Családi ital, az!
2009. szeptember 22. írta: nénike

Családi ital, az!

Persze mondhatjátok, hogy nézze meg az ember, hogy mi az, amit leemel a polcról. Vizsgálom is általában, szavatossági idő, származási hely. Társam, aki az alapélelmiszerek beszerzésének családi letéteményese azonban csúnyán belefutott valamibe a tejtermékek pulton. Jó áron volt, drágább a legolcsóbb tejnél, csomagolás is rendben, tejre emlékeztető formavilág, frankón elhelyezve, jobbról is tej, balról is tej a polcon. Mi más is lehetne ez, mint az Alföldi harmat.
Csúnyán beszívatták hazafias alapállású asszonykámat a magyar tej imázsát piacszerzési céllal lejárató gyártók. (Azt az opciót alapból kizárom, hogy ez egyfajta hungaricum, Alföldi harmat fan clubbal, kóstoltatással, márka marketinggel.) Az empirikus tanulási metódus prófétáinak legújabb kori oktatási segédlete mindenesetre megmutatja, hogy mennyire éles a verseny. Épp a múlt héten permeteztek szét 4 millió liter friss tejet dél-Belgiumban a belga, német és holland gazdák tiltakozásképpen az alacsony felvásárlási árak miatt.
A közismerten forgóajtós magyar pedig rövid távú érdekeit tartva szem előtt ügyesen alávág a 150 forintos import tejnek, és ravaszul becsempészi a tejek közé ezt az izé, családi italt. Egyszer. De – kérdem én, lehet csalódott, becsapott vásárlókra komplett iparági stratégiát építeni?
A dobozon, keresetlen „tömörséggel” csupán ennyi áll: Csökkentett fehérjetartalmú, ultramagas hőmérsékleten hőkezelt, zsírszegény, homogénezett családi ital.
Elképesztő, nem merik kimondani, hogy tisztelt vásárló, ön a tejek parizerjét tartja épp becses kezében. Pedig mennyivel becsületesebb lenne, ha nem jönnének ezzel a harmatos szar családi ital szöveggel, hanem rendesen ráírnák, hogy ez tejnek nem nevezhető, ám a tej feldolgozása során keletkező alacsony fehérjetartalmú melléktermék. Esetleg stilszerűen a Trabant használati kézikönyvéből ellesett fordulatot is odabiggyeszenék a dobozra aljára: Saját érdeke, ha ezt a kezelést útmutatót nem teszi olvasatlanul félre, hanem behatóan megismerkedik vele.   Az evvel közvetített tudnivalók alkalmazása időt, bosszúságot és pénzt takarít meg Önnek.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr821398068

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szamárfül/pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2009.09.22. 07:38:00

ez vmi savó?

amúgy ezt kapjuk, mert ezt érdemeljük.
A te asszonykád lehet nem vesz többet, de sajna az egykor "forgóajtós magyar"* mára észre sem veszi , mit isz', csak veszi, mer' teszkóolcsó :(

*ejjó! :)

Körkérdés,
Kedves kint élő magyar fajtársaink :) , a nyugati áruházak polcain is vagyon hasonló?

Téglagyári Megálló 2009.09.22. 08:01:56

Nem tudom, hiteles idézet-e, de nekem még ez jut az eszembe a Trabant kézikönyvéből:

"A Trabant útfekvése kitűnő, és gyorsulása kifogástalan. Ez azonban nem szabad, hogy könnyelműségre csábítson."

Nos, ennél az italnál sem szabad, hogy könnyelműen arra gondoljunk, hogy tejet iszunk.

BéKu 2009.09.22. 08:12:49

@szamárfül: Fehér és ráadásul borzasztó!!! Nagymamimnál volt szerencsém pár hónapja összefutni ezzel az izével. Kivettem a hűtőből, mondom tök jó, amúgy is szeretem a hideg tejet, erre egyből köptem is ki! Blöeee

És tényleg az a becsapós benne, hogy drágább, mint a legolcsóbb tej, szóval ha valaki ár alapján szelektál, akkor könnyen eshet abba a hibába, hogy azt mondja, hogy nem ez a legolcsóbb, biztos nem is ez a legszarabb, pedig de.

Ha már olcsó tejet akar valaki, akkor a magyar üzletlánc (ABC fordítva) saját márkás tejét ajánlom, mert az viszont egészen iható. Vagy vegyen eredeti tejet piacon a gazdáktól, mert akkor legalább őt is gazdagítja, ráadásul normális tejet is iszik az ember... (mekkora gyökérség már, hogy szerencsétlen termelők éhbérért dolgoznak, felvásárlási ár minimális, és akkor a cégek, a gyártók meg iylen szart raknak eléd...)

BéKu 2009.09.22. 08:13:31

@szamárfül: Vagyis inkább mosogatólé szerű, bár kétségtelen, hogy fehér...

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.09.22. 08:26:31

nem mindegy mibe keveritek a neszkviket? :)

Őrnagy Őrnagy · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2009.09.22. 08:31:45

Maguk nem szeretik a modern vegyipar vívmányait? Mucsaiak.
Ez legalább nem allergén, nem hizlal, nem alvad meg, nézzék az előnyeit:)

martonx 2009.09.22. 08:49:31

Egyszer én is belefutottam, pont ebbe az Alföldi Harmat nevű löttybe.
Ez szoktatott rá arra, hogy gondosan válogassak a tejes pulton.

:-)

martonx 2009.09.22. 08:50:25

@Őrnagy Őrnagy: De a víz olcsóbb, és még aromát, meg színezéket sem tartalmaz.
Ha már az előnyöknél tartunk.

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2009.09.22. 08:51:17

@Őrnagy Őrnagy: Ahelyett, hogy örülnének, hogy kimehetnek a Piacra és valamit még vehetnek a pénzecskéjükért.

Őrnagy Őrnagy · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2009.09.22. 09:00:47

@tölgy: Ha már a Piacról beszélünk, sok piacon árulnak igazi házitejet. 150 Ft + egy kis munkával még a finom túró is megvan belőle.
Bár haladó progresszív elit csak ALDI sajátmárkás termékeket vásárol, azok tuti nem hülyemagyar gyártásúak.

Tehetetlen Dodó 2009.09.22. 09:06:02

@Téglagyári Megálló: Hiteles idézet, épp a minap idéztem egy másik cikk alkalmából, egyenesen a polcomon pihenő 1971-es kiadású Trabant használati útmutatóból.

Tehetetlen Dodó 2009.09.22. 09:08:22

@Őrnagy Őrnagy: A mi környékünkön minden nap kétszer jön a csomádiak hűtőkocsija friss tejjel és tejtermékkel. Ha innék tejet, biztosan ott vennék.

greycow 2009.09.22. 09:10:41

Nem akarnám a tejszerűlé-frontról elterelni a figyelmet, habár én tejet kb.anyám mellén ittam utoljára, azóta csak ami "a"-val kezdődik (a sör, a bor, a konyak stb., meg másnap "a" vizet - literszám, mivel "ég a pokol"...) Mindazonáltal hadd osszam meg egy emlékem veletek. 1974 őszén előfelvételis ("tudós Pityu" - ha érti valaki, hogy ez mit jelent) katonaként népgazdasági munkán (ingyen betakarítás, kommunista-szombat, hétköznapon is) vettem részt. Gyöngyös környékén szüreteltünk szőlőt, és a haverommal mi mentünk a Gyöngyösi Borkombinátba, hogy a nagy alu-kádból behányjuk a szőlőt a darálóba. No ott levittek a gyártó részlegbe is minket. Hatalmas 3 emeletes csempézett tárolókba került a must, kaptunk is murcit, iszonyatos volt. Kérdeztük, hogy milyen bor lesz ebből? Mire a mester odamutat távolabbra, ahol különféle műanyag zsákok látszottak, egyikben sárgás, másikban zöldes, harmadikban rózsaszínes granulátummal. Na aszongya abból ott hárslevelű, amabból furmint, a másikből rosé, abból bikavér stb.lesz. Csak a történet lezárásaként, vittünk a bajtársaknak vagy öt karton bort, úgy berúgtunk - mi már a haverral a kombinátban is - mint az állat, igazság szerint jó sorunk volt, és még a végén kaptunk is egy kis zsebpénzt a munkáért. De - szerintetek bort, mondom: BORT - gyártanak valahol szőlőből is?!?!ebben az országban, mert én semmi, mondom: SEMMI - különbséget nem tapasztaltam egy 300, 3000, vagy 30000 forintos bor között, itt ebben az Elkurlandban eddig még (hánynom kell - jó, tudom, amikor többet iszom a kelleténél, főleg akkor, de akkor is -, amikor borítészek jönnek a hülye szövegükkel, hogy aszongya: kellemes virágos, gyümölcsös íz keveredik egy lágy füstös, földes ízzel utóízként camamberes, kolbászos rezsós zamattal - direkt írtam ilyen hülyeséget, bocs'), lényegében minden magyar bornál nekem főleg "átverés-utóízem" van.

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2009.09.22. 09:11:41

a nyers vagy akár pasztőrözött tehéntej nem jó táplálék.
minimum aludttej formájában fogyasztható egészségesen.

nénikét többször láttam a piacon friss házi tehejet árulni.
megértem, hogy erre posztol, hiszen rontják bizniszét.

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2009.09.22. 09:15:12

@greycow: állítólag (hozzáértőktől hallottam) már nem érdemes hamisítani! a borszőlő felvásárlási ára alacsonyabb, mint a műtrágya, fagyálló, szalma + répacukor(klasszik metódus) vagy akármilyen granulátum.

ez van.

Őrnagy Őrnagy · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2009.09.22. 09:20:24

@greycow:

"SEMMI - különbséget nem tapasztaltam egy 300, 3000, vagy 30000 forintos bor között"

Akkor magának a sok törköly már kiégette a ízlelőbimbóit.

Őrnagy Őrnagy · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2009.09.22. 09:21:15

@vero: Fel kell forralni és kész, nincs azzal baj. Bár én nem élek vele.

Tehetetlen Dodó 2009.09.22. 09:22:29

@vero: Emlékszem, vagy negyedszázada, amikor az osztrák borhamisítási botrány kipattant, sokat röhögtünk: ezek a hülyék fagyállóval hamisítják a bort? Nálunk a fagyálló akkoriban drágább volt, mint a palackozott bor.

Prosecco 2009.09.22. 09:35:06

@szamárfül: én ugyan se fajtársa nem vagyok, se kint nem élek, de azért megmondom.

Németország délnyugati csücske, jelentős tejtermeléssel. Az Aldiban 40 cent a zsírszegény, és nem egészen 50 cent a 3,5%-os (!) tej. Egy év alatt olcsóbb (!) lett néhány centtel. Össze se hasonlítható a hazai produktumokkal, ugyanazok a tejgyárak csinálják, mint a rendes tejeket. És nem csak az Aldiban, hanem az összes áruházláncban van ugyanennyiért sajátmárkás tej, legfeljebb az igényesebbek adnak sajátmárkásat mondjuk 70 cent körüli árfekvésben IS, és 90 centtől felfelé van üveges, meg bio, meg vajákosasszony teje mondjuk 1.40-ig. Ilyen melléktermék-hulladék természetesen nincs, minek is lenne? Az átszámolva 110 forintos tejjel minek versenyezni?

Árnyoldal: a Fekete-erdőben akárhol láthatod, hogy az országutak mentén óriásplakátokon anyázzák a gazdák az Aldit a tejárak lenyomása miatt. Mégis minden áruházlánc ezt csinálja, nekem pedig ízlik az 50 centes tej is. Bár ha lehet, nem azt iszom. (Ja, kéccázé van helyi sörgyárból fél liter sör, bor fele-kétharmada, és az itthoni Spar-ban 1000 Ft felett árult francia literes kannásbor üvegbe töltve ott valóban 1 EUR...)

És ha már tejtermék. A sajtok (nem a hulladékkategóriában, hanem közép- és felsőkategóriás német, francia, holland) kb. felébe kerülnek az itthoninak. Kezdve az 1 euró pár centes nagydarab Aldis camemberttől.

greycow 2009.09.22. 09:36:39

@Őrnagy Őrnagy: barátom, lehet, hogy tényleg gond van az ízlelőbimbóimmal, a semmi-t úgy kell érteni, hogy nem éreztem azt nagy különbséget, mint amit az árcédulán tapasztaltam.

Tehetetlen Dodó 2009.09.22. 09:42:02

@Prosecco: Így van. Kint minden kevesebbe kerül ugyanazon lácok boltjaiban.
Biztos, mert szegényeknél olyan alacsonyak a bérek.

greycow 2009.09.22. 09:44:37

@Tehetetlen Dodó: természetesen nem vagyok magyar bor-ellenes, inkább a magyar mentalitással (forgóajtós) van gondom. Egyébiránt az amerikaiak egyáltalán nem pozitív, elismerő értelemben akasztották ránk a forgóajtós mondást. A Rolling Stones "Hunky tank women"-je (+Veresegyház-i asszonykórus feldogozásában is) egyébként a sutyerák keletejrópai bevándorlókról szól nem túl hízelgően - rólunk, na.

tevevanegypupu 2009.09.22. 09:45:16

Tokmindegy mit arulnak, semminek nincs mar eredeti ize, bar lehet, hogy a hetvenes evekben is atvagtak mar az embert ezzel-azzal (ahogy itt olvasom a borral biztosan), csak ugyesebben. De megvaltoztak az izek mindennel, tejnel, cukraszdaban vasarolt sutemenynel, csokoladenal, felvagottaknal, sajtnal, szoval mindenben van valami "atprogramozo tartosito". A tej kulonben pocsek, meg az is amit tej cimen arulnak. Tejszin, joghurtok ugyszinten.Jo etvagyat.(:

Prosecco 2009.09.22. 09:53:00

@tevevanegypupu: ja igen, habtejszín 25...50 cent, ennek megfelelően növényi zsiradékból készült "tejszínhab" nincs se a boltban, se az étteremben.

Nem tudom eldönteni, hogy az ilyen termékek létét a vásárlói igénytelenség vagy a gazdasági helyzet indokolja, melyik volt előbb...

X Y kronosz óra 2009.09.22. 09:54:05

Mondjuk az a különbség, hogy a hetvenes években nem nagyon volt összehasonlítási alapunk. Ma viszont - mint tudjuk, el lehet menni.

MÁS. Tudja valaki,hogy miért van ilyen iszonyatos tej túltermelés? Nem hiszem, hogy jelentősen támogatta volna évekkel ezelőtt az EU a tehénfejő gazdákat.

tevevanegypupu 2009.09.22. 10:03:13

@Prosecco:
gondolom a gazdasagi helyzet es most az EU is (nem politika!(:). Meg kell venni bizonyos termekeket tokmindegy milyen minosegben, es ugy kell eloallitani az elemiszert. Regen meg nem eloallitottak hanem megfejtek a tehenet, osszegyujtottek a tojast, kihuzkodtak a zoldseget a foldbol es leszedtek az almat a farol, mehetett a piacra..most kicsit feljavitjak vagy megcsapoljak. Es kulfoldrol is igy jon
a "higieniai kovetelmenyeknek" megfeleloen.
@X Y kronosz óra:
a hetvenes evekben mar volt osszehasonlitasi alap, ezzel egyutt is jobbak voltak az izek, aki emlekszik ra, az mind igy emlekszik.(:

Őrnagy Őrnagy · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2009.09.22. 10:05:17

@greycow: Akkor nem jól választott. Vagy tényleg nincs már ízlelőbimbója:)

Tehetetlen Dodó 2009.09.22. 10:07:18

@tevevanegypupu: A hetvenes években még nem volt olyan fejlett az élelmiszer-műanyag-ipar, nálunk különösen nem, és ezek importjára sem futotta. Kénytelenek voltunk a sok kezeletlen, egészségtelen, természetes táplálékot enni...

hiba 2009.09.22. 10:07:22

Az a döbbenetes, hogy kb 10 éve megy a harc, hogy ezeket a helyettesítő termékeket jól láthatóan különböztessék meg az eredetiktől és az áruházak is külön rakják ki a polcra. Máig nem értek el semmit a termelők meg a tárca ezen a vonalon. Na jó valamicskét haladt a dolog, de a pótszer gyártók mindig kibújnak.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.09.22. 10:20:12

vero, a tej miért nem egészséges, most túlmenően a magyar populáció felét kitevő tejcukor összeférhetetlen ázsiai eredetűeken? valamit olvastam, valamikor, de már nem emlékszem.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.09.22. 10:23:29

a borról: három-négyezerezer forint feletti bort nem érdemes venni, az már kémia. ott már megéri a tuningolás. kétezer környékén vannak naturálisabb szőlőborok.
a borászok szeretnek nagy bajusszal, vagy kicsivel, vagy anélkül, nemzetmenteni, a hülye hamvasra hivatkozni, becsületlovagot játszani, meg mindenlófaszt, de ugyanolyan gazemberek, mint minden más szakma nagyrésze.

tevevanegypupu 2009.09.22. 10:28:40

@Tehetetlen Dodó:
Nem is volt ennyi szamozott influenza es allergias megbetegedes.

Úlfhéðinn · http://tinyurl.com/do9ks 2009.09.22. 10:30:38

Basszameg, a Reakció linkjére kattintottam, és a Homárra kerültem. :O

Öreg borász és a tender 2009.09.22. 11:08:47

1. a borászok most kint vannak szüreten, ezért nem érnek rá kommentelgetni
2. csipkebokorvessző
3. borászok nem fognak hozzászólni holmi fostejről szóló bejegyzésekhez
4. igaz magyar bort kell inni, amit nem a bolti polcról emeltek le, ti naplopók, hanem a termelőtől szerzitek be okosba :)

bz249 2009.09.22. 11:16:33

@greycow: a határhaszonról hallott már? Egy tízszer drágább bor nem lesz tízszer jobb, hanem mondjuk 25%-kal. Ha ezt a különbséget keresi, azt meg is találja.

Tehetetlen Dodó 2009.09.22. 11:23:26

@bz249: Haha, mi az, hogy 25%-kal jobb?
Ez olyan, mint a 73%-kal dúsabbnak látszó szempilla a reklámban...

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2009.09.22. 11:26:56

@Grift: aki nem tejérzékeny, csak azt jelenti, hogy a tehéntej nem veri ki a biztosítékot, átmegy rajta anélkül, hogy érdemben hasznosulna.
bármilyen baktériumkultúra (aludttej, kefír, joghurt, stb. sajt) előemésztést végez. az a tej már nem az a tej.
de ha már tej, akkor ne tehén. szokták mondani. az emberi anyatejhez a kecskéé áll a legközelebb. biolémiáját nem ismerem. a köztudatot tükrözöm és közhiedelmeket követek. (de term. a palacsintát én is zacskóssal keverem.)

ha igazi bor reális áron - akkor pedig bejáratott termelőtől. egy év sincs ugyanaz, köv.képp egy bor sem lehet, akár ua.tól a temelőtől ua. a fajta sem.
a boltok polcain megjelenők, ha jövőre is al akarják adni azt, ami az éven tetszett a vásárlónak, akkor bizony bele kell nyúlni. (sokszor egyébként is bele kell nyúlni, csak azért, hogy meg ne romoljon). ahol erre nincs pénz vagy igény, ott a természetes. ami persze nem a legjobb ízű, kellemű.
egyfajta egészséges igénytelenség. másrészt így élvezhető a természet változatossága.

(mit kapok ezért ha valaki ezt az alkoholistáról elolvassa!? :DD)

br · http://www.szalaiannamaria.net 2009.09.22. 11:31:26

@Grift: A sumér piramisok rontják el a dolgot, biztos :DD

gyz 2009.09.22. 11:31:54

az egyik hipermarketben most már rendszeresen lehet 140 Ft alatt kapni 2,8%-os tejet (Naszály). Körül kell nézni, és elolvasni, mi van a dobozra írva. Amúgy engem is bosszan, hogy ilyen szemeteket árulnak, de az szerintem nem igaz, hogy nincsenek elkülönítve a polcon. Még csak nem is egymás mellé teszik őket, vagyis aki ilyen löttyöt vesz, az az esetek többségében már tudatosan azt keresi. Pedig lehet, hogy találna olcsóbban tejet is.

A közértünkben Landmilch nevezetű osztrák tejet árulnak, eleinte 200 ft volt a 3,5-ös, aztán gyorsan felvitték 250-re, hogy nehogy megvegyék. Kár, mert az nagyon jó volt.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.09.22. 11:50:07

@vero:
én pont a biokémiájára lettem volna kíváncsi. ez érdekes, mert a kecskét asszonyként is szokták használni egyesek. :))
az alkoholistát éppen az előbb néztem, már az is halott, posztonként fél, vagy egy tucat hsz. lecsengett a bordivat, a tahó újhitű informatikusok valami másra szívták rá magukat. mint a bűvszaki. az egykori véresszájú bőgős kommentelők már a populáris malackarajon nyomják. rájöttek, hogy a konyha az égben, szintén átbaszás. :)

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2009.09.22. 11:53:46

most néztem, hogy a tájkép mindjárt 100on van :o)

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2009.09.22. 11:55:22

@Grift: ez lehetne egy új poszt témája is málnásival :DD

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2009.09.22. 12:25:09

hát hogyan nagyják el egyik blogot a másik kedvéért a kommentelők.

Arma Gedeonka 2009.09.22. 12:38:24

Ezt a forgóajtót, mint a magyar Anti- Defamation Ligue önkéntesének kötelességem tisztázni!
Tehát nem amerikai a mondás, hanem Hollywoodi és nem szó szerint magyarokra vonatkozik, hanem Magyarországról érkezett nyomulós népre, akik a filmipart rosszindulatú előítéletek szerint uralják.
Nagyon jellemző, hogy utána zsidók mesélik nekünk a dolgot a "magyarokról"!!! Kb. mint a Kabaré c. világhírű filmben, ahol a csattanos majomtáncoltatós jelenet szerint a szegény zsidókat alázták meg a berlini kabarékban, miközben a valóságban, ha más nem, Bayer trambulinrólhugyozós cikke nyomán tudhatjuk, hogy épp zsidók űztek gúnyt a német nemzeti érzésekből (máshol pedig másfélékből, azóta is), amíg nem váltottak ki egy heveny immunreakciót.

A tej- és más hamisítványok ügyében egyszerűen be kellene tiltani az ilyen áltermékeket. De ehhez még nem értek meg a feltételek, egyelőre a multik uralják hazánkat.
Sárközi a cseheket fenyegeti, ha netán megint vétózna az elnök a szuperállam ügyében. Az Aldi-Unió nem önkéntes....

bz249 2009.09.22. 12:55:55

@Tehetetlen Dodó: mondjuk 25%-kal többet el lehet fogyasztani belőle kockázatok és mellékhatások nélkül :)

A határhaszon elvileg számszerűsíthető, ami egy presztízsteméknél nem tudom mit jelenthet

nénike · http://mandiner.hu 2009.09.22. 13:03:53

Multik uralják a hazánkat, persze, de ezt a fehér folyadékot speciel saját magunk hoztuk forgalomba.
Ízét tekintve amúgy nem volt annyira rossz, csak hát a tudat...
Kevernek egyébként a tejbe, tejporba mindenféle festéket, meg néha melanint, hogy így több proteint tartalmazzon a portéka.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.09.22. 13:08:13

@vero:
semmi ez, múlnak a divatok. hozzáértés hullámokkal. itten szinte mindenkinek az apja sámlin ülve zabálta a lábosból a pörköltet, persze, hogy most nagy a lihegés a kifinomultabb dolgok körül. evés, ivás, egyebek. és akkor még ott vannak a cégek által vert kampányok, csokoládémánia, zöldtea ízlelő verseny és a többi szarság.

eN 2009.09.22. 13:08:41

Az a baj, hogy nem lehet senkiben megbízni. Pl juhtúrót a piaci nénike is 100% hogy nem juhtejből csinálja, vagy nekem eddig nem volt szerencsém, mert ugynazt a lightos alig ízű valamit árulja multi és piaci "termelő" is.

Arma Gedeonka 2009.09.22. 13:12:40

@nénike:

Ha a hazai gyártó lépést akar tartani a multival, utánozza. Biztosan az Unió lépne, ha a magyar kormány most betiltatná a szar utánzatokat. Nemegy nyugati tagállam szigorú környezet- és fogysztóvédelmi előírását vonatták vissza burkolt importkorlátozásnak minősítve.
A magyar annyira nem a forgóajtós típus, hogy még a meglevő lehetőségekkel sem él. A házitej még nincs betiltva (de Szanyi biztos készül már pokollá tenni a házi tehénfejők életét is a disznóölőké után), de túl keveset termelnek, túl kevesen keresik. Ugyanez vonatkozik a vattacukor-álkenyerekre, miért nincs több hagyományos kenyeret sütő családi pékség, miért veszik az emberek a szeletelt zacskós puffasztott szart.
Én betiltanám.

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2009.09.22. 13:21:17

@eN: mennyi panasz a nénikére! :D

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2009.09.22. 13:24:48

@Grift: egyébként a bűvszakin mindig az alapanyag posztoknál volt tolongás. max. az olaszoknál.
a focihoz mindenki ért.

Karmadealer · www.sajtoszsemle.blog.hu 2009.09.22. 13:25:03

Nem tudom emlékeztek-e még rá amikor a WÉS Rt. tulajdonosa, Máté László szoci nagyvállalkozó közpénzből itatta az iskolásgyerekekkel a Xénia-italt ami a WÉS szolnoki tejüzemének melléktermékéből, a tejsavóból készült, és amely azonos a posztbeli tejimitátum alapanyagával (+aroma, színezék).
A tejtermékgyártás során kivont értékes tejfehérjék (pl. kazein) után megmaradó, üres tejsavóban cukorral és olcsó szójafehérjével pótolják az eredeti összetevőket.
Én egyébként régóta azt vallom hogy az ügyeskedésnek (forgóajtó, stb.) megvan a helye a magyar folklórban, de aki az étellel-itallal baszakodik annak el kell törni a kezét.

eN 2009.09.22. 13:35:38

És ahhoz mit szóltok, amire a múltkor döbbentem rá, hogy gyakorlatilag nem lehet csomagolt magyar pirospaprikát kapni, a legtöbb a legfeljebb 50% magyar paprikából készült volt.
Ugyanez a magyar téliszalámival, import disznóhúsból.

Samott 2009.09.22. 13:38:14

@szamárfül: a franciaknal ittam sokfele tejet, de a legolcsobb diszkontban sem talalkoztam "mutejjel"... viszont eletem legrosszabb tejet az angoloknal ittam, az elejen veletlenul osszekevertem a szinkodokat, es egy 0,1%-os zsirtartalmu tejjel tertem haza... olyan borzalmas szintelen attetszo lottyot azota se lattam/ittam. Mintha egy kis kretapor lett volna felodva vizben... szornyu volt.

Arma Gedeonka 2009.09.22. 14:09:54

Ezek nem magyar találmányok, az átlagamerikai annyival kövérebb zombi, mint az átlagmagyar, amivel hamarabb indult náluk ez a szarbólcsináljukakaját mozgalom.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.09.22. 14:13:07

ugorjunk! holnapra mindenki nézzen utána, miből és hogyan készül a gyümölcsjoghurt! különös tekintettel a benne levő gyümölcs macerálására!

Karmadealer · www.sajtoszsemle.blog.hu 2009.09.22. 14:19:46

Még valamit az őstermelői romantikában hívő polgártársaknak (ez sajnos tipikus jobber betegség, de én már gyógyulóban vagyok belőle) Talán egy éve volt egy fogyasztóvédőis laborvizsgálat tejvonalon, ahol is az ún. bolti tejek és a piacokon és egyes közértekben kapható "termelői" kimért tejeket hasonlították össze laborban (csíraszám, beltartalom, stb.)
A 16 vizsgált kimért tej közül mindössze 2 hozta a beltartalmi normát (nyilvánvaló, hogy ezt sokkal nagyobb kísértés vizezni)
Ugyanakkor a bolti tejek esetében a zárt technológia biztosítja a minőségi előírásoknak való megfelelést, ezért mind teljesítette a normát.
A műsorban az is elhangzott hogy az UHT tejek jellegzetes ízét az okozza hogy a hőkezelés során a fúvókán nagy nyomással, 140 fokon átporlasztott tejben a tejcukor egy része karamellizálódik. (ugyanakkor az össze baci muerta) emiatt ezeket sokáig el lehet tartani. Azóta nyugodtabban veszem le az "URH-s" tejeket is. (bár valakinek tényleg nem jön be ez a picit édesebb íz)

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2009.09.22. 14:20:40

@Karmadealer: persze, de ott volt matrica, lehetett pontokat gyűjteni, nyerni és volt sorozat is, amnek a sztárjaival lehetett találkozni. mindezt gyerekek bőrén.

szpal 2009.09.22. 14:21:59

Hm, nénike, rosszul nősültél : ) Azért még korrigálható a dolog, ezentúl inkább Te járj vásárolni, és a nejed szereljen majd otthon, ha elromlik a bojler : )

Karmadealer · www.sajtoszsemle.blog.hu 2009.09.22. 14:23:47

Most már sejtem hogy miért nem mond sokat a fiatalabbaknak a Xénia ügy, hát már vagy 13 év is eltelt azóta, pedig de szép is volt! Kis nosztalgia 1996-ból:

"Az 1993. évi közoktatási törvénnyel megszűnt a politikai pártokhoz kötődő diákszervezetek működése az oktatási intézményekben. A Horn-kormány 1996-ban megszüntette ezt a törvényi tiltást. Ebben az időszakban emelkedett magasra a hírhedtté vált Xénia-láz mozgalom, mely a politikát ismét bevitte az iskolák falai közé. A mozgalmat - mely később egyesült az úttörőmozgalommal - az MSZP-s politikus, Schmuck Andor neve fémjelzi. Az Űrgammák című tévéfilm-sorozat gyártása ürügyén több százmillió forint vándorolt a rogyadozó Magyar Televíziótól egy-számára előnytelen - szerződés alapján a Czégé Zsuzsa által vezetett Félixfilm Stúdióhoz. A filmsorozatra épülő diákklub-mozgalmat támogatta többek között Fodor Gábor minisztertől kezdve a Pedagógusok Szakszervezetének vezetőjén, Szöllősi Istvánnén át Horn Gyuláig anyagilag és erkölcsileg számos baloldali politikus. A botrány akkor robbant ki, amikor a duzzadó létszámú mozgalom tagjaihoz kérdőíveket küldtek ki fogyasztási szokásaikat tudakolva, és lényegében a hírhedtté vált vállalkozó, az MSZP-s politikus Máté László érdekeltségébe tartozó Wés Rt. "energiaitalát" reklámozták. A visszaéléseket parlamenti felszólalásaiban leleplező Pokorni Zoltánra Czégé Zsuzsa magánnyomozót uszított, hogy derítse ki az ellenzéki politikus magánéletének esetleges kompromittáló részleteit. Egyes - például a Népszabadságban megjelent - híradások szerint Czégé Zsuzsa a szervezett alvilággal is kapcsolatban állt, közéleti klubjának tulajdonostársát, Prisztás Józsefet a nyílt utcán meggyilkolták. E klubban Prisztás ugyanúgy megfordult, mint Csintalan Sándor MSZP-s politikus és Horn Gyula is. E körök számára kínálták fel a baloldali politikusok célcsoportként a Xénia-mozgalomban résztvevő diákokat."

szpal 2009.09.22. 14:24:51

vagy: ezek akarnak minisztériumi osztályvezetők lenni 2010-ben, amikor még tejet sem képesek venni? : )

greycow 2009.09.22. 14:26:12

@Arma Gedeonka: biztos igazad van a forgóajtózás eredetét illetően, mára ebből a derivátum derivátuma maradt. Sárközy-t (nem az Egri Csillagok belit...)egyébként a franciák a magyarok bosszújának tartják Trianonért. Különben meg tényleg az a megoldás, hogy közvetlenül a termelőtől vásárolni. Lehet, hogy ott is kifog az ember olyat, aki sunyizik az árujával, de ő farag rá, többet nem veszel tőle, oszt passz. Én most nyár végén echte ungarische tomatot - baszomnagy leveses piros paradicsomot vadászom, és egy-két őstermelőnél találtam is az Újpestin, meg a Lehelen (utóbbin kevésbé), és becsületből még azt a darabot is megvettem az öregmamótól, ami már meg volt egy kicsit repedve, vagy egy picit ütődött volt (lehet rám mondani, hogy én sem kevésbé vagyok az, de hát becsület is van a világon) - gyerekek fantasztikus íze volt, igazi umami (japánok szerint a paradicsom íze az 5.íz, az umami, vagy umámi).

Arma Gedeonka 2009.09.22. 14:40:53

Az őstermelői áru fokozatai:
- legjobb, amit magad termelsz, vagy gyűjtesz (vadnövényre ,nem lopásra gondolok)
- második legjobb, amit közvetlenül a termelőtől veszel
- vehetsz a piacon, kisboltban kereskedőtől, aki közvetlenül a termelőtől vette, de ekkor még ellenőrizhető legyen, kinél kell reklamálni, ha kell
- eztán jönnek a követhetetlenül hosszú, vegyszeres-tartósítós kotyvasztós feldolgozási-szállítási láncolatok, multival, vagy hazai szereplőkkel

Ja, elfelejtettem a nullamegoldást, kevesebbet kell enni! A "negawatt" mintájára...

greycow 2009.09.22. 14:51:51

@Grift: a minap az egyik benzinkúton vettem egy előrecsomagolt szendvicset, tudjátok azt a háromszög alakút, mit tudom én, valami csirkemelleset. No hát a hátoldalon ami fel volt sorolva az összetételét illetően, lényegében az összes "E-", meg ilyen amin, olyan foszfát, valahol még a liszt is mintha szerepelt volna, el is tettem csak most nem találom - röstellem éhes voltam bezabáltam, meg lehetett enni, de csak valahogy úgy mint Bear Gryllis a túlélő-showjában valamelyik sivatagban, amikor skorpiót falatoz.

A Tigris 2009.09.22. 14:52:33

@Őrnagy Őrnagy: ...és nem bomlik le!
Ezt kihagyta, Uram! :)

greycow 2009.09.22. 15:00:03

Szlota Jankó arról ábrándozik, hogy a magyarok visszafoglalják a felvidék minimum a magyarok lakta részét. Holott a szlovákok már rég elfoglalták a Mo-i teszk-ó-san-kora áruházak tej,vaj, túró, sajt részlegeit. Miről beszélünk, mit szívózik ez a tót köcsög (sajna anyja révén félig magyar, közös szégyenére a két népnek). Na azokban az árukban mi a valódi?

greycow 2009.09.22. 15:11:01

Semmi köze a tejhez, de olvasom, hogy az egyetemisták körében anyagi szempontból a jogi pályának van a legnagyobb presztizse. Én 30 éve jogász vagyok, 10 évig cégeknél jogtanácsos, 20 éve ügyvéd. Pesten. Jelenleg az 5515 pesti ügyvéd egyike. Három hónapja szinte nincs ügyfél. A barátom nagyon jó nevű büntető ügyvéd. Neki sincs új ügyfél, csak a régiek, a 2/3-uknak vasa sincs, nem tudnak fizetni. Persze a rezsit, járulékot elvileg ugyanúgy kell fizetni. Szóljatok már az ismerőseiteknek, hogy ébresztő!!gyerekek, mit képzeltek? Mégis csak van köze ennek is a tejhez: ez a pálya is az eszeveszett túlképzés révén teljesen fölvizeződött, mint a tej. Az évvégén lehet, hogy befejezem ezt a pályát (amúgy az alapszakvizsgámon felül még három szakvizsgám van, plusz egy szakközgazdász oklevelem, és három felsőfokú nyelvvizsgám. Pályázom minden álláshirdetésre, de nem kellek sehova, jó persze 50 felett járok, úgy kell nekem, minek éltem ennyit? Erős kötelet és biztos ágat kezdtem az utóbbi időben keresni...)

Arma Gedeonka 2009.09.22. 15:27:25

@greycow:

friss hír volt, hogy a pár éve még félmilliós szlovák tehénállomán idén akár százezer alá is csökkenhet. Egy cipőben járunk. A konkrét külpolitikai helyzetben végülis megnyugtató, hogy az északi szomszéd tehene is döglődik...
Kár, hogy végül mi is, ők is éhezni fogunk, ha így megy.

greycow 2009.09.22. 17:13:59

@Arma Gedeonka: őszintén mondom: nem volt sose bajom a csehekkel szlovákokkal, valójában nem nagyon foglalkoztam velük, úgy voltam vele, hogy pont olyan nyugat-észak balkáni selejtek, mint mi - persze azért, mert 1955-ben tőlünk nem vonultak ki a szovjetek, mint az osztrákoktól, holott a nálunk létük addig azzal volt indokolva, hogy kell az összeköttetés az Ausztriában állomásozó szovjet csapatokhoz - naná, hogy jött a VSZ, hozzájuk meg 68-ban bevonultak (jó, tudom előbb még bebújtak a ruszkik seggébe, azért mi erre olyan nagyon 45 után nem törekedtünk), de ha nem ba---tatnák a Felvidéki magyarokat, akkor sem melengetné a szívem, hogy ők is benne vannak a szoaréban, s még igazából most sem örülök a teheneik döglésének, azt hiszem azért van ez a ficoslotizmus is mert a gazdasági bajokról akarják elterelni a figyelmet a magyar kártyával, remélem előbb utóbb - képzavarral élve - a magyar kártya lejárt lemez lesz...

mildi 2009.09.23. 08:47:04

nincs a családi italokkal semmi baj. csak jól láthatóan meg kell különböztetni a tejtől, és figyelni kell, mikor vásárolsz.
persze lehet sznobizmusból fikázni, az most menő.
az alacsony fehérjetartamú cuccokat én is szoktam használni, fehérjeérzékenység miatt. kakaónak, tejeskávénak már nem rosszak.
a tejsavó amúgy egészséges, könnyen emészthető, gyerekkoromban lehetett kapni féllitykós zacsiban :)
ugyanez van a növényi "tejszínnel" és "sajttal" is.
nem az igazi, de hát van méz szerű diétás szirup is cukorbetegeknek....

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2009.09.23. 09:36:24

pont erről szól az egész itt fönn, hogy mintegy elrejtik a tejek közé, hasonló megjelenéssel bír. a küllem ua. csak a betűk mások rajta - meg a tartalom.

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2009.09.23. 09:38:05

családi ital :DD egyedülállók nem fogyaszthatják. ez már elég lesz az www.egyenlobanasmod.hu/ hatósághoz.

Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer 2009.09.23. 10:58:16

Oké, de akkor a tejgyárak mi a búbánatos majomsz*rt csinálnak a valódi tejből?
Sajtot, joghurtot, kefírt biztos nem, azok is fehér vízből vannak.
Autógumit, talán? Ablakmosó folyadékot? Kozmetikumot? Síkosítót? Mit? MIT?

bz249 2009.09.23. 11:11:18

@Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer: olyan világban élünk, ahol a mosópor és a mosogatószer valódi citromot tartalmaz, míg a citromlé aromát...

Tehetetlen Dodó 2009.09.23. 11:15:06

@Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer:
Nos, a válasz egyszerű: begyűjtik a tejet a beszállítóktól, majd porítják.
Ezt a porított anyagot aztán valahol felöntik egy kis vízzel, kartondobozba csomagolják és elszállítják valahová eladni.
Így lesz a mondjuk Kecskemét melletti gazdaságban fejt tejből párezer kilométer kitérővel híg dobozos tej a kecskeméti osánban.
(Az egésznek az értelme? Nehogy az a gazda keressen rajta 30 forintot, aki helyben eldhatná, hanem néhány multi 10 centet literenként.)

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.09.23. 14:45:23

@Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer:

"Oké, de akkor a tejgyárak mi a búbánatos majomsz*rt csinálnak a valódi tejből?"

kiöntik a picsába, egyszerűbb a műanyag gyártása. :))

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.09.23. 14:47:14

@Tehetetlen Dodó:
ez még a jobbik változat. a rosszabbikban megveszik az állati takarmánynak gyártott holland tejport és biotejként árulják.

hiba 2009.09.23. 15:08:28

Volt egyszer a rádióban, hogy elkezdenek tej automatákat telepíteni a boltokba, amiket egy-egy közeli tejgazdaság üzemeltetne. Látott már ilyet valaki?
Már majdnem minden piacon van tejkimérés amúgy. De itt gondolom mindenki úgyis azt veszi, nem a tesco szart. Mert a mértéktelen élelmiszer minőségromlás egyetlen ellenszere a tudatos fogyasztás. Mint azt számos példa mutatja.

Tehetetlen Dodó 2009.09.23. 15:36:24

@hiba: Nálunk a faluban mindennap kétszer jön a csomádi tejes hűtőkocsija, állnak a népek sorba a friss tejért, tejfölért, túróért.

Tehetetlen Dodó 2009.09.23. 15:37:00

@Grift: Én örök optimista vagyok....

X Y kronosz óra 2009.09.23. 15:55:26

Ni csak, mégis meg lehet szívatni a multikat tej fronton is. Csak akarni kell!

A pesti belváros nagy forgalmú utcájában feltűnően festett, tárt ajtószárnyú furgon mögött gyűlik a tömeg. Tényleg szokatlan a látvány. A kocsi ajtaján egy majdnem Milka formájú tehén, az oldalán három helyes gyermek és a felirat: termelői tej Etyekről. A patikatisztaságú kocsi belső terében, high-tech környezetben hatalmas, 450 literes tartály mellett egy fehér köpenyes hölgy ül, és átlátszó flakonokba méri a tejet.

nol.hu/lap/mo/20090923-a_legszebb_tehen_a_koruton

Tehetetlen Dodó 2009.09.23. 15:58:31

@X Y kronosz óra: A mi környékünkön évek óta jön a csomádi ember egy ugyanilyen szép, tiszta kocsival.
Ilyenkor szinte sajnálom, hogy sosem iszom tejet...

elGabor · http://doom-doom-doom.tumblr.com/ 2009.09.23. 16:05:15

@hiba: Én automatával még nem találkoztam, de belőle származó tejjel már igen. Tejízű tej, még tejszín is van a tetején. Mondjon valaki olyan dobozos tejet, amiben tejszínt találni. ;)

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2009.09.23. 20:12:11

@elGabor: elvileg azért nincs rajta, mert homogenizált. ez viszont rajta van :o)
a 3,5-ösön se jön fel, szóval ezért.

elGabor · http://doom-doom-doom.tumblr.com/ 2009.09.23. 21:28:34

@vero: Igen. Halott anyag keményen környezetszennyező csomagolásban. Volt egy idő, amikor még azt hittem, hogy a zacskós tejnél nincs lejjebb és irigykedtem a külföldi üvegesre. Volt. ;)

valójábannemberci 2009.09.23. 22:27:57

@Karmadealer: Én személy szerint boltiban csak kétféle tejet veszek meg: bontatlanul is csak 2-3 napig jó friss tej típusút, vagy ESL technológiával kezeltet.
Az UHT tejet nem szeretem.

@vero: Még szerencse, hogy nem veszek ilyeneket, de ez egy újabb ok lehetne arra, hogy ne is tegyem. :D

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2009.09.24. 09:10:29

@elGabor: néhány zacskós - tapasztalatom szerint - még alatatható, a dobozos viszont csak kocsonyásodik és keseredik.
érdekes, hogy elvileg csak a csomagolás volna a különbség, árban és komfortfokozatban térhetnének el, de valami történik még ezek szerint. de term. a zacsis is homó.
@berciXcore: mi az az ESL?

valójábannemberci 2009.09.24. 16:17:24

@vero: Gőzbefúvásos pasztőrözéssel és utána mikroszűréssel kezelik, ezért az ízélménye jobban hasonlít a pasztőrözött tejre, de annál tovább tarthetó el, mivel a mikroszűrésen fennakadnak a bacilusok, spórák, gombákok.
Viszont nem alkalmas altatásra ez sem.
süti beállítások módosítása