Mandiner.Magyarország: Oktatás
2014. március 21. írta: Redakció

Mandiner.Magyarország: Oktatás

Fotó: Fortepan

0. Alapvetés
1. Állam és közigazgatás
2. Nemzet

A Mandiner.Magyarország: A polgár visszatér a 2007-es A jövő visszahódítása című programunk újragondolása, amit fejezetenként teszünk közzé megvitatásra, majd az érkező kritikák és javaslatok megfontolásával és beépítésével rakjuk össze a végső változatot. Az oktatásról szóló fejezetünk:

SZÜKSÉGBŐL ERÉNYT
A kicsi, nyitott gazdaságú, jelentős természeti erőforrásokkal nem rendelkező országok felemelkedésének egyetlen hatékony útja az oktatás. Magyarország oktatási ráfordításai az elmúlt évtizedben a GDP 4,5 százaléka körül alakultak. Ez sem abszolút értékben, sem egy diákra számítva nem csökkenthető tovább, sőt, a jövőben a gazdasági növekedésből származó többletforrások egy érdemi részét is az oktatási rendszerbe szükséges átcsoportosítani, hogy mihamarabb elérjük az OECD-országok hat százalék feletti átlagát. A demográfiai folyamatok eredményeként folyamatosan csökken a gyerekek száma, így az iskolákba is mind kevesebben iratkoznak be. Erre az oktatási rendszer válasza az intézmények folyamatos bezárása, miközben az egyébként szomorú jelenséget a javunkra is fordíthatnánk: elég lenne megőrizni a meglévő oktatási infrastruktúrát ahhoz, hogy kisebb létszámú osztályokban tanulhassanak a diákok. A személyre szabott tanítói, tanári munka színvonalasabbá teszi az oktatást. Az elöregedő pedagógusi kar minőségi utánpótlása érdekében az államnak kiemelt ösztöndíjakkal kell ösztönöznie, hogy a tanári pálya esetében ne a maradékelv érvényesüljön, hanem vonzó legyen a legtehetségesebbek számára is.

ALAPTANTERV ÉS DIGITÁLIS ÁTÁLLÁS
A Nemzeti Alaptantervet továbbra is az államnak kell központilag meghatároznia, az ebben foglalt minimumelvárások mellett azonban minden intézménynek legyen lehetősége saját preferenciái, erősségei, adottságai szerint kitölteni a fennmaradó kereteket. A felülről az iskolákra kényszerített egységes szerkezet, módszerek, tananyag az oktatást lefelé nivellálja, a kiemelkedő teljesítmények visszafogásához vezet. A nyilvános oktatási terveket szakmai és pénzügyi szempontból egy erre a feladatra felállított szakértői testületnek kell véleményeznie, amelynek joga van korrekciós javaslatokat, ajánlásokat megfogalmazni. Digitalizálni kell a közoktatás teljes tananyagát, összekötve (a rászorulók számára ingyenes, mások számára a nagy volumenű beszerzésnek köszönhetően kedvezményes árú) táblagépek felmenő rendszerű bevezetésével az 1., 5. és 9. évfolyamokkal kezdve. Ez a lépés jelentős megtakarítással jár a tananyagellátásban, jóval rugalmasabbá teszi a tananyagfejlesztést, izgalmasabbá a tanulást, ráadásul a túl nehéz iskolatáskák problémáját is megoldja.

ÚJRAHANGOLNI A KÖZOKTATÁS TÉMÁIT
Az egészségesebb közélettel rendelkező, öntudatosabb, polgáribb Magyarország megteremtése érdekében erősítenénk az állampolgári, jogi és demokráciaismeretek oktatását. A történelemoktatásban – az ókori és középkori ismeretek rovására – az utóbbi évszázadra helyeznénk a hangsúlyt, hogy a felnövő nemzedékek tisztában legyenek a mai világban zajló folyamatokkal és azok gyökereivel. Támogatjuk az elképzelést, hogy középfokú nyelvvizsga nélkül ne lehessen felsőfokú tanulmányokat kezdeni. Külön órát szentelnénk a pénzügyi, közgazdasági és vállalkozói ismeretek elsajátítására. Erősíteni kell az idegennyelv-oktatást, elsősorban az angol nyelvét, hogy a mostantól felnövő évfolyamok elfogadható szinten olvassanak és beszéljenek a világ nyelvén. A hittan/erkölcstan oktatását támogatjuk. A mindennapos testnevelést avagy délutáni sportfoglalkozásokat a közoktatás teljes spektrumában kötelezővé tennénk – ezzel megalapozva a közegészségügy, az egészséges társadalom fejlődését..Támogatjuk a diákok – akár kötelező – jótékonysági munkáját, természetvédelemtől az idősek ellátásáig, ezzel erősítve a hazánkban rendkívül gyenge társadalmi szolidaritást. Erősítenénk a diákok kommunikációs, prezentációs, valamint projekt- és csoportmunkakészségeit.

DIFFERENCIÁLTABB FELSŐOKTATÁS
A felsőoktatásban (is) mind a felvételiknél, mind pedig a tanulmányok során egyértelműen és határozottan a teljesítményelvnek kell érvényesülnie. A bolognai rendszeren véleményünk szerint nem érdemes változtatni, el kell fogadni adottságként. A felsőoktatásban meg kell jelennie az intézmények közötti, sőt azokon belüli differenciálásnak. A jelenleginél erőteljesebben ki kell emelni a kutatóegyetemeket, és meg kell őket szabadítani a tömegképzés nyűgétől, ami a fejkvótából eredt. Jöjjenek létre elitegyetemek, és erősödjenek tovább a szakkollégiumok, az elitképzés fő helyszínei. A vidéki főiskolák megőrzendők, ennek érdekében egyes képzési területen monopóliumot kaphatnak, ugyanakkor meg kell szüntetni azt a nyomást, amely miatt – a profiljuknak megfelelő tevékenység helyett – különböző trükkökkel igyekeznek papíron tudományos kutatóintézménnyé válni. A felsőoktatás hozzáférhetőségének növelését, illetve a költségek leszorítását szolgálhatja az online végezhető kurzusok mielőbbi széles körű bevezetése.

ÖSZTÖNDÍJAK ÉS VÁLLALKOZÁSOK
Jelenleg sem a hallgatónak, sem az oktatónak nem különösebben érdeke, hogy jól tanuljon, illetve tanítson, ezért új érdekeltségi rendszereket kell létrehozni. A diákok számára jelentősen differenciált ösztöndíj- és szankciórendszert kell bevezetni. Fontosnak tartjuk a vállalati ösztöndíjak térnyerését minél szélesebb körben, ennek érdekében az így nyújtott ösztöndíjakat levonhatóvá tennénk a társasági nyereségadóból. Más szinteken is közelítenénk egymáshoz az akadémiai- és a versenyszférát, úgy gondoljuk, az egyetemekhez kapcsolódó intézmények egyik fontos feladata a hallgatók vállalkozásainak inkubálása. A teljesítményelv azonban nemcsak a hallgatókra vonatkozna – egy egységes rendszert hoznánk létre, amelyben félévek végén a hallgatók is értékelhetik tanáraik évközi munkáját, a tőlük kapott tudás relevanciáját, hasznosságát.

KERETSZÁMOK ÉS PÁLYAKÖVETÉS
A felvételi keretszámoknak biztosítaniuk kell, hogy a magyar diplomások aránya a saját korosztályukban néhány év alatt elérje, illetve haladja meg az európai uniós átlagot. A keretszámokon belül megtartandónak tartjuk a teljesen, valamint részbeni állami finanszírozás, illetve az önköltség rendszerét. Ennek arányait azonban elsősorban nem az államháztartás pénzügyi érdekeinek kell meghatároznia, hanem a diákok mindenkori felvételi, illetve későbbi tanulmányi teljesítményének. Az egyes szakok keretszámát az állam csak fokozatosan, a munkáltatók, az oktatási rendszer és az állam képviselőiből álló kerekasztal javaslatai alapján módosíthatja. Támogatjuk a hallgatói szerződések rendszerének fenntartását: akinek közpénzből finanszírozzuk a diplomáját, az később maga is járuljon hozzá a közösség jólétéhez. Emellett be kell vezetni az általános, minden intézmény minden szakára kiterjedő diplomás pályakövetési rendszert, amelyhez az információszolgáltatást minden hallgató szerződésben vállalja. Az adatokat a lehető legteljesebben, könnyen értelmezhető módon nyilvánosságra kell hozni, hogy pályaválasztáskor mindenki tudhassa, mire számíthat a munkaerőpiacon.

A TUDÁS TUDÁST SZÜL
A finanszírozási konfliktusok esetén függetlenségükre oly’ kényes intézmények sajnos a lehetségesnél jóval ritkábban használják autonómiájukat az összintézményi minőségi oktatás megteremtésére. Teljes, a nyilvánosság bevonásával zajló oktató- és tananyag-revízióra van szükség, mert még a legjobb egyetemek egyes bugyraiban is egészen elképesztő jegyzetekből oktatnak nagyon kétes szakmai és emberi kvalitású tanárok. Az oktatók javadalmazását (és jutalmazását) elsősorban oktatói-szakmai előmenetelük, másodsorban tudományos tevékenységük alapján kell megállapítani. Az előbbihez nélkülözhetetlen a minősítési célú, rendszeres, vezető oktatói és tanszékvezetői hospitálások bevezetése, valamint a hallgatói vélemények széleskörű és rendszeres begyűjtése. A felsőoktatásban számos olyan szellemi teljesítmény születik, amivel jó esetben legalább a konzulens/opponens találkozik – rosszabb esetben még ő sem. Minél szélesebb publikációs lehetőséget kell teremteni a hallgatók számára, egyetemi orgánumokban épp úgy, mint a hazai vagy éppen a nemzetközi folyóiratokban. Minden, a felsőoktatásban készülő munkát – a házidolgozatoktól, a TDK-anyagokon át a szakdolgozatokig – kötelezően publikálni kell egy egységes, jól metaadatolt internetes dolgozattárban. Ennek segítségével egyre színvonalasabb munkák születhetnek, plágium esetén pedig – a megfelelő kontrollalgoritmusok révén – szinte száz százalékos a lebukás valószínűsége.

*

(Illusztráció: Fortepan)

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr735871959

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner.Magyarország: Oktatás 2014.03.21. 08:00:02

Teljes, a nyilvánosság bevonásával zajló oktató- és tananyag-revízióra van szükség, mert még a legjobb egyetemek egyes bugyraiban is egészen elképesztő jegyzetekből oktatnak nagyon kétes szakmai és emberi kvalitású tanárok.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

S=klogW 2014.03.21. 08:17:46

"A kicsi, nyitott gazdaságú, jelentős természeti erőforrásokkal nem rendelkező országok felemelkedésének egyetlen hatékony útja az oktatás."

Akkor pedig: elitképzés, elitképzés, elitképzés.

Az oktatási kontinuum utolsó lépcsőin mindenhol:
elitképzés a szakmunkásképzőben
elitképzés a felsőfokú szakképzésben
elitképzés a felsőoktatásban.

Aki még az első szintre sem hajlandó ill. képes, azt vigyék a fogyatékosokhoz vagy vándoroljon el - pl. Indiába.

Vidéki 2014.03.21. 09:00:56

1. A mondat a figyelem megragadása érdekében erős költői túlzást tartalmaz.
„A kicsi, nyitott gazdaságú, jelentős természeti erőforrásokkal nem rendelkező országok felemelkedésének egyetlen hatékony útja az oktatás. „
Ahol megvannak a szükséges erőforrások ahhoz, hogy üdvözölni tudják, anyagiakkal ösztönözve a külföldről beáramló tehetségeket, prosperáló és fenntartható gazdaságok működnek.

Nem a fecske hozza el a tavaszt, hanem a tavasz a fecskét.

Jó példa erre Vernher von Braun története, aki a rakétatechnika terén nagyot alkothatott, de nem hazájában, Németországban, hanem az USA-ban, ahol döntő szerepe volt a Saturn rakéta megalkotásában, amelyik képes volt űrhajósokat eljuttatni a Holdra.

Ha hazájában Németországban marad, nem lett volna lehetősége arra, hogy kihozza magából az optimumot.
2. „A Nemzeti Alaptantervet továbbra is az államnak kell központilag meghatároznia, az ebben foglalt minimumelvárások mellett azonban minden intézménynek legyen lehetősége saját preferenciái, erősségei, adottságai szerint kitölteni a fennmaradó kereteket.”

A Központi tartalomszabályozásra és az ebben megszabott normáktól való eltérést szankcionáló törvényre szükség van.
A megszabott normáktól felfelé el lehet térni.

Lefelé eltérés viszont azt jelenti, hogy egy okirat, ami iskolai végzettséget igazol teljesen bizonytalan tartalmú és lehetőség van arra, hogy bizonyos szakmai minimumot sem fed le.

Ilyen körülmények között például egy munkáltató képtelen eldönteni, hogy mire számíthat egy okirat felmutatójától.
Az gazdasági életben is vannak szabványok, amelyek tanúsítanak egy bizonyos minőséget.

3. „A felülről az iskolákra kényszerített egységes szerkezet, módszerek, tananyag az oktatást lefelé nivellálja, a kiemelkedő teljesítmények visszafogásához vezet.”
Ez a mondat kétértelmű, mert magában hordozza azt, hogy nem érvényes a cikk 2 pontban említett tézise, miszerint „ a Nemzeti Alaptantervet továbbra is az államnak kell központilag meghatároznia”.
4. „A nyilvános oktatási terveket szakmai és pénzügyi szempontból egy erre a feladatra felállított szakértői testületnek kell véleményeznie, amelynek joga van korrekciós javaslatokat, ajánlásokat megfogalmazni. „
De ez nem jelenthet konszenzuskényszert, vég nélküli és lezárhatatlan vitákat, cselekvés helyett csak örökös vitákat.
Mindenkivel a végtelenségig csak egyeztetni, mindenkinek, aki beleszól vétójogot adni, olyan lenne, mint Samuel Beckett abszurd drámája (Godotra várva).

A természetben, amelynek részei vagyunk, az idő, a negyedik dimenzió fontos paraméter és a
helyzetnek megfelelő döntések meghozatalához nem áll rendelkezésre végtelen mennyiségben.

A felelős oktatási kormányzás nem azonos a mindenáron konszenzuskényszeres kormányzással.

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2014.03.21. 09:03:59

A szavak és az elvek akkor is kb. rendben voltak, és most is. Nézzétek, mi lett belőlük. (Unjátok az ilyen kommenteket? Én is. :))

bz249 2014.03.21. 09:11:11

Kicsi nyitott gazdasagkent lehet erdemes lenne elfogadni azt az alapelvet is, hogy kicsi az eselye, hogy megint kinevelunk egy ujabb Nobel-dijas generaciot, de ha ki is neveljuk oket, akkor ugyse Magyarorszag fog felemelkedni a kutatasi eredmenyeik reven.

Szoval kelloen magas szinvonalu tomegkepzes, az lenne a lenyeg (plane, hogy ott van az a franya keretszamos pont)... egyszer vegre ki kellene probalni, hogy milyen ahelyett, hogy mindenki fanyalog, hogy bekerult a sok hulye a felsooktatasba.

S=klogW 2014.03.21. 09:11:19

@Vidéki:

1. Werner (nem pedig Vernher).

2. WvB nem az USAban alkotott nagyot, hanem még/már No-ban. Ezért is vitték el az amcsik és mentették ki a háború utáni perek alól.

3. A Saturn rakéta is csak egy rakéta. A rakétaelvet és gyakorlati megvalósítáást a rakéta-technológiát nem a Saturn szülte.

S=klogW 2014.03.21. 09:14:52

@bz249:

Még nem is a bekerüléssel van baj: Egy egyszeri alkalmú felvételin lehet bárkinek rossz napja. A gond az, hogy az első két féléven nem rostálnak, de még inkább az, hogy a _kreditrendszerben_ lehet csomó időt hülyéskedni.

Vidéki 2014.03.21. 09:15:18

5. „A történelemoktatásban – az ókori és középkori ismeretek rovására – az utóbbi évszázadra helyeznénk a hangsúlyt, hogy a felnövő nemzedékek tisztában legyenek a mai világban zajló folyamatokkal és azok gyökereivel. „

Nem szabad elfelejteni, hogy vannak olyan külső és belső erők, amelyeknek érdekében áll Magyarország lejáratása, megbélyegzése "bűnös nemzetként".

Egy lelkiismeretes tudósnak, aki meg akarja különböztetni a hazug propagandát a valóságtól, arra kell törekednie, hogy harag és részrehajlás nélkül kutassa a történelmet.

Tacitus a római történetíró „sine ira et studio” , azaz „harag (gyűlölet) és részrehajlás nélkül” törekedett Róma történetét bemutatni.

Nem minden történetíró követte példáját.

A Commentarii de bello Gallico (latinul, jelentése: Feljegyzések a gall háborúról, latin nyelvű mű, amelyet Caius Iulius Caesar írt harmadik személyben galliai tevékenységéről, illetve annak összefüggéseiről.

Ha az ember ezt a művet olvassa, megtudhatja, hogy Caius Iulius Caesar „Igazságos Háborút” viselt Galliában.

Ő mindvégig csak azok mellet a törzsek mellett avatkozott be, akik a „római nép barátai” voltak . Amikor viszont a római nép barátai is ellene fordultak, muszáj volt neki védekezni.

Végül is miután milliónyi gallt megölt és milliónyi gallt rabszolgává tett, egész Gallia uralma alá került egy „Igazságos Háborúban”.

A hosszú szovjet megszállás alatt létrejött a történészeknek egy meglehetősen zárt kasztja, akik a megszállók igényeinek megfelelően tolmácsolták a történetet, hasonlóan ahhoz, ahogyan Julius Caesar lefestette a gall háború összefüggéseit.

A szovjet megszállókkal kollaboráló történészek rút fajtája nem halt ki sőt virul! Begyakorolt, rutinná vált reflexeik ugyanúgy működnek, mint a "pavlovi reflexek" Pavlov híres kutyakísérletében!

Ezek jól megéltek a magyargyűlöletükből. A megszállók tenyerükből etették őket.

Ezek az alakok, a szovjet megszállók parancsait teljesítve meghamisították a történelmet és a "bűnös nemzet" teóriáját terjesztették kelettől-nyugatig.

Legtöbbet a múlt változott interpretálásukban.

Vidéki 2014.03.21. 09:19:15

@S=klogW:

"A Saturn rakéta is csak egy rakéta."

De a sok rakéta között az egyetlen olyan, amelyik képes volt űrhajósokat Juttatni a Holdra.

Ez azért kiemeli a rakéták tömegéből!

S=klogW 2014.03.21. 09:19:47

@tauglich: No igen. Werner az Heisenberg volt.

Vidéki 2014.03.21. 09:27:47

@bz249:

"Szoval kelloen magas szinvonalu tomegkepzes, az lenne a lenyeg "

Ezzel a címmel jelent meg a Világgazdaság szaklap cikke:

Örökre hátrányban maradhat Kelet-Németország
(2012. 10. 3. 11:53|)

Minden erőfeszítés ellenére leállt a gazdasági kiegyenlítődés Németország keleti és nyugati része között , írja a Süddeutsche Zeitung.

A német egység újrateremtése óta eltelt 22 év után a kelet-német gazdaság még mindig nem elég nagy.

Keleten a GDP 2011-ben a nyugatnémet szint 71 százalékát érte el, az előző évben ez az arány még 73 százalék volt.

A gyengeségnek strukturális okai vannak:

1. kicsi a középosztály és
2. ehhez kapcsolódik az innováció és az export gyengesége,
3. hiányoznak a vezetési központok,
4. az eredeti kelet-német nagyvállalatok,
5. az új szövetségi tartományokban elöregedtek a lakosok,
6. és a számuk is csökkent.
7. A kelet-német leányvállalatoknál alig folyik kutatás,
8. mert az többnyire közvetlenül a konszernek központjához kötődik.

Amennyiben a mindenkori gazdasági teljesítmény így alakul, Kelet-Németország örökre lemarad , figyelmeztet a bajor lap.

Mutatis mutandis a Süddeutsche Zeitung megállapításai Magyarországra is jellemzőek, csak mi nem kaptunk olyan hatalmas pénzügyi segítséget sehonnan sem, mint az egykori DDR.

Feltételezem, hogy az oktatás színvonala Kelet- és Nyugat Németországban azonos, a kelet-német ember sem "genetikusan alávaló" a nyugat-német emberhez képest, mégis a Süddeutsche Zeitung által bemutatott helyzet fennáll!

bz249 2014.03.21. 09:33:51

@S=klogW: a kreditrendszer egy teljesen jol mukodo dolog lehetne... ha hajlandoak lennenek tartalommal megtolteni a jatekot. A valosag leginkabb az, hogy a magyar felsooktatasban dolgozok (mint minden ember amugy) lusta es kenyelmes emiatt leginkabb abban erdekelt, hogy ne legyen valtozas.

A Bologna-rendszer pl. egy oriasi lehetoseg volt, hogy vegre ujragondoljak egy csomo dolgot a ttk-s oktatasban es modernizaljak a tantervet, merthogy amugy meg kellett valtoztatni a kepzest... ehelyett nemi bicskazas utjan ugyanazokat az orakat mas nevet szetdobtak a BSc es az MSc kozott.

S=klogW 2014.03.21. 09:35:27

@Vidéki: De nem a rakétatechnológia (mint hajtásmechanizmus) szempontjából.

Inkább villamosmérnöki és egyéb, nem a rakétatechnológiához kapcsolódó gépészmérnöki szempontból:
telemetria
létfenntartó berendezések
operációkutatás hu.wikipedia.org/wiki/Oper%C3%A1ci%C3%B3kutat%C3%A1s
"rendszerszervezés" (angolul ez systems engineering, jó magyar nevezék nincs) en.wikipedia.org/wiki/Systems_engineering
meg hasonló területek alkottak nagyot a Saturn rakéta kapcsán, mert elkészültekor a világ legbonyolultabb szerkezete volt.

Vidéki 2014.03.21. 09:59:46

6. „ Erősíteni kell az idegennyelv-oktatást, elsősorban az angol nyelvét, hogy a mostantól felnövő évfolyamok elfogadható szinten olvassanak és beszéljenek a világ nyelvén. „

Nem azokat kell mindenáron iskolába KÉNYSZERÍTENI, akik fegyelmezetlen magatartásukkal, lustaságukkal akadályozzák a többiek munkáját.

Hanem az ép eszűeket kell MOTIVÁLNI, hogy tanuljanak.

Sokat zokognak a pedagógusok a magyarországi idegen nyelv oktatás silány teljesítményéről és sokat zokognak arról is hogy létezik szegregáció, ami miatt a roma tanulók nem képesek felzárkózni.

Lomb Kató egykor híres szinkrontolmács volt, aki több nyelvből volt képes szinkrontolmácsolásra.
Könyvet is írt a nyelvoktatással kapcsolatban és felhívta a figyelmet az intenzitás döntő fontosságára.

Alacsony intenzitás (heti óraszám) mellet egy idő után a tanuló ugyanannyit felejt, mint amennyit megtanul.

Nálunk, tisztelet a kivételnek, sok helyen a szükségesnél alacsonyabb intenzitással oktatnak.

Ennek színvonalát is rombolja az a gyakorlat, hogy a haladás tempóját a lusta, impertinens, fegyelmezetlen tanulókhoz igazodva diktálják, ami lerontja a többiek teljesítményét is.

A jó nyelvoktatás létező példája lehet az a két tannyelvű gimnázium, ahova egy közeli rokonom jár.

A belépő tanulók angol tudását felmérik, ennek alapján osztják csoportokba őket.
Nevezzük, bélyegezzük ezt szegregációnak?

Több szaktárgyat angol nyelven tanítanak és egy Amerikából frissen érkezett fiatal angol anyanyelvű tanár lektorként tevékenykedik náluk, akivel fiatal kora miatt is jól megértik magukat a diákok.

7. „A mindennapos testnevelést avagy délutáni sportfoglalkozásokat a közoktatás teljes spektrumában kötelezővé tennénk – ezzel megalapozva a közegészségügy, az egészséges társadalom fejlődését.”

„Mens sana in corpore sano” Ép testben ép a lélek”. Hangzott az ókori közmondás.

Az ember nemcsak lélekből hanem testből is áll. Ezért nagyon fontos a mindennapos testnevelés!

8. „Támogatjuk a diákok – akár kötelező – jótékonysági munkáját, természetvédelemtől az idősek ellátásáig, ezzel erősítve a hazánkban rendkívül gyenge társadalmi szolidaritást. „

Nagyon jó gondolat létező példája lehet az a két tannyelvű gimnázium, ahova egy közeli rokonom jár.

Ők rész vettek például egy jótékonysági akció keretében egy vidéki faluban, ahol rászorulóknak karácsonyi ajándékokat osztottak és munkájukkal segítették az eseményt rendezetté, ünnepélyessé tenni.

S=klogW 2014.03.21. 10:16:28

@Vidéki:

"Nem azokat kell mindenáron iskolába KÉNYSZERÍTENI, akik fegyelmezetlen magatartásukkal, lustaságukkal akadályozzák a többiek munkáját.

Hanem az ép eszűeket kell MOTIVÁLNI, hogy tanuljanak."

Ezzel nagyon egyetértek. A jelenlegi közoktatásban a leghülyébbhez átlagolódik ki egy-egy osztály teljesítménye.

Omár mollah 2014.03.21. 10:25:01

Én nem állnék meg az idegennyelv kötelező oktatásával a gimnáziumoknál. Képzéstől függetlenül minden egyetemi tanterv részévé tenném az emelt szintű angolt (vagy esetleg más világnyelvet), és a hallgatóknak a szakdolgozatuk/diplomamunkájuk mellékleteként le kéne adni egy pár oldalas rezümét a tanult nyelven.

Tudom, hogy több problémát felvet, de ez egy kitörési pont lehetne.

Kandeláber 2014.03.21. 11:09:05

"Digitalizálni kell a közoktatás teljes tananyagát, összekötve (a rászorulók számára ingyenes, mások számára a nagy volumenű beszerzésnek köszönhetően kedvezményes árú) táblagépek felmenő rendszerű bevezetésével az 1., 5. és 9. évfolyamokkal kezdve. Ez a lépés jelentős megtakarítással jár a tananyagellátásban, jóval rugalmasabbá teszi a tananyagfejlesztést, izgalmasabbá a tanulást, ráadásul a túl nehéz iskolatáskák problémáját is megoldja."

BAZ-Afrikában repülőről kell ledobálni a táblagépeket a rezervátumokba, és a rendkívüli felfogóképességgel rendelkező rejtett erőforrás csemeték néhány hét alatt megtanulják a kezelését.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2014.03.21. 11:53:05

A mandiner indul a választásokon? Nem.

Indul a választáson olyan jelölőszervezet, amely a mandiner programját vállalja? Nem.

Ezzel együtt lesz olyan, a választáson induló jelölőszervezet, amelyet a mandiner támogatni fog?

S=klogW 2014.03.21. 12:45:28

@Counter:

Talán valami gondod van, hogy a Mandi ír egy ilyen cikksorozatot? Ezek szerint igen.

Talán zavar a sajtószabadság? Ezek szerint igen.

Liberális vagy vagy csak egy képmutató hazug sz.r?

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2014.03.21. 12:52:43

@S=klogW: Jelzem, hogy a véleményemet nem a maga közvetítésével adom elő. Megy egyedül is.

Ebből következik, hogy maga csak fantáziál, azokből pedig inkább magáról tudunk meg dolgokat, mint rólam.

bozon 2014.03.21. 13:09:45

Általában jó ez is, de ez nem jelenti azt, hogy ne lenne hová fejlődni!

-- A közoktatás le nem építése a gyerekszám csökkentésével nagyon fontos (a legfontosabb!), de ne olyan kicsit bullshitszagú legyen az indoklás, hogy "személyre szabott" oktatás kell, hanem inkább legyen az az oktatás -- és nevelés! -- az _egyéni törődést_ lehetővé tevő és előtérbe helyező. Érthető a különbség?
-- Van a szövegben egy mondat, ami egészen biztos, hogy sokkal kevésbé lenne nevetséges, ha nem szerepelne benne a "közegészségügy" szó. :)
-- Az online felsőoktatás -- még a legjobb törekvések és eszközök mellett is -- felvizező hatású. Támogatom az irányt, de sokkal-sokkal óvatosabbnak kell vele lenni, mint gondolnátok.
-- Tandíjmentességet minden, a bekerülési követelményeket teljesítő hallgatónak! Másod-, harmad- és sokaddiplomához is. Egyfelől nem ettől fog bedőlni a költségvetés, másfelől a tudás az egyetlen jószág, amit megéri "pazarolni", szétszórni a nép közt. Hogy Orbán Viktor is megértse (persze lassan is mondom): ebből lesz a "kultúrfölény". :)
-- A hallgatói értékeléssel sokkal-sokkal óvatosabb lennék.
-- A hallgatói szerződést bizalmatlanság szülte, és bizalmatlanságot szül. Gecizés. Ha Mo. arra képes, hogy jó szakembereket képezzen, de arra nem, hogy őket itt tartsa, és perspektívát nyújtson nekik, akkor az a hivatása, hogy jó szakembereket képezzen a világ számára, amíg be nem csődöl. Ez van, ezt kell kivenni belőle, mielőtt rövid úton bekrepál. Nem keménykedéssel fordíthatóak meg a társadalmi folyamatok, basszuskulcs!

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2014.03.21. 13:29:27

@Counter: Márpedig aki csak homályosan utalgat, az kiteszi magát az önjelölt közvetítők rejtvényfejtési kísérleteinek. Itt a következő próbálkozás:

"A mandiner indul a választásokon? Nem."
Azaz: hiába írnak okosakat és szépeket.

"Indul a választáson olyan jelölőszervezet, amely a mandiner programját vállalja? Nem."
Azaz: hiába írnak okosakat és szépeket.

"Ezzel együtt lesz olyan, a választáson induló jelölőszervezet, amelyet a mandiner támogatni fog? "
Igen, a Fidesz. Azaz: okosak lehetnek, de nem szépek.

S=klogW 2014.03.21. 13:51:59

@Counter:

Így van: te már rég kiállítottad magadról a bizonyítványt.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2014.03.21. 14:03:56

@S=klogW: Minden értelmezés az értelmező tükre (lásd még a viccet a betege szerint pinákat mutogató pszichiáterről).

@Holger Hartland: Mindösszesen annyit kívánok ezzel a pár sorral mondani, hogy igen felesleges a mandiner részéről ekkora műgonddal cakkozni a fügefalevelet.

S=klogW 2014.03.21. 14:53:15

@Counter: De ugye tudod, hogy én vagyok a pszichiáter? :)

Eperjesenek volt egy bon mot-ja:
"Vannak a vörösök, akik azt mondják: Vagyok, aki nem vagyok!
Vannak a kék, akik azt mondják: Nem vagyok,aki vagyok."
És miközben önmagukat letagadják, ráadásul mindkettő még ugyanabból a csatornából is mászott elő - teszem hozzá én.
Tagadj, hazudj, játszd meg magad söpredék, ez a létezésed lényege, mert alkotni nem tudsz!

És te is csak ennek a formátlan, bűzölgő masszának vagy az üres papírmasé bábja, amibe beleürítve magát alakot tud ölteni, szájat és kezet kap önmaga továbbterjesztéséhez.

paprika. 2014.03.21. 15:51:07

itt americában sok penz kell ha egyetemre akarsz tanulni
othon én is beiratkoztam a csepeli egyetemre
gepgyartas (rugotehnika, finomehanika)
kelly gyerekei is egyetemre mentek bud most masodeves, peg vegzett mar
a starbuksban kiszolgal de mar menedzser-helyetes (4 honap alatt)
szoval megeri

ja es tegnap ota megvan a canadai állampolgársgom is
kellyvel unnepeltuk most masnapos vagyok
holnap meg pecazas

S=klogW 2014.03.22. 04:16:52

@paprika.: akkor írogass kanadai fórumokon

Bell & Sebastian 2014.03.22. 09:44:50

@S=klogW: Csak pár motívumot variál és a disznóhúst akciós joghurttal eszi, ebből is gondolhatja, mi lehetett Csepelen?

Maga a megelevenedett Barbie -álom, jó lesz ez, csak győzzük kivárni! :)

S=klogW 2014.03.22. 10:46:40

@Bell & Sebastian: "disznóhúst akciós joghurttal eszi". Nem akar kikopni a világból Kun Béla maradéka.

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2014.03.22. 11:55:12

@paprika.:
aztán öngyi. arról is számoljon be. amerikában az is megoldható.

S=klogW 2014.03.22. 12:24:41

@Bell & Sebastian: A csepeli rugotehnikai egyetem valami lenin-fiú képző (no ezt hogy kellene helyesen írni) lehetett.

S=klogW 2014.03.22. 12:25:31

@Bell & Sebastian: A csepeli rugotehnikai egyetem valami lenin-fiú képző (no ezt hogy kellene helyesen írni) lehetett.
süti beállítások módosítása