Mexikói nátha ante portas
2009. április 28. írta: AgentUngur

Mexikói nátha ante portas

  Aki olvasta Stephen King Végítélet című könyvét, és sörözött már járványügyissel, az most nem találja viccesnek, hogy a 18 milliós Mexikóváros éttermei töküresek, vagy hogy az USA elkezdte a vírusok ellen kisebb-nagyobb mértékben hatékony gyógyszerek kiszállítását a járvány által érintett államokba. „Egy nagyobb globális méretű konfliktustól eltekintve, amit valószerűtlennek tartunk, egy másik nagyarányú fenyegetés, ami a globalizáció útját állhatja, az egy járvány lehet. A globalizációt veszélyeztetné, ha a kór számos nagyobb országban emberéletek millióit követelné. A járvány terjedése hosszú időre leállítaná a globális útvonalakat, kereskedelmet, s arra késztetné a kormányzatokat, hogy óriási forrásokat fordítsanak az egészségügyi szektorra” - írta nem is oly rég egy, a CIA vezette amerikai elemzőcsoport.

  Néhány éve az Egészségügyi Világszervezet is figyelmeztetett: „A huszadik században az 1928-19-es nagy influenza járvány becslések szerint 40-50 millió áldozatot követelt világszerte, melyet az 1957-58-as, és 1968-69-es járványok követtek. Szakértők véleménye szerint egy újabb járvány kitörése elkerülhetetlen, és feltehetően a küszöbön áll.”

  Kérdés persze, hogy ami ma van, az már a megjósolt nagy világjárvány kezdete-e, és ha igen, a járvány milyen komoly lesz. Évente egy a sima influenzajárványba is belehal vagy félmillió ember a világon, pedig csak az esetek kevesebb mint 0,1%-a halálos végkimenetelű. Egy százaléknál tehát ötmillió halott lenne, a 2,5 %-os halálozási aránnyal támadó 1918-19-es spanyolnáthához hasonló esetben 12,5 millió - persze csak akkor, ha a fertőzések aránya nem sokkal nagyobb, mint a normál influenza esetében. Egy új betegségnél pedig általában nagyobb, sokkal nagyobb szokott lenni a fertőzések száma. Egy második spanyolnátha esetén 100-200 millió halott messze nem elképzelhetetlen.

  Ami ma fenyeget, nem csupán lokális (mexikói, közép-amerikai), hanem világméretű katasztrófa. Ez egy határok nélküli fenyegetés. A nemzetközi repülőjáraton utazó évi 700 millió utas közül bárki akaratlanul is a betegség hordozója lehet. Magyarországra ugyanolyan könnyen elérhet a járvány, mint Burkina Faso-ba, nem véd minket, hogy merünk kicsinek lenni és csendben kushadunk a Kárpát-medence közepén.

  Lehet, hogy lesz nagy baj, valószínűbb, hogy nem, mert a kormányok úgy tűnik, még idejében felismerték a fenyegetés komolyságát. Ettől függetlenül egy újabb figyelmeztetés ez azoknak az embereknek, akik szerint nem kell megszorítás, nem kell takarékosság, nem kell Paks (azaz energiafüggetlenség), nem kell hadsereg, nem kell Tubes, az Európai Unió meg a NATO mindent megold, hogy valami eszementen nagy probléma van a gondolkodásukban. Ha ugyanis a Piggy Influenza, vagy a jövőben bármilyen más kedves kis kór jól beindul, csak éppen annyira, mint a spanyolnátha 1918-ban, a világgazdaság taccsra vágódik úgy, hogy ami ma van, az csak demó verzió. És akkor nem lesz IMF, aki kihúz minket a szarból, törhet az EU- és NATO-szolidaritás, gazdaságunk az elsők között dől be, aztán jönnek a szintén nem túl jól álló szomszédaink. Ha pedig nagy gazdasági káosz van, és persze hull a kórtól a jónép a Kárpát-medencében, könnyen előkerülhet a szlovák modell alapján (csak durvábban) államilag kijelölt pofozógépnek a magyar kisebbség és Magyarország a szintén baráti-testvéri Romániában, Szerbiában és talán Ukrajnában is. A többit már nem is mondom.

  Valóságos forgatókönyv-é ez? Ma azt mondom, valóságos, de nem valószínű. Holnap vagy holnapután lehet, hogy mást fogok mondani.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr761091087

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Francois Pignon 2009.04.28. 11:52:36

Persze, ez is elképzelhető, de nekem azért eszembe nem jutott volna a magyar kisebbség helyzetére levezetni a járványt.

AgentUngur 2009.04.28. 12:04:27

Azért vagyok Agent U, mert nekem mindenről :-) a magyar kisebbség jut eszembe. A viccet félretéve, környékünkön ez a leggyúlékonyabb probléma, és ha kitör egy a mainál is nagyobb válság, valszeg az elsők között fog felrobbanni, a romakérdés mellett. Lehet, hogy túlzás volt belerakni, de nem kizárható egy nagyon komoly konfliktus a térségben, ha van egy globális járvány+gazdasági összeomlás (nem válság) és minket éppenséggel a mi térségünk kell, hogy a legjobban érdekeljen.

tevevanegypupu 2009.04.28. 12:04:54

Van mar par ilyen az egesz vilagot fenyegeto jarvany es betegseg.
De ez ugy tartozik a politikai megiteles ala, hogy az orszagok egeszsegugyi miniszteriumainak kell lepni, es ha lehet akkor oldal es kisebbsegtol fuggetlen lepeseket hozhatnanak kozosen.
Es az se szamitson, hogy ki tagja ennek vagy annak a szervezetnek vagy mi ellen tiltakozik eppen. Ez elet-hala kerdese..a tobbit majd utana meg lehet targyalni.

Eltiron72 · http://haragszom.blog.hu/ 2009.04.28. 12:08:30

Nekem nem a The Stand (kedvenc King-regényem) jutott erről eszembe, hanem Merle-től a Védett férfiak. Annak is az eleje, egy nem túl mókás fikció(?) arról, hogyan használja fel az amerikai politika a halálos járványt (vagy hogyan tussolja el, ha arra van szükség).

Francois Pignon 2009.04.28. 12:09:27

@AgentUngur: Jójó, nem csalódtam benned ;)
Csak úgy érzem kicsit elkalandoztak a gondolataid ;)

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.04.28. 12:10:09

hát... nem mondom, merész irányba lett kifuttatva a dolgozat!:)

az életben maradt tót atyafiak elhajtják az utolsó malacunkat is... :)

f.m.j. 2009.04.28. 12:13:09

"aztán jönnek a szintén nem túl jól álló szomszédaink. Ha pedig nagy gazdasági káosz van, és persze hull a kórtól a jónép a Kárpát-medencében, könnyen előkerülhet a szlovák modell alapján (csak durvábban) államilag kijelölt pofozógépnek a magyar kisebbség és Magyarország a szintén baráti-testvéri Romániában, Szerbiában és talán Ukrajnában is. A többit már nem is mondom."

Ezt nem akarom érteni...

Google 2009.04.28. 12:17:00

Mondják, a baj csőstül jön.
Nem volt elég nekünk a válság?
De ahol a baj, ott a segítség; az országok versenyeznek, ki állítsa elő az oltóanyagot.
Volt már ez.

érdektelen 2009.04.28. 12:18:07

Jól jött ez a járványgyanú, pont a gazdasági világválság közepén.

A hiszti fog mindent tönkretenni, nem a nagy számok törvényével dolgozó vírusok.

reality 2009.04.28. 12:21:40

@AgentUngur: Mi a különbség válság és összeomlás között?

ArmaGedeon · http://kitalaltujkor.blogspot.com/ 2009.04.28. 12:25:50

Alakul. Már nem vagyok fehérr holló a reakció látogatói között az összeomlással. Mi van, már nem akarjátok Szakasvilivel szövetségben megtámadni az oroszokat?

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.04.28. 12:30:10

lehetne esetleg fogadni, hogy ki írja az utolsó posztot! csakhogy valamivel agyonüssük az a kis időt... :))

tevevanegypupu 2009.04.28. 12:33:45

A valsagot ki lehet hasznalni sajat alantas celjainkra, az osszeomlasnal fogd a penzt es fuss..

elGabor · http://doom-doom-doom.tumblr.com/ 2009.04.28. 12:38:58

@Grift: Szerintem az MSZP-Kapcsolat valamelyik automatikára állított droidgépe, a tyéhnyikán nem fog a mexikói nátha. ;)

AgentUngur 2009.04.28. 12:44:43

@fmj: Kit szoktak általában bántani, ha nagy válság, összeomlás, gáz van? A gyengébbet, a kisebbséget, ami a Kárpát medencében a cigány és a magyar általában. Az a baj, hogy nem értjük itten, milyen veszélyes környéken élünk. Az egész béke, stabilitás baromi törékeny, összetörheti egy globális krízis.

Mi mondjuk egy nagy spanyolnátha típusú világjárványt azért szívhatunk meg jobban mint mások, mert nemcsak
1. Meghal lakosságunk pár százaléka (azaz százezrek) - ez mindehol így lesz

hanem azért is,mert
2. gazdaságunk már most is romokban
3. nem éppen baráti környéken élünk

molaris 2009.04.28. 12:53:58

@ArmaGedeon:
S hová tennénk a hadifoglyokat?:)
@IdősAsszony:
Nem mamika, csak játszunk a gondolatokkal. Persze lehet, hogy ez náczi huncutság.

Azért úgy tűnik, hogy ez komolyabb dolog lesz mint a SARS és a madárinfluenza volt. Ha igen, nem lesz egy fáklyásmenet.

AgentUngur 2009.04.28. 12:58:36

@reality: a válság az, ami most van.
az összeomlás? világkereskedelem lelassul, exportnak vége, importnak vége, turizmusnak vége, soha nem látott munkanélküliség, zavargások, káosz télen meg megfagyunk mert nincs píz az orosz földgázra

Ismétlem. Nem gondolom azt, hogy ez LESZ holnap v. ebben az évben, v jövőre. De lehet. Ezért nem ártana többek között végre felelősen gondolkodni országról-nemzetről

kispista 2009.04.28. 13:09:57

Paksra mégis honnan jönne a fűtőelem? Ha már energiafüggetlenségről beszélünk.

AgentUngur 2009.04.28. 13:12:27

@kispista: az legalább 1-2 évig kitart, ha baj van, annyit tárolnak. A gáz és az olajkészlet pár hónapig, az áramimport Ukrajnából 0.000 percig. A legjobb a megújoló lenne, csak arra me píz nincs ekkora tételben.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2009.04.28. 13:14:33

Bocs, hogy beleszólok a nagyok dolgába! Rövid leszek.

Imádkozni eszetekbe jutott már?

Csak ennyit akartam mondani. Köszönöm a szót!

ü
bbjnick

AgentUngur 2009.04.28. 13:18:01

@bbjnick: Allah Akbar v vmi ilyesmi

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2009.04.28. 13:20:56

@AgentUngur:

Urunk, Jézus Krisztus, Istennek Szent Fia, könyörülj rajtunk bűnösökön! (vagy valami ilyesmi)

ü
bbjnick

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.04.28. 13:25:10

@bbjnick:
ó, majd jön az ima is a szájra, ha nagy lesz a baj. és beindítják a reakciós imablogot is...

plastik02 2009.04.28. 13:34:57

és a saját hadseregtől meg pakstól majd rájön a vírusra a frász és visszafordul a határon...

mackensen 2009.04.28. 13:40:35

Érdekes, hogy még nem hallottam világvégeelméletet sehol. Pedíg a jelek egyre sokasodnak...
:)

AgentUngur 2009.04.28. 13:45:41

@plastik02: :-) Azt nem állítanám, de ha mondjuk egy nap leáll az áramimport, mondjuk egy járvány vagy egy konfliktus miatt, nem kapcsolják ki az áramot a fél országban

2. azért nem árt a használható hadsereg ha mondjuk nagy káosz van, ezen nem kell sokat magyarázni, szerintem

kzgy 2009.04.28. 13:46:23

Hogy az ördögbe jutottál arra, hogy ha itt a járvány, akkor hadsereg kell, meg Tubes. Egy nagy lófüttyöt! Éppen az ezekre költött (teljesen felesleges) milliárdokat lehet pl. kutatásra fordítani.

molaris 2009.04.28. 14:01:25

@bbjnick:
Na- na! Bár teljesen egyetértek, ez keményen kirekesztő!:)

molaris 2009.04.28. 14:04:14

Most mondta a TV, hogy Svájcban ki kellett üríteni egy vonatot, mert felrobbant benne egy víruskonténer! Kezdődik.

ArmaGedeon · http://kitalaltujkor.blogspot.com/ 2009.04.28. 14:31:30

A magyarok és a cigányok a szegény ágrólszakadtak? Milyen durva volt a történelem szegény cigányokkal, Trianonnál elvesztették hazájuk kétharmadát és a magyarok azóta is segélyekkel sanyargatják őket... De becsületükre legyen mondva, állják a sarat, keményen tűrik a segélyezést.

Az biztos, hogy ha összeomlásban Kolozsvár, vagy Kassa , Pozsony panellakóit falura kell menkjteni, a magyar falvak lesznek kézenfekvőek.

ArmaGedeon · http://kitalaltujkor.blogspot.com/ 2009.04.28. 14:32:58

@kzgy:

Amelyik államnak nincs hadserege, az nem szuverén.

AgentUngur 2009.04.28. 14:56:12

@kzgy:
Már a madárinfluenza-pánik idején kidolgozták a pandémiás válságtervet. Eszerint ha a vírus emberről embere is terjedő változata kisebb-nagyobb gócokban megbetegedéseket okoz, felmérik a gyógyszerkészleteket, és megkezdik a beutazók szűrését a határokon és karanténokat állítanak fel. Ha a helyzet súlyosbodik, végső esetben a karhatalmat is bevethetik.
index.hu/tudomany/2009/04/27/miert_kell_felni_a_sertesinfluenzatol/

Ezen felül mégegyszer elmondom. HA lesz nagy világjárvány, az nem önmagában fog állni fenyegetésként. JÖN vele gazdasági válság, akár összeomlás, és a meglévő etnikai, vallási, egyéb konfliktusok kiéleződése

Ferdinand Navarra 2009.04.28. 16:00:35

Nahát, csak nem létrejön ismét Nagy-Magyarország?

lkflldnlbn,mq qwmrng (törölt) 2009.04.28. 17:06:46

Eddig több, mint 50 igazolt eset van Mexikón kívül. Nézzük meg, hogy ebből hány lesz halálos kimenetelű. Utána esetleg lehet aggódni.

Btw, avatart hol lehet csinálni?

Karcolt lendület 2009.04.28. 17:18:56

Egyenlőre semmi sem biztos, de erősen hisztinek tűnik a dolog, tessék megnézni a számokat:
index.hu/belfold/2009/04/28/magyarorszagon_nem_jelen/

A cikk végkövetkeztetésével viszont úgy általában egyetértek, kzgy-vel pedig nem: hiába fejlesztünk ki vakcinát, ha a Szlovákok válságtól és járványtól flusztráltan belerakétázna a laboratóriumba.

luucy 2009.04.28. 23:03:02

Én csak azt nem értem, hogy miért nem lehet karanténba zárni Mexikót?
Se ki, se be. Miért kell hagyni, hogy széthordják ezt a kórt a világban?
Zárjuk le Mexikót!!!!!

szpal 2009.04.28. 23:03:26

Szerintem ez most komoly, két hét alatt ide ért a szomszédba. Amikor olvastam az index-en, beleszédültem, annyira durva ez.

lkflldnlbn,mq qwmrng (törölt) 2009.04.28. 23:58:49

@szpal: gyanús eset van a szomszédban. meg Magyarországon is hat. Mindegyik vak volt. Érted, én is gyanús eset vagyok, tüsszögök, meg zsibbad a hátam. Igaz, hogy lázam nincs, a hátfájás meg a kertészkedéstől van, de azért gyanús. A nemzetközi helyzet meg fokozódik.

Ha kiderül, hogy Kaliforniában is tényleg ettől haltak meg az emberek, _akkor_ kezdődik a gebasz... De azok is csak gyanúsak, ráadásul valami április 22-ei eset, csak most jutott eszükbe bedobni, mert éppen nem volt más hír...

Kopiás Attila Steve 2009.04.29. 00:57:40

@AgentUngur: Osztom. Én nemrég fejlesztettem ki a készséget arra, hogy bármely közéleti vagy popkulturális eseményből nulla mondaton belül egy új gazdasági és társadalmi modell szükségességére térjek, de a tiéd se rossz... :+)
A gondolataid (energiafüggőség csökkentése, szuverén hadsereg, összeomlás esetében totális anarchia bekövetkezte) nagy részét osztom, de szerintem erre Paks++ nem lenne jó megoldás. Őszintén szólva a fenének sem hiányzik, hogy egy kitörő polgárháború (amit tényleg a kisebbségeken fognak elsőként leverni, másodsorban az elesetteken (értsd főleg: "nyuggerek") fognak leverni) közepén még azon kelljen parázni, hogy a) mikor omlik össze paks biztonsági rendszere a rendhagyó körülmények és az emberei gondatlanság miatt; b) mikor jön rá valamelyik önjelölt zavargóvezér, hogy ő némi hasadóanyagot jobban is tudna hasznosítani, ha máshogy nem, hát fenyegetésként...
Az atomenergiának pont az a problematikája, hogy csak és kizárólag akkor működik, ha a következő pár ezer évünket geológiailag és politikailag stabilnak tudjuk garantálni, amire én nagyon nem vennék mérget az eddigi történelem alapján...

egy nik a sok közül 2009.04.29. 09:20:02

helló

itt a WHO általános tájékoztatójának magyar fordítása, ha esetleg érdekel vkit

dendrimer-molecule.blogspot.com/2009/04/who-tajekoztato-sertesinfluenzarol.html
süti beállítások módosítása