Lepukkantság és csövezés
2008. augusztus 28. írta: nénike

Lepukkantság és csövezés

 

 Azok az épületek, uram atyám. Déván jártam átutazóban - nem először, nem is utoljára - de nem tudok úgy áthaladni rajta (elkerülő út nincs), hogy ne borzasztana el az a rengeteg koszos és lerobbant épület. Majdnem azt írtam, jobb napokat látott, de mint azt velem utazó tanult kollégám jelezte, ezek a házak már eleve koszos és lerobbant formában bújtak ki a földből.

 A rehabilitációjukra nem sok az esély, ilyen mennyiségű, szerkezetében is bizonytalan épületnél a dózer lenne a rentábilis megoldás, amit aztán az új házak felépítése követhet. Ez azonban nyilvánvalóan kivitelezhetetlen. Nem tudom az EU-ban van e erre az esetre alkalmazható, követendő példa.

 Szinte biztos, hogy az egy háztömbre jutó parabolaantennák számában is Románia paneldzsungele viszi a prímet az unióban. A szocializmus román építész dizájnerei a formavilág tekintetében azonban a magyar és NDK-s kollégák előtt jártak. Ha jobban szemügyre vesszük e lepukkant épületeket, láthatjuk, hogy sikerült kilépniük a gyufásdoboz-fixációból. Határozottan van bennük gondolat, csak ezek észrevétlenek maradnak szörnyű lepukkantságuk miatt.

 Aztán jönnek a családi házas részek, a kerítés lábazatánál, boka magasságban vezetett sárga gázcsövek. Tragédia, főleg annak ismeretében, hogy aznap két kamion is lefutott az útpályáról, egyik le is bontott egy ilyen útmenti házat. A balesetveszélyen túl azonban az is elgondolkodtató, hogy kinek jutott eszébe, hogy ezeket a sárga gázcsöveket sok esetben a kapubeálló felett, mintegy diadalív jelleggel, felül vezesse el. Erre akarják a szőlőt futtatni? Őrület.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr65637758

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Őrnagy Őrnagy · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2008.08.28. 16:17:48

Mész egy kicsit tovább ott van Kalán, meg délre Hátszeg. Na az a kemény világ.

br · http://www.szalaiannamaria.net 2008.08.28. 16:24:24

Nézz körbe Budapesten.

Egy osztrák ismerős szavaival: "itt ötven éve nem újítottak fel épületeket, szomorú".

Tökéletesen igaza van.

nénike · http://mandiner.hu 2008.08.28. 16:29:13

Nincs igaza. Hengermalom utca Fehérvári út sarka. Mintaértékű panel rekonstrukció. (Persze fővárost fővárossal lehet csak összevetni. Azt nem tudom, hogy mi a helyzet pl. Ózdon.)

Guild 2008.08.28. 17:10:38

Sajnos sok helyen vannak ilyen pusztulatok Romániában. Nekem Vajdahunyadon volt meglepő, hogy a vár aljában bezárt kohó + lepusztult lakótelep található.
Magyarországon is biztos vannak hasonlók, de azért itt kicsit jobb a helyzet (még).

CrL 2008.08.28. 17:16:05

panelt lehet, de a körútat pl nem nagyon erőltették meg, gondolam azt látta a sógor többet

CrL 2008.08.28. 17:16:53

előző nénikének és br-nek ment

nénike · http://mandiner.hu 2008.08.28. 17:20:19

Bocs: Hengermalom utca, Tétényi út sarok. "Csupán a pontosság miatt".

Őrnagy Őrnagy · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2008.08.28. 18:30:45

Br, te akkor még nem láttál román lakótelepet. A Havanna azokhoz képest Rózsadomb

bitadani 2008.08.28. 18:50:55

nekem is vajdahunyadi fantomlakótelep volt a legnagyobb sokk a koromfekete házakkal, eltüzelt ablakkeretekkel, emeletes magasságban álló szeméthegyekkel meg a lakótelepet járó lovaskocsikkal.
ehhez hasonló sztem nincs ideát.

bitadani 2008.08.28. 18:52:40

(déván a pályaudvart éjszakánként ellepő kóborkutyahad is elég ijesztő.)

whining (törölt) 2008.08.28. 19:14:09

Ilyenkor megnyugszom azért, hogy a románok nem élnek jobban, mint mi. :)

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2008.08.28. 19:25:48

Ez?
És a kolozsvári "blokkok"? VAgy Balázsfalva felé, ha már Erdély.
Tessék átmenni Moldvába, Erdélyen túra. Vagy fel Máramarosba.
Az a brrrrr..........
A máramarosszigeti 10 emeletes házakban nincs fűtés, a panelt kivágták 1-1 szoba közt, és a oda kályhát raktak. Lift nincs, a fáta hátukon viszik fel a 10.-re. De egy ember lent kell rizze a fát az uvaron, miközben hordják...

Zetek 2008.08.28. 19:59:38

Aki már eltévedt néhány egykori erdélyi szász kisvárosokban - pl. Erkeden - ahol ma már csak svédek laknak, nos az megtudja, mi a lepukkadtság és megtanul imádkozni.

odonkor (törölt) 2008.08.28. 20:03:40

Furcsa és sokarcú Európa a miénk.

AgentUngur 2008.08.28. 21:14:01

Déva Las Vegas Pitestihez képest. Az a sok fény...Órománia városainak nagy része úgy néz ki mint Hurghada - de nem a hotelsor. Románia 90 éve katasztrófa volt Erdély, a román lakosság számára is. Az az építészeti érték, ami ott megsemmisült, szívszorító. Különösen, hogy a mi történelmünk része (is) :-(
Bár Bukarestet is csúnyán lezúzták.

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2008.08.28. 21:33:06

Nénike: A sárga vezetékekről... Ha figyelmesen nézed, akkor a tartó csövek piros színűek, tehát ha éppen derült az ég, akkor kiadja a román nemzeti színeket. xD

inszeminator · http://inszeminator.blog.hu 2008.08.28. 21:54:33

Vajon megvan e még a brassói vasútállomáson a cipőpucoló szövetkezet....?

nemkellnemzetivagta 2008.08.28. 23:23:01

óbudán kezd kialakulni, a bécsi úton a kolosy térnél egy határozott bukarest fíling, az összevissza parkoló autók és az aszfalba integrált műanyag palackok mellé tényleg csak a kóborkutyák és a szkvattoló cigányok hiányoznak.

br · http://www.szalaiannamaria.net 2008.08.29. 01:09:12

Nekem nem Románia a standard, hanem Bécs, London és Koppenhága.

Mert nagy a jólét ám Etiópiához képest, nekünk van áramunk bebebeeee!.

CrL 2008.08.29. 08:53:23

br-el kell egyetértenem, lehetőleg ne legyen az már előny hogy nem olyanok vagyunk mint az ukrán vidéki világ.

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2008.08.29. 08:55:23

Bukarest feeling? Azt csak szeetnénk! Bukarest belvárosa (legalábbis) teljesen rendbe van hozva, az aszfalt az úton síme, nem hulámos.
Bp-n inkább Mexikó Város feeling van :(

CrL 2008.08.29. 09:04:41

reggelt tölgy ez meg a másik - bukarest is nyugatabbra néz nem budapestre - sajna

nemkellnemzetivagta 2008.08.29. 10:40:20

tölgy. először is nincs olyan, hogy bukarest belvárosa. nem ők tehetnek róla, a kondukátor eldózerolta. annyi tény, h a reptérről az utat megcsinálták, hogy ne hányd el magad rögtön, de a többi elég nyomorult, lássuk be.

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2008.08.29. 11:13:56

nemkellnemzetivágta.
én nagyon nem ismerem Bukarestet.
De az elnöki palota és a odavezető sugárút, a környező főutak szerintem rendezettek. Az utak általában jobbak, mint Bp-n.
Az óvárost nagyjából elbontotta igen.
De a kertvárosi-elit részük (talán Potsdam lehetett a példaképük) teljesen rendben van. Nézd meg, hogy a reakciós Buda útjait, közterületeit hogyan hagyták lepukkanni az elmúlt 10 évben.

rivera 2008.08.29. 12:35:58

Bukarest az igazi, ott olyan lakotelepek vannak hogy a Havanna hozzajuk kepest New-York. Es nemcsak a lakotelepek durvak, nehany kertvarosi reszben is megallt az ido rendesen, leamortizalt csunya koszos epuletek. Mindennek tetejebe a baromi nagy szmog es a mindent ellepo legkabel rengeteg.

Pedig egykor szep varos lehetett.

rivera 2008.08.29. 12:38:36

nemkellnemzetivagta,

azert a Calea Victoriei es kornyeke az belvaros, akarmennyit is dozeroltak le belole. Az utak viszont jobbak mint pesten, ezt teny, bar a dugo helyzet nagysagrendekkel rosszabb.

nemkellnemzetivagta 2008.08.29. 12:55:30

rivera. tölgy. többet jártam ott, mint szerettem volna és az a tapasztalatom, hogy egyre kevesebb hely van európában, ahonnan jó hazajönni, de bukarest azért még ilyen (és még ilyen marad egy ideig)- viszont az is tény, hogy ha budapest ilyen ütemben fejlődött volna az elmúlt években, már egészen európai lenne.
az a fő baj budapesttel, hogy a vezetői és a legtöbb lakója nem gondolnak róla semmit, nem érzik a magukénak és messze a lehetőségei alatt teljesít. például a reptéri út. a románok tudják, hogy külföldiként ezt látod először és utoljára. ezért arra adnak, mint általában a presztizsre. a magyarok (főleg a libberek és a komcsik) szarnak a presztizsre, melegítőben várják a vendégeket.

rivera 2008.08.29. 13:06:20

nemkellnemzetivagta, igen, ezzel mind egyetertek amit irsz. en egy evet huztam le ott, meghozza egy tok jo evet, mert az epuleteket leszamitva sok mindenben pozitivan csalodtam.
Persze, mikor hazajottem mindig orultem milyen szep, tiszta, modern es europai fovaros Budapest, tiszta nyugat :)

smalladam 2008.08.29. 17:44:11

CrL, azért ha végigmész a nagykörúton, szerintem te magad is láthatod, hogy folyamatosan újítják fel az épületek homlokzatait, nem is beszélve pl az andrássy út belső szakaszáról.

a kolosy tér környéke viszont tényleg botrány, de szerintem az ízléstelen "műkisváros", amit oda építettek, ugyanolyan tragikus, mint a dzsuva, meg a 17-es villamos sínére parkoló juppik.

mr.joshua 2008.08.30. 10:25:42

Tegnap jöttem haza Kárpátaljáról. Legutóbb '94 körül voltam ott nem csak átutazóban, joggal várhattam el tehát javulást. Igaz, volt tavaly egy kis kirándulásom Munkácsra, háát. Kicsit olyan érzésem volt, mint ha a Gyűrűk urát néztem volna - a lepusztult, leomlott múltat látni, azt, ami még ilyen állapotában is szép. Keserű meg romantikus: a szépség, az érték a régiből árad.

ildsisy 2008.08.30. 16:16:42

Itt is van ilyen, Magyarországon, vidékeken rengeteg lepusztult szép kastély, van itt bőven Budapesten is mindenféle...
Ildsisy:kihasznalatlanul.blog.hu/
süti beállítások módosítása