Balance
2009. április 19. írta: Gasper

Balance



  Az 1988-as év szilvesztere különös érzésekkel, nagy reményekkel teli hangulatban zajlott Magyarországon. Nagyjából mindenki tisztában volt azzal a ténnyel, hogy az újév mozgalmasnak igérkezik a magyar társadalom számára, de azt is érezhettük, hogy amolyan történelmi időket fogunk hamarosan megélni.

 Anélkül hogy az 1989-es év eseményeinek a felsorolásába kezdenénk, annyit azért megállapíthatunk, hogy az addig ürességtől csöndes damaszkuszi út hirtelen zsúfolásig megtelik emberekkel, akik ráadásul össze-vissza tapossák egymást a nagy igyekezetben. Persze ezzel párhuzamosan, jóval nagyobb csöndben, de annál komolyabb igyekezettel zajlik a négy évtizeden át regnáló hatalmi elit átmentése - ideiglenes jelleggel - a gazdasági szférába.

 Eközben a nyugati hitelekkel megtámogatott húgymeleg diktatúrában szocializálódott, végletekig legyengült magyar társadalom számára felcsillan a remény, hogy ha így haladnak a dolgok az országban, akkor nem kell már sokáig a bécsi Mariahilfer strasse üzleteiben tekeregni, hiszen a nyugati életérzés némi áldozat árán ugyan, de nálunk is valóra fog válni. Arról viszont a mai napig kevesen beszélnek, hogy a vadkapitalizmuson gellert kapott homo kádáricus mentalitása lehetetlenné teszi az áhított életérzés megszerzését, ráadásul a titok nyitja sem a Mariahilferen keresendő.

 Az 1989-es évben - tőlünk úgy ezer kilométerre - a németországi Kassel városának művészeti akadémiáján is zajlik az élet. Egy ott tanuló ikerpár, Christoph és Wolfgang Lauenstein éppen Balance című animációs rövidfilmjüket forgatják, mely elkészülte után nemsokkal az Amerikai Filmakadémiától megkapja a legjobb animációs rövidfilmnek járó Oscar szobrot.

 A film technikája klasszikus bábanimáció, maga a látványvilág és a problémafelvetés pedig jól beleillik abba a vonulatba, melyet Fritz Lang 1927-es Metropolis filmje indított el a német filmművészetben. A Balance leginkább önmagáért beszél, így az elemzés helyett ajánljuk szeretettel a film megtekintését.

 

Lauenstein & Lauenstein honlap

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr181072168

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.04.19. 09:19:30

nem rossz, de azért nem mélyebb egy menedzsment tréning, " az együttműködés hatékony!" című helyzetgyakorlatánál. de iskolai dolgozatnak elmegy. :)

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2009.04.19. 09:56:23

@Grift: ejnye grift! megnézném én, hogy mikor írt maga ilyen zárthelyit.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.04.19. 10:02:46

@Gasper:
tudtam, hogy kötelező lesz a lelkesedés, és megkapom a kritikusoknak szánt örök választ, mit dumálsz, tudsz ilyet csinyáni? :)))

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2009.04.19. 10:27:07

Nem t'om. Én minél többször megnézem, annál jobban tetszik. Nagyon ki van ez találva. Gondolkodtam, mitől ennyire ütős és úgy döntöttem, hogy a ritmusa miatt. Olyan, mint egy kortárs balett (no, jó, akkor mozgásszínház, vagy mi a franc). Valahogy úgy képzelem, hogy ők ezt előtte "elmozogták". Érezni, hogy hosszú és erős koncentráció (munka) van benne. Meg ilyenek.:-)

ü
bbjnick

Ja, és, hogy arról szól, amit látunk. Túl jó ahhoz, hogy belemagyarázgassunk ezt-azt. Az, ami, de az úgy stimmel (úgy igaz), ahogy van:-)

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2009.04.19. 10:29:46

@Grift:

Tudnál csinálni bizonyára, de csinálsz?

Nem?

Na ugye.

A művészt a gyakorlatban sokszor csak ez különbözteti meg másoktól. Az önkifejezés és megmutatás iránti elfojthatatlan sóvárgás.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.04.19. 11:00:51

@Elpet:
dehogy tudnék! de elájulnom sem kötelező, ugye? ugye nem? :))))
valószínűleg a hires magyar író, imrekertész sorstalanságát sem tudnám megírni, de a véleményem lehet róla az, hogy fércmű, nem? :))

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2009.04.19. 11:18:45

@Grift:

Elájulni semmiképp nem kötelező, sőt.
Én Picasso híres festményeit is borzalmas mázolmányoknak tartom, annak ellenére, hogy láttam Picassonak olyan műveit, amiből kiderül: igenis tudott rajzolni és festeni. Szerintem jókat röhögött, hogy ájuldozik mindenki a zsenialitásán.
Nagyon fontos az, hogy nevetségesnek tartsuk a ballib kanonizált művészetet, és tudomásul vegyük: nincs kánon, semmilyen kánon nincs. Ami bennem katarzist hoz létre, és új gondolatokra, az élet értelmes változtatására sarkall, az jó, a többivel foglalkozni sem érdemes.

érdektelen 2009.04.19. 11:53:25

Kasselben éltem egy évig, volt hozzá szerencsém, mint 1989 utáni idők nyertese. Ott tanultam a Gesamthochschule Kassel-ban, ahol a film készült.

Beszédes hely az a város is. Európa egyik legszebbje volt, mígnem az angolok porig bombázták. 97%-a megsemmisült. Inkább arról szólhat ez, mint a mi kis valóságunkról, de mint minden művészet, illik ránk is.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2009.04.19. 12:58:22

@Grift: á, hol utaltam én arra, hogy kötelező lenne a lelkesedés. Persze hogy nem kötelező! Csak miután hat évet lenyomtam az Iparművészetin, így elég sok dolgot láttam az animáció szakosok munkáiból. Volt köztük nagyon frankó, de sok olyan meló is volt, ami valóban nagyon iskolás, vagy éppen tökéletesen öncélú, fingfűrészelő anyag volt. Namostan! A Balance nem az utóbbi kategória, ezt biztosan állíthatom.

Amúgy bbjnick-nek igaza van, a film ritmusa nagyon ki van találva. Ezen kívül érdemes megnézni a plánozást: totálok, közelik, premierplánok, stb. Nagyon szépen, filmes látásmóddal van a dolog megoldva. Továbá érdemes megnézni ezeknek a minimál figuráknak a mozdulatait is. Az alkotók úgy mozgatták meg ezeket a figurákat, ahogyan emberi érzelmeket nem tud mindenki így megoldani.
És a hangról sem szabad elfeledkezni, hiszen a film hangjai, atmoszféra zörejei is nagyon jól vannak megoldva.

És mégvalami: a kevesebb néha több.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.04.19. 13:05:06

@Gasper:
minden úgy igaz, ahogy leírod, de én a film "mondanivalójáról" beszéltem. az bizony közhelyes..
annak viszont örülök, hogy csak kicsiklandoztam magából egy szép elemzést! :))))

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2009.04.19. 13:13:15

@Elpet: Megvolt az obligát imrekertészezés és az abszolút klasszikus picassoborzalmakatfestettpedigtudottvolnarajzolni. Perfekt. :)))

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2009.04.19. 13:14:10

@Grift: az első pillanattól tudtam ám, hogy provokál! :))))
Azért is reagáltam ilyen részletesen. :)

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2009.04.19. 13:16:50

@jotunder:

Ez így van. Betájoljuk magunkat, hogy tudjuk, hol is a helyünk. Meg másképp ízlik így a vasárnapi ebéd. Jobban esik, na.

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2009.04.19. 13:36:11

A kis animációs film viszont tényleg jó. Nem baj, ha közhelyes. A világ igazságainak legnagyobb része triviális és közhelyes dolog, mégis: sokaknak egy élet nem elegendő ahhoz, hogy belássák azokat. A fiatalok ilyen közhelyes művekből megtanulhatják az élet alapigazságait, és akkor az inkább legyen színvonalas, mint nívótlan. A nagylányomnak meg is fogom mutatni. És köszönet, Gasper, ha nem teszed közzé, talán soha nem láttam volna.

Google 2009.04.19. 14:13:33

A boldogság piros kockája (?), ládikója, amivel egyedül lehet maradni, és tovább lehet egyensúlyozni. A Semmiben.

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2009.04.19. 14:21:58

"Mich int`ressiert kein Gleichgewicht,
mir scheint die Sonne ins Gesicht.
Doch friert mein Herz an manchen Tagen,
kalte Zungen die da schlagen.
Schwulah...
Mann gegen Mann."

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.04.19. 15:11:07

@Elpet:

"Ez így van. Betájoljuk magunkat.... "


:)))) így igaz! de ezt sosem érthetik meg akik nem ebbe születtek....

és most irány a kincsem park, hajrá dózi! :)

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2009.04.19. 15:27:57

@Elpet: amúgy a közhelyekkel kapcsolatban tényleg nincsen semmi gond, ha azt egy alkotóművész a megfelelő módon képes inerpretálni. Ezt teljesen jól látod.
Sajnos létezik egy téves elvárás az alkotásokkal, illetve alkotóikkal szemben, mely szerint ha nem szarnak minimum egy jó kemény, koppanós spanyolviaszt, akkor nem is kerülhetnek bele abba a bizonyos kánonba.

Pedig kiváló műalkotások alkalmazták és alkalmazzák közhelyek sokaságát a filmművészetben is.
Pl. Kertész Mihály: Casablanca, Ingmar Bergman: Jelenetek egy házasságból, Wim Wenders: Berlin fölött az ég, Sergio Leone: Volt egyszer egy vadnyugat, Francis Ford Coppola: Keresztapa, Martin Scorsese: Casino. Csak hogy a régebbi dolgokat említsem.

A minőség ugyanis főként a témához viszonyuló érzékenységen és a jó interpretácón múlik.

gólhaj · http://kroki.blog.hu/ 2009.04.19. 15:37:43

jó kis film. Nem csoda hogy Oscart nyert.

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2009.04.19. 15:43:35

@Gasper:

Pontosan. Megint csak a serdülő emberkékkel példálózom: nekik is meg kell valamiből ismerniük a világot. Nem biztos, hogy azokkal a háromszor csavart gondolatokkal kell kezdeniök, amelyek még bennünket is izgalomba tudnak hozni.

Sikerült felsorolnod egy néhány kedvenc filmemet :)

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2009.04.19. 15:45:38

@Grift: Griftnek, Elpetnek születni kell :)) Istenem az a semmivel sem összetéveszthető madzsarisztáni szarszag.

Dr. simonmondja. · http://off.blog.hirszerzo.hu/ 2009.04.19. 17:26:16

Milyen boldogság, milyen ládikója?

Mivel ezt elsőfilmként csinálták, talán a fiatalokról szól, akik egy körből indulva szélednek szét és próbálnak súlyt szerezni maguknak, aztán meglovagolni a helyzetet, úgy mozogni, hogy náluk legyen az erő, aztán rájönnek, hogy fontosabb a (társ.)súlyuk, mint a többiek élete, de végül úgyis elvesztik.
Akkor már csak az a kérdés, hogy előtte próbálják-e még egyszer megszerezni és aztán hulljanak a mélybe, vagy éljenek soká , de
mondjanak le róla.

Viszont aktualizálhatunk is.
A birka magyarok a Kádár rendszerben utálták egymást, de kis körben, aztán a többpártrendszerrel lassan elaraszoltak a szélekig és próbálták kifogni a nagy tömeget a pecabotjukkal.
Amikor az egyiknek sikerült, akkor nem volt könnyű megtartania, mert a többiek addig lavíroztak, míg megszerezték sorban mind, de aztán eldurvult a lavírozás és már élet-halál lett a tét.
Egyedül is marad végül az egyik, de addigra a helyzet az, hogy két választás van, vagy meg próbálja szerezni és elveszik a süllyesztőben, vagy lemond róla - mert addig él.

Google 2009.04.19. 17:39:27

@simonmondja.:

Milyen magyarok, milyen birkák?
És ezzel az animációval kapcsolatban?
Bár vannak olyanok, akiknek mindenről ugyanaz jut az eszükbe. És birkák közt kell kínlódniuk.

Dr. simonmondja. · http://off.blog.hirszerzo.hu/ 2009.04.19. 17:49:38

@Google:

Annyiban birkák, hogy még nem tudják, milyen a szélen, csak a tömeg tagjai. Aztán pártok lesznek és keresik, hogy hogy lehetnének távolabb a többi pártoktól, míg eljutnak a szélig.
Onnan pecázzák a tömegtámogatást.

De ezt csak úgy írtam, ha már olyan közhelyes sokaknak, hogy nincs mit írni róla.

Google 2009.04.19. 18:37:03

@simonmondja.:

Akkor nem mondtam semmit.
Rosszul esnek ezek a frázisok, hogy azt mondja: birka nép, gyáva népnek nincs hazája stb.
A magyar se nem roszzabb, se nem jobb, mint más nép.
Nekünk valamivel kedvesebb is, mert a miénk.

És igen, itt a boldogság ládikója piros.
A madara pedig kék a boldogságnak. Úgy hallottam legalábbis.

ÁrPi 2009.04.19. 19:57:34

@jotunder:

"Megvolt az obligát imrekertészezés és az abszolút klasszikus picassoborzalmakatfestettpedigtudottvolnarajzolni. Perfekt. :)))"


Azt mondja Elpet hogy Picasso "igenis tudott" jókat IS festeni.

Az a "madzsrisztáni szarszag" neked annyira csípi az érzékeny szemecskédet hogy elvakulsz tőle. "perfect",too.

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2009.04.19. 20:16:06

@ÁrPi:

Ó, tudod, Nyújorkban még a szarnak is más szaga van, mint Mucsán. Művelt, elit, világpolgár, haladó szarszag.

Téglagyári Megálló 2009.04.19. 21:41:27

@jotunder:

mindig is élvezettel töltött el, amikor a Racionalitás emberéből előtörtek az ösztönök...

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2009.04.19. 23:01:02

No, ez a "madzsarisztáni szarszag", ez igen!

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2009.04.20. 06:12:46

Tudod, kedves @jotunder:
nagyapám erre csak annyit mondana, hogy : Hász'n! (ami sz*rmagyar nyelvjárásban annyit tesz, kábé, hogy: no hiszen!)
Nem akartam reagálni, mert minek, de, látom, mások sem hagyták szó nélkül, hát: csak most, csak neked:

bbjnick.blog.hu/2009/04/18/melymagyar_hangulat_1

nemzettársi ü
bbjnick
sz*rszagú nick

Dr. simonmondja. · http://off.blog.hirszerzo.hu/ 2009.04.20. 07:52:52

@Google:

Én nem hiszem, hogy rosszabbak lennénk más népeknél.
De ezt a boldogság ládikót nehezen értelmezem.
Jó, muzsikál, de a film címe a balansz.
Mondjuk, lehetnének a figurák társadalmak, a muzsikáló láda pedig a technikai túlsúly, amit először megszerzett Európa, aztán elszedték tőle, és végül kipusztít mindenkit.

ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2009.04.20. 08:56:45

engem érdekelne az animációról folytatott diskurzus...
simonmondja mongya a legnormálisabb dolgokat

( a megélhetési szarozó pedig válasszon, hogy melyik szülője melyik szaporítószervébe/re küldjem el..., áfa nélkül is le tudjuk zsírozni, baszod )

elGabor · http://doom-doom-doom.tumblr.com/ 2009.04.20. 08:58:17

@Elpet: @bbjnick:
Ad notam:

I love you so

Minket a tánczene-szó, valami "I love you so" hozott össze.
Valami híres énekes valami angol szöveget énekelt.
Bár se te, se én nem tudtunk angolul,
mégis azt hittük, hogy ami belénk szorult,
ez kimondja helyettünk angolul.

Oh az az énekes énekelt angolul,
és mi azt hittük, hogy ami nincsen meg magyarul,
megírták helyettünk angolul.

Minket a tánczene-szó, valami "I love you so" hozott össze.
Valami dal, amibe azt magyaráztuk mi bele,
hogy du-bi-du-bap-da-di-bi-bu-bu-bap-du-bom
Óh, az az énekes bármiről énekelt,
úgy tudtuk róla mi, hogy jobb ő, mint mi vagyunk.
Hogy az ő élete sokkal többet ér, mint mi vagyunk.
És mi most itt vagyunk, és amit mi tudunk
és mi belénk szorult, nem tudjuk magyarul,
s nincsen megírva az angolul.

Hol az a tánc, amibe a mi életünk szorult bele, és járható ?
Hol az a nyelv, amibe a mi táncunk szorult bele, és mondható ?

Talán tévedtünk mi ott? Oh, az a rohadt énekes !
Kár, hogy angolul énekelt. Oh, az az énekes
miért nem énekelt minekünk bárhogyan,
akárhogy, valahogy, magyarul ?

(Cseh Tamás és Bereményi Géza)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2009.04.20. 09:27:57

@elGabor:

Nézze, kedves uram!:-) Ha mán, akkor mán. Nem vagyok ellene annak, hogy, mondjuk, tíz év múlva találkozzunk egy kocsmában (hely-időpont most is egyeztethető) és én csak hallgatok majd. Ön mesél. És én, ígérem, figyelmesen végighallgatom:-) Tíz év múlva:-)

ü
bbjnick

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2009.04.20. 11:02:33

@Gasper: engem az érdekelne, hogy technikailag hogyan készülhet egy ilyen film? hogyan tervezik, hogyan mozgatják a bábokat, mekkorák lehetnek, hogyan veszik föl a filmet, ilyenek.

Tanár úrtól kérnénk egy kis előadást. :)

Téglagyári Megálló 2009.04.20. 11:37:59

@bbjnick:

kicsit OFF, de tegnap megláttam életem első árpádsávos parabolaantennáját - egy élmény volt!

mélymagyar üdvözlettel TM

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2009.04.20. 14:39:38

@ergé: ez egy elég összetett kérdés, de azért nagy vonalakban felvázolom a menetét.
Az animációs szakma ott kezdődik, hogy jól kell tudni rajzolni, pontosabban jól kell tudni modell (portré, akt, stb) után rajzolni. Ez azért fontos, mert csak az alapvető anatómiai ismeretek birtokában lehet igazán jó karaktereket rajzolni, vagy éppen mintázni. Arról nem is beszélve, hogy ahhoz, hogy a mozgásfázisok is jól működjenek egy ilyen jellegű animációban, szintén ismerni kell bizonyos anatómiai törvényszerűségeket.
Ezek után jön a látszólagos paradoxon, hiszen ahhoz hogy szubjektív módon frankó karaktereket rajzolhass, látszólag el kell felejteni mindenféle korábbi akadémikus tanulmányt. Persze a "felejtés" tényleg csak látszólagos, hiszen az anatómiai tanulmányok során megtanult rendszert alkalmazod a késöbbiekben, saját autonóm világodban. Magyarra fordítva ez annyit jelent, hogy egy jó karikatúra is úgy működik igazán, ha megvan a saját rendszere, saját törvényszerűségei.

Aztán ott van még az idő kérdése. A Balance filmre forgatott stop-motion animáció, ami annyit tesz, hogy kockánként lettek a mozgásfázisok felvéve. Hagyományos film nyersanyag esetén egy másodperc huszonnégy képkockából áll össze, tehát egy másodperc történését huszonnégy fázisban kell megvalósítani. Ez egy perc esetén 1440 fázist jelent. A Balance cselekménye kábé hét perc, ami annyit jelent, hogy kábé tízezer fázist kellett meganimálni. Durva mi? :))) Persze van azért egy-két statikusabb kép, viszonylag kevesebb mozgással, úgyhogy azért ennél kevesebbet kellett vele gályázni. Ilyenkor egyébként egy filmkamerával kockáról kockára felveszik a teljes cselekmény, amely heteket és hónapokat vehet igénybe. A végén meg összeáll az anyag.

Amikor az ember nekiáll egy ilyen filmet elkészíteni, akkor először percről percre megtervezi a cselekményt, így nagyjából be lehet lőni a szükséges számú mozgásfázist is.

Hát, nagy vonalakban ennyi ugrott most be, ha valami nem világos, vagy túl szakmai, vagy kihagytam valamit, akkor kérdezz nyugodtan.
Persze ott van még a számtalan féle computer animáció kérdése is, de az már tök más tészta, habár mondjuk egy pixar film (L'ecsó, stb) is hosszú hónapokig készül, igaz más okokból kifolyólag.

ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2009.04.21. 01:27:01

@Gasper: műszaki oké
elmélet? értelmezési keret? oké

s aztán mi legyen?
mazsolázzunk simonmondja jobbnáljobb kommentjeiben?
respect meg minden
20 év után is működne/működnie kellene/ adott animációnak?

nem tudom, csak kérdezem meg minden
:)))

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2009.04.21. 11:05:01

Köszi Gasper, huhh, mennyi munka volt ebben! Dehát jött érte az Oscar! :)

ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2009.04.21. 23:03:27

hmmm...
a szellemiséget übereli a technika
a szellemiséget überelte a technika?

tényleg nincs senki, aki az animáció gondolati síkját próbálná elemezni?
süti beállítások módosítása