Már egy éve vezeti a BKV-t Antal Attila, aki Hagyó Miklósnak, az MSZP 2006-os hegyvidéki képviselőjelöltjének, később főpolgármester-helyettesének a kádere, de személyét Tarlós István is alkalmasnak tartotta. A bulvármédiában előszeretettel mutatkozó Hagyó – aki az ingatlanüzleteiről elhíresült Leisztinger Tamás meghosszabbított karja Budapest vezérkarában – a Nógrád Volán éléről hozta a főváros lakóinak Antalt. Az új vezér irányítása alatt már csődbe ment egy budapesti közlekedési vállalkozás: az Est Taxi.
A váltás szükségességét 2006 végén senki nem vitatta. Budapest akkor – az őszi választási kampány elé időzített botrányos méretű, addig csak filmekből ismert útfelújítási káosz mellett – a BKV botrányaitól szenvedett. A Margit-hídon (szerencsére éjszaka) kidőlt villanyoszlopok, a darabonként egymilliárd forintért vásárolt és akkoriban gyakorlatilag naponta elromló, kényelmetlen luxusvillamosok (érdemes összevetni a prágai és a budapesti villamosközlekedést), a pancser metrófelújítás, az utasheccelő intézkedések szinte mindenkinél kihúzták a gyufát. Még a BKV-t kizárólag fotósok jelenlétében használó Demszky Gábornál is, aki valójában első helyen felelős az évtizedekkel ezelőtt még világhírű fővárosi tömegközlekedés példátlan lezüllesztéséért. Hogy mást ne mondjak, az ő jóvoltából szakított Aba zsíros prémiumokat a fizetésén felül, miközben a BKV az összeomlás széléig rohadt.
Az Antal-éra 13%-os áremelésekkel nyitott és Regőczi Miklós lett a kommunikációs vezérigazgató-helyettes, aki alatt beindultak az értelmetlen, több tízmilliós reklámkampányok, valósághamisító reklámfilmek, ostoba ötletek BKV-shopokról (ki akarna ajándékot vásárolni az egyik leggyűlöltebb budapesti közintézménytől?) - miközben a hiány idei tervezett mértéke 9-12 milliárdra nőtt. A bürokrácia leépítése helyett a cég tavaly a BKV történetének legszigorúbb utasellenes hadjáratába fogott: a nagy titkolózás ellenére az amúgy is zsúfolt vonalakon járatmegszüntetéseket, ritkításokat vezetnek be az idei tervezett inflációt közel háromszorosan meghaladó bérletáremelést erőszakoltak át, valamint átlátszó ürügyekkel keményen büntették a bérletet vásárlókat: megszüntették a következő hónap ötödikéig érvényes bérletet és eltörölték a háromhavi bérletet a vele járó kedvezményekkel együtt. Tömegével veszik fel az utasokat időnként fegyelmező álruhás ellenőröket és biztonsági őröket, ugyanakkor a bliccelők tartozásának egy részét elengedték. Az indokolatlanul nagy áremeléseket ráadásul képtelenek voltak tisztességesen levezényelni. Bár ezeket az intézkedéseket tavaly hozták, az új bérletszelvények kinyomtatásáról nem gondoskodtak, aminek következményeként óriási – még a BKV-standardnál is hosszabb – sorokban dideregtek a szabadtéri jegypénztárak előtt a munkából, iskolából elkéső utasok. A vezetők – szemben a hasonlóan dilettáns MÁV-vezérkarral - érintetlenül a helyükön maradhattak. Mindez ráadásul párosul egy kifejezetten agresszív sajtópolitikával, amely indokolatlan helyreigazítások küldözgetéséből, nevetséges, gyakran az utasokat hibáztató közlemények kiadásából, vagy éppen egyértelmű hazudozásból áll (például a bérletek között már eddig is létezett 30 napos bérlet kötelezővé tételének indoklásáról.) S ha még ez nem lenne elég, az utasait változatos formában kínzó menedzsment százmilliókat dob ki az ablakon luxusbuszokra, amelyeket persze nem az utasoknak vásároltak, hanem maguknak.
A BKV – ez az igazi, klasszikus szocialista nagyvállalat – folyamatosan romló színvonalú munkája mellett a saját vezetőinek közpénzeket pazarló gazdálkodását fizetteti meg a fővárosi utasokkal, azaz velünk. Antal célja - miközben átalakítási programja megbukott - egészen nyilvánvalóan az utaslétszám további csökkentése, hogy aztán arra hivatkozva tovább lehessen ritkítani a járatok számát és azok forgalmát. Budapest jövőjének kulcsa, hogy a közösségi közlekedés egyre határozottabb leépítését miért és meddig tolerálja a főváros és a kormány. Ha éppen nem maga kezdeményezi, vagy titokban ösztönzi. Ez esetben viszont az a valódi kérdés, hogy mi, utasok, meddig tűrjük ezt az ámokfutást? Lassan itt az ideje a civil ellenállás valamilyen formájának.