A bringázás már alternatíva
2008. április 20. írta: rajcsányi.gellért (ergé)

A bringázás már alternatíva

 Hetedik alkalommal szervezik meg Budapesten a Critical Mass biciklis felvonulást április 20-án. Esemény előtt a két főszervezővel, Kürti Gáborral és Sinka Károllyal, alias Küküvel és Sinyával beszélgettünk a hazai biciklis helyzetről és a mozgalom eredményeiről.

 Két keréken érkezünk a szervezők munkahelyére, a Hajtás Pajtás futárcég Király utcai főhadiszállására. A helyszínt könnyű megtalálni: méretes kerékpártároló áll az iroda előtt, ami ritka látvány a fővárosi utcákon. Odabent narancssárga egyenmelegítős diszpécserek hajtják a kerekező pajtásokat egyik helyről a másikra. Itt találkozunk a két futárból lett civil aktivistával.

 „Ketten tervezzük meg a megmozduláshoz szükséges feladatokat, majd megkeressük a szükséges hatóságokat és jóváhagyatjuk a rendezvényt”- mondja Sinya. A látszattal ellentétben nem is olyan magától értetődő a legális, bejelentett biciklis felvonulás: a Critical Mass szülővárosában, San Franciscóban máig maroknyi radikális kerékpáros illegális, konfrontatív akcióját jelenti a megmozdulás.

 „Mi szándékosan döntöttünk úgy, hogy minden törvényi feltételt betartva, az illetékesekkel egyeztetve egy médiamegjelenésre számító rendezvényt szervezünk” - folytatja a CM hazai atyja. „Idehaza az a fontos, hogy minél nagyobb tömegeket mozgassunk meg, mert csak így jön át a médián az üzenet és így figyelnek fel céljainkra a politikusok.” Sinya hozzáteszi: „Nyilván elég nehéz lenne ötvenezer kerékpárost titokban keresztülvinni a városon: nehezen magyaráznánk, hogy véletlenül indultak el egy irányba.” A szervezők nagyon büszkék arra, hogy a 2007 áprilisi, ötvenezer kerekezőt megmozgató budapesti Critical Mass volt a világ eddigi legnagyobb biciklis felvonulása. „Nem sokkal ezután a Critical Mass san franciscói atyja el is látogatott hozzánk, hogy megnézze, miféle város képes erre.”

Balról: Kürti Gábor és Sinka Károly

 Érdekes, hogy Budapestet sokan kárhoztatták azért, mennyire fejletlen a közlekedési kultúrája, és mégis itt sikerült a legnagyobb vonulást megszervezni. Kérdéses, hogy mi állhat a rendkívüli siker mögött. „Mi is ámultunk és bámultunk, hogy ennyien jöttek el” - mondja Sinka Károly - „Úgy vélem, kis pofont adtunk a hazai civil szervezeteknek, és nagy pofont a törekvéseinket sokáig negligáló politikusoknak. A civileknek azért, mert megmutattuk: nem csak állami pályázatokon nyert pénzekből szervezett, mégis érdektelenségbe fulladó tüntetéseket lehet rendezni. A politikusoknak meg azért, mert több tízezernyi békés, egy jó ügy mellett – és nem valami ellen – kiálló tömeget tudunk konfliktusok nélkül az utcára vinni. A politikus úgy működik, hogy sok szavazót akar maga mellé állítani. A Critical Mass-en pedig rengeteg szavazó vesz részt. Így egyre inkább sikerül áttörnünk a politika falait” - állítja az optimista főszervező. Sinya nem rest radikálisabb hangot is megütni: „Az állampolgároknak nem az a dolga, hogy a napi háromszor nyolc óra penzumot letudva minden helyzetet tudomásul vegyenek. Oda kell csapni, ha az érdekeinket sérelem éri.”

 Persze a Critical Mass szervezői könnyű helyzetben vannak: teljes mértékben pozitív, pártpolitikától semleges ügyet képviselnek, amivel mindenki egyetérthet, és a média is pozitívan viszonyul hozzájuk. „Azért nagyon oda kell figyelni, hogy ez a pozitív imázs megmaradjon. A CM-en belül is vannak radikálisabb hangok, akik konfrontációt szeretnének, egyfajta modern kori ludditák és hasonlók. Mi óvatosabbak vagyunk, a középutat keressük, hogy megmaradjon a békés imázs, anélkül, hogy az elveinkből feladnánk valamit” - fejti ki álláspontját a CM-guru. Eddig csak az ekkora mértékű rendezvényeknél elkerülhetetlen, autósok és kerékpárosok közötti kisebb szóváltások voltak a CM legnagyobb konfliktusai. A szervezők a rendőrséget is dicsérik: szerintük a rendőrök pozitívan állnak a kezdeményezéshez, és a legteljesebb mértékben korrekt az együttműködésük. „Az a megérzésem, hogy a legjobb motorosrendőrök között sorsolják ki azokat, akik felvezethetik a rendezvényt” - teszi hozzá mosolyogva Sinya.

 A szervezők a mai napig kitartanak a rendezvény teljes mértékű üzlet- és politikamentessége mellett. Kürti Gábor elárulja: „Nem titok, a multicégektől a pereceseken át, egyes politika-közeli projektekig sokan megkerestek minket, hogy „támogassák” a rendezvényt. De nem engedjük be őket a CM-be. Mi úgy véljük, az érdekérvényesítésnek függetlennek kell maradnia azoktól, akikkel szemben fellépünk. Úgy tűnik, sokan nem értik a mechanizmust.” Kérdésünkre, hogy akkor vajon hogyan értékelik azt, hogy egyes politikusok (és itt például Kóka Jánosra gondolunk) megjelennek a rendezvényen, Sinka Károly azt mondja: „Mi nagyon szeretjük, ha eljönnek. Ugyanis szívesen fotóztatják magukat a felvonuláson, és ott tett ígéreteiket később, a fotót lobogtatva számon tudjuk rajtuk kérni.” A CM-szervezők nem kérnek az állami pályázatokból sem. „Mi a valóban alulról jövő kezdeményezésekben hiszünk. Az a jó, ha maga a mozgalom tudja fenntartani saját magát, az állam pedig adjon inkább pénzt a hajléktalanok ellátására, akikkel a kutya sem törődik” - mondja Kürti Gábor.

 A 2007 áprilisi CM startja

 Hogy mi a Critical Mass jövője? Kürti szerint a rendezvény már elérte a célját. „Most az a fontos, hogy mindig eggyel többen legyünk.” Sinya hozzáteszi: „2008-tól az áttörést várjuk. Idén már a hétköznapokon is „zavaró tényezők” lesznek a bringások, és a jelenséggel a közlekedőknek és a szakpolitikusoknak is foglalkozniuk kell. Ez volt az igazi célunk.” Szerinte a fiatal nemzedék már más attitűdökkel rendelkezik, mint a régebbiek: odafigyelnek a szelektív hulladékgyűjtésre, türelmesebbek egymással – és persze biciklire szállnak az autózás helyett. A szervezők úgy vélik: egy ilyen adottságú városban elérhető, hogy az emberek húsz százaléka kerékpározzon. Kürti szerint a több biciklis-több kerékpárút tyúk-tojás jellegű problémájára már megoldást találtak: „Mi már kitojtuk a tojást. Ideje a politikának lépést tartania az állampolgárok megváltozó szokásaival.”

 Kükü végül elárulja: „arra vagyok büszke, hogy tizenöt fokban, az esőben megállok a pirosnál, és közben felsorakoznak körülöttem a biciklisek. Tizenöt éve, amikor elkezdtem a futárkodást, szó szerint mindenkit ismertem, aki ősztől tavaszig biciklizett a városban. Ha hozzájárulhattunk ahhoz, hogy elinduljon a bringás élet a fővárosban, akkor úgy érzem, letettünk valamit az asztalra.”

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr63433703

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kenguru 2008.04.20. 17:45:52

"Mit nem hiszel a statisztikákon, hogy Amszterdambankimagaslóan nagy a szervezett bűnözés, emberkereskedelem, pénzmosás, illegális drogbűnözés és prostitúció. Ezek tények."

Ahova beteszi a lábát a kerékpározás, követi a többi
deviáns magatartásforma, ez egyértelmű. :DDDD

Az aglomercióból/külső kerületekből bejárók NEM szórakozásból autóznak, hanem azért mert nincs más.
Pedig a sinek ott vannak. Pl pesten a kerületek közti utak sokszor azért kevesek, mert egész városrészeklet vágnak ketté vaútvonalak, kevés átjáróval.

Nomost ezekből lehetne jóféle elővárpsi vasutat csinálni, csak akarni kéne.

Revü 2008.04.20. 17:55:01

Ez meg itt egy jó kis bringázást népszerűsítő magyar film:

www.youtube.com/watch?v=ZM_HTdpgcRE

tewton 2008.04.20. 18:14:44

(a második fotón nagyon tetszik a kopasz erős napszemüveges biciklis.
Le a kopasz erős BMW-sekkel!
Éljenek a kopasz erős biciklisek!)

Szibarita 2008.04.20. 19:09:05

Kenguru, most azt demonstralod hogyan keresnek atlatszo kifogasokat az autosok, vagy tenyleg el is hiszed magadnak azt a hatalmas baromsagot, hogy Szentendren, a HEV-megallonal nehezebb parkolni, mint barhol a belvarosban?

Ha lusta akarsz lenni, mond azt, ne gyere ezzel az atlatszo "nincs mas valasztasom" szoveggel.

Mondd meg, hol laksz, megmondom, merre van a legkozelebbi vonat vagy HEV megallo.

Fogadjunk, hogy kozelebb, mint a Kossuth-ter.

Kenguru 2008.04.20. 19:18:57

Az hogy EN hol lakom az mindegy. En bringaval is be tudok menni dolgozni(szoktam is) autoval, es tomegkozelkedve is.

De vegyük pl a Rákosvidéket, vagy az attól kíjebb eső falvakat? Onnam bejutni óbudára? BÁRMIVEL?
BKV lassú, autó lassú, stb, stb.

Aki igazaán sokádig dolgozik(este 7-8-9) annek végkép nehéz tömegközlekednie a külső kerületekbe.
Márpedig a nyolc órás munkanap korának vége, ezt érdemes lenne tudomásul venni.

Radikális tömegközlekedés fejlesztés kéne ÉS kerékpáros infrastruktúra.

Joschka Fischer (törölt) 2008.04.20. 19:57:28

lassan már blogon is akkorák a képek, mint az újságban :-)

Szibarita 2008.04.20. 20:16:56

Hat igen, a metro, busz, villamos sose lesz olyan gyors, mint az auto, ha epp a tobbi autossal nem csinal az ember dugot. Igy van ez mindenhol a foldon, igy a "lassu" megint csak alkifogas.

En azon az allasponton vagyok, hogy a nagykoruttol befele tiltsunk ki minden autot es vezessunk be a varhoz hasonlo behajtasi rendet, esetlegesen valami durva behajtasi dijjal engedjek be, akiknek gusztusuk van kifizetni mondjuk napi 5-10.000 Ft-ot pusztan azert, hogy bemenjenek.

Ha mindenkepp muszaj nekik autoval bejonni a Hungaria Korutig, legalabb onnan menjenek villamossal.

Sosem lesz a tomegkozlekedes vagy az autopalyarendszer olyan allapotban, hogy ne nyafogjanak az autosok, megiscsak egy provinciarol beszelunk, provincialis ujgazdagokkal.

tevevanegypupu 2008.04.20. 20:56:52

Minden heten olvasni az ujsagban, hogy egy kerekparost halalra gazoltak. Jo kis alternativa.

Roltii 2008.04.20. 21:08:07

Szibarita: mekkora idióta vagy te... menj el akkor majd a belvárosból vásárolni gyalog vagy BKV-vel...vagy csak egyszer akarj tv-t vásárolni.
egyszerűbbet mondok: próbálj meg bármit is rendelni házhoz szállítással...
persze, jön az, hogy ilyen kivétel, olyan kivétel...és itt már te is láthatod, hogy ez mit jelentene kis hazánk állampolgárainál...pár becsületes dolgozó barom fizetné mindenki más behajtási díját...

egyébként minden behajtási díj előtt bkv-t fel kell fejleszteni. Ha már van alternatíva,akkor lehet beszélni behajtási díjról és hasonlókról. Ma a városban sajna az autó a legjobb közlekedési eszköz, második a bkv, a bicikli meg egysszerűen nem alternatíva, lényegtelen, hogy ki mit mond erről.

Szibarita 2008.04.20. 21:16:12

En mindig minden bevasarlasomat gyalog vagy BKV-val intezem (esetleg tehertaxival, megfelelo esetben) es igy van ezzel a teljes budapesti lakossagnak azon resze, aki nem tart autot. Sokszazezer ember, megkockaztatom, nincsenek sokkal kevesebben, mint akik viszont igen, ha egyaltalan.

Szoval keresednek mar evtizedek ota folyamatosan teszek eleget, nem birom belatni, miert lennek ezert idiota.

Hehe, megint egy "nincs alternativa"-zo, szorakoztatoak vagytok ti igy egyutt.

Abba mar belegondoltal, hogy egy new yorki vagy egy londoni miert nem tart autot? Ok nem vesznek soha semmit, vagy idiotak?

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2008.04.20. 21:16:47

CSak kérdem, a biciglisek milyen közúthasználati díjakat fizetnek, mert ugyi az autós a benzinbe épített extraadókat és a gépjárműadót.

Szibarita 2008.04.20. 21:19:54

Egy bicigli sulya nincs 10 kg, egy autoe mondjuk 1 tonna. Ennek megfeleloen fizessenek mondjuk 100-ad annyi utdijat, vagy egyszeruen csak hulyeseget akartal beszelni?

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2008.04.20. 21:23:26

Fizet vagy sem?
(Benzin adótartalmáról nem mondanál valamit?)

Szibarita 2008.04.20. 21:26:01

Adok egy ezrest, akkor egy eletre elfelejted ezt a buta, dogmatikus demagogiat? Mutass egy utat, ami a biciklisek miatt megy tonkre.

mxplanet 2008.04.20. 21:28:36

te rita

és a benntlakok nem jöhetnek be autóval? vagy engedélyt kapnak, akkor meg ugynaugy több tizezer autos lesz belül

Szibarita 2008.04.20. 21:29:46

Mondom, mint a varban.

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2008.04.20. 21:31:44

Mutass egy utat, amire ők fizettek egy petákot is.

Szibarita 2008.04.20. 21:36:03

Miert, a jardaert fizetnem kell az allamnak azert, mert gyaloglok rajta? Az autos megturt fajta a varosban, ezellen kar lazongani. Meg Budapesten is tobbsegben van a behajtasi dijat partolok aranya az ellenzokhoz kepest, hasonloan mas nagyvarosokhoz, ahol lattam ilyen statisztikat.

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2008.04.20. 21:40:51

te jó ég tölgy, ez csak egy napi hecc tőled, vagy tényleg ilyen demagógosz módon gondolkodsz a kérdésről? :(

A biciklisek máskor autóznak is, az autósok is biciklire pattannak néha. És nagy részük dolgozik, fizeti rendesen az adókat, amiből az utak épülnek. Vagy aszfaltutat csak a személygépkocsisok használhatnak? :)

tula 2008.04.20. 21:42:49

"a 2007 áprilisi, ötvenezer kerekezőt megmozgató budapesti Critical Mass volt a világ eddigi legnagyobb biciklis felvonulása"

with all due respect, azért disztingváljunk mán. Pl. Berlinben simán összegyűl negyedmillió cangás (ld www.treehugger.com/files/2005/06/live_from_the_e.php), Párizsban hasonlóképpen

annyi igaz, hogy a magyar CM a legnagyobb CM a világon, de ettől még nem lesz ez a legnagyobb biciklis felvonulás

mxplanet 2008.04.20. 21:44:16

rita, ezeket csak a kivül lakok akarják :)

tula 2008.04.20. 21:45:11

na szóval asszem ez a világ legnagyobb biciklis felvonulása:
Sternfahrt Berlin
www.youtube.com/watch?v=JrsO9WKYBeY

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2008.04.20. 21:45:19

ergé,
az a helyzet, hogy a cúnya autósok tartják el az országot. De azért rühelljétek őket - fizesseneke még több adót!
Aki kijön a belső kerületekből, remélem az is fizet majd akkor zöld és jólevegő adót a kertvárosiaknak. Én pl. eléggé ki vagyok akadva a hétvégi bunkó városi kirándulóktól.
Ez a demagóg jó! Teccik. Mesélj róla kérlek.

Szibarita 2008.04.20. 21:52:08

Jaj, ne gyere mar ezzel a "ki tartja el az orszagot" dumaval, annyira bena.

Gyerunk, lobogtasd meg elottunk a fizetesi csekkedet is. Azert, mert tobb penzed van mint az atlagnak, meg az sem biztos, hogy tobb penzed van mint az ide irogatoknak, azt meg plane nem jelenti, hogy barmivel is tobb jogod lenne a kozlekedesre vagy a lelegzesre.

En nem azert utalom az autosokat, mert van penzuk, hanem azert utalom oket, mert antiszocialisan viselkednek.

Akkor, amikor egy bringas antiszocialisan viselkedik (nincs tobbesszam, leven autozni onmagaban tahosag, bicajozni meg nem az), akkor ot is szoktam utalni.

Nem kell ebbe uldoztetest vagy hatso szandekot latni

Roltii 2008.04.20. 21:52:29

Szibarita: a várban nagyjából boldog boldogtalan autózhat, mert minden szarra kiadnak engedélyt...sejtheted ha egy várossal megcsinálják, akkor mi lenne...

egyébként egy new york esetébe miről beszéltél? azokról akik a kertvárosból járnak be nap mint nap a citybe dolgozni? biztos nincs autójuk...

egyébként pl Bécsben is az volt a tapasztalatom, hogy kb mindenhol volt autó, bár ott van sok f@sz@ parkoló, és meglepő módon még használják is...

Jah, és tényleg, szokjunk le az autóhasználatról... ez aztán a fejlődés...csak kérdés milyen irányba...

jah, biciklim van és nem autóm, de komolyan mondom, hogy nem tudom megérteni ezt az egész városi biciklizés dolgot (jah, Bp 3.kerületben lakom, és minden áldott nap bejárok a központba)

Roltii 2008.04.20. 21:55:13

bocs, erre is reagálnom kell, hogy az autós antiszociálisan viselkedik, a biciklis meg nem...Antiszociális betartani a közlekedési szabályokat?
az, meg hogy valaki egyedül van a kocsiban, nem jelent semmit, lehet hogy megy a többiekért, vagy épp indul hosszabb útra. Vagy csak egyszerűen annyit, hogy beteg...nem kell minden esetben elítélni (persze, én is elítélem, hogy a legtöbb kocsiba egyedül ülnek, de utálni ezért senkit nem fogok, ez ökörség)

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2008.04.20. 22:05:34

Szibarita kértél példát, adtam. Azt valahogy átugrottad. (Mennyi idő alatt jön be valaki vonattal Magdolnavölgyből valaki Dél-Pestre?)

Lehet, hogy béna duma a "ki tartja el", de ha dolgozol és adózol és jó sokat, és cserébe még utálnak is érte (Nézd mán a szemetet pénze van!), akkor felteszel majd néhány kérdést. Mondjuk a pénzed 65-70%-t elviszi az adó, és utálnak mert dolgozni jársz :)
De te nem vagy reakciós.

Szibarita 2008.04.20. 22:17:38

Becsi ut (auto) -> Villamos -> Metro, az elvisz pest deli reszere.

Mellesleg nem kotelezo kikoltozni 100 km-re Budapesttol, igy nem is ertem, mit nyafognak utana, hogy a varos masik vegeben levo munkahelyuket nehezen kozelitik meg.

Roltii 2008.04.20. 22:21:35

tudod, nem kötelező a városban élni, és valószínűleg maga a munkavállaló lenne a legboldogabb, ha nem Bp-re kéne bejárnia. De egy centralizált országban élünk, Budapesten van minden, nem lehet megkerülni. Ezek után azt hibáztatod, aki legalább estére meg hétvégére máshol van?
egyébként az ideális nem az,hogy bécsi út villamos, mert ott még parkolni se a legjobb. Simán összekéne kötni a Pest megyei, elővárosi meg belvárosi járatokat. Legyen arra mód, hogy akár Esztergomban felszállok egy kötött pályás járműre, és az mondjuk a metró egy részén is végig megy. De sajna Demszky ezt is elbaszta...

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2008.04.20. 22:32:36

Szibarita,
egy a gáz. A Bécsi útnál a villamosnál nincs parkoló.
A másik gáz: Dél-Pestre nem megy metró (Kispestre megy, de az DK-Pest).
Roltii megírta: Bp-i és az elővárosi közlekedés fejlesztése 20 év alatt szinte semmi volt.
A városból nem kötelező kimenni, de több száz ezerre teszik a kiköltözők számát - és ezek aktívak, nem segélyből élők. Demszky sikerember.
Közbiztonság, iskola, nyugi, levegő...

borsikm 2008.04.20. 22:36:30

Na akkor elmondom, hogy néz ez ki a bunkó agglomeréciós autós szemszögéből. Legyen mondjuk az útvonal Szentendre - Műegyetem, csak hogy személyes tapasztalatról beszéljek.

A reggeli legnagyobb csúcsforgalomban átlagosan 75 perc alatt tehető meg az út autóval.

A nap bármelyik szakában HÉV-vel (aminek végállomásához megintcsak egyedül kocsival lehet eljutni, és parkolási lehetőség sincs normálisan), villamossal minimum 75 perc. Az I épületig kicsit több.

Ha kocsival bejövök mondjuk az aquincumig, és ott bringára pattanok (ehhez ugye hozni kell a bringát a csomagtartón, mert sehol nincs zárt, őrzött tároló a városban), levihető mondjuk 70-65 percre.

Viszont nem vettem figyelembe azt, hogy délután már ritka a reggelihez hasonló dugó, hiszen nagyobb a szórás a tekintetben, hogy ki mikor indul haza. Így, ha reggel vállaltad a dugót, és bementél kocsival, délután sokkal rövidebb idő alatt vagy otthon, mintha bringával, vagy bkv-val indulnál haza.

Nos, amennyiben anyagi lehetőségetek nem szab határt, ti melyik alternatívát választanátok?

Behajtási díjat majd szedjenek akkor, amikor ugyannyi vagy több körgyűrűnk van, mint Bécsben, és ha ott is szednek.

Szibarita 2008.04.20. 22:45:11

Miert, amikor a varosban a celodnal parkolsz, akkor mindig parkolohazban hagyod az autod? Megkockaztatom, konyebb a becsi uton parkolohelyet talalni, mint a belvarosban.

A masikhoz, az egy dolog, hogy te melyiket valasztanad, az meg egy egeszen masik, hogy a varos egesze mit. A varos egesze jobban jar, ha a tomegkozlekedest valasztod, igy ilyenkor osztonzoket szokas bevezetni, az egyik ilyen a behajtasi dij.

Ha minden behajtasert 8 rongyot kene fizetned, azert rendszerszerubben valasztanad a HEV-vel kezdodot, nem?

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2008.04.20. 22:49:44

A Bécsi útnál nem lehet parkolni, felejtsd el.
Én fizetek a behajtásnál, te meg ha kijössz a Belvárosból. Deal?

Te azt hiszed, hogy az autósok zöme iszonyúan ragaszkodik az autóhoz, tévedsz, nem kicsit. Csak éppen szar ez elővárosi közlekedés - Esztergom felé egy vágány megy csak! És nem látom még a terveket sem.
Szerinted a Hungárián a szemét kamionok miért pöffeszkednek?

Szibarita 2008.04.20. 22:55:37

En Budapestet evente tucatszor hagyom el (nem Ferihegyen keresztul), igy en benne lennek ebben a kiosztasban, barmennyire is nem szol annak a kerdesnek a megoldasarol, amirol eppen szo van.

Tobb embert is ismerek, akik csak megoldjak valahogy, hogy Budakeszirol, Nagykovacsirol vagy Solymarrol jarjanak be tomegkozlekedessel, pedig meg autojuk is van.

A problema gyokere pont az, hogy nem lehet az autosokat tomegesen ravenni, hogy mondjuk vonatozzanak vagy HEV-ezzenek, ennek megfeleloen nincs eleg penz a rendszerben ahhoz, hogy aztan fejleszteni lehessen, igy minden marad ugy, ahogy van.

Keresleti oldali megoldasra van szukseg, plane hogy jelentos befektetesrol beszelunk, amit senki sem garantal, hogy kinalati oldalrol meg lehet teremteni az igenyt.

Erre lenne megoldas a behajtasi dij.

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2008.04.20. 22:59:26

A behajtási díj nagyjából Demszky feneketlen zsákjába menne.
Mondjuk Solymáron a vasútállomás előtt kb. 10 autó parkolhat.
Szerinted hogyan lenne kereslet egy vasútvonalra, ami nincs? Összejönnek az emberek a falu végén és láthatóan várják a vonatot az elképzelt sínek mellett.
Tudsz elővárosi közlekedésfejlesztési terveket, amit mondjuk 2 éven belül el is kezdenek? (Még a 4 metró sem megy ki Budaörsre :(

Roltii 2008.04.20. 23:02:46

ne, nehogy többen átüljenek a BKV-ra az autósok közül, most is alig férünk el (lásd reggel a hév).
egyébként bécsi úton hol parkolsz? a panelházak előtt ami az ott lakóknak van? vagy a shell kút környékén levő kb 30 parkolóhelyen...több ott nincs...és elérkeztünk a következő problémához: nincsenek igazán p+r parkolók, vagy amik vannak, azok is rossz helyen. Ilyen például a békásmegyeri, ami a hévnél van...ha odáig bemegy valaki, akkor nem fog ott átszállni, és még hibáztatni se lehet ezért.

borsikm 2008.04.20. 23:13:10

Nincs elég pénz a rendszerben? Na neee, most basz ki az ország végtelen péznt egy metróra, ami hol fog közlekedni?

Egyébként meg az én elméletem az, hogy nem az ingázók miatt van dugó, hanem azok miatt, akik városi lakos létükre autóba ülnek. Márpedig beülnek, napközben ugyanis folyamatos rotáció van a belvárosi parkolóhelyeknél, este viszont fullon van megint minden a helyi lakosok gépjárműivel.

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2008.04.20. 23:15:01

volt illegális cm is:) a kodály-köröndig
amúgy jó volt, mert tényleg van értelme a biciklinek, meg egészségesebb. egyébként cm politikai beálítottsága, meg aki részt vezs az milyen az hülyeség. tényleg mindenféle ember volt ott. előttem mászkáltak nagymagyarországos jelvényes srácok is.

Loxon · http://konzervativok.blogspot.com 2008.04.20. 23:27:16

Tölgy,

ez a Critical Mass olyan, mint a 4K! – amely végre politikailag is megnyilvánult...:

negyedikkoztarsasag.hu/blog/2008/03/26/a_szombati_szamhaboru_hattererol

Ennyit arról, hogy előbb-utóbb csak kijön a politikamentesből is a politikus. Jelen esetben inkább szimpatikusan.

A Critical Mass-ban megvan az antiburzsuj arculat szerintem is, de azért azzal védeni az autózást, mert az autósok rendes adófizető állampolgárok, meg GDP...

Magam részéről szimpatizálok a színvonalas és szimpatikus tömegközlekedéssel (pl. villamos – a sárgák aranyosak.)

Egyébként meg mindenkinek ajánlom az olyan alternatív közlekedési módokat, mint lovaglás, lovaskocsi, hintó. Valamint a repülő szőnyeg.

Lovagolni sajnos betonon, aszfalton nem lehet (rossz a lónak), de vidéken miért ne? Nem szennyezi a környezetet (gyártani sem kell...), nem túl szociális közlekedési mód, de nem is antiszociális, és nagyon jó test-, lélek- valamint életgyakorlat. Ráadásul szellemi és konzervatív hagyományai vannak.

Loxon · http://konzervativok.blogspot.com 2008.04.20. 23:29:56

Bocs, ez a másik bringás poszthoz akart menni. :>

smalladam 2008.04.20. 23:32:17

"Aki criticalmassozik, az _potenciális_ eszdéeszes.
Ez így pontos."

én ma pl láttam Révész Máriuszt, a közismert potenciális eszdéeszest, gyerekével bringázni. meg ilyen árpádsávos-turulos-lyukaszászlós extrém liberálisokat

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2008.04.20. 23:36:27

Mondjuk, a turulos arcok is anti-burzsoák.

smalladam 2008.04.20. 23:39:14

na igen, de azért nem az antiglob rasztafári kategória:)

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2008.04.20. 23:44:35

Mondjuk, az antiglob turuléknál legalább annyira megy. Balosok a raszták és a varkocsosok is, mi ebben az új?

dowNLoad 2008.04.21. 00:14:40

EZ MEG MI A KIB*SZOTT TETŰ ROHADT SZ*RSÁG????
www.judapest.org/wp-content/critical_macesz.jpg
A F*SZOM TELE van már, hogy mindent ellopnak, meghamisítanak, vagy ha nem tudják a maguk hasznára felhasználni, akkro azokból lesznek a fasiszták, rasszisták, stb...
ÉS MÉG CSODÁLKOZNAK, B+, hogy nem szeretik őket????

Téglagyári Megálló 2008.04.21. 00:21:06

"ez aztán a fejlődés"

Hm, Reakció blogon ilyesmire hivatkozni? :-O

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2008.04.21. 09:10:53

TM:
Ergét magával sodorta a kipufogómentes forradalom. :)

noe d. 2008.04.21. 09:19:09

download, pontosan mi is a bajod? ha tudnad, h mi a "csillagtura" (amikor egy közösség elhatározza, hogy egyutt indul a CMre egy közösen kiválasztott helyszínről, forrás criticalmass.hu) és ha véletlenül azt is tudnád, hogy az idei CM egybe esett a mecesz ünnepével (olyan, kb mint neked a húsvét, és nem, nem sütik bele a vérét senkinek), szóval ha ezekkel tisztába lennél, akkor nem hőzöngenél, hogy valaki csinál ehhez egy szórólapot (aminek a kreativja szabadon felhasználható forrás Cm.hu). de ezeket mind nem tudod, csak megláttál valamit, ami jó ok volt egy kis gyűlölködésre. gratulálok. faszfej.

mxplanet 2008.04.21. 09:55:14

downloadnak egy baja van, mégpedig hogy élve született

avus · http://avus.blog.hu 2008.04.21. 11:08:00

Ez a büdösen munkába érkezés szerencsére nálam nem probléma, pedig a munkahelyem a Ferenc-hegyen túl van, a Gellértnél jóval magasabban, és ide egysebességessel jövök... Egyrészt teljesen kerékpáros öltözetben tekerek, és valóban, a 25 (BKV-vel 45, autóval 30-...) perces út második, mászós részében megizzadok, de a bringás öltözet remekül szellőzik, valamint amikor beérek, lehúzom, egy fújás ide-oda, felveszem a magammal hozott pólót, és garantáltan senki nem állapítja meg, mivel jöttem dolgozni. Egy őszinte kolléganőmet direkt kikérdeztem, mondja meg, látni/érezni-e rajtam, mivel járok. Azt mondta, reggel beérkezéskor látni lehet (végülis nem csoda, bringás póló és sort esetén, néha csapzottan), de érezni még nem érezte :).

avus · http://avus.blog.hu 2008.04.21. 11:09:26

Js, a lényeg lemaradt: szerintem aki síkon megy munkába 5-6 kilométert, az hamarosan elér olyan edzettségi fokot, hogy ne agyonizzadtan fusson be.

Masni 2008.04.21. 11:20:43

kedves Tölgy!
Kérlek, hogy a bicikli szót legalább egyszer próbáld meg helyesen leírni. A magyarban ez ugyanis nem g-vel írandó. (semmilyen mas nyelven sem, egyszerűen megjegyezhető, ha az angol szóra gondolsz, ott c-vel van).
Amúgy pedig, engem sajnos egy autós sem tart el. Nem tart el, mert az utakra, gyógyszerre, fáradtságomra, idegességemre, stresszes életre, zajhatásra, mindenre az én saját fizetésem megy el.
Ha pedig a 10 éves lányom tud másfél órát gyalogolni a munkahelyemre, és másfelet vissza (mert BKV sztrájk van), akkor szerintem mindenki más is tud gyalogolni napi 2 x 10 percet az egyik közlekedési eszköztől a másikig.
És igenis, azzal, hogy a tehetősek kiköltöznek az menő helyekre (telki, solymár, nagykovácsi, stb.), majd minden nap bejönnek nekem bűzölögni, sajnos, az én életemet mérgezik.

És bizony, nem kötelező a büdös budapestről a madárcsicsergésbe költözni. Nekem viszont sajnos kötelező budapest utcáin közlekednem gyalog (még úgyis, ha az utósok már a járdára is felparkolnak. Bár, nem tudom, hogy ezt mivel magyarázod, ezt is az adóddal érdemelted ki, most már az adódért cserében a járda is jár nektek???). Mert én itt lakom, ez az én városom - is. Meg a többi másfél millió emberé. És ebből a másfél millió emberből csak 200 ezernek van autója. A többi szívja a ti füstötöket, mer nyilván, csak a ti munkátok a fontos, csak a ti időbeosztásotok szoros. Ennél egoistább, önteltebb hozzáállást nehéz elképzelni...

Amúgy pedig gondolkodni is érdemes: a 90-es évekig az lakosság túlnyomó többségének nem volt autója. Pl. engem is a 3 tesómmal egyetemben úgy nevelt fel az anyukám, hogy nem volt autónk. És felnőttünk. És ha szomorúak is voltunk néha, hát nem az autó hiányától. És nem voltak bevásárlóközpontok, és mégis mindig volt kajánk...

Olyan álindokokat soroltok, hogy az ember haja az égnek áll.

Roltii 2008.04.21. 11:29:04

mobiltelefonunk se volt...most nehezen tudnám elképzelni nélküle (ja, persze internet sincs akkor:) úgyhogy ez elég rossz érv volt.

10 éves lányodat másfél órát gyalogoltattad a munkahelyedre??? erre inkább nem írok semmit.

Egyébként ha megtehetnéd, te is kiköltöznél az agglomerációba, úgyhogy csak irigy vagy. Mellesleg, ha nem költözött volna ki, akkor is ugyanúgy bennt lenne kocsival, úgyhogy nem értem ezt az érvet...

Masni 2008.04.21. 11:39:14

Rolti,
azér mégis, ha írnál valamit a másfél órás gyaloglásra, örülnék. Nehéz lesz meggyőznöd, mert elég sokat járunk kirándulni, és olyankor bizony ennek a többszörösét tesszük meg gyalog, igaz, van, amikor 5-6 éves gyerekek is vannak velünk.

Lett volna lehetőségem visszakoltozni, de én megrögzött belvárosi vagyok. Szeretek itt lakni. Az agglomeraciobol koltoztem be 19 evesen. Szoktam irigy lenni, de tobbnyire a szellemi teljesitmeny buvol el, nem az, ha valaki a penzevel masokat kenyszerit barmire... Persze, ha te irigy szoktal lenni mas penzere, es ettol azt feltetelezed, hogy mindenki igy van ezzel, hat, ez a te gondolkodasodat tukrozi.

A mobiltelefon szerinted ugyanugy karos masokra is (mert ugye a kipufogogazt az is szagolja, aki nem hasznalja az autot)? (picit becsapos kerdes)
Probalkozhatsz a csusztatassal, de eleg atlatszo az erved.


(amugy volt autom is, de olyan ritkan hasznaltam, hogy inkabb eladtam)

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2008.04.21. 11:44:38

Egy olyan varosban, amelynek levegoje egyik legszennyezettebb Europaban, a bringazas nem alternativa.

Tudom, csinaltam, meg is bantam.

Az eletveszelyes autokrol most nem is beszelek.

Roltii 2008.04.21. 13:34:01

Masni: kirándulás más dolog egy picit, mert az szép és dícsérendő. De a városba bevinni, és ott sétálni egy kisgyerekkel szerintem nem jó dolog. (alapból alacsonyabban van és több szmötyit szív be)
ki kényszerít téged és mire? Kell a belvárosba laknod? nem Kell ott dolgoznod? nem. Valamiért mégis megteszed, és ez a valami amiért más meg kocsival jár vagy éppen ócska kétütemű robogóval.

Masni 2008.04.21. 14:25:54

Roltii: a gyerekem 160 cm, nem sokkal van alacsonyabban, mint az atlagmagassag, akik ugye azt a szmogot szivjak be, amit az autosok kipufognak...
Penteken pedig evek ota eloszor nem volt szmog a varosban. Es nem bevittem a varosba a gyerekemet, hanem ott lakunk. Es ott is dolgozom. Ez a lakhelyunk, ez a varosunk, mi szeretjuk, ezert nem fustoljuk tele. Nem atutazoban vagyunk itt, hanem itt elunk. Nem tranzitutvonalnak hasznaljuk raszarva a tobbi emberre.
Es komolyan azt mondod, hogy ha nem tetszik, hogy az ingazok bejonnek az en lakhelyemre es mergezik a levegot, akkor en menjek el??? Szerinted, ha en a solymari hazad ele beallok nehany haverommal es korozok a hazad korul egesz nap, mondvan, hogy ehhez van kedvem, akkor te vidam es boldog leszel, ha meg nem tetszik, akkor madj megkerdezlek teged, hogy ki kenyszerit arra, hogy abban a hazban lakjal??? Ember! Mas orra ala buzologsz kenyelmi okokbol. Mar ha a dugoban ulni (jaro motorral termeszetesen...) orakat kenyelmes.

Roltii 2008.04.21. 15:01:23

Masni:
solymári házam??? Csillaghegyen lakom a HÉVtől 10 méterre a szentendrei úttól pedig kb 50 méterre.
de úgy tűnik nem igazán értetted megamit írtam.
De mégegyszer megkérdem, ha az ingázók nem ingázók lesznek, hanem beköltöznek a városba, attól jobb lenne??? ezt nem tudom megérteni.
Azt meg felejtsük el, hogy a kocsi kényelmi okokból jó: bkv mocskos, ha fontos a megjelenés, akkor szóba se jöhet. Jó lenne ha nem általánosítanánk.
Egyébként pénteken évek óta először nem volt szmog? előtte másfél héten hétfőn?:D Mellesleg nem száll fel az a szmog fél nap alatt...

Masni 2008.04.21. 15:29:21

solymari hazzal csak mondtam valamit.
ha mindenki bekoltozik, akkor sem lesz semmi, mert aki eddig azt mondta, hogy nem tud massal bejonni telkibol, patyrol (mer nincs jo tomegkozlekedes), az bent majd kitalal valami mas indokot, hogy miert nem tud gyalog/biciklivel/tomeggel kozlekedni. Ergo igzad van, tul optimista/naiv voltam.
Spec en a miniszterelnoki hivatalban dolgoztam, amikor elkezdtem biciklivel jarni. Gondolom sejted, hogy ott is eleg csinosan kellett megjelenni (nem takaritono voltam : )

szamárfül/pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2008.04.21. 16:05:57

Rakciós(olvas)ok a MEH-ben, lassan, de biztosan dől a rendszer, gyerekek! :D

hcrules 2008.04.21. 16:22:17

Sokat fog javulni a helyzet, ha meglesz Pest körül a körgyűrű. A forgalom elég nagy része átmenő, a közlekedési rendszer vízfejűsége miatt nem lehet máshogy keletről nyugatra menni csak Pesten keresztül. Ez mindenkinek rossz, a pestieknek is, meg ugye azért azt senki sem gondolja hogy akkora öröm 1,5 órát azzal tölteni hogy mondjuk Debrecenből a Balatonra menet átvergődjön az ember a városon...

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2008.04.21. 20:41:03

Masni,
köszönöm a kijavítást. A bicikli az akadémiai forma, de a bicigli is elterjedt, a gugli 35.000 találatot mutat, szóval köznyelvi forma. (Pl. a Sixtus- és Sixtusi kápolna is mindkét módon elterjedt :(
Speciel nekem semmi bajom a BICIKLISEKKEL, nektek van bajotok az autósokkal, akik nagy része azért jár autóval, mert pocsék a tömegközlekedés: pl. a Műegyetem előtt vagy a lágymányosi egyetemi tömböknél mindig csurig van a parkoló, mert a bejárók lerakják.
Az van, hogy a pocsék pesti levegőért most a bejáró autósok a felelősek, miként a költségvetési hiányért meg a diákok, orvosok, tanárok voltak korábban felelősek (2006 tavaszán a hivatalnokokat is megpróbálták felelősnek nevezni, de rájöttek ez öngól, így ők megúszták). Ősi balos technika a megosztás, ellenséggyártás a népen/nemzeten/társadalmon belül (nem kívánt rész törlendő).
Tehát miattam a szar a levegő Bp-n és nem a közlekedést, elővárosi vasutakat nem fejlesztő főpolgimesteré vagy min.elnöké. Ők mindent megtesznek, csak hát az autósok.
A csicsergős környezetben élni valóban jobb, próbáld ki: jobb a levegő, alig van bűnözés, a gyereke nem verik a tanárokat és a szülők sem. HA esetleg ilyet Demszky is tudna Bp-n, sokat visszaköltöznének. De nem tud, igaz nektek így is jó, büdösben, koszban, bűnözésben, légszennyezősen. De majd jól megadóztatja a bejáró autósokat, és akkor ugyanannyi autó lesz, de legalább a Városháza költségvetése kis többlethez jut. Adószedésre mindig kaphatók. Hajrá, támogasd.

Roltii 2008.04.21. 22:57:54

hcrules: félek tőle, hogy a körgyűrűvel gondok lesznek. már most gyanús, hogy nem biztos, hogy időben jobban járok, ha az elkerülőn megyek. Meg hát a forgalom is kérdéses lesz, a mostani M0 már így is borzasztó szokott lenni, gondold el több autóval. Jah, mellesleg a sebességkorlátozás is tarthatatlan.
Jah, megoldást sajna nem tudok (bár nem is feladatom). Talán M0+bkv fejlesztése+elővárosi közlekedés fejlesztése mutatna valamerre a megoldás irányába, esetleges még a behajtási díjat belevéve (bár valahol írták, hogy ez kb 1-2 euró lenne, ami kb semmi visszatartó hatással nem rendelkezik).

Masni 2008.04.22. 11:35:26

ohh, azt hiszem, hogy felreerthetoen fogalmaztam. Nem CSAK az autosokat hibaztatom. Valoban, a varosvezetesnek is kell tennie valamit azert, hogy jo, hasznalhato legyen az elovarosi kozlekedes, stb. De az igazsag az, hogy a MKK-on es az LMCS-n kivul gyakorlatilag senki nem nagyon ugral ezert. Nem nagyon talalkoztam meg olyan kulvarosi/agglomeracioban lakoval, aki bement volna a sajat polgarmesterehez, hogy jani, tegyel valamit, mert felelos allampolgar vagyok, es nem akarom a tobbiek levegojet szennyezni a sajat egyeni erdekeimert!


tolgy! A muszaj szo helytelen irasmodjara (musza ly) is kiad 648.000 talalatot a gugli, de attol meg szerencsere/sajnos nem lesz helyes.

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2008.04.22. 12:21:57

masni, nekem nem presztízskérdés, de most az akadémiai és élő nyelv kapcsolatáról beszélgessünk? Pl. a "zsömlye" szót kitiltanád? Vagy csak fogást keresel?

A falusi önkormányzat mi a francot tehetne az elővárosi közlekedésért (mondjuk hogyan építsen vasutat vagy bővítse azt)?
Konkrétan én közigazgatásilag BP-hez tartozó területen lakom, és engem lesz@r nagy ívben Demszky 18 éve, igaz ebben a kerületben eddig csak jobberek győztek. Ezért vagy másért, de a forrásmegosztásból mindig a budai jobbos kerületek jönnek ki rosszabbul. Azaz, az itteni adó megy a belső kerületek fenntartására.
A jó levegő ügyében ha elzavarták és kitiltották a belső kerületek lakói Demszkyt, akkor jöhetek én (bár én havonta talán egyszer megyek Pestre, D. meg mindennap - érdemes lenne vele kezdenetek).

tewton 2008.04.22. 14:50:37

tölgy, masni,
tájékoztatásul, a "bicikli - bicigli" példában a k-g ún. zöngés-zöngéstlen mássalhangzópár. Idegen szavakban, meg gyerekkorban, meg dialektusban stb. ezek sokszor állhatnak egymás helyén, nincs benne semmi meglepő, vö. "sparhert" "sparhelt" "sparherd" "spórheld" stb. Az internetnek ez a sarka meg amúgy sem a formális nyelvhasználat terepe. A "bicikli" etimologikusabb, a "bicigli" meg nem olyan szép, de általánosan használt. (és messze nem olyan durva hiba, mint az ly vagy a -suk/sük).

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2008.04.22. 15:15:35

tewton,
felétek mondják a zsömlyét? Mert Zalában megy.

tewton 2008.04.22. 15:22:43

tölgy,
persze. zsemlye, zsömlye, ha nem figyelek, belezavarodok :) csak hát erre is köznyelvesedik a nyelv. De azt is mondjuk, hogy otthol vagyok.

zsemlye 2008.04.22. 17:55:10

hát, ha már így megemlíttettem...

szóval itt egy írásban jelöletlen részleges hasonulással van dolgunk, vagyis ha egymás mellett több mássalhangzó áll, kiejtéskor az egyik a kiejtés bizonyos elemében hasonul a másikhoz, jelen esetben a zöngétlen k-ból a zöngés párjára g-re, így lesz a bicikliből kiejtéskor bicigli. Írásban kimondottan nem javallt a jelölése, mondhatnám, súlyos hiba.

Az ilyen szabályok keserítik felnőtt s gyermek életét:)))

zsemlye 2008.04.22. 17:56:02

hát még ha értelmes mondatokat is tudnék írni, de jó lenne...

tewton 2008.04.22. 18:05:19

zsömle: háháhá, szintén zenész?

valóban, amennyiben normativ modon állunk a nyelvhez, akkor igen. Pl. ha az ötödikesek füzetét javítjuk. De az ötödikesekből ideirogató felnőttek lesznek :I, akik esetleg tudatosan használják azt a változatot :)

zsemlye 2008.04.22. 18:10:35

tewton,
már elnézést, de a nevem már régóta létezik, s nem zsömlye, se nem zsömle, hanem zsemlye! :P

tewton 2008.04.22. 18:12:58

zsemlye,
sorry, mindig keverem ezeket a szavakat :)

zsemlye 2008.04.22. 20:27:10

tewton,
el van sorrizva... ha tudatosan használja ok., de akkor tudatosan tér el, s azzal valami többletet akar kifejezni...?

tewton 2008.04.22. 20:41:00

ööö ... vagy csak egy regionális köznyelvet használ :)

zsemlye 2008.04.22. 22:34:27

oooo...(csodálkozik), akkor nincs többi általános helyesírás? Tőlem nem idegen a gondolat, elvetjük a nyelvi normát, ahány nyelvváltozat, annyiféle helyesírás.. végül is Zrínyit olvasni is intellektuális kaland annak, aki tud olvasni... és mi lesz azokkal, akik erre nem képesek? Persze, megvonhatjuk a szavazati jogukat:)))
Nem is rossz gondolat.

tewton 2008.04.22. 22:43:01

zsemlye,
de, van. csak vannak nem leszabályozott dolgok. és más a grammatika meg más a szókincs.

meg van ugye a "művelt köznyelv" nevű dolog, ami kiszorítja a lokális nyelvváltozatokat. És az is egyre gyengébb (a nyelvtani színvonalesést a Népszabadságon is lehet látni, meg a kereskedelmi médiában is).

a nyelvi norma... még jó, hogy nem mindenki tanul tovább. teljesen kipusztulnának a dialektusok.

zsemlye 2008.04.22. 22:44:13

egyébként na nemá hogy csak az ötödikes tantónéni áll mormatívan a javítandó szöveghez és mondjuk egy nyelvi lektor nem! (elnézést, de az előbbi bejegyzést csak most olvastam el figyelmesen).

zsemlye 2008.04.22. 22:55:26

már elnézést, de én egy szót sem ejtettem a szókincsről, én a dialektusora céloztam, vagyis a helyi grammatikára és a helyesírás módjára. Zrínyit olvasni nemcsak a szókincs miatt nehéz, hanem azért is, mert nem a Pest környéki dialektust használta, márpedig a mai köznyelv (Lásd nyelvújítás ) elsősorban arra épül. Magyarul, azért hivatkoztam rá, mert az ő korában még nem volt egységes nyelvi norma.
A művelt köznyelvre teszek, és helytelennek tartom, hogy a lokális nyelvváltozatok kihalnak, de ennek az oka nem a "művelt köznyelv" erőszakos terjesztése, hanem, na vajon mi? csak nem a média? Abban pedig úgy látom, hogy egyet értünk, hogy az igen messze van a "művelt köznyelv"-től. Abban viszont nem vagyok biztos, hogy a dialektusok kipusztulása szoros viszonyt mutatna a továbbtanulással, bár ezen még nem gondolkoztam.

zsemlye 2008.04.22. 22:58:34

tölgy,
egyébgénd rákerestem a gugliban, és 34.564 találatot dobott ki a mormatívra.

tewton 2008.04.22. 23:16:09

zsemlye,
mormativra 160-at dob ki!
A "pest-környéki" dialektus ... pfff. Lehet, hogy akkor még volt olyan. Ma nemigen lehet észrevenni, illetve ez a semmilyen nyelv az, ami ömlik (Győzike legalább egy markáns kivétel). Azért inkább egy felső-tiszait neveznék meg forrásnak, ld. Kazyt. Aki azért eléggé erőszakos volt (de rühellették is).

A továbbtanulással szerintem erősen korrelál. Humán vonalon biztosan.

Amikor korrektúrázok, én is normativ vagyok :)
de nem várom el azt a szintű nyelvhasználatot egy ilyen közegben, mint ez itt.

zsemlye 2008.04.23. 07:30:37

tewton,
1. a 34.564 az :))) volt:P
2. a felső-tiszain nem fogunk összeveszni, de Pest környéki is volt, mondjuk a kettő együtt lett uralkodó
3. Kazyn végképp nem fogunk vitázni, én sem szeretem, részben azért, amit a magyar nyelvvel el akart követni, s ami hála Aranynak, végül is nem sikerült (lásd:Arany hatása sokkal nagyobb lett, talán, mert nem volt jozefinista-jakobinus, csak írt:))) ), részben pedig én sem szeretem a megszállott programadókat!
4. Itt én sem várom el, csak miután a diskurzusban megjelent a nevem, gondoltam bejelentkezem:(((
5. továbbá a vita épp egy helyesírási kérdésről szólt, amihez te is hozzászóltál.
Páááá

ÁrPi 2008.04.23. 09:16:09

tewton 2008.04.22. 15:22:43

" persze. zsemlye, zsömlye, ha nem figyelek, belezavarodok :) csak hát erre is köznyelvesedik a nyelv. De azt is mondjuk, hogy otthol vagyok."


Otthol " a kis Túr siet beléje,
Mint a gyermek anyja kebelére."

Felső-tiszai dialektus! :-)

hcrules 2008.04.23. 10:51:08

A pest-környéki dialektus akkoriban inkább német lehetett... :)
Az észak-keleti nyelvjárásból alakult ki az irodalmi nyelv. Az biztos, hogy később nagy hatása volt rá Pestnek, de a kialakuláskor semmiképpen sem.

zsemlye 2008.04.23. 12:39:02

hcrules győzött!
Felső-tiszai és Pest környéki nyelvjárás ugyanis Kálmán Béla osztályozása alapján nincs csak északkeleti vagy tiszai. hcrules, nálad a pont:)

Közben itt valmi zavar volt, úgyhogy a ma reggeli bejegyzésem - tekintettel arra, hogy állítólag 15:36:41-kor írtam be - egyre hátrább csúszik, ezért még mindig az az utolsó bejegyzés.

tewton 2008.04.23. 13:01:11

zsemlye,
1. ok, nyertetek. A felső-tiszaira én csak a Pallas lexikont tudom hozni: "az északkeleti magyar nyelvjárás-területnek az a nyelvjárása, mely Hajdu-, Szabolcs-, Bereg-, Szatmármegyékben s Bihar nagy részében divik." Meg az iskolai emlékeimet :(
2. éljen Arany és Berzsenyi, halál Kazyra!
:)

zsemlye 2008.04.23. 14:23:18

tewton,
a pestivel én is vesztettem:(
halál Kazyra! lol

Masni 2008.04.23. 17:05:55

ohhh, nem ment el az elozo hozzaszolasom.

Szoval, nagyon jo ez a nyelveszeti parbeszed! :)))

Zsomlye maradhat, de mi legyen a hujevel?


Demszkyt utalom (pedig baloldaliberalis vagyok, igaz, nem partok alapjan, hanem az - itthon nem letezo - ideologia alapjan). Nem tudom, hogy ki valasztja es miert. :(

tewton 2008.04.23. 18:46:16

hülye vagy hüje?
hülye maradhat, de graffitin a hüje is elfogadható :)

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2008.04.28. 10:56:50

"Az, hogy Demszky Gábor a bicikli szerelmese, a gyalogosokat
annyiban érinti, hogy a biciklisták az utóbbi időben ralipályának
nézik a gyalogjárdát. Mivel a főpolgármester utóbbi szózataiban
a "biciklire, magyar" dominált, a kétkerekűek egyre durvábban
terjeszkednek.

A keskeny járdán nem elég kerülgetni az autók farát, most a
biciklisták jelentik a közvetlen veszélyt. Gázolnak gyalogost,
gyerekkocsis anyukát, kutyasétáltató polgárt, de legjobb akkor,
amikor a hátad mögül kivágnak, mint a nyíl. A gyalogost
egyébként sem veszik emberszámba."

MN/'08/04/26.

dowNLoad 2008.04.28. 17:02:35

A kedves CIONISTA, CM-et (is) ZSIDÓSÍTANI AKARÓ humanoid kreatúráknak (embert nem mondanék) ajánlom fogják vissza magukat, mert befigyelhet egy JÓ kis "rasszista" akció hozzájuk is.
Ez jött ki a szájukon a cionista köcsögöknek: noe, mxplanet
(nóé? vagy mi a lófasz?)

noe d. 2008.04.21. 09:19:09
download, pontosan mi is a bajod? ha tudnad, h mi a "csillagtura" (amikor egy közösség elhatározza, hogy egyutt indul a CMre egy közösen kiválasztott helyszínről, forrás criticalmass.hu) és ha véletlenül azt is tudnád, hogy az idei CM egybe esett a mecesz ünnepével (olyan, kb mint neked a húsvét, és nem, nem sütik bele a vérét senkinek), szóval ha ezekkel tisztába lennél, akkor nem hőzöngenél, hogy valaki csinál ehhez egy szórólapot (aminek a kreativja szabadon felhasználható forrás Cm.hu). de ezeket mind nem tudod, csak megláttál valamit, ami jó ok volt egy kis gyűlölködésre. gratulálok. faszfej.

Mindkettőtöknek szakadt volna anyátokba a fejetek, remélem maradtok a zsindex topikokban, és többet a sz*rdumátokkal nem jártok erre.

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2008.04.28. 17:06:03

dowNLoad, ez már ízléstelen! Vitatkozz, kommentálj, nyomasd a mondandódat, de ne mocskolódj, kérlek!

Jo Tunder · http://nincsenurleskesz.hu 2008.04.28. 19:27:53


adja mi lenyege, erge, de most komolyan, ha hirtelen elkezdene borzasztoan kulturalt lenni, nem ijednel meg ?

dowNLoad 2008.04.28. 19:28:10

SZERINTEM IS ÍZLÉSTELEN!
SŐT GUSZTUSTALAN:
(amikor egy közösség elhatározza, hogy egyutt indul a CMre egy közösen kiválasztott helyszínről, forrás criticalmass.hu) és ha véletlenül azt is tudnád, hogy az idei CM egybe esett a mecesz ünnepével (olyan, kb mint neked a húsvét, és nem, nem sütik bele a vérét senkinek), szóval ha ezekkel tisztába lennél, akkor nem hőzöngenél, hogy valaki csinál ehhez egy szórólapot (aminek a kreativja szabadon felhasználható forrás Cm.hu). de ezeket mind nem tudod, csak megláttál valamit, ami jó ok volt egy kis gyűlölködésre. gratulálok. faszfej.

MINDENT CSAK VALAMI ZSIDÓ SZEMPONTBÓL BÍRNAK ELKÉPZELNI????
Ezek b+ tényleg azt hiszik, hogy KÖRÜLÜTTÜK FOROG A VILÁG????

denever · http://graveyard.blog.hu/ 2008.05.04. 21:25:08

Index tudósít: index.hu/politika/belfold/budapest/kpt0430/

"A futárszolgálat tavaly ősszel először az önkormányzat ügyfélszolgálatán kérvényezte, hogy két autó parkolóhelyén 25 kerékpár lezárására alkalmas tárolót helyezhessen el. Az illetékes elutasította a kérelmet, mondván, parkolóhelyek felszámolására nincs lehetőség...
... Fél év kilincselés és 450 ezer forint befektetése után a cég felállíthatta a tárolót. A hely használatáért havi 54 ezer forint díjat állapítottak meg a futárcégnek."

Ez magyarország. ilyen ország nincs is, az tuti kurvaélet.
Hiába no, a centrum parkoló kft jobban tejel...
süti beállítások módosítása