Tízmilliók metró-kiállításra - Ilyen ország pedig nincs CXXXV.
2008. november 24. írta: TuRuL_2k2

Tízmilliók metró-kiállításra - Ilyen ország pedig nincs CXXXV.

 Az európai uniós támogatáshoz kötődő többletfeladatai miatt 80 millió forinttal megnövelnék a 4-es metró építésének kommunikációjával foglalkozó PR cég megbízási keretösszegét, szól a hír.

 A Demszky Gábor kampányait bonyolító Sawyer-Miller Group kapott megbízást a 4-es metró kommunikációs feladataira 2005 szeptembere és 2010 decembere között, 214 millió forintos díjazásért. Most azért akarják ezt további 80 millióval növelni, mert az uniós támogatásból történő finanszírozás többletköltségeket okoz: amikor a Sawyer-Miller Grouppal szerződést kötöttek, még szó sem volt EU-pénzekről, a kormány és a főváros állta volna Demszky Gábor álmának beteljesedését.

 A 80 millió egy részéből tájékoztató kiadványokat juttattak el uniós tisztviselőkhöz (8 millió Ft), illetve szakmai rendezvényekkel lobbiztak a sikeres pályázatért (további 9 millió Ft) - a kiadványok és az események közelebbi ismerete nélkül nehéz lenne megmondani, hogy vastagon fogott-e a SMG ceruzája, így ezeket hagyjuk is.

 Viszont 48 milliós keretet szánnak egy brüsszeli vándorkiállításra, amiből 22 milliót már el is költöttek (Ikvai-Szabó Imre és Hagyó Miklós megnyugtatnak mindenkit, hogy a keret többi része sem vész kárba). De mi értelme egy 4-es metró-kiállításnak Brüsszelben? Az eurokrata megáll az Európai Parlament vagy az Európai Bizottság irodaháza előtt, hogy budapesti látványterveket nézegessen? Így nyugodtabb szívvel áll majd a közel másfélmilliárd eurós uniós támogatási igény mellé? Kevésbé fogja zavarni, hogy jó eséllyel sosem térül meg az 500 milliárd forintos beruházás? A célzott információs kiadványoknak lehet értelme, a kiállításnak viszont nem sok. Különösen, ha a Városháza Parkban néhány hétig látható, vérszegény anyaggal turnézik a SMG Brüsszelben.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr34784059

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hiba 2008.11.24. 09:18:57

Ha jól tudom, akkor a metró projekt jelentős részben EU pénzből megy, vagyis a brüsszeli döntéshozók egy alaposan kidolgozott pályázati anyag alapján kellett hogy döntsenek annak támogatásáról. Minek ahhoz még 8 milliómyi szóróanyag, meg vándorkiállítás, hogy még jobban meggyőzzük ezeket a döntéshozókat.
Azért az szép lesz mikor a közalkalmazottak bérét minden fronton visszaveszik, ők meg látják, hogy a főnökeik mennyit nyúlnak le a "tanácsadó" cégeken keresztül. De lehet, hogy GYF majd összevonja a szemöldökét és szól, hogy mégse illik 200 db flyer-ért 8 millát számlázni.

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2008.11.24. 09:28:44

hiba:
Még nem döntött az EU a metró-pályázatról. Úgy épül a nagyszerű beruházás, hogy tisztázatlan a finanszírozása..

Bummer 2008.11.24. 10:28:27

Az SZDSZ klientúrája a kis színes dolgok (kiállítás, dekorációk, arculat) gyártásában érdekelt - ld. minden évben metrófelújítás.
A nagy szürke dolgok (beton) építésében az MSZP érdekelt (ld. autópályák - ha már a nagymarosi vízlépcső nem megy).

Pallos Levente · http://www.pallos.tk 2008.11.24. 10:31:43

Az egyik értelme nyilván a pénz kilopása. A másik meg esetleg hogy ebből a pénzből fizessék a kurvákat az EU képviselőknek, hogy azok megszavazzák a támogatást.

dobray · http://mandiner.blog.hu/ 2008.11.24. 11:40:49

tegyük hozzá ezt:

www.hetivalasz.hu/cikk/0808/amirol_a_metropolitikusok_nem_beszelnek

"Ez a metróvonal egy negyven évvel ezelőtt kidolgozott koncepció változatlan formába öntése. Pedig azóta sok minden megváltozott, olyannyira, hogy még röviden sem foglalhatom össze. Elég az hozzá, hogy ez a vonalvezetés - ma már - teljesen fölösleges. (...) Budapesten csak ott nem lesz metró, ahol kellene: Gazdagrét, Dél-Pest, Kőbánya. Ahol nemcsak a közlekedés rossz, hanem a beruházások is értéküket veszítik. (...)

Ha összevetjük a költségeket és az eredményeket, egy kilométer alagutas metróvonal árából - ugyanolyan szállítási kapacitásra átszámolva - 15 kilométernyi villamosvonalat lehet építeni. Elvileg persze igaz, hogy a metró gyorsabb. Már amelyik. Mert például a szóban forgó 4-es metró a Keleti és a Kelenföldi pályaudvar között a gyors 7-es busznál öt perccel teszi majd meg hamarabb az utat - ez kerül nekünk 500 milliárd forintba. Bel-Buda és Pest között viszont még ez sem így van. Az átszállási kényszer, a sűrű metrómegállók, a mozgólépcsőzések miatt három-öt perccel nőni fog a közlekedési idő. De lesznek más bajaink is. Mivelhogy ilyen körülmények között senki sem választaná a metrót, elsorvasztják a déli hidakon a villamosforgalmat, hogy a metró használatára kényszerítsék az utasokat. Ez már jelenleg is érvényesül. (...)

A körúti 6-os villamosok például azért nem járhatnak körbe a városban - amit néhány tízmillió forintból meg lehetne oldani -, mert akkor senki sem használná a nevezett metrót. (...)

Eközben nem lesz pénz arra, hogy kihasználjuk a főváros legnagyobb közlekedési adottságát. Az ide vezető vasútvonalak hossza - csak a főváros területén belül - 170 kilométer, és ha ezeket beállítanák egy egységes közlekedési rendszerbe, akkor ugrásszerűen megjavulna Óbuda, Újpest, Rákospalota, Rákosszentmihály, Rákoskeresztúr, Kőbánya, Pestszentlőrinc, Soroksár, Pestszenterzsébet, Budafok, Budatétény, Nagytétény közlekedése, sőt a budapesti agglomeráció nyolcvan-száz településéé is. Az egész nem kerülne feleannyiba se, mint a 4-es metró. (...)" stbstbstb

W Joe 2008.11.24. 11:41:28

Szerintem hasznos. Az egész világnak megmutathatják, hogyan nem szabad metrót építeni. Demszkyék az egész világot szeretnék jobbá tenni :-D

kLa · http://majmok.blog.hu 2008.11.24. 11:57:03

Ha jól tudom (s remélem) csak szeretnék, hogy a félezer milliárdos metró mind uniós pénzből menjen. Ez azonban kimerítené azt a keretet, amit a híres 8000 milliárdból infrastrukturális fejlesztésekre kapnánk. Kurvaország kurva fővárosa minden pénzt elnyel ami az egész országnak járna.

(megjegyzem a combino-projekt a villamosonkénti egymilliárdos összegéből, ami légkondi nélkül 40 milliárd - amibe még nem is számoltam bele a projekt egész költségét, ami ennek majdnem kétszerese - kb 500 darab alacsonypadlós, modern, környezetkímélő buszt lehetett volna venni, akár iszonyatos, darabonkénti 80 milliós áron. Ezzel több vidéki nagyváros komplett tömegközlekedését meg lehetett volna újítani közel 100%-osan.)

Cigiző · http://cigi.blog.hu/ 2008.11.24. 11:59:17

(Ikvai-Szabó Imre és Hagyó Miklós megnyugTatnak mindenkit, hogy a keret többi része sem vész kárba)
Ez engem is megnyugtatott!

denever · http://graveyard.blog.hu/ 2008.11.24. 12:06:01

Turul,

"Még nem döntött az EU a metró-pályázatról. Úgy épül a nagyszerű beruházás, hogy tisztázatlan a finanszírozása.."

szerinted melyik nagyprojekt EUs önrésze miatt adják el a főgázt?

is 2008.11.24. 12:13:28

csak a meg nem térüléshez van egy gondolatom: egyetlen köztéri szobor nem térül meg; egyetlen fedett buszmegálló sem térül meg (semmit sem takarít meg, csak a költség van vele); egyetlen csbogó sem térül meg; egyetlen díszkivilágítás sem térül meg, és még napestig lehet sorolni. az emberek nem csak arra költenek, ami megtérül. ha csak arra költenének, akkor a Mercedes egyetlen autót sem adna el, mert ugyan hol térül meg az a plusz 10-15 millió kiadás?

a nagyvárosok is így vannak, Londoban óriáskerék van, Bilbaoban modern képzőművészeti múzeum. és a metro is ilyen: lehet, hogy praktikusan 35 db villamossal kiváltható; de a metro komfortja jóval nagyobb, nem véletlenül rakták le a kisföldalattit is a föld alá, pedig sose térült meg egy felszíni villamoshoz képest. ha Te ezzel a megtérüléssel jössz, akkor a kisföldalattit is felszíni villamosnak akarod látni, akkor nem akarsz ekkora parlamentet (épületet), mert csak a költség van vele (romboljuk már le, legyen egy jó kis beton kocka, praktikusan sokkal olcsóbb) stb. stb.

"ott nem lesz metró, ahol kellene: Gazdagrét, Dél-Pest, Kőbánya." - a Kőbánya-Kispesti metró az hol megy? Rákoscsabán? a 4-es metro nem éri el Gazdagrétet, de talán közelebb van, mint az eddigiek, nem? háromból egy marad, ami igaz, de tudjuk, hogy van 5-ös metro is, tehát ott is hangosan püföli a cikk a nyitott kapukat. remélem a cikk többi része nem ily gyengus.

dobray · http://mandiner.blog.hu/ 2008.11.24. 12:19:04

a szobrok nem azért épülnek hogy megtérüljenek, és olcsóbbak is kicsit. A metrót lenne lehetőség sokkal olcsóbban megépíteni - sőt, egyáltalán, törölni is lehetne, mivel így teljességgel felesleges.

Amúgy nem én jövök vele, hanem egy sokdíjas urbanista. Link, idézőjel.

denever · http://graveyard.blog.hu/ 2008.11.24. 12:22:10

is, ne terelj.

500 milliárd. nem a metro gondolata rossz, hanem az ár, amiért létrehozzák. és amit létrehoznak.

a villamos pedig tökéletes alteregója a 4es metrónak, mert kb akkora a megállók sűrűsége, mint egy villamosnak. azért szokták párosítani a lassúvillamost metróval, hogy ne kelljen a föld alatt minden fánál megállni mert mind infrastruktúra mind üzemeltetés oldalról sokba kerül.

bpesten pont az hiányzik, hogy az aglomerációból nem lehet értelmes módon bejutni. lám a zsenik pont a p+r parkolót spórolják le a "majdnem aglomerációnak" számító kelenföldi végállomásról.

a négyes metro ellenzése nem politikai kommunikáció, hanem kőkemény számításon és modellen alapuló racionális felháborodás.

egyébként pesten is van moma, de müpának hívják. de nem félmilliárdba került, és nem is mondták róla, hogy meg fog térülni.

a 4esről pedig még mindig ezt állítják.

dobray · http://mandiner.blog.hu/ 2008.11.24. 12:22:12

Nézd már meg a nyomvonalat, nevetséges, sehvoa nem megy ki a külvárosokba. A belvárosban kanyarok, egy-két villamosmegállónyira a kettes vonalatól.

De szerintem értelme lenne kivinni Ferihegyre is. Vicces, hogy a belvárosig legalább egyszer át kell szállnod onnan bejövet, éjjel meg nincs más választásod, mint a taxi.

A fő kérdés nem a megtérülés, hanem a szükségesség és a városba való illeszkedés. Egy múzeum is lehet rosszul megéptve meg jól, esetleg feleslegesen drágán.

Ezek állnak a négyes metróra is.

Nyáry Krisztián 2008.11.24. 12:27:03

A cél, hogy a brüsszeli döntéshozók a támogatásról szóló szakmai pályázat pénzügyi és műszaki dokumentációja mellett pontos kiegészítő információkkal is rendelkezzenek a magyar főváros fejlesztési terveiről, közlekedési koncepciójáról és az egyes projektekről. A többnyelvű kiadványok, a brüsszeli és budapesti kiállítások, illetve a különböző szakmai konferenciák költségigénye 80 millió forint, amelyet belső átcsoportosítással biztosít a DBR, így többletköltséget a döntés nem jelent.

A DBR 2005 óta negyedévente átlagosan valamivel több, mint 10 millió forintot fordított a 4-es metró beruházással összefüggő tájékoztatási feladatokra. Eddig mintegy 183 millió forint került kifizetésre a 214 millió forintos keretösszegből. Egyebek mellett ebből a keretből fedezte az Igazgatóság az építkezéssel, forgalomkorlátozással kapcsolatos lakossági tájékoztatás, az információs pavilonok, projekttáblák, nyílt napok, sajtóhirdetések, sajtóbejárások, a weboldal aktualizálás, a különböző szakmai konferenciák és a beruházással összefüggő lakossági megkeresések kezelésének költségeit. A külföldi példák azt mutatják, hogy hasonló külföldi beruházások esetében a projekt egy-másfél százalékát költik tájékoztatásra, a 4-es metró esetében ez 0,06%.

Az európai uniós tájékoztatás első lépéseként idén novemberben az Európai Parlamentben és a Brüsszeli Magyar Kulturális Intézetében interaktív kiállításon mutatták be Budapest közlekedés-fejlesztési terveit, új stratégiai elképzeléseit, köztük elsősorban a 4-es metró projektet.

dobray · http://mandiner.blog.hu/ 2008.11.24. 12:40:04

Ettől még a négyes metró teljességgel felesleges. (Szövegben igazgatóság ki i, nem nagy.)

dobray · http://mandiner.blog.hu/ 2008.11.24. 12:40:36

Pontosítok, ezen a nyomvonalon felesleges.

degreen 2008.11.24. 12:46:59

Demszky a felesleges, meg Hagyó...

kacsa! 2008.11.24. 12:50:33

A négyes metró emléket állít hős vezéreink debilségének & a korrupciónak.

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2008.11.24. 12:59:48

A Reakció év eleji nagyriportja a négyes metróról - azóta nem sokkal ment előrébb a finanszírozás kérdése...

reakcio.hu/content/kozelet_20080110_ketes_metro

sorokinV 2008.11.24. 13:07:10

Nyáry Krisztián!

Egy nagyobb halmaznak a részhalmaza is nagyobb.
Ha annyiba lenne a 4-es metró, amennyibe kerül és nem szórnák (és lopnák) ez elvtársak a pénzt, mint a konfettit, akkor nálunk is másfél százalék menne kommunikációra.
Mellesleg az általad leírt számok a kreatív könyvelés iskolapéldái!

Ellenben minden kommunikációs fogás ellenére egy felesleges, elhibázott beruházás marad a 4-es metró és kurvára remélem, hogy egyszer eljön az az idő, mikor a sitten magyarázhatjátok egymásnak a bizonyítványt, hogyan is sikerült Budapest közlekedésének (jó - elég lenne a szinten tartás is - ne legyünk mohók) fejlesztése helyett egy értelmetlen faszsságra költeni elmúlt 10 év és a következő 50 év összes forrását!


Üdv innen Dél-Pestről, ahonnan majd' másfél óra a belváros!

is 2008.11.24. 13:10:39

"a négyes metro ellenzése nem politikai kommunikáció, hanem kőkemény számításon és modellen alapuló racionális felháborodás."

hát pont ezt mondtam, de valahogy nem figyeltél. pont, hogy a metronak politikai ügynek kell lennie, és nem gazdasági racionalitásnak, mint a köztéri szobrok, meg a londoni óriáskerék. az 500 milliárd az a 300-ból lett, összmagyar elkúrással, amiben (csak illusztrációként) 1,5 év egyetlen Thököly úti társasház pereskedése, 49 engedélyező hatóság (Madridban csak 1), és még ki tudja milyen bürokrácia van benne. ez bizony rendszerszintű probléma, de nem politikai rendszer, hanem a magyar társadalmi rendszer (bürokrácia) problémája. ha a bürokratikus rendszeren, amit mi tízmillióan játszunk, vagy felháborodva, az rendben. támogasd az egyszintű Budapest törvényt, támogasd a deregulációt, rögtön olcsóbb lesz minden. de nehogy azt hidd, hogy a villamos olcsóbb lenne. most, elméleti tankönyvben igen. ténylegesen, magyar bürokráciával az is jóval drágább lenne, és máris nem lennének ilyen aránytalanságok. legalábbis valahogyan sikerült azt is konkrétan kihozni, hogy az 1-es a Lágymányosi hídon át, pedig az aljzat már lent van, 300 millió. az autópáya is nálunk a legdrágább, miért a metró legyen olcsó?

a nyomvonalhoz úgy általában nem értek, de az nem tűnik hülyeségnek, hogy nagyobb közlekedési csomópontokhoz teszik, ahová a buszok, villamosok "felhordják" az utasokat. biztos lehetne egy eldugott utca közepén is a metromegálló, csak ha nincs ott legalább 5 buszmegálló is, akkor ott se fel, se le. és ha mondjuk most nem a 4-es, hanem az 5-ös metrot építenénk, akkor legalább ugyanilyan felháborodás lenne, hogy miért nem dél-budának lesz metrója, mikor Gazdagrét stb, meg a Bosnyák térnek, mikor egész Rákos.

a metrót egyébként nem úgy kell használni, hogy egy vonal merre megy. Párizsban, Londonban sem úgy használják. ha van elég megálló, akkor beszállsz bárhol, és kiszállsz bárhol. ha kell, átszállsz. egyetlen vonal soha, sehova nem visz el, nem is ez a feladata. metrohálózat kell, amelynek van minden csomóponton állomása, és egyszercsak a mennyiség átcsap minőségbe, nem egy vonalra szállsz fel, hanem A-ból B-be metrózol, az átszállás nem számít. ha lesz még 5-ös metro is, akkor a belvárosban ez tökéletesen megvalósul.

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2008.11.24. 13:19:08

is:
"hát pont ezt mondtam, de valahogy nem figyeltél. pont, hogy a metronak politikai ügynek kell lennie, és nem gazdasági racionalitásnak, mint a köztéri szobrok, meg a londoni óriáskerék."

Szerinted a metró tényleg ugyanaz a kategória, mint egy köztéri szobor vagy egy turisztikai attrakció? :D
Szerintem a metró egy közlekedési eszköz. Ha máshogy (pl. villamossal, elővárosi vasúttal) olcsóbban és több ember közlekedésén lehet javítani, akkor semmi nem szól a metró mellett, még az sem, ha ez a főpolgármester politikai életműve. :]

Droopy79 2008.11.24. 13:35:01

A Sawyer-Miller díjazásában benne van az itteni IS néven hozzászóló úr tiszteletdíja is?

ÁrPi 2008.11.24. 14:36:33

Droopy79 2008.11.24. 13:35:01

"" A Sawyer-Miller díjazásában benne van az itteni IS néven hozzászóló úr tiszteletdíja is? ""

Nem egy fizetett M4-propagandista hanem társadalomtudós:

Imigyegy szólt:
"az 500 milliárd az a 300-ból lett, összmagyar elkúrással,"

"ez bizony rendszerszintű probléma, de nem politikai rendszer, hanem a magyar társadalmi rendszer (bürokrácia) problémája."

Hüjjék. Hüjje bürokrata összmagyarok!

amondó (törölt) 2008.11.24. 19:21:33

" is 2008.11.24. 12:13:28
csak a meg nem térüléshez van egy gondolatom: egyetlen köztéri szobor nem térül meg; egyetlen fedett buszmegálló sem térül meg (semmit sem takarít meg, csak a költség van vele);:"


Nem igaz, a buszmegálló megtérül: ha több embernek jelent alternatívát a buszos közlekedés, az forintosítható hasznot jelent. A metró forintosított haszna az az 5 perc, amit néhány ember megspórol vele (idő×utasok száma×átlagbér): tehát nagyon kevés. Bár nem értesz hozzá (én sem), megvan a nemzetközileg elismert módja annak, hogy a tömegközlekedés fejlesztésének a megtérülését kiszámolják. Ki is számolták a négyes metróra: nem véletlen, hogy az eredmény nem nyilvános. Valószínűleg óriási veszteség az egész.

jozicsenko 2008.11.24. 19:52:34

most miért szidjátok?

a négyes metró tudjuk jók, Orbán Vektor miatt nincs kész

az a jó, hogy ha 2010-re átadják,utána Demszky 20 évig riogathat majd azzal, hogy Orbán Vektor miatt nincs 5ös metró :-))

Francois Pignon 2008.11.24. 20:05:54

Azért nagyon ne éld bele magad a 2010-es négyesmetróba sem.

Zonguldak 2008.11.24. 22:03:56

A megtérülésről (is) szól ez az írás:
index.hu/politika/belfold/budapest/0113m444/
Hosszú, de közérthető.

murcicomp 2008.11.25. 14:45:44

Metro építés mindenhol a világon megtérülés alapú, viszonylag egyszerű az eldöntése, hogy kell-e vagy sem, meg kell saccolni hogy mennyien utaznának vele. A pontos adatokra nem emlékszem de a nagyságrend nagyjából jó tehát 1000fő/óra alatt az autóbusz ajánlott felette a villamos és 10000fő/óra felett metró. Londonban és Párizsban viszont azért van olyan sűrűn megálló mert hiányzik a villamos! (egyébként Párizsban kezdik újraépíteni a villamos hálozatot).
süti beállítások módosítása