A horizonton innen és túl - a U2 és új lemeze
2009. március 19. írta: rajcsányi.gellért (ergé)

A horizonton innen és túl - a U2 és új lemeze

„Time is a train / Makes the future the past / Leaves you standing on the station / Your face pressed up against the glass” (U2 - Zoo Station, 1991)

„Ha nem ez lesz a legjobb lemezünk, akkor irrelevánsak vagyunk” - mondta Bono a napokban megjelent No Line On The Horizon című U2-lemezről. A végén megválaszoljuk az öreg napszemüveg-fetisiszta feltételes kijelentését, ami után a fakultatív Bono-bashing is beindulhat, bár érdemes elolvasni a közbeeső sorokat.

 A U2 azon kevés rockzenekar egyike, amelynek történetéről, hatásáról, ellenhatásáról, különböző korszakairól esszéket lehetne írni. Ez a tény egy ideig a fontosság és a relevancia jele, egy ponton túl azonban a legendává válás és a megkövült intézményesülés olyan fokát jelenti, ahonnan nehéz visszajönni a földre.

 Pedig a U2 egykor onnan indult el: a hetvenes évek végén, az észak-dublini kispolgári negyed egyik gimnáziumában állt össze néhány gyerek, hogy megváltsák magukat az őket körülvevő szürkeségből, majd megváltsák a belépőjegyet a világhírnévbe. Élükön az édesanyját kiskamaszként elvesztő, és emiatti zavarodottságát hiperaktivitásba és szereplési kényszerbe fojtó Paul Hewsonnal, akit a barátai jó hangja miatt elneveznek Bono Voxnak. A sokat vitatott énekes és soha nem vitatott tehetségű zenésztársai: The Edge, Adam Clayton és Larry Mullen a U2 fennállásának első húsz évében olyan hosszú és tartalmas fejlődési ívet írtak le, ami szinte példa nélküli a rockzene fél évszázados történetében.

 Az őszinte U2

  „Everyday the dreamers die, to see what's on the other side, she's liberty and she comes to rescue me, hope, faith, her vanity” (In God's Country)

 A nyolcvanas évek elején a felnőtté válás félelmeiről szóló Boy, a katolikus hitvalló October és a dühösen pacifista War lemezek alkották a U2 első korszakát: alig huszonéves ír gyerekek hihetően őszintén megírt, posztpunk lendülettel előadott megmondásai a világról és ami mögötte van. Az első lemez első számának (I Will Follow) első percében már minden ott van, ami a U2 védjegyét máig alkotja: Edge csilingelő gitárja, Larry Mullen katonás dobritmusa és Adam Clayton masszív basszusa - és persze Bono akkoriban még kevésbé képzett óbégatása. Az 1984-es The Unforgettable Fire már nemzetközi sikert hozott Bonóéknak: ezen a lemezen szerepelt a Jézust és Martin Luther Kinget egyszerre megidéző Pride (In The Name Of Love), ami azóta sem került ki a repertoárból. A lemez sikeréhez és a zenekar fejlődéséhez erősen hozzájárult, hogy a producer Brian Eno volt: az ambient és elektronikus zenék egyik atyja adta a U2 hangzásához a ki tudja honnan előcsiholt szférikus dallamokat és puttyugásokat, ami teljessé tette az ír banda zenei világát.

 Kis pihenő után jött az 1987-es év, amikor a U2 leborult Amerika lábai elé, és Amerika is leborult a U2 elé. A The Joshua Tree máig a popzenetörténeti listák élbolyában tanyázik. A nyolcvanas évek dauerolt frizurákkal és flitterdiszkóval megvert popvilágában egy attól teljes mértékben elütő, tradicionalista és mégis kortalan lemezt készítettek egy ihletett pillanatban. A The Joshua Tree olyan, mint egy aláfestő zene egy nagy nyújtózkodáshoz valami kopott autóbálnában, hajnalban a nevadai sivatagban. És nagyjából arról is szól: az igazi, mára eltűnni látszó amerikai álomról, négy ír hülyegyerek szemével. A lemeznyitó hármast (Where The Streets Have No Name, Still Haven't Found What I'm Looking For, With Or Without You) mindenki ismeri, aki hallgatott valaha rádiót. A U2 ezzel a lemezzel belépett a világsztárok közé. Az egy évvel későbbi Rattle & Hum lemez még egy bőrt lehúzott erről a témáról, Bono és társai még inkább elmélyedtek az amerikai gyökerekben, a blues és a gospel világában. Az ihlet azonban kifogyni látszott: 1989 szilveszterén, egy koncert végén Bono bejelentette: el kell vonulniuk, hogy újra álmodhassanak.

 A cinikus U2

  „We will slide down the surface of things” (Even Better Than The Real Thing)

 És ezzel megkezdődött a U2 második korszaka: egyesek szerint a zenekar hanyatlásának kezdete, mások (közöttük e sorok írója) szerint viszont a csúcskorszak, aminel több okból is a poptörténet kiemelkedő fejezetei között kell lennie. A U2 a kilencvenes évek elején felfedezte az elektronikus zenéket, a kezdődő technokorszakot, és mértékkel, ízléssel az első rockzenekarok között volt, akik az elektronikus hangzást keverték a rockandrollal. Az 1991-es Achtung Baby és az 1993-as Zooropa lemezek (és teljes kifutással a '95-ös Passengers projekt, valamint a '97-es Pop lemez) kreatív orgiája a két évig tartó Zoo TV turnén teljesedett ki igazán. A jelzőhalmozás ez esetben megállja a helyét: ez a turné jóval több volt, mint rockkoncertek sora némi fénytechnikával. Hatalmas kivetítők és tévék egymás hegyén-hátán, bombasztikus avagy elgondolkodtató feliratok villódzása a számok között és alatt, húszméteres magasságba felhúzott, tarka Trabantok tánca a színpad fölött, és így tovább.

 

 A Zoo TV-vel a U2 valószínűleg mindent kiadott magából, amit csak tudott. Történelem keveredett itt popkornnal, vérkomoly társadalomkritika az öniróniával, politika a kabaréval. A Zoo TV tömegekkel eljátszatott valóságshow volt a műfaj feltalálása előtt majd' tíz évvel. A koncertek intrója a Television, Drug Of A Nation című hiphop-trekkel kezdődött, majd Leni Riefenstahl tapsoló tömegeket mutató felvételeire tapsolhatott a U2 közönsége, technósok szeleteltek az Örömódára, Lenin feje bukkant fel a lehulló európai uniós sárga csillagok között. És mindezek mögött ott állt egy milliók által kedvelt zenekar, amelyik a nyolcvanas évek végén megriadt attól, hogy intézménnyé alakulhatnak, és nemes egyszerűséggel kihajították addigi imázsukat. Vége volt a békét hirdető, istenkereső, fehér zászlót lengető őszinte korszaknak. Vagyis: megmaradt az, csak a napszemüvegek mögött. A U2 duplacsavarba csomagolta üzeneteit, játszott, szórakozott önmagával, közönségével és kritikusaival is. Bono szerepjátékba kezdett: a koncertek elején ő volt a fekete cuccba és fekete légyszemüvegbe öltözött Fly, az idióta, öntelt rocksztár. Az arc önmagát parodizálta több tízezer ember előtt. Egyszer koncert közben több száz pizzát rendelt a stadionba, máskor élőben cukkolta a kivetítőkön bejelentkező rajongókat vagy egy óriás távirányítóval kezdett el tévézni. A ráadásra pedig aranyöltönyös ördögként tért vissza, amivel egyszerre alakított egy kiöregedett, kiégett bárénekest és hát, magát az ördögöt. Ebben a minőségében politikusokat hívott fel a színpadról. Az 1993-as, budapesti koncerten Thürmer Gyulát hívta fel, és tört magyarsággal megkérdezte tőle: „negyven év kommunizmus nem volt elég?”

 A kreatív U2

  „Look I gotta go, I'm running outta change, there's a lot of things, if I could I'd rearrange” (The Fly)

 A rendszerváltás Berlinjében felvett Achtung Baby a hely szelleméhez igazodva dekadens, sötét, pesszimista hangulatával, a '93-as, futurisztikus Zooropa az egyesült Európa várva várt és lehetetlen ideáljának boncolgatásával tette egyre följebb a mércét (utóbbi végén található az örökérvényű The Wanderer, Johnny Cash énekével). Az 1995-ös Passengers lemez a zenei vájtfülűek minden igényét kielégítheti: kísérleti elektronika, Eno-i ambienthullámok jellemzik a lemezt, amire végül a kiadó kérésére nem is került fel a U2 címke, nehogy elriasszák a már amúgy is megzavart rajongókat, akik nem tudtak lépést tartani a Zoo TV-korszak őrült U2-jával.

 A '97-es Pop lemez már az ezredvég paráit énekli meg: az albumot Howie B-vel, a skót triphop producerrel vették fel. Egyes számai, mint például a Mofo ma is úgy hangzanak, mint egy robotbuli partizenéi 2097-ből. Bono ezen a lemezen írta talán legjobb szövegeit: giccses világbéke-követelés helyett egy, a középkorúsághoz érkező férfi szkepticizmusával írt a világ mocskos állapotáról, a felszínesség elviselhetetlen könnyűségéről, a hit helyett megjelenő kételyekről. A Pop jelentette a U2 önmagát felépítő majd dekonstruáló, nem mindennapi pályafutásának horizontját. Triphopba, kapucniba és tornacipőbe öltöztetett bölcsességfolyam az egykori ír munkásgyerekektől. Utolsó ráadásként Bono megírta filmforgatókönyvét két szellemileg sérült fiatal szerelméről a normális világban, amiről aztán kiderül, hogy pont fordított a felállás. Ebből lett az 1999-es Millió Dolláros Hotel című film Wim Wenders rendezésében, Milla Jovovich és Mel Gibson főszereplésével. A U2 mindent és mindennek az ellenkezőjét kijátszotta magából húsz év alatt.

 A fröccsöntött U2

 De hova tovább az enyészpontból? Amíg a U2 első két évtizedének szerteágazó kulturális vonatkozásairól még így is csak szűkre szabottan írtam, addig a 2000 óta eltelt évtizedet két mondatban el lehet intézni. A kilencvenes évek kísérletezései alatt szépen megfogyatkozott a rajongótábor, ezért végül behúzták a vészféket: a Beautiful Day-jel megszületett mindenki, de leginkább az értelmes jó nők kedvence, a felemelő, rádióbarát, világnak kezet nyújtó össznépi Jutú. Két közepes, de annál sikeresebb lemezt adtak ki azóta. Közben Bono megöregedett, politikusokkal kezelt, és egyre ízléstelenebb napszemüvegeket kezdett el hordani. Ő lett Fly, az ellenszenves rocksztár, amit ő maga játszott el parodizálva tíz évvel korábban.

 Egy rajongótábort visszaépítő, bankszámlát hízlaló évtized azonban arra is elég volt, hogy a U2-nak elege legyen saját magából. Mi lesz akkor, amikor a napi rutin és a jól bejáratott sémák unalmassá válnak, de már rég túl vagy a kísérletezésen is? Amikor az első próbáját Mullen mama konyhájában tartó gimis zenekarod odáig jut, hogy utcát neveznek el rólatok New Yorkban? Amikor a BBC élőben adja a koncerteteket, és a zenekar nevét a BBC logója fölé varázsolja? Amikor jön a minden mindegy ideje, tapogatózás egy térben, ahol összefolyik az ég és a föld, és persze a tenger. Amikor nincs vonal a horizonton.

 No Line On The Horizon

 „I know a girl with a hole in her heart, she said infinity is a great place to start, she said Time is irrelevant, it's not linear” (No Line On The Horizon)

 A U2 nehezen szülte meg 12. lemezét. Elhúzódó stúdiózásokkal a marokkói Fezben, Dublinban, Párizsban, Londonban és New Yorkban vették fel a lemez dalait. Hogy néhány hét fülelés után mi szűrődött le a lemezből? Először is: az akarás. Nagyon helyesen teszik: sűrű zene született, igaz, Enóéknak volt ideje feldíszíteni a számkezdeményeket. Többszöri hallgatás után is észre lehet venni egy-egy újabb sávot: bonyolultabb ritmusképleteket, halk tyutyogásokat, dallamfoszlányokat. Másodszor: ez egy lassú lemez. Ami jól is áll nekik. Szomorkás, távolságról vagy a távlatok hiányáról szóló dalokról van szó. Erősen érződik az Eno szólólemezeiről ismert „elidegenedett világban bánatos vagyok” jellegű hangulat. Harmadszor: Bono jó szövegeket írt a lemezre. A legjobb pillanataira emlékeztető, alapigazságokat kicsit szürreális módon megfogalmazó dalszövegeket hallhatunk. Több dalban újra szerepeket vett föl, ami mindig jobban állt neki, mint amikor a saját nagyszerűségéről énekelt. Van itt megvilágosodás egy bankautomata mellett (a szomorú Moment of Surrender), életvezetési tanácsok egy ismeretlen éjszakai telefonhívótól (a még szomorúbb Unknown Caller), vagy egy párizsi rendőr álmodozása és elvágyódása (az elektro-rockos No Line On The Horizon). Később egy marokkói srác hazaszáguldását Európából Afrikába (a Zooropára emlékeztető Fez-Being Born), egy haldokló katona visszaemlékezéseit (az egy ősi zsoltárra épülő White As Snow) és egy életunt haditudósító monológját (a triphopos Cedars of Lebanon) hallgathatja meg az, akinek van füle rá.

 A lemez közepén három namostaztánrokkkosnak szánt, de elég gyenge szám található, az egyik közülük az elsőként kiadott Get On Your Boots. A No Line On The Horizon két csúcsdala azonban szintén a lendületesebb darabok közé tartozik. Az egyik a Magnificent, aminél tökéletesebb U2 számot sem a U2, sem a Coldplay nem írt eddig. Igazából ezzel a dallal végleg befejezhetnék a pályafutásukat: elviselhető szépelgés a szeretet nagyságáról, mindez olyan dalba csomagolva, ami egyszerre idézi meg a U2 nyolcvanas évekbeli klasszikus és kilencvenes évekbeli elszállós hangulatát. Tökéletes Edge-szóló, intenzív Mullen-dobolás és masszív Clayton-basszus, és a zene úgy hullámzik, mint az Ír-tenger Dublin alatt szürkületkor. A másik csúcsdal pedig a dühös Breathe, gyors énekbeszéd a jelenkor abszurditásairól, és karcos Edge szóló, miközben Bono beleüvölti a mikrofonba, hogy bármennyi szarság is van a világon, menjünk ki a napégette utcára, és énekeljük ki, ami a szívünkben van, mert a megváltás ott van a hangban, és bármi is történjék: lélegezzünk.

 Az eredeti feltevésre válaszolva: ez nem a legjobb U2-lemez, mert a zenekar csúcsa a The Joshua Tree meg az Achtung Baby volt, és oda már nem lehet visszamenni, azt már nem lehet überelni. De hogy irreleváns a U2? A kérdés maga irreleváns. Igaz, az idő vonat, a jövőt múlttá változtatja, és ott maradunk az állomáson, orrunkat az üvegnek nyomva. De mindenen túl lenni, mégis tovább menni, és lélegzetet venni, az mindig releváns marad, mindenki számára. Kösz a tippet!

 Beszt of nemismert U2

 Street Mission (1978)

 In God's Country (1987)

 The Fly (1991)

 Zoo TV nyitány (1993)

 United Colours of Plutonium (1995, Passengers)

 Pop Muzik / Mofo (1998)

 Magnificent (2008)

 Breathe (2008)

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr87992372

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2009.03.19. 13:24:47

A poszt jó, remekül összeszedett.

De ettől függetlenül az album hallgathatatlan ...:)

Persze U2 koncertre kimenék, mert élőben minden más, de a Puskás Stadion most sem lesz útba ejtve ...

wendriner úr 2009.03.19. 13:25:30

Bono = emelt díjas sms Jézus.

Gabrilo · http://konzervatorium.blog.hu 2009.03.19. 13:27:08

ergét az állandó jútúzásért három év felfüggesztettre ítélem. Uff, az inkvizíció szólt.

Demo · http://nepkoztarsasagot.blog.hu 2009.03.19. 13:29:34

A U2 most már annyira hiteles, mint a Szijjártó Fucking Péter.

www.youtube.com/watch?v=8if1GMuvJpY

I have to Confess
I've made my bed, I'll sleep in it
It's made with compromise
I'll toss and turn, I'll twist and shout
CAPTAINS OF INDUSTRY'S
It's time sail the seven seas
I took the money twice, with no regrets
But you should think twice before you sign
A check, a letterhead,a contribution to the dead
To us the delegates
We spend and spend, we see no end
And when were shaking hand
I'm laughing thinking of the time,
I'll give you bad advice and you will listen
You should think twice
Drinking kerosene and striking matches in your teeth
Everybody gather round to see which way this goes...
All your life you've been a sinking ship
It's time to make you rise
To make your mind up
Sink or swim sinking ship, oh sinking ship
You'll get away with it until they see which way the current drifts
So don't come back again
We've already seen the story's end
Look for an answer
At the curve of the world
Red eve
Goodnight

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2009.03.19. 13:29:48

Gabrilo, egy zenésztől több disztingválást várnék :)

Gabrilo · http://konzervatorium.blog.hu 2009.03.19. 13:32:48

@ergé: Rendben. A bütit részekre osztjuk. Mit preferálsz? Bring in the comfy chair?...

Úlfhéðinn · http://tinyurl.com/do9ks 2009.03.19. 13:41:27

Wow. Bár hivatásos U2-basher vagyok, és ráadásul provokáktál is, látva, hogy azért ebbe az írásba belefektettél némi időt, megemelem leprechaun-kalapomat, és a zenéjük fikázását is mellőzöm. :)

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2009.03.19. 14:02:58

Öreg rockereknek egy kis dallamosat akkor, ha már ergé folyamatosan elkápráztat bennünket csupa olyasmivel, ami nekem sehogyan se bír tetszeni:

www.youtube.com/watch?v=Ef6sv3md394&feature=related

Sziklaszívű rocker testvéreim, andalodjatok el a gitárszólón...

ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2009.03.19. 14:29:47

@Elpet: apám, ezt honnan kapartad elő?
még a nevüket se hallottam soha...


jó a poszt, de de túl nagy az ugrás 2ooo után máris az új cd-ről van szó, pedig az atombombás cd még jó volt szerintem...
ez a két új szám harmatgyenge...
ezért bosszúból benyomok nektek ide egy állatot..., hehe...
délutáni kávé helyett is megteszi... :))

www.youtube.com/watch?v=OijybPE6zPM

irrelevant 2009.03.19. 14:40:44

Ha Bono elböffenti magát, rögtön poszt a Reakción?

A U2 modern zenének már szar, retrónak még szar.
Nyugdíjba velük.

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2009.03.19. 14:50:15

@ufó - hoppmester a Fuckingham Palotában:

Rondinelli a Rainbow-ban meg asszem a Sabbath-ban dobolt, egy ideje az olasz rokonsággal meg vendégzenészekkel tolja tét nélkül. Valószínűleg azért is tetszik.

irrelevant 2009.03.19. 14:56:53

Egyébként erről a Get on your boots című izéről külön poszt is volt, ha jól emlékszem, és akkor még eléggé el voltál tőle alélva, Ergé...

RickyTerror 2009.03.19. 15:08:53

Gratulálok, tényleg izgalmas poszt egy unalmas együttesről.

Jöhetne már az "Egy konzervatív metálkultusz: a Tool" című bejegyzés is.

Bell & Sebastian 2009.03.19. 15:19:32


Profi Band, profihoz közelítő monográfia, no politic.
De ha egyetlen számát is lejátsza a Sláger, nos: nem, nem, soha!
Rockban utazom, nagyon sok jó is van, az élet meg rövid...

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2009.03.19. 15:24:00

@Bell & Sebastian:

Amikor a Metallica "Nothing else matters" -t játszotta a Slágerrádió ( n.b. a műhelyben szól, nem én hallgatom !!!!!!!! ), akkor én is úgy éreztem, hogy gyalázatos módon elvettek tőlem valamit.

szamárfül/pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2009.03.19. 15:44:20

hát, az első bonus videjót elnézve, ha én vagyok a menedzserük, ma nem ismernéd őket, ergé :)

szamárfül/pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2009.03.19. 16:07:30

(egyik) kedvencem a lekötözött dobosuknak khm, fejmasszászt adó meztelen női lábacskák klippje (csak a címe???)

azt küldhetem a rajongóknak?

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2009.03.19. 16:18:46

az a Numb, zseniális :) a tag Edge, a gitáros, aki reppel benne arról, hogy mit nem szabad csinálni. A Zooropán levő Numb szövege egyébként a mindenkori diktatúrák lélekölő és rabosító mechanizmusait taglalja, igen szellemesen.

ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2009.03.19. 19:06:59

@Demo: LOL... :))

én már látom előre, hogy ergé ki fog tiltani mindenkit a vérbe, akik ma szanaszéjjel off-olták a posztját... :))

Preskin 2009.03.19. 20:16:59

csak ezé ,hogy valami normális müzzik is legyen má' ittend:
www.youtube.com/watch?v=BzYfWlTo-kE&feature=related
a jukétben +a s-irály a bézes gyerök,

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2009.03.19. 20:51:27

@stalien:
Ember, ez tényleg jó zene. Ezt például honnan lehet ismerni?

tallian.miklos 2009.03.19. 21:30:34

De legalább eszembe jutott villáminterjút olvasni.

Preskin 2009.03.19. 22:47:54

@Elpet:

a procol harumban tépte a húrokat aztán kivált és szólókarrier,stb
rengeteg illyen arc van akik saját nevükön nem vannak jegyezve,
+ hát az idő vas foga ugyi.a divatstílusok müzikromboló hatásárol nem is beszélve.hál isten van utánpótlás:

www.youtube.com/watch?v=nwIWWyNAp94&feature=related

ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2009.03.19. 23:44:38

ez most má' tűrhetetlen, ami itten fojik... :))
jöjjenek a gyilkos bálnák...

www.youtube.com/watch?v=kFRWBIVHb9g

szerencsétlen u2... :))

Eltiron72 · http://haragszom.blog.hu/ 2009.03.19. 23:56:29

Halálkomolyan azt hittem, hogy ez után a kurva jó post után lesz itt egy értelmes és izgalmas vita a miértjó/szar a u2 témában. Tévedtem.
Amúgy többé-kevésbé szívemből szól ergé, bár én a popot már nagyon nem bírtam.

Eltiron72 · http://haragszom.blog.hu/ 2009.03.19. 23:57:02

Halálkomolyan azt hittem, hogy ez után a kurva jó post után lesz itt egy értelmes és izgalmas vita a miértjó/szar a u2 témában. Tévedtem.
Amúgy többé-kevésbé szívemből szól ergé, bár én a popot már nagyon nem bírtam.

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2009.03.20. 00:13:13

Eltiron, én nem vagyok ilyen naív :) De beszélgessünk: szerinted mi a jó és mi a szar a U2-ban?

Alfőmérnök 2009.03.20. 00:38:34

@ergé:
Mi a szar a U2-ban?
A zene.
Mi a jó benne?
Semmi.

józan' 2009.03.20. 02:31:19

Jó kis összefoglaló Ergé :) Bár már évek óta nem hallgatok hangszeres zenéket, két relatíve jó számukat emelném ki:

New Years Day

www.youtube.com/watch?v=O0IRY_eWuIw&fmt=18

És az általad is említett "giccses" időszakukból a Discothèque

www.youtube.com/watch?v=fDkn0mHGlyc&fmt=18

Bono, és az ezredforduló utáni imidzs viszont tényleg gáz.

afideszkapjabe 2009.03.20. 10:20:52

Azokkal értek egyet, akik azt mondják, hogy a 20.század végi judea-keresztény kultúrkör egyik legnagyobb csapatáról beszélünk.
A Zooropa, ZooTV pont azt a világot képviseli, amit azóta is keresek, de nem találom. Egyre jobban nem...
Szóval, ha nem jön ide a U2, hát megyünk Berlinbe...

marn 2009.03.20. 18:44:13


Ezek is Jók

Pride
www.youtube.com/watch?v=D7COntXhPcI

Until the End of the World
www.youtube.com/watch?v=WuwtA6fekVU

Love Is Blindness
www.youtube.com/watch?v=P8oy0nR1Nhw

amúgy nem rossz a cikk
süti beállítások módosítása