Szerezzük vissza a tizenkilencest!
2008. június 02. írta: robin masters

Szerezzük vissza a tizenkilencest!

 Először is: két napja lángol a tengerentúlon a Universal filmstúdió, szénhulladék alatt tobzódnak a Vissza a jövőbe díszletei. Másodszor: itthon már megint még mindig a békávéval van minekünk megfeszített birkózásunk. Most megint ugyanarról. Megint az országimázsról.

 Szerintem fel kellene újítani, és újra forgalomba állítani a régi 19-es villamosokat. A fapadosokat és ablakletekerőseket, az UV-típusjelű nyikorgósakat. 2006 novemberében cserélték le őket, a nagykörútról a combinók érkezése miatt levadászott csuklós villamosokra.


 A békávé nyilván azt gondolta, hogy a „zembereket zavarjaa zaaj”, a fapad, az ablaktekerő és a nyikorgás. Hát kurvára nem zavart. Hanem szerettem. A turisták meg szerintem egyenesen imádták a régi 19-est: egy vonaljegy áráért nosztalgiatúrán érezhették magukat, végig a budai felső rakparton, a létező egyik legjobb útvonalon, baloldalt keskeny járdával, jobbra parkocskákkal meg várbazárral a Lánchíd utcánál, kaszinóval, végül ódon bérházakkal övezve a Gróza Péterről elnevezett szakaszon. A Döbrentei téren aztán ihattunk egy bármit a futárpresszóban, mindenki szeretné ma is. És hogy lassú? Nyilván senki sem siet, aki erre a járműre száll. Valójában nem is kellene az Etele térig mennie, elég volna a Battyhány meg a Döbrentei között.  

 A szépen felújított régi villamosok mindenütt a városkép integráns részét képezik, ahol vannak, és ahol gondolkodnak a városvezetők; ahol nem csak a korrupt közbeszerzések, hanem a kreativitás is motivál bizonyos fejlesztéseket. Meg lehet nézni Lisszabon vagy San Francisco példáját, mit bír jelenteni a városmarketingben egy igényesen felújított villamosvonal.

 Gyűjtsünk aláírást ITT, és vissza a jövőbe. Nyikorgó fapadokon.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr88499536

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Francois Pignon 2008.06.02. 16:12:56

Nagyon szerettem azokat a villamosokat.

Őrnagy Őrnagy · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2008.06.02. 16:13:48

Szerintem nem, ha már nosztalgiajárat nincs.
Bezzeg Szegden van. Támogatom :)

Metal Warrior · http://ordogvilla.blog.hu/ 2008.06.02. 16:19:58

"Valójában nem is kellene az Etele térig mennie, elég volna a Battyhány meg a Döbrentei között."

Könnyen mondod, nem te laksz arra! Idióta!

denever · http://graveyard.blog.hu/ 2008.06.02. 16:26:21

Miskolcon is volt nosztalgiajárat. bazi jó volt, manuális csengővel és élő kalauzzal.

hampage.hu/trams/miskolc6/

Nimfas corporation 2008.06.02. 16:28:23

"Nyilván senki sem siet, aki erre a járműre száll."

Ja persze.. Ha neked kene naponta jarni pl obudarol a BME-re, mivel mennel???

86-ossal?? Lah-Lah

Meg igy is lassu, a Lanchid-fele kanyar a sok megallo miatt, bringaval siman le lehet hagyni.

robin masters · http://robinmasters.blog.hu 2008.06.02. 16:30:02

Bubo: ezért kell egyébként bringával járni.

kiskicsicsiga 2008.06.02. 16:30:31

jólenne ha több villamos járna,mert a légkondi és nyitható ablak nélküli pótlókon ájulásveszély van.
a villamoson legalább huzat van

hovi 2008.06.02. 16:30:51

Voltam tavaly nyáron Krakkóban. Ott a városképhez tényleg hozzátartozik egy régi villamos. Lehet másoknak vicces (bnő sem értette meg) de szerintem remek ötlet volt, hogy egy régi kocsiban egy kávézó ment végig a belvároson.(ha érdekelnek a képek amiket teloval ott csináltam el tudom küldeni) Természetesen az árak nem a legolcsobbak voltak, de megérte.... Egy hasonlo városnéző villamost pesten is meglehetne csinálni a nagykoruton. Eme meglátásom el is küldtem a bkv-nek de valahogy még választ sem kaptam rá... pedig szerintem a turisták is szeretnék, ha egy kávé és ujság elolvasása mellett egy kicsit villamosozhatnak.

Egy kicsit a városnézéshez: mikor ismerösők jöttek, hogy mutassam meg Budapestet pár orában, majdnem mindig azt csináltam, hogy Jászai Mari téren felszálltunk a kettes villamosra és el egészen a nagykörutig... Prima a kilátás és legalább a Budai látképet meg tudja szemlézni...

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2008.06.02. 16:32:20

Gyerekkoromban imádtam azt az alagutas részt a Lánchídnál... Valahol egy villamosbuzi oldalon azt olvastam, hogy vannak turisták, akik kifejezetten emiatt a villamos miatt jöttek Pestre. Ha modernizálni akar a BKV, akkor elég lett volna külső szakaszon a 49-est sűríteni, és a 19-est meghagyni mondjuk a Körtér és Batyi között.

tevevanegypupu 2008.06.02. 16:34:47

A 49-est es a 2-est nagyon szerettem gyerekkoromban, es a regi villamosok sokkal szebbek mint a Combinok.

CrL 2008.06.02. 16:35:36

a Universal Studióhoz: valaki tényleg komolyan vette a Burn Holywood Burn szlogent!

19, lehetne csak hétvégre a nosztalgiajárat.

muskotály küvé 2008.06.02. 16:37:18

Én salamoni döntést hoznék: legyen két járat, egy "nosztalgia" akár rövidebb úton (19A), meg egy másik a közlekedő népnek. Azt akár vekésíthetnék is, a síneket összekötve hévvel-mávval mehetne békásmegyertől jó messzire. De nem dobjunk ki mindent, csak azért, mert öreg.

Nimfas corporation 2008.06.02. 16:40:04

"Bubo: ezért kell egyébként bringával járni. "

Azzal jarok, de azert

- telen nem (brrr.:( )

- a villamost ritkabban lopjak el :D

- Nem varhato el mindenkitol hogy bringazzon - nem artana ha lenne tomegkozlekedes is..

zsoci 2008.06.02. 16:47:58

Ez egy kiváló ötlet. Azoknak akik reklamálnak : az hogy a kocsik régiek nem jelenti azt hogy lassabbak, ócskák. Az azt jelenti hogy régiek és szépek. És igen, mind a 2-es mind a 19-es viszonylatot lehetne nosztalgiásítani, azok is bírnák az adott pályán szükséges sebességet. Egyébként nem csak az UV-k vannak , van a BKV-nak sok gyönyörű nosztalgia villamsa, legutóbb a Füzesi Főműhelyben voltak tárolva.

A betétjárat is jó megoldás. Csak legyen !!!

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2008.06.02. 16:50:25

Valahol megjelent már a "rémhír", miszerint a
Veres János cége fogja őket feldolgozni, mint
hulladék fémet.

Nekem is hiányzik, és pont így gondolom,
úgyhogy küldtem egy aláírást életemben
először.

Bummer 2008.06.02. 16:53:24

Majd ha kész lesz az 5-ös metró, lehet 19-esre vágyni. Az egész budapesti közlekedés egy nagy 50 éves nosztalgia. Éljen Rákosi.

CrL 2008.06.02. 16:58:49

Bummer, abban igazad van hogy elég roncs-muzeális a BKV kinálata és így BP látványa is, de meg lehetne tartani oldskool dolgokat, persze megfelelő modernizálás mellett, de az nekünk valahogy nem megy vagy ha próbálkozunk az is szószerint izzadságszagú. Gondolom erről is a Fidesz tehet.

Bummer 2008.06.02. 17:04:00

Crl, a 2-es villamos nem jó példa a modernizálás+oldszkúlmegtartásra?

csóró · http://www.penzmagus.hu/msz 2008.06.02. 17:14:23

Pesterzsébeten voltak (lehet még mindig vannak) nagyon durva cuppogós villamosok.

Aki ismeri tudja miről beszélek.

Leírhatatlan élmény azon utazni :)

ElChe · http://bigblue.reblog.hu/ 2008.06.02. 17:39:29

Igen, Erzsébeten az 52-es vonalán járt ilyen. Utazni sem volt túl jó, de mivel nekünk az ablakunk előtt ment el, pontosan tudom, mi a különbség a régi villamos által okozott zaj, és a mostanában arra járó hannoveri illetve a körútról idekerültek közt. Hát nem kívánom senkinek, hogy ez a szép régi nosztalgiavillamos riassza meg napjában jópárszor, ahogy az egész ház beleremeg az elhaladásába. Itt nem hiányzik.

cso zsi 2008.06.02. 17:41:48

" csóró · www.penzmagus.hu/msz 2008.06.02. 17:14:23"
Nincs már ott sem. Hivatalosan az UV-kat egyszerre vonták ki a forgalomból, épphogy megérték az 50 évet.

grupi 2008.06.02. 17:51:53

Az utóbbi idő legjobb írása ez.

Nagyon nagy mértékben egyetértek vele.
A szívemből szoltál.

Én már más portálon hasonló véleményemn ek adtam hangot. akkor ennek kapcsán kifejhtettem, hogy a régi patinás Ganz MIll-Fav szerelvényeket utód nélkül pusztították ki. Pedig nem csak közlekedési műemlék, vagy nosztalgia járatként, hanem ipartörténeti és magyar műszaki emlékként, remekműként is kiváló demonstrálója lehetne múltunknak.
Nem tudok többet hozzátenni.
Ezeknek a járműveknek a kiírtása, eltüntetése és beolvasztása több mint felelőtlenség, vagy átgondolatlanság. Ez már bűn.

versmondólány 2008.06.02. 17:52:23

Én is nagyon szerettem a régi 19-eseket. Szívesebben jártam vele, mint a mostaniakkal.
10 évig éltem az Etele térnél, 3,5 éve élek a Batthyány téren és kibírtam az "óriási hangzavart", amit okoztak.
Akinek lassú, mehet 41-essel és/vagy a Gellért tértől kb 6 féle járattal. Szerintem.

tallian.miklos 2008.06.02. 17:56:30

Kívülről lehet ilyen dizájnt csinálni, de belül legyen alacsonypadlós és kényelmes.

A tömegközlekedésnek egyszerűen nem az a funkciója, hogy az egy hetet itt lévő túrista azt mondja rá, hogy "de csecse", hanem az, hogy aki minden reggel végigmegy ezen az úton, az ezt válassza, és ne a rakpartot dugítsa el. És lehetőleg tudja használni mindenki.

dark future · http://www.andocsek.hu 2008.06.02. 18:00:01

Egy ugyanazon vonalon nem lehet munkába járókra optimalizált gyors járatokat és nosztalgiavillamosokat is közlekedtetni. Az UV-k karbantartása sem két fillér, nagyon le vannak már strapálva szegények.

Megoldás lehetne, hogy hétvégén menne egy felújított UV járatpár is, a Ganz ICS-k mellett.

Király Rák · http://konzervatorium.blog.hu 2008.06.02. 18:00:51

Szerintem a régi vilgákat a kettes vonalán kellene járatni a belvárosban. Oda illene a nosztalgia, végig a dunaparton.

kappel 2008.06.02. 18:02:16

az olyan szutyok, haladásellenes, ótvar városokban, mint pl. prága, vagy lisszabon, (vagy vki krakkót emlegette) miért lehet utazgatni a turisták legnagyobb örömére oldschool eszközökön? és nem úgy tűnik, mintha az őslakosokat zavarná (vagy megy párhuzamosan egyéb eszköz).
nem hiszem el hogy ne lehetne korszerűsíteni annnyi pízből szegény vilcsiket+a vaspályát, amennyiből beszerezték az újakat.
úgyhogy Mindent vissza!

csóró · http://www.penzmagus.hu/msz 2008.06.02. 18:08:15

" cso zsi 2008.06.02. 17:41:48 "

Kár értük :((

hcrules 2008.06.02. 18:19:17

A kettes villamos nagy kedvencem. Gyönyörű útvonalon megy, ha tehetem azzal szoktam menni.

Van egy sofőr rajta aki folyamatosan kommentáljaa dolgokat (pl "A villamos áthalad a Lánchíd alatt, kérem a 180 cm-nél magasab utasok húzzák le a fejüket!"). Az emberek nagy része csak bámul vagy húzza a száját, de nekem tetszik.

mizie 2008.06.02. 18:26:13

azért az egy kurva szar villamos, úgy rázott mindig hogy ihaj.
ellenben az ötlet jó, ha megcsinálnák a lengéscsillapítást rajta
teljesen jó lenne!

no mail, no problem 2008.06.02. 18:31:50

Szerintem ne keverd ossze a nosztalgiat es a regi emlekek megorzeset a napi tomegkozlekedessel.

Mint utas szerettem az UV-t, szerettem rajta utazni, foleg a kozepso fapados kocsiban. Sot az is biztos, hogy UV-n utaztam a legtobbet eletemben. De ahol volt parhuzamos nem UV-jarat megvartam azt. Megkonnyeztem az UV-t amikor elment, de. a jelenlegi villamosok csendesebbek, es emiatt jobb rajta utazni. Mint 20 eve ex-UV vonal megalloja mellett lako immar nem elvezem a haromkocsis szerelveny rezonanciajat hatarozott megallaskor, naponta nem tudom hanyszor. Utaskent jobb a kevesbe razo villamos, jobban lehet rajta olvasni. Az UV-ken az ablaktekerok szorultak, vagy bennt voltak a vezetofulkeben, vagy remizben, vagy mit tudom en. Ha rajta volt, sokszor nem tekerte az ablakot, a motorkocsik mubor ulese megfizethetlen elmeny volt a kanikulaban, foleg a letekerhetetlen ablakok mellett.

Ha azt akarjak, hogy reggel, a magammal hordozott laptop ellenere lyukasszam a jegyet, vagy vegyem a berletet, akkor villamos legyen modern, csendes, legkondicionalt, surun jaro, ulohelyes, es tiszta. (Reszemrol akar a jelenleginel dragabban is.) Ha a villamos a Combino-hoz all kozelebb, akkor azzal jarok, ha az UV-hez konvergal, akkor kocsival.

Szoval aki ezt harom kerulet tavolsagbol nezve napi szinten kivanja vissza nap mint nap rajta kozlekedoknek, mellette lakoknak, az menjen a fenebe.

Hetvegi betetjaratkent, felujitva, rendberakva jojjon, a legjobban.

Té, mint Tamás 2008.06.02. 18:36:11

A 100. aláíró voltam. Gratulálok magamnak.

Pallos Levente · http://www.pallos.tk 2008.06.02. 18:42:15

Hongkongban csak régi villamos van: szerkezetére olyan, mint az elsők, a 100 évvel ezelőtti indítás idején. A vezérlés, padok stb. sem sokat fejlődött sokáig, még mindig UV színvonal a nagy része, de vannak már újak is: a formája azoknak is ugyanolyan, de elektronikus a vezérlés, a motor nyilván jobb.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2008.06.02. 18:45:05

Kövezzetek meg, de én nagyon nem vágyom vissza ezekre. Nyáron sok ablak nem volt letekerhető, majd megfőttél rajta. Zajos volt, rázott, lengés csillapítás szinte nuku és szűk is volt. Szép dolog a nosztalgia, de eredeti műszaki formában inkább ne hozzák ezt vissza. Az a vonal amin járt amúgy is sűrű, más sem hiányzik hogy ezek vegyék el a helyet a valós forgalom elől. Annyian nem jönnek csak azért ide, hogy ezért megérje százmilliót kiadni. Igen, kb. ennyibe fájna ezeket újra rendszerbe állítani és felújítani.

Ács Ferenc 2008.06.02. 20:19:17

Nagyon jó elképzelés, de csodálkoznék, ha a Regőczi-maffia nem gondoskodott volna már a muzeális villamosok "újrahasznosításáról" valamelyik Veres-közeli színesfémcégen keresztül. A Combino-gate Budapest második legpazarlóbb és leginkább korrupciógyanús beruházása volt, teljesen értelmetlenül, kifejezetten hűtlenül tapsoltak el több tízmilliárdot ezekre az egyébként külvárosokba, gyorsabb közlekedésre tervezett, de nálunk sokkal jómódúbb országokban is luxusnak számító szerelvényekre. Ehelyett az összeg minimális töredékéből a bécsi és prágai mintát követve 30-40 éves villamosainkat kellett volna felújítani, amelyek tökéletes lettek volna a Nagykörúton. És akkor mondjuk még az összes troli lecserélése is belefért volna, nem beszélve a tragikus és már itt-ott igen veszélyes buszállomány megújításáról.

Előbb-utóbb lesz egy-két közepes méretű katasztrófa, és akkor talán elkezdenek a BKV finanszírozásáról gondolkodni azok, akik ezért is kapják tőlünk a fizetésüket.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2008.06.02. 20:48:42

Hát a tökéletes szó a régi villamosokra egy rossz vicc szerint. Szép és jó a Ganz, de azért nem a mai gyerek... A Combino is sajnos számos sebtől vérzik, de végre nem kell a babakocsis anyukáknak és az idősebbeknek szenvedni a fel és leszállással.

Annyi pénzből amit eltoltak erre a villamosra egy gyárat fel lehetne húzni ami villamost gyárt és akkor nem kéne minden villamos beszerzés előtt ilyen irdatlan pénzr elkölteni + végre lenne megint haza ipar...

grupi 2008.06.02. 21:00:26

molnibalage 2008.06.02. 20:48:42
Nem kel(lett volna tönkretenni a) gyár adott (volt).
Tudod mivel kezdődött?
Azzal, hogy a fővárosnak nem kellett a magyar BNV nagydíjas Ganz metró. helyette behozuták a gazdaságtalan és tűzveszélyes oroszt. Aztán azt átalagítgatták, míg a magyar metró vesztésbe ment. Több száz (o)ros(s)z metrokocis jött helyette. A Ganz így az export lehetőségétől is elesett.
Aztán a magyar villamos sem kellett. Helyette inkább vették a cseh Tátrát, amihez át kellett alakítani pályaíveket, meg le kellett cserélni a felsővezetékek kilométereit rézre a korábbi acélsodrony helyett. Ez sem volt gazdaságilag igazolt. közben meg hazavágták a Ganzt, vele a magyar villamos gyártást, a vagon és gépgyártást.
A hannorveri és a Combíno már csak hab volt a tortán.
Kb így jártak el a trolik, majd a buszok esetében is.
Aztán legutóbb a gumiabroncs gyártásunkkal. ha a Ganz, a Taurus kapott volna annyi pénzt, mint a Siemens, a Hankook akkor lenne magyar iparunk és jó termékünk, export lehetőségünk eme szegmensben.
Így még magyar villamos nosztalgiában sem fog maradni.

denever · http://graveyard.blog.hu/ 2008.06.02. 21:16:35

OK, értem én sok ember felzúdulását. tényleg atomszar a tömegközlekedés.
és tényleg jobb a kényelmes villamos.

de ez nem is azért van, hogy 7/24 ott járjon. azért van, hogy legyen mire emlékezni. vannak nagyon gonosz, kapzsi népek. akiknek semmi se szent, csak a profit. azokat észérvekkel megfékezni lehetetlen. lásd a NOHAB sztorit.

szóval a jó tömegközlekedés _mellé_ kell a tradíció. budapestnek nagyobb tömegközlekedési múltja van, mint sok régiós társának. sajnos sok minősíthetetlen alak akarva akaratlanul még az emlékét is el akarja törölni annak, ami régen itt volt.

abszolút riszpekt Hamsternek.

Metal Warrior · http://ordogvilla.blog.hu/ 2008.06.02. 21:26:45

" versmondólány 2008.06.02. 17:52:23
Akinek lassú, mehet 41-essel és/vagy a Gellért tértől kb 6 féle járattal. Szerintem."

Amikor valaki ilyet leír gondolkodik egy ici-picit is?

Elképzelem, ahogy az olszkúlos 19-es villamos gyök kettővel nosztalgiázik végig a síneken, és mögötte hosszú sorokban kígyóznak a 18-asok, az 56-osok, a 47-esek és a 49-esek és 41-esek... :D

robin masters · http://robinmasters.blog.hu 2008.06.02. 22:45:14

Warrior: ezért lenne elég a Battyhány és a Döbrentei között járatni.

Bummer 2008.06.02. 23:52:52

Akkor inkább járjon a közlekedési múzeumban és örüljön mindenki.

mizie 2008.06.03. 00:09:26

grupi azért jó ha tudod hogy az orosz metro tartozás fejében jött létre, mivel azt mondták, hogy adnak metrot vagy nem adnak semmit. szal ez "ingyen" jött a ganzért meg fizetni kellett volna...

at3sz 2008.06.03. 09:32:33

Azért a körúton szoktak nosztalgia meneteket rendezni, évi párat.

Pásztor Tibor · http://pasztortibor.hu 2008.06.03. 09:45:08

Metal Warrior, semmi gond, csinálni kell előzőpályát. :D

Én mindig a középső fapados kocsiba szálltam ezeken.

szamárfül/pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2008.06.03. 09:47:21

kedves Hovi, azokat a krakkói képeket nem küldöd el? vagy: nincs kint saját blogon?

2008.06.03. 11:18:09

1. A jelzett villamos típusból két szerelvényt a BKV üzemképesen megtartott, számos civil szervezet is hasonlóképpen tett.

2. A Ganz földalattik még közelkednek, az elődjeik Siemens gyártmányúak voltak, azokból 3+1-et a BKV szintén megőrzött, egy üzemképes is.

SzL

grupi 2008.06.03. 16:33:36

mizie 2008.06.03. 00:09:26

Tévedésben utazol, vagy pontatlan vagy.
Az orosz metroért mindig fizetni kellett.
Az elejétől fogva, a végéig. Kezdeben még szó sem volt orosz államadósságról. Amikor a Szu felbomlott, majd a FÁK és egyéb változások során felemerült ez a kérdés, akkor valóban jött be pár új szerelvény a tartozás fejében. De mind előtte, mind utána fizettünk. Sőt azért a pár darabért is, hiszen a tartozásból levonták.
Amikor a Ganz metró próbafutásait végezte, és rendelhető lett volna, akkor nem volt szó sem államadósságról, sem a szocializmus felbomlásáról.
ezért az érvelésed több sebből vérzik. Akkoriban ugyanis mindenért fizetni kellett. a különbség csupán annyi, hogy a magyar helyett a másikat részesítették előnyben. Ez is közrejátszott az ipar és a Ganz tönremenetelébe.

Más az UV-k helyett beállított Ics-vel a 19-s tuja menetideje nem javult a járműcsere folytán és következtében. Tehát ugyanolyan lassú, csupán nem patinás.
A megmentett pár db Uv, pedig annyira kevés, hogy azzal alig lehet valamit kezdeni.

El tudná valaki képzelni San Francisco utcáit modern, Combinoszerű villamossal?
Panaszkodnak az ottaniak, vagy a túristák, hogy nehéz felszállni a bevásárló kocsival, vagy a babakocsival? Nem.
És ezért nem érv ez itt sem, vagyis ebben az esetben.
Elvégre a libegőt, meg a Siklót sem cserélik le alacsonypadlósra. De életszerűen a hannoveri villamosok sem eme elgondolás szerint lettek beszerezve. Már pedig, ha ők életképesek, akkor a magyar UV is az, hiszen annál mégis csak alacsonyabb a padlómagassága és könnyebb rá a felszállás, mint az idegen használtra.

Paulybird 2008.06.03. 18:46:06

Amúgy azt a hülyeséget ki találta ki, hogy lassabb az UV?
lehet hogy ha gyorsulási futamot rendeznének, akkor alulmaradna, de hogy ötvennel ugyanúgy tud menni, mint akármelyik másik villamos, az is biztos. És annál gyorsabban nem megy, és nem is emeht sehol a tuja. Sőt a 19es vonalán végig csak gyökkettővel halad az ICS is...
süti beállítások módosítása