Fiatal választók 2010 - programajánló
2008. április 01. írta: TuRuL_2k2

Fiatal választók 2010 - programajánló

 Ma, azaz 2008. április 1-én, 18.00 órától a budapesti LivingRoomban (V. kerület, Kossuth Lajos utca 17.) a JogAr Egyesület rendez előadást és vitát a felsőoktatásról és a 18-28 között korosztály választói magatartásáról (aka youth vote). A két előadó Tóth Csaba (a Republikon Intézet stratégiai igazgatója), illetve Böszörményi Nagy Gergely (a Nézőpont Intézet elemzője, a Reakció munkatársa).

 Gergő elsősorban a fiatalok politikai márkáiról, identitásáról fog beszélni: az elfelejtett generációról és a hazai pártok hozzáállásáról. Ez nekem is régóta kedvenc témám, mindenkinek jó szívvel tudom ajánlani, érdekes beszélgetés lesz! (Sajnos nem tudok ott lenni, mert már korábban elígérkeztem ugyanerre az időpontra egy másik programra.)

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr51405964

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

CrL 2008.04.01. 10:11:51

érdekes lenne tudni, vajon 16-18 éves korosztály melyik politikai csoportulással v párttal szimpatizál ma magyarországon?

CrL 2008.04.01. 10:17:03

és ők melyikkel? ;]

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2008.04.01. 10:20:31

CrL 2008.04.01. 10:11:51:
"érdekes lenne tudni, vajon 16-18 éves korosztály melyik politikai csoportulással v párttal szimpatizál ma magyarországon?"

Az a keves, aki szimpatizal, a Fidesszel.
A legnagyobb reszuket tokeletesen nem erdekli a politika.

Sajnalom, hogy nem tudok elmenni objektiv okokbol, erdekelne. Internetre nem teszi fel senki?

CrL 2008.04.01. 10:27:20

"A legnagyobb reszuket tokeletesen nem erdekli a politika."

valahol ez lenne a legjobb.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2008.04.01. 10:41:10

CrL 2008.04.01. 10:27:20:
"valahol ez lenne a legjobb."

Ez sajnos megint szo-inflacio.

A demokracia egy remek dolog, ugyanis egyfelol segit leszamolni azzal az erzessel, hogy a polgar egy "nagyoknak" kiszolgaltatott bab, masfelol a a polgarok otletei teret kaphatnak.
www.wethinkthebook.net/home.aspx

Ha az az erzes alakul ki, hogy a politikai donteseket egy, a tarsadalomtol elzart "elit" alkotja, akkor a demokracia elonyei elvesznek es a lakosok egy diktaturaban fogjak erezni magukat. Ami egyfelol nem jo erzes, masfelol pedig a diktaturaban a hatalom befolyasanak csak egy modja van: az eroszak. Es az se jo.

A fiatalok azert utaljak a "politikat", mert a "politika" azt a kisse gusztustalan marketingcsatat jelenti szamukra, amit ma a "kozugyek irant erdeklodo ertelmiseg" politika cimen eload. Ki szerzi meg a "polgari" cimket? Ki a Mult es ki a Jovo? Zsidozott vagy sem?

Ezek a temak ma Magyarorszagon 2-300000 embernel tobbet nem erdekelnek.

Van am a politikanak egy hasznalhatobb ertelmezese. Ez azt jelenti, hogy beleszolhatsz es a velemenyed belekerul a dontesbe. Ezt bizony a fiatalok is elveznek, de amig a politika zsakmanyszerzo alapon mukodik ("megszereztem es senki se pofazzon bele"), addig ertheto modon szkeptikusak maradnak.

Obamanak sikerult megszolitani a fiatalokat. Lehetseges.

smalladam 2008.04.01. 10:58:19

pont a living room? ehh:D

CrL 2008.04.01. 10:59:55

alap állampolgári ismereteket és politikatörténetet vhogy fontosabbnak tartanám először. utána jöhetnek a politikai brandek, hálóépités stb.

doom, magát 16-18 évesen érdekelte politika?

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2008.04.01. 11:03:52

CrL 2008.04.01. 10:59:55:
"alap állampolgári ismereteket és politikatörténetet vhogy fontosabbnak tartanám először. utána jöhetnek a politikai brandek, hálóépités stb."

Sulyosan lebecsuli a fiatalokat, ha azt hiszi, hogy nem tudjak, amire szukseguk van. Lasd tandijvita.

A politikatortenet nem erdekel szinte senkit. Ugyan, kinek fontos nehany maniakuson kivul, hogy 1960-ban mit hivtak konzervativ politikanak Franciaorszagban?

"doom, magát 16-18 évesen érdekelte politika?"

Izgalmas esemenyek tortentek akkor, hat persze hogy. :-) Nem csak engem, de nagyjabol mindenkit korulottem.

Ma azert unalmasabb ez a tema. :-)

CrL 2008.04.01. 11:25:31

doom: én ronda progressziópárti vagyok tandij ügyben, sajnos itthon semmi értelmes nem láttam róla. pártpolitizálás láttam ezerrel. meghogy ne fizessünk.

amúgy a történelem is unalmas tud lenni nagyon, ha rossz a tanár, nekem volt anno kisérleti állampolgári ismeretek óra és eléggé élveztük mert jól volt előadva meg persze számonkérve és sokminden megmaradt, hasznos dolog sztem. hasznosabb mint a kémia mondjuk.

akkor a tirpakbokretas ma az unaloműző?

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2008.04.01. 11:41:08

CrL 2008.04.01. 11:25:31:
"doom: én ronda progressziópárti vagyok tandij ügyben, sajnos itthon semmi értelmes nem láttam róla. pártpolitizálás láttam ezerrel. meghogy ne fizessünk."

Mar leirtam egy parszor. A tandij/nem tandij alvita.
A valodi kerdes az, hogy mi a tarsadalmi erdek. Aztan az, hogy ki fizeti a felsooktatas koltsegeit (lehetosegek: adofizetok, hallgatok, vegzett diplomasok).

Az en velemenyem szerint a tarsadalmi erdek az, hogy minel tobb felsofoku munkat elvegezni kepes ember legyen. Ez nem egy az egyben kepzodik le a diplomasokra, de egy olyan vilagban, ahol egy auto megjavitasahoz szamitogepes, villamossagi es gepeszeti ismeretek kellenek, nyilvanvaloan nem usszuk meg szakmunkasokkal (egyebkent Magyarorszagon a kozepfoku vegzettseguek kozott a legmagasabb a munkanelkuliseg). Egy hetkoznapi, de modern auto megjavitasahoz olyan ismeretek kellenek, amiket korabban uzemmernokinek hivtunk.

Ki fizeti? A legigazsagtalanabb, ha a hallgato, out of pocket. Ez a tandij tiszta formaban. Sok ok miatt igazsagtalan, peldaul azert, mert egy hallgatonak nincs penze, tehat vagy dolgozik melle es akkor lemarad a tanulmanyaiban, vagy a szulei finanszirozzak, ekkor a tehetosebb szulokkel rendelkezok gyerekei kontraszelektalodnak.

Eggyel jobb, ha az adofizeto, azon az alapon, hogy a felsofoku vegzettseg tarsadalmi erdek. Sajnos a teljes allami finanszirozassal egyutt jar a pazarlas es a teljesitmenykenyszer hianya (ugy az iskolatol, mint a hallgatotol).

A legjobb, ha a vegzettek fizetik. Ennek ket modszere van. Ki lehet vetni adot a diplomasokra (a mar vegzettek fizetik az eppen tanulok koltseget). Ez nem eppen optimalis abbol a szempontbol, hogy a felsofoku vegzettseggel nem rendelkezok elvezik a felsofoku vegzettseguek munkajanak gyumolcset (munkahelyek, magasabb adobefizetes), de nem fizetnek erte semmit. Vegul el lehet erni, hogy a vegzettek fizessenek a diakhitellel kombinalt tandijjal.

Lass csudat, a Fidesz koltsegteriteses kepzes+diakhitel rendszere pont ilyen volt/van. Az egy jelentos, jol kivitelezett reform. Amit most produkalt az MSZP-SZDSZ, az egy alacsony minosegu, tarsadalmilag nem elfogadott ganyolas.

CrL 2008.04.01. 11:42:56

"Ma azert unalmasabb ez a tema. :-)"

ezért kérdeztem unaloműzést ;]

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2008.04.01. 11:49:03

CrL 2008.04.01. 11:42:56:
"ezért kérdeztem unaloműzést ;]"

Elgondolkodtam rajta.
A rendszervaltas kornyeken is volt a mostanihoz hasonlo ures duma (meg meredekebb is), de akkor tortentek fontos dolgok is es azokat meg is irtak.

Ma pedig az ugynevezett "kozeleti" ujsagiras mintha nem is a politikarol szolna. Olyan, mintha az ember egy reklamujsagbol tajekozodna a vilagrol. Ugyanolyan minosegu is.

Errol szol a tirpakbokretas.

Téglagyári Megálló 2008.04.01. 12:10:19

Doom, maga az én kortársam!

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2008.04.01. 12:15:26

Doomhammer:
"Izgalmas esemenyek tortentek akkor, hat persze hogy. :-) Nem csak engem, de nagyjabol mindenkit korulottem."

'98-ban voltam 17-18 éves, a gimnáziumi osztályunkat akkor eléggé lázban tartották a választások. Bár az is lehet, hogy csak nekem tűnt úgy. :)

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2008.04.01. 12:18:46

Téglagyári Megálló · gumigyar.blog.hu 2008.04.01. 12:10:19:
"Doom, maga az én kortársam! "

Inkabb hazudok a koromat illetoen, mint hogy maganak legyek a kortarsa!
;-)

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2008.04.01. 12:21:47

TuRuL_2k2 · reakcio.blog.hu 2008.04.01. 12:15:26:
"'98-ban voltam 17-18 éves, a gimnáziumi osztályunkat akkor eléggé lázban tartották a választások. Bár az is lehet, hogy csak nekem tűnt úgy. :) "

Ez erdekes kerdes, hogy valoban ennyire erdekelte-e oket. Nem tudom, nem voltam ott. :-)

Nezd vegig az osztalynevsort vagy meg jobb, a tablot es egyenkent dontsd el, X-et erdekelte-e vagy csak a 4-5 legjobb baratodat. A lanyokat ki ne hagyd! :-)

Azt tippelem, legjobb esetben is mondjuk a 30-bol 10-et erdekelt.

Király Rák · http://konzervatorium.blog.hu 2008.04.01. 12:26:03

Engem már 14 évesen érdekelt a politika. :)

Pásztor Tibor · http://pasztortibor.hu 2008.04.01. 14:05:26

Én 15 évesen kezdtem, de az már rég volt. 8-)=== Turul, azért érdekelne, hogy milyen programra mész ez helyett...?

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2008.04.01. 14:08:11

Höhö, emlékszem, általános iskolában, olyan hetedikben mindenkinek kellett valami cikket bevinni és felolvasni, mi érdekli a zembert. Mások vadászrepülőgép, foci, akármi. Én Tocsik-botrány :D:D

Szóval szerintem hülyeség, hogy a fiatalokat nem érdekli a politika. Ha másként nem is, amit otthonról hallanak: mocskos zórbán, mocskos gyurcsányi

dr.minorka 2008.04.01. 14:08:25

Király Rák!
Nem vagy te egy kicsit későn érő típus?:)

Google 2008.04.01. 16:19:34

Ha nem érdekli őket a politika, akkor ne sopánkodjanak, hogy ilyen meg olyan a világ. Mások csinálják, persze hogy más!
Adjanak hozzá valamit, szóljanak bele, pereljenek vele, alakítsák, s akkor, ha közük lesz hozzá, érdekelni is fogja őket.
Amit te megtehetsz, ne hagyd másra!

plastik02 2008.04.01. 18:35:51

a 18 év alattiaknak is van véleményük a politikáról.
bár ne lenne...

Gaiaman · http://lehetmas.hu/176 2008.04.01. 20:51:10

Ha legközelebb küldtök progiajánlót, akkor lehetőleg 2 nappal a program előtt jó volna, mert így tényleg csak az megy el aki véletlenül arra téved..
A fiatalok politikai preferenciái teljellentétesen heterogének. A nyuggereké jobban kimutatható.
A fiatalok java része, habár elveivel ellentétes, a fideszre szavaz annak konfrontatív politikai magatartása miatt Karácsony Gergő szerint.
Sztem most ért el hozzánk Inglehart csendes forradalma, és lassan tuti, hogy egy zöld pártra fognak szavazni.

plastik02 2008.04.01. 20:59:27

fiatalok ne szavazzanak senkire inkább. bőven ráér 18 felett. igyanak, dugjanak és bulizzanak, ráérnek később a közéletben levezetni a fölös energiájukat.

robin masters · http://robinmasters.blog.hu 2008.04.01. 21:33:41

plastik02: igazad van, jobban teszik, ha csak 18 felett szavaznak.

abel a rengetegben 2008.04.01. 22:15:21

nem akarok kötekedőnek tűnni, de az nem reform, hogy a diákok egyik fele ingyen tanul ÉS felveheti a diákhitelt, a másik fele meg költségtérítéses szakon, és beledöglik hogy fizesse a tandíjat. már csak azért sem, mert nem volt róla szó a választási kampányukban, hogy emelik a ktg térítéses szakok számát. kettő: az nem reform, hogy ugyanúgy nyakra-faszra képezzük a bölcsészeket, mikor az általad is említett probléma már a nyakunkon van, hogy ti. egy autó javításához is mérnöki tudás szükséges. ez inkább egy osztogatásos gesztus volt a diákok felé a hitellel, nem reform. más kérdés hogy el kell fogadni: a tiszta tandíj sem jó, akkor már inkább az utólagos fizetés.

abel a rengetegben 2008.04.01. 22:17:44

azt már csak halkan említem meg, hogy ámerikában mennyivel nagyobb kultúrája van annak, hogy a tanuló már az egyetemi évek alatt dolgozik. nálunk a "tudatos diákság" , meg a népszavazás arról szól hogy kapd be gyurcsány neked nem fizetünk. kár érte.

u.i. tök jó lenne, ha nem KÉNE a politikával foglalkozni. sok külföldi országban így van. bárki nyer, alap dolgok (jólét, piacbarátság, melegek jogai, stb) ugyanazok maradnak. ha már politizál az ifjúság, akkor tájékozódjon is, ne csak azért tegye, mert kúl az utcán kurvaanyázni

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2008.04.01. 22:22:11

abel a rengetegben 2008.04.01. 22:15:21:
"nem akarok kötekedőnek tűnni, de az nem reform, hogy a diákok egyik fele ingyen tanul ÉS felveheti a diákhitelt, a másik fele meg költségtérítéses szakon,"

Én se akarok kötekedőnek tűnni, de a költségtérítésesek is felvehetik a diákhitelt.
"A diákhitel felvehető összege a mostani tanévben nem változott. Az államilag finanszírozott képzésen tanulók maximum harminc- a költségtérítéses hallgatók legfeljebb negyvenezer forintot vehetnek fel - mondta a Diákhitel Központ kommunikációs vezetője, Őry András."

Ja, hogy a költségtérítéseseknek nehezebb? Tetszettek volna jó felvételit írni.

Amúgy egyetértek azzal, hogy az államilag támogatott és költségtérítéses képzés között átjárás kell, mondjuk tanulmányi eredmény alapján, de a tandíjvitában az teljesen elsikkadt.

"ez inkább egy osztogatásos gesztus volt a diákok felé a hitellel, nem reform. "

Felhívom a figyelmed, hogy a diákhitel konstrukció nem veszteséges az állam felé, hanem nonprofit.
tirpakbokretas-reloaded.blogspot.com/2007/06/segly-kamatra.html
Piaci kamatot fizetnek érte. Az állam csupán a hitelgaranciát nyújtja.

abel a rengetegben 2008.04.01. 22:31:10

nem így értem: a gondolat lényege az volt, hogy az nem reform, hogy segítünk a fiataloknak értéktelen diplomát szerezni. aki ktg térítéses annak ugyan nehezebb, tehát 4 évre - ahogy írod - elcseszte magának egy rossz felvételivel, aki meg államis, az menjen át 2-es átlaggal a művelődésszervező szakon azt örülünk, mer kiképeztük a jövő értelmiségét. a munkától sem kéne úgy félteni a fiatalokat mint a tűztől. sok hasznos tapasztalatot szerezhetnek 1-2 év alatt, és a diplomával a zsebükben már hasznosabbak lehetnek a cégeknek is. ám hazánkban pl tarlós pityu is megmondta, hogy "akkor hogy fogja letenni másnap a római jog vizsgát"- hát leszarom, már elnézést

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2008.04.01. 23:11:44

abel a rengetegben 2008.04.01. 22:31:10:
"nem így értem: a gondolat lényege az volt, hogy az nem reform, hogy segítünk a fiataloknak értéktelen diplomát szerezni."

Bocs, ebben a pillanatban az a helyzet, hogy a diplomások átlagosan 2-3-szor annyit keresnek Magyarországon, mint a nem diplomások. Értéktelennek ezt nem nevezném.

A munka remek dolog, ha tanul belőle. Sajnos cégekhez gyakorlatra küldeni őket nagyon nehéz, a zsákolással (apám csinálta egyetem mellett, bele is rokkant) vagy reklámkihordással inkább ne töltse a drága idejét. Végzés utáni órabéréből pedig sokkal könnyebben kifizeti.

"hát leszarom, már elnézést"

Az a te bajod. Szerintem egyetemre tanulni járnak a hallgatók és a jogászok szerint a római jog fontos. Én nem tudom megítélni, nem vagyok jogász.

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2008.04.01. 23:12:49

abel:
Szerintem itt senki nem vitatja, hogy az állami finanszírozású és a költségtérítéses helyek közötti átjárhatóság üdvözlendő lépés (ha jól emlékszem, a Fidesz is így nyilatkozott). De semmi köze a tandíjhoz, amihez verbálisan hozzácsomagolták a kormánypárti politikusok...

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2008.04.01. 23:16:21

"azt már csak halkan említem meg, hogy ámerikában mennyivel nagyobb kultúrája van annak, hogy a tanuló már az egyetemi évek alatt dolgozik. nálunk a "tudatos diákság" , meg a népszavazás arról szól hogy kapd be gyurcsány neked nem fizetünk. kár érte."

Te mikor láttál utoljára testközelből 5-nél több egyetemistát? Szenior :) Közgáz-hallgatóként & demonstrátorként azt tapasztalom, hogy az állami finanszírozású képzésben tanuló diákok kb. fele is dolgozik egyetem mellett, legalább alkalmilag. Mert kell a megélhetéséhez, vagy ahhoz, hogy megengedhessen magának heti 2-3 sört. Az adófizetők pénzéből dőzsölő diákok mítosza a bolsi irígység diadala.

abel a rengetegben 2008.04.01. 23:32:46

hát megnézném, hogy mennyire értékes ma egy bölcsész, vagy közgazdász diploma ilyen túlképzés mellett. nem attól értékes, hogy magas hozzáadott értékes termel? az ügyfélszolgálat meg a recepció egy bölcsészdiplomával nem ez a kategória.
turul: hagyjuk ezt a fidesz megmondta dolgot, hadd kérjelek már meg, őszintén megmondom baromira unom. az érdekel te mit mondasz ok? a fidesz nem az elmúlt 20, de az elmúlt 2 évben annyi mindent mondott, hogy nem igazán kéne őket kiigazodási pontnak használni, hacsak nem röhögni akarunk. ráadásul épp ezen a blogon tolta az arcomba valaki, hogy amit mondanak kampányban, azt úgysem valósítanák meg, így ne is olvassam a fejükre (á lá 14. havi nyugdíj)

abel a rengetegben 2008.04.01. 23:34:39

5 éve láttam utoljára egyetemistákat, akkor diplomáztam. de elég rájuk nézni amikor tüntetnek és megszólalnak - jóllehet az tán nem az összes, csak néhány önjelölt későbbi fidesz politikus. ezzel együtt állítom, hogy ha amerikában tudott a haverom bátyja kertészkedni a Harvard!!! mellett, akkor most ne mondja senki, hogy a szórólapozás itthon így meg úgy. én diákmunkán forgalmat számláltam mínusz 2 fokban, egy évvel később meg könyvtáros voltam, pedig az se volt nagy élvezet...

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2008.04.02. 00:02:12

abel:
A saját véleményemet mondtam, csak leírtam, hogy ez ellen speciel a Fidesznek sem volt ellenvetése.

Miért, neked tandíjat kellett fizetni? Hidd el, a mai diákok ugyanúgy szórólapoznak és adatrögzítenek (én is számláltam forgalmat, igaz, nem hidegben, hanem 35 fokban). Csak mivel téged már nem érint, ezért nem látod. Az öregedés legbiztosabb jele a bezzeg-az-én-időmben megjelenése. :p

abel a rengetegben 2008.04.02. 00:31:40

nem hiszem hogy nagyot változtak és pont az a baj, hogy az "én időmben" is kisebbségben voltunk. a többi meg elvolt valahogy. nem beszélve nemrég végzett bölcsész barátaimról, vagy a gdf csodagyerekeiről. de hagyjuk, doomhammerrel abban nagyjából egyetértettünk hogy utólag fizetni okés lenne, innentől kezdve nem érdemes dagasztani. csak félek én, hogy a "ne fizessünk kétszer" logika még megbosszulja magát amikor eljön az igazság pillanata. csak akkor az lesz a baj hogy "egyszer sem kapunk".szóval hosszú ez. a magam részéről azzal zárnék, hogy jelen állás szerint indul a szoci osztási 2 éve, csak most kisebbségben. remélem nem találnak hozzá partnert, és az szdsz nem csak keménykedik. annak meg szívből örülnék, ha egyszer eljutnánk oda, hogy hótmindegy milyen színű a kormány, alap dolgok akkor is működnének - csak hogy a témához visszatérjek. én Írországban lakom, a tavalyi választások alatt olyan magasról szartak fiatalok-öregek mindenre, hogy öröm volt nézni. tudták, hogy minden marad a régiben - és ez itt jónak számít. üdv
ábel

Téglagyári Megálló 2008.04.02. 14:33:33

Doom azt irja nekem:

"Inkabb hazudok a koromat illetoen, mint hogy maganak legyek a kortarsa!
;-)"

Há eszt mos' mé? :-) Maga elindult a manyibécisedés lejtőjén...

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2008.04.02. 14:54:52

Téglagyári Megálló · gumigyar.blog.hu 2008.04.02. 14:33:33:
"Há eszt mos' mé? :-) Maga elindult a manyibécisedés lejtőjén... "

Mert genya vagyok, azert. Elvezem, hogy mas szomorkodik. Manyi Beci kozel sem tud jonni hozzam ebben.
süti beállítások módosítása