Bundeskanzler-keringő
2009. szeptember 27. írta: rajcsányi.gellért (ergé)

Bundeskanzler-keringő

  Németország választ: Európa legnépesebb országában, ipari szívében szövetségi választásokat tartanak. Izgalomfokozó zsurnalizmusból írhatnánk, hogy milyen nagy a tét, pedig ez - a négy évvel ezelőtti helyzethez képest - nincs így. Amíg akkor Gerhard Schröder, a szocdemek dörzsölt, öreg rókája próbálta a szarból visszahozni a kormányzást, és vele szemben a Kohl-korszak után ledermedt CDU próbált meg egy politikusnővel csodát csinálni - addig most ez a politikusnő minden bizonnyal elviszi a show-t jelentéktelen szocdem kihívójával szemben.

  Angela Merkel kancellár és pártja, a Kereszténydemokrata Unió (CDU) a mai választások valószínű győztese - nehéz elképzelni olyan last minute ingadozást, hogy ne a konzervatívok nyerjék a választást. Harmincöt-negyven százalék körüli eredmény valószínű. Merkel az elmúlt négy évben államasszonyi kiválóságról tett tanúbizonyságot, a szükséges eréllyel egyben tudta tartani a két nagy párt, a CDU és a szocdemek kényszerű koalícióját, és a válság által erősen sújtott Németországot is át tudta kormányozni a legnehezebb időszakon keresztül. Merkel népszerű politikus maradt, bár ezt talán a Kohl- és Schröder-féle nehézfiúk utáni légüres térnek is köszönhető.

  A Kohl által a rendszerváltás éveiben felkarolt keletnémet fizikusnő a kétezres évek elején még afféle német Thatcherként a CDU piacpárti, neoliberális szárnyának a prominense volt, de az elmúlt négy évben, részben saját pártja keresztényszociális többsége, részben az SPD-vel kötött kényszerű kompromisszumok miatt sokat szelídült. Az Adenauer-féle jóléti állam maradványait megőrizve pragmatikus kormányzást folytatott. Belső kritikusai szerint túl pragmatikusat: egyes CDU-sok szerint Merkel már nem is igazán mondható konzervatívnak, annyira belesimult a reálpolitikába.

  Kihívója viszont a legszürkébb német nagypolitikusok egyike: a Willy Brandt és Gerhard Schröder örökségére pályázó Frank-Walter Steinmeier száraz, sótlan figura, akinek hívó szavára nemigen fognak a kiábrándult baloldali tömegek visszamenni a szélsőbaltól (Die Linke) és a Zöldektől az SPD-hez. Steinmeier kiváló, diplomatikus külügyminiszter a nagykoalícióban, de a vákuumba került szocdemeknek nem ő lesz a megmentője. Az SPD az előrejelzések szerint a világháború utáni legrosszabb eredményét fogja ma produkálni: csoda lenne, ha 25 százalék fölötti támogatást fognak szerezni.

  A két nagy mellett elsősorban a Szabad Demokratákra (FDP) irányul a figyelem: az erősen piacpárti, neoliberális úton elindult liberális párt, amely a Kohl-korszak alatt a CDU hű koalíciós társa volt, az ellenzéki évek után újra a kormányba igyekszik. A karakánul képviselt irány meghozta a népszerűségét: minden bizonnyal tíz százalék fölött végez majd a párt. Elnökök, Guido Westerwelle (aki pár éve nyíltan bevallotta homoszexualitását) arra törekszik, hogy a CDU-val együtt egy kétpárti többséget szerezzenek a Bundestagba. Westerwelle kizárta az együttműködést a szocdemekkel, a szélsőbal szóba sem jöhet, és  Zöldekkel sem valószínű, hogy egyik vagy másik nagyobb párt mellett együtt lépjenek koalícióba.

  Durván megerősödött a szélsőbal, a Die Linke. Egyes felmérések szerint a részben a volt keletnémet állampárt, részben nyugatnémet szakszervezeti mozgalmárok, részben kilépett volt szocdemek által alkotott radikális baloldali párt Kelet-Németországban az első helyet fogja megszerezni. Ez szövetségi szinten is tíz százalék körüli vagy azt meghaladó eredményt jelenthet. A szélsőballal azonban a következő ciklusban mindenki kizárja az együttműködést, még a szocdemek is. A nem kívánt párt még nagy bajt okozhat bárkinek a parlamenti többségért folytatott tárgyalások során.

  A Zöldek ma már halványabbak, mint Joschka Fischer és társai legszebb napjaiban, de a baloldalhoz sorolt (bár a CDU-val néhány helyen már együttműködő) párt közel tíz százalékot szerezhet most is.

  A német választások tétje tehát nagy valószínűséggel a következő: sikerül-e jobboldali-liberális, kereszténydemokrata-szabad demokrata koalíciós többséget szereznie a CDU-nak és az FDP-nek, vagy pedig marad a CDU vezette, SPD-vel kiegészült nagykoalíció. Merkel és Westerwelle az előbbi, Kohl-i felállást szeretné, az SPD pedig a Zöldekkel lépne koalícióra Schröder nyomán. Ennek azonban kevesebb esélye van, mint a jobblib- vagy a nagykoalíciónak. A német elemzők persze nem zárják ki a Jamaika- (a karibi ország zászlószíneinek megfelelő pártszínekből álló) CDU-FDP-Zöldek vagy a közlekedésilámpa-koalíciót (SPD-FDP-Zöldek) sem.

  Ma este sok minden kiderül, addig tegyük meg tétjeiket, és töltsék ki a német választási tesztet, amin kiderül, kire szavaznának, ha német választópolgárok lennének. Nekem kb. hetven-harminc (höhö) arányban kereszténydemokrata-szabad demokrata szimpátia jön ki. És önöknek?

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr461410606

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Ugrásra készen 2009.09.27. 18:17:20

Nukleáris Varangy vendégposztja A német választási kampányról nem véletlenül nem hallottunk sokat. Egyszerűen unalmas volt, a két fő párt (CDU és SPD) nem igazán böködte a másikat, csupán a szélsőségesek, a viccpártok, illetve Horst Schlemmer humorista...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Joschka Fischer (törölt) 2009.09.27. 14:21:08

A felmérésekre és előjelzésekre nemigen támaszkodnék, 2005-ben se jött be rendesen egyik sem. Ma meg már ott tartunk, hogy az ARD-ben minden választási felmérés fölé odaírják, "keine Prognose". De a zöldeknél 9-10% szerintem oké (kedden közölt felmérések szerint 7-8%-nál állnak), Kreuzbergben viszont 50% feletti eredménnyel alázza majd Ströbele Vera Lengsfeld 10%-os CDU-ját.

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2009.09.27. 14:23:00

Martinbácsi, te vagy a téma szakértője, mi a politikai felállás most Kelet-Németországban és Berlinben, hogy áll ott a pártok támogatottsága?

Bell & Sebastian 2009.09.27. 15:09:45

Asszem tökmindegy a végeredmény, az igazi kérdés az, hogy OV nyugodtan vagy még nyugodtabban alszik-e?

Az itthoni szabaddemokrácia rövidtávú sorsa dől csak el ma! Azért meg nem izgulunk, sőt...

(Kecskemét - Mercedes, na ki hozta össze? Segítek: nem Fletó, nna!)

Joschka Fischer (törölt) 2009.09.27. 15:15:11

@rajcsányi.gellért (ergé):

1. Azt mondják, bármi is történik az SPD-vel a mostani választásokon (nagykoalíció vagy ellenzéki politizálás), Steinmeiert előbb-utóbb Klaus Wowereit váltja majd, akinek ugye nem okoz nagy problémát együttműködni a Balpárttal.

2. Felmérések. Először is, itt egy cikk arról, hogy miért ne fogadjunk az előzetes felmérések alapján bármire is: www.taz.de/1/politik/bundestagswahl/artikel/1/die-droge-demoskopie/ Másodszor: ha elolvastuk a cikket és ennek megfelelően fenntartásokkal kezeljük, akkor azt látjuk, hogy (én keddi újságban olvastam, a posta két nap késéssel hozza őket Budapestre) a CDU-t 33%-ra teszik, az SPD-t 25%-re, Westerwelle 14% (az arc egyre közelebb kerül az egykori 18-as álomcéljához), Lafonteine-t 12%-ra, zöldeket meg 10%-ra. Mondjuk hozzátartozik az is a dologhoz, hogy a zöldek és az SPD a legtöbb intézet szerint veszíteni fog 2005-ös eredményeiből, míg a CDU, Lafontaine és Westerwelle valószínűleg kap elég sok pluszvoksot.

3. Tessék figyelni a híreket: Bundestagswahl droht Rekordminus bei Beteiligung.

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2009.09.27. 15:23:10

én egyébként nagyobb sanszot adok annak, hogy a nagykoala marad, mint hogy a CDU meg a német szadesz együtt többséget szerezzen, de ne legyen így :)

de pl. a CDU az FDP-vel és a Zöldekkel biztosan többségben lenne, ez a Jamaika-koalíció, ugye. Érdekes társítás lenne.

Joschka Fischer (törölt) 2009.09.27. 15:29:09

@rajcsányi.gellért (ergé): Jamaika nem lesz, ezt asszem a zöldek és Westerwelle is kizárta, jobb is, a nagykoalíció folytatása lenne talán a legjobb. A "német szadesz" meg nagyon hízelgő Retkes Attiláékra nézve :-)

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2009.09.27. 15:30:19

@mbácsi: csak poén volt, szeretnék én olyan liberókat ide, mint amilyen az FDP :)

elGabor · http://doom-doom-doom.tumblr.com/ 2009.09.27. 16:05:45

@rajcsányi.gellért (ergé): Félrevezető poén. Az egy respektálható, teljesítményelvű párt.

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2009.09.27. 16:18:57

Úgy néz ki rekord alacsony lesz a részvételi arány a dájcs választáson.

Ez az FDP/Linke/Grüne, azaz a kis, de eltökélt bázisú pártoknak kedvez. Cserébe a CDU és SPD még jobban visszaesik. Ez rontja a CDU/FDP esélyeket. Hiába fog jól szerepelni Guido, ha Merkel nem hozza az alapokat.

(Linke mindenképpen szépen fog szerepelni, most ők arrafelé a proteszt párt inverz-jobbik módra).

Adott esetben ez felértékeli az nagykoalíció reloaded (mert máshogy nem megy), avagy az SPD/Linke/Grüne koalíció lehetőségét, bár ezt ők lelkesen tagadják... de ez mint tudjuk, nem jelent semmit, választás után köttettnek a ki-hitte-volna barátságok.

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2009.09.27. 16:23:12

@aesculus: Kreuzberg az lightos nyócker, menj csak Neukölln negyedbe, ott már 8 fős rendőrcsoportokra támadnak fényes nappal és puszta heccből az Aladdin von Újdeutsch polgárok. (Cserébe Marzahn lakótelep meg árja kultúrális kirándulás bizonytalan hazatéréssel).

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2009.09.27. 18:33:48

Breaking news: az Eszpédé hasalása és az FDP erős szereplésének hála marad a fél évvel ezelőtti papírforma, CDU/FDP koálición várható.

aesculus · http://taj-kert.blog.hu/ 2009.09.27. 18:43:46

@Herr SturmLiberator: huh, durva... Egyébként tényleg nagyon jó az SPD eredménye. Pedig minden "mértékadó" nagykoalíciót mondott. Hajrá Angie!!!

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2009.09.27. 18:52:33

@aesculus:

az összes mértékadó elemző elfelejtett egyet: most válság van, ergo a biztonság és szép régi idők felé fordulnak az emberek. A dúsgazdag jóléti nyolcvanas években pedig a Kohl-Genscher féle CDU/FDP koalíció regnált, az a németeknek a nosztagia (endékás részeken meg Linke).

Bell & Sebastian 2009.09.27. 21:02:50

Hát, ők így jártak! És mi?

backg 2009.09.27. 21:33:47

Érdekes nekem az a Kohl-Genscher nosztalgia nem tűnt fel, lehet, hogy nem beszélgetek eleget németekkel. Azért a Kohl-Gescher éra az újraegyesítéssel végződött és nyugaton sokaknak soknak tűnhetett az a pénz, amit az új tartományokra költöttek.

Jó, hogy vége van a nagykoalíciónak, nagyon nyomi volt ez az egész, remélhetőleg innentől kezdve lesz valami iránya a dolgok menetének.

Nekem a wahl-o-mat-on a Familienpartei jött ki :)

min0rity r3port · http://m0r3.blog.hu 2009.09.27. 21:37:53

A dolog mutat nehány párhuzamot a magyar helyzettel, már ami az FDP-t illeti. A magyar illetékesek elkezdték a sajtó oldalán a befékezést, új nedűt kóstolgatnak, készülnek új seggek nyalására. Csak pár milliárdos - így Havas és Juszt Laci is - enged meg majd magának pár hisztériás kirohanást, aztán córesz.

De a németeknek szerencséjük volt, a mocsodék bürokráciájuk mindig a vélt német érdekeket szolgálta, a maga igazán vérmélyig reakciós habitusával. Volt értelme nagykoalícióról beszélni, mert a nemzet egységében minden hülye egyet értett. A magyarnak pechje van. Itt vannak a váteszek és a nemzet bármilyen enyhe megnyilvánulását is lendületesen, fasisztázva szembepisáló sajtóelit. Nem, nem a náculó kurucokról beszélek, hanem Ferkó és Bálint, no meg a Jani nyolcbvanas évekbeli, és IQ-jú sameszairól, szent jelszavak alatt. Szigorúan ellenzékben, mi? A Volt egyszer egy Amerika magyar változánatának munkatársai, a svindlerekből, sikkasztókból és nyikhajokból lett úgynevezett politikusok levonulnak, hogy egy sokkal szélesebb, hivatalosan is fölvállalható változatot támogathassanak. Ezeknél minden Apró s nagyobb baromság igaz volt - a média mint tótawé öles nyelvcsapásaitól kísérve -, amin nem kapják aznap rajta, sőt még annak ellenére is. Hiába, no, az Állatfarm régi képződmény, de lassan bedőlnek a régi hazugságok még azoknál a nyugdíjasoknál is, akik pár penészes kiflivégért a vörös csillagot öltött Adolf Hitlert is szívesen megválaszanák földi helytartónak.

Mert már nincs holnap. Ma sem. Az van, amit akartak, többi néma csend, sajtó kussban, légy szárnya bent, se künn nem hallatik, aki náciságot szűrni bír, kurucot olvas mind.

Nem kéne ez így legyen, de így van. A külföldre szorult magyar középosztálynál, a havi pár misinél megragadt, bérmunkás, vagy vállalkozó kényszermenekültnél. Ilyenre a németnek nincs szüksége, Hanzi mindg hanzi marad, Gréti meg gréti, mert volt olyan szerencséje, hogy nem sütötték ropogósra baráti bombák Drezda romjai alatt. Minden idiótasággal együtt.

A magyarnál nyer majd nagy lendülettel a Fidesz, tán kétharmadot is, és megmarad a státuszkúró sunyigeci bürokrata, aki nem a nagynemzeti vélt érdek mellett cselekszik, hanem bátran bármi honfit szembepisál egy homlokra ragasztott borítékért.

Menne el az ő országuk, a jó kurva anyjukba, jobban, mint a németeknél.

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2009.09.27. 21:43:01

@Bell & Sebastian: 2010-ig még van jó pár hónap és új spílerekkel bővült a hagyományos emeszpé-fidesz játszma. Megkockáztatom azt a vérlázító felvetést, hogy egy túl erős Jobbik előretörés esetében a 2/3-os ügyekben a fidesz rá lesz utalva az mszp-re. (Bajnaiék akár 3. erővé is visszazsugorodhatnak). Egy osztrák típusú atom radijobber siker esetében akár meg a kényszer-nagykoalíció is bejátszik (tényleges, vagy hallgatólagosan). Szeretek merész forgatókönyveket gyártani, nálunk alaposan átrendeződik a politikai paletta mostanság.

Mondjuk az is reális esély, hogy az EP választáson otthon maradt hardcore balos bázis az elsöprő jobber győzelem után most mégis eltalál a szavazófülkébe. 2004-ben is tarolt a fidesz az EP-n, oszt bukott 2006-ban az OGY-n. Ennek a variációnak a túl sok kormánybotrány veszi elejét legfeljebb, de lesznek azért polgárparanoidok akik most reaktiválódnak mégis. A közbiztonságilag érzékeny vidékeken meg úgyis a hekusok helyett érkező Gárda/Jobbik lesz a megmentő sztár. Amúgy kérdezném: ha a fidesz kezében van az önkormányzatok döntő többsége, miért nem szervezett valami országos polgárőr mozgalmat, vagy legalább összehangoltat? Háromcsapás meg kormányra jutásig még lesz bőven bodzaprobléma (lassan heti 2-3 brutál eset) és az érintettek a fidesz által is cserben hagyva fogják magukat érezni.

No de kanyar vissza:

A német választás ránk gyakorolt hatása tekintetében a Zorbánnak a CDU/FDP annyiban jó, hogy a neki beszóló, spd-s Steinmeier visszavonulni kénytelen. Ha az FDP kapja a külügyet, akkor viszont jövőre Viktor is vonulhat a meleg menetben, hogy Guidó-nál jó pontot szerezzen :) Ha a CDU viszi a külügyi tárcát, akkor viszont ötös a lottón. (Bár dájcs források szerint Guido lesz a külügyér).

___________________________ (törölt) 2009.09.27. 21:50:12

Nem vagyok Angie-től elragadtatva, bár nem rossz. Közepes.

Az igazán jó arc ott most zu Gutenberg, őt kellett volna kancellárnak jelölni.

www.irishtimes.com/newspaper/world/2009/0710/1224250386728.html

Nagyon tetszik, hogy az irigység kultúráját kritizálja, nagyon tetszik, hogy meri bedobni, hogy másképpen kellene beszélni az igazságosság kérdéséről, nagyon tetszik, hogy öt hónap alatt kb. a semmiből lett a legnépszerűbb politikus. Valamit nagyon tud. Fiatal, intelligens, szilárd erkölcsi elvei vannak és nagyon tudja, hogy mit akar.

Szerintem ő lehetne az ideális kancellár. Igaz, ráér még.

Saddlenode 2009.09.27. 21:52:30

olvasnivaló.
"Jeder, der es wissen will, weiß, dass im Herbst die Konkurse zunehmen, die Sonderregelung zum Kurzarbeitsgeld im nächsten Jahr ausläuft, Arbeitslosigkeit und Armut wachsen; dass zur Sanierung des Staatshaushalts, der sich für die Rettung der Banken gigantisch verschuldet, Steuern erhöht und staatliche Leistungen gestrichen werden.
Krisenbewältigung und Aufschwung – das ist das Angebot an die Millionen lohnabhängiger Wähler, denen man nicht erst im Krisenjahr, in dem aber ganz besonders einpaukt, dass ihre Arbeitsplätze und Einkommen bedroht sind, wenn die Wirtschaft nicht wächst und die Reichen einmal nicht reicher werden. Die Bürger sollen am Kapitalismus die Krise furchtbar finden und auf seinen normalen Gang hoffen. Die Opfer, die ihnen Krise wie Aufschwung abverlangen, sollen sie als Preis für den Erhalt ihrer Lebensgrundlage abbuchen. Die Kandidaten jedenfalls wollen sich am Wahlsonntag das Mandat dafür abholen, die Erfordernisse von Krisenbewältigung und Aufschwung gegen alle Privatinteressen durchzusetzen, die dabei im Weg stehen. Die Bürger dürfen und sollen sich frei heraussuchen, wem sie die versprochene Rücksichtslosigkeit am meisten zutrauen."
2d.blogsport.de/2009/09/27/diskussion-am-2809-die-krisenwahl-2009-demonstriert-die-leistung-der-demokratie/

Bell & Sebastian 2009.09.27. 21:58:48

@Herr SturmLiberator:

Tedd hozzá, életre injekciózzák a saját libsijeink jobbszárnyát, és megkapjuk ugyanezt. Formálisan vagy csak tartalmilag, édesmindegy!
Komoly támogató nélkül hamar beledöglünk már a kamatokba is. Pénz kell, bármi áron, de kell!

A kezdeményező ellenzékiséget számonkérni azok után, hogy előre megfontolt szándékkal bevetették Mikolát, nehogymá' _pont most_ (2006) nyerjenek? Hihiháháhááá! (nagyon röhög)

@min0rity r3port:

Ezért a mai irodalmi Nobelt magának adom. Halálpontos! (és új nézőpont)

Bell & Sebastian 2009.09.27. 22:06:11

@miertnememlekszem:

Külső expanzió lesz. Durch Rußland.

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2009.09.27. 22:46:15

@Bell & Sebastian: Russland? Na Putyin kötve hiszem, hogy pozitívan értékelte Orbán nabuccós-grúzos kiállását, más is tud ám sértődékeny lenni. A végén majd be kell ugrania Tante Merklinek, hogy ne cukkolja viszontszívességből a medve a szegény magyarokat (mint most pölö a lengyeleket a rakétapajzsos pofáraesés után). Mivel a németek energetikailag már lepaktáltak az oroszokkal, akkor is orosz gáz lesz nálunk ha direkt jön, akkor is, ha elzárja Putyin és a dájcsoktól kell behozni kerülővel felárért. Így lényegében a visegrádi országok német-orosz satuban vannak. Bismarck receptje.

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2009.09.27. 22:51:48

@miertnememlekszem: Tja, dort ist die Relation zum Staat und zur Politik um einiges konstruktiver - von Seiten aller Mitspielenden - als Hierzulande, wo Kurzsichtigkeit und ein ungesundes Maß an Nostalgie dem unhaltbaren und paternalistischen Gulaschkommunizmus gegenüber noch immer die Mentalität beherrscht.

mefisto · http://archiregnum.blog.hu/ 2009.09.27. 23:49:43

A Wahlomat szerint NPD-s vagyok.

Fúb+!!! :P

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2009.09.27. 23:54:59

@mefisto: ejnye, még rádmászik a Verfassungsschutz. Már fejtik is vissza az IP címed, tárcsázzák az NBH illetékes részlegét :)

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2009.09.28. 00:07:49

Heh, nálam a Wahl-O-mat a tesztem alapján Cdu-Fdp-Spd-Npd-Grüne-Linke sorrendbe rakott. Konzilibszociálnácizöldproletár vagyok. Frakciót nékem, izibe!

Kopiás Attila Steve 2009.09.28. 01:40:21

@mefisto: Én meg Linke-Grüne-NPD.
Gondolom nem értékelte, amikor azt mondtam, hogy németország jelenlegi demokráciája nem a legjobb. Valszeg arra gondolt, hogy centralizálnék, miközben én meg arra gondoltam, hogy szerintem ez röhögőviszonyban sincs a demokráciával, alsó hangon a svájci példából érné meg kiindulni... EU-nál is sok ilyen tesztet töltöttem ki, ott is állandóan ezen buktak a kérdések. Egyetértek-e azzal, hogy X, és azt feltételezik, hogy ha nem, akkor csak az egyik irányba lehet egyet-nem értés.
Pl ha konkrétan igen/nem-mel kellett válaszolnom arra a kérdésre, hogy egyetértek-e azzal, hogy az azonos nemű párok számára hozzunk létre a polgári házassággal egyenértékű élettársi formát, akkor simán azt mondom, hogy nem (mert nem értek egyet vele, hogy külön intézmény kéne erre, ott van a házasság ecélra, ha külön intézmény lesz, akkor csak elkezdik hatalmasaink elkúrni, mint ahogy azt láthatjuk is), amitől ő azt gondolja, hogy ellenzem a melegek egyenjogúságát és betesz konzervatívnak.
Buták ezek a tesztek, nagyon...

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2009.09.28. 06:53:00

@KA_Steve:

Teszt:

Ön az LMP-re szavaz? Nem? Akkor nátzy :)

elGabor · http://doom-doom-doom.tumblr.com/ 2009.09.28. 08:53:39

Na én meg CDU/CSU - valamivel utána FDP - Piratenpartie (mifene), majd utána lemaradva az összes többi. Megnyugtató.

Tehetetlen Dodó 2009.09.28. 09:16:09

Nekem azt köpte ki a gép:
1) CDU/CSU
2) Linke
3) Zöldek
Akkor most kereszténykommunista zöld lehetek.

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2009.09.28. 09:16:49

@elGabor: Piratenpartei svéd mintára szoftverkalózpártnak indult... személyes jogok fétise az állammal szemben, átláthatóság és nyilvánosság na meg persze szabad forráskód és vesszen a jogdíj. Amolyan szakosított LMP.

Smits41 2009.09.28. 20:51:13

Nekem CDU 67%-al legmagasabb.

Az eredményről a lentinél jobb lap nincs? Ez elég gyenge.
www.election.de/cgi-bin/news1.pl

___________________________ (törölt) 2009.09.28. 23:46:50

@Herr SturmLiberator: lófaßt, van elég DDR-nosztalgia sajnos ott is a keleti oldalon, nem ez az alapvető különbség.

Amit zu Gutenberg szok mondani az irigység kultúrájáról, már inkább.

___________________________ (törölt) 2009.09.28. 23:48:41

Nekem is Union, aztán FDP jött ki, harmadiknak meg a nyuggerek (RRP), utóbbin monnyuk meglepődtem.

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2009.09.29. 09:28:24

@Shenpen:

De bizony különbség, mert a dájcsoknál csak a Linke épít a komancs nosztalgiára, nálunk meg gyakorlatilag az összes párt a maga módján kádárista húrokat penget (vö: egy párt - persze a saját - minden fölött, az állam atyuska mindent megold stb).

Amúgy meg itt a vége, fuss el véle:

www.spiegel.de/politik/deutschland/0,1518,651389,00.html

Az "alacsony" részvétel a kicsiknek kedvez.

___________________________ (törölt) 2009.10.06. 00:19:23

@Herr SturmLiberator: jó, értem, de komcsinosztalgia és a szocdem típusú jóléti állam valahol azonos tövekről fakad (egyenlősdi, irigység). Max. a mérték más. Nem volt ismerős az, amikor szegény hülye Schröder a legrosszabb fajta populista szociáldemagógiával játszott rá zu Gutenberg bárói rangjára?

abandi 2009.10.06. 00:43:41

Mikor a judepestorg elmeséli, hogy mi lesz majd itt is...
süti beállítások módosítása