Még mindig annyit kell biflázni?
2009. május 02. írta: Skrabski Fruzsina (lelkylola)

Még mindig annyit kell biflázni?

  Már megint valami olyasmihez szólok hozzá, amihez egyáltalán nem értek. Nem tudom, hogy most az általános iskolákban mit tanítanak. Még mindig arról szól-e az oktatás, hogy a történelem órán évszámokat kell sorolni, a földrajz pedig abból áll, hogy melyik országban hány lakos él és hány négyzetkilométer a területe?

  Remélem változott a rendszer. Mindenesetre én internetet tanítanék, angolt és pénzügyi ismereteket, emellett történelmet és magyart - ezek lennének a kötelező érettségi tantárgyak. Tényleg kövezzetek meg, ha ezt már Hiller kitalálta.

  Azért gondolom ezt, mert Turul főszerkesztő ösztönöz minket mindenféle technikai fejlődésre, például azt kérte, hogy lépjünk fel a Twitterre. Regisztráltam, aztán egyszercsak jött egy levél, hogy egy vadidegen követ engem. Próbáltam rájönni, hogy a vadidegen, aki egyik ismerősömnek se ismerőse, ráadásul igen messze lakik, miért jelölhetett be engem. Aztán rájöttem, hogy tőle rendeltem a sünt kiabáló plüss sünt. Nyílván egy sünrendelés okán nem illik ismerősnek jelölni a másikat az iwiwen, de követni lehet.

  Naponta kérdeznek tőlem egyre furcsább dolgokat, hogy letöltöttem-e az új apit, milyen toolbart használok, mi van az RSS-sel, van-e már avatarom? Ott van a három email címem, idegesítően beriaszt a skype, iwiw, facebook, google site-ok és most még ez a twitter is. A kétéves unokahúgomnak gyereklaptopja van, egérrel meg képecskékkel, be tudja kapcsolni az összes elektronikus szerkezetett, fel tudja hangosítani a zenét távirányítóval. Ezek mind közhelyek, de azon gondolkoztam, hogy milyen durva lenne, ha ebben a világban is be kellene ülni a padba évszámokat biflázni.

  Nem az évszámokkal van baj, hanem a lemaradással, ha egy mai fiatalnak nincs számítógépe, nem ért valamennyire a pénzügyekhez, nem ismeri minimálisan a jogot és nem tud kicsit angolul, akkor szerintem akkora hátrányba kerül, mint akit nem tanítottak meg olvasni se.

  Ugyanis még a szüleink valamennyire megússzák ezt az internet kort - emailezni tudniuk kell, de semmi hátrányuk nem származik abból, ha nem használnak RSS-t. De mi már nem ússzuk meg, a tízévesek pedig mongolidiótának tűnnek majd a társaik szemében, ha lemaradnak.

  Tehát nem tudom mit tanítanak ma az iskolákban, de ha még mindig bifláztatnak, akkor egyék meg magukat reggelire!

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr641095310

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kieran Hayes 2009.05.02. 08:33:06

Az én favorit tárgyaim hasonlóak.

Matematika, magyar, történelem, angol, pénzügyi ismeretek.

A matematikát kifejezetten fontosnak tartom, a természettudományos gondolkodás alapja, kreativitásra ösztönöz, és könnyen belátható, hogy a pénzügyi ismeretek matematikai alapok nélkül nem elsajátíthatóak.

És itt térnék rá arra, hogy a pénzügyi ismeretek szerintem egy hajszállal fontosabbak mint az informaikai tudás.

A legeslegfontosabb azonban a gyermekek nyíltságra, befogadásra nevelése - mármint a tanulás szempontjából. Legyenek érdeklődőek az új ismeretekre és nyitottak az újdonságokra. Alap lexikális tudásra mindenképp szükség van, mai világunkban a legsikeresebb, leggazdagabb emberek azonban nem a hagyományos értelemben legtanultabbak.

Grafithuszar 2009.05.02. 08:50:38

Szeirntem nincs baj a tárgyakkal. Legfeljebb az arányokkal. Évszámokat biflázni tényleg hülyeség, de azt azért nem árt tudni, hogy pl mikor volt a kiegyezés, mikor volt a tatárjárás. Viszont az hogynapra pontosan megmondani, hogy mikor hol melyik csata volt a 48as szabadságharcban már hülyeség.

Sokkal fontosabb lenne, pénzügyi ismereteket tanítani, mert ehez tényleg eszméletlen hülyék az emberek.

Ami viszont szerintem hülyeség lenne az az Internet tanítás. Megtanulja azt mindenki magától. Vagy komolyan azt gondolod, hogy teszemazt egy gyári munkásnak aki egész nap ül a szalag mellett tudnia kell hogy mi az RSS?

Én magam az infomratikában dolgozom, de nem vagyok fent egyetlen egy site on sem, nem használok RSS-t ,mert _semmi_köze_ a_ munkához.

Az angol tanítást szintén erősíteni kellene, mert szánalmas ami most Mo-n van. De az igazsághoz hozzátartozik az is, hogy a gyerekek éppúgy felelősek ezért, mert nem fogják fel hogy mennyire szükségük van rá, ezért sokszor sz@rnak rá magasról kivéve persze az értelmesebbjét

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.05.02. 08:57:08

érdekes, a régi, igazán nagytudású emberek a poroszos biflázós iskolából jöttek ki. a mai, minek tudni, ott az interneten...külső tárhelyes barmok világa az amiről ábrándozol. a meglévő, fejben tartott tudás a lelket is építi. a csak megtanulok gondolkodni, aztán a tényeket hozzágúglizom szerkezet nem működik. tessék csak megnézni, hogy ha nem politikáról, vagy a szerző tananyagáról van szó, milyen minősíthetetlen színvonalú irományok jelennek meg némely posztolóktól.
amúgy pedig igazi szélsőliberális gágogás a gondolatmeneted.

Kieran Hayes 2009.05.02. 09:31:02

@Grift: ha megengeded vitatkoznék veled.

A régi nagytudású embereknek egy teljesen más világban, más körülmények között kellett megállni a helyüket. A poroszos biflázós iskola egy az akkor fennálló körülményekre adott helyes válasz volt.

De a világ változik és benne mi is. És aki nem alkalmazkodik, az lemarad.

Az önálló gondolkodást egyébként nagyon fontosnak tartom én is. De a legfontosabb az lenne, hogy a gyerekben megszülessen a vágy, hogy ezt a világot meg akarja ismerni, akarjon tanulni róla, és tartok tőle ebben a biflázós iskola nem segít.

Még egyszer hangsúlyozom. Az információ korában a legsikeresebb emberek nem a klasszikus értelemben vett legtanultabbak. Hadd mutassak egy példát:

www.richdad.com

Üdv
KH

tistedur 2009.05.02. 09:36:40

@Kieran Hayes: ne keverjük a sikerességet a tanultsággal, a kettő nem zárja ki egymást-de nem feltétele egymásnak..és nem csak a mai kor jellemzője az,hogy sikeres lehet valaki tanultság nélkül

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.05.02. 09:40:27

@Kieran Hayes:

az már a jelen világ betegsége, hogy gyökerek a "sikeresek". és egyáltalán milyen siker a vagyon? még ezek is tisztázandóak. :)
a mi híres tudósaink, a nobelosok, mind biflázósből jöttek. a rend iskolája nem zárja ki az érdeklődést, annak felkeltését, a tehetségek speciális gondozását, egyebeket. a rend iskoláiban az oktatás metódusa a liberalizmus irányába mozdul az önálló, érdeklődő, éleseszű gyerekek esetében, hiszen számukra nem kell a drill. vagy kisebb mértékben. az elme fegyelmét viszont meg kell tanulniuk nekik is. a hülyébb gyerekekbe pedig bele kell verni a tudást/már amennyi fér beléjük/ és reflexé alakítani bennük bizonyos morális elemeket.
másképpen a pánpéter szindrómás idióták jönnek, mint mainapság... :)

tistedur 2009.05.02. 09:41:45

és mindenkinek ajánlom a pukánszky-németh neveléstörténetet..érdemes elolvasni

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2009.05.02. 09:43:24

@Grift:

Külső tárhelyes barmok, hahaha. És ha a markoló eltépi az optikai kábelt, megszűnt a tudás.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2009.05.02. 09:43:26

@Kieran Hayes:
Rendben van, írtál egy nagy ökörséget, de ezt még betudtam aluliskolázottságodnak, amely egyébként fáklyaként világít a szövegből, amit ideböffentettél. De hogy még ezt követően megpróbálod a tudatlanságot úgy beállítani, mint a modernkori ember legfőbb értékét, az már egy súlyosabb nemtális retardáció tünete nálad.

Grafithuszar 2009.05.02. 09:44:56

@Grift: "csak megtanulok gondolkodni, aztán a tényeket hozzágúglizom szerkezet nem működik."

Nem ez így önmagában tényleg kevés, de el kell fogadni hogy igenis erre is szükség van. Persze egy orvos nem állhat neki a műtét előtt guglizni hogy hol is van a szív, vagy a máj a testben, de sok esetben bőven elég a guglizás. De hogy az orvosos példánál maradjak, arra már jó hogy teszemazt egy új gyógyszert/kezelést keressen , hogy mindig naprakész legyen a tudása.

Munkám során (fejlesztő) sokszor találkozok olyan helyzettel amikor olyan dolgot kellene csinálnom amiről fogalmam sincs. Megnézem a guglin, és 10 perc múlva már tudom is csinálni.

Senki nem mondja hogy az általános tudásra nincs szükség. Egyszerűen arról van szó hogy kicsit vissza kellene venni a mértékből, és új dolgokat beiktatni (pénzügy, kis makroökonómia) hogy ne legyenek ilyen hülyék az emberek a mindennapokban

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2009.05.02. 09:45:58

nemtális helyett mentális.
internetet kezelni egy majom is tud.
Ha csimpánz vagy, akkor bocs.

tistedur 2009.05.02. 09:46:05

@Grift: latin memoritert és szorzótáblát biflázva a legkönnyebb megtanulni..és ez oktatási módszer, nem nevelési:a kettő nem ugyanaz. a poroszos iskola liberális szemléletű tanárokkal nagyon jó dolog..a liberálisabb szemléletű iskola szigorúbb tanárokkal szintén jó dolog.poroszos iskola poroszos lelkületű tanárokkal az ifjú törless

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.05.02. 09:47:56

@Grafithuszar:
nem azt mondtam, hogy a gúglizás nem fasza! a gúglizás nagyszerű, elképesztő, hihetetlen dolog. de csak annak aki tudja mit keres, mit találhat rajta, legalább három kulcsszót böffenteni tud a témában, hogy aztán azzal találjon...a net annak hasznos aki régivágású ésszel közlekedik rajta :)

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.05.02. 09:51:08

@tistedur:
az oktatás metódusa nevelési aktus is. a többi nagyjából igaz lehet, bár a liberálisabb iskolákban nincsenek szigorú tanárok. a mai világban poroszos iskola kell, poroszos tanárokkal, a világból kezd kiveszni a rend. annak pegiglen kell lennie! :))

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2009.05.02. 09:52:06

@Grafithuszar:
Az értelmedet fejlesztenéd inkább, makimajom, akkor nem írnál ökörséget. Pénzügyi ismeretek általánosban, teeeeee...hogy a jó....
Tudod, te életképtelen egyed, az úgy van, hogy az életkoroknak megfelelő iskolákban megszerzett tudás rétegekben rögzül. Az agy a tudásanyagot rendszerezi, hogy képes légy a tudást a gyakorlatban alkalmazni. Akinek az agyában nem rögzül semmi, az hülye marad, mint te.
Huhh, remélem, nem szaporodtál még!

tistedur 2009.05.02. 09:56:17

@Grift: poroszos iskola poroszos tanárokkal lélekgyilkos találmány-ezt a véleményemet fenntartom (egyébként szűrni kellene a tanári alkalmasságot) az okatás metódusa nem feltétlenül nevelési aktus..pl. a szorzótábla biflázása milyen nevelési aktus?

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.05.02. 09:57:45

@tistedur:
szellemi fegyelemre, kitartásra, alázatra nevel...
amúgy meg az élet minden egyes eleme nevelési aktus :)

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2009.05.02. 10:00:02

Idegen nyelvet sem lehet úgy megtanulni, ha valaki a sajátját nem ismeri. Bizonyos dolgokat el kell sajátítani, ilyen a számolás, a nyelv és a zene. Mindhárom a gondolkodás alapvető szerkezetét tanítja. Egy míves nyelvi szerkezetű vers bemagolása alapvető gondolkodási struktúrákat rögzít az agyban, ugyanígy a számolás képessége vagy a zene alapfokú ismerete. Én soha nem mondanék le ezekről. A mai napig szoktam verseket bemagolni, papíron vagy fejben számolni, énekelni. Mert az olyan jó.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2009.05.02. 10:00:46

@Grift:
A liberálist helyesen waldorfnak hívják. Egyetemen volt szerencsém tanáraim között tudni a rendszer hazai kiválóságait. Ez az alternatív (köznyelven liberális) módszer olyan szituációban lehet eredménys, ha elég idő áll rendelkezésre a gyermek személyiségénak fejlesztésére. Jelen rendszerben a poroszos képzés sokkal eredményesebb, az alternatív csak 18-22 éves korban képes behozni a lemaradást, ám stabilabb személyiséget eredményez. Felgyorsult világunkban aligha van idő a nebulók személyiségének fejlődésével egyenként foglalkozni. Persze, az alternatív módszer sem tartalmaz pénzügyi ismereteket, nem tanít arra, hogy szarj le mindent, majd a google-ban megnézed.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.05.02. 10:02:03

még annyit: a poroszos iskola nem lélekölő, csak megtanítja a gyereket arra, hogy hol a helye a rendben. a világ hierarchikus, természeténél fogva. az iskolának ebbe a szerkezetbe kell benevelnie a gyereket. a mai világ azt hazudja, legyél szabad, mindenki művész... hát, egy lófaszt. a kevesek kivételével, csavar vagy és kész... :)

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.05.02. 10:03:58

@Mr Falafel:
nagyon kérlek, a waldorfot ne is említsed, mert a pisztolytáskámhoz kapok.... :)

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2009.05.02. 10:06:57

@tistedur:
Jó nagy barom vagy te is, bazmeg. Hogy a szorzótábla biflázása milyen nevelési aktus, teeeee isten barma? A rendre nevelésé. A rendszerek megismerésére nevelés. Mivel az ember is egy rendszerben él. Úgy hívják, emberi társadalom. Ebben a rendszerben az egyén feladata a szocializáció, vagyis a rendszer megtanulása. És mint azt minden értelmes ember tudja, a matematika mindennek az alapja. DE legfőképpen a modellezésé. A modellezés segíti az egyént a társadalmi struktúrák megértésében. Minden tudomány modelleket alkalmaz. Alap, bazmeg, alap!

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.05.02. 10:07:41

@tistedur:
jaj, dehogy! jön az új rend, tessék rá felkészülni, a pénzügyi ismeretek könyvet eldobni, vagy odaajándékozni egy hajlottabb orrú kispajtásnak... lol

Kieran Hayes 2009.05.02. 10:12:51

@Grift: félreértettetek. Egyfelől nem vagyok a rend ellensége, magam kifejezetten fegyelmezett életet élek. Másfelől a siker mércéjének nem a vagyont nevezném, hanem azt, hogy sikerül-e az embernek az induló környezetéből többre vinnie.

Ez alatt nem feltétlen az anyagi fejlődést értem, de belátható, hogy hamarabb lesz "polgár" abból az emberből aki anyagilag gyarapodni tud, mint abból aki korszerűtlen, bár hatalmas mennyiségű tudással felvértezve egyre csak lecsúszik.

a néhai papp jános 2009.05.02. 10:13:29

@Mr Falafel: olyan vagy mint Cartman: mindig igazad van. annyit még hozzátennék: ha idióták tanítanak (már engem is retardáltak tanítottak, mi lehet azóta?), tökmindegy, mi a tananyag. másrészt, mindennek megvan a helye, a biflázásnak és a praktikus okosságnak egyaránt, de ha nem tanítanak meg gondolkodni, megkérdőjelezni a tekintélyt, saját véleményt formálni, akkor megbaszta a kutya az egészet:(

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.05.02. 10:16:59

@Kieran Hayes:

nem tudom milyen az a korszerűtlen tudás, én olyanról tényleg nem tudok. nekem valahogy ezek a mi "tudások" korszerűtlenek.

ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2009.05.02. 10:18:47

jaja, a számtech az kurvára kell
használom is a logo nyelvet meg a basic programot, mert különben sehol se lennék
engem olyannyira az életre neveltek a tanáraim, hogy egy rizst vagy egy brassói aprópecsenyét nem tudok megfőzni, de szerencsére a közelben van egy mekdonáldcc, azt legalább nem pusztulok éhen...

Kieran Hayes 2009.05.02. 10:19:45

@Mr Falafel: Nézd, nem tartom magam aluliskolázottnak. Komoly tudományos munkássággal valóban nem rendelkezem, de a saját szakterületemen publikációim vannak, diplomám van, stabil nyelvtudásom van.

Másfelől éppen nem a tudatlanságot állítom be legfőbb emberi értéknek, hanem éppen ellenkezőleg. Az élethosszig tartó tanulást. A folyamatos nyitottságot az új ismeretek megszerzésére.

Még griftnek, mert az előbb kimaradt. Semmiképp sem a sikeres gyökereket állítanám példaként. Nem parishiltont, nem a kigyúrt kopasz x6-al furikázó "vállalkozókat". Hanem pl Robert Kiyosakit. Az olyan embereket akik a szegény sorból legális eszközökkel teremtettek vállalkozás birodalmakat.

Kétségkívül ma Magyarországon ez nagyon nehéz.

Loxon · http://konzervativok.blogspot.com 2009.05.02. 10:22:50

@tistedur: Úgy látom, csak félig. Hm.

Egyébként tényleg hasznos alkalmazkodni, bár ehhez nem kell olyan nagy oktatás szerintem, elég gyorsan megtanul az ember magától is dolgokat. Inkább az a bosszantó, hogy amikor számtech-oktatás van, az azt jelenti, hogy elindulnak a bináris kódoktól, arra meg semmi szükség, és rosszabb, mint a biflázás. Elég volna használni megtanulni.

Twittert meg ne töltsé le!

tistedur 2009.05.02. 10:25:30

@a néhai papp jános: "de ha nem tanítanak meg gondolkodni, megkérdőjelezni a tekintélyt, saját véleményt formálni" ha erre megtanítanak,akkor az rossz..tanuld meg,hogy rend van, tanuld meg, hogy egy rendszer része vagy, hogy megvan a helyed és csak ennyi kell a világhoz meg a boldogsághoz szép új világ griftnek :)

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.05.02. 10:26:17

@Kieran Hayes:

persze, sejtettem mire gondolsz siker kapcsán.

/@Grift: mi "tudás" az mai tudás szeretett volna lenni/

Kieran Hayes 2009.05.02. 10:27:59

@Grift: Korszerűtlen tudásnak tartom a hiányos tudást. Azaz, hogy a példánál maradjunk, a pénzügyi ismeretek hiányát.

Egyébként ha figyelmesen elolvastátok, első hozzászólásomban azt írtam, hogy egy stabil lexikális alaptudásra szükség van. (Ott érveltem a jó matematikatanítás szükségessége mellett is)

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2009.05.02. 10:28:02

@a néhai papp jános:
Saját véleményt csakis megszerzett ismeretek (tudás) birtokában tudsz kialakítani, amikor az egy már rendezte azt. Úgy mondják, leülepedett a tudásanyag. Ekkor már nem kell, hogy bárki megtanítson saját véleményt formálni, mert a készség birtokában vagy.
Én nem tudom, ki milyen iskolában tanul vagy tanult. Nem tudom, milyen színvonalon folyik az oktatás, csak elképzelésem van. Már 15 évvel ezelőtt is nemet mondtam a felkérésnek, hogy pedagógusokat képezzek. Már akkor is úgy véltem, hogy tanár szakra csak elbaszott emberek mennek, akiket nem vettek fel jogásznak, orvosnak, közgazdásznak. Ezért frusztrált barmok lesznek diplomával. Ezt egyenesen Dr. Horváth Attila államtitkár úr szemébe mondtam, amikor felkért egy prjektben való részvételre. Nézem a tévében szereplő embereket, és csak úgy ontják a sötétséget. Nyilván szar tanáraik voltak. Olvasom itt a modern tudással (internet!!! muhahaha) felvértezett kommentelőket, és ugyanazt gondolom. Szar tanáraik voltak, szar van afejükben, tehát csak szart tudnak tovább adni.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.05.02. 10:29:31

@tistedur:

a volt veszprémi párttitkár szavai a kevesekre igazak. az átlagra és az az alattira nem :) az átlag ne kérdőjelezze meg a tekintélyt, ugyanis nincs képessége hozzá. ezeket hívjuk komcsiknak, anarchistáknak, vulgárliberálisoknak, és még sorolhatnám az alember megjelenési formáit! :))

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2009.05.02. 10:34:40

@tistedur:
Azért kell megtanulnod, hogy eligazodhass a rendszerben. Eligazodni annyit tesz, mint érvényesülni. Lefogadom, hogy szaros kis alkalmazott vagy valahol, és azt hiszed, az a szabadság, ha milliók vannak az ótépés maszterkárdon. A rendszer befolyása alól csak a tepsiben szabadulsz, balfasz. Addig annak részeként szocvializálódni kényszerülsz. Az ember szocializációja addig tart, amikor elfogadja a halál tényét. Ez nagyjából az utolsó hónapjainkban következik be. Vagyis egész életedben a rendszer foglya maradsz. Hacsak agyat nem növesztesz, és használod a tudást, hogy érvényesülni tudj a rendszeren belül. proli, bazmeg.

Kieran Hayes 2009.05.02. 10:37:29

@Mr Falafel: Tükörbe néztél már?

Itt rajtad kívül mindenki nagyjából kultúráltan vitatkozik. Proli bmeg?

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2009.05.02. 10:41:51

@Kieran Hayes:
Nem vitatkozom, csak kioktatlak, makimajom. Vitatkozni akkor tudnánk, ha a témában a legminimálisabb értelmes gondolatkészleted lenne. Mivel nincs, így vitatkozni nem fogunk.

tistedur 2009.05.02. 10:42:22

@Grift: jaj,csak azt tudnám, hogy hol rontották el a maga nevelését
:) lehet,hogy túl sok nietzschét olvastattak magával ifjú és bohó korában..és megragadt :)

Kieran Hayes 2009.05.02. 10:45:03

@Mr Falafel: mindig elgondolkodtatnak a hozzád hasonlók. Vajon ez az arrogancia meglenne szemtől szembe is? (Garantálom: nem)

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.05.02. 10:45:34

@tistedur:

az én nevelésemet nem rontották el, és a német filozófusok hamar megvoltak a fiatal marx is, de én nevelhetetlen voltam. tipikus deviáns, cigi, pia hat évesn, stb, képzelheted... :)))

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.05.02. 10:46:28

@Kieran Hayes:

falafel csak viccel ezzel a stílussal, ne izgulj... :)

acidszarka · http://kigondoltam.blog.hu 2009.05.02. 10:46:56

@Mr Falafel: én veled értek egyet. Sőt! Visszaállítanám az iskolai fenyítést: térdelés, vesszőzés, hogy a taknyos hülyék végre tanuljanak egy kis figyelmet! Mobiltelefon, internet, mi? Rendet kéne már rakni végre a sok proli közt bazmeg!

:D

Kieran Hayes 2009.05.02. 10:48:52

@Grift: Nem vagyok ma humoromnál ezek szerint...

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.05.02. 10:49:14

@trolibusz:

az én kedvencem, a hiperaktív gyerek! LOL LOL
úgy vitték régen az ilyet a gyogyós suliba, mint a huzat, most meg hiperaktív... megáll az ész.. :)

tistedur 2009.05.02. 10:49:57

@Grift: hja kérem, aki büszke arra,hogy nevelhetetlen volt :)
kellett volna az a kis rend,meg fegyelem mi? :P

Kieran Hayes 2009.05.02. 10:50:26

Egyébként falafel az, aki szocialista szavazóból lett jobbikos? Mert akkor minden világos.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2009.05.02. 10:50:42

@Kieran Hayes:
A te elérhetőséged ismert itt, vagy az enyém?
Te kis pöcs, a valóvilágban kilátásba helyezett retorzióval nálam semmire nem mész. Fizikai valóságodban is simán szemközt fingalak. Olvass vissza szépen, makimajom, és megtalálod minden adatom. Proli, csipába.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.05.02. 10:51:00

@tistedur:
á, nem való az nekem... csak másoknak ajánlom... :)))

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2009.05.02. 10:52:17

Azt hiszem a vita a hölgyek és urak közt azon zajlik, hogy ki mit gondol a tudásra.
Akik számára a tudás eszköz a pénzkeresésre, feladatok megoldására, azok sosem fognak egyetérteni azzal, aki szerint a tudás az értelem keresése, kérdezés képessége, probléma és (in)koherencia felismerés képessége.
Azonban az a vicces, hogy az az oktatás, amely az utóbbit célozza - waldorf - teljes csőd. Úgy tűnik a második fajta tudáseszmény inkább szándékolatlan következményként alakul ki rég meghalt fehér heteroszexuális férfiak munkáinak, vitáinak, dilemmáinak, ellentmondásainak tanulmányozása során.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2009.05.02. 10:53:25

@Grift:
miért van az, hogy sem a komcsik, sem a keresztények nem ismerik el a pszichológiát, mint tudományt?

@trolibusz:
Én csak apádnak adnék ingyen kottont úgy 20-25 évvel ezelőtt.

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2009.05.02. 10:54:28

A speciális tudás elsjátítása egy speciális területen rövid távú kifutással mindig nagyon hatékony, de már középtávon jelentkeznek a problémák, amikor a körülmények megváltoznak és a speciális tudás alól kicsúszik a talaj. Az erős általános tudás alapjairól bármely speciális tudás elsajátítható, az egyik speciálisból a másikba nehéz az átjárás.

Kieran Hayes 2009.05.02. 10:55:23

@tölgy: meglátása szerint a feladatok megoldása nem áll összefüggésben a problémafelismerés képességével?

Egyébként egyetértek azzal amit írt.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.05.02. 10:57:48

@Mr Falafel:

nem tudom, én se komcsi, se keresztény nem vagyok és mégis azt mondom, hogy áltudomány, a tudod kik szórakoztatására...

tistedur 2009.05.02. 10:59:37

@Grift: máséval tényleg nem olyan fájdalmas a csalánt verni..:P

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2009.05.02. 11:01:16

@tölgy:
A pedagógia, mint tudomány elég régen foglalkozik azzal, hogy milyen tudásanyagot érdemes oktatni gyermekeink számára. Úgy vélik, fele-fele alapon lenne a legjobb. Fele olyan ismeretanyag, amely a mindennapokban segít, fele pedig egy elmélyültebb, a gyakorlatot inkább magyarázó ismeretanyag. Eddgi nem sikerült megoldaniuk a problémát. Ebben a szélsőséges liberális eszmék uralma nagyban közrejátszott.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2009.05.02. 11:02:41

@Kieran Hayes:
Azt se tudod, mit írt, de egyetértesz? :-))))

Kieran Hayes 2009.05.02. 11:05:22

@Mr Falafel: Nem hozzád szóltam. Szájkosár.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2009.05.02. 11:06:22

@Grift:
Én már láttam istent. ha te is láttad volna, hinnél benne.
Éveket töltöttem különböző szintű értelmileg sérült gyermekekkel. Kipróbáltam néhány technikát, és értem el eredményt. Azok, akik ebben segítettek, naponta hozták el nekem istent. A helyemben te is hinnél a pszichológiában.
Aki a "hisz" szót elkezdi ki-be forgatni, arra ráuszítom Kieran Hayes-t!

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2009.05.02. 11:08:23

@Kieran Hayes:
Nem baj. Még van egy kis időm, mielőtt nekilátnék főzőcskézni. Addig szórakoznék kicsinyt, ha nem bánod.

Téglagyári Megálló 2009.05.02. 11:18:53

Lola, egy Magyar Bálint veszett el benned! Ugye szeretnél még több digitális táblát? :-P

emzperx 2009.05.02. 11:29:50

Nem használok Twittert. Toolbarokat, RSS-t csak módjával, nincs avatarom, nem használok skype-ot, mélységesen lenézem az egymásnak évtizedes hoaxokat küldözgető iwiw és facebook júzereket. Amúgy meg programozó vagyok egy nemzetközi brókercégnél. Valamit tán elkúrtam az életemben?

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2009.05.02. 11:29:59

@Kieran Hayes: "a feladatok megoldása nem áll összefüggésben a problémafelismerés képességével?"

teljes dilettanto-ként azt hiszem: nem.
Még egy gyakorlati tevékenység esetében is: az autószerelők zöme ma képes kicserélni 1-2 alkatrészt, de a diagnózisra már alig-alig.
Természetesen a többségnek elég, ha problémamentes boldog életet él, tudja használni a fénymásolót, stb. De a problémákat felismerőből lesz a jó főnök.
Az angolszász és a német elitképzés a mai napig tág teret hagy a teljesen "haszontalan" tudások átadásának. És valahogy a modernitásban elég sikeresek voltak.

tripanek (törölt) 2009.05.02. 11:37:09

"Matematika, magyar, történelem, angol, pénzügyi ismeretek"

Egyetértek, egy kumulativ művészeti óra azért még kellene, 1-2 óra per hét.

acidszarka · http://kigondoltam.blog.hu 2009.05.02. 11:52:15

Meg testnevelés, heti 2-3 alkalom nem ér semmit. Mondjuk a fasisztoid tesitanárokat is le kéne cserélni.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2009.05.02. 11:52:29

@tripanek:
Fizika, kémia? Tök hülyeség. Nehogy már ezzel fárasszanak, mi!
Pénzügyi ismeretekből mit tanulnál? Hogy kell PIN-kódot módosítani? Hogy kell hitelkérelmet kitölteni, ha akarsz egy LG LCD-t?

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2009.05.02. 11:57:11

@trolibusz:
Lecserélni? - kivégezni! Meg a sportot úgy általában betiltani. semmi haszna. Nem tanít semmire. Helyette is legyen pénzügyi ismeretek óra.

hcrules 2009.05.02. 12:13:19

Ebben a témában nagyrészt egyetértek Roger Scruton-nal: entertainment.timesonline.co.uk/tol/arts_and_entertainment/books/book_extracts/article2072331.ece

Nem kész megoldásokat kell adnia az iskolának, hanem képessé tenni a diákokat arra, hogy maguk találják meg a megoldásokat. Kii tudja, hogy ami ma korszakalkotónak és csilivili modernnek tűnik hol lesz pár év vagy évtized múlva?

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2009.05.02. 12:30:47

Évszámokból mikor én értettségiztem (4éve) 300at kellett megtanulni összvissz. Ebből a 300ból kb 3 pontot tudtál szerezni, vagyis gyakorlatilag semmit.
Szerintem átestünk a ló túloldalára...

A SÜN nagyon nagy!!!

Kieran Hayes 2009.05.02. 12:32:18

Abban az országban, ahol néhány éven belül milliók kapnak 28 ezer forintnyi nyugdíjat, ott, ahol egy Provident egyáltalán életképes, nos ott meglehetős merészségnek tartom vitatni a pénzügyi ismeretek oktatásának szükségességét.

Nyilván nem azt kell megtanítani, hogy hogy töltse ki az lcd tv-hez a hitelkérelmet. De azt igenis érdemes megtanítani, hogy hasznos dolog ha az ember vezeti a kiadásait, hogyan kell személyes vagy családi költségvetést készíteni, hogy mire szabad hitelt felvenni és mire nem (lcd tv-re nem ugyebár) hogy hogy működnek a biztosítások, a klf banki termékek, hogy mi a különbség kamat és thm meg ebkm között...

Sorolhatnám. De a legesleghasznosabb a babiloni aranyszabály megtanítása lenne. Bevételed 70%-át költsd el, 20%-át fordítsd hiteltörlesztésre, 10%-át pedig tedd félre.

Ezt nyilván nem általános alsó tagozatban kell elővezetni de minimum középiskolában igenis van létjogosultsága.

És ezzel nem akarom elvitatni a klasszikus tudományok és tantárgyak létjogosultságát. Sportra értelemszerűen szükség van.

Téglagyári Megálló 2009.05.02. 13:44:32

@Kieran Hayes:

Az Ószövetség bizonyos fejezeteit tanítanám. Hét bő esztendő, hét szűk esztendó. And the like.

teknős 2009.05.02. 13:52:53

Már megint egy halovány szinvonalú poszt...

Kedves Lola, most igazából annyira felbosszantottál, hogy fel tudnék robbani.

10 éves korig, nem is lenne szabad számítógép közelébe engedni a gyerekeket.
Gyakorló szülőként tudom, hogy ez majdnem lehetetlen, de nagyon próbálkozni kellene vele.
Az általános iskola arra való, hogy megismerje a gyerek a körülötte lévő világot. tanuljon verseket, évszámokat, zenét. MEMORIZÁLJON!!!!Nézze a hangyát a fűben, játszon mindennel, a kezével, kaviccsal, stb. Ismerje meg a vizet, a labdát, a földet, AZT, AMI ÉRDEKLI.
Ismerkedjen meg a környezetével, ismerje meg a települése múltját és az embereket.
Aztán 14-15 évesen meg próbálja meg a középiskola rendszerezni ezt a tudást. Tanuljon meg szelektálni a rázúduló információk között.

Nagyon lenézitek az embereket, ha azt hiszitek, hoggy nincsenek tisztában a PROVIDENT hátrányaival. Felvilágosítalak benneteket: tisztában vannak. Csak vannak élethelyzetek, amikor NINCS MÁS, lehetőség. Most kell enni adni a kölöknek, most kell kijavítani a beázott tetőt, most kell a játékgépbe dobálni a pénzt és ez a szubkultúra nem néz el holnapig.

Lehet mindenféle hülyeségeket tanítani, de tök felesleges(pénzügyi ismeretek) akinek kell, az úgyis tudja, akinek nem kell, az meg úgy sem fogja értékelni.

Idiótaságok írogatása helyett, menjetek inkább győződjetek meg a rögvalóságból.
(ide most egy szalonképtelen jelzőt raktam) szalonjobbos bagázs!

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2009.05.02. 14:10:14

@teknős: Amit írtál azzal én is nagyrészt egyet értek.
Nem lesz mindenkiből programozó/rendszergazda stb, ami pedig a számítógép "civil" használatához kell, azt könnyen el lehet sajátítani középiskolás korban is. (Sőt... még 80 évesen is.)

Egy bizonyos kor alatt a számítógép nem kitágítja a látókört, hanem radikálisan szűkíti. Minek menne a gyerek focizni ha fifázhat? Minek kirándulna, ha ott a WoW? Minek küzdene ha ott a CS/CoD? Ezek a játékélmények sajnos sikerrel tudják pótolni a valódi élményeket...

Skrabski Fruzsina (lelkylola) · http://mandiner.blog.hu/ 2009.05.02. 14:24:57

@teknős: sajnálom, hogy így felbosszantottalak, de sok olyan barátom van, aki szívesen vállalkozna, de egyáltalán nem ért hozzá, nem tudja kihasználni az Internetet, pedig okos és tanult ember.
Én személy szerint rengeteget kirándultam és persze, hogy fontos ez, de nem lehet a fiatalokat elzárni a számítógéptől. Szerintem. De egyébként a poszt első mondata az volt, hogy nem értek hozzá.
Ahogy engem okatattak, azt én kifejezetten úgy éreztem, hogy megöli a kreativitást: padba ülni és magolni, brrrr. Az okatatásnak szerintem az lenne a feladata, hogy a gyerekeket rávegye, hogy szeressenek tanulni.

Téglagyári Megálló 2009.05.02. 14:37:00

@lelkylola:

Lola, ilyesmit szerintem érettségi (szakmatanulás) után kellene tanulni, amikor már érzi ennek a szükségét a fiatal. Különben csak egy újabb nemszeretem tantárgy lenne.

teknős 2009.05.02. 14:37:42

@lelkylola: Lola, most már lehültem! :)
Arról van szó, hogy a tiédhez hasonló gondolatok 20-30 évente megjelennek "korai fejlesztés" és más hasonló elgondolssal a gyereknevelésben. Aztán megbuknak, hpgy újabb cc. 20 év múlva, valaki újra feltalálja őket.

A gyerekkorban az egyik legfontosabb tulajdonság vagy képességfejlesztés, a fantázia fejlesztése, amit, a számítógép megöl. Informatikai vállakozásom van. Az informatikai tudás 2 évente elveszik. Amit ma tudsz, az négy év múlva már nem sokat ér. Nem kell erre a kihegyezni az oktatást. Én visítva menekültem attól, hogy a gyerekeim informatikát tanuljanak (sajnos kötelező) a "Clippersummer87" tudású informatikusoktól és borzasztóan nem értik, hogy miért...

Téglagyári Megálló 2009.05.02. 14:41:55

@teknős:

---
Én visítva menekültem attól, hogy a gyerekeim informatikát tanuljanak (sajnos kötelező) a "Clippersummer87" tudású informatikusoktól és borzasztóan nem értik, hogy miért...
---

Egyetértek.

teknős 2009.05.02. 15:13:23

@Téglagyári Megálló: :)))) Minden jobbos, akivel perpill nem értek egyet!

Tágabban nézve, azok, akik anélkül, hogy végiggondolnák, szajkóznak olyan dolgokat, ami aktuálisan népszerű.

Skrabski Fruzsina (lelkylola) · http://mandiner.blog.hu/ 2009.05.02. 15:43:38

@Téglagyári Megálló: nem tudom, hogy hogyan kell tanítani az ilyesmit, de ha olyan feladatokat kapna egy diák, hogy készítsen egy saját honlapot, csináljon egy kampányt valami olyan célért, ami neki is fontos, írjon blogot, fényképezzen, videózzon, dolgozza ki egy általa kitalált vállalkozás pénzügyi tervét... Igazából ezek tényleg nem olyan bonyolult dolgok, nem kell érettségi tantárgy legyen, mert pár nap alatt meg lehet tanítani. De szerintem rengeteg kreatív ember él ebben az országban, pl. azok a srácok, akik megcsinálták a posztban linkelt plüss sünt. Nagyon fiatalok voltak, vettek plüss sünöket beletettek ilyen kütyüt, amit, ha megnyomsz hangot ad, sőt még tépőzárat is tettek rá. Mindezt feltették a youtube-ra. Én tökre örülök, ha valaki ilyen ötletes...
Van, aki otthonról kap ilyen tudást, mert már a szüleinek is volt valami vállalkozása, de van aki azt hiszi, hogy ezek nagyon bonyolult dolgok és ezen kellene változatatni.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2009.05.02. 16:59:21

@Kieran Hayes:
Te még annál is hülyébb vagy, mint elsőre látszik. Pedig az sem piskóta. Fogadjunk, anyádék a TESCO-ban vásároltak téged. Made in china?

teknős 2009.05.02. 17:08:25

@lelkylola: Arról van szó, hogy ezt nem lehet tanítani. Hiába akarod oktatni, ebből csak kínlekedés lesz. Az általános iskolát arra kell kihegyezni, ami örökérvényű. Kell a memoriter, hogy később legyen szókincse az önmegvalósításhoz. Lássa, hogyan fejezték ki magukat mások, akik mesterei voltak a szavaknak!

Tanulja meg a 4 alapműveletet, tudja a szorzótáblát. Tanuljon meg beszélni, írni és olvasni. Legyen nevelve, tudja, hogy mi a jó és mi a rossz.

Egyébként szerinted mi a fontos a vállalkozásban? Mi az, amit tanítani akarsz benne? A könyvelést? Tárgyalást? Vállalkozási etikát? És azt kivel tanítanád?

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2009.05.02. 18:56:29

@teknős:
A "vállalkozó" kifejezés ma éppen hogy nem a Btk-ban szerepel, annyi negatív joghatást fűznek a tevékenységhez. A könyvelés egy szakma. Azt általános ismeretként oktatni ostobaság lenne.
Amúgy nem baj, hogy ennyi szellemi éhenkórász van kicsiny hazánkban. Legalább van, akik elvégzik a szar melót is. Ennyi ésszel ugyanis csak fospumpa lehet bármelyik is. Ez a poszt kiváló annak felmérésére, hogy mennyire értéktelenek a mai diplomás fiatalok. Ők lennének a jövő? Az emberiségnek annyi.

irrelevant 2009.05.02. 20:27:16

Az egyik leghardcore-abb, már-már szélsőjobba hajló reakciós szerző most épp az SZDSZ-paneleket köhögi vissza az oktatásról.

Komolytalan poszt...

Skrabski Fruzsina (lelkylola) · http://mandiner.blog.hu/ 2009.05.02. 20:44:27

@teknős: nem tudom pontosan, hogy mit kell tanítani, de olyasmiket, hogy kell önéletrajzot írni, felvételizni. Hogy kell egy vállalkozást beindítani, hogy kell egy reklámkampányt megszervezni, hogy kell használni az Internetet.

Azt látom, hogy rengeteg értékes ember van a környezetemben - egyéni vállalkozóknak számítanak, pedig művészek, kutatók, újságírók, iparosok. Ezeknek az embereknek magukat kell menedzselniük, de erre nem tanította őket senki, ezért pályázgatnak, nyomorognak, alkalmi munkákat vállalnak, hogy folytatni tudják a hivatásukat.

Pl. az általad említett szép magyar nyelv: versek, könyvek. Szerinted ma egy író, hogyan lesz sikeres? Hát úgy, hogy fel tudja fedeztettni magát, tudja magát menedzselni. Sok író és képzőművész ismerősöm van, aki feladta a hivatását és elment újságírónak és alkalmazott grafikusnak. Ha lettek volna olyan tanáraik, aki az iskolában segít enek nekik, hogy kell magukat menedzselni, kvázi hogy kell művész-vállalkozni, akkor ma sokat adhatnának hozzá a magyar kultúrához. Ez csak egy példa, de szinte minden területre igaz.

Lehet, hogy nem oktatni kellene, hanem kellenének új mecénások, akik felkarolják a művészeket. Nem tudom. De egy tudáshiány van ezen a területen. Egy amerikai, vagy német fiatal sokkal jobban ismeri a lehetőségeit.

A mi iskoláink arra neveltek, hogy kötelességtudóan végezzük el, amit a tanár mond, de szerinted hány munkahelyre kell beülős, nem kreatív, nem önálló munkaerő?

Téglagyári Megálló 2009.05.02. 20:46:44

@lelkylola:

Nem nekem szegezed a kérdést, de azt kell mondjam: én próbálok innovatív lenni de folyton falakba ütközöm a Gyárban.

irrelevant 2009.05.02. 20:51:41

Több mint öt évig tanultam latinul. Lola valószínűleg az én latinóráimat is feláldozta volna a csekk-kitöltés órák és a privi.hu szemináriumok oltárán. Igaz, én is gyakran megkapom a nagyképű kérdést, hogy mi a f...-t érek én a latintudásommal.

Hát annyit, hogy nem bámulok olyan bambán, mint egyesek, ha meghallom az imperativus, dativus, stb. szavakat, amiket nem ártana ismerni nyelvtanulás során, van valami tapasztalatom arról, hogy mit is jelentenek ezek, és nem szenvedek meg annyira az indoeurópai nyelvek alapszókincsével sem annyira, mint egy olyan valaki, aki egész életében csak angolt meg számítástechnikát (bocs! informatikát) tanult.

Mindennek van haszna, amit az iskolában tanul(t)unk. A latinnak is, még ha nem is illeszkedik a mai világ instant és felszínes tudnivágyásához.

irrelevant 2009.05.02. 20:57:34

@lelkylola:

"Sok író és képzőművész ismerősöm van, aki feladta a hivatását és elment újságírónak és alkalmazott grafikusnak."

Szerinted ez a szomorú tapasztalat nem áll összefüggésben azzal, hogy az irodalomnak az utóbbi két évtizedben drasztikus mértékben csökken az ázsiója, ráadásul a liberális irányítás alatt álló OM és a hozzád hasonló reformerek nyomására? (Panelek: tanítsunk Harry Pottert Homérosz helyett; Mi haszna van a Vörösmarty-memoritereknek?, stb.)

Skrabski Fruzsina (lelkylola) · http://mandiner.blog.hu/ 2009.05.02. 21:05:17

@Téglagyári Megálló: akkor a gyáros hülye :)

@otvospeter: biztos jó a latin. De én úgy érzem, ha választani lehetett volna, hogy mit tanuljak 12 évig, akkor sokminden mást tanultam volna. Kb. 15000 tanórán vettem részt érettségiig (most számoltam ki a matektudásommal :)) Azért az elég sok ahhoz, hogy értékes tudás/idő arányban jobban jöjjek ki belőle.
Az is más kérdés, hogy tanultunk számítástechnikát, aminek semmi értelme nem volt. Az angol tanárunk pedig frissen képezte át magát oroszból és ennek megfelelően nem tudott angolul, de tanítani se.

Skrabski Fruzsina (lelkylola) · http://mandiner.blog.hu/ 2009.05.02. 21:08:59

@otvospeter: a posztban az érettségi tantárgyak közé tettem a magyart és a történelmet is. A verstanulással semmi problémám nincs. A Kincskereső kisködmönnel van, de az más kérdés...
A történelem oktatás is nagyon fontos, de szerintem nem az évszámok bemagoltatása a lényeg.

Téglagyári Megálló 2009.05.02. 21:10:35

@lelkylola:

attól tartok ha ezt megmondanám neki, hirtelen én lennék a hülye...

irrelevant 2009.05.02. 21:16:21

@lelkylola: Ismersz mai 16-20 éveseket? Én ismerek, és úgy látom, hogy mindenre szükségük van, csak Twitter-, internet-, MSN-, emailórákra nem. Ugyanis ők már beleszülettek a mobilok és az internet világába, napi 10-12 órát lógnak a CounterStrike-on és a netes pornón, személyes kapcsolataik, közösségi igényeik alig vannak, egymással leginkább chatprogramokon keresztül érintkeznek hunglish-ül.

Sokkal nagyobb szükségük lenne irodalom és nyelvtanórákra, történelmi és állampolgári ismeretekre, mert azon túl, hogy a helyesírásuk rémisztő, fogalmuk sincs a körülöttük lévő világról. Semmit nem tudnak történelemből, tehát semmit nem értenek a jelen Magyarország és a világ politikai-társadalmi-gazdasági működéséből. Ezen nem számvitel-órákkal lehet segíteni, hanem széleskörű alapismeretek átadásával. Épp olyan tudással, amit a poroszos iskolarendszerünk évtizedeken át megadott, de ami az utóbbi években rémisztően lezüllött a "haszontalannak" bélyegzett humán tárgyak liberálisok által szorgalmazott leépítése miatt.

irrelevant 2009.05.02. 21:21:28

@lelkylola: Az általad (és az oktatásügyi "szakemberek" által) szorgalmazott "korszerű" tudást csak az eddig tanított ismeretek rovására lehet bevezetni. Ez pedig automatikusan színvonalromláshoz vezet.

Egyszerűen csak meg kell nézni, hogy milyen eredménye lett a "jaj, olyan sok felesleges tananyagot bifláznak a gyerekek", a "túl van terhelve az iskolás" és a "korszerű ismeretek kellenek" mantráknak.

Megdöbbentően gyenge emberanyag kerül ki az iskolákból.

Akkor miről beszélünk?

Skrabski Fruzsina (lelkylola) · http://mandiner.blog.hu/ 2009.05.02. 21:23:08

@otvospeter: ismerek 16-20 éveseket. Pl. a kisunokatesóim. Kb. 10-en. Szerintem teljesen rendben vannak.

irrelevant 2009.05.02. 21:25:12

@lelkylola: Tisztelet a kivételnek, nyilván jól nevelik őket a szüleik. A többség azonban nem ilyen. Többségük nyálfolyós, ostoba konzumidióta.

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2009.05.02. 21:32:24

@otvospeter:

A nyev struktúrája a gondolkodás szerkezete- A latin nyelv az európai gondolkodás egyik alapja. Tiszta, fegyelmezett , világos, átlátható. Ha megértesz egy latin mondatot, az általa közvetített gondolat logikai felépítését is tisztán látod.
Nekem csak két évet volt szerencsém latint tanulni Szeged egy legendás tanárától. Mi voltunk az utolsó évfolyama, akiket tanított. Latinra, a műveltség tiszteletére és szeretetére, emberségre.
A kimondott szó a gondolat megtestesülése. A nyelv a gondolkodás képe. Aki beszélni nem tud, gondolkodni sem képes. A zavaros szó zavaros elméből származik. Nyelv, számtan, zene - az emberi gondolkodás kihagyhatatlan pillérei.

A gondolkodást meg kell alapozni, egyébként minden speciális tudás csak kártyavár.

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2009.05.02. 21:34:28

A nyelv struktúrája, a csuda vigye el.

davkedav 2009.05.02. 23:20:44

Azt nem értem, hogy lehet a magolás ellen és a nyelvtanulás mellett egyszerre érvelni. Leszámítva a csodamódszerek (VillámAngol, könnyen-gyorsan német stb...) hirdetőit, azt senki nem gondolhatja komolyan, hogy egy nyelvet biflázás nélkül meg lehet tanulni.

Először szavakat magolsz, aztán egy kis nyelvtant, aztán állandósult szókapcsolatokat, idiómákat, fordulatokat, töltelék kifejezéseket; egyszóval egy csomó nyelvi panelt, aztán még több nyelvtant, és így tovább körkörösen, rengeteg ismétléssel, memorizálással, olvasással. Aztán ebből a betáplált nyelvi adattárból előbányászott nyelvi blokkokat lehet kombinálni, variálni, permutálni - innentől ez már valóban tehetség kérdése, de ahhoz, hogy idáig eljussunk, rengeteg dolgot kell bevágni.

Szerintem a mateknál sem lehet a memorizálást megúszni, minden ellenkező híreszteléssel ellentétben, történelemnél meg egészen evidens, hogy nem.

zsögödbenő 2009.05.02. 23:21:14

A poszt altal javasoltak a leginkabb hardcore szadesz-vonalba illenek - meg is vagyok hokkenve rendesen.
Csatlakozom a latint tanulotakhoz: en negy evig tanultam, erettsegiztem is es nem erzem elfecserelt idonek, haszontalan tudasnak.
Egyebirant az utobbi nehany ev valoban mar eddig is elkepeszto minosegromlast okozott a kozepiskolabol kikerulok tudasa tekinteteben. Van szerencsem (?) elso evfolyamos egyetemistakat okitani, igy kozvetlenul lecsapodik az, hogy mar most sincsenek rakenyszeritve arra, hogy komolyabb mennyisegu tenyanyagot elsakatitsanak. 2-300 oldalas tananyagtol ugy rettennek el, mintha legalabb a tizserese lenne...
Amugy azt nem is ertem, mit kene oktatni penzugyi, jogi stb ismeretek cimen kozepiskolasoknak....kulonos tekintettel arra, hogy mivel nehanz oldalnzi szoveg elolvasasa, megertese, netan tartalmi elsajatitasa komolz kihivast jelent a tobbseguknek, vajh milyen eredmennyel zarulna a rendkivul progressziv uj targyak oktatasa...

Alfőmérnök 2009.05.02. 23:23:13

Hát, kedves Lola ez a poszt szerintem egy faszság.
Megnyugtatlak: tanítanak az iskolában angolt, internetet, történelmet és magyart. Is. Pénzügyi ismereteket mondjuk nem. De ezt elég lenne viszonylag később is.
Én úgy tudom, hogy ma Magyarországon a 16. életévig tart a tankötelezettség. Ez azt jelenti, hogy az Államnak uszkve 10 évig van rá lehetősége, hogy értelmes állampolgárokat faragjon a gyermekekből. Ez elég nagy idő, ehhez képest az emberek többsége segghülyén kerül ki az iskolákból.

Sok mindent meg lehet ez alatt tanítani.
Szerintem is át kéne az egész tanrendet írni. Például alsóban elsősorban az intuitív képességeket kell fejleszteni, ilyenkor még nagyon fogékonyak a gyerekek a művészetekre, nagyban meghatározza az ízlésüket, hogy ilyenkor mit kapnak és kitől.
A matematika és fizika (mondjuk így: a természettudományos; bár a matematika nem természettudomány) oktatással az a baj, hogy nem a matematikai és fizikai GONDOLKODÁSsal ismertetik meg a diákokat, hanem képleteket és törvényeket kell bebiflázni, aminek semmi értelme, arra amúgy is ott van a függvénytábla.
A földrajz meg a töri viszont eleve olyan dolog, hogy sokat kell biflázni, anélkül semmi értelme. Én spec. mindkét tárgyból szar voltam, évszámokra meg adatokra már szinte nem is emlékszem, de az, hogy valamikor tudtam, ad némi rálátást az "egészre".

A waldorf egy szar, egy elmebeteg ezoterikus seggfej (Rudolf Steiner) tanításain alapul az egész, de ismerek olyanokat, akik waldorfban végeztek, és mégis egészségesebb személyiségek (átlagban), mint akik hagyományos képzésben részesültek. De ez inkább a mai magyar oktatást minősíti. Másrészt vannak előnyei; például a szülőkkel intenzívebb a tanárok kommunikációja, meg a szülői közösségek is aktívabbak. Persze azt is hozzá kell tenni, hogy többnyire eleve "magasan kvalifikált" szülők gyerekei kerülnek be...

kzgy 2009.05.02. 23:25:07

Már azt hittem, nem fogok hozzászólni, pedig az eredeti posztból azért nagyon hiányolom, hogy mit gondol Lola a természettudományokról. Mert anélkül lesznek az igazi ezotéria-homeopátia-asztrológia vonalon mozgó, egyébként okos emberek.

A másik a latin. Én nagyon sajnálom, hogy nem egy élő nyelvet tanultam egy holt helyett. Ha megtanultam volna spanyolul vagy olaszul, akkor is tudnám, mi az ördög az infinitivus. És lehet, hogy beszélgetni is tudnék az emberekkel Firenzében járva, nem csak a feliratokat kisilabizálni.
(Latin nyelvvizsgám is van, a félreértések elkerülése végett, és a fél római irodalmat tudom fejből :)

teknős 2009.05.03. 00:31:47

@kzgy: Én is 4 évet tanultam latint, de szivesebben tanultam volna németül. Úgy hiszem most üdvösebb angolt tanítani, mert ugye ez most a birodalom nyelve.
@lelkylola: Annak idején én is tanultam önéletrajzot írni , csak minek? Másodsoron pedig ez is divat kérdése. Harmadsoron pedig megy ez IQ-ból is.

Az internetbe a mai gyerekek beleszületnek. Ha nem szoknak hozzá a folyamatos elétfogytiglan tanuláshoz, akkor megette az egészet a fene.

Skrabski Fruzsina (lelkylola) · http://mandiner.blog.hu/ 2009.05.03. 00:40:12

@Elpet: zenét kihagytam, elnézést, pedig az tényleg fontos. @zsögödbenő: tanultam latint én is, de nem esem hasra... Nekem is volt szerencsém negyedéves egyetemistákat tanítani. Annyira okosak, kedvesek voltak, hogy úgy éreztem megérdemlik: valami értelmeset is tanuljanak. Ezért vállalkozókat hívtam be vendégelőadónak...
@Alfőmérnök: örülök, hogy kiderült tanítanak ilyesmiket.
@kzgy: persze, hogy kellenek a természet tudományok. Én csak az érettségi tantárgyakról írtam. A matematikát kihagytam, de persze, hogy az is fonos.

OFF: nemsokára újra a dinnyékről írok. Ne aggódjatok :)

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.05.03. 07:34:34

@lelkylola:

ezt tényleg tök komolyan képes vagy leírni, hogy a költőnek és egyébb bölcsész faszfejeknek menedzselést kéne tanítani? a bolygó melyi kibaszott országában tud megélni egy költő abból, hogy költ? és nehogy már meg tudjon abból élni! menjen el újságírónak, szerkesztőnek mittudoménminek, ahogy el is megy.
van egy szociológus barátom, aki pont ezt a szart tolja amit te, ne is szakmát tanítsanak a lakatosnak, hanem válalkozás elméletet, pénzügyet, stb.
akkor, jelentem: a nép egyszerű fia, aki végig seftelte a kommunizmust, osztrákba járt gorenjéért, joban tudta a vámpapirok kitöltését, mint egy vámos, aki áfázgat és egyebek, azt ne tessen mán okítani vállalkozásra! ne tessék már pesten valagba dugott bölcsészfejjel hülyeségeket beszélni!
és különösen ne tessék gizelláskodni! hű de ideges lettem így kora reggel.:))))
na, el is megyek hamarost a tiszatóra, a székesfehérvári prohászka ottokár imakörel, a tiszafüred-poroszlói lukács györgy áldozatai emlékbizottságal, és a gellért-hegyi szabó dezső antiszemita evezős klubbal, kenuzni...

mi van itt a fejekben, tiszta liberálfos. reakciósok.... hááááát, persze kicsikéim, hát persze, aztán meg holán u., biciklis anarchia, meg liberó oktatási eszmények. gizella u-i erekció... és tudjátok is a szívetek mélyén, mint a bűnös aki hajnalban bűntudatra ébred, hogy nem vagytok azok, amik szeretnétek lenni.. de ne keseredjetek ez azért mulattató is ám... :)))

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.05.03. 07:37:40

az elmarad kettőzéseket, és egyéb hibákat, tessenek fejben korrigálni, laptop klavi...de utálom... :)

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2009.05.03. 08:26:26

Azért Lolának szokás szerint megint van igazsága, csak más a kommunikácós módszere, mint a szokásos. Ugyanis leírja azt, amit gondol meg érez, és nem körít mellé egy nagy rakás jól hangzó mellékes tölteléküzenetet, melyek segítségével a tartalmi rész sarkai legömbölyödnek.
Abban van igazsága, hogy a mai világhoz szükséges egy egész sor olyan speciális ismeret, amely nagyon kell ahhoz, hogy sikeres legyen valaki, de nem tanulható meg igazából sehol. Ha valaki rászánja a pénzt, időt, energiát arra, hogy iskolákat végezzen el, joggal várná, hogy komoly esélyekkel induljon a társadalmi versenyben. Ehelyett azt kell tapasztalja, hogy bizonyos kapuk zárva maradnak előtte, mert van a tudásnak egy olyan része, ami nem tanulható iskolában, egyetemen. Ez valóban így van.
Itt a baj leginkább hazánk szűkre szabott lehetőségeivel van, amelyek köréből nagyon régóta nem tudunk kitörni. A jól fizető állások és vállalkozási lehetőségek száma csekély, akik ezekbe bejutottak, keményen őrzik pozíciójukat - némileg érthető módon. Nem szívesen adnak külsőknek olyan információt, amely ebbe a világba való bejutáshoz segít hozzá.

davkedav 2009.05.03. 09:20:19

Elpet: ”egy nagy rakás jól hangzó mellékes tölteléküzenetet, melyek segítségével a tartalmi rész sarkai legömbölyödnek.”

Ha támadónak tűnt volna az, amit írok akkor elnézést, nem ez volt a szándék. Szerintem nem kell összeveszni senkivel pusztán azért, mert néhány kérdésben (mégoly fajsúlyosban is akár) nem egyezik a véleményünk. Csak úgy érzem, kezd eluralkodni egy olyan nézet, hogy magolás (azaz tkp. munka) nélkül is lehet eredményeket elérni, ami szerintem nincs egészen így, és ezzel csak átverik a gyerekeket. Tanulni piszkosul unalmas és fárasztó ugyanis, ezért azt kell szépen fokozatosan megértetni a gyerekkel (mondjuk általános iskolás korában), hogy erre miért van mégis szükség.

Egyébként nekem is két évig tanítottak (próbáltak tanítani) latint – elég egyoldalú volt az erőfeszítés, maradjunk annyiban. Az ég egy adta világon semmi értelmét nem láttam, és nem látom ma sem. És azt sem gondolom, hogy óriási nagy baj lenne, ha egy középiskolásnak tanítanának valamit az Internetről, számítógépekről, meg pénzügyekről, ahelyett, hogy a citromsavciklust, meg az adenozin-trifoszfát molekulaképletét magoltatják 16-19 éves emberekkel. Itt egyetértés van tehát – már akivel, Lolával például.

Az egész magyar oktatási rendszerrel az a baj, hogy uniformizál, és minden gyerekre ugyanazt a kényszerzubbonyt próbálja ráerőltetni, miközben ahány gyerek, annyiféle módszer vezethet eredményre. Ha jól emlékszem Kant mondott valami olyasmit, hogy egy tanárnak elsősorban a közepes tehetségű diákokkal kell foglalkoznia, a tökfejekkel nem érdemes, a zsenik meg úgyis járják a maguk útját. Erre a külön odafigyelésre Mo-n nincs lehetőség, nincs kapacitás tanári oldalon.

Finnországban, ha jól tudom egy osztályban a maximális létszám 25 fő lehet, nálunk nem ritka a negyvenes osztálylétszám. Náluk elsősorban matematikára, irodalomra, történelemre és két idegen nyelv oktatására helyezik a hangsúlyt. A legtehetségesebbeket (vagy legkevésbé tehetségeseket) nem szeparálják el külön osztályokba, hanem mindenkit hagynak ott, ahova először került, és külön foglalkoznak velük. Az egyéni feladatokban ki-ki a saját tempójában haladhat, de a közösen megoldandó problémáknál mindenkinek együtt kell működnie a másikkal. Ez sokkal életszagúbb mint a magyar szisztéma.

A legfontosabb azért mégis az, hogy a tanári szakokra, ellentétben velünk, sokszoros túljelentkezés van; az egész közoktatás neuralgikus pontja ugyanis a tanár, ha emberileg és szakmailag is hiteles (vagy hiteltelen), akkor szinte teljesen lényegtelen a tanterv, úgyis ő határozza majd meg, hogy mit és milyen szellemiségben, minőségben oktat.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2009.05.03. 10:05:14

@otvospeter:
Őőőő, víz alá dugnám Lolácska buksiját úgy 2-3 percre a latintudásodért. Aligha szenvedne az agya akkora oxigénhiányt, hogy ennél bugyutább posztot írjon.
90-ben a BM több magasrangú tisztja mondta nekem, hogy a rendőrségnek nincs szüksége számítógépes szakemberre. Azóta kicsit megváltozott a világ. Én egyetemen még turbo pascal-t tanultam, de csak arra emlékszem, hogy hóembert programoztam össze. Nevetséges. Két évig gyűrtem a reál és humán szakot egyszerre, majd feladtam, és a bölcsészet mellett döntöttem. Inkább a filozófia, mint az ábris. Helyes döntést hoztam. Ne lettem volna jó programozó matematikus. Mégis, ha elém teszel egy rakás számítógép alkatrészt, 2-3 óra alatt összerakok belőle egy gépet. A kompjúter annyira életünk része, hogy rákényszerültem jól bánni vele. Hogy hová akartam ezzel kilyukadni?- Nos, lehet, hogy szükséges a felhasználói ismeret, de azt sokkal könnyebb elsajátítani, mint a verselemzést. S hogy miért kéne tudni verset elemezni? - Mert a verselemzés gyakorlatilag szövegértés, egyfajta interpretáció. Értés, megértés nélkül nincs normális kommunikáció. Márpedig a mai diplomás fiatalok alapvetően inkább bifláznak egy szöveget, mint megkíséreljék megérteni. Az ebben a posztban is a biflázást említők nyilvánvalóan a biflázást értik a tanulás alatt, mert interpretálni alapvetően nem képesek, tehát a kommunikatív képességük szar, ego még egy önéletrajz megírását is külön tanítani kéne nekik, ha nem akarnak éhen halni. Aki önmagát sem képes kifelé kommunikálni, tömören, lényegre törően bemutatni, az mit akarhat az élettől?

Úlfhéðinn · http://tinyurl.com/do9ks 2009.05.03. 10:17:50

@tölgy:

"Még egy gyakorlati tevékenység esetében is: az autószerelők zöme ma képes kicserélni 1-2 alkatrészt, de a diagnózisra már alig-alig."

Remélem tudod, hogy ez hülyeség. :)
Ha nem megy a műszaki terület, ne erőltesd az ilyen példákat...

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2009.05.03. 10:36:41

@lelkylola:
Kedves Lola! Te nyilvánvalóan ronda nő vagy. Hogy ezt miből következtettem ki? - Ha jó nő lennél, péjmét-celeb ribancként, kollagénes szájjal vigyorognál Kedves Ferenc Ferrarijában, és Bódi Szilvi, meg Debreceni Zita nem lenne a barátnőd. És ezt honnan veszem? - Hát onnan, hogy szerinted csak olyan tananyagot lenne érdemes tanítani, amely az érvényesülésben segít. Mivel szerinted a művészek, vagy filozófia és egyéb tudorok érvényesülni képtelen emberek, ezért nyilvánvalóan azt érted érvényesülés alatt, ha valaki gazdag. Ne, is tagadd, rendesen lehúztad a művészeket! Bizonyára nem azt érted érvényesülés alatt, hogy szebben énekelj, mint Miklósa Erika, jobban fessél, mint Macskássy Izolda, vagy virtuózabban zongorázz, mint Kocsis zoltán. pénzügyi ismeretek, önéletrajz-tanulás, neked ez kell, mert materialista vagy, mint Madonna abban a bizonyos számban. Már most, ha jó nő lennél, ezzel a mentalitással tudnál érvényesülni. Mivel ronda nő vagy, ezért - meglovagolva azt a sztereotípiát, mi szerint a szép nők buták, a csúnyák meg okosak - eljátszod nekünk a csúnya, de okos nőt. Tudod, a színészet, vagy más néven az előadóművészet is művészet. S mivel te a művészeteket alapvetően értéktelennek tartod, a színjátszásod csúfos bukásba torkollott. Mostantól tudjuk, a csúnya nők is lehetnek buták.

irrelevant 2009.05.03. 10:41:13

@Mr Falafel: Ez már egy kicsit durva.
Lola egyáltalán nem ronda nő. Kis keresgéléssel találhatsz róla képet a neten, nem árulhatom el, hogy hol, mert Lola haragszik, ha a polgári nevét emlegetjük.

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2009.05.03. 10:45:16

@Úlfhéðinn: Társalogni akar vagy csak simán beszólni egy kemény fának?

Előbbi esetben legközelebb egy kicsit szofisztikálja a mondandóját.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2009.05.03. 10:45:37

@otvospeter:
Miért, szerinted tényleg ronda nőnek tartom? Ha én magam ostorozom a sztereotípiákat, pont én fogom beskatulyázni? :-)))
Ez csak egy vicces kis pamflet, aminek azért van mondanivalója.

teknős 2009.05.03. 11:33:47

@davkedav: Ugyan, ugyan! A művészek, akik tényleg maradandót alkottak, inkább a haláluk után lettek valakik, mint életükben. Az a művész, aki jól menedzseli magát, az megöregszik és pont azt veszti el, amitől nagy lehetne.

A másik, hogy a mi társadalmunk csak azt állítja magáról, hogy megtanulható ismeretekkel előre lehet jutni. Egy fenét. A kapcsolatok számítanak. Tanulással és tehetséggel egy jó középosztálybeli szintet el lehet érni. A valóságban nem éppen a legjobb szakemberek jutnak előre, sokkal inkább a pszihopaták. Erre pedig nem lehet felkészülni.

@lelkylola: A vállakozóid valószínűleg nem bontották ki az igazság minden részletét...

davkedav 2009.05.03. 12:21:00

@teknős: "Ugyan, ugyan! A művészek, akik tényleg maradandót alkottak, inkább a haláluk után lettek valakik, mint életükben."

???

Biztos, hogy ez nekem lett címezve? Nem is írtam erről semmit sem.

"A másik, hogy a mi társadalmunk csak azt állítja magáról, hogy megtanulható ismeretekkel előre lehet jutni. (...) Tanulással és tehetséggel egy jó középosztálybeli szintet el lehet érni."

Az iskolának pedig pont erre kell felkészítenie mindenkit, aki ennél többet akar, az találja ki a hogyant. Tömegoktatásban mindenkit kiemelkedővé tenni nem lehet. Akkor a fogalom ("kiemelkedő") elveszíti a jelentését. A Kantnak tulajdonított mondást is épp ezért idéztem ("a zseni a maga útját járja").

Úlfhéðinn · http://tinyurl.com/do9ks 2009.05.03. 13:21:22

@tölgy:

"Társalogni akar vagy csak simán beszólni egy kemény fának?
Előbbi esetben legközelebb egy kicsit szofisztikálja a mondandóját."

Nem kösz, most nem kívánok társalogni, megyek inkább füvet nyírni. Csak jelezni kívántam, hogy nem áll jól, ha olyanról beszélsz, amihez láthatóan egy elsős szakközepes jobban ért, mint te. Maradj inkább a kaptafánál, ha már fa...

;)

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2009.05.03. 13:38:36

@Úlfhéðinn: "most nem kívánok társalogni, megyek inkább füvet nyírni"

Akkor csak beszólni akart.
Megértem a házimunka miatt érzett tehetetlen dühét, de legközelebb - ha kérhetem - máson vezesse le.

teknős 2009.05.03. 14:13:09

@davkedav: :) Igen, ez valóban nem neked szólt! (Lelkylola helyesebben.)
A tehetséges embereket éppen a kontraszelekció akadályozza meg abban, hogy kiugorjanak. Mind a vállalkozói szektorban, mind a multiknál. Ebben a társadalom a főbűnös, mert a pillantanyi - többségében korrupciós - érdekek vezérlik a döntéshozókat. Addig, amíg rá nem jössz (csak az utóbbi időben szemérmetlen a korrupció), hogy tulajdonképpen nem azért vagy vesztes a versenyben, mert rosszabbat produkálsz és versenyképtelen vagy, addig hajlamos vagy azt hinni, hogy veled van a baj, ami odavezet, hogy a tehetséges ember elveszti a hitét abban, amit esetleg ő csinálna a legjobban. Ezt meg nem taníthatod osztályban.(megjegyzem, nem kizárólag magyar jelenségről van szó).

Úlfhéðinn · http://tinyurl.com/do9ks 2009.05.03. 15:00:54

@tölgy:

"Akkor csak beszólni akart.
Megértem a házimunka miatt érzett tehetetlen dühét, de legközelebb - ha kérhetem - máson vezesse le."

Ahogy vesszük. Ha nem ilyen nyilvánvaló a dolog (mármint, hogy a példád légbőlkapott) nem szólok. Túl magas labda volt. :]
Amúgy semmi gond a "házimunkával", sőt, inkább nyugtat. Egyszer próbáld ki.

Mech 2009.05.03. 15:46:09

@Mr Falafel:

" Mégis, ha elém teszel egy rakás számítógép alkatrészt, 2-3 óra alatt összerakok belőle egy gépet. "

Vagy egy ürhajót, mikor mit.

icelpro (törölt) · http://mousepad.blog.hu 2009.05.03. 16:34:52

Miért nem szavazok a fideszre? Mert ott is ilyen seggbuták vannak, mint az SZDSZ-ben, akik azt hiszik, hogy tárgyi tudás nélkül ellehet egy mérnök. Tipikus bőcsészmentalitás.

icelpro (törölt) · http://mousepad.blog.hu 2009.05.03. 16:42:23

Hahó, Reakciósok?!

Hová züllötök, hogy az ilyen éretlen nyers kommunális szennyvíziszap kategóriás írások is kikerülhetnek már a blogra? Masszív színvonalesés van ám.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2009.05.03. 17:13:49

@Mech:
Ja, vagy egy olyan egybites majmot, mint te.

Oblomov 2009.05.03. 17:57:44

A közoktatásban (előtag hangsúlyos) szocializálni kell. Ehhez nyelv, töri, matek magoltatása/magolása alap. Pl. a töri esetében a magoltatás nem feltétlen csak évszámokat jelent. Általánosban inkább, mert összetettebb fogalmakat, struktúrákat nem láthat még át életkorilag a kölök. Középfokon is (ha egyáltalán, akkor) nehezen tudja ezt megtenni, hiszen ahhoz több leckét, leginkább évfolyamnyi (ismeret)anyagot kell "összeabsztrahálni", ami végül akkor sanszos, ha érettségire (leckeként) összerakja nekik a tanár, ők meg (általános, majd középiskolai kimeneti tananyagismeretként) "harmadjára" és végül ezt vésik/magolják be. Osztályon belül (gyenke, közép, eminens) mindenki ugyanazt kapja tehát a végén is, de megőrízni, és gondolkodási képességként használni csak azok fogják, akik ugyanerre képesek nyelvből és matekból is, és vissza tudják bontani a dolgokat tanult elemekre. Azok a szerencsések tehát, akik egy iskolában több klasszikus (alap)tangyárgyból kapnak egyaránt dolgos tanárokat, akiknek praxisában a tanterv, tankönyv sorvezető, nem szentírás.

Oktatás és nevelés kérdését láthatóan nem akként választom szét, mint Lola, vagy tisdedur: a spec. ismeret (internet, pénzügy) már olyan ismeret, ami a neveléshez nem szorosan kapcsolható, így nem is közokt-i feladatkör. Miközben én is csak bebiflázott ismeretekhez képest tudok tudatos önállóságot, pláne gondolkodási kreativitást, nevelést feltételezni. (Lola bővítményei nélkül, mert azok ilyesmire - a kreatív könyvelést leszámítva - nem alkalmasak). Ezért szememben is a poroszos iskola az alap, nem a Waldorf.

Törless sem csak a poroszos iskolájába volt bezárva. Ahogy a Holt költők társaságának iskolája is poroszos (angolszász kivitelben). Végkifejlet hasonló, csak utóbbinál van "liberális" ped-i közjáték, ami katalizál. És egyikből se az inform. + pénzügy oktatása hiányzott. Ahogy Ottliknál sem.

denever · http://graveyard.blog.hu/ 2009.05.03. 21:50:46

a twitter fos. miképpen az az összes "közösségépítő" selejt.
engem ne profile-oljon be senki, aztán meg rámesik majd a MI reklámrobot. a lófaszt.

Lola, a gyerekeknek szerintem nincs még olyan értékrendjük és tapasztalatuk, amivel hatékonyan fel tudnák dolgozni a nyakukbaöntött sok információt.
azontúl az évszámok magolása tényleg kevéssé izgis, de néha jól jön, ha tudja az ember hogy mikor volt a 48as szabadságharc.
ha nem is pontosan, legalább évszázadnyi biztonsággal.

ezt nem helyettesíted távirányítóval. (max wikivel)

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2009.05.04. 08:56:51

@icelpro: A politika problémái mérnöki feladatok lennének?

Téglagyári Megálló 2009.05.04. 11:04:30

@lelkylola:

"és miért jó a gyárban? "

Hát (háttal nem kezdünk mondatot!), hó elején kapok egy közepes összeget a számlámra. Rózsadombi villát nem fogok belőle venni ugyan, de azért nem olyan rossz.

Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer 2009.05.05. 12:58:46

Aztat olvastam pár éve, hogy a magyar diákok hasítottak a mindenféle külföldi tanulmányi versenyeken. Egészen addig, amíg nem a memóriából előbányászott adatokat kellett előadni, hanem a tanultakat kellett volna új összefüggésekben felhasználni. Szegények csak zavartan vihogtak, míg a szabad világ diákjai megoldották a problémát.
Kérdés: melyik típusú tudásra van szükség az életben? A gépies válaszra, vagy az analizáló jellegű gondolkodásra?
Segítség: milyen probléma az, amit egy droid nem tudna megoldani?
süti beállítások módosítása