Az izlandi válság és Gas Man
2008. október 16. írta: TuRuL_2k2

Az izlandi válság és Gas Man

 Rebesgetik (és persze cáfolják), hogy Izland után hazánk lehet a következő ország, aki kiemelten megszívja a nemzetközi pénzügyi válságot. A remélhetőleg túlzó aggodalom ellenére érdemes egy gyors pillantást vetnünk arra, hogy járt a kis szigetország, és hogyan érinti ez polgárainak mindennapjait.

 Az elmúlt néhány évben az OECD-országok közül Izlandon nőtt messze a leggyorsabban a fogyasztás, ami a legmagasabb külkereskedelmi mérleghiánnyal és gyakorlatilag nulla nemzeti megtakarítással járt együtt. A jegybank magas alapkamattal igyekezett csökkenteni a gazdaság túlfűtöttségét, a bankok így jóval olcsóbban jutottak kölcsönhöz jenben, dollárban vagy éppen euróban. Az ország nagyon kiszolgáltatottá vált a külföldi forrásoknak, a külső adósság az éves GDP 300%-ára rúg.

 A rohamosan növekvő kockázatok miatt idén februárban a Fitch az izlandi államadósság kilátását negatívra rontotta. A külföldi hitelezők jelentősen szigorítottak izlandi kihelyezési gyakorlatukon, az izlandi korona árfolyama esni kezdett, az izlandi gazdaságnak egyre komolyabb likviditási gondjai támadtak. A kibontakozó nemzetközi hitelválság (pont a nagy külföldi függés miatt) különösen érzékenyen érintette Izlandot, az ország három legnagyobb kereskedelmi bankját államosítani kellett.

 A pénzügyi válságot az izlandi átlagemberek is megérzik. A drámaibb beszámolók szerint az emberek megrohanták az üzleteket, hiszen a korona-piac befagyása miatt hamarosan nem tudnak importálni a kereskedők. Az izlandiak csak érvényes, Európába szóló hajó- vagy repülőjegy felmutatásával vehetnek eurót, a cégeknek pedig igazolniuk kell, hogy alapvető külföldi beszerzéseikhez van szükségük az európai közös pénzre: azon élelmiszert, gyógyszert vagy üzemanyagot vesznek. Egy Izlandon tartózkodó, magyar blogger szerint kevésbé drámai a helyzet: nincs áruhiány és pánikroham a boltokban, de az emberek érezhetően feszültek, nagy a bizonytalanság és a banki elbocsátások is régen látott munkanélküliséghez vezethetnek. 

 Tavasszal egy kis visszafogott, északias zavargásra is sor került. Kamionsofőrök tüntettek a magas üzemanyagárak ellen, a demonstráció az itthonról jól ismert tojásdobálássá és plexipajzsos-könnygázas rendőri fellépéssé fajult (a kis piros könnygáz-palackok inkább mulatságosak, mint ijesztőek):

 A békés jellegüket elvesztő tüntetőkkel szemben elsősorban verbális elrettentéssel és csak másodsorban könnygázzal fellépő egyik rendőr, alias Gas Man az izlandi online folklór sztárja lett:

 Gáz, gáz, gáz ordítása ihlette például a következő klipet: 

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr64714544

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

siqlum 2008.10.16. 09:07:28

Hehehe ismertem egy izlandi rendőrt, aki erasmusos volt Debrecenben. Egy kocsmában dumáltunk, ő angolul és izlandiul tudott, én németül és magyarul. A borsodi sokat segített a dolgon:)

rolika 2008.10.16. 09:44:07

engem ez még nem nyugtatott meg.
ha sz.r van a palacsintában, egy ilyen kis ország, mint mi, nagyon gyorsan szigetté változhat

IS 2008.10.16. 10:02:18

bizony, Izlandra figyelni kell, bár a mi paramétereink fényévekre vannak tőle. az okokról, évekre visszamenőleg én részletesebben is írtam, magyar vonatkozásban: torzskocsma.blog.hu/2008/10/16/a_magyar_valsag

Loge · http://bloge.blog.hu/ 2008.10.16. 10:04:58

Meglehetősen információszegényre sikeredett ez a poszt. Arról nem is szólva, hogy ez most hogyan is érint minket?
(vegyek 10 zsák krumplit, vagy ne?)

autosave 2008.10.16. 10:15:41

Loge: ne vegyél! :)

budai zöld 2008.10.16. 10:30:17

Loge: vegyél, de ne svejcifranos hitelböl.
Amúgy meg tökehalcsipszet kell venni, birkafejet, meg rohadtcápahúst. Nem romlik meg, csak érik, és most nagyon olcsó, mert izlandi.
A cikk meg egy kedves kis színes, bár én szívesen olvastam volna valami informatívabbat.

tevevanegypupu 2008.10.16. 10:34:27

www.nol.hu/cikk/510756/

Bocs ha mar valaki bekuldte, Bauer ujabb cikke. A kormanynak uj eselye keletkezett szerinte. Csessze meg (bocs) ez mar hanyadik uj eselye a kormanynak szerinte??Es hany eselyt kell adni egy kormanynak? Szerinte?

borsikm 2008.10.16. 10:38:16

Gaaaaaaaas! Gaaaaaaas! Gaaaaaas! :DDDDDDDDDDDDD
Frenetikus. Bárcsak itthon is ilyen viccesek lennének :)

tevevanegypupu 2008.10.16. 10:41:00

Cukor, zsir, liszt, krumpli, petroleum, gyertya, gyufa, so, lazcsillapito, fajdalomcsillapito, penicilin,palackozott viz, tejpor, nescafe, konzervek, a Nemzeti Csucs anyaga..asszem nem hagytam ki semmit. Ez legyen a spajzban szukseg esetere.

tevevanegypupu 2008.10.16. 10:42:47

A Bauert nem ide akartam kuldeni bocs. De itt is jo, biztos Izlandnak is megfelel.(:

Francois Pignon 2008.10.16. 10:43:46

Hogy a fonalat itt korábban a válság kapcsán már felvetett témához fűzzem: A West Ham United csődbement izlandi tulajdonosa már árulja a klubot.
www.dailymail.co.uk/sport/football/article-1076671/West-Ham-sale-50m-Icelandic-chairman-battles-financial-crisis-homeland.html?ITO=1490

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2008.10.16. 10:50:03

Az én szüleim túlélték a II. világháborút.
Utána, mihelyst megtehették, állandóan volt otthon egy zsák kristálycukor, egy külön ládában finomliszt (ebbe egyszer bele is költöztek a férgek), egy másikban kukoricaliszt, volt egy nagy bödön zsírral, plusz krumpli és savanyúkáposzta a pincében.
Ja, alma is volt, abból én dugiban kajáltam.

rolika 2008.10.16. 11:00:29

te jó ég, epikurosz, erről kell beszélgetni 2008-ban, magyarországon?

Francois Pignon 2008.10.16. 11:07:19

És akkor most elgondolodhatunk, milyen biztonságot jelentett volna a 2008-ra ígért magyar euro...

betyár (törölt) 2008.10.16. 11:08:53

"Bármiféle protekcionizmus, erőteljesebb állami beavatkozás - amire Orbán céloz - ez ellen hatna, hisz újra a gazdasági élet átpolitizálódásához vezetne, a vállalkozók számára kiszámíthatatlan viszonyokat eredményezne"

Ez kiemelkedően jó része a Bauer-írásnak. Hiszen tudjuk, hogy ma a gazdasági élet egyáltalán nincs átpolitizálva, a vállalkozások számára pedig tökéletesen kiszámíthatóak a viszonyok:P

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2008.10.16. 11:10:44

betyár:
Van-e erőteljesebb állami beavatkozás vezető kereskedelmi bankok államosításánál? :D

Francois Pignon 2008.10.16. 11:21:08

Epikurosz, nyilván nem hagyják majd az izlandiakat éhen veszni, ha rosszmájú akarok lenni: mert Izland nem Kelet-Afrika partjainál fekszik.
Alaszka, Norvégia, Oroszország tele van olajjal-gázzal, Kanada lakosságának 90%-a délebre lakik nálunk, szerencsétlen izlandiaknak viszont a geotermikus energián kívül, amivel csak helyben tudnak fűteni, nincs semmijük. Hal van csak a tengerben ott. Ráadásul a hidegháború elmúltával már stratégiai helyük sem olyan fontos. Nem valami ideális hely...

betyár (törölt) 2008.10.16. 11:22:56

Turul,
??? azt hiszem, elvesztettem a fonalat, bocs. Lehet, hogy nem érezhető az irónia? Vagy nem vagyok ma jó passzban és nem értelek. Jaj, szegény betyár!

Pista Bácsi 2008.10.16. 11:25:50

"nagy a bizonytalanság és a banki elbocsátások is régen látott munkanélküliséghez vezethetnek"
Ja, legalább ott nincs akkora arca a pénzügyi szférában dolgozóknak. A bankoknál a legjobban fizetettek az alkalmazottak, csak tudnám, hogy mi a francért :-((

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2008.10.16. 11:27:38

betyár:
Értem én az iróniát, a megjegyzésem Bauer cikkére vonatkozott - elég komikus pont ezekben a napokban az állami beavatkozás szörnyűségéről értekezni. :)

rolika 2008.10.16. 11:29:01

Pista Bácsi 2008.10.16. 11:25:50
"A bankoknál a legjobban fizetettek az alkalmazottak, csak tudnám, hogy mi a francért :-(("
de azt legalább tudjuk, hogy miből fizették nekik azokat a nagy pénzeket. a mi zsebünkből.

betyár (törölt) 2008.10.16. 11:29:33

Turul, most már én is értelek:))

OmegA404 (törölt) 2008.10.16. 11:34:16

Biztos ami fix... én vettem rízst,lisztet, cukrot éstojást és konzerveket.

Manyizga (törölt) 2008.10.16. 12:14:14

@Francois Pignon. Tévedsz a stratégiai helyzetükkel kapcsolatban. Olvad a jég az Északi Sarkon. :)
Az oroszok helyében én megmenteném Izlandot. Egyetlen feltétellel: kérnek egy orosz fennhatóság alatt álló kikötőt Izlandon.
Mondjuk Hafnarfjörður-ban.
És kész, az oroszok kapnak egy elsüllyeszthetetlen anyahajót az Atlanti-óceán közepén...

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2008.10.16. 12:18:50

Manyizga:
No igen, az orosz mentőöv nem lesz ingyen.

heima (törölt) 2008.10.16. 12:46:46

további érdemes témák:

-a bank/halászati szférán túli iparágak helyzete Izlandon. Több olyan vélemény is volt, hogy csak ezek vannak, pedig mintha lett volna vlami nagy alumíniumberuházás, és a hitech is fejlett lenne (gyógyszergyártás, IT), vagy ott van a turizmus, sok ország él az arra alpozott valutabevételből

-mi van az izlandi külföldi befektetésekkel? pl Vácon is van izlandi nyomda, de a bankokon kívűl számos reálgazdasági FDI befektetés is volt. ezek nem termelnek hasznot, vagy nem viszik haza? a bankok külföldi terjeszkedéséről volt hír, de sikerült kizárólag subprime eszközökbe fektetni, hogy nem maradt belőlük semmi?

-hogyan változott a tengeri hal ára? drasztikusan romlot volnat a cserearány mutató, vagy miért az a vélemény itt, hogy a halászat nem tudna eltartani 300 ezer embert?

-volt ingatlanlufi Izlandon?

A legfontosabb intő jel számunka az izlandi, hogy milyen kockázatot hordoz magában a devizahitelezés., meg hogy mire jó az euró.

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2008.10.16. 12:54:06

heima:
Nagy alumínium-ipari fejlesztések voltak, a geotermikus energiára alapozva - hitelből.
FP feljebb írta, hogy az izlandiak árulják külföldi befektetéseiket, pl. a West Ham United-ot.

heima (törölt) 2008.10.16. 13:14:37

"Nagy alumínium-ipari fejlesztések voltak, a geotermikus energiára alapozva - hitelből."

és működik ,vagy félbemaradt. mert ha már fut, akkor euróhitel euró(dollár)bevétel, mert gondolom exportra termel a gyár, természetes fedezettség.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2008.10.16. 19:51:17

Az egész válság cirkuszban az tetszik a legjobban, hogy pont a bankok visítoznak a legjobban. Mert, ugye, állambácsi kötelez minket, hogy a pénzünket látható helyen tartsuk, és látható módon kezeljük. Ezért minden vállalkozás számára kötelező a bankokkal kezeltetnie a pénzét. A bank cserében semmit nem ad, viszont az állambácsi örül, hogy látja, miből és hogyan gazdálkodunk. Aztán, ha egyszerű ember lakást, vagy egyéb hitelt szeretne, csak úgy kaphat, ha a fizetése bankszámlára érkezik, vagyis majd' mindenki rendelkezik bankszámlával. A vállalkozások és a magánszemélyek együtt 10 milliónál is több bankszámlát jelentenek. Ha csak napi 200 forint kezelési költséget számolunk számlánként, már akkor horror összeget kapunk. Magyarországon a bedőlt hitelek száma viszonylag magas, de ezek zöme ingatlanfedezetes, vagy lízing, ahol úgyszintén van fedezet. Ingatlanoknál eleve olyan az értékbecslés, hogy a valódi érték 60%-ra becsülik, és ennek az összegnek is csupán a 70%-át adják maximum, ami nagyjából féláron való vásárlást jelent. Ennek ellenére a bankjaink sorra adják be a kulcsot. Persze, a tévében csak a svájci frank alapú hitelek befagyasztását kommunikálják, miközben egyáltalán nem adnak semmilyen hitelt, mert totál be vannak fosva.
Már most nem értem, miért működnek úgy a bankok, mint a pártállam idején. Nem értem, a ránk kényszerített bankhasználatból származó haszonnak miért csak a töredéke kerül a költségvetésbe. Mi abban a buli, hogy az állam teletömi a bankokat? Mint látjuk, még csak az sem igaz, hogy a bankok becsületesebb pénzkezelők, mint az állampolgárok.

heima (törölt) 2008.10.16. 21:42:44

Elég sok dolgot sikerült összemixelned egy értelmetlen katyvaszba, már-már drábiki magasságok.

A pénzforgalom valóban transzparensebb, mint a készpénzforgalom, de nem igazán értem, hogy ennek mi köze a válsághoz. Lenyúlta az OTP a fizetésed vagy mi? Vagy az állam elől eldugta a pénzed? Vagy mégis miben más a két fizetési mód?

A mgyar bankok tényleg drágák a nyugatiakhoz képest (mivel gyenge az állam és a piacszabályozás), de azért folyamatosan napi 200 forint költséget összehozni igencsak nehéz egy lakossági számlával.

A hitelezési problémáidat se értem, vehetsz lakást, autót önerő nélkül is, ha arra vágysz, a fedezet meg szart sem ér, ha éppen dől a piac (lsd usa). És miért adnák be a kulcsot a bankok? Bármikor besétálsz egy bankfiókba és szívesen adnak neked forinthitelt bármire. Azon ne csodálkozz, hogy nem fognak devizában hitelezni, ha naponta 20 forintokat ugrál az árfolyam.

Btw nem kell bankot használnod, ha nem akarsz, ha a munkaadód másképp nem fizet, nyitsz egy low cost számlát, választasz hozzá egy olyan kártyát, amin egy felvét ingyenes, és fizeted a havi kétszáz forintot. Kereső emberként szerintem ki lehet bírni.

Ha meg a bankok nem nyújtanak semmilyen szolgáltatást, akkor nem értem, hogy miért nem a mobilszolgáltatók ellen kelsz ki, azok se csinálnak semmit, de legalább kurva drágák, és mobilra sincs szükség.

lkflldnlbn,mq qwmrng (törölt) 2008.10.16. 21:45:05

jujj, rohadtcapat etettek velem nyaron izlandiak, kb. olzan ize/allaga van, mintha habos tutti-frutti cukorkat aztatnal pisibe. Lehet, hogy most olcsoer' van, de en akkor sem kernek belole, kosz. A tokehalcsipsz viszont finom, es meg egeszseges is tele van konnyen emesztheto feherjevel.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2008.10.17. 19:15:33

heima:
Te nyilván diák vagy alkalmazott vagy, és biztosan nem vállalkozó. Tudatlanságod így elfogadható. A pampogásod már kevésbé.
Vegyük a magánszemélyeket: A dolgozó, a nyugdíjas, a diák naponta vesz le pénzt, amikor vásárol. Ez nem ingyen van. A vállalkozások helyzete még rosszabb. A készpénzes megoldásokat állambácsi nem nézi jó szemmel, ezért banki tranzakciókkal végzik a pénzek mozgatását. Naponta teszik, és nem 200 forint kezelési költséget vonnak le, hanem jelentősen többet. Az én cégem kezelési költsége havonta magasabb, mint a te családod össz bevétele. Cserébe ezért én semmit nem kapok a banktól. Ha hiszed, ha nem, tudnék más módot is a pénzem kezelésére. És ezzel minden magyar vállalkozó így van. Tudod, miért fontos, mit gondolunk mi, magyar kis- és középvállakozók? Azért, mert a bejelentett munkavállalók 73%-át mi foglalkoztatjuk. Ha minket kinyír a szájbabaszott bankrendszer, akkor te is éhen döglesz. Ami azért nem lenne nagy kár.
Egy 400 milliós gépjárműpark felett diszponál a cégünk, amely miatt napi kapcsolatban vagyok bankokkal és lízinszolgáltatókkal. Nyakig vagyunk az ingatlanbizniszben is, tehát emiatt is naponta konzultálunk bankokkal. Nehogy már előadd nekem, hogy van-e hitel vagy nincs, s ha van, akkor az milyen, és mennyire éri meg a bankoknak, és mennyire a hitelt felvevőnek. Ja, hogy a bedőlt hitelekből visszaszármaztatott ingatlanokat megbulizzák a banki alkalmazottak, megkárosítva ezzel saját munkahelyüket, nehogy már a gazdaság hibája legyen. Naponta látok olyan listát, amin bedőlt Bp-i ingatlanok vannak pitiáner áron. A banki ügyintézők meg 500 ezret kérnek zsebbe lakásonként.
Bazmeg, neked fogalmad sincs, hogy működik a világ.
A mobilszolgáltatók pont olyan gennyek, mint a bankok, csak kicsiben. Ugyanakkor az üzleti életben mobiltelefon nélkül halott vagy. Hogy neked isibe nem kell, azzal egyetértek.

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2008.10.17. 21:56:23

Heima,
a hazai bankok tényleg eléggé szenyák, és tehetik, mert az állam belekényszeríti a vállalkozásokat és a közalkalmazottakat, az egyetemistákat, és még a fene tudja kiket. Az állam teremt piacot a bankoknak, ezért nem is versenyeznek nagyon a kegyeinkért.
Londonban váltottam be csekket, minden komissió nélkül kézpénzt kaptam, itthon a saját pénzemet a saját bankomból ha felveszem, akkor levonnak kezelési költséget. Azé' vicces. :)
Tudjuk, mennyi pénz megy a bankoktól pártokhoz? Mert tv.-vásárlásról azért vannak pletykák.
A sajtó meg lapít a fűben, mert a legnagyobb hirdetői közé tartoznak, hát nem ír rosszakat róluk.

heima (törölt) 2008.10.17. 22:15:46

"A dolgozó, a nyugdíjas, a diák naponta vesz le pénzt, amikor vásárol. Ez nem ingyen van."

"Az én cégem kezelési költsége havonta magasabb, mint a te családod össz bevétele."

Ezek alapján azt hiszem nem én vagyok a lúzer. Ha te naponta liveszel pénzt az ATMóből. hogy utána elköltsd a boltban, nagy forgalom mellett meg nem vagy képes találni egy olyan számlacsomagot, amivel nem húznak le, vagy akár százmilliós hitelek mellett nem bírsz egyéni elbírálást boltolni, az tényleg azt mutatja, hogy téged csúnyán lehúznak. Látod, ezért ilyenek a bankok, mert mindig lesz egy balfasz, aki le lehet venni.

Az, hogy saját magaddal is ellentmondásba kerülsz, már nem is meglepő:

"Cserébe ezért én semmit nem kapok a banktól. "
"Ugyanakkor az üzleti életben mobiltelefon nélkül halott vagy. "

Na mer az üzleti életben elvagy bankszámla nélkül is :D Gondolom, majdnem olyan elegáns vidékre leutazni a partnerhez és kisborítékban fizetni, mint amikor a tárgyalás után mobilszám helyett egy postafiókot adsz meg:D

Bazdmeg, százmilliókkal dobálózol, de még mindig az a proli senki maradtál, aki voltál.

heima (törölt) 2008.10.17. 22:26:26

tölgy, jómagam is említettem, hogy a bankok pofátlanok árazásban az EU bankokhoz képest*, aminek az oka a gyenge piacszabályozás, nem az, hogy bárki kényszerítve van bármire. Eu nyugati felén se zsebbe kapják a fizetést a közalkalmazottak meg az egyetemisták az ösztöndíjat stb., vállalkozások közötti fizetésre meg tőlünk keletre, Romániában van pl még szigorúbb szabályozás, na ott tényleg nem lehet cashben fizetni, nincsenek is százmilliárdok papíron a házipénztárban.
Nem hiszem, hogy olyan erős érdekérvényesítő képességük lenne a bankoknak, gyakorlatilag 2004 óta különadót fizetnek pl.

* de kis odafigyeléssel lehet azért jól árazott termékekhez jutni, csak mondjuk nem szabad leragadni az OTPnél :)

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2008.10.18. 14:50:37

heima:
Egy idegesítően ostoba, aluliskolázott tahó vagy. Magyar nyelvbéli értelmezési problémáid vannak. Azt nem gondolnám, hogy izlandi gyökereid vannak, de az biztos, hogy nem MO az otthonod. Érted, "otthon"? Jó, mi?
Az én cégem havonta bankon keresztül néhány százmilliót mozgat. Ez nem az én pénzem, ez nem a haszon, csak a mindennapi működés kelléke. Ennek magas a kezelési költsége. Nem jószántalmból teszem, az állam kötelez rá. Ilyen volumenben készpénzes számlákat bűncselekmény használni.
Mondom, egy suttyó vagy, aki egy ilyen egyszerű dolgot sem ért.
Az pedig külön szép, ahogyan a bank és mobilszolgáltató esetét összemosod. A bank azért, hogy a pénzemet kezeli, cserébe nem ad semmit. A mobiltelefon meg nélkülözhetetlen az üzleti életben. hol itt az ellentmondás, te szánalmas kretén? Húzd már le magad a klotyón, te kis nyominger!

heima (törölt) 2008.10.19. 01:42:39

Na akkor még1X:
Állításaid:

1. Szerinted a bank nem nyújt számodra semmilyen szükséges szolgáltatást.
2. Havonta százmilliókat utalgatsz.
3. Az, hogy milyen a szabályozás, lényegtelen, mert ha semmilyen kötelező szabály nem lenne, te akkor is hanyagolnád a bankot, mert te jobban kezeled a pénzt.

Na mármost a banki átutalás alternatívája a készpénzforgalom. Az üzleti partnereid repdesnének az örömtől ha minden egyes számlát személyesen, készpénzben, pénztárba rendeznél, és persze te is csak ilyen számlát fogadnál be...

De persze, a bankokra nincs szükség, simán nélkülözhető az üzleti életben. Az egész világ egy nagy összeesküvés!

Jah, és nem hiszem, hogy török lennél, szerintem echte magyar vagy. túl sok egyező jelet mutatsz egy jól körülhatárolható alcsoporttal, az újgazdag faszparaszt magyar vállalkozóval.

told már arrébb a biciklidet, a kurucinfo innen jobbra van.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2008.10.19. 11:07:33

heima:
Még mindig nem világos, hogy jogszabály tiltja a nagyobb készpénzes tranzakciókat? Ha ennyire hülye vagy, minek ugatsz bele a témába?
Igazad van, én magyar vagyok, veled ellentétben. Hogy te kit nevezel újgazdagnak, azt nem tudom. Feltételezem, mindenkit, aki nem egy hozzád hasonló szellemileg és szociálisan egyaránt alultáplált kretén. Tény, hogy hozzám képest egy nulla vagy, és ez a klijelentésem egyáltalán nem túlzás. A szocializáció minden területén feletted állok. Te csak egy eldobható, pótolható árucikk vagy. Naponta rúgnak beléd, és te vinnyogva húzódsz félre. Egyedül itt, ismeretlenül mersz csaholni veszettül, ahol nem szembesítenek valós éned kisszerűségével.

heima (törölt) 2008.10.19. 12:33:05

Ismételni soha nem hiba, ha nem megy kétszer, talán megy harmadjára:

Mr Falafel sok százmilliót mozgat bankon keresztül a partnereinek, mert kötelezi rá az állam. Mr Falafelnek állami szabályozás nélkül is többszázmilliót kell mozgatnia egy hónapban. Mr Falafel szerint a bankok nem nyújtanak számára semmit, a pénzét jobban tudja kezelni saját maga. A banki átutalás alternatívája a készpénzforgalom. Ezek szerint, HA NEM LENNE RÁ KÖTELEZVE, Mr Falafel üzleti partnereit készpénzes fizetéssel és számlákkal lepné meg, amit biztos nagyon értékelnének. Meg Mr Falafelnek se kerülne semmibe a napi tízmilliós casht tárolni, őrizni, könyvelni, szállítani, biztosítani...

Érthető? Bevallom őszintén negyedik módon nem nagyon tudom elmagyarázni ugyanazt, de hát a közönségért mindent, ha ebből megint csak annyit tudsz leszűrni, hogy nem értem, hogy az állam tiltja a nagyobb készpénzes tranzakciókat (bár bevallom őszintén ilyen szabályozást nem találtam, de elfogadom igaznak), akkor majd megpróbálom lerajzolni neked vagy vlami hasonló.

"Te csak egy eldobható, pótolható árucikk vagy. Naponta rúgnak beléd, és te vinnyogva húzódsz félre. Egyedül itt, ismeretlenül mersz csaholni veszettül, ahol nem szembesítenek valós éned kisszerűségével."

Ez minden valószínűség szerint így van, de hogy jön ez ide? Mikor váltottunk a bankokról életvezetési topikra? Szóval légyszíves azt prezentált nekem például, hogy hol láttál te olyan tömegesen jelenséget, hogy magánszemélyek napi 200 forint kezelési költséget fizetnek a bankjuknak.
süti beállítások módosítása