
Mint azt papírblogunk olvasói tapasztalhatták, április óta nem jelent meg újabb száma a print Reakciónak. Nyomtatott kiadásunk tavaly június óta (előbb UFiként, majd Reakcióként) nagyjából változatlanul, minimális növekedést mutatva havonta három-négyezer példányban fogyott. Ugyanennyi idő alatt blogunk és honlapunk napi látogatóinak száma sokszorosára nőtt, naponta hat-hétezer egyedi látogatónk van (de előfordult már tizenötezer is) - mindezt úgy, hogy a nyomtatott kiadásunk volt a szebb és tartalmasabb, sokkal több munkánk is feküdt benne. Ez vezetett ahhoz a tulajdonosi döntéshez, hogy a jövőben az online Reakcióra összpontosítjuk erőinket, mivel a hirdetési piac épp úgy ebbe az irányba halad, mint célközönségünk olvasói szokásai.
Itthon a negyven (s különösen a harminc) alatti korosztály ritkán vásárol lapot - ha olvas is nyomtatott sajtót, az jellemzően olyan ingyenes kiadvány, mint a Metro vagy a Pesti Est. Elsőéves közgázos tanítványaim körében minden évben tartok egy kis felmérést médiafogyasztási szokásaikról - ha nem is reprezentatív kutatásról van szó, azért szolgál tanulságokkal. Már az előző tanévben is az internet dominált, de a mostaniban lett totális az uralma: a netet mindenki használja, nem ingyenes nyomtatott sajtót csak minden negyedik-ötödik olvas rendszeresen. Hasonló folyamat játszódik le a reklámpiacon is, az
internet száguld, a többi médiatípus hirdetési bevételeinek növekedése kisebb, mint az infláció.

Ezek az okai annak, úgy döntöttünk, az Utolsó Figyelmeztetés > UFi > Reakció pálya következő állomása a reakcio.hu lesz. Fáj a szívünk a nyomtatott kiadásért, hiszen nagyon szeretjük a papír és a nyomdafesték illatát, sok évnyi munkánk van a lapban. Érzelmileg nem volt könnyű döntés, de a reakciós szellemiség nem attól függ, hogy papíron vagy képernyőn nyomjuk-e. Mi leszünk hát az elsők a hazai lappiacon, akik a nyomtatott világból teljesen átköltöznek a virtuálisba - utánunk a vízözön, no meg a
New York Times.
Egy duplaszámmal búcsúzunk el a nyomtatott Reakciótól, még ebben a hónapban. Közben felpörgetjük a blogot, júliusra pedig elkészülünk a reakcio.hu átalakításával. Ígérjük, amit lehet, tartalmilag és formailag egyaránt megtartunk a papírblogból, s lesznek jófajta reakciós újdonságok is.