A lány, a mozi meg a kultúrkampf
2009. február 03. írta: robin masters

A lány, a mozi meg a kultúrkampf

 Ma este véget ér a 40. Magyar Filmszemle. A korábbi években összesen nem látogattam annyit, mint az idei egy hét alatt. Főként persze a szervezőlány miatt, akit első nap megláttam a dohányzóteraszon, aztán egész hétvégén sehol, de a tegnap esti filmen végre megint; másrészt viszont azért, mert az idei szemle jó volt. Kár, hogy máris vége van. S hogy úgy tűnik, sokan nem hallottak róla.

*

 Ami a pozitívumokat illeti (ezek a fontosabbak), a 2009-es program tele volt a legfrissebb, most huszonéves generáció alkotásaival, melyek ötletben és technikai megvalósításban egyaránt átlépik a példaképek árnyékait. A számomra műfajilag legérdekesebb kisjátékfilmeket hármas blokkokban vetítették. Közülük Horváth Lili Napszúrás című, egy intézeti leányanya nevelőnőjéhez fűződő kapcsolatát feldolgozó drámája azért érdemel említést, mert a főszereplő Törőcsik Franciska világszínvonalon, korát meghazudtoló finomsággal hozza mozgásba karakterét - úgy, hogy ez volt az első filmszerepe. (További érdekesség, hogy a nevelőnőt Péterffy Bori játsza.)


Péterffy Bori és Törőcsik Franciska a Napszúrásban

 M. Tóth László Mama című rövidfilmje elsősorban a technikai igényesség okán emlékezetes. Ez talán meglepő egy olyan storyboard esetében, melynek egyetlen eseménye, hogy a címszereplő Török-Illyés Orsolya egy nagyvárosi ház tetején teregeti a szennyest. Ahogy azonban a kifeszített kötél mentén halad, a háttérben lassan körbeér a világ, a városi zaj pedig egyenest meditatív ritmussá alakul. Az egyik kedvencem volt.

 A K1-es kisfilmblokkban találkoztam Madarász István Superdigital című etűdjével is. Az ingyenesen letölthető darabban - mely kamaszkori romlásaim szimbolikus helyszínén, a Mechwart ligeti szökőkútnál forog - egy szórakozott menedzser teszteli digitális kamerája fejlesztéseit, amikor feltűnik neki, hogy a „rewind” gombocskával a kisképernyő mellett a körülvevő időt is visszatekerheti. De mi történik, ha ezután a „delete” funkcióval is próbát akar tenni?


Szabó Simon és barátainak incidense a Papírrepülők forgatása közben

 Hogy a nagyfilmes programról se feledkezzünk meg, az idei év két nagy dobása Szabó Simon és Török Ferenc nevéhez fűződik. Előbbi kolléga (akit eddig épp Török filmjeiből ismerhettünk) ezúttal a kamera másik oldalára állt, hogy megkeseredett negyvenes rendezők helyett, ezúttal ő csináljon filmet amaifiatalokról, azaz saját generációjáról. Papírrepülők című alkotása hét budapesti történet párhuzamos feldolgozása, ahol percenként váltják egymást a jelenetek. A karakterek közt akad ihletdeficittel küzdő író, nagymamánál lakó underground DJ, cimbalomszállító fuvarospáros, konditermes csajozó nagykamaszok, leszbikus titkosszerelmesek. Backstage érdekesség, hogy a filmet az Oakley napszemüveg- és deszkásmárka által fejlesztett kamerával forgatták, aminek fejlesztését egy őrült mérnök kezdeményezésére vállalta be a cég, és nagyon bejött. A Papírrepülők képi világa tehát szép, s bár kultfilm talán nem lesz belőle, reális képet rajzol a mai tizen- és huszonévesek tipikus pesti létélményeiről.

Ónodi Eszter és Anger Zsolt a Koccanás c. filmben

 Annál inkább az lehet a Spíró György azonos című darabjából készült Koccanásból: a remek Moszkva Tér és a Szezon, majd a gyengébb Overnight után Török ismét kiváló produktumot tett le az asztalra. A Koccanásban kimerevített színésztestek nyújtanak képregény-élményt, miközben körülöttük dinamikusan mozog a kamera és nyüzsögnek a hangok. Ónodi Eszter, Gáspár Sándor, Anger Zsolt, Takátsy Péter és több más ismert színész nyújt csaknem tökéletes játékot az alig 70 perces, fekete-fehér filmben - úgy, hogy jelenetről jelentre mozdulatlanok, csak a homlokukba logó hajtincseket bolondítja a szél. Itt nem lehet gesztust, mimikát rontani. A Koccanás nem csak a rendezés és a színészi teljesítmény, de Garas Dani operatőri munkája és a technikai újítások miatt is meghatározó jelentőségű filmdarab -  még több, mint a színpadi eredeti. 

*

 Végül a rossz dolgokról. Aki képes volt idáig elolvasni egy kulturális témájú posztot, az van annyira tájékozott, hogy tudja majd, miről beszélek. A filmszemle legzavaróbb, legdohosabb, legszánalmasabb része ugyanis a közönség volt - idén is, mint ahogy mindig korábban. Mielőtt jobboldali barátaim jóhiszemmel félreértenék: nem azokkal van bajom, akik ott voltak. Igen, ők voltak ott. A tudjukkik liberálisok. Meg „legjobb esetben” olyanok, akiket nem mozgat a politika. Na és? Ők zárják ketrecbe magukat? Azokkal van bajom, akik nem voltak ott. Akik nem mennek el a Magyar Filmszemlére, se most, se soha, mert számukra ez nem az ismert kultúra része, hanem ismeretlen ópiumbarlang, amitől éppen ezért félnek, s ami nem magyar, hanem valami más.

 A filmszemlén persze nem kell mindenkinek ott lennie. Akit nem érdekelnek a filmek, akinek Hollywood vagy a hazai közönségfilm is épp elég kikapcsolódás. Aki nem ér rá, akinek épp kedve nincs. Nem róluk szól ez a történet. Hanem azokról, akik politikai okból maradnak távol, s zárják be a fülüket a magyar filmvilág elől. Akik túl komolyan veszik a kultúrkampfot, s benne saját magukat. Szerintem nincs reális Magyarország-kép a magyar filmesek, meg a dolgaik ismerete nélkül. Nyitott világkép, kortárs műveltség sincs nélkülük.

 Ezt a filmszemlés hetet nem csak azért szerettem, mert kétszer is láttam azt a lányt. Főképp persze ezért. De azért is, mert jó volt. Jövőre is lesz, ki lehet még próbálni.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr63919926

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Raymond 2009.02.03. 15:45:45

Nekem is tetszettek az idei filmek, mármint amiket láttam (Nerm vagyok a barátod és Intim fejlövés), de ezzel együtt nem vetném meg azokat, akik nem mentek el a szemlére: az utóbbi években annyira gyenge volt a felhozatal, hogy idén én is csak az ellenkező nem egyik sokra tartott példánya miatt vettem jegyeket. A szemle most jól sikerült, de jellemzően a befele forduló, másokat a soraiba nem engedő, magát indokolatlaniul nagyra tartó és műveit az adófizetők pénzéből finanszírozó magyar filmvilág magamutogatása szokott ez az esemény lenni, márpedig az nem annyira érdekes valami...

trewq 2009.02.03. 16:01:52

Hány lélegeztetőgépbe került a filmek állami támogatása?
Mennyi pénz gyűjtöttek az áramtolvaj cigánynak?

morpho 2009.02.03. 16:35:20

Az idén tényleg jobb volt a felhozatal,mint az elmúlt években.Évek óta nem járok filmszemlére,de most minenmindegy alapon elmentem és nagyon nem bántam meg.Egyébként nem hiszem,hogy a jobberek csak a Szarka koronát,meg a Bánk bánt nézik meg(azt például nem nézte meg senki),csak a filmszemlén nincs senkire kiírva a pártszimpátiája.(hála az égnek)

betyár (törölt) 2009.02.03. 16:44:14

@morpho:

"Szarka koronát,"- akkor ez most elírás vagy csak a szokásos fricska?

betyár (törölt) 2009.02.03. 18:45:02

@morpho:
megnyugodtam, mert viccnek szar lett volna:((

mizie 2009.02.03. 19:04:50

"reális képet rajzol a mai tizen- és huszonévesek tipikus pesti létélményeiről"

asszem te nem bp-en élsz. az a film egy vicc. béna sztorik, színpadias okoskodás és rángatódzó kamera. a szokásos
"szörnyű nehéz a mai fiatalok élete" sztori, ami már annyira unalmas hogy azt elmondani nem lehet.

a zene pedig; mindegy hogy mi történik épp a vásznon az
a dnb fixen zakatol. de legalább az ostoba fajtából.

szóval tényleg nagyon friss és üde film. megérte megcsinálni...

oázis · http://mindenamino.blog.hu/ 2009.02.03. 19:07:39

Valahogy csak rövidfilmeket sikerült látnom, na meg a Koccanást, ami tényleg bravúros volt...

ha valaki tud részletekezt a technikáról szóljon hozzá... (túl a kimerevített jeleneteken érdekelne, hogy mit csináltak a pislogásokkal, mert nem tudom elképzelni, hogy az ne lett volna.. mindig kivágtak egy pár kockát? )

Aztán ugye nyilvánvaló, hogy minden egyes álló jelenet külön volt beállítva: nagyon érdekelne, hogy hány "képregény" jelenet volt összesen.

És a harmadik meg egy különös trükk, amikor a kimerevített szereplők nem sétálnak, hanem úgymond úsznak a kocsi és többi szereplő között.... erre tud valaki valami érthető leírást adni?

Volt egy rövidfilm, aminek szabályosan bedőltem, végig azon variáltam, hogy most akkor a Lukáts Andor tényleg ott a helyszínen jelenti be (dokufikcióként) a saját lányának a tragikus hírt... egy idő után rájöttem, hogy a lány a Delta főszereplője... de akkor meg úgy variáltam, hogy ki tudja, lehet, hogy tényleg a lánya... még a vetítés után is kétségekkel mentem oda Lukáts Andorhoz, és kértem, hogy akkor tisztázzuk... (ja, a film egyébként Pápai Pici: Vallomás)

tetszett a Bodor Ádám novellájából készült Erdélyben játszódó történet is.... Can Togaj Ferenczi Gabi alkotása

külön kiemelném Aléna utazását Új Mészáros Károlytól...
nagyon érzékeny, délszláv történet golyók ütötte sebekkel a lakótelepi házfalakon. GRATULÁLOK!

Hát a nagyajátékfilmeket majd be kell pótoljam, a papírrepülőre a leírás alapján kiváncsi vagyok.

robin masters · http://robinmasters.blog.hu 2009.02.03. 19:12:17

oázis: semmit nem csináltak a pislogásokkal, benne maradtak a filmben:) én többet is elcsíptem.

fivedollarshake 2009.02.03. 19:12:50

én vizsgáztam, ezért nem mentem sehová. fel vagyok mentve. pedig még a politikához se konyítok.

oázis · http://mindenamino.blog.hu/ 2009.02.03. 19:24:26

elnézést! elírtam egy nevet, de nagyon! Helyesen:

Ujj Mészáros Károly

oázis · http://mindenamino.blog.hu/ 2009.02.03. 19:25:59

@robin masters:

úgy látszik én éppen pislogtam mikor ők pislogtam, mert egyetlen pislogást sem láttam, és csak icipici mozgásokat vettem észre... pl ujjmozgást, vagy arcrezdülést...néha, de pislogást nem...

robin masters · http://robinmasters.blog.hu 2009.02.03. 19:31:49

a rendőrpáros sokat pislogott pl.:)

eeepunk 2009.02.03. 19:33:08

@robin masters: Hosszú cikk egy csaj miatt :) Megismerted legalább?

Alfőmérnök 2009.02.03. 19:41:55

@oázis:
"nem sétálnak, hanem úgymond úsznak a kocsi és többi szereplő között.... erre tud valaki valami érthető leírást adni?"

Szerintem egyszerűen rátették őket a fahrtkocsira, és együtt mozogtak a kamerával.
Különben az volt a bravúros, ahogy egy beállításon belül megváltoztak a figurák. Én egy-két helyen elcsíptem egy-két árnyékot, ahol látszott, hogy "átmozognak".
Nekem még így 70 percen keresztül is azért kicsit sok volt. A Spiro szöveg szerintem nem elég erős, vagy legalábbis inkább színházba való.
De abból a szempontból mindenképpen példamutató, hogy egy jó ötletből és kevés pénzből (gondolom kevésből készült) is lehet jó filmet csinálni.
Egyébként minden szemlé van egy-két konziknak való film. Az idén pl. Zsigmond Dezső filmje(www.magyarfilmszemle.hu/Versenyfilmek/Jatekfilmek/Vadlany-Boszorkanykor-zsigmond-dezso-csango-gyimes-bun-trill-zsolt.html), bár állítólag nem lett túl jó. De tavaly pl. ott volt az Énekek éneke, szerintem nagyon szórakozató riportfilm, persze csak annak, aki szereti a népzenét.

Alfőmérnök 2009.02.03. 19:44:06

@robin masters:
Miért nem vagy akkor a díjkiosztón? Utána szokott lenni burcsujparti, ott lehet ismerkedni. Nekem tavaly sikerült belógnom, volt minden, csokiszökőkút, Kókajános és tsai.

Skrabski Fruzsina (lelkylola) · http://mandiner.blog.hu/ 2009.02.03. 19:59:42

Ki nyert? Mikor derül ki?

@oázis: tökre örülök, hogy tetszett Pápai Pici filmje. Szerintem is zseniális. Háromszor láttam. Egyszer már írtam Piciről:
reakcio.blog.hu/2008/09/05/szavazzunk_picire

akkor ő nyerte a filmminute közönségdíját

Alfőmérnök 2009.02.03. 20:02:51

Na akkor kiszivárogatatom az információt: a legjobb film Mátyássy Áron: Az utolsó napok c. filmje. Persze azt mondják, hogy nem is ez a legjobb.

oázis · http://mindenamino.blog.hu/ 2009.02.03. 20:06:17

A Napszúrást nem láttam, viszont amit itt olvastam róla, na és a képről nekem tudjátok ki ugrott be:

Oláh Ibolya...

véletlenül nem az ő életét filmesítették meg?

Alfőmérnök 2009.02.03. 20:06:33

A legjobb rendezés: Gárdos Péter Tréfa. (Kosztolányi-adaptáció, álltólag jó.)

robin masters · http://robinmasters.blog.hu 2009.02.03. 20:08:01

oázis: nem az ő sztorija (főleg a lány gyereke miatt, ami a filmben központi elem).

Alfőmérnök 2009.02.03. 20:17:23

Bonyolultnak tűnt a bejutás, este viszont lesz vmi 60as évek bulija, de onnan meg nem tudnék hazamenni. :(

oázis · http://mindenamino.blog.hu/ 2009.02.03. 20:45:39

@Alfőmérnök:

igen egyetértek.... ez elvileg szerintem egy 30 perces képregény film... gyakorlatilag viszont ötven perc volt, nekem szimplán sok..

voltak poénok, amelyek ismétlődtek.., vagy én úgy érzékeltem, hogy ismétlés, de egy feszes 30 perces anyag, pont jó lett volna..

Amúgy innen gratulálok a szerzőknek, szereplőknek,

azért ez a film fog még ütni-vágni külföldön is a feltalálmányaival.

borpancsoló 2009.02.03. 20:46:32

Jók ezek a filmszemlék, külön öröm, hogyha ilyen sikeresek.

Alfőmérnök 2009.02.03. 20:53:33

@oázis:
Megnéztem: a film 67 perces. De igen, ez kb. 30 percig lehet érdekes, ez a formai játék egy idő után megszokottá válik. Vagy több -jobb- poén kellett volna bele.
Szal én azért egy kicsit untam.
Egyébként a zene is kiváló volt.

smalladam 2009.02.03. 21:06:23

én akkor fogok elmenni filmszemlére, mikor a fődíjas alkotás egy olyan film lesz, ami arról szól, hogy a magyar állami filmvagyon szétlopásában egymásnak esnek a rendezőkből, minisztériumi államtitkárokból és haverjaikból álló fegyveres bandák, akik a róna utcai stúdiók romjai között vívják meg a végső harcukat, majd a túlélők kibékülnek és a legközelebbi filmszemlén könnyes szemmel átölelik egymást.

szamárfül/pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2009.02.03. 21:08:18

oázis, örülök, h idetévedtél a "riasztó' nickek ellenére (emléxel?) :)

oázis · http://mindenamino.blog.hu/ 2009.02.03. 21:09:30

@szamárfül:

nem, mi volt az... ird meg magánban... nyilvánosan nem akarok megijedni...

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2009.02.03. 21:24:23

@smalladam:
S mindezt tízmillió alatti állami támogatásból. :)

szamárfül/pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2009.02.03. 21:29:57

hát, az összes itt elmesélt filmert megnéztem volna...

smalladam 2009.02.03. 21:42:56

@TuRuL_2k2:

igen, de kurzusfilm lesz

andy vajna lesz a producer, bereményi géza can togay és kertész imre írják a forgatókönyvet

csányi sándor fogja benne csányi sándort játszani
fenyő iván pedig grünwalsky ferencet
szabó istván eljátszóját meg majd egy ÜGYNÖKSÉG castingolja
schwarzenegger fogja orbán viktort játszani
gyurcsányt john cleese
hiller istvánon még gondolkodnom kell

rendezőt még nemtom. tarantino jó lenne mondjuk.

szamárfül/pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2009.02.03. 21:59:11

Csujaimi mindenképp kell bele. felhúzott pólóban.

smalladam 2009.02.03. 22:05:09

ja megvan. hiller havert bajor imre fogja játszani.
@szamárfül: dobó kata is kell bele

smalladam 2009.02.03. 22:08:59

máskülönben nem lehetne megnézni az általános- és középiskolásokkal, hiába a kötelező szervezett mozilátogatás

dzsucseharcos · http://songun.blog.hu 2009.02.03. 22:47:13

Szerintem az államnak nem kellene támogatnia a filmgyártást :(

smalladam 2009.02.03. 22:56:11

@dzsucseharcos: szerintem de. az államnak kötelessége támogatni a kultúrát. csak nem mindegy hogy hogyan.

a haveroknak kiszervezzük-odaadjuk hogy osszák szét maguk-eladunk mindent szarérhugyér-annak adunk, akinek amúgy is van módszerek nem fankik.

Alfőmérnök 2009.02.03. 23:10:13

@dzsucseharcos:
Ezt kifejtenéd bővebben?
Mert szerintem ez kb. azt jelenti, hogy nincs szükség filmgyártásra. Ugyanis egy ilyen kis országban nagyon kevés olyan film van, ami kereskedelmi siker lehet, azaz, ami "visszahozza" az árát. A nagyobb közönséget vonzó filmek sajna eleve többe kerülnek, mint ami a forgalmazásból visszajöhet. Ez egy kicsit paradox helyzet.
Persze azért vannak kivételek. Pl. a Csinibaba visszahozta az árát, mert "fillérekből" (de ez is százmilliós nagyságrend) készült, és nagyon sokan látták. De előre kiszámítani ilyet szinte lehetelen.

mrbadger 2009.02.03. 23:54:31

Horváth Lili, Török Fer(i) király!

Én még megemlíteném az elsőfilmes Szajki Péter "Intim fejlövés" c. szintén low-budget moziját, aminek nézése közben nem telt el két perc anélkül, h ne fordultam volna le a röhögéstől a székről (a szervezőlány ölébe, hehe:)

Pásztor Tibor · http://pasztortibor.hu 2009.02.04. 01:40:10

A Tréfát láttam, hihetetlenül tökéletes technika (HD-re vették, de nem érezni, hogy ddigitális az alapanyag), profi operatőri, világosítói munka, remek színészek keverve az elmegy színészekkel, a rendezés koncepciózus és egyenletes színvonalú. Az egyetlen talán-bajom vele, hogy az eredmény kicsit steril, és semmi olyan nincs benne, amit nem láthattunk/olvashattunk volna korábban.

Abban a blokkban, amiben a Pápai Pici-film ment, az utána következő is nagyon jó volt, meg az Etetés is, bár az könnyedebb, de ez után a kettő után jól jött az.

szamárfül/pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2009.02.04. 09:49:08

@smalladam: én Csuját komlyan mondtam...
Kata legyen hostess
ok, felhúzott pólóban.

smalladam 2009.02.04. 10:10:07

@szamárfül: elhiszem, de amúgy én már kezdem kicsit unni, hogy minden második magyar film ezekre a roncsfilm óta futtatott változatosan káromkodó, nagyszájú alkesz lúzer anyámmal élek babettával járok típusú karakterekre épül

Szathmáry · www.mandiner.blog.hu 2009.02.04. 10:14:17

@smalladam:
Teljesen egyetértek. A magyar filmes társadalom rosszabb a mai magyar politikai elitnél. Ennél mutyisabb gárdát nem nagyon láttam még. Az államnak persze kötelessége támogatni a kultúrát, de nem így. Ma az MMK-n illetve az adókedvezmények révén az állam közel 10 milliárd Ft támogatást ad a filmes szakmának évente. (Összehasonlításként a megyei múzeumi hálózat kevesebb, mint 1 milliárdot kap.)
De még ezt a 10 milliárdot sem sajnálnám, de ennek még látszata sincs. Magyar film a rendszerváltoztatás óta nem ért el nagyobb külföldi sikert. Sőt a beharangozott "nagy" alkotások óriásikat pereceltek. (ld. Tar Béla: Londoni férfi, Koltay Sutyi: Sorstalanság stb.)

szamárfül/pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2009.02.04. 10:29:51

@smalladam: ok, Csuja Rómeót játsza majd.

vagy ő lesz Godot szülő a n y j a ... :P

robin masters · http://robinmasters.blog.hu 2009.02.04. 10:38:39

Szathmáry: egyetértek a kritikáddal, ha disztingválunk és képesek vagyunk meglátni a különbséget régi és új generációk között. A mai 30-as és 20-as filmesek között találhatsz olyan egyéniségeket, akik megérdemlik a támogatást és élnek a lehetőséggel, amit az államtól kapnak. A posztban említett figurák ilyenek.

Szathmáry · www.mandiner.blog.hu 2009.02.04. 11:31:48

@robin masters:
Persze a legendás Simó osztály: Pálfi György, Török Ferenc, Hajdú Szabolcs stb. Szinte az összes nagyjátékfilmjüket láttam. Nem érzem az átütő erőt. És külföldön sem érzik. Míg lengyel, román stb kelet-európai filmek sorra nyerik a filmfesztiválokat, addig a magyarok labdába sem rúgnak.

robin masters · http://robinmasters.blog.hu 2009.02.04. 13:16:06

Ne legyünk má ennyire fesztiválalapú ítélkezők. Nem leszarom, hogy nyernek-e külföldi fesztivált? A Moszkva tér nekem fontos, nem Tarantinonak.

smalladam 2009.02.04. 13:27:32

@Szathmáry: na igen. ha én írnám az új filmtörvényt, külön paragrafust szánnék arra, hogy Tarr Béla maximum 10 forintot kaphasson, azt is két darab, 2004 előtt nyomott 5 forintosban.

osborne 2009.02.04. 13:31:53

RATM poló a győztesen, nekem ennyi elég is a filmszemléből azthiszem.

Skrabski Fruzsina (lelkylola) · http://mandiner.blog.hu/ 2009.02.04. 14:05:45

A Nexus is nyert, pedig annyira gagyi film volt, hogy azon is röhögcséltünk, hogy kerülhetett a versenyfilmek közé.
A hálózatokról szólt, úgy hogy beszélgettek 10 magyar hálózatkutatóval. Semmi újdonság nem volt benne, a tudományos tartalma pedig 2 perc alatt összegyűjthető az internetről. Ráadásul vágóképnek beraktak mindenféle internetről összegyűjtött rossz minőségű képeket. Ha ez a nyertes film, akkor Kínai Kálmán és Trágár Tóni nemzetközi első helyezett kellene legyen az itt összedobált filmetüdjeivel. (Bár KK TT tényleg megérdemelné.)

Szathmáry · www.mandiner.blog.hu 2009.02.04. 14:07:04

@robin masters:
A Moszkva tér nekem is sokat jelent, nem filmművészetileg, hanem érzelmileg. Én is akkor és ott voltam gimis. (Török Feri asszem Petőfis volt, én Móriczos, és én két évvel későbbi korosztály vagyok mint ő, de velünk is ugyanezek a sztorik estek meg. Szóval a Moszkva tér (hüphüphüp) az én fiatalságomat (hüphüphüp) dolgozza fel (brühühühűűűű).
Persze én is leszarom a fesztiváldíjakat, de nem a mocskos nyugatot kell okolni amiatt, hogy ezek a kiváló feltörekvő alkotók nem kapják meg a kellő elismerést. Nem. Ezekből az alkotásokból hiányzik a "hűha" érzés. És szerintem azért, mert nincs mondanivaló. A nihilt meg nem lehet sokáig ragozni.

dzsucseharcos · http://songun.blog.hu 2009.02.04. 14:29:56

@Alfőmérnök:

>ez kb. azt jelenti, hogy nincs szükség filmgyártásra.

Egy keveset gyárthatnak hobbyból, vagy üzletileg, de hogy állami pénzből? a film egy olyan műfaj, amely irtózatos összegekbe kerül ahhoz képest, hogy milyen keveseknek nyújt mennyire rövid ideig milyen gyenge színvonalon szórakozást. És ez a magyar filmekre púpozottan igaz. Őszintén: mikor készült utoljára Mo.-n jó film? (mármint _jó_ film, nem jobb a tavalyiaknál, vagy jó ilyen-olyan-amolyan egzotikus értelemben.)

>A nagyobb közönséget vonzó filmek sajna eleve többe kerülnek, mint ami a forgalmazásból visszajöhet. Ez egy kicsit paradox helyzet. Persze azért vannak kivételek. Pl. a Csinibaba visszahozta az árát, mert "fillérekből" (de ez is százmilliós nagyságrend) készült, és nagyon sokan látták. De előre kiszámítani ilyet szinte lehetelen.

Minden üzlet kiszámíthatatlan, a filmüzletnek ez nem sajátossága. A kommerszfilm-gyártás mehetne üzleti alapon, a művészfilmgyártás pedig hobbyként.

dzsucseharcos · http://songun.blog.hu 2009.02.04. 14:33:30

@smalladam: Támogatni államilag a kultúrát? Nem vagyok benne biztos, hogy kell, de biztos nem védhetetlen álláspont.

De épp a filmeket? Az államnak szerintem, ha már támogatja a kultúrát, hatékonyan kell támogatnia. A filmgyártás az a terület, ahol a ráfordítások óriásiak nulla eredmény mellett. Más területeken legalább a csekély eredményhez a filmiparéinál kisebb költségek társulnak.

smalladam 2009.02.04. 17:37:27

@dzsucseharcos: miután a kultúra az állam önreprezentációjának szerves része, azon felül nem elhanyagolható átfedésben van stratégiai ágazatokkal, mint az oktatás meg az idegenforgalom (na jó, magyarországon nyilván ezek nem igazak, de most ettől tekintsünk el), és a kultúra jelentős részben fizikailag létező közvagyon, éppen ezért még szép hogy az államnak támogatnia kell a kultúrát.

mrbadger 2009.02.12. 17:49:58

Koccanás (film a kis magyar vadkapitalizmusró:) ma este, 21:30-kor a Bem moziban. Közben, utána beszélgetés a szerzőkkel:

port.hu/koccanas/pls/fi/films.film_page?i_where=2&i_film_id=100026&i_city_id=3372&i_county_id=1

mrbadger 2009.02.23. 11:49:31

Érthető, befogadható, nagyon magyar filmeket szeretne forgatni a filmszemle-fődíjas Utolsó Idők rendezője:

www.zoom.hu/kultura/nem-baj-ha-nincs-sok-nezo-40294.html
süti beállítások módosítása