Moszkva tér a rajongóknak
2007. június 27. írta: Skrabski Fruzsina (lelkylola)

Moszkva tér a rajongóknak

 

A mi generációnkban szokás azon versenyezni, hogy ki a régi rajongó és ki az új. A régi a menő, az új pedig csak majom. Na. A Moszkva tér című film, pl. csak a majmoknak tetszik, akik nem tudják, hogy milyen volt az igazi moszkvaterezés. Nekem régi moszkvateresnek nagy heuréka élményt nyújtott ez a fotó - pedig 40 évvel azelőtti, mint amikor én jártam ott. Látjátok már akkor volt óra, meg lépcső és úgy látom már a hamburgeres is megnyitott. Írjon, aki érti ezt.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr39107007

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2007.06.27. 13:57:00

Majom vagyok, vállalom: tetszett a Moszkva tér.

Skrabski Fruzsina (lelkylola) · http://mandiner.blog.hu/ 2007.06.27. 14:01:02

Majmok bolygóján élünk. Annak tetszik a film, aki életében egyszer elkeveredett egy Moszkva téri buliba, nem annak, aki suli után ott kezdett és ott is maradt.

nénike · http://mandiner.hu 2007.06.27. 14:01:21

Nekem megvan a Hegyvidék c. kiadvány, ami olyan képet is közöl, ahol a Moszkva tér közepén még teniszpálya áll (20-as évek).

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2007.06.27. 14:08:47

Életemben nem keveredtem el Moszkva téri buliba. Zalában nincs is Moszkva tér. Talán Vasban sincs.

Téglagyári Megálló 2007.06.27. 14:13:39

lelkylola, nem lennek en erre annyira buszke...

Skrabski Fruzsina (lelkylola) · http://mandiner.blog.hu/ 2007.06.27. 14:19:50

Pedig akkor még volt szocio-teres élet. Falu a városban. Éppen azért volt jó, mert nem csak a csövesek ücsörögtek ott, hanem mindenki, akinek kedve szottyant. Egyébként pedig a film éppen azért béna, mert a hangulata nem olyan volt, mint amit bemutat. Igenis büszkének lehet lenni rá.

szamárfül/pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2007.06.27. 14:19:51

mindjárt jön parakovács is, ő a térfigyelő ott mostanában

svepsz 2007.06.27. 14:43:47

Film nem tetszett 1általán.
A teret igazán felújíthatnák végre, de nem kamu kampány-cserepesvirágokkal, ami egyszerűen szánalmas volt.
És frankón át kéne nevezni végre. Ez olyan mintha - gyors számolás: 1944+17=1961 - tehát 1961-ben lett volna Párizsban mittudomén, Hitler tér és a városvezetők vonakodtak volna átnevezni. "Úgy megszoktuk már, meg mindig ott találkozunk az óra alatt."

(még egy megjegyzés, ehhez nagyon hasonló a budapesti trolik számozása. Biztos sokan tudják, aki nem, annak kvízkérdés, hogy miért 70-essel kezdődik a pesti trolik viszonylatszáma?)

bitadani · http://tarsasjatek.blogspot.com 2007.06.27. 14:46:39

hat évig kezdtem a moszkván a suli után, és sokszor ott is maradtam (ma már nem tudom, hogy miért), de tetszett a film, amit ráadásul a mi giminkben forgattak (és simán elhiszed, hogy '89-ben, noha nagyon nem) :)
persze a kép idilli így a mából...

Skrabski Fruzsina (lelkylola) · http://mandiner.blog.hu/ 2007.06.27. 14:48:32

Átnevezhetik - a Felszabnál is hamar megszoktuk a Ferencieket. Bár Moszkva egy város, nem olyan durva, mint a Sztálin 70-es buszok. A felújítás szerintem sokáig elmarad. Tetszettek volna megválasztani Kókát! index.hu/politika/belfold/budapest/moszk2012/

smalladam · http://www.hirszerzo.hu 2007.06.27. 15:17:16

A tér felújítására legkorábban 2009-ben lehet EU-s fejlesztési pénzt szerezni. Amúgy nyilván logikus, hogy miért nevezték át, de mive Moszkva egy város, nem egy kommunista jelkép, ezért szerintem maradhat is. Amúgy ezen a téren volt Budapest legnagyobb tömegmészárlása is...

Szmöre 2007.06.27. 15:29:16

Jelentkeznék a majmok táborába. Másodjára megnézve már nem tetszett annyira a film, de még így is mérföldekkel jobb, mint a Kádár-rendszert elbagatellizáló, tucathangulatú magyar alkotások legtöbbje.

A Szezon, na az már egy nagy gané.

Szm

Skrabski Fruzsina (lelkylola) · http://mandiner.blog.hu/ 2007.06.27. 15:43:16

Nénike! Bocs. Persze: az a jó cikk, amit belinkeltél. Te vitted el a dézsákat?

Szmöre! Nem, mint film volt szar. Mint film, a mai magyar mozgóképeknél jobb volt. Csak az a baj, hogy jön egy csomó fiatal, akinek gőze sincs, hogy milyen volt a Moszkva tér, aztán a film alapján dumálnak, hogy az mennyire király idő volt.

ergé 2007.06.27. 15:49:06

Szmöre, tiltakozom!

A Szezon is egy jó film! Az az én fiatalságomról szól. Egyesek a Moszkva téren, kettesek a siófoki sétányokon töltötték az ifjúkori szezonokat :-)

És most megyek a siófoki sétányra.

Szmöre 2007.06.27. 16:03:49

Balatoni zsúrfiúarisztokrácia...

gloire · http://www.saulwilliams.com/ 2007.06.27. 16:04:45


Nekem szép évek voltak. A film az nekem is nagyon ergya volt.
Pedig jó film, ha csak magában nézed. De nem adja vissza azt
ami ott ment. És ez annak fényében volt nekem különösen furcsa,
hogya a Török Feri járt oda fiatalon - ismerte. Amikor hallottam,
hogy filmet készül csinálni erről, egész mást vártam.
Amiről te írsz az meg sem jelenik a filmben, egyáltalán.

És az meg van valakinek, mi volt az üzenethagyás intézménye
akkortájt a Magyar Posta szolgáltatásai közt?

Telefonos kisasszony: - Jelszó?
Én: - szines tv, érkezett valami üzenetem?
T.K.: - Igen.... 9 óra 10-kor... gyertek az Istenhegyi 178-ba
11-re mi is ott vagyunk, most még a fillérben nyomjuk: Zoli.
Én: -Köszönöm, viszhall.

Mert ugye "maroktelefon" az még nem volt, de mindig
megtaláltuk egymást.



Skrabski Fruzsina (lelkylola) · http://mandiner.blog.hu/ 2007.06.27. 16:18:20

Ezt az üzenethagyást nem ismertem. A telefonfülkébe firkáltunk ezt-azt, de már nem emlékszem, hogy működött.

Skrabski Fruzsina (lelkylola) · http://mandiner.blog.hu/ 2007.06.27. 16:21:32

Kedves nénike!

Kérem a teniszpályás képet!

gloire · http://www.saulwilliams.com 2007.06.27. 16:27:47


Az egyszerűen úgyműködött, hogy miután én leraktam
a kagylót "nagyvonalúan" odaírtam "nektek" is a címet - így gyűltek.
196-on volt asszem.


kzgy 2007.06.27. 16:28:11

Kilenc hónapos korom óta a XII. kerület büszke lakója vagyok, a Moszkva teret is ismerem. A film viszont nagyon jó volt: nem feltétlen abban, hogy átadta a Moszkvatér feelinget.

Skrabski Fruzsina (lelkylola) · http://mandiner.blog.hu/ 2007.06.27. 16:34:37

Szerintem kicsit lejáratta a hangulatát. Pl. amikor a szüleim megnézték, kétségbeestek, hogy mi ilyen elkényeztetett, züllödt gyerekek voltunk. Pedig nem.

Szathmáry · www.mandiner.blog.hu 2007.06.27. 18:37:05

lelkylola!

Nekem "aki suli után ott kezdett és ott is maradt" a Moszkva téren tetszett a film. Bár pont két évfolyammal voltam lejebb, mint a film főszereplői, de gyakorlatilag ugyanazok a sztorik játszódtak le nálunk is, mint a filmben (hamis vonatjegy, csalamádés hamburger, sör a Ganz pálya büféjében, hegyi buli stb.) meg persze számtalan más "vicces" dolog.
Nem értem miért ergya az akinek tetszett a film? Vagy ez már a kulturális forradalom kezdete? Szóljatok, nehogy lemaradjak.

gloire · http://www.youtube.com/watch?v=l1llNYAlYrc 2007.06.27. 19:54:11


Jól megcsinált film - nekem nem tetszett.
Ilyen nincs?

gloire 2007.06.27. 19:56:41


bocs, már megint leesett az azonosítóm. ;)

Skrabski Fruzsina (lelkylola) · http://mandiner.blog.hu/ 2007.06.27. 20:40:29

Kedves Szathmáry!

Lehet, hogy generációs különbség. A film is jó, csak nem az én moszkvateremről szólt. Az enyém olyan volt, hogy kijöttem a metróból és leültem a betonvirágtartóra, aztán jöttek az ismerősök, akik ugyanezt tették. Kedves volt, a bulik is kedvesek voltak. A film másmilyen. Furcsa, hogy szerettük azt a teret.

kzgy 2007.06.27. 21:02:38

Szerintem meg nem generációs különbség ez, hanem csak annyi, hogy mindenki másra emlékszik a tér kapcsán.
Én például délutáni \"hadd kísérjelek haza!\" jelenetekre, meg hajnali 4-es, \"mikor jön már az első huszonegyes\" mókákra emlékszem.

\"züllödtek\" biztos nem voltunk...

Szathmáry · www.mandiner.blog.hu 2007.06.27. 21:09:31

Kedves lelkylola!

Nem hinném, hogy három-négy év az generációs különbségnek számít. A Török Feri saját élményeiből csinált filmet. Nem is olyan szart. Persze Neked is mást jelentett a Moszkva tér, meg nekem is. Mindannyian tudnánk egy saját filmet csinálni.
Te írtad: "A Moszkva tér című film, pl. csak a majmoknak tetszik, akik nem tudják, hogy milyen volt az igazi moszkvaterezés." Nézd a Moszkva tér nem csak a tiéd volt, hanem mindannyiunké. Mindannyiunknak kötődik hozzá ezer élménye. Neked olyan volt a moszkvaterezés, nekem meg ilyen.
A kulturális forradalomról meg annyit, hogy szerencsére lehet (egyre kevésbé) szabadon gondolkodni és azért mert más másként gondol valamire azért még nem feltétlenül majom.

Skrabski Fruzsina (lelkylola) · http://mandiner.blog.hu/ 2007.06.29. 11:29:34

Így mondjuk: majom. Csak felidéztem a sulis éveket, amikor azon ment a vita, hogy a régi kispálos az igazi, az új pedig majom. De ez csak vicc.

ergé 2007.06.29. 11:34:32

akkor új kispálosként én is majom vagyok?

;-)

Skrabski Fruzsina (lelkylola) · http://mandiner.blog.hu/ 2007.06.29. 11:44:29

Persze! Ez ilyen egyszerű. De Te mondhatod a még újabb kispálosokra, hogy azok a majmok :)

nénike · http://mandiner.hu 2007.06.29. 12:00:26

Majom a ketrecben?

Hagyjuk már ezt a gimi harmadikban is gáz kategorizálást! A Moszkva tér mindenkinek az ami. (Az intimitásra való tekintettel, én nem mondom el, hogy nekem mi.)

ergé 2007.06.29. 12:59:44

nekem egy übergáz betonteknő, egy gigantikus, leszedált átszállóhely, amiből csak menekülni lehet :-)

Skrabski Fruzsina (lelkylola) · http://mandiner.blog.hu/ 2007.06.29. 13:06:49

Vissza az agarakkal ergé! Nem ismered még a moszkvatéri vircsaftot.

ergé 2007.06.29. 13:10:39

Legutóbbi Moszkva téri megfigyelésem egy hajléktalan páros volt: egy jobban öltözött, tisztább figura kéregetve járja körbe a teret, mögötte néhány méterre egy egy szál nadrágban mászkáló, bozontos, feketéllő ősember követte, és később osztozkodtak a zsákmányon

Tragikomikus életkép volt.

Téglagyári Megálló 2007.06.29. 13:22:47

Nem azért mondom, de aki kispálos, az a majom. Mit lehet szeretni ezen gimnazista zkron, kappanhangú énekessel?

ergé 2007.06.29. 13:37:13

pl. az Illés utáni korszak legtöbb mondanivalóval rendelkező dalszövegeit

Dr. Minorka 2007.06.29. 13:40:10

Azért voltak mások is!

Törzsmókus 2007.06.30. 09:27:47

> Pedig akkor még volt szocio-teres élet. Falu a városban. Éppen azért volt jó, mert nem csak a csövesek ücsörögtek ott, hanem mindenki, akinek kedve szottyant.
> Az enyém olyan volt, hogy kijöttem a metróból és leültem a betonvirágtartóra, aztán jöttek az ismerősök, akik ugyanezt tették. Kedves volt,

hehe, nekem ezekről a Kossuth tér jut eszembe :)) (mínusz betonvirágtartó)
tavaly ősszel baromira örültem, h kezdett kialakulni vmi olyasmi, mint a fórum (klasszikus idők, római/görög, ofkorz :) mindenki oda járt ki, ahelyett h a fejét kockította volna.
erre bumm. :(

Ács Feri 2007.07.03. 11:23:52

ergé: a '80-as évek komplett és dicsőséges magyar undergroundját mintha el tetszett volna elfelejteni. Hol van a Kispál és a Torz mondjuk az A.E. Bizottsághoz, az Európa Kiadóhoz, vagy a Neurotichoz képest? Vagy említhetném ef Zámbó Öcsit, a "pinológust". A maiak sehol nincsenek hozzájuk képest. És ez nem izlésbeli kérdés, hanem ténybeli.

Törzsmókus: a Kossuth tér városépítészetileg és más megfontolásokból sem alkalmas a hajléktalanszálló-bolondokháza combo tartós megvalósítására. Ehhez más helyszínt kell keresni. Szerintem kellene egy magyar Hyde park valamelyik pesti külvárosban, ahol a Lanczner Satu Ferdinándok, Turul-iparosok, neopogány szekták, UFO-hívők, Méz-isten hívei, Szíriusz-követők és egyéb mutatványosok kedvükre kitombolhatják magukat, mindenféle rendőri atrocitás és kötözködés nélkül. Ez közérdek.

Ami pedig a Moszkva teret illeti, Szathmáry úr véleményét osztom: mindenkinek saját élménye van/lehet a Moszkváról. Egy időben, tinédzserként többet voltam a téren, mint otthon. Egy csomó heccet találtunk ki ott. Pl. kora reggel (buli után természetesen) leültünk a metrókijárat mellé (volt ott egy pad) és fennhangon mondtuk, hogy szerintünk mire gondol az éppen kijövő vagy bemenő ember. Vagy: halandzsa nyelven kértünk útbaigazítást és röhögtünk a reakciókon. És a többi, és a többi... (Könnycsepp-morzsolás.)

ergé 2007.07.03. 15:09:51

Ács Feri,

a "'80-as évek komplett és dicsőséges magyar undergroundját" illetően: nemzedéki eltérések miatt én csak a kilencvenes évek közepén kezdtem el zenéket fülelni, többek között a Kispált is. Így a nyolcvanas évek undergroundja kimaradt, mert akkor még csak legóztam.

De az is hozzátartozik a témához, hogy ez a '80-as évekbeli cucc, akárhogy is nézzük, a budai, pesti belváros értelmiségi ifjainak belterje maradt. Vidéki kisvárosi fiatalként valószínűleg nem jutottam volna hozzá a nyolcvanas évek eleji Európa Kiadó kazettkhoz.

Utólag persze belehallgattam ezen együttesek zenéibe és szövegeibe. Nos, a zene borzalmas volt, mind dallamvilágukat, mind felvételi minőségüket tekintve :-) A szövegek között voltak jó, sőt, örökbecsű darabok.

Mégis úgy gondolom, hogy Lovasi jobb bármelyiküknél. Többet, jobban, szofisztikáltabban, szellemesebben ír, mint Sziámi és társai. A Sziámi speciel idegesít :-)

Mást persze a Kispál idegesít.

Mivel ez az egész szubjektív dolog, és nagyban függ a tinédzserré illetve felnőtté válás idejétől és helyétől.

PS: a szerkesztőség többségével ellentétesen én Ákost is nagy formátumú és nagy hatású dalszerzőnek tartom ;-)

Szathmáry · www.mandiner.blog.hu 2007.07.03. 15:32:36

Ács Ferivel egyetértve és kiegészítve mondom, hogy a AE. Bizottság, Kontroll Csoport, URH, Európa Kiadó, VHK nekünk spec jobban bejött, mint a Kispál. És ezek a zenék voltak akkor (a rendszer/módszerváltás idején )a menők. Mink sem láttuk őket eredetiben, mert ezek a zenekarok 80-85-ig élték virágkorukat. (Akkor még mink is csak legóztunk, meg faltuk a Hahotát, a Pajtás és az Alfa Magazint, valamint a Kockást.) Persze aztán a rendszerválátás idején mindegyik tartott egy fasza kis "búcsúkoncertet". Voltunk a Nap-nap fesztiválon Kontrollon, meg az olimpiai csarnokban URH-n stb., sőt én még voltam a Fekete Lyukban Kispálon is, akkor voltak feljövőben, hogy aztán az örök 14 évesek ikonjai legyenek.
Visszatérve a Moszkva térre: 16 évesen mi is ott ültünk a virágtartókon, ha meg már bezárt a könyves, akkor az ő vasládáin és néztük az arra járó fiatalokat és aki nem tetszett (azért mert nem volt alteros)annak beszóltunk: "Neked a divat mondja meg, hogy ki vagy." (Neurotic) És közben nem vettük észre, hogy nekünk is a divat mondta meg, hogy kik vagyunk. Na mindegy, nem romantikázok tovább, mert a végén még az találom mondani, hogy Rosszabbul élünk, mint 17 éve.

Dr. Minorka 2007.07.03. 16:09:39

Tejfelesszájúak...
R. Gimnázium->Auguszt->Moszkva tér (annak is az általunk Nagyfűlűnek becézett része)-> haza
este
Moszkva tér -> Syrius, ahol éppen játszottak

ergé 2007.07.03. 16:18:12

Syrius? Onnan jöttek az őssumérmagyarpártusok, nem? ;-)

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2007.07.03. 16:19:45

Nem, ergé, az valami zenekar volt. Már én is hallottam róla. Ősöreg história, valami táncdalfesztiválos ügy vagy ilyesmi.

Ács Ferenc 2007.07.03. 16:30:05

ergé: a nyolcvanas évek elején én is legóztam. Ez a zene, ez a korszak pont attól volt nagy, hogy a következő évtizedben is meghódította az újabb nemzedéket. Az akkori fiatalok nem kis része rajongott érte és nemcsak a belvárosiak. (Én sem voltam belvárosi, bakter.) A '80-as évek magyar alter mozgalmának kultúrtörténeti jelentőségéről, politikai összefüggéseiről ehelyütt nem is szólnék, érdemes utánaolvasni. Kispál esestében ilyen összefüggések nem voltak, nincsenek. Igaz, nem ettől gyöngébb a dolog.

Kovács Ákos pedig valóban nagy hatású és formátumú üzletember. A Bonanzáért rajongtam is, az volt az ő igazán őszinte korszaka: egy magyar szinten kiváló szintipop énekes, aki még nem volt ennyire szerelmes magába, vagy legalábbis nem látszott.

Skrabski Fruzsina (lelkylola) · http://mandiner.blog.hu/ 2007.07.03. 19:13:48

Annyi szépet írtatok. Pl. az utolsó és az első 21-est. Állítólag mostmár megy éjszakai a hegyre. Még egy sztori: télen caplattunk fel az Istenhegyin buli után és stoppoltunk. Egy hókotróval mentünk haza.
Ja meg milyen volt a Móri borozó és a Kétlyukú?
A zenéről pedig annyit. Még épp kifogtuk az utolsó nem hitgyülis Neurotik koncertet. Továbbá a kezdő Kispált, még Szentendrén egy pinceklubban. Voltunk még Sziámin, meg sok Gecizőkön, még lerobbant Pest környéki punk fesztiválokon is. (Pedig nem voltunk punkok, csak a barátság vezetett oda.) KFT-t hallgattunk éjjel-nappal, de Cseh Tamást is, meg LGT-t. Részemről Koncz Zsuzsát, meg István a királyt is. Az Andrássy úti FMK és Almássy tér, az milyen volt? Ergé csak sasolt volna és Moszkva teret épít legóból, ha ott lett volna akkor...
süti beállítások módosítása