről, beidézem:

   Jól megvoltam a magam fabrikálta „posztkartezianizmusával”: adott a test, mellette a lélek, a kettő között kapcsolatot már nem a tobozmirigy, hanem a processzor jelenti, minél több magja van, annál jobb. Ki volt ez találva, beszuszakoltam McLuhan „elektronikus protézis” teorémáját, miszerint ezek a gépek tulajdonképpen testünk és érzékszerveink meghosszabbításai, így kapott a „masina” szó többletjelentést, testgép, jó szó, mégiscsak illőbb, mint az asztali számítógép, ez az életforma tényleg nem az evésről szól. Ráadásul becsempésztem a struktúrába a dinamikát is, feltételezvén, hogy a munkahelyi pécé minőségileg mégiscsak kevesebb, mint az otthoni számítógép, és a csúcsok csúcsa, az autentikus lét megalapozója: a laptop. Nem a halálról pattansz vissza, kedves Heidegger mester, hanem kinyitod a laptopod, ott a folyadékkristályos képernyő horizontnak, pont.

   Eddig azt hittem, hogy ez az egész kérdés letudható azzal a megfogalmazással: „perszonalizálom” a hordozható gépemet. Személyre szabom. Jelszavak, internetes könyvjelzők, naptárak, finombeállítások, jegyzetfüzetek stb. – mindezek az én termékeim, minimál zongorafutamok, saját nóta. Én vagyok az úr, a gép csak cifra szolga. Hozzá lehet még gondolni dühös reggeleken azt a vulgárpszichologizáló tételt is, hogy minden gépnek saját lelke van (és milyen érzékenyek, fene a mimóza „ramm”-jaikba).

   Hát nem. Egy laptop maga a Lét, benne vagy te Létező, a rosszul feltett kérdésre a felelet, ha. Hiába mented el a rendszert, készítesz dvd-t az alapprogramokkal, vehetsz külső memóriát több száz gigával, két hét szorongás a minimum a nagy büdös semmi közepén, amíg belakod az újat, nem lehetséges az ismétlés, adsz igazat Kierkegaardnak.

   Azt mondhatják, hogy túllihegem a dolgot, a posztmodern már rég túlhaladta a kérdést.

   A posztmodern viszont nem kapott ajándékba egy mechanikus karórát, fiatalabbak kedvéért: az olyan, hogy minden áldott nap fel kell húzni, mert másképp megáll. Könyörtelenül, nem segít sem ima, sem az internet.

   Egy új laptop, egy mechanikus karóra, amelyet elfelejtesz felhúzni – na ez a metafizikai horror.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr131451626

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Éhező ország 2009.10.29. 11:04:57

Hatalmas pánikot okozott a lakosság körében, hogy üzleti körökből kiszivárgott hírek alapján több nemzetközi étteremlánc is kivonul a közeljövőben Magyarországról, ahogy azt Izland esetében is megtették. "Habár a döntés még nem végleges, a kormány...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

X Y kronosz óra 2009.10.29. 09:50:30

Nekem otthon egy 5 éves IBM laptopom van. 20 gigás merevlemez, valami retro processzorral. Amire használom épp elég.

Kövezzetek meg, de úgy érzem, hogy ez menő. Mint a nagymamámtól örökölt (és mai napig használt Videoton TV) a plazma házimozik világában.

Jokerpofa 2009.10.29. 10:01:39

@X Y kronosz óra: Szivesen meg kovezlek:)
Szerintem nem meno:P. En egy honapja vettem egy LCD tv-t, azota nem ertem, hogy tudtam a regi kepcsoves tv-n egy dvd filmet elvezni. Egyszeruen gyonyoru kepet ad.

dzsucseharcos · http://songun.blog.hu 2009.10.29. 10:09:31

"két hét szorongás a minimum a nagy büdös semmi közepén, amíg belakod az újat"

Na ez volt az a probléma, ami ennek a gépnek a felhasználóit (pl. engem régen) sohasem kínozta:

upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/04/Enterprise128_01.jpg

X Y kronosz óra 2009.10.29. 10:44:53

Theodoro

Szerintem a TV, laptop léte-nem léte, illetve annak kora és minősége felér egy elnagyoltabb személyiségrajzzal.
Benne van az érdeklődés, társadalmi státusz, modellkövetési hajlandóság, értékpreferencia és még egy sor alkatrész.

Személyes megfigyelésem szerint minél központibb helyen van a TV a lakásban, minél nagyobb, minél több (két, három tévé 70 négyzetméteren) annál kevesebb barátja/szabadidős tevékenysége van a tulajdonosnak.

tewton 2009.10.29. 10:47:49

@X Y kronosz óra:
éljen a retró :) egy igazi hardcore bölcsésznek amúgy már az írógép-indigó elég, a gondolat megmarad. esetleg az analóg notebook, üres vagy kockás lapokkal, szigorúan ceruzával :)

az oldschool gépek szerintem is menőbbek, mint a maiak. az utóbbi 10 év fejlesztései részint a kényelemnek, részint a PCjátékos kismajmoknak szólnak :)

Tehetetlen Dodó 2009.10.29. 11:04:00

@Theodoro: A gyönyörű képhez vannak gyönyörű filmjeid is?
(Mert a legtöbbet nem érdemes megnézni, se szép, se csúnya képernyőn...)

Tehetetlen Dodó 2009.10.29. 11:05:49

@X Y kronosz óra:
Én is maradok hűséges öreg laptopomnál. Arra pont jó, hogy az excel-tábláimat kezelje, meg az internetfüggőségemet kiélhessem rajta.

Guild 2009.10.29. 11:26:38

Csodálom az ilyen embereket, akik ennyire hosszú, ennyire bölcselkedő, és ennyire semmitmondó szövegeket tudnak kilökni magukból. Nekem sosem ment. (Pedig filozófia szakot végeztem.)

sergei 2009.10.29. 11:27:27

@X Y kronosz óra: Sokszor így van, de nem szabad általánosítani. Nekem van egy ismerősöm, akinek egy óriási nagy plazma TV-je van, és saccra egymilliós hifi rendszere köré, mégsem illik rá a leírásod, és nem is sokat nézi. Egyszerűen szereti a minőséget, és megengedheti magának.

Alfőmérnök 2009.10.29. 11:30:27

A székely Baudrillard?

X Y kronosz óra 2009.10.29. 11:30:28

sergei

Ha valaki olyat vesz magának amit nem használ pusztán csak azért, mert megengedheti magának, akkor az rongyrázó sznob.

tempetőfi 2009.10.29. 11:50:34

@Gorgiasz: Én is. Ezek szerint nálunk jobb volt a képzés, megtanítottak semmit mondani.

Pásztor Tibor · http://pasztortibor.hu 2009.10.29. 12:34:45

@Theodoro: Szerintem próbáld ki egy plazmatévén. Akkor rájössz, hogy pont annyival jobb az lcd-nél, mint az a katódosnál. Már nem is merek BlueRay-filmet nézni.

OftF 2009.10.29. 13:07:30

@tempetőfi: vagy csak jobban figyeltél.

Jokerpofa 2009.10.29. 15:53:39

@Tehetetlen Dodó: Igen, vasarnap este tervezem megnezni a 22-es csapdaja cimu filmet, olvastam, de kivancsi vagyok, milyen filmen.

Plazma vmivel jobb ez igaz, de a munkam miatt ossze kell neha kotnom a laptoppal, plazmanak meg az nem tesz jot, ha kimerevitett kepet kap.

Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer 2009.10.29. 16:05:29

Tudtátok?
Brit tudósok kutatásaiból kiderült, hogy a tévé méretével fordítottan arányos a tulajdonos péniszének mérete.

tempetőfi 2009.10.29. 16:51:11

@OftF: Lehet. Mondjuk, olvasni sem árt ehhez a szakmához.

abandi 2009.10.29. 17:41:44

@tempetőfi:
Na, ja!
Használj linuxot, a személyreszabást meg úgy is elvégzi vmilyik titkosszolgálat...

Bell & Sebastian 2009.10.29. 18:43:35

kollektív tudat = internet
nagy tesó = aki ellökdös a gép elöl, hogy odaülhessen

Kőccsetek síktévére, mert csak akkor gyün a térhatású, ha már eladták az utolsó darabot is!

A quadrofon rádióadásra ki emlékszik még?
Disznók elé gyöngyöt? -tipikus esete.

tewton 2009.10.29. 19:32:00

@Bell & Sebastian:
quadrofóny?
még jó, hogy nem mindjárt high end meg audiófil!

szerintem a 4ofónia egy világálom volt csupán, de adás is lett volna ilyen? nane! max. Japánban.

Tehetetlen Dodó 2009.10.29. 19:34:42

@Theodoro: Nézd csak meg, de ne várj túl sokat, nehogy csalódás érjen.
Ez tipikusan az a könyv, amelyből nem lehet jó filmet csinálni. (Mármint a könyvhöz képest).

Bell & Sebastian 2009.10.29. 19:47:50

@tewton:

Tévedel, műfüllel felvett (zenei) adás volt a Bartókon, nem egyszer, nem kétszer, rendszeresen a '70 -es évek végén! Bizony.

abandi 2009.10.29. 19:48:41

@tewton:
Magyaroszágon is volt a '80-as évek elején egy évet legalább...
Ellenben ma: mp 4, digital erőszakba...

Bell & Sebastian 2009.10.29. 19:55:09

@tewton:

Ha jól emlékszem egy frekvenciaváltóval kellett visszaosztani a sztereót négyfelé, az irányvektorok határozottan kivehetők voltak - hátulról is.

Tehetetlen Dodó 2009.10.29. 19:59:40

@Bell & Sebastian: Tényleg, hogy eltűnt...

Bell & Sebastian 2009.10.29. 20:03:55

@tewton:

Azt írja Google jópajtás, két adó összehangolt adásával érték el és kettő sztereó rádió kellett hozzá négy hangszóróval a kezdetekkor.
Ezt reszelgették tovább országonként más-más trükkökkel. A végén már egy rádió(adó) is tudta.

Bell & Sebastian 2009.10.29. 20:06:54

@Tehetetlen Dodó:

Én sajnálom, nagyon jó móka volt, kevés faxnival.

abandi 2009.10.29. 20:07:57

@Bell & Sebastian:
Igen, a rádió jelet kellett szétszűrni és az orsós magnót kellett négysávosítani, meg egy jó erősítőt berhálni hozzá!
És csak klasszikusban volt, a Bartókon.

Bell & Sebastian 2009.10.29. 20:09:59

@abandi:

Végre, mert már magam is kezdtem kételkedni, oly rég volt! :)))

tewton 2009.10.29. 20:13:57

@Bell & Sebastian:
oh, akkor én még kicsi voltam és bizonyára az 5. sebességet meg a poptarisznyát hallgattam, mono AKAI magnósrádión. Én csak mint álomról hallottam róla a Kossuthon annakidején :)

Tehetetlen Dodó 2009.10.29. 20:15:19

@Bell & Sebastian: Hát faxni azért volt vele. Egy háveromnak volt Prometheus rádiója meg valami drága Telefunken magnója, ő kísérletezgetett ezzel.
A Sokollal meg a Mambóval nem jött össze.

abandi 2009.10.29. 20:15:50

Máma meg orsósvendelt hallgathatod 6+1-ben, plazma-digitálisan!
(Emlékszel-e még a az orsósmagnó optimális fev/lejátszási gyorsítási sebességére?)

2009.10.29. 20:16:18

az idézett rész már-már a modorosra kívánkozik =)

Tehetetlen Dodó 2009.10.29. 20:25:03

@abandi: Hát hogyne, 9,5 cm/sec. A jobbakon volt 19-es is.

abandi 2009.10.29. 20:26:55

@Tehetetlen Dodó:
Nekem az enyim öcsém azóta elektromérnök...

Bell & Sebastian 2009.10.29. 20:33:01

@tewton:

A Rádiótechnikát körbe adtuk, még süketszoba is volt felragasztott millió tojástartóval, tangenciális lemezjátszóval, Shure-tűvel, barázda síkosító folyadékkal. Yugoton lemezek orrba-szájba, Pink Floyd, Bijelo Dugme, Deep Purple, ilyesmi. És SBB!

@abandi:

Nekem orosz volt, Phillips licence-lopás továbbfejlesztve, Akai átforrasztott fejjel. Mindent vitt na!

abandi 2009.10.29. 20:34:12

@Tehetetlen Dodó:
Na, jé!
Az én kölökmacskám lejátszott vagy harminc perc E.L.P.-t sztereóban játszásiból...
(Be kell vallanom: én bakelit ellenes vagyok. Pedig még ogyan, -nagyszüleim féle lemezeim is vannnak-, amik törnek mit az üveg és égnek mint a ping-pong labda)

abandi 2009.10.29. 20:35:41

@Bell & Sebastian:
Az SBB az lengyel...

Bell & Sebastian 2009.10.29. 20:37:41

@Tehetetlen Dodó:

Bevallom, három rádióból állt a last man standing, mire kész lett. Akkor megszűnt az adás. :(

abandi 2009.10.29. 20:39:24

@Bell & Sebastian:
Tesla B 101- teljesen átalakítva!
Még ma is megtalálnám a padláson...

Bell & Sebastian 2009.10.29. 20:40:52

@abandi:

Ja, hamarébb volt mint a King Crimson.
Abból meg a magyar After Crying bújt ki.
Mindhárom létezik ma is! És jók.
SBB -nek tavalyi a legújabb lemeze.

abandi 2009.10.29. 20:41:36

@Bell & Sebastian:
Asztali fakávás sztereo Videtonnal kellett volna indítani!

Bell & Sebastian 2009.10.29. 20:42:40

@abandi:

Összfegyvernemi fakávás Tesla! De jó is volt. :)

Bell & Sebastian 2009.10.29. 20:44:29

@abandi:

Meg OR-WO szalag, az NDK bosszúja!

abandi 2009.10.29. 20:50:23

@Bell & Sebastian:
Szalagosban jó volt!
Egy álló krómozott Memorex orsós azér' még máma is jól mutatna a dzsenifer lopez pószter alatt, a tigrincsbőrös szoni-midihifi tetején, he?

tewton 2009.10.29. 20:55:38

@abandi:
nyár elején Pécsett az egyik műszaki bizományiban (a Hungária úton) feltűnt egy hagyaték. Irdatlan sok nyugati szalagos magnó. Valami 40 db. Még van belőle :)

Tehetetlen Dodó 2009.10.29. 21:07:32

@abandi: Ja. Sziléziai. De jó volt. Meg a Breakout, az is lengyel blues.

abandi 2009.10.29. 21:09:37

@tewton:
Nem vagyok függő...
Egyrégi Orion(fekete)-Videoton(ezüst) sem látok.
Na, a tetejükre egy Memorex állót, jó nagy metál orsókkal!
És szóljon elsőnek a: Paranoid!

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2009.10.29. 21:09:41

@tewton: Akkor még én is kicsi voltam, de a nagyapám az nem, tele volt már akkor is rádiókkal, meg hangszórókkal, és iszonyat hangosan hallgattuk. Nem csak komoly zene volt, talán pink floyd is, vagy valami ilyesmi . )

Tehetetlen Dodó 2009.10.29. 21:10:06

@Bell & Sebastian: @abandi:
Nekem még van a garázsban egy Mambóm. Stuzzi licenc. Még néhai atyám vette 59-ben. Pompás Ozafon szalagokkal.

tewton 2009.10.29. 21:23:56

@gloire:
mi akkor audioprolik voltunk. Még lemezjátszónk se volt. Szokol rádió és AKAI. És egy lapos Videoton csövesrádió. aztán felnőttem, lett saját walkmanom, saját tunereim, hangfalaim, erősítőim, cd-játszóim, lemezjátszóm. egyenként. Mire lett jó tunerem (optonica meg orion :), elfogytak a jó rádiók.

Tehetetlen Dodó 2009.10.29. 21:39:06

@tewton:
A 80-as évek elején 3 havi fizetésemet adtam egy nyújtott rövidhullám-sávos Videoton tunerért, hogy akadály nélkül hallgathassam a Szabad Európát az összes épp nemzavart hullámhosszon.

abandi 2009.10.29. 21:48:58

@Tehetetlen Dodó:
Nekem a szobám egy kész elektro-csapda volt anno, mégis a szomszédot akartam feljelenteni a hírtelen odarittyentett 15m-es antennájáért a minap...
Szerencsére megoldódott a dolog: elpüsztült a rákba...

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2009.10.29. 21:58:28

@tewton: Nagyapám úgy oldotta ezt meg, hogy legyártott mindent magának szépen. A quadro adás hatására legyártott egy quadro erősítőt (mivel nem tudott dönteni a sok szakmai lap olvasgatása közben, négy csöves, és négy tranzisztoros végfokot is összeheggesztett, egy kapcsolóval lehetett váltani) kézzel tekercselte a hangszórókat, miközben a dédapám kiszabta a hangfalak faanyagát. Mire kész lettek vele (15 év) kiment a quadro a divatból : D

abandi 2009.10.29. 22:32:20

@gloire:
Így volt!
Csak én nagybáttyal ismertem/csináltam kölökmódra...
Egyébként:
Akkora lopott-toptot kell venni, ami belefér a mikróba!

Bell & Sebastian 2009.10.29. 23:19:24

@abandi: @Tehetetlen Dodó:

Na, látjátok feleim?

Ma már ezt a sok szir-szart mind kiváltja egy TESCO-gazdaságos Toshiba. (ha már win. laptop...)

Ez a tömpe-petőfi meg itt rinyál, ahelyett hogy oroszul tanulna! :)))

abandi 2009.10.30. 00:04:05

Állítólag egy ITT csüvös erősítőn jobban sír a fender/gibson, mint bármilyen IC-moderálton...
Tök mindegy!
Akit egyszer megrázott az áram, az nem lop többet uborkát...

tempetőfi 2009.10.30. 02:03:22

@Bell & Sebastian: Oroszul tanulhattam volna, de a frankofón barátság jegyben a franciát erőltették (kölökkoromban, amikor még románul se nagyon akartunk megtanulni). Rosszkor születtem, az orosz már, az angol még nem volt divat. És mivel a a tévében sem volt mit nézni, ezért orsós magnóról álmodtunk (Dzsesszes Janinak volt egy, meg Nyűnek, aki az első diszkókban keverte Eldzson Tontól a Szákrifésönt), a rádió recsegett (me' a kurva szekusok zavarták), maradt a lemezjátszó és a bakelit szubkultúraként az értelmiségnek.
Illetve a könyvek, tele bötűkkel, még képregényekkel sem butíthattuk magunkat. Vagy olvastál, vagy verekedtél, vagy mindkettő, a pillangóúszást meg csak az orvos lánya gyakorolta, Svédben, vagy hol tanulta, rokonoknál.
Hát ne sajnáljátok tőlünk a konzumidiotizmust, no, bár szerintem az egész székelység azon csodálkozik néhány éve, hogy mi néznivaló volt Győzikén.

Bell & Sebastian 2009.10.30. 02:40:49

@abandi:

Ja, meg Nautilus hangfalak, 1 millió, de darabja! (volt 10 éve)

@tempetőfi:

Most teszik éppen multilanguálissá az internetes keresőmotorokat.
Szédületes lehetőségek!

De szólok előre, a japán az nagyon perverz egy népség.

Az oroszok meg tök normálisak, segítőkész bagázs, nagyon kár, hogy még útálni kell őket. De én addig nem nyugszom, amíg elő nem kerítem a nagyfater kakukk-uhrját, a ló már egészen biztosan megdöglött! :)))
süti beállítások módosítása