Ahol középosztálybeliznek
2015. április 27. írta: Redakció

Ahol középosztálybeliznek

kozeposztaly_2.jpg

Vendégszerzőnk, Bátorfy Attila írása.

Ha elege van abból, hogy nagy népszerűségnek örvendő közírók és filozófusok a középosztály nyakába varrják az ország állapotát, akkor ezt az írást önnek címezték. Ha viszont azt gondolja, hogy a középosztály történelmi árulása miatt vannak borzalmas közállapotok ebben az országban, akkor is érdemes elolvasnia ezt a cikket.

Mindig meglep, ha értelmes emberek kollektív bűnösséggel vádolnak összetett társadalmi rétegeket (csoportokat, netán közösségeket, bár utóbbiban nem hiszek). Ez különösen akkor tud zavarba ejtő lenni, amikor ugyanabban a szövegben, és ez rendre előfordul, felmerül-fölmerül az az igény, hogy ne a középosztály („középosztály”) akarja megoldani a szegények problémáit, mit tudhat a körúton belüli értelmiség (a kozmopolita, a zsidó, a liberális) BAZ-megye nyomoráról? Most azon túl, hogy a kommunikátornak itt mindjárt el is kéne döntenie, hogy mit kíván valójában a középosztálytól, felhívnám arra is a figyelmet, hogy a középosztályozás és a körúron belüli értelmiségizés természete semmiben nem különbözik a cigányozástól, a vidékizéstől, a budaizástól, a prolizástól, a zsidózástól, a buzizástól, a nőzéstől, stb.

Annyi a különbség, hogy aki ma középosztályozik, azt nem fenyegeti általános megvetés és körberöhögés. A középosztály rugdosható, kényelmes és kellemes sporttevékenység, és minél kardigánosabb értelmiségi követi el, annál nagyobb az egyetértés. De ahol középosztálybeliznek, ott én középosztálybeli vagyok, és ez tényszerűen igaz is ma már: ex-ELTE-s („bölcsész”), médiaszakos („felforgató liberális”), nyolcadik kerületi („cigány”) tágas polgári lakásban élő („burzsoá”), szemüveges („zsidó”), reklámpiaccal foglalkozó („buzi”) újságíró („zsidó”), munkáscsaládból származó („felkapaszkodott proli”), tudomásom szerint szlovák, lengyel, sváb felmenőkkel rendelkező („nem magyar”), műemlékvédő („konzervatív”), családcentrikus („kdnp-s”). Folytathatnám még, de most elég legyen ennyi, és van ennél ezerszer fontosabb dolog is.

Jó lenne eldönteni, hogy mit várunk a középosztálytól, mert az nem lehet, hogy egyszerre rákenjük a felelősséget és közben azt kérjük, hogy hagyják békén a szegényeket, a társadalmat az ötleteikkel. Bár nem áll távol tőlem a gondolat, hogy a középosztály teljesíthetne kicsit jobban, de pont a legtipikusabb középosztálybeli filozófusok ne lennének képesek felfogni, hogy a középosztály – már ami van nekünk – nem egyforma? Az az elvárás, hogy ne a középosztály akarja megmondani, hogyan lehetne jobb Borsodban: minimum nem reális, bár én odáig merészkedek, hogy nevetségesnek tartsam. Hiszen mégis akkor ki?

*

Azt nem tudom, hogy szükségszerűen-e, de történelmileg mindenképp úgy alakult, hogy a jelen Magyarországán a középosztály rendelkezik azzal a kulturális, szociális és anyagi tőkével, ahonnan az átlagnál nagyobb eséllyel jöhetnek ki kisebb-nagyobb ötletek bárminek a megoldására, vagy jobbá tételére. És ebbe beletartozik a szegények, elesettek nyomorának enyhítése, ahogyan egy új telefonos alkalmazás, egy hídépítési megoldás vagy ruhaszabási minta. Nem eltekintve, hanem kényszeredetten elfogadva a magyar felsőoktatás sok helyen nagyon gyenge színvonalát, többségben még mindig innen kerülnek ki jogászok, építészek, programozók, mérnökök, szociológusok, tanárok, újságírók, filmesek, orvosok, politikusok és még leninista társadalommérnöki ambíciókkal bíró filozófusok is.

Ebben a helyzetben minden értelmes ember csak azt kívánhatja és szorgalmazhatja, hogy a középosztály minél szélesebb legyen. Legalábbis az az értelmes ember, aki felfogja, hogy milyen összefüggések állnak egy ökogazdaság, a megújuló energia, vagy egy munkanélküliek megsegítését célzó program, a szociális háló modernizálása, a feltétel nélküli alapjövedelem (!) és a felsőoktatás, a középosztály színvonala között. Ha az ember nem túl idealista, akkor azzal is tisztában van, hogy ennek vannak társadalmi költségei és, hogy a középosztály jelentős része saját pozíciójának megmerevítésére, vagy előnyösebbé tételére törekszik – általában a szegények kárára. Ez utóbbi ráadásul rendre nem tudatos, nem úgy kel fel a középosztálybeli, hogy „tisztelt ügyfelünk: kezelési költség mínusz 1500 forint”, basszunk ki a szegényekkel! Hogy sok középosztálybeli mindig is gyűlölni fogja a szegényeket, de legalábbis tesz majd rájuk? Igen, ez így lesz.

A középosztály szélesítése azonban arra is jó, hogy legyenek mindig olyanok, akik behúznak, ajtót nyitnak, inspirálódnak és új ötleteket kínálnak, nem utolsó sorban pedig elmennek a zsákfaluba. Nem azért, mert szeretnek katasztrófaturisták lenni, hanem mert segíteni szeretnének és van elképzelésük arról, hogyan tudnának. Mert látták máshol gyakorlatban, tanulták egyetemeken, olvasták könyvekben. Persze le lehet erről is mondani.

Éppen ezért nem a középosztályon kellene elverni a port, hanem minden olyan politikai és elit-törekvésen, amely a középosztály tönkretételében, a szegények és a középosztálybeliek összeugrasztásában érdekelt. Nézzünk végig a politikai és értelmiségi kínálaton: tökéletesen mindegy, hogy valaki balra vagy jobbra húzza a tekintetét, mindenhol középosztály-ellenességet láthat, és még az sem mentség, hogy a legtöbb helyen cinizmusból. Ha holnap kitörne egy szegénylázadás, akkor előbb a középosztályt húznák lámpavasra, és nem azt, aki egyébként középosztálybeliként visszaélt a szegények helyzetével, bizalmával.

Sokaknak elfogyott mindene, elfogyott rég. Mások kezdenek kifogyni az időből, vagy legalábbis nagyon a végét járják, érthető tehát, hogy a düh azok felé irányul, akiknek még van valamennyije. Eközben azonban muszáj néha kicsit távlatosabban gondolkodni arról, hogyan próbált meg a politikai és gazdasági elit megszabadulni a középosztálytól az elmúlt húsz évben, hogyan szűkültek a középosztály lehetőségei arra, hogy az országot jobb hellyé tegyék. Egészen odáig, hogy jelen pillanatban az egyre fogyó középosztálynak lényegében semmiféle lehetősége, hatalma, kényszerítőképessége nincsen.

*

Egy ilyen környezetben a középosztály elővétele szemérmetlenségig túlzó kommunikációs trükk, optikai csalódáskeltés és árnyékboksz. Mindeközben az elmúlt években a legtöbb őszinte és társadalmi elégedetlenség, szolidaritás, ételosztás, vagy húsba vágó segítség, kreatív ötlet a középosztály maroknyi csoportjaiból indult ki jobb- és baloldalon egyaránt, amit aztán a politikai kommunikáció szintjén vagy ki lehetett sajátítani vagy felforgatásnak bélyegezni, elég sikeresen egyébként. Ezt le lehet tagadni, vagy lehet tudomást sem venni róla, a tényen azonban nem változtat. Ahogy az sem, hogy valaki retorikailag tudatosan próbál elszakadni a saját középosztályától, miközben múltja és jelene és minden attribútuma, könyvtára, szemüvege, Iphone-ja, laptopja középosztálybeli és lemondani nem tud róla.

Nem a „középosztályban” kell bízni, tud az nagyon ciki is lenni. Teljesen világos, hogy nagyon sok középosztálybeli, közülük azok is, aki saját erejükből tudtak maguknak biztos megélhetést teremteni, azonnal és önszántából beállna munkásőrnek, ha úgy adódna. És hát adódik is mostanában elég sokszor. Ezek az emberek azonban anyagi helyzetüket, esetleg ízlésüket tekintve nevezhetők középosztálybelinek, vágyaikat, társadalmi elképzeléseiket számba véve inkább részben egy új arisztokrácia vagy udvari társadalom részei kívánnak lenni.

Ma ők nyitott kapukat döngetnek. Ugyanakkor kreatív gondolat, hasznos ötlet, civil öntudat, közösségépítés, szolidaritás, tevékeny élet, nagylelkűség, nagyvonalúság, segítő kéz, támogatás, egyéni és társadalmi felelősségérzet, az önfenntartás iránti igény, vállalkozói kedv, a múlt és a jelen értékeinek tiszteletben tartása  – nem sorolom tovább a Mandiner olvasóinak a polgári erényeket – is innen, a középosztály felől várható. Világos, hogy jelen pillanatban nagyon kevesen, mind kevesebben vannak azok, akik ezeket a luxusokat megengedhetik maguknak és másoknak.

Nem kívánom a középosztály mennybemenetelét sem, nevetséges is lenne. Helyzetünk lehetne még ennél is ezerszer rosszabb, például akkor, ha nem is lennénk egyáltalán. De jó lenne, ha néha lenne annyi önbecsülésünk, hogy nem hagyjuk, hogy minden nyomorúságért minket tegyen a politika és a közíró felelőssé és erre a legszerencsétlenebb sorsúakat használnák fel.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr317402534

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Bátorfy Attila: Ahol középosztálybeliznek 2015.04.27. 12:00:01

A jelen Magyarországán a középosztály rendelkezik azzal a kulturális, szociális és anyagi tőkével, ahonnan az átlagnál nagyobb eséllyel jöhetnek ki kisebb-nagyobb ötletek bárminek a megoldására vagy jobbá tételére.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2015.04.27. 12:20:52

a kívánatos helyzet az lenne, ha mindenki középosztálybelinek tartaná magát - és ez lenne a közfelfogás is - a legelesettebb lecsúszottak és a top elit között. ez nagyjából kapcsolódik a polgári-polgárosodó Magyarország eszméjéhez is. ez adna méltóságot, ez ébresztené fel talán a felelősségérzetet a legszélesebb tömegek számára. a középosztály-ellenes uszítás viszont vállalhatatlan, bárhonnan is érkezik.

freehckr 2015.04.27. 12:47:39

Egyelőre ott tartunk, hogy a „bármilyenoldali” politikai közbeszédben a kb. bruttó 260 ezret kereső polgár már a „gazdag” kategória, és akkor minden innen indul ki, legyen szó egykulcsos szja-ról, adó- és járulékterhekről, adókedvezményekről, ilyen-olyan szociális támogatásokról. Valamint ha már bejönnek a képbe a „vállalkozók”, akkor pedig egyenesen a kádárista „maszekellenes” fortyogás tör elemi erővel a felszínre, mert a maszek adót csal, keveset fizet, fusizik, megérdemli az újabb járulékot/különadót/megszorítást/vegzálást a rezsicsökkentés/ingyenes akármi/krumpliosztás érdekében.

Na innen lenne szép kulturáltabb, érdemi vita irányába elvinni a dolgot. :)

Megjegyzem nem fog menni, jön majd egy újabb hangzatos kormányzati szavazatvásárló projekt, jön majd egy újabb választás, és a rendszerváltás híján a nyakunkon maradt korrupt posztkommunista politikai elit a tőlük már megszokott „prosztószocialista” kampányaival újra a „több pénzt a keményen dolgozó kisembernek” szlogenekkel fog páros lábbal beleszállni abba a középosztályba, amely ma Magyarországon egyébként egy kihalásra ítélt társadalmi réteg...

TG69 2015.04.27. 12:51:17

@rajcsányi.gellért (ergé): Mi volt az írást kiváltó ok? (cikk, megszólalás stb) Valamiről lemaradtam?

Nemzetstratégia · http://nemzetstrategia.blog.hu 2015.04.27. 13:01:45

"ha néha lenne annyi önbecsülésünk, hogy nem hagyjuk, hogy minden nyomorúságért minket tegyen a politika és a közíró felelőssé"

Ki teszi felelőssé _minden_ nyomorúságért a középosztályt? Valakinek nagyon elgurult a gyógyszere.

Ezen ostoba áldozatmentalitás ("mindenki minket hibáztat") valami nyápic senki sejtet, így elsőre.

"Nézzünk végig a politikai és értelmiségi kínálaton: tökéletesen mindegy, hogy valaki balra vagy jobbra húzza a tekintetét, mindenhol középosztály-ellenességet láthat, és még az sem mentség, hogy a legtöbb helyen cinizmusból. Ha holnap kitörne egy szegénylázadás, akkor előbb a középosztályt húznák lámpavasra, és nem azt, aki egyébként középosztálybeliként visszaélt a szegények helyzetével, bizalmával."

orvos látott, hülyegyerek? Lehet egyébként a dohány utcában ilyen félelmek uralkodnak, de ezt nem kéne az egész "középosztályra" ráhúzni.

Messzi Vetek 2015.04.27. 14:38:21

@Nemzetstratégia: a dohány utca nem a nyóckerben van, hanem a hétben. de nem ez a lényeg.
a magyarozás, hülyemagyarozás, ("mindenki olyan elitet kap, amilyet érdemel"), értelmisizés, polgározás, katkózás, romkocsmatöltelékezés etc is mind a középosztály fikája.
így esetleg ráismer, hogy kik a kikiáltott bűnbakok különböző neveken? vagy csak elhatárolódik tőlük, mert maga különb?

Urfang 2015.04.27. 15:59:13

Nem emlékszem rá, hogy konkrét középosztály ellenes uszítást hallottam volna az utóbbi időben, viszont most olvasom a fidesz legújabb közleményét arról, hogy ne várjuk meg amíg a gyermekünket közrefogja a buszmegállóban egy hatfős fenyegető hanghordozású hadonászó niggerekből álló gang.

És akkor megérthetjük azt is, hogy miért halott a polgári Magyarországról szóló ábránd, és hogy ha ilyen a keresztény-konzervatív elitünk, akkor a középosztálytól se várjunk sokat.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2015.04.27. 16:45:05

@freehckr:
"Egyelőre ott tartunk, hogy a „bármilyenoldali” politikai közbeszédben a kb. bruttó 260 ezret kereső polgár már a „gazdag” kategória, "

Helyesen: módos.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2015.04.27. 17:17:25

@rajcsányi.gellért (ergé): ez ilyen szomszédokos-coelhós "életbölcsesség" volt, tegyük fel ezt is a polcra:

GELLÉRT
RAJCSÁNYI GELLÉRT

"bárcsak mindenki jobban odafigyelne a másikra. kicsit többet tenne a közösség érdekeiért, méltósággal, szeretettel. ez ébresztené fel talán a felelősségérzetet is. és ez nem kerül semmibe se."

az a nagy helyzet, hogy amikor a tisztességesen dolgozó magyar lakosság nagyrészének a hó végére elfogy a fizetése, elég nehéz középosztálybelinek gondolnia magát. (tudom: "kormánygép-plebejus", csak amíg a takarónk ér, elvtársak, csak addig!)

jóval szigorúbb médiatörvénnyel (ahol pl a g*ci is csúnya szó, és használata büntetendő a többi káromkodás mellett, ugye... , az ilyen erőszakolós tv2-bulvárszínvonalt meg alapból ki kéne irtani, hogy tömegek agyát, szépérzékét ne rontsa, ne húzza le a sárba), meg teljes közbiztonsággal, RENDDEL és FŐKÉNT JÓVAL MAGASABB kiszámítható bérekkel lehetne erkölcsös középosztályról, hogyhogynem normális társadalomról, polgárokról beszélni.

amíg a proliképzés folyik 21. századi rabszolga-nyomorban , addig nemigen.

(a bér csak önmagunk fenntartására elég épphogy, meg hogy a gazdaság azért ne dőljön össze, ez rabszolgaság kis túlzással, és poliitkus helytartóinknak jól van ez így, hadd jöjjön a bmw!)

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2015.04.27. 18:07:11

Középosztály-ellenesség a ballib oldal felől tapasztalható. A magukat "konzervatív-liberálisnak" nevező publicisták ballibsége többek között éppen a középosztály-ellenességükben mutatkozik meg (néha igazságok is teremnek Tautológia földjén). És ezért vannak folyamatos vesztésben. A Fidesz hazudik a középosztálynak és kihasználja, a másik oldal pedig legszívesebben kinyírná. Nem lennék a középosztály helyében! Oh, wait... :)

A definíciót sem ártana tisztázni:

@tesz-vesz: "amikor a tisztességesen dolgozó magyar lakosság nagyrészének a hó végére elfogy a fizetése, elég nehéz középosztálybelinek gondolnia magát"

Nos, a hazai középosztály-definíció alsó határa szerintem pl. pont az lehetne, hogy az már középosztálybeli, akinek VAN fizetése és a hó végére fogy el (és nem előbb). Mi, a magyar lúzerközéposztály itt kezdődünk. :)

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.04.28. 09:27:55

Tévedés.

A széles középosztály a leggazdagabb országok kiváltsága, mindenhol máshol a középosztály egy szűk, 5-20 % közti réteg.

Így a középosztály támogatása gyakorlatilag a többség kizsákmányolását jelenti.

Sajnálatos, hogy a Fidesz és Mandiner erősen kezd eltolódni ultraliberális irányba.

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.04.28. 09:29:09

@Holger Hartland:

Kevered az átlagot a középosztállyal!

Attól, hogy pl. Eritreában az átlagember a magyar szint tizedén él, még nem jelenti azt, hogy ez az ottani középosztály.

2015.04.28. 09:40:53

A középosztály az, amit a mindenkori hatalom annak tart. Általában az a réteg, amelyik szociális juttatások nélkül is képes legalább olyan életszínvonalat fenntartani, ahol nem a mindennapi megélhetés jelenti a problémát.

Egy szegénynek a középosztálybeli már pofátlanul gazdag. A középosztálybeli pedig úgy gondolja, hogy még mindig nem kereshetne többet. És mindegyiknek igaza van.

A baj azzal van, hogy a jelenlegi kormány nem arról beszél, hogy minél szélesebb legyen a középosztály, hanem arról, hogy ő a középosztályt segíti. (Lásd családi adókedvezmény, egykulcsos adó) Pedig a szegényebb réteget kellene segíteni, hogy feljebb emelkedhessen. És itt nem a parazitákra gondolok, hanem azokra, akiknek pl. a családi adókedvezményből már nem jut, mert nem keresnek annyit, azokra, akiknek a 27%-os ÁFA a teljes jövedelmük negyedét elviszi, azokra, akik a gyerekeiket nemhogy Svájcban, de még itthon sem tudják taníttatni, hogy legalább azoknak jobb lehessen majd egyszer.

high up! 2015.04.28. 09:43:47

Jövedelmi szempontból nincs is semmiféle középosztály Magyaro-on. Hanem van az elit réteg (felső 10%), van alatta az átlagosnál biztosabb egzisztenciájú réteg (ez lenne a 15-20%-os magyar "közép"osztály), aztán van a maradék 70-75%-os réteg, amelynek teljesen reménytelen a jövője, ezekben a rendszerekben amik 1990 óta voltak, ez a tömeg sose fog 1-ről a 2-re jutni.

Szellemi tekintetben pedig még rosszabb a helyzet, ugyanis a középosztály az öntudatos, gondolkodó, dolgos, Európára és a világra nyitott polgárt jelentené.

Ehelyett van 90%-nyi Átlaghülyemagyar, aki 25 év alatt elérte, hogy oda engedte visszakormányozni az életét, ahonnan 1990-ben ki akart szabadulni. Feltétel nélküli vezér imádat, antifasiszta hiszti, liberalizmius hiszti, birkamenet, rezsicsökkentés, a világ szidalmazása - ez az Átlaghüylemagyar generációk története.
Na most akkor mire is viheti egy ország ennyi Átlaghülyével? Európa ebből sose, lesz, csak örökös bulgár balkán.

FOLYTASSUK!

lavór 2015.04.28. 09:50:12

Hm... Inkább 3 millió szegényt vagy létminimumon élőt kéne "felhozni" a középosztály szintjére... Többre menne vele az ország.

Kivlov 2015.04.28. 09:59:05

@lavór:
ja, legfőképpen meg ezeknek kellene felhozniuk saját magukat, mert ha az államtól várják a megváltást az csak úgy tudja nekik azt odaadni, hogyha a többiekből is földönfutót csinál.

lavór 2015.04.28. 10:06:41

@Kivlov:

Nem tudom, ki hogy van vele, de az államtól max. éhen lehet halni, ha valaki nem Orbán rokon. Egyszerű kijelenteni, hogy hozzák fel magukat... Kissé nehezebb kivitelezni. Nem megváltás kell az embereknek. Azért a templomba kell menni. Minél több középosztálybeli fogyasztó van, annál több az ország bevétele. Egészségtelen taktika a mai világban, hogy nem forog a pénz. A pénz akkor fial, ha forgatják. Na persze Questornál remek kamatot kínáltak, ugye?

Kivlov 2015.04.28. 10:21:06

@lavór:
és akkor pl. az a magoldás, ami itt ment évekig, hogy az átlagbérest is agyonadóztatjuk, hogy odatudjuk adni a minimálbéresnek, mert az meg kvázi 0 SZJA-t fizet?

kewcheg 2015.04.28. 10:21:46

Nehogymár ne legyen középosztály egy olyan országban, ahol 60-70ezren kvesztor bóhereknek adják a pénzüket, tele van az ikea, meg nem az olcsó autó fogy, hanem a drága....

lavór 2015.04.28. 10:35:21

@Kivlov:

Ami itt ment évekig az zsákutca, mint az ország jelenlegi állapota is mutatja. Nem csak és kizárólag magyar jelenségről van szó, de mivel egy amúgy sem gazdag országban élünk még szembeötlőbb. Azt kéne valahogy megérteni, hogy a pénz önmagában semmit nem ér. Van, sok van... de minek, ha semmire nem használjuk? Ha viszont hagyjuk dolgozni a pénz, még több lesz... és még több, és még több. És a szegénynek száma is csökkenne.

WildBear 2015.04.28. 10:37:09

Szerintem a középosztály az, ami kihúzhatja az országot a jelenlegi helyzetéből. A középosztály gyerekei nagyrészt továbbtanulnak, orvosok, mérnökök, tanárok lesznek; őket kellene feltétlenül megtartani (és itthon tartani).

Mellesleg aki ötször annyit keres, az ötször annyit is adózik, az egységes adókulcs mellett.

Kivlov 2015.04.28. 10:42:52

@lavór:
pontosan. emiatt kéne megnyírni a szoc kiadásokat és beruházásra, fejlesztésre költeni a felszabadult össszeget.

high up! 2015.04.28. 10:43:35

@Kivlov: "és akkor pl. az a magoldás, ami itt ment évekig, hogy az átlagbérest is agyonadóztatjuk, hogy odatudjuk adni a minimálbéresnek, mert az meg kvázi 0 SZJA-t fizet?"

jaj, mert mintha ma más lenne a módszer, netán?
Miközben nem.

Csak most nem megszjázod az Átlaghüylemagyart, hanem megáfázod, meg meg50különadózod.

A végeredményt tekinteve ez nem különbség, a nem elit osztályba tartozó egyént ugyanúgy sarcolják.
Az viszont eg yesszenciális különbség, hogy ezeket a bevételeket ma már nem a szegényeknek (szoc. rászorultaknak) csoportosítják át, hanem a felső 10%-nak. Mert nyilván ők szociálisan összecsuklanának, ha nem kapnának pluszba az államtól havonta átlag 1 millió forint plusz pénzt.

FOLYTASSUK!

Geo_ 2015.04.28. 10:44:35

@rajcsányi.gellért (ergé): volt erre egyfajta kisérlet - a "polgár" fetisizálása. De ez lényegében megmaradt udvarlásnak, "politikai terméknek".
De tán értem, amit mondasz, s egyet is értek.
A "polgár" szerintem felelősséget jelent. Önmagamért, s kisebb nagyobb közösségemért. Így jelenti a "bourgeois"-t, aki elsősorban önmaga teljesítményével akar boldogulni, s jelenti a "citoyent", aki elvárja ezt másoktól, s ki is követeli azt - az átlátható gazdaságot, politikát.

high up! 2015.04.28. 10:46:22

@kewcheg: "Nehogymár ne legyen középosztály egy olyan országban, ahol 60-70ezren kvesztor bóhereknek adják a pénzüket,"

A cocializmusban meg mindenkinek voltak dugi 100 dollárosai, meg Gorenje hütőszekrénye mini hifi toronnyal, ergo, a magyar munkás-paraszt társadalom valójában jómódú közép-burzsoá társadalom volt????

FOLYTASSUK!

lavór 2015.04.28. 10:49:19

@Kivlov:

A szociális kiadásokon már nem nagyon van mit nyírni. Önfenntartásra nem elegendő, amit az állam nyújt. A betegeknek szerencséjük van, ha elég a gyógyszerre, amit kapnak. Emberhez és fejlett társadalomhoz méltatlan életre késztetjük őket. Testi, lelki, morális fertőben él az ország. Nem panasz, ezt választották az emberek. Így jártak, Kergessék csak a saját farkukat. Annyi eszük van, mint amennyi látszik. Annyit is érnek... megmondták az okos embereink.

WildBear 2015.04.28. 10:52:21

@high up!: "Az viszont eg yesszenciális különbség, hogy ezeket a bevételeket ma már nem a szegényeknek (szoc. rászorultaknak) csoportosítják át, hanem a felső 10%-nak. "

Ezt mire érted ?
Mit kap pluszban a felső 10% ?

Kivlov 2015.04.28. 10:57:15

@lavór:
hogyne lenne, épp ez a lényeg. hogy nem az államnak kell(ene) önfenttartásra adni. ezt mondom, hogy az államtól várjuk a megváltást.
Szlovik meg tudták nyírni a kiadásokat, meg ám! csak akarni kell...

Kivlov 2015.04.28. 10:58:24

@high up!:
sokkal jobb megáfáztatni, mert auz megizeti a nyugdíjas is, a kisebbségi is, meg a bmw-s minimálbéres vállalkozó is. míg korábban az SZJA 70-80%-át fizette az munkavállalók kb negyede, na az volt az igazságos. :D

kewcheg 2015.04.28. 11:02:11

@Kivlov: plusz még hozzátenném a szlovákokhoz, hogy Fico még úgyis faszagyerek Brüsszelnek, hogy kvázi azt csinál amit akar, és még Moszkvába is elmegy május 9.-re....

Kivlov 2015.04.28. 11:06:36

@kewcheg:
ez a putyinos dolog is olyan, mint az óvodában: "csúnya vagy, nem játszok veled"
Vicc az egész EU, egy nagy kamuközösség.

lavór 2015.04.28. 11:07:03

@Kivlov:

Szerinted mennyi pénzt kap ma egy rehabilitálhatónak kikiáltott beteg?
Véletlen, hogy a gyermekélelmezésre plusz forrásokat (nem eleget) ad a kormány? A kórházak eladósodása és lassan működésképtelensége véleményed szerint hova vezet? Az az egészségtelen gondolkodás, hogy úgy gondolja az állam, az a jó, ha az emberek szellemileg és fizikailag belerokkannak a munkába milyen irányba vezet? Saját ellenségünk vagyunk. Mint a Himnusz is mondja: "Balsors akit régen tép..."
A víg esztendők már nem jöttek össze. Köszönhetően magunknak. Ez a Fidesz-MSZP taktika, ami uszításra épül tönkre vágott mindenkit és mindent az országban. Gyermekeinknek építettünk egy jövőkép nélküli, élhetetlen országot. És sír a szánk, hogy elmennek innen...

Brix 2015.04.28. 11:14:11

A felső középosztály, kb szűk 1 millió ember , okozta a legtöbb problémát az elmúlt 20 évben Magyarországnak.
Ők mindig is privilegizált helyzetben voltak, különösen a magát (nagy)polgárinak definiáló fidesz kormányok alatt. Az nagypolgárság megtollasodás a 98-2002 közötti kormányzati ciklusban kezdődött, amikor elképesztő összegekhez jutottak, a lakástámogatási rendszernek köszönhetően. Majd, a második Orbán-kormány idején a végtörlesztés segítségével kimentették őket a válságból, úgy, hogy közben romba dőlt a forint árfolyam , aminek következtében a végtörleszteni nem tudó devizahitelesek kerültek nagy bajba. Az egykulcsos adórendszer is a felső középosztálynak készült, ők azok, akik legtöbbet nyertek rajta kb, éves szinten 500-600 milliárd forintot. Mindezt úgy érték el, hogy a kádári kisembertől, a munkásoktól elvették az adójóváírást és megemelték a fogyasztási típusú adóakat.
A kormány eddigi intézkedési, szinte csak a felső középrétegnek kedveztek , éppen ezért nem tudott a középréteg alulról szélesedni. Ehhez több piaci alapú, valós munkahelyre lenne szükség, átfogó közalkalmazotti béremelésre és egy jól kialakított többkulcsos adórendszerre, amelyben a szegényebb emberek többet vihetnek haza , a milliós keresetekkel rendelkezők pedig kevesebbet.

pitcairn (törölt) 2015.04.28. 11:30:06

@Brix:

ez így nagyon elnagyolt és felszínes

pl. a bankhitelezéshez kapcsolódó sztoriban leginkább a hipergazdag oligarchák nyertek

WildBear 2015.04.28. 11:32:20

@Brix: "egy jól kialakított többkulcsos adórendszerre, amelyben a szegényebb emberek többet vihetnek haza , a milliós keresetekkel rendelkezők pedig kevesebbet. "

Akinek alacsony a fizetése, az mindenképp kevesebbet fog hazavinni, mint akinek "sok".
Azért tettem idézőjelbe a "sok"-ot, mert relatív, hogy kinek mi a sok; egy gyakorlott, nyelveket beszélő mérnök fizetése "sok"-nak tünik egy borsodi segédmunkáséhoz képest, de EU szinten egyáltalán nem "sok". Ha mondjuk 5x annyit keres, akkor 5x annyit is adózik.Szerintem ez teljesen igazságos.
Miért kellene aránytalanul többet adóznia ?
Csak azért, mert ő tanult, igyekezett, és ezért kicsit jobb fizetése van ?
Ha erről a társadalmi csoportról akartok plusz bőrt lehúzni, előbb-utóbb elmennek külföldre, ahogy tényleg "sok" fizetést kapnak majd. Itthon meg maradnak a minimálbéresek, a nyugdíjasok, és a munkanélküliek...

pitcairn (törölt) 2015.04.28. 11:32:36

@Brix:

az adózás kapcsán pedig érdemes lenne a nettó egyenleg mentén gondolkodni

a nettó egyenleget tekintve adófogyasztók és adófizetők vannak innen indul a sztori

a nettó adófogyasztók jó része felettébb gazdag

Brix 2015.04.28. 11:56:16

@WildBear: Az egykulcsos adórendszert egyetlen élhető országban sem alkalmazzák, csak ott, ahol dog-eats-dog kapitalizmus van: a volt szoci országok... Az USA-ban is 6 kulcs van, hogy minél arányosabb adóterhet kapjanak az emberek. Ott a gazdagok nem lázadnak , mert megértették hogy az arányosabb jövedelemelosztás össztársadalmi érdek

@pitcairn: "a nettó adófogyasztók jó része felettébb gazdag " Valóban így van. De, ez egy EU-s szintű probléma , hogy amit a kisember befizet az adójából, azt a nagytőke különböző tenderek, vissza nem térítendő támogatások és kedvezményes hitelek formájában zsebre vágja. Időszerű lenne a nagybirtokra és a nagytőkére is komolyabb adókat kivetni az államnak, mert ők azok, akik elképesztő összegekkel gyarapítják vagyonukat, a másoktól beszedett adókból

pitcairn (törölt) 2015.04.28. 12:03:14

@Brix:

újra sikeresen egybemosod a nettó adófizetőket s a nettó adófogyasztókat...

de facto te az oligarchák szószólója vagy

Kivlov 2015.04.28. 12:23:14

@lavór:
a gond ott van, hogy az emberek (szinte) mindenért mást, másokat okolnak, másokkal foglalkoznak. Ahelyett, hogy tennének a saját boldogulásukért.
A gyereket lakassa jól az anyja, meg az apja, ne az állam. Érdekes, hogy amikor a TV-ben nyilatkozgatnak holmi "rászorulók", akkor mindnek ott a kezében a cigi, meg tetoválása van. Arra van pénz, kajára meg nincs? Másik: minek csinál 4-5 gyereket az, akinek se képzettsége, se végzettsége, magát is képtelen lenne eltartani? Mert abból akar megélni, hogy a gyerekekre hivatkozva tartja a markát az adófizetőknek. Itt a gond: öngondoskodásra kell neveleni és beleverni a fejekbe, hogy "nincs ingyen ebéd." Ingyenes utazás a nyugiknak? Abszurd, irreális, NY-on sincs ilyen. és még lehetne sorolni napestig.

Kivlov 2015.04.28. 12:24:19

@Brix:
Itt is lehetne több kulcs, csak a magasabb kulcsok kb az átlagbér duplájánál kellene kezdődjenek, mert az alatt nem gazdag az ember. Hozzáteszem havi 1M bruttóig még felette sem.

lavór 2015.04.28. 12:36:24

@Kivlov:

Érteném ezt a sablon, univerzálisnak látszó érvelést, ha az állam nem akadályokat gördítene az önállósodás elé. Pontosan az a cél jelenleg, minél jobban függjünk az államtól, így kialakul az egészségtelen államtól való függési rendszer, valamint a totális kontroll és zsarolhatóság. Korszerűtlennek tartom a gyermekszületési érvrendszeredet is, mivel pont az a baj, hogy nem születik elég gyermek. Így a te jó életed is veszélybe kerülhet, na meg a nyugdíjra való esélyed. És mint látod, van ingyen ebéd. A fagyi visszanyalt, ez a szlogen már kimúlt. Nyugaton különb dolgok is vannak, csak arról nem nagyon hallasz a magyar médiumokban. A szociális háló lényegesen nagyobb és jobb a mienknél. nem véletlen, hogy a kutya nem kar minimálbérért dolgozni a bennszülöttek közül. Több a segélyük. Elég kevés sajnos Magyarországon az aktív befizető, és ezek közül sokan már csomagolnak. Szakmunkások, mérnökök, programozók... szóval mindazok, akik eladható értéket tudnak előállítani. Az egészségtelen gondolkodás és döntési mechanizmus következményeit élvezzük most. Akik a jövőnk lehetnének, azokat elüldözzük, ellehetetlenítjük. Akik még dolgoznak, belerokkantjuk, felőröljük.. Szóval sikeres az ország és nemzetrombolásunk; nem kellett hozzá ellenség, magunk megoldottuk.

pitcairn (törölt) 2015.04.28. 12:50:22

@Kivlov: @Brix:

a kulcsoknál sokkal fontosabb az össz-adóterhelés

pl. Hong-Kong-ban a legalacsonyabb SZJA kulcs vmi 1%, a legmagasabb meg vmi 15%

igen szépen differenciálnak a kulcsokkal...

mégis adóparadicsom...

Kivlov 2015.04.28. 13:01:24

@lavór:
saját magadt cáfolod meg.
Kevés gyermek születik? Nem a szám a lényeg, hanem a "minősége." Olyanból ne szülessen, aki nem akar dolgozni, annak semmi értelme nincs.
A szociális háló meg akkor lehet kiterjedtebb, ha adózunk. De adózni meg nem szeretünk. Ergo az államtól akkor várhatjuk a "gondoskodást", ha teszünk a közösbe, de a jó része csak kivenni akar belőle. Na, ez meg nem megy.

Kivlov 2015.04.28. 13:01:59

@pitcairn:
nem csak a kulcsok számítanak, hanem a sávhatárok. főleg azok.

lavór 2015.04.28. 13:05:49

@Kivlov:

A gyerekeknek nincs minősége. Valami furcsa értékrended lehet. Gazdag gyermekből is lehet tolvaj, rablógyilkos, narkós... és fordítva...

Ha nincs ki adózzon, nincs szociális háló. Ha közszférában dolgozol, nem termelsz semmit, az állam az egyik zsebéből teszi a másikba az adódat. Többletbevétel nélkül. A versenyszféra adózik, mert nem az államból él. Bízz benne, hogy a munkaképesek közül marad itthon annyi, amiből a jóléted fenntartható. Természetesen mind olyan, akik "minőségi" gyerekeket fognak nemzeni. Ha lehet, mindjárt ötöt, hatot.

Kopi3.14 2015.04.28. 13:12:08

A cikkel két problémám van: hiányolom a középosztály meghatározását, valamint hiányolom az országból a korábbi meghatározás szerinti középosztályt mint társadalmi "réteget" alkotó emberek összességét. Mert bár lehet vannak, számosságuk, elszigeteltségük olyan, ami már nem teszi őket társadalmi réteggé.

WildBear 2015.04.28. 13:15:14

@Brix: "Az egykulcsos adórendszert egyetlen élhető országban sem alkalmazzák,"

És ? Magyarul sem beszélnek sehol (hivatalos nyelvként), csak Magyarországon. Úgyhogy ez nem érv.

"Az USA-ban is 6 kulcs van, hogy minél arányosabb adóterhet kapjanak az emberek."

Arányos ! Pont hogy az egykulcsos adó arányos, hiszen mindenki ugyanakkora arányát fizeti be a jövedelmének.

WildBear 2015.04.28. 13:17:57

@Kivlov: "a gond ott van, hogy az emberek (szinte) mindenért mást, másokat okolnak, másokkal foglalkoznak. Ahelyett, hogy tennének a saját boldogulásukért.
A gyereket lakassa jól az anyja, meg az apja, ne az állam. Érdekes, hogy amikor a TV-ben nyilatkozgatnak holmi "rászorulók", akkor mindnek ott a kezében a cigi, meg tetoválása van. Arra van pénz, kajára meg nincs? Másik: minek csinál 4-5 gyereket az, akinek se képzettsége, se végzettsége, magát is képtelen lenne eltartani? Mert abból akar megélni, hogy a gyerekekre hivatkozva tartja a markát az adófizetőknek. Itt a gond: öngondoskodásra kell neveleni és beleverni a fejekbe, hogy "nincs ingyen ebéd." Ingyenes utazás a nyugiknak? Abszurd, irreális, NY-on sincs ilyen. és még lehetne sorolni napestig. "

Tökéletesen leírtad a lényeget.
Az emberek sajnos leszoktak arról, hogy saját maguk is tegyenek valamit a boldogulásuk érdekében.
Nem az 5x annyit kereső Audi üzemvezető fizetését kell irigyelni, hanem tenni kell érte, hogy te is annyit keress.

WildBear 2015.04.28. 13:19:58

@lavór: "A gyerekeknek nincs minősége. Valami furcsa értékrended lehet. "

Sajnos már Moldova is megírta, mennyire sokat számít hogy ha a gyerek nekidől a polcnak, akkor mi esik a fejére; egy fedő, vagy egy Dante-kötet.

A mélyszegénységben élőnek, csak a juttatások miatt "vállalt" (=nemzett) gyereke nem ugyanolyan értékű a társadalomnak, mint egy olyan családé, aki fogja (tudja) taníttatni.

Kivlov 2015.04.28. 13:21:35

@lavór:
Te vagy nem tudsz magyarul értelmezni, vagy nem tudsz.
Egyrészt a "minőséget" idézőjelben írtam, de a lényeg hogy utána kifejtettem, hogy hiába van egyes helyeken 4-5 gyerek, Te magad írtad le, hogy nem akarnak dolgozni! Azaz az eltartottak táborát fogják növelni nagay valószínűséggel, akikből nélkülük is túl sok lesz. Azaz jobb, ha meg sem születnek az ilyenek! Ennyi.

lavór 2015.04.28. 13:24:27

@WildBear:

Aha... és lesznek belőlük tanult tolvajok, akik nem aprót és élelmiszert lopnak, hanem milliárdokat. Értem.

@Kivlov:

A jó szociális hálóval rendelkező Nyugaton nem akarnak dolgozni... Ezt írtam. De mindegy. Hajrá az önpusztítás útján! Drukkolok, mihamarabb célba érjünk.

WildBear 2015.04.28. 13:25:40

@lavór: "Aha... és lesznek belőlük tanult tolvajok, akik nem aprót és élelmiszert lopnak, hanem milliárdokat. Értem."

Te beteg vagy ?
Miért lenne már egy orvosi, vagy mérnöki egyetemet végzett fiatalból tolvaj..?!

lavór 2015.04.28. 13:28:08

@WildBear:

Miért lennék beteg? Egy kőműves mivel kevesebb?
Már írtam: beteg az értékrend Magyarországon. Kukás nélkül belefulladnál saját mocskodba.

Kivlov 2015.04.28. 13:29:21

@lavór:
Sehol nem akarnak. csak a markukat tartják.

lavór 2015.04.28. 13:30:32

@Kivlov:

Na ja. Az összes politikus...

high up! 2015.04.28. 13:32:05

@WildBear: "Mellesleg aki ötször annyit keres, az ötször annyit is adózik, az egységes adókulcs mellett."

Ja, csak hogy ennek az egyszerü parasztlelkeknek való matematikának a végeredménye az, hogy egykulcsosra csökkentett szja-val a közszolgáltaasok befuccsolnak.

Ugyanis a hatalmas bevétel kiesés miatt nem marad semmiféle forrás a közszolgáltatásokra, mert a tehetősebb 300 ezer fős réteg hazaviszi a 350-400 milliárd forintnyi közenzt. Évente. Ez 2011 óta 1.500 milliárd forint elherdált forrás és ugyanennyi plusz megszorítás a 90%-nyi NER birkákra.

A tehetősek az ajándék pénzből elmennek majd évi 18-szor Caprira, herét vasaltatnak stb. a maradék 90%-nyi NER proli meg csak les, hogy költségvetési bevétel kiesés miatt bedöglenek a korházak, az orvosai kivándoroltak, az iskoláit bezárták, a tömegközlekedését megritkították és már a levegővételére is különadó van.

Már csak azt nem, tudom, hohgy te a felső 10%-ba tartozol, hogy ennyire véded az amúgy mind az elméletben mind a gyakorlatban teljesen megbukott maTRollcsizmust, vagy mi ez a késztetés az úri rétegért forradalmat csinálnod?

FOLYTASSUK!

WildBear 2015.04.28. 13:32:30

@lavór: A kőműves, és a kukás is hasznos tagja a társadalomnak, ahogy mindenki, aki DOLGOZIK.

Kivlov 2015.04.28. 13:33:43

@lavór:
csak ők legalább adót, járulékot fizetnek és nem csak akkor, amikor kólát, csipszet vesznek a boltban...

Kivlov 2015.04.28. 13:35:48

@high up!:
aha, csak kár hogy horror szja mellett is sz*rban voltak az általad írt területek? akkor? akkor hol volt az a rengeteg pénz?

WildBear 2015.04.28. 13:36:47

@high up!: "Ja, csak hogy ennek az egyszerü parasztlelkeknek való matematikának a végeredménye az, hogy egykulcsosra csökkentett szja-val a közszolgáltaasok befuccsolnak."

Nem az egykulcsos SZJA miatt fuccsolnak be, hanem a pazarlás, és közpénzekből lopás miatt, valamint azért, mert KEVESEN fizetnek érdemben adót.

Nyugdíjas : nem fizet szja-t
Munkanélküli : nem fizet szja-t
"Veszteséges", vagy minimálbéres vállalkozó: nem fizet szja-t, vagy csak keveset
Közalkalmazott, köztisztviselő: nem fizet szja-t, mivel itt az állam az egyik zsebéből a másikba teszi át a pénzt;
Versenyszféra : ők fizetik az szja nagy részét.

A versenyszférás fizetés nem ajándék pénz.

lavór 2015.04.28. 13:36:50

@WildBear:

Adj nekik munkát... Ja, azt nem tudsz, pláne önálló életvitelre alkalmas fizetésért. Lődd agyon őket és megnyugszik a lelked. Kezdd a beteg gyerekekkel, akik soha, érted, soha nem fognak dolgozni, csak milliókat költ rájuk a társadalom. És így tovább...

@Kivlov:

Válaszom neked is picit feljebb...

high up! 2015.04.28. 13:39:16

@WildBear: "A mélyszegénységben élőnek, csak a juttatások miatt "vállalt" (=nemzett) gyereke nem ugyanolyan értékű a társadalomnak, mint egy olyan családé, aki fogja (tudja) taníttatni"

Ti mindig el vagytok tévedve ezzel a dumával. Ahol vannak munkahelyek, ott elmegy mind a cigány, mind a lumpen magyar dolgpozni. Ahol viszont nincs hova elmenni dolgozni, vagy csak szarért-húgyért, ott a tartós munkanélküliség természetes adottság lesz.

Nyugat-Magyaro-on nem divat a lumpolás, mert van elég munkahely és jobbnak mondható fiezetés, de ez pont nincsen meg Észalk-kelet-Magyaro-on, ezért ott a helyzet mindig is reménytelen marad.
Te pl. hogy tudnád megoldani a mukahely hiány és szegénység problémát Borsodban? Mert Győrben az Audival ezt bárki meg tudja oldani. Na de ki tudja ezt megoldani Borsodban?

FOLYTASSUK!

WildBear 2015.04.28. 13:39:37

@high up!: "A tehetősek az ajándék pénzből"

Milyen ajándék pénzből ?
Arra gondolsz, hogy nem vonnak tőlük ARÁNYTALANUL többet, csak azért, mert ők bejelentett munkahelyen többet keresnek az átlagnál ?
Ez nem ajándék pénz. Ők a fizetésük után adóznak (összegszerűen jóval többet, mint az átlag), inenntől kezdve arra költik, amire akarják.
Ha Capri szigeti nyaralásra, akkor arra.
Ne az ő nyakukon akarjanak élősködni, mert pont ez a réteg az, aki a legkönnyebben elmegy külföldre, és akkor aztán adóztathatjátok a nyugdíjakat, mert a munkanélküli segélyt..

Kivlov 2015.04.28. 13:39:56

@lavór:
rossz a megközelítés. Nem munkát kell adni neki, az volt a cocializmusban.
Nekik KELLENE munkát keresniük és találniuk maguknak, hogy abból boldoguljanak és ne csak vegetáljanak a segílyből.

Kivlov 2015.04.28. 13:42:51

@high up!:
részben jogos, de akkor az a megoldás, hogy pl Borsodban (is) pénzeljük őket, ezáltal kvázi újratermeltetve, sőt exponenciálisan növelve a munkanélküliek számát! azaz vágva magunk alatt a fát?

WildBear 2015.04.28. 13:42:59

@lavór: "Adj nekik munkát... Ja, azt nem tudsz, pláne önálló életvitelre alkalmas fizetésért."

Nem vagyok cégtulajdonos, nem tudok munkát adni, de nem is az a dolgom.
Egy megoldás van: tanulni kell, hogy olyan tudásod legyen, amiért MEGÉRI munkát adni neked.
Nem kell agysebésznek lenni, egy jó awi hegesztőért kapkodnak Ausztriában.

"Lődd agyon őket és megnyugszik a lelked. Kezdd a beteg gyerekekkel, akik soha, érted, soha nem fognak dolgozni, csak milliókat költ rájuk a társadalom. "

Gratulálok, ez a szalmabáb érvelési hiba..

lavór 2015.04.28. 13:46:29

@Kivlov:

Keresni keresnek. Ott állnak a munkaügyi hivatalokban nap mint nap. A diplomások meg morognak, hogy miért kell nekik sorba állni a prosztó tanulatlan népekkel egy sorban... Majd akkor mit írsz, ha nem lesz elég aktív befizető? "Hülyék voltunk? Elbaxtuk?" De már késő lesz.

@WildBear:

Szóval azt írod, menjenek külföldre dolgozni. Jelentem: mennek. Azt elárulnád milyen haszna van ebből adóbevétel formájában Magyarországnak? Semmi. Eggyel kevesebb aktív befizető.

Gratulálok.

WildBear 2015.04.28. 13:51:26

@lavór: "Szóval azt írod, menjenek külföldre dolgozni. Jelentem: mennek. Azt elárulnád milyen haszna van ebből adóbevétel formájában Magyarországnak? Semmi. Eggyel kevesebb aktív befizető."

Személy szerint neki jobb lesz, mert lesz munkája; a társadalomnak is jobb, mert nem itthon kell segélyezni, valamint előbb-utóbb hazajön, a szaktudásával, és összegyűjtött pénzével együtt.

high up! 2015.04.28. 13:53:34

@WildBear:

Ha mindenki befizetné az adót és nem csalná azt, az egykulcsos szja akkor is egy gyengeelméjü, káros szülemény lenne.

Ezt csak a félázsiai országokban lehet beadni a népnek, hogy az az egészséges társadalmi és gazdasági modell az, ha a felső 10% a halál faszára gazdagodik mindenféle extra teljesítmény nélkül (még egyszrer mondom: MINDEFÉLE EXTRA TELJESÍTMÉNY NÉLKÜL), miközben az ezáltal kiesett költégvetési bevételeket szétterítik a társadalom egészére.

Nem kell magas matematikai képesség annak a felismeréséhez, hogy ha 2 egyén van egy társadalomban (az egyik 100 ezres, a másik 1 milliós fizetésü), akkor egy adócsökkentésből (ami az egyiknél 800 forintot jelent, a másiknál 8000-et) az első körben mindegyik profitál, de a kötelező (8.800 ft-nyi) megszorítás után a kiskeresetü jó nagyot veszít, a nagy keresetü meg nettóban jó nagyot kaszál.

Erre mondják, hogy az ilyen fajta adózás kinyírja a nettó veszteseket (Magyaron-on azt a 70%-nyi társadalmi réteget) és ennek következményeként abszolút káros a gazdaság fejlődésére.
Az egykulcsossal csak pont a lecsúszott rétegeket fogod növelni, mert a szétterített megszoításokban ő rájuk esik a relatív legnagyobb teher.

Na, ezt a baromságot nem csinája egyik fejlett ország sem. Csak az Átlaghülyemagyarok féle társadalmak.

FOLYTASSUK!

lavór 2015.04.28. 13:56:34

@WildBear:

A magyar társadalom felneveli, iskoláztatja, gyógyítja, taníttatja, majd egy idegen ország learatja mindennek az eredményét. Növekedik, gazdagszik belőle. Aztán meg reménykedhetünk, hogy talán hazatérnek egyszer... 40 év múltán... nyugdíjasként... mikor már nem aktív befizetők ismét. És ez már szimpla utópia, gyerekeik kint lesznek, életük nagy részét ott élték... de bizakodj, hogy hazajönnek és neked adják a pénzüket.

WildBear 2015.04.28. 13:58:03

@high up!: "a felső 10% a halál faszára gazdagodik mindenféle extra teljesítmény nélkül"

Itt van az ellentétünk gyökere; én olyan "felső 10%-ot" látok magam körül, akik tanult mérnökök, sőt, profi technikusok(!), és a versenyszférás munkaadójuktól kapnak kiemelkedő fizetést.

Szerintem ők extra teljesítményt nyújtanak, hiszen ezért kapják az itthon extrának számító fizetést.

Én tőlük nem vennék el ARÁNYTALANUL többet.
Így is többel járulnak hozzá a közöshöz, mint az átlag.

high up! 2015.04.28. 14:00:58

@WildBear:

Az adórendszer lényege nem az, hogy ha én a többlet keresetem mellett több adót fizetek, akkor az már igazságos (nincs is ilyen fogalom, hogy igazságos adórendszer), hanem arról szól, hogy hogyan tudom optimumban tartani a a jövedelmeket.

Te gyakorlatilag az egész Nyugai világ eredményeit akarod cáfolni, csak azt nem tudom, hogy milyen magyar meg szlovák eredményekkel, amikoaz egykulcsoa szja után a kivándorlás mindkettőben csúcsra jár, a gazdaság lemaradása a lehetőségektől rég felfedezett és bizonyított törvényszerüség.

Szóval hol van a magyar vagy szlovák egykulcsosnak az a hatása, amellyel lekörözte volna a nyugati fejlődést?

A káros hatásáról itt már regények íródtak, most már rajtad a sor, hogy eláruld, hogy hova érkezett meg Szlovákia vagy Magyaro ezzel a költségvetési megadeficitet okozó egykulcsosával?

FOLYTASSUK!

WildBear 2015.04.28. 14:02:59

@lavór: Nem félek ettől.
Aki külföldön kelendő, az itthon is talál munkát.
Aki itthon "mélyszegény", az nem fog Ausztriában hegeszteni, mert eleve tehetetlen és szerencsétlen ahhoz, hogy változtasson az életén.
(Értsd: megtanuljon egy szakmát és egy idegen nyelvet.)
Az irigykedés megy csak, hogy aki 5,-Ft -tal többet keres, az adózzon aránytalanul többet.

WildBear 2015.04.28. 14:06:58

@high up!: "Az adórendszer lényege nem az, hogy ha én a többlet keresetem mellett több adót fizetek, akkor az már igazságos (nincs is ilyen fogalom, hogy igazságos adórendszer), hanem arról szól, hogy hogyan tudom optimumban tartani a a jövedelmeket."

A jövedelmeket nem kell "optimumban tartani", az egy normálisan működő piacgazdaságban a munkavállaló-munkaadó közötti béralku folyamata.

"Te gyakorlatilag az egész Nyugai világ eredményeit akarod cáfolni,"

A nyugati világ eredményei NEM a többkulcsos adó miatt jöttek létre !!

Kivlov 2015.04.28. 14:07:31

@lavór:
b+, most sincs elég aktív befizető és általuk az aktív befizetők aránya még kisebb lesz! tényleg nem értesz magyarul...

lavór 2015.04.28. 14:09:40

@WildBear:

Külföldön még a mosogató és a szobalány is kelendő...
Londonban kis túlzással már magyarul kell tudni, nem angolul.. :) Elfuserált országban élünk, nem vitás. Ahol a kutyát nem érdeklő sportágazatba csilliárdokat ölnek, míg az oktatás, egészségügy romokban hever, nincs miről beszélni. Már az elején írtam: ellehetetlenítik az embereket.

@Kivlov:
Így van, nincs elég, én is azt írtam. De ha elüldözöd a maradékot is, attól nem lesz több. Haljon éhen csak ez az ország, fulladjunk saját mocskunkba. Kiérdemeltük.

erol 2015.04.28. 14:17:12

@WildBear: 5,-Ft -tal többet keres
Semmi gond azzal ha valaki okos, ügyes és sokat keres.
De mondjuk 5-600 nettó fölött már csak belefér egy kis ("5-Ft") szolidaritás.

WildBear 2015.04.28. 14:22:20

@erol: "De mondjuk 5-600 nettó fölött már csak belefér egy kis ("5-Ft") szolidaritás. "

5-600 netto az kb. 1 millió brutto; ebből már befizetett 160 ezret "szolidaritásként", plusz a munkaadója is másfélszer ennyit.
Meghúzhatnánk ekörül (1M brutto) a második kulcs határát, de;
- hány olyan ember van, aki bejelentetten(!) 1M brutto felett keres?
- ha jelentősen növeljük ezen emberek adóterheit, akkor nem afelé mozdítjuk őket, hogy pl. csinálnak egy tanácsadó céget, és okosba leköltségelik a bevételt ?

WildBear 2015.04.28. 14:23:57

@erol: Engem inkább a Szalainé Eleonóra közalkalmazott sok tízmilliós végkielégítése zavar. Mert a közszféra az a MI pénzünk, adófizetőké,.a Bosh, Audi által adott fizetéssel ellentétben..

pitcairn (törölt) 2015.04.28. 14:26:22

@Kivlov:

mivel adót csak hátrafelé lehet hárítani (a vásárló nem megy be több pénzzel be a boltba) ezért végül az összes adó a magánszektorban dolgozó - jobbára - szegény melósokon fog landolni...

érdemes lenne szembesülni ezzel...

pitcairn (törölt) 2015.04.28. 14:26:54

@Kivlov:

az össz-adóterhelés a lényeg

pitcairn (törölt) 2015.04.28. 14:28:02

@lavór:

és de facto a versenyszférából is csak a melósok adóznak

mivel adót csak hátrafelé lehet hárítani

pitcairn (törölt) 2015.04.28. 14:29:10

@Brix:

az USA SZJA nélkül lett világhatalom...

és SZJA nélkül volt a lehetőségek földje...

lavór 2015.04.28. 14:31:33

@pitcairn:

Igaz. Apró kivételekkel.

Kivlov 2015.04.28. 14:38:35

@pitcairn:
az is. meg az, hogy azonnal levonják tőled szó nélkül, vagy akkor fizeted amikor te akarod és azután ami után akarod.

Kivlov 2015.04.28. 15:42:49

@erol:
az 5-600 nettó is relatív. 2000 ojró, aprópénz. Pláne ha mondjuk Anya otthon van a 2. gyerekkel. Akkor fejenként jut belőle 150, egy átlagbérnyi...

Bambano 2015.04.28. 15:45:58

"mert az nem lehet, hogy egyszerre rákenjük a felelősséget és közben azt kérjük, hogy hagyják békén a szegényeket, a társadalmat az ötleteikkel.": de, lehet. vállalják a felelősséget a múltbéli tetteikért és a jövőben hagyják békén a társadalmat az ötleteikkel.

ha ez a középosztály az, ahonnan kikerülő "szakemberek" írják a mostani jogszabályokat, tolják az ökoenergia meg a megújuló témát, találják ki az alapjövedelmet, akkor bizony itt nemcsak a körberöhögés indokolt, hanem valami komolyabb is.

Bambano 2015.04.28. 15:53:56

@high up!: rokonságban van olyan, aki borsodban munkaadó. jelentkezik a hogyismondjam rossz kasztba asszociált, dolgozik két hónapot, pont annyit, hogy a teszkóban felvehesse az áruhitelt, megveszi a plazmát, és lelép. soha többet nem látod, csak a hitelező cég behajtóit.

nem voltál rasszista, nem voltál kisebbség-ellenes, mert felvetted, megkapta a lehetőséget. de nem is volt célja, hogy megmaradjon a munka világában. ezekkel mit kezdesz?

Helyes Írás 2015.04.28. 17:52:12

Ne kezdjük már el újra ezt az üres és unalmas középosztály-filozofálást kedves Mandiner!!!!!

Mi az állítás ebben az írásban? Kivel vitatkozik?

A középosztály egy leíró szociológiai fogalom, amely jövedelem-statisztikai alapon elemezhető. Nem megszemélyesíthető kategória. Arra ott van a "polgár". A polgárságról lehet esszéket írni, lehet ideológiai alapon kategorizálni, minősítgetni. Arra találták ki. Ne keverjünk, ne zavarjunk össze mindent, mert különben nem maradnak "mérhető" kategóriáink, nem tudjuk leírni a társadalom állapotát.

Pipas 2015.04.28. 18:25:14

@lavór: "Ahol a kutyát nem érdeklő sportágazatba csilliárdokat ölnek, míg az oktatás, egészségügy romokban hever, nincs miről beszélni."

Ha ismernéd a számokat, akkor tudnád, hogy a "sportágazatba" az oktatás és az egészségügy kültésgvetésének apró töredékét fizetik.

Ha megszüntetnék minden sport támogatását és szétosztanák a megtakarított pénzt az oktatás és az egészségügy közt, akkor az oktatásban és az egészségügyben éppen észre sem lehetne venni a különbséget. Elhanyagolható lenne, mérhetetlen.

Egy olyan lépést szorgalmazol, ami az egyik oldalon megszorítás lenne, a másik oldalon meg láthatatlan. Ilyen erővel azt is javasolhatnád, hogy a tanárok dörzsöljék össze a kezüket, hogy a felszabaduló hő miatt megtakarításunk legyen a fűtésen.

lavór 2015.04.28. 18:27:30

@Pipas:

Ha kivonnának minden adófillért a fociból, észre se vennéd a játékszínvonalon. A másik oldalon pedig minden adófillér akár emberéletet menthet.

Pipas 2015.04.28. 19:02:05

@lavór: "Ha kivonnának minden adófillért a fociból, észre se vennéd a játékszínvonalon."

Hát én biztos nem, életeben nem néztem még végig egy focimeccset sem. De én elfogadom, hogy vannak olyan emberek, akik örülnek egy focimeccsnek és nekik is kell jusson valami a közösből.

"A másik oldalon pedig minden adófillér akár emberéletet menthet."

Ez bármire igaz, ezt az érvet a végtelenségig lehetne kiterjeszteni. Minek építenek hidat, utat, miért csinálunk bármit, az életek megmentése mindennél fontosabb, nem?

Ha ezer forinttal többet vennénk el tőled, akkor akár életet is menthetne az az ezer forint? És kétezer? És ötezer? Miért van három pár cipőd, kettőből életet menthetnénk, a harmadik meg elég lenne, nem? Hány szék van a lakásodba? Okvetlenül szükséged van mindre, vagy néhányból életeket menthetnénk?

Ugye, hogy milyen abszurd ez az érvelés?

lavór 2015.04.28. 19:53:16

@Pipas:

Ne keverd a szezont a fazonnal.

Tévedni méltóztatsz. Amit futballra elvettél tőlem, azt már a megkérdezésem nélkül költötted el pár száz ember szórakozására. Nem a pár százon van a hangsúly, hanem a pár milliárdocskán.
Ha elszámolnál fillérre az ezer forinttal, simán odaadnám emberélet(ek) megmentéséért.
De nem tudsz, tudtok elszámolni még 100 forinttal sem, sőt nem is akartok. Lásd: számla nélküli költségtérítés.

Ha meg már személyes kérdéseket feszegetsz, nem vagyok felesleges tárgyhalmozó, nem lakom 16 szobás palotában, nem dobok ki ételt... stb. Szóval valószínűleg tök más az értékrendem, mint a tied.

Bambano 2015.04.28. 20:14:28

@Pipas: tenytar.blog.hu/2013/10/07/a_2014-es_budzse_a_stadionepitesek_koltsegvetese

eszerint 2014-ben 82 milliárdot akartak a költségvetés fent ismertetett verziójában stadionra költeni, a kórházadósságra meg pár napos hírek szerint 60 millárdot kellett hirtelen átcsoportosítani.

ez sajnos konkrétan azt mutatja, hogyha 2013. végén átirányítják azt a pénzt, akkor most nincs kórházbalhé.

más:
vagy 2-3 éve volt egy meccs, amikor az azévi bajnokságot veretlenül megnyerő loki zalaegerszegre látogatott, az azévi bajnokságból nyert meccs nélkül kieső csapathoz. éééés akkor a félidő 2:0, márha hagyománytiszteletből a hazai csapatot írom előre.

majd kijönnek a pihenőről, a loki hirtelen 15 perc alatt rúgott 5-öt, és 2:5-tel végeztek. ez már olyan eredmény volt, hogy nekem is kilógott a lóláb, meg is kérdeztem szakértő ismerősömet, hogy mi volt ez. a válasza: tipmixeltek a fiúk.

na erre a focira vették el a kórházaktól a pénzt.

pitcairn (törölt) 2015.04.29. 09:12:44

@lavór:

az oktatásra és az egészségügyre is "csilliárdokat" költenek:)

pitcairn (törölt) 2015.04.29. 09:13:28

@Bambano:

ott se lett volna jobb helyen:)

lavór 2015.04.29. 09:20:52

@pitcairn:

Mondjuk kezdem belátni ilyen válaszok, hogy az oktatásra kár egy fillérrel többet költeni... :)

Az egészségügyre még talán ráférne pár forint.
Már ha élni akarunk... ha nem, arra se kell csak a focira.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2015.05.03. 10:52:51

@Holger Hartland: akinek a hó közepén fogy el a fizetése, az plebejus. akinek a hó végén, az már alsó-középosztály :)

amúgy érdekes, aki középosztályt akar, az nyilván multiellenes, és nyilván baloldali azon a kkv-támogató szinten.
süti beállítások módosítása