Mandiner.Magyarország: Állam és közigazgatás
2014. március 19. írta: Redakció

Mandiner.Magyarország: Állam és közigazgatás

a_jovo_visszahoditasa_remix.jpg

A 2007-es A jövő visszahódításából kölcsönzött alapvetés után itt az első fejezet, ami az állam és a közigazgatás viszonyaival foglalkozik. Várjuk a hozzászólásokat, a szigorú kritikát.

ÁLLAM ÉS BÜROKRÁCIA
Eszményképünk a kicsi, de erős állam, amely arányosan és méltányosan igyekszik képviselni és megvédeni a közérdeket. Ahogy a piac nem mindenható, úgy sok esetben a nagyobb állami szerepvállalás sem megoldást, hanem további problémákat jelent. A magyar államigazgatás ezeréves történelmi hagyományokon alapuló, 1989 óta megreformált rendszere a XXI. században is alkalmas lenne az ország működtetésére. Hiszünk a szubszidiaritás elvében, vagyis abban, hogy a döntéseket ott kell meghozni, ahol a döntéshozók legjobban rálátnak az érintett területekre. A mindent központi, állami irányítás és felügyelet alá vonó etatizmust nem tartjuk követendő útnak. Ez ugyanis nem illik bele az erős középső szinteken alapuló magyar közjogi hagyományokba; kiüresíti a helyi és a központi közigazgatás közötti szinteket; a döntéshozatal elszakad a döntés érintettjeitől.

PANNÓNIA ÉS HUNNIA
Magyarország belátható ideig az EU tagja lesz, és annak is kell maradnia. A támogatások lehívásához már korábban létre kellett hozni az uniós adminisztratív egységeket, a NUTS1 (Magyarország), NUTS2 (régiók), NUTS3 (megyék), LAU1 (járások), LAU2 (helyi önkormányzatok) beosztás működőképes lehet. A régiós beosztás régi és megoldatlan probléma. Létre lehetne hozni egy „Dunántúl” vagy „Pannónia” régiót, lehetne egy egység a Duna–Tisza köze és a Tiszántúl „Alföld” vagy „Hunnia” néven, továbbá lehetne egy „Budapest” régió a fővárossal és vonzáskörzetével. Ezek a régiók ráadásul lakosságszámban is körülbelüli egyezést mutatnak (3-3,5 millió lakos/régió). A megyerendszer ezer évig működőképes volt, akkor is fenntartotta a magyar önigazgatást, amikor önálló államiság nem is létezett. Bár a modern korban voltak többször is próbálkozások a megyerendszer átszabására, az mégis meg tudott maradni a Szent István-i időszak óta. A megyék totális kiüresítése nem megoldás, a megyei hagyományok, a megyei tudat ma is él a társadalomban. Úgy véljük, hogy a XXI. században is meg lehet találni azokat a feladatokat, amiket a megye tud a legjobban ellátni.

EGYSÉGES BUDAPEST
A rendszerváltás egyik legfontosabb vívmánya az önigazgatás megteremtése volt. Az önkormányzás jogából és alapelvéből nem lehet visszalépni, a falvak jövője szempontjából különösen fontos a helyi önkormányzatiság megőrzése. A helyi önkormányzatok rendszere működőképes megfelelő finanszírozás mellett. Nem értünk egyet a kényszerű, felülről vezérelt összevonásokkal; ugyanakkor a racionalitás jegyében támogatjuk azt, ha az önkormányzatok önkéntes alapon egy-egy feladat ellátására társulásokat hoznak létre. Budapest továbbra is vízfej az országban. A főváros és a 23 kerület szervezetrendszere és hatásköreik labirintusa a burjánzó bürokrácia és a korrupció melegágya. Javasoljuk, hogy – a két világháború közötti időszakhoz hasonlóan – a kerületekben csak elöljáróságok legyenek, a főváros kibővített közgyűlése és vezetése pedig egyértelmű, áttolhatatlan felelősséget viseljen Budapest irányításáért, fejlesztéséért és gazdálkodásáért. A fővárosi és kerületi közigazgatás útvesztője helyett alapvetően egy legfelső, budapesti szintű, megreformált, áttekinthető, megfelelő jog-, hatás- és felelősségi körökkel rendelkező hivatali rendszert kell felállítani. Megfontolandó a budapesti peremkerületek elszakadása a fővárostól – ha az ott élők ezt támogatják.

VÁLASZTÓJOGOT A GYEREKEKNEK!
A választójog kiterjesztésének egymást követő hullámai után mára egyetlen olyan csoport maradt, akiknek az érdekei nem jelennek meg szavazatokként a képviseleti rendszerben: a 18 éven aluliaké. A nemzedékek politikai érdekérvényesítő képességének aszimmetriája különösen nagy probléma az idősödő, mind kevesebb gyermeket vállaló országokban, így például hazánkban. Éppen ezért támogatjuk a gyermekek választójogának bevezetését, amit más jogaikhoz hasonlóan 16 éves korukig gondviselőik, 16 éves kortól – osztrák mintára – maguk gyakorolhatnak. Hasznos lépésnek tartjuk a parlament és az önkormányzatok létszámának csökkentését, valamint a polgármesteri és az országgyűlési képviselői tisztség összeférhetetlenségének kimondását. Az új választási rendszer a megyei lista megszűnésével egyszerűbb és érthetőbb lett, az egyéni választókerületek korábbi méretkülönbségei elfogadható mértékűre csökkentek – ugyanakkor nem értünk egyet az elfogadás módjával, a választási rendszer módosításához valamilyen mértékű konszenzus mindenképpen szükséges. Az aláírásos ajánlási rendszer finomítása mellett a listás küszöb három százalékra csökkentésével könnyítenénk meg új versenyzők belépését a politikai küzdelembe.

KÖZ- ÉS JOGBIZTONSÁG
Az állami erőszakmonopólium fenntartása elengedhetetlen, de a gárdák tiltása ehhez önmagában édeskevés. Ahol örömmel fogadják a gárdát, ott ez azért van, mert egyébként félelemben telnek a mindennapjaik – a rendőrség különleges, gyors reagálású egységeit is ugyanolyan örömmel fogadják majd. Csak a helyi rendőri és polgárőri jelenlét megerősítésével lehet elérni, hogy jelentősen csökkenjen az olyan környékek száma, ahol rettegésben telnek az éjszakák, ahol egy-egy napra sem merik üresen hagyni házukat a tulajdonosaik. A magyar bírósági rendszer mai állapotában igazságszolgáltatási feladatait csak részben képes elátni. Legyen szó akár büntető-, akár polgári perről, általában két-három év kell egy jogerős ítélet megszületéséhez, de akár hat-nyolc évig is simán eltarthatnak az ügyek. Ezen változtatni kell, mert a bírósági út körülményessége és kiszámíthatatlansága kikezdi a jogbiztonságot, valamint arra ösztönzi a feleket, hogy egyéb módon rendezzék vitás ügyeiket.

A JÓ ADATGAZDA
Támogatjuk a kormányablakok koncepcióját, de fontos, hogy ezek valós szolgáltatásokat nyújtsanak, az ott dolgozók ne csak a felmerült igényeket továbbítsák, hanem helyben, rövid határidőn belül meg is tudják oldani a feladatot. Hasznos lenne az is, ha az ott dolgozók hozzájárulnának az elektronikus ügyintézési formák népszerűsítéséhez. Az állam - a globális techcégekhez hasonlóan - tegye lehetővé, hogy a rendelkezésére álló óriási adatvagyonhoz szabványos alkalmazásprogramozási felületek (API-k) révén férhessen hozzá a civil- és a versenyszféra. Ebbe a nemzeti kulturális örökség digitalizált állományai éppúgy beletartoznak, mint a térinformatikai vagy a cégbírósági információk. Erre az óriási adatmennyiségre piaci vagy nonprofit alapon ezernyi hasznos szolgáltatást építhetnek vállalkozások vagy éppen egyetemek, ami idővel a világ közszolgáltatási élvonalába emelhetné hazánkat.

HÁZASSÁGI ÉS ÉLETTÁRSI KÖTELÉKEK
Amennyiben a házasulandók kérik, legyen lehetőség rá, hogy a polgári szertartás helyett az anyakönyvvezető a templomi esküvőn regisztrálja a felek házasságkötését. A polgári esküvő sokak számára csak tartalommal nem bíró, felesleges formaság – a polgári házasság intézménye a párhuzamosság megszüntetésétől nem sérülne, az egyházak ebben az esetben sem gyakorolnának közhatalmat. Támogatjuk az azonos nemű párok bejegyzett élettársi kapcsolatának intézményét, aminek az állam előtt – az örökbefogadást leszámítva – azonos jogállást kell biztosítania, mint a házasságnak.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr265868317

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner.Magyarország: Állam és közigazgatás 2014.03.19. 10:26:01

Eszményképünk a kicsi, de erős állam, amely arányosan és méltányosan igyekszik képviselni és megvédeni a közérdeket.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2014.03.19. 10:06:43

"Eszményképünk a kicsi, de erős állam,"

Pont most legyen kisebb a Hatalom, amikor végre Jó?

tirpakbokretas-migrations.blogspot.nl/2011/04/jo-hatalom.html

Bell & Sebastian 2014.03.19. 10:24:22

Ismét megjelent a Ludas Matyi! (csak most rövid ú -val)

kalhana 2014.03.19. 10:26:41

Nem kéne inkább egy jobboldali program?

Robinzon Kurzor 2014.03.19. 10:37:37

Az mindig nagyon bájos, amikor 5-6 éves gyerekek kívánságlistát írnak a Jézuskának.

Felnőttek esetében inkább a valóságtól való elmenekülés jele.

maxval a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.03.19. 10:40:52

A 106 egyéni választókerület legyen 99-re csökkentve. Így 100 listás hely maradna. A bejutási küszöb szűnjön meg, így 1 %-ért már járna egy mandátum.

Ez arányosítaná jobban a rendszert, de mégsem lenne arányos, azaz a stabilitás is megmaradna.

Szindbad 2014.03.19. 10:41:02

A versenyről mi a vélemánye a Mandinernek.

maxval a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.03.19. 10:42:47

Az egyházi házasség állami elismerése sok technikai gondot jelentene. A legtöbb egyház egyszerűen nincs erre felkészülve.

Ezen kívül külön probléma lenne, hogy egyes egyházak olyanokat is házasítanának, akiknek nincs joguk államilag házasságot kötni.

Urfang 2014.03.19. 10:45:54

Én is támogatnám a kicsi, de erős államot a túlburjánzó központi adminisztráció helyett, a szubszidiaritást a centralizáció és államosítás helyett...

... csak az a baj, hogy megint a fidesz fog nyerni és nem lesz belőle semmi, csak néhány papírra vetett üres mondat.

Urfang 2014.03.19. 10:47:35

@maxval a gondolkodó birca: Kiknek nincs joga házasságot kötni?

maxval a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.03.19. 10:51:35

@Urfang:

Pl. vannak újprorestáns szekták, ahol homokosok is "házasodhatnak".

Szekfű Gyula 2014.03.19. 10:52:27

Szívemnek való program. Különösen fontosnak tartanám a gyerekek választójogát. + A bejutási küszöböt listás szavazásnál levinném 1%-ra

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2014.03.19. 10:57:58

@Szindbad:
Ezzel kezdődik az alapvetésünk:
'Hiszünk a hagyományban, a szabadságban, a polgári, nemzeti és közösségi értékekben, a magántulajdon szentségében és az átlátható gazdasági versenyben.'
mandiner.blog.hu/2014/03/18/mandiner_magyarorszag_alapvetes

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2014.03.19. 11:01:23

Rétvári Bencével (ő vajon egy new age statesman? egy liberal thinker?) együtt mondom: elég a programokból. A magyar nép ilyesmire nem kíváncsi többé, van már miniszterelnöke, bora is van, van gyermeke, és felesége.
Szívét minek is szomorítsa.

Urfang 2014.03.19. 11:02:59

@maxval a gondolkodó birca:
Tudsz ilyen egyházakról itt, ahol házasodhatnak? Mert itt, ahol az élettársi kapcsolat a legális a templomi hercehurca legfeljebb szimbolikus házasság, attól még nem lesz hivatalos.

Ott ahol legális a polgári házasság is nekik, ott minden joguk meg van hozzá, hogy protestánséknál megcsinálják a szertartást is, de az nem itt van, akkor mitől félsz?

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2014.03.19. 11:04:03

ki lóg a lóláb. a gyerekek választási joga egyértelműen oda vezetne, ezt szeretné gondolom turul is, hogy szabadon választhassák meg nemi partnereiket. mondjuk egy szakállas bácsit egy okostelefonért.
egyébként a választójogot nem szélesíteni, hanem szűkíteni kell. gyerekeszű felnőttek nem választhatnak.

bz249 2014.03.19. 11:19:29

@maxval a gondolkodó birca: a 106 nem a veletlen eredmenye... ennyi valasztokerulet eseten jon ki a Fidesz bazismegyeinek (Gyor-Moson-Sopron, Vas, Zala, Veszprem, Bacs-Kiskun, Hajdu-Bihar... lehet valamelyiket kifelejtettem) a legnagyobb aranya, abszolut szabalyos d'Hondt osztolanc modszerrel. Valahol 95 kornyeken a baloldali megyek lennenek egy kicsit felulsulyozva.

bz249 2014.03.19. 11:21:32

@maxval a gondolkodó birca: a termeszetes kuszob alkalmazasa viszont siman beleferne a magyar parlament mukodesebe... az ellenzeknek eleve nulla jelentosege van a mindenkori kormany mellett, tehat hogy egeszen pontosan ki es hogyan kapja meg a tv-percekkel egyenerteku mandatumokat majdnem mindegy. A termeszetes kuszob viszont segitene a politikai alloviz idonkenti felkavarasaban.

maxval a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.03.19. 11:29:37

@Urfang:

Felekezetfüggő.

A keresztényebb protestánsoknál ki van zárva minden homokozás.

A kereszténységnek teljesen hátat fordító protestánsok esetében viszont nem így van. Vannak egyes felekezetek, ahol a "papok" úgymond "házasítanak" homokosokat, Pl. mccchurch.org/ - kifejezetten homoklobbista "keresztény" felekezet.

Bell & Sebastian 2014.03.19. 11:54:27

@maxval a gondolkodó birca: Kire gondolt? A Gretna Greeni Lópatkoló Egyházra vagy Elvis Rózsaszín Bőrtanga Felekezetére?

Bell & Sebastian 2014.03.19. 11:58:27

@bz249: Bácsot nyugodtan kihúzhatja, ide csak a Mercedes részvényeiért jár a Fikusz. Magyar hangja Zsigó Róbert, aki nem ostorhegyes a négylábúak közt.

user792 2014.03.19. 12:05:11

Ez ilyen jobblib izé. Tökéletesen alkalmatlan, puha fos. Pont olyan, mint az egész ifjúkonzi szerencsétlenkedés.
Ügyetlen kacsázás a belvárosi libbantság és a vidéki parasztromantika közt.
Egy támblerre kiposztolt betyárbajusz. Egy manszfeldpéteres pólóban táncolás valamelyik esti szórakozóhelyen... :)
Hadd ne' mondjam, szerintem k*rvagagyi, bocs.
Az ország ilyenekkel soha nem fog kijutni a kátyúból. Ez maximum a ti belterjes körötöknek ad majd egy látszatkielégülést...
De ahogy az elmúlt négy évet nézem, talán nem is volt ennél több a cél.

Kinyílott a pitypang. Megírom. 2014.03.19. 12:16:39

"Bár a modern korban voltak többször is próbálkozások a megyerendszer átszabására, az mégis meg tudott maradni a Szent István-i időszak óta. A megyék totális kiüresítése nem megoldás, a megyei hagyományok, a megyei tudat ma is él a társadalomban. Úgy véljük, hogy a XXI. században is meg lehet találni azokat a feladatokat, amiket a megye tud a legjobban ellátni."

1. A mai megyerendszernek az istvánihoz vajh' mi a fene köze van?
2. A mai megyerendszernek volna még valós, gazdaságföldrajzi alapja?
3. Miféle megyetudat? Mondjuk Bkiskunban? Vagy BAZban?
4. Úgy vélitek. Bővebben? Főleg a régiók és járások mellett?

Asszem nem olvasom tovább ezt a gyatraságot.

Nemzetstratégia · http://nemzetstrategia.blog.hu 2014.03.19. 12:33:37

Az orbanviktor.hu rendszergazdaságából csöppent milliók (meg amiről még nem tudunk) melyik alpont részét képezik? "Gondolom az átlátható gazdasági versenyét" :-)

@user792: igazad van, de figyelembe kell venni, hogy ez tkp a fügefalevél funkcióját tölti be.

A felszínen azt sugallja hogy "lehet bármilyen a valóság, a mi idealizmusunk sose hal meg", a mélyben pedig a konkrétan tisztára mosott milliók elfedésére szolgál. a "naív álmodozó balfék" image fedi a cinikus gecit.

Jól ki van ez találva na.

Azt is jó lenne megtudni hogy e manifesztó írói közül hányan dobbantottak, léptek le, ábrándultak ki a fidesz 2010 óta tartó dübörgése miatt, csak az érdekesség kedvéért. Élek a gyanúval hogy a szöveg jó 60-70%-át olyanok írták akik már rég nem publikálnak itt.

Pelso.. 2014.03.19. 12:48:59

@kalhana: Ez a jobboldali-polgári program, mert annak nevezik, slussz.

wantaan 2014.03.19. 12:58:22

@Pelso..: program??? ...de melyik program???
S ki mondja hogy ez a program???

"Hosszú évtizedek óta vagyok politikai elemző, de Napóleonig visszamenőleg nem tanulmányoztam olyan vezetőt, aki ennyire hajlamos lenne a pálfordulásokra, mint Orbán Viktor.
Gondoljuk csak végig!
Valaha oroszellenes volt, most oroszbarát, valaha liberális, sőt a Liberális Internacionálé alelnöke volt, ma jobboldali, valaha támogatta a szabad piacot, most államosít, valaha az oktatás decentralizációjában hitt, most központosít, valaha erőteljesen Európa- és Nyugat-párti volt, most pedig, bár elvárja az EU anyagi támogatását, a »hanyatló« és »bűnös«
Nyugatról tart beszédeket, valaha meggyőződéses ateista volt, most meg áhítatos frázisokkal operál.
A sort még lehetne folytatni, de a kérdés nem ez, hanem az, hogy egy lehetséges új hidegháború küszöbén Orbán Viktor kivel tart. Tovább mélyíti barátságát a volt KGB-s Putyinnal? Viselkedése alapján azt sem lehet kizárni, hogy megfontolja Magyarország intézményes elkötelezettségének felülvizsgálatát.” mondotta Charles Gati.

legeslegujabbkor 2014.03.19. 13:10:41

@wantaan: A poszt írói összeszedtek pár pontot, legtöbbjükkel egyetértek, ezért biztos, hogy ennek a felsorolásnak semmi köze a most kormányzó párt "program"-jához.

Mást gondolok a gyermekek választójogáról, és nem szállítanám le 16 évre a korhatárt.

A templomi esküvőn regisztrálni a házas feleket a polgári esküvő helyett szerintem jogi szempontból lehet zűrös, hiszen az anyakönyv aláírása a két fél meg a tanúk részéről, egy szerződésnek felel meg, a templomban is ünnepélyesen aláírnak, és mibe?

Ha az egyneműek bejelentett élettársi kapcsolatára megadod az azonos jogállást, akkor miért nem lehet ezt házasságnak hívni?

S=klogW 2014.03.19. 13:10:43

@maxval a gondolkodó birca: Nem figyel.

Nem az egyházi esküvő elismerése, hanem az anyakönyvvezető egyházi esküvőn való jelenlétéről van szó.
Olyan házasságkötésnél, ami nem elismert államilag, nyilván nem jelenne meg s nem adminisztrálna az anyakönyvvezető.

S=klogW 2014.03.19. 13:21:04

@Kinyílott a pitypang. Megírom.:

No igen. Engem is ez zavart legjobban az egész irományban: kicsit sok ez a régió, megye, járás, település.
Ez megint adminisztráció-duzzasztás és bürokrata-tenyésztés.

Kandeláber 2014.03.19. 13:43:26

"Választójogot a gyerekeknek".
Ovisoknak is?
"Támogatjuk az azonos neműek élettársi kapcsolatának bejegyzését".
Holnap az állatnak emberrel való élettársi kapcsolatát is? :D
Szimpla idiotizmus.

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2014.03.19. 14:19:01

@Kandeláber:
Igen, ovisoknak is.

Ember emberrel való kapcsolatát.

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2014.03.19. 14:19:39

@S=klogW:
Lehet, hogy tényleg sok, megnézzük, ki tudjuk-e fésülni belőle.

S=klogW 2014.03.19. 14:51:28

@TuRuL_2k2: Valamilyen közigazgatási szinten mindenesetre érdemes lenne megőrizni a mostani megyeneveket.

trigger happy 2014.03.19. 15:02:55

ez mind gyönyörű, de azért április 6-án elmentek és szépen leszavaztok a minden pontotokat hangosan kiröhögő fideszre, ugyibár?

Kandeláber 2014.03.19. 15:26:29

"Egységes Budapest".
Szintén hülyeség.
Ha Párizsban és Bécsben működik a kerület-rendszer, itthon mi a baj vele?

Pelso.. 2014.03.19. 19:56:53

@wantaan: Ok, akkor hívjuk gondolatoknak, melyek képezhetik egy jövendőbeli program részét, az elnevezés mindegy. Ugyanakkor e gondolatoknak semmi köze (azonossága se) a mostani hatalom múlt és jelenbéli programjaihoz, remélhetőleg a jövőben sem lesz.

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2014.03.20. 01:33:15

Ez az elmélet, a baj viszont inkább a gyakorlattal van.

Minek a sok elvont szöveg? Sokkal többet mond ez a kis anekdota, amit ma olvastam:

"...az új fideszes hatalom (...) 2010-ben kocsányon lógó szemekkel figyelte a blogketrecet."

(Ez igaz?)

"Így eshetett meg az általam hallott és átélt egyik legjobb anekdota, amikor is a miniszterelnöki hivatal környékéről azzal hívták föl az Index tulajdonosát, hogy mit képzel, hogy saját neve alatt meri fikázni az éppen akkor tárgyalt médiatörvényt az Index címlapján. Nem értette, miről beszélnek. Aztán kiderült, hogy a kretének az egyik legrégibb magyar énblog, a Zolivagyok egyik posztját olvasták, amiben a szerző teljesen visszafogott gondolatkísérletet folytatott arról, milyen lesz az a Magyarország, aminek a sajtóját az a törvény szabályozza. A blogok nevét a ketrecben naracssárga alapon emeltük ki, a bölcs fideszesek pedig azt képzelték, hogy a "zolivagyok" egy üzenet Spéder Zolitól, és azt jelenti dekódolva, hogy "kapjátok be, én írtam". "

(Ez igaz?)

"Igen, ezek az emberek irányítják az országot, és itt nem hetvenéves KDNP-sekről volt szó, hanem nálam fiatalabb kontraszelektált idiótákról."

Mandiner, kérlek, mondjátok, hogy ez nem tőletek volt valaki! Legyen inkább a Konziról vagy a Jobbklikkről, azt könnyebb elhinni. :)

(A szocikról és a szadeszról is könnyű lett volna, de az nem mentség.)

Forrás:
cink.hu/politikai-okbol-tolta-alulra-az-index-a-blogokat-a-cim-1547161551

S=klogW 2014.03.20. 06:23:34

@Holger Hartland:

Pont olyan szánalmas vagy, mint az oldal, ahonnan linkeltél.
Elnézve az oldalukat, ez a banda még az Indexnek is alákínált színvonalban, szerkesztésben, aljasságban.

gyalog.galopp 2014.03.20. 06:49:40

Ha már állam és közigazgatás, akkor kezdjük azzal, hogy az információs társadalom küszöbén nem kellene 1000 éves közigazgatási rendszerben gondolkozni. Az emberek lényegesen mobilabbak, mint akár 30 évvel ezelőtt is.
Az államnak és a közigazgatásnak ezt a mobilitást kell kiszolgálnia és segítenie, ezt pedig azzal tudja megtenni, ha pl. a polgár elhagyni kényszerül a lakóhelyét, az új lakókörnyezetében is hasonló infrastruktúrát találjon.

A lényeg tehát az erős, jól működő járás, ahol megtalálhatóak az ember általános konfort érzetét biztosító intézmények, iskolák, kulturális intézmények, hivatalok, valamint munkahely.

A régiók szerepe a járások tevékenységének összehangolása, a járásokon átivelő feledatok kezelése, másod fokú hatóságok, felsőfokú iskolák stb.

Budapest vizfej, amely már az ország kulturális, politikai, gazdasági fejlődésének akadálya. Innen ki kell telepíteni a minisztériumok nagy részét, azon cégek központjait, amelyek a tevékenységüket vidéken végzik. Budapest régiónak nincs értelme, mert csak Budapest méretét növelné.

A gyermekek választójoga:
Talán kevesebb amerikai szappanoperát kellene nézni, azokban fordul elő, hogy a gyerekek okosabbak, mint a felnőttek, bár az is igaz, hogy nekik meg a családi kutya súg.
Hülyeséget félre téve, felelős döntéshez felelős ember kell. Az a fiatal, aki még soha nem tapasztalta meg a döntés felelősségét, annak mért mindjárt a választójoggal kell kezdeni?

Kicsit életszerűbbre kellene tervezni az egészet.

wantaan 2014.03.20. 07:21:05

"Március 19 törölve!
Valószínűleg legkésőbb december 31-én minden jelentős státusférfiú, a honnak vezetői beleírták tollal a naptárukba, hogy: MÁRCIUS 19:

EMLÉKMŰAVATÁS! A birodalmi sasos Gábriel arkangyalos szoboravatásra, hol arról emlékezünk, hogy mi semmiről sem tehetünk.
A szoborcsoport ügye "húsvét utánra" halasztódott, ahogy a kedves vezető bölcsen rendelkezett.
S ugyan a zsidó közösség szervezett egy megemlékezést a március 19-i megszállás évfordulójára, s erre meghívta a hon vezetőit, az eredmény szerény. Bár kétségtelen, a lovas miniszterelnök-helyettes ott volt, s ezzel a világ szeme kiszúrva.

A köztársaság elnöke, a nemzeti egység képviselője magánlátogatásra Erdélybe utazott.
A kedves miniszterelnök a nap folyamán ellátogatott egyik baráti támogatója, a kereskedelmi és iparkamara ülésére, ahol elmondta hogy minden milyen nagyon jó - ez is lényeges. És az ember, ha egy egész haza sorsa nyomja sovány kis vállát, tudja felismerni, mi az igazán kihagyhatatlan program.
Lett volna itt annyi sok szép megemlékezés, meg avatás, meg pénzosztás - csakhát tudjuk. Ezek a zsidók, ezeknek semmi sem elég jó.
Akkor hát érjék be a gyalogos Semjén Zsolttal, oszt jónapot.
Bár Heisler András, a zsidó hitközségek szövetségének elnöke úgy fogalmazott: "A magyar történelem és mindnyájunk gyásznapja 1944. március 19-e" - a kormányzat nem nagyon igyekezett e gyászra való megemlékezésben osztozni."

Magyarország? 2014.
Mindannyiunk SZÉGYENE!?

gyalog.galopp 2014.03.20. 07:31:25

@wantaan:
Döntsd már el, hogy állítasz, vagy kérdezel.

wantaan 2014.03.20. 07:38:15

@gyalog.galopp: Nem tudom pl. ,hogy Te magyar vagy-e?
S neked van-e szégyenérzeted Áder gyávasága vagy Orbán gerinctelen sunnyogása miatt amely minden magyar ember szégyenének kellene lennie? Döntsd el. Én szégyenkezem miattuk.

bozon 2014.03.20. 08:53:27

-- A nyílt titkok és a szabványos API-k kérdéskörének egy nagyon hétköznapi kiterjesztése lenne, hogy amikor az állam jogszabályokkal írja elő, hogy az emberek mindenféle nyilvántartások részét képezzék, akkor ennek a költségeit is biztosítsa. Tehát pl. ha kötelező személyi okmányokat csináltatni, akkor az legyen mindig ingyenes (na jó, évi egynél több elvesztés már ne), vagy ha kötelező az autók hajtásához törzskönyvet, forgalmi engedélyt, eredetvizsgálatot, műszaki vizsgát, jogosítványt csináltatni, akkor ez legyen szintén ingyenes. (Az egy ettől független kérdés, hogy ha az autó szennyezi a környezetet, adóköteles portékának számít, vagy túl sok helyet foglal a belvárosban, akkor ennek megfelelően adózzék, de a logikátlan, össze-vissza basztatás elfogadhatatlan.) Ugyanígy mindenféle földhivatali, anyakönyvi, útlevélügyi (a külföldiek vízumai is!) interakció legyen ingyenes.
-- Igaziból tök huszadrangú kérdés, hogy most hét régió, vagy Pannónia és mittudoménmi, vagy megyék alkotják az országon belüli közigazgatási egységeket. Gyerekkoromban én is szívesen rajzolgattam át a térképeket, de szerintem mindegyik felosztást lehet jól és rosszul is üzemeltetni. A közigazgatási szintek fő kérdése az, amit a nemzetpolitikánál is említettem: kulturális kérdésekben a nemzet (és ne valamiféle területi egység) legyen a közigazgatás szervezője.
-- Egységes Budapest. Hát, amikor még azt gondoltam, hogy azoknak a hatalomba kerülése, akik most Budapestet irányítják, elhozza a Kánaánt, még én is azt gondoltam, hogy le a kerületekkel. Ma már nem gondolom így. A kerületek is ugyanolyan szükséges fékei és ellensúlyai valaminek, mint sok más dolog, ami elveszett 2010 óta. Lehet területi átszervezésekben vagy a hatáskörök más felosztásában gondolkodni, de alapjában véve a főváros erős centralizálása a jelenlegi politikai-igazgatási kultúra mellett határozottan nem kívánatos.
-- Árvagyerekeket kellene arról megkérdezni, hogy a buzik (vagy egyedülállók) fogadhassanak-e örökbe. Én azt mondom, hogy még ha be is bizonyosodnék, hogy az ember megbuzul a buzi szülőktől, akkor is fogadhassanak örökbe. Buzinak lenni sokkal jobb, mint állami gondozottnak. (Azt a hülyeséget meg, hogy a buzik többször abuzálják a nevelt gyerekeiket, mint a heterók, szerintem felejtsük el!) Gumiszabályokkal tökéletesen biztosítható, hogy a legjobb darabokat a bizottságok úgyis a heteró párokhoz közvetítsék ki, úgyhogy senki ne féljen, hogy nemzetünk legjava fog imígyen elkárhozni. Sőt, statisztikailag a buzi párok iskolázottabbak, felsőbb társadalmi osztályhoz tartoznak, mint a heteró átlag. Az tehát, hogy ide több állami gondozott gyerek kerül, össztársadalmi szinten még jó is. (Amúgy az egyházi házasság polgári bejegyzését én is támogatom, csak bár jutnánk el oda, hogy ez lenne a fontos!)

gyalog.galopp 2014.03.20. 08:54:14

@wantaan:

Bár magam is lassan a senior korosztályba tartozok, de kurvára nem érdekel a tőlem idősebbek egészségügyi problémája. Nem érdekel mitől fosik, mitől van székrekedése, ezekkel a panaszokkal forduljon a házi orvosához.

gyalog.galopp 2014.03.20. 11:17:54

@bozon:

" főváros erős centralizálása a jelenlegi politikai-igazgatási kultúra mellett határozottan nem kívánatos. "

A jelenlegi politikai , igazgatási kultúra pont a főváros túlzott centralizáltságának a következménye.

wantaan 2014.03.20. 11:33:45

@gyalog.galopp: Nem hinném ,hogy idősebb vagyok nálad. Sőt ....
Persze ha kommentedet a szüleidnek írtad? ....de mondjuk az is gáz mert legalább beszélj velük.

Persze ha ilyenre neveltek téged ...akkor egyék meg amit főztek maguknak.

wantaan 2014.03.20. 11:34:53

@jose maria padilla: S Te már voltál ott ma??? ...netán most is ott vagy?

Robinzon Kurzor 2014.03.20. 12:11:10

@S=klogW: " kicsit sok ez a régió, megye, járás, település"

Pedig nem biztos, hogy hülyeség.

Csak szét kellene választani a döntéshozó fórumot (képviselő testület, polgármester) a végrehajtási gépezettől.
Utóbbit lehet centralizálni a hatékonyság érdekében (példa: körjegyző).

gyalog.galopp 2014.03.20. 13:09:27

@wantaan

Az információs társadalom kortalan. Nem azért említettem a koromat, hogy veled, vagy bárkivel szemben pozicionáljam magam, ez marhaság lenne.

Az viszont jó, ha fiatalabb vagy, van időd fejlődni. A fejlődés nem bűn, én se mindig az voltam, ami most vagyok.

sztd 2014.03.20. 20:35:46

Két dologhoz szólnék hozzá és mindkettő vad lesz.

Állami erőszak-monopólium:
Az állami erőszak-monopólium szerintem káros történelmi termék. Egyszerűen arról szól, hogy az ember ne tegyen magáért semmit, az állam majd megvédi. Erkölcsi értékek hanyatlása és a másikra várás idején egyszerűen azt eredményezi, hogy az államnak egyre kevesebb energiája van rendet tartani, és az emberekben sincs meg a tudat, hogy értük tartják a rendet, nem ellenük. Rosszabb esetben a tudat hiányát a tények is igazolják (a tények előadása pedig különösen).

Emiatt azt gondolom, hogy az állam felügyelete alatt ugyan, de a polgároknak is büntetlen előélet esetén képességet és jogot kell adni, hogy saját maguk akadályozzák illetve lépjék meg az első lépéseket, és a rendőrség pedig csak a termést gyűjtse be, ott, ahol nincs szükség többre. Nem gondolom, hogy fegyveresekkel fegyvertelen polgároknak kellene tűzharcot vállalnia, de azt igen, hogy az egyszerűbb tolvajokat és rablókat igenis el kellene kaphassa az utca, ne legyen pl a személyi szabadság megsértése. Az elkapott tolvajt még ez után is kikérheti a rendőr és az igazságszolgáltatás intézkedhet vele szemben.

Azt gondolom, hogy ez a mentalitás a lakosokban a polgári öngondoskodó tudatot növelné, a költségvetést kímélné, és végső soron hatékonyabb lenne.

Házasság, gyermek, örökbefogadás:

Azt gondolom, hogy jogos az észrevétel, hogy a házasság és család intézménye mostanában nem tölti be a rendeltetését, de a család akkor is a társadalmi működés alapja, és a társadalmi működésképtelenség (egyre láthatóbb társadalmi pusztulás) a család - mint intézmény - működésképtelenségére vezethető vissza. Nem a modern ember találta ki, hogy kell egy férfi példa, kell egy női példa és kell egy stabilitás a gyereknek az egészséges fejlődéshez, de ezen a tényen változtatni sem lehet. A probléma megoldása a rendszer támogatása és visszaépítése lehet a szétverése helyett. A visszaépítés azonban csak együttműködő lakossággal megoldható, a többieket szerintem hagyni kellene veszni (vagy szerencsés esetben túlélni).

A házasság megerősítése szerintem úgy lehetséges, hogy kötelező hozzá egy (vizsgával kiváltható) házassági képzés, hogy a jelentkező tudja, hogy mit kell tudni egy házas embernek a boldog élethez, és hogyan kell nevelni a gyereket. A másik oldalon a válás csak egy családterápia igazolt sikertelensége esetén legyen kivitelezhető. Ha az egyik fél direkt oka a sikertelenségnek, akkor annak legyen anyagi következménye. Cserébe a házasok kaphassanak teljes értékű családi kedvezményeket, ők (és csak ők) fogadhassanak örökbe gyereket, vagy nevelhessenek (pénzért és felügyelet mellett) állami gondozott- és árva gyerekeket.

Szerintem a házasság és a bejegyzett élettársi kapcsolat közé kellene egy "egybekelés" értelmű szót tenni. Ez az "egybekelés" olyan intézmény lenne, amiben részesülhetnek az azonos nemű párok, válni is kell, de minden egyszerűbb benne, és az öröklésben a haszonélvezetet örökölné a partner mondjuk 5 évig, felvehetnék egymás nevét, és a gyerek (ha van) is az övéket kapná. A kapcsolat legyen felminősíthető házassággá a házassági feltételek megléte esetén, de a házasság ne lehessen ilyen újra. Ők ne fogadhassanak örökbe gyereket.
Minden olyan intézményt amit külföldön lehet kötni, nem élettársi, de olyan, amit azonos nemű is köthet, ilyenné kellene elismerni. Vagyis pl. az angolszász, spanyol, belga stb. jogban a korábbi házasság szóval leírt fogalom Magyarországon legyen "egybekelés", de ne legyen házasságként elismerve a magyar jogban.

Legyen bejegyzett élettársi kapcsolat, de ott ne legyen öröklés (kivéve a végrendelkezés esetét, és egy év haszonélvezeti jogot a közös otthonra), egyik fél se fogadhasson örökbe, nevek se legyenek felvehetők, és a gyerek is az anya nevét kapja.

Egyedülálló se fogadhasson szerintem örökbe. Ahogy a gyereknek nem vágjuk le nekifutásból a lábát, úgy csonka családokat sem szabadna azonnal létrehozni. Az árvákat és a kezelhető állami gondozottakat viszont erre képzett, és befogadni hajlandó családok vehessék magukhoz pénzért (és ellátásért, továbbá nyugdíjért). Szerintem egyes térségeknek ez nagyon jót tenne, és infrastrukturálisan ez olcsóbb is lenne.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2014.03.20. 21:26:47

@sztd: Be. 127. § (3) A bűncselekmény elkövetésén tetten ért személyt bárki elfoghatja, köteles azonban őt a nyomozó hatóságnak haladéktalanul átadni; ha erre nincs módja, a rendőrséget értesíteni.

Az állami gondozottak pénzért befogadása történelmi tapasztalataink (és a józan ész) alapján brutális nyomor és erőszak alapját képezné.

sztd 2014.03.22. 13:21:00

@Counter: "A bűncselekmény elkövetésén tetten ért személyt"

A "bűntett"-nek két változata van, a "szabálysértés"és a "bűncselekmény". Ha valaki a kertből tyúkot lop, az (értelemszerűen 50000 Ft alatti érték esetén) nem bűncselekmény, így az idézett paragrafus nem vonatkozik rá (viszont az életet nagyon megkeseríti, ha valaki eteti a tyúkjait, mások meg rendszeresen megritkítják az állományt vacsorának).

"Az állami gondozottak pénzért befogadása történelmi tapasztalataink (és a józan ész) alapján brutális nyomor és erőszak alapját képezné. "

Én láttam ilyen példát, nem volt benne brutális nyomor, sem erőszak. Ettől még az emberi együttélés minden formája képezheti erőszak alapját.
Az erőszak és a lelki nyomor alapját sokkal inkább az intézetekben lehet inkább látni. Mindkét intézmény ma is létezik, én csak a módosítását és a kiterjesztését javasoltam az egyiknek és visszaszorítását a másiknak.

Szindbad 2014.03.22. 16:30:32

@sztd: A pénzért örökbefogadás katasztrofális ötlet. Picit tessen már gondolkodni. Ha vidéken a cigányok a segílykéért nyomorították meg a saját tulajdon gyerekeiket, akkor mit lehet várni a pénzért örökbefogadástól?

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2014.03.22. 16:44:41

@sztd: Szabs. tv. 73. § (8) A tulajdon elleni szabálysértés elkövetésén tetten ért személyt bárki visszatarthatja, köteles azonban őt a rendőrségnek haladéktalanul átadni.

@Szindbad: Árvácska.

sztd 2014.03.24. 22:26:54

@Szindbad: Erre találták ki az alkalmassági vizsgálatot. Mennyivel jobb, ha ugyanaz a cigány a helyi árvaházt vezeti? (Mellesleg nem örökbefogadást írtam, hanem nevelést.)

@Counter: Akkor még a 8 napon belül gyógyuló sérülés, és a fenyegetés marad. :)

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2014.03.24. 22:39:04

@sztd: A "8 napon belül gyógyuló sérülés" a könnyű testi sértés vétsége: bűncselekmény, nem szabálysértés.

A "fenyegetés" nem tudom, mi akar lenni. A csúnya szavak ellen talán túlzás a büntetőjog eszközeivel fellépni.

Robinzon Kurzor 2014.03.25. 11:14:01

@sztd: A "bűntett"-nek két változata van, a "szabálysértés"és a "bűncselekmény"

Majdnem.

A bűncselekménynek van változata: vétség és bűntett.
Vétség: minden gondatlan bcsk. + a szándékosból a max. 2 évvel büntetendő.
Bűntett: az összes többi.

A szabálysértés egy külön, enyhébb kategória, külön törvény tárgya.
süti beállítások módosítása