Több észt!
2014. július 25. írta: rajcsányi.gellért (ergé)

Több észt!

tallinn.jpg

Tallinn a tengerről

Miután a magyar kormány bejelentette, hogy bezárja észtországi, tallinni nagykövetségét; most Észtország is úgy döntött, megszünteti a budapesti nagykövetséget. Egy igazi lose-lose szituáció, még ha egyébként a történet a diplomácia szokásjogát is követi.

Még július elején közölte Nagy Anna külügyi szóvivő, hogy Mongóliában és Ecuadorban nyílik hamarosan magyar nagykövetség, míg a ciprusi és az észtországi bezár. A keleti nyitáshoz tehát egy távol-nyugati nyitás is bekapcsolódik, csak közben a közeli, rokoni, sorstársi kapcsolatainkat leépítjük. Igen, van úgy, hogy a politikai és gazdasági folyamatok eredményeként nagykövetségeket nyitnak és zárnak be országok, itthon is történtek már nagyobb leépítési és itt-ott nyitási, újranyitási hullámok a magyar diplomáciában. No de Észtország esete azért csak megér egy pár gondolatot.

Számoljuk össze, hány rokon államalkotó nép van a világban (a lassan mainstreammé váló szittya, turáni elméleteken túl). Kettő. A finnek és az észtek. Közülük a finnek, az egykori lesajnált, halszagú rokonok a 20. század folyamán egy eldugott, erdőborította tartományból a világ egyik leggazdagabb, legélhetőbb, legfejlettebb (s ne feledjük azért, legunalmasabb) országát teremtették meg ügyes bel- és külpolitikájukkal.

Kisebbik rokonaink, az észtek szintén nekifutottak a független létnek, de aztán a Szovjetunió évtizedekre bekebelezte őket, miközben ott irtotta, nyomta el az észt kultúrát, öntudatot, ahol csak tudta. A kilencvenes évek eleji függetlenedés után azonban Észtország remek rajtot vett, és azóta is az egyik legizgalmasabb, sok szempontból példaértékű, tanulságos pályát futotta be a kelet-európai posztkommunista országok közül − ráadásul a Szovjetunió terhes örökségével, ezen belül is a nyomasztó létszámú orosz kisebbséggel a hátán, a hatalmas Oroszország közvetlen, apró szomszédaként.

Az egy külön téma, hogy az észt politikai mainstream jellemzően − a többi kelet-európai országtól eltérően − konzervatív-szabadelvű nézeteket vall. Ezt egyes feszültebb helyzetekben akár egy különös turbónacionalista-turbóliberális elegynek lehet nevezni. Az bizonyos, hogy az észt közéletben sokszor szerencsés összetételben keverednek jobboldali-konzervatív nézetek liberális, szabadelvű megközelítésekkel. Az eredmény pedig egy saját kulturális, történelmi hagyományaira dacosan büszke; ugyanakkor politikailag, gazdaságilag, katonailag, technológiailag elkötelezetten a Nyugat és a jövő felé tekintő kis ország megszületése lett.

Nem is kell sokat ragozni a szempontokat. Az észtek rokonaink. Az észtek posztkommunista sorstársaink. Az észtek EU- és NATO-társaink. Van miért együtt küzdenünk ezekben a szervezetekben. Van mit tanulnunk egymástól. Lenne miért összefognunk. Lenne miért kapcsolatainkat tovább (és nem lefelé!) építenünk egy olyan helyzetben, amikor Európának éppen magára kellene találnia a keleti Oroszországgal kapcsolatos újbóli konfliktusban. Az észtek maguk láthatóan nagyon feszülten figyelik az orosz medve mozgását és a nyugati politikai és katonai szövetségek reakcióit.

A diplomácia nem csak követségi költségvetések egyenlegén, a megéri-nem éri meg materiális mérlegén alapszik. Minden apró mozzanat egy-egy politikai jelzés is az adott partner − és az összes többi szereplő − felé. Azzal, hogy 2014 nyarán megszüntetjük a tallinni magyar nagykövetséget, hát, tényleg jeleztünk valamit a világpolitikának. De legalább a kies Quitóban és az izgalmas Ulanbatorban tovább építhetjük a nemzetközi együttműködés rendszerét!

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr706543469

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Több észt! 2014.07.25. 12:52:01

Az észtek rokonaink. Az észtek sorstársaink. Lenne miért összefognunk. Lenne miért kapcsolatainkat tovább (és nem lefelé!) építenünk ebben a világpolitikai helyzetben.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Google 2014.07.25. 13:01:42

Megértem a több észt kérést. Abból sosem lehet elég.
De ez a keleti Oroszország, ez vajon mi? Valami olyasmi mint a lib. demokrácia?
Eszik vagy isszák, netalán fűtenek vele az szegény eurókák?
Szép a szembenállás akkor, ha nem hazug.
Mert mondani mindenféléket lehet, aztán suttyomban meg is lehet egyezni; gázt is lehet onnan szállítani, fegyvereket is oda.
Érdekeink vannak, nem barátaink - vagy már nem igaz a mondás?

Urfang 2014.07.25. 13:34:11

"Számoljuk össze, hány rokon nép van a világban (a lassan mainstreammé váló szittya, turáni elméleteken túl). Kettő. A finnek és az észtek."

Manysi? Hanti? Mari? Komi? Udmurt? Mordvin? Számi? Karél? Nyenyec? És a többi?

Vagy őket már ne is vegyük figyelembe, mert úgy is Putyin alattvalói és hamarosan úgy is kipusztulnak?

Bell & Sebastian 2014.07.25. 13:35:50

Úgy nézem, csak vízumkiadással foglalkoztak, az nekünk már nem kell, egyebekre meg ott van az Észt Intézet.

A rokonság / nyelvrokonság kérdésében sem döntő érv egy 3 fős nagykövetség (ebből 1 magyar tolmács), tiszteletbeli konzullal, aki ettől még itt marad, mivel az ELTÉ -n tanít.

Legjobb lenne, ha RG személyesen utazna Tallinba, hogy lefényképezze nekünk a nagykövetség hűlt helyét, talán úgy könnyebben együtt tudna élni a gondolattal; ettől még távoli rokonok maradunk.

(Minden firkász ennyire együgyű?)

komolytalan samu 2014.07.25. 13:59:20

Borzasztóan bizarr nézni, azokat a jobboldaliakat, akik 10 éve vérhast kaptak az oroszok gondolatától is, és két fröccs között örömmel tovaris konyeceztek, most érdekekről beszélnek, ami azt jelenti, hogy bár fogalmuk sincs jó ez nekünk, és nem is akarják tudni (utánanéztél Paksnak az MNO-n kívül?), elég nekik a tudat, hogy nem az EU és nem az USA.

Kicsit olyan ez mintha örömmel tartanák oda a seggüket Szásának, mert nem néger, egy odavetett "majd fizetekre".

A csesztetésen túl: persze üzletelni bárkivel lehet, de Putyinnal épp az a baj, hogy ő nem Üzletel! Az olajat nem piaci áron adja, és nem (csak) pénzt kér cserébe, hanem súlyos befolyást is. Stratégiai ágazatokat, amiken keresztül bármikor megzsarol, ha érdeke úgy kívánja. És mindenhol addig megy el, ameddig lehet.

A kedvenc ellenérvem erre a mindenki így csinálja: ami egyszerűen nem igaz. A Shell nem diszkontál hirtelen 30%-ot a gázon, és nem emeli meg a duplájára, csak mert Obama ezzel szeretné a célországot sakkban tartani, hiszen a cégnek magántulajdonosai vannak, egy Gazprom (vagy bármelyik orosz cég) viszont füttyentésre ugrik, vagy elveszik a cégét, ha épp le nem csukják.

Az egyik oldalon a politika eszközei jóval szűkebbek és kiszámíthatóbbak (mert a cégek pénzt akarnak), a másik oldalon minden alárendelődik a politikai célnak, és az eszközökben sem válogatnak olyan kényesen.

Ha már egyfolytában a magyarság érdekéről beszéltek, rászánnátok egy kis időt úgy igazán és következetesen átgondolni a kockázatokat?

picur3ka 2014.07.25. 14:18:59

Oszét meg osztják az észt. Hantiznak, komiznak, hogy fintorogni kell. Mariék meg lappulnak.

Mogorjatok már el!

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2014.07.25. 16:07:01

@Urfang: pontosítok: államalkotó nép, erre gondoltam.

maxval, a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.07.25. 16:30:35

@Urfang:

Ezek a népek el vannak oroszosodva, nyelvüket de facto nem használják.

Urfang 2014.07.25. 17:13:32

@rajcsányi.gellért (ergé): Így már pontos.

@maxval, a gondolkodó birca: Ezek a népek (még) nincsenek eloroszosodva. A muroma, a merja, a mator, a kamassz, a karagassz, és sok más nemzet már eloroszosodott, őket már soha nem hallhatja senki. Mások meg a nemlét határán táncolnak, a lívek, a vótok, az enyecek, néhány öreg bácsi és néni várja közülük, hogy velük együtt kihaljon az egész népük.

De a többieknek nem kell kihalniuk. A számiknak ugyan nincs államuk, de van parlamentjük és jól elvannak a maguk nyelvével, nem akarnak finné, svéddé, vagy norvéggá válni, és szerencséjükre nem is kell azzá válniuk.

Az oroszok közt élő finnugoroknak nehezebb a küzdelem a fennmaradásért, de vannak még százezres, milliós közösségek akik megőrizhetik a nyelvüket és nemzetüket ha elég elszántak a fennmaradásra, illetve ha az oroszok nem keményítenek be ellenük valamilyen durvább asszimilációt.

picur3ka 2014.07.25. 17:33:45

@rajcsányi.gellért (ergé):

Akarja, hogy komolyan vegyük?

"Az egy külön téma, hogy az észt politikai mainstream jellemzően − a többi kelet-európai országtól eltérően − konzervatív-szabadelvű nézeteket vall. Ezt egyes feszültebb helyzetekben akár egy különös turbónacionalista-turbóliberális elegynek lehet nevezni. Az bizonyos, hogy az észt közéletben sokszor szerencsés összetételben keverednek jobboldali-konzervatív nézetek liberális, szabadelvű megközelítésekkel. Az eredmény pedig egy saját kulturális, történelmi hagyományaira dacosan büszke"

Tessék egyértelműen, bátran fogalmazni, nem maszatolni: egy keményvonalas nemzetiségi politikát folytatnak életben maradásukért.

Új alkotmányuk a 40-es kontinuitás alapján, minden azóta bevándorolt kisebbséget megfosztott állampolgárságától.

"Van mit tanulnunk egymástól."

Helyesen: lenne mit tanulnunk tőlük. Vagy bárki mástól, legyenek azok a finnek, akár.

A nagy maszatolós tévedés, hogy a közös harc, ellenség, etc. Nekünk nem az oroszok a kisebbségünk, teccik tudni?

Az is egy nagy valótlanság, hogy "a többi kelet-európai országtól eltérően". Hiszen mindegyik turbó-nacionalista, minket, hülyéket kivéve. Nem mi vagyunk Kelet-Európa. Mindtől lehetne tanulni, bármelyiktől.

De.

Ehhez nem kell nagykövetség.
A nemzetközi kapcsolatok ettől még fontosak.

picur3ka 2014.07.25. 17:38:43

@Urfang:

Sőt, néhányuk, pl. az osztjákok népessége az utóbbi években növekvő tendenciát mutat.

Bizony, sokkal inkább elkelne náluk a segítség. A külföldön élő magyarságról nem is beszélve. Nem tudom, mi a jelen helyzet, de pár éve azt olvastam, megszüntették a moldovai csángó magyar közösségek állami támogatását.

maxval, a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.07.25. 18:16:45

@Urfang:

Sajnos nem. Az etnikai öntudat valóban él, de a nyelvi eloroszosodás ma, amikor a hatalom támogatja a nyelveket erősebb, mint a szovjet korban. Egyszerűen a demokrácia jobban irtja a nyelvet, mint a diktatúra. A ma fiatal finnugor nemzedék ósdi, elavult dolognak tekinti ősei nyelvét. Hivatalosan mindegyik hivatalos, de a valóságban ez nem több egy szertartásnál. Kb. mint az ír nyelv Írországban...

maxval, a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.07.25. 18:20:15

@picur3ka:

Észtországban törzsi alapon vannak a pártok. Aki orosz, az baloldali, ez a lakosság majdnem fele. Aki meg észt, az jobboldali. A jobboldal mindig nyer, mert az oroszok egy része nem észt állampolgár, ezért nem szavazhat.

vizipipa 2014.07.25. 18:26:25

Tessék a dolog pozitív oldalát nézni! Minden követség: kémközpont.

Ergo, mi nem kémkedünk tovább az észtek ellen.

vizipipa 2014.07.25. 18:29:11

@picur3ka: megszüntették a moldovai csángó magyar közösségek állami támogatását.

Nos, nem. De államosították. Ellentmondásos ugye?

picur3ka 2014.07.25. 18:37:23

@maxval, a gondolkodó birca:

Köszönöm, valahogy így fifikáztam volna.

Nálunk is baloldali a kisebbség mellesleg, sőt, egy pár évvel ezelőtti botrányos kiszivárogtatásból tudjuk, hogy a brit Labour párt csak ezen egy oknál fogva akart bevándorlókat az országba, mert azok általában balra szavaznak.

picur3ka 2014.07.25. 18:38:44

@vizipipa:

Annyira, hogy nem értem. Elmagyarázza?

Én azt hittem, a magyar állami támogatásukat szüntették meg.

Urfang 2014.07.25. 19:19:14

@maxval, a gondolkodó birca: Azt azért elég durva dolog kijelenteni egy egész nemzedékről, egy egész népcsoportról, sőt egy egész nyelvcsalád népcsoportjainak teljes nemzedékéről, hogy ósdi, elavult dolognak tekintik őseik nyelvét.

Ez biztosan nincs így. Biztosan vannak akik büszkén használják, művelik, fejlesztik, átadják az utókornak. Nyilván nem mindenki, de nem is senki. Az ennyire totalitárius kollektivizálás csak bullshit lehet. A múltban sem lehetett nekik könnyű az oroszokkal, sőt, aztán mégis kihúzták eddig, és ha rajtuk múlik kihúzhatják ezután is.

maxval, a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.07.25. 19:31:47

@Urfang:

Pedig ez a fő ok, az emberek csak családi nyelvnek tekintik őseik nyelvét, nincs igény más használatra. Kis csoportok vannak, akik igyekeznek a nyelvet terjeszteni, de az átlagember erre kb. úgy tekint, mint az átlag magyar a néptáncra - szép dolog, de nem része a jelennek.

Urfang 2014.07.25. 20:17:35

@maxval, a gondolkodó birca:

Azért két dolgot ne keverjünk össze. Az egyik az, hogy mindenképp szükségük van az orosz nyelvre, mert a hivatallal érintkezni kell, a városban a boltossal szót kell érteni, a kis számú nemzetiségi adásokat leszámítva az újság, tv, rádió nyelve az orosz. És egy másik dolog az, ha valaki lesajnálja, megveti az anyanyelvét. Az egyikből még nem következik a másik. Ugyanígy van ezzel az idegenben élő magyar. Csak otthoni használatra jó az anyanyelve, de attól még nem fogja lesajnálni és megvetni, sőt.

Beszéltél te egyáltalán valaha oroszországi finnugor emberrel valaha? Vagy csak kinyilatkoztatsz, mert egyszer olvastad egy blogposztban? Nekem egy finnugrista nyelvész mesélte, aki náluk terepgyakorlaton gyűjtött anyagot a doktorijához, hogy az egész manysi család megkönnyezte, amikor az idegenből jött ember az anyanyelvükön szólt hozzájuk, meg ismerte a folklórt.

A végstádiumban lévő nyelvek kiveszhetnek, de a százezres, milliós népek nyelveinek nem csak jelene, de jövője is van.

Urfang 2014.07.25. 20:24:01

@maxval, a gondolkodó birca: És nem is csak a nyelvről van szó, mert van saját nemzeti öntudatuk, még a kis lélekszámú népeknek is, van saját eredetmítoszuk, amiben benne vannak a magyarok is, akik messzire elvándoroltak és külön történelmük van. Ha érdekel ajánlom figyelmedbe a hanti író Jeremej Ajpin könyvét: Szűzanya a véres havon, abban benne van ez is.

jm padilla · http://gozdom.blogspot.com 2014.07.25. 20:27:41

baszki, gellért, most tényleg egy szaros követségen múlik testvérnépi szerelmünk?
hülye vagy te, csak nem forogsz

szbi 2014.07.25. 21:08:10

A magyarokról: butaság volt bezárni a követséget. Igaz lehet: jelentősége pusztán szimbolikus, de nem kell mindig a könyvelőre hallgatni. Rajcsányinak tökéletesen igaza van. Én nyersen mondom: nem szabad korlátolt ökröket a Külügyminisztériumba beengedni. A diplomáciai kapcsolatok hálója finom mívű, könnyű széttépni, nehéz újraszőni.
Az észtekről: nehéz évszázadaik alatt megőrizték nemzeti kultúrájukat, szellemi (észbeli) képességeiket - példát vehetnénk róluk. De nem, mi elpárolgunk.
Az oroszokról: a lakosság felét kitevő népességet a bolsevik (orosz soviniszta kommunista) diktatúra alatt telepítették be az észtekhez (is). De jöttek maguktól is a SZU lakói, köszönhetően Észtország birodalmon belüli fejlettségének, nyugatosságának. Ha a rendszerváltás ma lenne, az észtek lennének a kisebbség. Igen helyesen , radikálisan őrizték nemzetüket a szabadság idején is. Menjenek haza a kiszorító idegen elemek! Vagy legyenek észtté - de azt nem akarnak. Még ma is birodalmi gőggel nézik a bennszülötteket. Nem tanulnak meg észtül, tehát nem tesznek nyelvvizsgát, tehát nem kapnak állampolgárságot.
A mongolokról: hosszasabb időt az ulánbátori egyetemen tanultam. A mongolok (akkor) bennünk, magyarokban, a Nyugatra szakadt sikeres rokont látták. A fehéreket nem szerették, és ez érthető az oroszok gyarmattartó attitűdje okán, de ha mongolul szóltál hozzájuk pár szót, megnyíltak, s ha magyarságodat megtudták, örök barátságukba fogadtak. Ráadásul sokan nálunk tanultak, sokan a jelentős számú kint dolgozó magyarral érintkezve egy erős "lobbit" képeztek. Mindezt majdnem semmivé tette a követség bezárása, az ostoba külügyi politika. Hiába léptek fel sokan ellene - magam a gondola.hu oldalon írtam a dologról, meg petíciókat írtam alá -, az ökrök bőgését nem lehetett túlzajongani.
És ma lehet? Ha valaki megindítja, én rögvest aláírok egy a követség be nem zárását követelő petíciót, s barátaimat is erre biztatom majd. Magam azért nem indítok, mert ezen egyszerű dologhoz sem értek. De ha már lúd (finnugor eleme nyelvünknek a szó) legyen kövér: egy másik petícióban meg kellene éljenezni az ulánbátori követség újranyitását. Egy új épületben lesz persze, mert az elsőosztályú helyen volt követségi épületet eladtuk a franciáknak. Ma az ő követségük van benne.

picur3ka 2014.07.25. 21:18:02

@szbi:

"A magyarokról: butaság volt bezárni a követséget."

OK. Mert: ?

Én elfogadom, csak annak kontextusában, hogy nekünk valószínűleg nem lesz annyi követségünk, mint a franciáknak.

Kanadának meg van egy követsége Bécsben, akárhány országra.

Na most a Baltikum országai egyenként akkorák vagy se, mindhárom, mint Budapest.

vizipipa 2014.07.25. 21:54:24

@picur3ka:

Ez egy elég hosszú és kacskaringós történet. Nem lehet néhány mondatban leírni. Pár tucat linkben inkább. Ebben viszont van blogmotor korlát, ami nem nyilvános (tudtommal). Azért elkezdem, valami majd csak lesz.

1. barikad.hu/liber%C3%A1lis_k%C3%B6r%C3%B6k_kez%C3%A9be_ker%C3%BCl_cs%C3%A1ng%C3%B3_oktat%C3%A1si_program-20120130
2. kuruc.info/r/3/91413/

vizipipa 2014.07.25. 21:57:47

@vizipipa:

12. alfahir.hu/az_anyaorszag_segiti_legkeletibb_vereit

Olyan cuki amikor kiírja, hogy a komment elküldése sikerült, aztán nem jelenik meg semmi.

picur3ka 2014.07.25. 22:05:57

@vizipipa:

Köszi. mást akartam olvasni máma este, azt reméltem, röviden össze tudod foglalni, de megnézem.

PS: Attól sokkal cukibb, mikor nem működik.

picur3ka 2014.07.25. 22:22:54

Na szépen kezdődik, ezekről hallottam, nem ilyen részletesen:

" az említett két anyaországi alapítvány a Nemzetpolitikai Államtitkársággal vállvetve egészen balkáni föltételeket szabott az MCSMSZ-nek: ... 2. A két anyaországi alapítvány egyenkénti, mintegy 75-75 ezer forintja mellé az MCSMSZ-nek aportként be kellene adnia a moldvai csángók egyéb céljait is szolgáló, fedező mintegy 100 millió forint értékű teljes vagyonát. ...

A történethez hozzátartozik, hogy a budapesti kormány a mostani kényszerhelyzet előidézése előtt elegánsabban kívánta lehetetlenné tenni a moldvai csángó érdekképviseletet: a közelmúltban fölkérte a Teleki László Alapítványt (!) a bákói szövetség teljes körű átvilágítására. Egyszerűbben szólva, megvizsgálták, hogy nem lopják-e a pénzt... S mit ad Isten, kiderült, hogy a kutakodók nem bukkantak semmiféle pénzügyi visszaélésre, magyarán, a Budapesttől kapott támogatást a derék moldvai csángók rendeltetésszerűen használták föl.

Ezért volt szükség a Teleki László Alapítvány bábáskodására, vagy mondjuk inkább úgy, hogy basáskodására. Föltesszük a kérdést: a budapesti kormány merné-e átvilágítani például a csángóknál jóval több magyar állami juttatásban részesülő Mazsihiszt vagy a többi zsidó szervezetet?"
Hering József – Kuruc.info

További részletek: kuruc.info/r/3/91413/#ixzz38VtpFxCv

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2014.07.26. 00:41:32

Mennyit spóroltunk ezzel? Stadionban kérem, ha lehet.

wantaan 2014.07.26. 06:09:28

Spóroljunk! Igenis. ....ha csak 5 embernek jut több ülőhely a Pancho 28 stadionba már megérte.

no és ha az észtek bezártak akkor mi van ....... mi csak megelőztük az észteket.

maxval, a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.07.26. 08:01:21

@szbi:

Igen, az erdélyi magyarok meg legyenek románokká.

maxval, a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.07.26. 08:09:35

@Urfang:

Igen, megvan a nemzeti öntudat, de a nyelv kihalásával ez is halványodik. Márpedig a nyelv kihalása tény, csak idő kérdése.

Obi-ugor nyelvek: de facto halottak, már csak a mai nagyapa korúak beszélik, de ők is kettős anyanyelvűek.

Szamojédok: túl kevesen vannak,

Finnségi nyelvek: közel a halál (kivéve persze: észt, finn).

Permiek: még 2 nemzedék.

Mordivin: még 2 nemzedék.

Talán az egyetlen kivétel a mari nyelv, ott megfigyelhető valamilyen igény a fiataloknál is a nyelv használatára.

A többi hamarosan kihal vagy az ír sorsára jut: hivatalosan létezik, valójában senki sem beszéli. Kb. mint a magyaroknál a matyóhímzés.

maxval, a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.07.26. 08:12:36

@Urfang:

S persze a lapp nyelvek, de azoknak a beszélői többségükben Oroszországon kívül élnek.

Steve the Great 2014.07.26. 09:16:52

Az azeri gyilkos kiadása kapcsán már világossá vált, hogy az ilyesféle morális megfontolások a valóságban nem, legfeljebb a szlogenek szintjén érdeklik a kormányt. Ugye ott is, ha ezt az oldalát nézzük az ügynek, inkább az örmények mellé kellett volna állni.

béla a görög (törölt) 2014.07.26. 10:31:26

Felejtsük el egy kicsit a rokonságot. Nézzük meg mi miért van.
Egy követség elvileg a magyar állampolgárokért van - jaja - magyar választókért - és nem a szaros hatalomért meg nagykövetért meg a diplomatákért. (jaja - szívfájdalom, meg nem diplomatikus a megfogalmazás, de ő van értem)
Na most van itt ez a falusi szőlőbányász féle agymenés - "keleti nyitás" - meg vannak amagyar állampolgárok akik utaznak, kereskedni akarnak (jaja állapolgárok és nem állam - mert ugye nem szocializmus van, vagy mifene) - mégis mit gondolnak szőlőbányászék, hogy Ulánbátorba lenne mennyiségileg nagyobb állampolgári igény/forgalom vagy egy Európai Uniós országban? Ja hogy nem gondolnak, mert a magyar választóra nagy ívben tesznek - szőlőbányásznak látomása van és az mindent visz --> ha én osztok tök az adú, mongólia magyar falu.
Nincs több kérdésem. a szőlőbányász thorazint kíván meg egy csendes ulanbatori elfekvőt és nem graz-i magánklinikát.

Urfang 2014.07.26. 11:16:56

@maxval, a gondolkodó birca:

A mordvin nyelv beszélőinek száma egymillió, az észtek sincsenek sokkal többen, udmurt 650 ezer, mari 600 ezer, komi 400 ezer, nyenyec 40 ezer, hanti és manysi 40 ezer, mindez elég a fennmaradáshoz, de akár a gyarapodáshoz is.

Megvannak a feltételei a finnugor reneszánsznak, az internet az övék is, nem kell engedélyt kérni, hogy saját hálózatuk legyen, újságot is adhatnak ki a saját nyelvükön, és egyéb médiát. A matyóhímzés sem fog kihalni mert szeretjük, ha ők is szeretik a nyelvüket és a kultúrájukat, akkor fennmarad az is.

maxval, a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.07.26. 11:18:48

@Urfang:

Elég lenne a létszám, ha lenne igény. De sajnos nincs. Amikor egy többszázezres népnél egy újsára ezer példányszámban sincs igény, akkor ezen semmi sem tud segíteni.

Tiszteltetem Brüsszelet 2014.07.26. 11:20:02

Ez nem fontos.

Ami fontos, az USA-EU szabadkereskedelmi egyezmény, arról nem írnak egy posztot se, még véletlenül se.

Tiszteltetem Brüsszelet 2014.07.26. 11:23:56

Annyira sokkolta a liberális oldalt amit Tusnádfürdőn mondott a Zorbán, hogy holnapig tart megírni a fikaposztokat.

Mondjuk nem a retyó lesz a legérdekesebb programpont mint Szárszón, az tuti fix.

Panzer 2014.07.26. 11:29:01

Egy szempont, ami eddig nem kerult elo: Esztorszag tolti majd be az EU soros elnokseget 2018 elso feleveben.
Ennek fenyeben kiemelkedoen ostoba otlet volt epp most bezarni a nagykovetseget.
Annyiba ugyanis nem kerult az egesz (aprocska kovetseg volt), hogy ne birta volna el a kulugyi koltsegvetes meg negy evet.

A problema az, hogy a kulugyi koltsegvetest evek ota szukiti a kormanyzat. Igy pedig, hogy veges mennyisegu forrast kell elosztani, a jatszma sajnos zero osszegu: ha valahol bovitenek, akkor mashol szukiteni kell.
Ennyit arrol, amit nagyjaink olyan gyakran mondanak, hogy "a keleti nyitas nem jelent nyugati zarast"
Egy fenet nem. :(

Akkor nem jelentene, ha a keleti nyitashoz plusz eroforrasokat allokalnanak a meglevok melle. Csak ahhoz meg ugye az kellene, hogy a gazdasag valoban jobban teljesitsen...

A ciprusi kovetseg bezarasa is remek otlet, mert - talan Horvatorszag es Ausztria utan - Ciprusra megy a legtobb magyar nyaralni. Nagykovetseg nelkul viszont jelentosen gyengul a konzuli kepviselet hatekonysaga is.

Azt pedig, hogy Ecuadorban nagykovetseget nyitunk, nehez mashogy ertelmezni, minthogy nehany politikailag befolyasos diplomaciai zseni kenyelmes helyen akar nyaralni negy evet allami penzen.

Roviden: ehhez az egeszhez tenyleg csak gratulalni lehet. :(

Tiszteltetem Brüsszelet 2014.07.26. 11:40:13

@Panzer: Ennyit arrol, amit nagyjaink olyan gyakran mondanak, hogy "a keleti nyitas nem jelent nyugati zarast"

- ha neked ez a sztori a nagykövetségek nyitását jelenti...

- nem tudtam hogy Észtország nyugat

' Akkor nem jelentene, ha a keleti nyitashoz plusz eroforrasokat allokalnanak a meglevok melle. Csak ahhoz meg ugye az kellene, hogy a gazdasag valoban jobban teljesitsen... '

- miért, nem teljesít valóban jobban? Mikor voltunk utojára a máodik helyen GDP növekedésben a régióban (és az EUban).

'A ciprusi kovetseg bezarasa is remek otlet, mert - talan Horvatorszag es Ausztria utan - Ciprusra megy a legtobb magyar nyaralni.'

- nagy a jólét

'Azt pedig, hogy Ecuadorban nagykovetseget nyitunk, nehez mashogy ertelmezni, minthogy nehany politikailag befolyasos diplomaciai zseni kenyelmes helyen akar nyaralni negy evet allami penzen.'

- komoly szakértő vagy ''2008 decemberében Correa bejelentette, hogy az előző kormányok által felvett hitelek bizonyos részét nem törleszti tovább, ugyanis nem ért egyet azok feltételeivel. Az ország azonban ennek ellenére sem került államcsőd közeli állapotba. A gazdaság alapját továbbra is a mezőgazdaság és a kőolajipar adja.

2011-ben 8, míg 2012-ben 4,8 százalék volt a GDP-növekedés, a beáramló külföldi működőtőkének és az erős hazai fogyasztásnak köszönhetően. ''

Nem fizetik a hitelüket, mégis dúskálnak a külföldi befektetőkben. Ezt kell csinálni nekünk is.

Tocvarek 2014.07.26. 11:48:52

@Bell & Sebastian:
A blogbejegyzés éppen magyarázatot ad a felvetéseidre.

Tocvarek 2014.07.26. 11:50:22

@Bell & Sebastian:
A blogbejegyzés éppen magyarázatot ad a felvetéseidre.

Panzer 2014.07.26. 11:58:50

@Tiszteltetem Brüsszelet:

Nnna, akkor sorban:

- Esztorszag Nyugat-e: ize... szerinted egy EUR-t hasznalo, hamarosan unios elnokseget betolto orszag megis hova tartozna? Del-Kelet-Azsiahoz? :)

- Nem, valojaban alig teljesit jobban. Ne az egyszeri novekedest nezd, mert az nagyon volatilis, hanem mondjuk tizeves tavlatban, meg egy fore vetitve a regiohoz kepest, stb. Tobb mutatot erdemes egyszerre vizsgalni.

-Ciprusba pont nem a nagy jolet miatt mennek a magyarok nyaralni, hanem mert oda olcso a charter.

-Egy modszertani megjegyzes Ecuador kapcsan: megis, mi alapjan gondolod, hogy a ket orszag egyaltalan osszevetheto...? Teljesen mas geopolitikai helyzet, teljesen mas szovetsegi rendszerek, mas gazdasag-szerkezet, stb.
Ecuador nepessege kb. masfelszerese a magyarnak, az egy fore eso, vasarloero-paritasos GDP viszont alig a fele, nominalisan pedig a felenel is kevesebb. Ilyen melyrol indulva konnyu gyorsan novekedni. Raadasul ok ugye dollart hasznalnak fizetoeszkozkent, ami jelentos stabilitast is ad.
Es - milyen meglepo! - van olajuk, ami nekunk nincs. Kulfoldi befektetok is az olaj miatt vannak elsosorban.
Ezen a ponton nem hiszem, hogy megalapozott volna az osszevetes.

Van meg kerdesed? :)

picur3ka 2014.07.26. 12:01:34

@Holger Hartland:

Gondolom, semmit, hanem nem költöttünk extrát ebből fog működni a mongóliai követség, pl.

Tiszteltetem Brüsszelet 2014.07.26. 12:08:46

@Panzer: - mi is félázsiaiak vagyunk, és voltunk EU elnökök is.

- Azt kérdeztem mikor volt utoljára ilyen növekedés? És mikor álltunk az EU átlagos eladósodottsága alatt utoljára, mint most, mert valóban több dolgot kell nézni.

- aki nyaral ne sírjon

- én nem vetettem össze, csak azt mondom sikeresek. Németország a fő külker partnerünk, összevethetőek vagyunk?

Panzer 2014.07.26. 12:20:42

@Tiszteltetem Brüsszelet:

- Erdemes a kozgazdasagtant nem az MNO cikkek szinvonalan muvelni...meglepo eredmenyekre juthat am az ember. :)

-Elmondom meg egyszer, hatha megerted: nem az egyszeri novekedes szamit, kulonosen azert, mert melyrol indulva konnyu novekedni. Jelentos eredmeny az lenne - es remelhetoleg lesz majd - ha ez a novekedes eveken at fenntarthatonak bizonyulna.)

-Arrol nem beszelve, hogy a magyar gazdasag akkorat zuhant a valsag miatt, hogy ebbol a melysegbol konnyu novekedni - de meg mindig csak nagyjabol a valsag elotti szinten vagyunk, szo nincs tehat valamifele szarnyalasrol. Osszesen az tortenik, hogy az elmult evek stagnalasa utan kezd lassacskan beindulni a gazdasag - de igy se vagyunk sehol akarcsak a visegradi partnerekhez kepest sem.

- Az "atlagos eladosodottsagnak" mint a gazdasagi fejlodest jellemzo mutato hasznalatanak megalapozatlansagaba hadd ne menjek most bele, mert hosszu lenne... nem ilyen egyszeru, na.

- "Aki nyaral, ne sirjon"
Hat, komam, erre aztan tenyleg no comment...
Vagy irigy vagy, vagy fajdalmasan buta, de leginkabb mindketto.

- Ecuador es Magyarorszag: dehogynem vetetted ossze, hiszen azt irtad, azt kellene csinalnunk, amit ok. Ha szerinted lemasolhato az ecuadori gyakorlat, azzal bizony implikalod, hogy osszevetheto a ket orszag.
Ejj-ejj... :)

picur3ka 2014.07.26. 13:12:12

@vizipipa:

2012 a vége? Mert ott vagyunk a nagy semmiben. Vanni van, csak nem elég és xar, ugye?

vizipipa 2014.07.26. 13:23:00

@picur3ka:

Teljesen nyilvánvaló, hogy az utóbbi időben megvágták az alfahír (barikád) és kuruc költségvetését is. Ez pl. a htm hírek csökkenésében is jól látható.

Arra meg nekem sincs kapacitásom, hogy naponta végignézzek több tucat htm honlapot. Ez van.

picur3ka 2014.07.26. 13:38:38

@vizipipa:

Mindenki csóró.

Nem a kapacitása a lényeg, hanem, hogy ennyit tudunk.

Mondjuk ebből az észt követségi ügyből csak az lenne érdekes szerintem, hogy mért pont ezt kellett nekik bezárni a három balti ország közül.

Mert ahogy elnéztem éppen, annyi igazsága van Gellértnek, hogy még a Plutón is van követségünk, nagyjából...

Tiszteltetem Brüsszelet 2014.07.26. 13:42:05

@picur3ka: Közös követségeket lehet müködtetni másokkal. A szlovákoknak szinte sehol nincs önálló követségük, csak a csehekkel v. a magyarokkal.

Tiszteltetem Brüsszelet 2014.07.26. 13:42:35

@Tiszteltetem Brüsszelet: Bár egyszerübb lenne annektálni őket a gecibe.

Urfang 2014.07.26. 14:06:28

@maxval, a gondolkodó birca: Honnan veszed te, hogy egy több százezres népnél ezer újságra sincs igény? Ezeket te a kisujjadból szopod? Támaszd már alá valamivel amit mondasz, ahelyett hogy csak kinyilatkoztatod az ő nevükben, hogy megvetik a saját nyelvüket és nincs rá igényük. Azért mert te azt mondod? Olvastad valaha egy blogposztban? Kérdeztem már, hogy beszéltél-e valaha oroszországi finnugor emberrel, de úgy látszik te anélkül is tudod az összesnek a véleményét, hogy bármelyiküket megkérdeznéd.

_most_ 2014.07.26. 16:03:28

Mongólia, Ecuador, ezek nem is igazi országok, de legalább itt még fogadják Orbánt, nem mint az igazi országokban, gondolom az észtek se értékelhették annyira, hogy Orbán leszopta Putyint.

maxval, a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.07.26. 16:47:17

@Urfang:

Tanulmányoztam a kérdést. S sokat olvastam erről. Ha olvasol finnugrisztikai cikkeket, te is tudhatod ezt.

Urfang 2014.07.26. 17:38:44

@maxval, a gondolkodó birca:

Én is ismerem a témát, de pár generációs kihalást nem tudom honnan vetted, mert az a pár száz vagy pár tíz fős közösségekre vonatkozik, nem a százezresekre. A finnugristák pont azon dolgoznak, hogy ők elkerüljék azt, kultúrházakat nyitnak, segítenek visszaadni a nyelv presztízsét és fenntarthatóvá tenni a kultúrájukat. Vannak erre utaló jelek, minél több könyvet fordítanak, minél több internetes tartalom kerül fel, minél több területen válik használhatóvá, a nyelv helyzete konszolidálódik és megállítható a nyelvvesztés. Vannak finnugor szervezetek amik finanszírozzák is ezt. Nem mindegyik menthető meg, de vannak amelyeknek jelene és jövője is van, ez csak vészmadárkodás, hogy mind kihalásra van ítélve, a jelentősebbeknek szándéka és eszközei is vannak a fennmaradásra.

♔bаtyu♔ 2014.07.26. 18:01:42

Ha az észtek rokonaink, akkor az oroszok is azok.

Genetikusan az ukránok, németek, lengyelek és jó pár belső ázsiai nép a "rokonaink".

♔bаtyu♔ 2014.07.26. 18:04:30

@komolytalan samu: Inkább azokat a ballibsiket bizarr nézni, akik 20 éve még Moszkva seggét nyalták, ma ugyanolyan vehemenciával Brüsszeli seggeket nyalnak ki.

Lehet, hogy nagy titkot árulok el elvtárs, de a tisztes kereskedelmi kapcsolatok és a seggnyalás között elég széles mezsgye van.

♔bаtyu♔ 2014.07.26. 18:06:11

@_most_: Gondolom, neked "igazi" ország pld. Izrael. Norvégiából most baszták ki az igazi ország nagykövetét némi emberiesség elleni bűnök miatt.

♔bаtyu♔ 2014.07.26. 18:12:37

Azért ezen nem kell annyit rugózni, nyilván nem azért zárták be az Észt nagykövetséget, hogy kibasszanak Gyurcsányékkal, vagy a szimpatizánsaikkal.

Bell & Sebastian 2014.07.26. 18:32:51

@♔bаtyu♔: No meg fél Európa, gyakorlatilag a teljes, setét középkorban hullottak arrafelé vitézeink..., izé magvaink.

picur3ka 2014.07.26. 20:18:53

@♔bаtyu♔:

A februári cirkuszra gondol? Az nem az vót, hanem egyszeri, köztörvényes szexuális zaklatás, szeméremsértés, etc. Minden alkalmazottat meg akart izélni a követségen is, meg a szállásán is.
süti beállítások módosítása