Gott sei Dank, ma már kezdünk kijönni a német kultúra érthetetlen lealacsonyításából. A többes szám kissé megtévesztő, hiszen nem a magunk kis köreire gondolok, hanem a magyar kulturális elit elsősorban franko- és anglofil szereplőire, akik bizonyos szintű lenézéssel nevettek ki mindent, ami a németséghez köthető. Emellett a hétköznapi életben, a tömegek szintjén is makacsul tartották magukat azok a béna közhelyek, hogy a németek a sör és virsli népe, akik hétvégi házuk köré kertitörpéket telepítenek és szeretnek ütemre menetelni, estébé. Kapcsolatban lehet ez a világháború után mindenki berögzült bűnös nép bélyegével, vagy bármi egyébbel, de tény: Németország ma már biztosan felnőtt régi kultúrnemzeti nagyságához.
Ez filmművészetükre is igaz, többek között. Évről évre remek német filmalkotásokat lehet látni a magyar mozikban vagy tévékben, és itt most nem az Autópályarendőrségre gondolok. Nemrég A mások élete kapcsán veséztük ki, hogy a németek milyen őszintén szembe tudnak nézni saját félmúltjukkal, és úgy tudnak morális kérdésekre tiszta választ adni, hogy eközben képesek maradnak az árnyalt ábrázolásra is, lásd például A bukás vagy az előbb említett Stasi-témájú történet megfilmesítését.
A Goethe Intézet március 4. és 14. között új német filmeket vetít budapesti és szegedi mozikban. A Goethe Intézet filmfesztiválja, a Szemrevaló az elmúlt évtizedben márkanévvé vált Magyarországon. Szoros együttműködésben a German Films-el idén nyolc új német filmet mutat be a legjobbak közül. A nyitófilm az Oscar díjas Caroline Link (Hontalanul Afrikában) családi drámája, a Tavaly télen. A fesztiválon többek között látható lesz még Veit Helmer és Christian Petzold egy-egy új filmje, egy dokumentumfilm Wim Wenders pályájának korai éveiről, és egy visszatekintés a német filmtörténetre. A zárófilm, A Baader Meinhof csoport egy újabb filmalkotás, mely a Rote Armee Fraktion (RAF) történetét dolgozza fel.
Kedvcsinálóul egy szubjektív válogatás az elmúlt évek legjobb német filmjeiből, amik közül többen is játszik Moritz Bleibtreu, és ez csak most esett le.
Lola rennt (A lé meg a Lola)
Das Experiment (A kísérlet)
Der Untergang (A bukás)
Goodbye Lenin
Das Leben der Anderen (A mások élete)