Az egyik mérést a Marketing Centrum készítette. A MC a Sawyer Miller Group tagja (sok más kormányzati és fővárosi intézmény/beruházás mellett a nagy sikerű 4-es metró kommunikációjáért is ők felelnek), ügyvezetője Demszky Gábor bizalmasa és korábbi kampányfőnöke, Bruck Gábor. A cég gagyi url-lel megvert honlapja elég ritkán frissül, jelenleg a 2007 őszén kiadott tiltakozó közleményük a legújabb publikáció.
Saját bevallásuk szerint a Marketing Centrum elődje a '60-as években „már az akkori társadalmi-gazdasági viszonyok között is önmagát eltartó, független, piac- és nyereségorientált vállalkozásként működött.”
A hétvégi népszavazásról publikált elemzésük megállapításai jelentősen különböznek a Medián vagy a Századvég-Forsense eredményeitől. A MC szerint 33%-os részvétel várható (ez jóval alacsonyabb a többi intézet becslésénél és brutális csökkenés az intézet által januárban mért 44%-hoz képest), az igen:nem arány pedig 2,5:1 a többiek által mért 3,5-4:1 aránnyal szemben. Az eltérő módszertan mellett a publikáció néhány kiszólása is magyarázhatja, miért kaphattak a többiekétől gyökeresen eltérő adatokat. Csak egy példa arra, hogy milyen kontextusba helyezték a kutatást: „Az azonban önmagában kevés egy döntés felvállalásához, és a szavazáson való tényleges részvételhez, hogy jobban szeretünk ingyenesen hozzájutni a dolgokhoz, mint fizetni a különböző szolgáltatásokért.” Az eredmények közül érdekes még, hogy (az egyébként nem publikált) januári kutatás óta 14%-ról 6%-ra csökkent a kormány lemondását várók aránya, s a nép 60%-a azt gondolja, hogy az igenek győzelme esetén a kormány csak formálisan fog intézkedni (értsd: elsunnyogja a népszavazáson szereplő díjak eltörlését), s csak 19% várja a vitatott törvények visszavonását.
A másik felmérés készítője, a Publicus
A Publicus telefonos felmérésenek részvételre vonatkozó fő megállapítása pont ellentéte a Marketing Centruménak: brutálisan magas, 68%-os aktivitást mértek. Persze az is lehet, hogy csak a már említett Népszabadság-cikk megállapításait akarják körülbástyázni („Így az sem lenne meglepő, ha hárommillió körül alakulna az igenek száma mindhárom kérdésben. Ezért a díjakat a parlament minden bizonynyal eltörli. És mindez már most tudható, ha úgy tetszik, azt a piac már beárazta, tehát a népszavazás eredménye senkit nem fog meglepni. Nem fogja olyan sokként érni a szocialista pártot és frakciót, ami elsodorhatja Gyurcsány Ferencet. Más lenne a helyzet, ha a koalíciós pártok szoros eredményt vagy a nemek esetleges győzelmét várnák.”) A kutatásból kiderül még, hogy az emberek 60%-a szerint a népszavazás pártpolitikai célokat szolgál, 63%-uk mondja, hogy a kormánynak nem kell lemondania az igenek győzelme esetén (csak végrehajtania az ügydöntő népszavazás döntését), valamint 61%-uk szerint a népszavazás nem változtat a lényegen.
Végül a mai HVG-ben kijött a friss Medián-mérés is: nőtt a részvételi hajlandóság (különösen a nemmel szavazók körében), változatlanul hatalmas az igen fölénye, és kiderült, hogy a szavazók nem igazán tudják, mi a feltétele a népszavazás eredményességének (sőt, 7% szerint igennel kell szavazni, ha valaki a díjak megtartását támogatja).