Cécile-es évszakok
2013. június 19. írta: Lakner Dávid

Cécile-es évszakok

kerényiimre.jpg

Úgy tűnik, nemes hagyománnyá érett, hogy az év egy bizonyos szezonjában beindul az össznépi kulturkampf: nevezzünk-e el utcát, teret, szobrot, emléktáblát Tormay Cécile-ről, Nyirő Józsefről, Wass Albertről; avagy ideológiai eltévelyedésük okán ne büszkélkedjünk velük. Páratlan évszakokon pedig érkezik a lamentálás, hogy megfosszuk-e magunkat Lukács Györgyről és Karl Marxról elnevezett köztereinktől, esetleg maradjon minden a régiben. Általában ugyanazokról a nevekről van szó, és egy idő után kissé unalmas, amikor például ezredszer olvassa fel Hiller István az ATV-ben, miket mondott Nyirő Hitlerről.

Tormay csupán egy közepesnél nem sokkal jobb írónő volt, még ha életében nagy népszerűségnek is örvendett (mint manapság Vass Virág vagy Fejős Éva). Munkássága nem predesztinálja az irodalmi kánonba való bekerülésre, életműve alapján jogosan nem ítélték neki oda a Nobel-díjat. Felesleges is volt bemennie ebbe az utcába Tarlós Istvánnak: mint azt már többen is leírták, irodalmi Nobel-díjra az ajánlásra jogosult szervezetek, személyek bárkit jelölhetnek. Miért ne lehetettek volna antiszemiták a Tormayt jelölő irodalmárok között? Ma is a választékos zsidóelleneessége miatt szokás bizonyos körökben lelkesedni az egykori írónőért, így a maga korában is hozzájárulhatott ez az elismeréshez – hiszen akkoriban elég bevett dolog volt az antiszemitizmus bizonyos polgári körökben. Ezt sajnos nem érdemes tagadni, Tormay sem lógott ki környezetéből zsidóellenes megnyilvánulásaival. Ugyanakkor az őt jelölők egyike egy zsidó családba született író, Pap Károly volt, aki 1945-ben egy koncentrációs táborban vesztette életét. Jelölte őt továbbá Horváth János Kossuth-díjas irodalomtörténész, akinek a nevét ma az ELTE BTK egyik terme is viseli. 

A Nobel-díjra való jelölés természetesen nem jelent feltétlenül irodalmi kiválóságot. Ahogy Nyáry Krisztián is idézi Kollarits Krisztina írását: a Nobel-bizottság elismerte Tormay műveinek esztétikai értékét, de hiányolta a fantáziát, a „meggyőzés erejét”. A jelöléssel nem szükségszerűen járó zsenialitást már csak az is jelzi, hogy a kor nagyszerű szerzőinek egyike sem részesült hasonló elismerésben: sem Kosztolányi, sem Babits, sem Weöres. Szomorú vagy sem, úgy tűnik, akkoriban a konzervatív irodalmi tudományos élet nem nagyon akart kilépni bizonyos keretekből. Az utókor (és sokak esetében az akkori olvasóközönség is) persze meghálálta a hozzáértést: József Attila ma éppúgy az irodalomtanítás részét képezi, mint mondjuk Radnóti Miklós vagy Tóth Árpád. Tormayt ellenben, úgy tűnik, leginkább csak az erősen antiszemita Bujdosó könyv tartja felszínen, illetve az a téveszme, hogy a mellé való besorolással lázadni lehet valami „nemzetietlen”, valami „liberális” kultúrafelfogás ellen.

Ennek ellenére, ahogy a Nobel-bizottság is elismerte, úgy ma is sokan vallják, hogy az Emberek a kövek közt és A régi ház című regények jók – még ha nagy gondolatiság nem érhető tetten ezekben a könyvekben. Tormay melletti érvként hozható fel a Napkelet című folyóirat szerkesztése is, amelybe olyan nagyságok írtak az évek során, mint Szerb Antal, Keresztury Dezső vagy Németh László. (És, ha már annyian idézik lelkesen, miket írt Tormaynak küldött levelében az egyébként mindenkivel összevesző Szabó Dezső, olvassuk el azt is, Szerb Antal milyen véleménnyel volt az írónőről.) Még ha életműve többi része miatt nem is, ezekért kijárhat neki egy-két utcanév, emléktábla, akármi, de azért nincs rögtön helye is a Nemzeti Alaptantervben.

Ma Budapesten ugyanúgy utca viseli az elfeledett költő, Berda József nevét, ahogy az ünnepelt proletárköltő, Váci Mihály is megtalálható a köztéri elnevezések között. Vészi Endréről is neveztek el utcát, pedig még az egyetemi oktatásban sem igazán szerepel. Ettől még természetesen elismerésre méltó művei voltak, Berda Józsefnek szintúgy. Váci Mihály inkább ideológiai okok miatt juthatott olyan magasra a szocialista rendszerben: nem véletlen, hogy ma már az irodalmi világ nem tekint rá akkora elismeréssel. Ennek ellenére volt néhány jó verse; megérdemli, hogy a kollektív emlékezet legalább egy-két utcanévvel őrizze nevét. Ahogy felőlem a szocialista giccs éllovasa, Szilvási Lajos is névtáblát kaphat, még ha a kánonnak soha nem is fogja részét képezni. Nyirő József is írt néhány olyan művet, amelyek Székelyföldön irodalmiságuk miatt sokak szívének kedvesek; illetve Wass Albertet sem lehet annyival elintézni, hogy munkássága fabatkát sem ért. Ettől még az tény marad, hogy sehol sincsenek Kosztolányihoz vagy Tandorihoz képest; de hát a kollektív emlékezetben nem csak a legnagyobbaknak van helye.

Nem vagyok hajlandó Zelk Zoltánt kiirtani a magyar irodalomból, mert Rákosival puszilkodott, és Gorkijt se vetem ki a könyvtáramból, mert Sztálin talpnyalója volt, miként Nyirő Józsefet sem, mert Szálasinál bohóckodott.” Előbbi mondatok Kerényi Imrétől származnak, aki úgy tűnik, újra kultúrliberális lett, csak erről elfelejtett beszámolni a nagyközönségnek. Sebaj, kacskaringós életútja elviselne egy újabb fordulatot is. Ez esetben egyet kell értenem Kerényivel. Nem az alapján kell megítélni írók, költők életművét, hogy miféle embertelen eszméknek ültek fel életük során. Sem Ezra Pound, sem Louis-Ferdinand Céline, sem mások esetében. Tormay Cécile messze nem írt azonos színvonalon az említett két szerzővel – ám az sem mondható, hogy életműve egyetlen végtelenített antiszemita fröcsögés lett volna. A régi ház érdemeit például a már említett Nyáry is elismeri: „A régi házzal szerintem sincs semmi baj. Valószínűleg Tormay olvasott először Thomas Mannt a magyar írók közül, nem nehéz észrevenni a Buddenbrook-ház hatását. De azért Nobel-díjat nem ér.”

Sajnos a mai magyar politikai környezet egyáltalán nem a Kerényi által mondottak szellemét tükrözi. Ideológiai okokból próbálják az utcanevek közül kiszorítani Lukácsot, Gorkijt és Majakovszkijt – miközben persze Prohászka Ottokár a három T közül megkaphatja a „tűr” bilétát. Jó lenne, ha a nagyobb írókat, filozófusokat sem próbálnák politikai okokból kirekeszteni a köztudatból. Irodalmi teljesítményük okán a kisebbek is érdemelnek valamifajta megemlékezést. Döntsön az életmű és semmi más. De akkor tudatlanságból kifolyólag ne vegzálják se Gelléri Andor Endrét, se Tersánszky Józsi Jenőt. Hagyják az MTA-val való bohóckodást: Tarlósnak is valószínűleg kényelmesebb lenne, ha nem kellene folyton-folyvást az ideológiai harcokra vesztegetnie az idejét. Persze, egyesek valószínűleg akkor sem lennének nyugodtak, továbbra is felemlegetnének Tormayról, hogy állítólag leszbikus volt. Lelkük rajta. Hagyjuk az ideológiát, mindenki esetében.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr565364587

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Cécile-es évszakok 2013.06.19. 09:00:01

Nem az alapján kell megítélni írók, költők életművét, hogy miféle embertelen eszméknek ültek fel életük során.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tevevanegypupu 2013.06.19. 13:16:37

@tesz-vesz:

Nezze, a haloszobak ajtajat csak mostanaban szokas kitarni, azelott ez a tema ha nem is volt tabu de a helyen kezeltek..Es meg ha eppenseggel leszbikus is lett volna, ellene foleg liberalisoknak semmi kifogasa nem lehetne.Cecile tisztesseges no volt es nagyon jo irono. Ennyi lenne az o tortenete..

Fejesrob 2013.06.19. 13:18:27

Az egész hisztit rövidre lehet zárni azzal, hogy a nem XIII. ker. Pozsonyi út környékén kell róla utcát elnevezni és kész. Nincs olyan 45 előtti személyiség, akibe ne lehetne belekötni.

Ez is aktuálpolitika, Tarlós azért vonta vissza, hogy ne lehessen érv a balliberális pártoknál a "külföld felé" az, hogy a kormányzat antiszemita íróknak adna utcát. A külföldieknek elég az, hogy antiszemita, amúgy ez az egész olyan, mintha mi az angolokat a Churchill közterületek miatt basztatnánk, aki ki nem állhatta a zsidókat.

tevevanegypupu 2013.06.19. 13:19:10

@Fejesrob:

Nem lenne szabad zsarolasnak engedni..es nem lenne szabad ugy alkalmazkodni mas velemenyehez - itt pont a balliberalisokehoz - hogy nemzeti ertekeket hagyjanak felresoporni pusztan csak azert, mert nem tetszik azoknak, akikrol eppen megirtak az igazsagot..

Fejesrob 2013.06.19. 13:19:30

@rockjano: Attól, hogy te nem olvasod, másoknak még lehet jelentős.

Foray Nándor · http://foraynandor.blog.hu 2013.06.19. 13:19:42

@tesz-vesz: "és utána egy idióta vigyor vagy vmi ilyesmi?"

A cikkeimben soha nem használok szmájlikat. Ezt írtam felháborodásomban:

foraynandor.blog.hu/2012/07/17/tessek_a_purifikaciot_megcsinalni

Arról szól, hogy a közbiztonság érdekében rendőrállam, valamint az alacsony intelligenciájúak sterilizálása kéne.

Döntsd el, hogy hullagyalázás el.

Fejesrob 2013.06.19. 13:22:12

@tevevanegypupu: Pontosan így van. Ha Tarlósék nem vállalják a konfliktust, rájuk fog visszaütni. Ha ezt nem csinálják meg, akkor azért lesz Tarlós antiszemita mert olyan péktől veszi a zsömléjét, akinek az apja nyilas volt.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2013.06.19. 13:24:32

@Foray Nándor: divat, igen:
@tesz-vesz:
orbán nem szereti Horthyt, orbán kádárt szereti. de ezt amúgy nem mondaná ki, kell az üresfejű majmoknak a táp, etetésidőben.
orbán kommunista családból jön, maga is aktív szerepet játszott a rendszerben.

Foray Nándor · http://foraynandor.blog.hu 2013.06.19. 13:26:51

@tesz-vesz: amúgy azt simán kinézem Napóleonból, hogy ilyen KIJELENTÉSEKRE ragadtatta magát, mert jellemző rá; de hogy nem bántotta, sőt segítette a zsidóságot, az tuti.

majomábécé 2013.06.19. 13:28:14

Jó összefoglaló kis írás ez, ráadásul rámutat, hogy Tormay Cecile neve valamiért hívószó a hülyékhez.

Fejesrob 2013.06.19. 13:33:59

@tesz-vesz: Ami baromság, ugyanis egy olyan KISZ-titkár akit ápr. 4-én tsaival együtt leültetnek, semmiképp nem játszik aktív szerepet a rendszerben.

Ezt szerintem olyan 30 év múlva lehetne eladni:)

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2013.06.19. 13:36:05

@Foray Nándor: ez volt a legelső változat is? ha igen, akkor vmi félreértés történt

Kandeláber 2013.06.19. 13:39:28

Vajon mi történik majd akkor, ha az Akadémia úgy foglal állást: nem tartja aggályosnak, ha utcán neveznek el Tormayról.
Mit csinál majd Horváth "ingyenbékávé" Csaba, és a fővárosi közgyűlésben trónoló többi baller?

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2013.06.19. 13:39:28

@Fejesrob: bájos az is hogy most már saját videón bevallja a kisz-titkárságot önönmaga, 6 éve ezen a kisz-titkárságon még vitatkoztunk, pfej.
nem erről van szó, hanem erről:

ORBÁN-t 1982-ben beszervezési céllal tanulmányozta a BM III/III-2 Osztálya, de beszervezésétől elálltak, 206-8/21/1982.sz, 11-2110/1982. számom környezettanulmány készült róla. Ez évben „VIKTÓRIA” fn-en a BM III/III-2-es Osztálya bizalmas nyomozás alá vonja. A nyomozást 1986-ban bizonyitékok hiányában megszüntetik.

ebben az országban mindenkit csak be akartak szervezni...

A '80-as években a Belügyminisztérium III/III-as ügyosztálya operatív nyomozást folytatott Orbán Viktor és felesége, Lévai Anikó ellen. Besúgókkal és lehallgatással igyekeztek információkat szerezni a házaspár szolnoki és fővárosi tevékenységéről, kapcsolatrendszeréről. Orbánt '82-ben megkísérelték beszervezni is - derül ki a miniszterelnök honlapján publikált dokumentumokból.
kkbk.blog.hu/2013/06/01/a_kommunista_keresztapa

angyalföldi partizán 2013.06.19. 13:40:52

@tucano: nem kell ahhoz Tormay,elég anyáddal leforgatni a Blahán délben és még neked is jutna pár forint.

Gattopardo 2013.06.19. 13:41:09

Ha már a jobboldali szimpátiájú irodalmároknál tartunk, Márai, Szabó Lőrinc, Szabó Dezső tehetségét nem vonja kétségbe senki, de ha megfeszültök is, jobberkéim, hozzájuk képest Wass, Nyírő, Tormay csak masszív B-kategóriát képviselnek és mint ilyen előbb utóbb irodalmi felejtésre érdemesülnek.

is 2013.06.19. 13:43:02

@poszt: Így van, hagyjuk az ideologiát: csukják már be a senkit nem érdeklő Dörner-féle Újszínházat, mert szar, nem ideologiailag, hanem szakmailag, és nyissunk a helyén minőségi színházat!

Foray Nándor · http://foraynandor.blog.hu 2013.06.19. 13:47:33

@tesz-vesz: "ez volt a legelső változat is?"

Itt szemlézte a Mandi, ahhoz nem tudok hozzányúlni:

mandiner.hu/cikk/20120717_foray_nandor_bandy_kataval_egy_gimibe_jartam

Kommenteket, illetve még egy témát érintő publit láthattál, de biztosan nem azt, amit most keresel. Itt a blogcímke hozzájuk:

foraynandor.blog.hu/tags/B%C3%A1ndy_Kata

Mást én nem írtam.

Fejesrob 2013.06.19. 13:53:29

@tesz-vesz: Orbánt nyilván nem véletlenül akarták beszervezni. Én amúgy biztosan nem vitatkoztam, hiszen ismertem az akkori eseményeket, tudtam, hogy Orbán KISZ titkár volt, azt is, hogy "fellázadtak" és azt is, hogy bezárták őket egy pár napra. Szerintem jól megérezték, hogy akkoriban a rendszer már nem tudott velük mit kezdeni, sőt azt is, hogy tovább is mehetnek a provokációban. Tovább is mentek, pld. Nov. 7-én söpörgettek a Vörösmarty téren, nyilván az oroszok kisöprésére célozva.

Lehet sok mindenért baszogatni Orbánt, de azért, hogy kiszolgálta a rendszert biztosan nem.
Gyurcsány pedig pláne nem volt, nem is lehetett volna, oda nagyon-nagyon megbízhatónak kellett lenni.

Egy akkori rendszert kiszolgáló valakiből nem hogy miniszterelnök, még képviselő sem lehetett volna, lsd. az SZDSZ "eltűnt" pár ellenzéki kulcsembere.

majomábécé 2013.06.19. 13:59:50

kedves antiszemiták! nem ballib, nem libsibolsi, hanem művelt, nálatok okosabb. lehet, hogy ezt a szót kerestétek?

Kandeláber 2013.06.19. 14:07:23

@Fejesrob: Nem kell ezekkel szóba állni, figyelmen kívül kell hagyni őket.

Gyurcsány vasárnapi performansza óta vérszemet kaptak, és még itt van a kánikula is...
Nincs jelentőségük.

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2013.06.19. 14:15:05

lakner, maga micsoda egy ostoba fasz!
és képes szerbre hivatkozni! hogy ő is azt mondta...
és a prohászka?! beszarás. a maga tevékenysége miatt simán leverrtném a főszerkesztő veséjét. wasscsővel.
holger, maga meg tahó

Makkasz 2013.06.19. 15:01:52

Az elnevezeses szarozas a fidesz ostoba kezdemenyezese, lasd Moszkva ter Szell Kalman ter.

Az irodalmi kanon egy nagy balfaszsag. Van amit az egyenek ertekesnek itelnek, megvesznek, elolvasnak, mast meg leszarnak, akar teljes eltunesre itelnek. Ezeket olvasgassak irodalomtudosok. Errol a nyomorult Ceciliarol soha nem hallotttam, pedig Kosztolanyi es Orkeny minden irasat elolvastam.

Javaslom uj epitesi teruleteken: 1. utca Eszak
1. ctca Del, 2. utca E kovetkezetes hasznalatat.

Kanon lol. Balfaszbrigad.

semmiextra 2013.06.19. 15:21:35

Szerintem akkor Hitler, meg Sztáli zsenialitását is értékeljük. Még inkább Göbbelsét aki rendezett egy két jó kis filmet, igaz ezekkel az emberekkel volt egy kis hiba... De hagyjuk ezt a kicsinyes ideológia dolgot. A lényeg az, hogy ők is kapják meg méltó helyüket és kapjanak tereket meg utcákat...

ccvv 2013.06.19. 15:26:35

Hű, de kellemetlen terület. Politika nézeteimet nem vállalva két külföldi példát javaslok:

- A lakók/tulajdonosok szavazzanak az utcájukról.

- SOHA ne változtassák meg a közterület neveit.

Tudom, furcsa, de jó lenne, nem?

...Szegény Liszt Feri!

semmiextra 2013.06.19. 15:31:24

@tesz-vesz:
A zsidók maximum vallási kisebbség, nem nemzeti... És amúgy legyünk mind büszkék egy fasiszta antiszemita íróra, akinek az irodalmi munkássága maximum egy közepes. Ez nem a kisebbség érzékenysége, hanem a többség szellemi minőségének iráni igénye... A szomorú az, hogy a magyar jobboldal mindent meg tesz, hogy ezeknél az embereknél erősebbek véletlenül se keveredjenek a közelükbe. Hiszen ma már Eszretházy is csak egy ballib köpönyegforgató nem?...
Ja és Hitler. Kár csak hát ott van az a pár millió ember, meg, hogy mi magyarok lettünk volna a következők, de ő is csak egy Napóleon (az ő megitélése is égen kétséges még a történelemben) csak kicsit megtévedt.

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2013.06.19. 15:45:13

@S=klogW: Remek tanács, köszönöm. Hogy nem jutott eszembe!

@hacsaturján: Pedig minden mindennel. De ha le kell tenni, akkor jöhet a fájó bulcsú a mahorkától.

Foray Nándor · http://foraynandor.blog.hu 2013.06.19. 15:46:53

@ccvv: nem tudom, milyen politikai beállítottságú vagy, de ha már felvetetted (egyetértek egyébként), mit gondolsz, ha a Moszkva Berlin lett volna, az átnevezés megítélése akkor is pont ugyanilyen lenne? Mert egyesek (pl. Tóta) azzal jöttek, hogy a Moszkva név nem árt, csak történelmi emlék, hagyni kéne. Kíváncsi vagyok, a Berlin térre mit mondtak volna. Szerinted?

kennyking 2013.06.19. 15:52:04

" Hiszen ma már Eszretházy is csak egy ballib köpönyegforgató nem?..."
Az.

tevevanegypupu 2013.06.19. 16:09:19

@Fejesrob:

Evtizedekig nem volt valasztasunk, Kun Bela, Szamuely Tibor, Lenin stb..utcak, terek, iskolak es muvelodesi hazak vettek korul bennunket, unnepelni kellett a felszabadulast, a nagy oktoberi szocialista forradalmat, magyar Himnuszt el nem lehetett enekelni a szovjet nelkul..a zsidok csendben hallgattak es a palesztin szabadsagert szalltak sikra ..Erdekes modon a rendszervaltas utan esett le nekik a tantusz ..tehat ezt a Tormay Cecile-t harcolja mar ki Tarlos. Ha masert nem is, a sajat maga hitelessegeert.

Bell & Sebastian 2013.06.19. 16:19:54

@majomábécé: Oké, legyen okosabb. És mire használta? -legyen ez a következő kérdés.

majomábécé 2013.06.19. 16:34:12

@Bell & Sebastian: sajnos igazad van, a fene nagy műveltséggel eddig jutottak, oszt' jónapot. de valóban a gőgös balos értelmiség miatt talált magának a jobboldal ilyen kétes hitelességű ikonokat? vagy inkább a félművelt gazdasági, politikai elit garázdálkodik egy olyan területen, amelyen semmi keresnivalója?

Kandeláber 2013.06.19. 16:35:14

@tevevanegypupu: Ja, meg az Üllői út a Fradi pályától kifelé Vörös Hadsereg útja volt, de volt Budán is Vörös Hadsereg útja.
Aztán ugye Münnich Ferenc utca, Sallai-Fürst, Asztalos Sándor utca, Lenin körút, stb...
Népköztársaság útja, Élmunkás híd, na ezeket siratják a ballibek.
Meg ugye a Moszkva teret, ami a háború előtt is Széll Kálmán tér volt.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2013.06.19. 16:41:53

@Kandeláber: A Hűvösvölgyi volt a V. H. útja, azon egyszerű oknál fogva, hogy azon az útvonalon érte el a Vérmezőt és a Vár alját az ostromló szovjet hadsereg. Egy ilyen indokú elnevezést valóban el kell takarítani.

Mutass egy ballibet, aki az Élmunkás teret meg a Népköztársaság útját siratja. Vagy éppen Münnichét...

@Foray Nándor: Berlinben Adenauer halála után a Kaiserdammot nevezték volna át Adenauerdammra. Nem jött össze, pedig aligha hiszem, hogy '67-ben Nyugat-Berlin egy konzervatív, lojalista, császárpárti város lett volna.

Kandeláber 2013.06.19. 17:01:40

@Counter: No jó, ebben igazad lehet.
De a dékásszocik simán kibuknak még Lenin miatt is. :D

Bell & Sebastian 2013.06.19. 17:09:59

@tesz-vesz: '89.06.16. -án kívánta Orbán a nagyimrés beszédjében azt a kormányt, amelyik haladéktalanul elkezdi a tárgyalásokat a csapatkivonásról.

Valójában:
"... A szovjet pártfőtitkár többször is katasztrofálisnak minősítette országa gazdasági helyzetét, és a hadikiadások számottevő leszállításáról beszélt, beleértve a Közép-Európában állomásozó csapatok és hadászati eszközök jelentős csökkentését.
A Magyarországon állomásozó szovjet csapatok részleges kivonása 1989. április 25-én kezdődött meg. Július 25-én Moszkvában fogadta Mihail Gorbacsov Nyers Rezsőt és Grósz Károlyt. A kétoldalú tárgyalás alkalmával megállapodtak, hogy folytatják a megbeszéléseket a Magyarországon állomásozó szovjet csapatok további sorsáról, sőt megfogalmazódott, hogy megfelelő nemzetközi helyzetben a csapatcsökkentések folyamata elvezethet a teljes kivonuláshoz. 1990. január 13-án Németh Miklós bejelentette, hogy Magyarország és a Szovjetunió hamarosan megállapodást köt a szovjet csapatok mielőbbi távozásáról. Erre március 10-én került sor. Horn Gyula és Eduard Sevarnadze Moszkvában aláírta a szovjet csapatok teljes kivonásáról szóló egyezményt. Az ország szuverenitása szempontjából döntő jelentőségű megállapodás végrehajtása két nappal később Hajmáskéren meg is kezdődött."

Elmondhatjuk, hogy Orbán itt kurvára nem volt képben, olyasmit követelt (kívánt), ami már sínen volt. Vagy vakolt egy jó nagyot.

Ha ügynök is volt, nem III/III vagy III/IV -es (az utóbbi, tehát a kívülről jövő támadások elhárítására szakosodott brigád startolt rá), akkor nem magyar, erre utal, hogy többek szerint itthon már régen a szolgálatok védelmét élvezték, amikor Prágában még vígan bevarrták a haverjait.

Hogy ő maga miért maradt ki a jóból (letartóztatásból), az már egy másik, ám ennél cseppet sem kevésbé szórakoztató történet.

www.grotius.hu/publ/displ.asp?id=EJLSEY

Bell & Sebastian 2013.06.19. 17:12:20

@majomábécé: Normális ember nem áll öltönyösgecinek, persze van az a pénz, csak akkor oda az ártatlanság.

Madárjós blog 2013.06.19. 17:23:12

Tormay Cécile írásai - talán - az Emberek a kövek közt című regénye kivételével erőtlenek, kissé szándékoltak. A Napkelet című folyóirat szerkesztőjeként végzett munkáját viszont figyelembe kell venni. A Napkeletben segített megismerni, megérteni a korbeli irodalomból valamennyit, még akkor is, ha csak a kor irodalmának - többnyire - a közepes szintű kulisszáit mutatta be. Összességében a munkássága egy utcanevet megérhet.

Kandeláber 2013.06.19. 17:26:09

@Bell & Sebastian: Lehet, hogy rosszul emlékszem, de a beszéd után az akkor túlerőben lévő úgynevezett "baloldali" sajtó igen erőteljesen kritizálta a beszédet, többek között a szovjet csapatok távozásának követelése miatt.
Ezek szerint a Népszabóság sem értesült arról, hogy a követelés voltaképpen realitás volt.

Bell & Sebastian 2013.06.19. 17:33:30

@Kandeláber: Rontotta a tárgyalási pozíciókat és tulajdonképpen geciség volt sürgetni, hogy a nép hangján szólaljak.

Az oroszok baja az volt, hogy nem tudták hová tenni az állományt és a tiszteket, két telet hűztak ki sátortáborban.

Illendően meg is köszönték az akkor még békegalamb -párti Orbán türelmetlenségét. Mondjuk az MN gyors lebontásában is elévülhetetlen érdemeket szerzett, első dolga volt a kalocsai laktanya bezárása, ahol szétszívatták előfelvis korában.

És mi volt ott? Karckocsik és tüzérek. Még jó, hogy nem kerékpárra és lúra fegyverezték az egészet, mert az eszük kiadta volna.

Bell & Sebastian 2013.06.19. 17:34:58

harckocsik, átfegyverezték

Bell & Sebastian 2013.06.19. 17:38:16

Moszkvában kartonozzák minden politikus oroszokkal kapcsolatos tetteit, látogatásokkor az újságírók rendre-sorra fel is idézik őket, nekem is onnan a sok okosság.

Kandeláber 2013.06.19. 17:43:34

@Bell & Sebastian: Na, Kalocsán én is voltam, nem volt nagy kár a bezárásáért.
Már az első ciklusban is voltak ott gondok, akkor is lement oda valami mdf-es hadfi (talán maga Für "körkörös" Lajos) , aztán a tisztek összeszarták magukat - ezt részben olyantól tudom, aki akkor ott volt, részben sajtó is lehozta.
A szovjet elvtársak mindenesetre nem kapkodták el a kivonulást, mert '91 júniusában sikerült nekik befejezni.
Egyébként lehet, hogy rosszul emlékszem, de mintha Horn - akkor külügyminiszterként - is nyivákolt volna a beszéd miatt, mondván, diplomáciai bonyodalmak lehetnek a dologból.
Pár hónap múlva aztán ő vetette fel, hogy mi lenne ha belépnénk a NATO-ba.

Bell & Sebastian 2013.06.19. 17:54:06

@Kandeláber: Orbán eredetileg és minden bizonnyal küldött, hogy önjáróvá vált-e idővel, azon lehet csak vitatkozni.
A pót-tartalék-helyettes sorból küzdötte fel magát és tankörtársait a csúcsra, ez is tény. Beállt a mindenkori többség szolgálatába, tisztes önkielégítésért - az is.

De hogy a hőskori, azaz a kommancsok legutolsó vérszerződésébe nem vették bele, az egészen biztos. Így információkhoz sem magyar jelentések olvasgatásával jutott.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2013.06.19. 18:18:37

@Fejesrob: induljuk ki abból a alaptézisből, hogy a rendszerváltás abból állt, hogy kimentek az oroszok, de a kommunisták itt maradtak.

induljunk ki abból, hogy az szdsz felelősségrevonást ígért a komcsik irányába, és tagadta a koalíciót az mszp-vel, mégis elmaradt a lusztrációjuk, de összeálltak a hiv. kommunistákkal, mire következtetsz ebből?
ők vajon ellenállók voltak-e valójában? csak retorika volt? kampányfogás? de tettek miért nem követték?
nem nehéz a válasz.

induljunk ki abból, hogy orbán nemcsak soros-ösztöndíjas volt, de még 1992-ben is elment az usa-ba kéthónapnyi ösztöndíjra.
ő a rendszer kegyeltje volt. a hős ellenáló, ahogy az szdsz-esek, mit mondott? miket csinált eddig?
te nem tanultál történelmet? a bolsevik titkosszolgálat rafináltsága az 56-os börtönökben kezdődött talán, mikor egy cellába egy besúgót raktak, ezekből a besúgókból lettek 90 után a hiv. 56-osok.
kkbk.blog.hu/2012/06/24/pongratz_gergely_valasza_gosztonyi_peternek

az mszp-s mécs, göncz, gosztonyi, wittnerre is gyanakszom már, de az is lehet, hogy ő csak csekélyebb értelemmel bír szegény. torgyán, csurka, mind a kommunista diktatúra apparátcsíkja volt. még 90 után is úgy táncoltak, ahogy 90 előtt is fülyültek nekik, nagy úr ám az egzisztencia
szóval megfigyelték orbánt 1982-ben, írja saját honlapján, utána meg felvették a minisztérium intézetébe.
de biszkuék, apróék, csányiék, szélesék, puchék még mindig jólétben és hatalomban.

"Orbánt nyilván nem véletlenül akarták beszervezni."

nem, teljesen szándékosan, de elálltak tőle, és orbán azt hiszi, elhisszük hogy azért mert olyan nagy ellenálló volt, hogy nem sikerült, pedig megkínozták! micsoda mártír, nála a beszervezés olyan, mintha más kerti partira menne.

"azt is, hogy "fellázadtak" és azt is, hogy bezárták őket egy pár napra."

de stumpf apósa elintézte ezt a kis malőrt, jaja, ő volt a belügyminiszter; fellázadtak ahogy az szdsz-esek, már írtam feljebb.

"a rendszer már nem tudott velük mit kezdeni"

ó, dehogynem tudott mit kezdeni velük, a rendszer emberei voltak valójában, ezért nincs most elszámoltatás, se biszku, se gyurcsány, se demszki, se hunvald, se hagyó, se tocsik, se... ügyében

" Nov. 7-én söpörgettek a Vörösmarty téren, nyilván az oroszok kisöprésére célozva."

micsoda hősök! te jó ég, és ezt megmerték tenni? fényes nappal?!

"Lehet sok mindenért baszogatni Orbánt, de azért, hogy kiszolgálta a rendszert biztosan nem."

nem? lásd akkor az elszámoltatást, a Demokratában külön plakát készült hogy dübörög az elszámoltatás, hát hajrá.
csak sajnos bencsik főszerk elvtárs vitéz úr is érintett:
kkbk.blog.hu/2013/05/30/_vitez_bencsik_elvtars

"Gyurcsány pedig pláne nem volt, nem is lehetett volna, oda nagyon-nagyon megbízhatónak kellett lenni."

mi nem volt? kiszes? te hülye vagy? orbán tehát nagyon megbízható volt a komcsik embereként, te szerencsétlen?
amúgy gyurcsány is az volt, itt dicséri orbán a kiszeseket, gyurcsányt
www.youtube.com/watch?v=wCLnr8XfbnQ
de mintha elfelejtene, hogy itt meg mondja, hogy kisz-titkár volt ő is, fura, de biztos időbeni eltérésről van csak szó.
film.indavideo.hu/video/f_mi_leszel_ha_nagy_leszel?utm_source=flash&utm_medium=watchoninda&utm_campaign=videoplayer

"Egy akkori rendszert kiszolgáló valakiből nem hogy miniszterelnök, még képviselő sem lehetett volna, lsd. az SZDSZ "eltűnt" pár ellenzéki kulcsembere."

te ostoba ma min a fél parlament valamilyen funkci volt 90 előtt, de a nagykutyák már inkább a gazdasági hatalomban vann, csányi, demján, orbánék, lázárék, szijjártóék jóelvtársak gyerekei mind.

kicsit összevissza írtam, de nincs kedved szerkeszteni a kommentet.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.06.19. 18:22:38

@Robinzon Kurzor:

:-D Figyelj, ha nem volna világos számodra: itt most én kérdeztelek téged!:-D

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2013.06.19. 18:23:07

@tevevanegypupu: „A célom az volt, hogy… megbizonyosodjunk afelől, hogy az emberek… bonyolultabbak annál, mint hogy sematikus kategóriákba sorolják őket.”

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.06.19. 18:24:03

@Morrancs:

Ha olvasnak, annál kínosabb a történet: mert akkor komoly gondjaik lehetnek a szövegértéssel!

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2013.06.19. 18:35:40

@semmiextra: unalmas vagy, kit érdekel milyen kisebbség? ez most nem tényező.
kisebbség, ne fárassz földhözragadt ólomkatona.

én nem tartom antiszemnek, írtam tőle idézetet, ami cáfolja szerintem az antiszemet, nézd meg a kommentemben, fasiszta ő is csak annyira, mint amennyire te bolsevik patkány vagy.
közepes szerinted, szerintem meg a bujdosó könyv jelentős alkotás.
szellemi minőség? a micsoda? hogy mindent a zsidóság szemszögéből közelítünk meg? hogy nem szabad néznünk a tevékenységet, csak azt, mi a véleménye, mit mondott a zsidókról?
esterházi szerintem mindig is besúgó volt, ahogy az apja is, írni se tud, ahogy kertész se, mégis nobelt kapott. amelyik meg tudna írni, abban annyi morális tartás sincs a besúgó, posztkomcsi, korrupt, kontraszelektál írók közül, hogy képes legyen bármiféle tartalmat, értéket megjeleníteni a műveiben. ezért sincs ma kultúra.

a gyilkosokról már írtam a későbbi kommentekben. nem írtam hogy megtévedt, megbotlott, csak hogy ennyin múlt a megítélése.

Bell & Sebastian 2013.06.19. 18:37:19

Tesz-vesz! Itt bizonygatja, hogy az ámerikai zsidók taníttatták, majd azt, hogy hálózati embere volt az oroszoknak. Látok itt némi ellentmondást, maga nem?

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2013.06.19. 18:42:59

@Bell & Sebastian: miért maradt ki?

olyan dolgot követelni, ami már elkezdődött és végbemegy az igazi (retorikai és) morális csúcsteljesítmény, mint megsöpörgetni a vörösmarty teret.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2013.06.19. 18:44:35

@Bell & Sebastian: nagyon jól tudod, miért játszol velem? ez az esti lecke?

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.06.19. 18:48:25

@tevevanegypupu:

Egy Nobel-díj nem az irodalom non plus ultrája. Odaítélésében az irodalmi minőség mellett számos egyéb szempont is "be-bejátszik". Az viszont tény, hogy gyenge-közepes írók nem kaphatják meg (eddig még nem volt rá példa:-)). Így, akik a Nobel-díjra jelölnek, értelemszerűen nem olyan nevekkel szállnak versenybe a díjért, akiknek semmi esélyük annak elnyerésére. Egy Herczeg Ferenc, egy Tormay Cecile, egy Füst Milán, egy Juhász Ferenc, egy Szabó Dezső, egy Kosztolányi, egy Illyés, egy Németh László, egy Pilinszky, egy Weöres, egy Szabó Magda, egy Mészöly Miklós, egy Nádas, de akár egy Déry vagy egy Esterházy is szégyenkezés nélkül indítható (volt) egy ilyen versengésben, egyikük sem hoz(ott) szégyent ránk.

ALFI · http://blog.hu/user/166725/tab/activity 2013.06.19. 19:01:01

@jose maria padilla: Ez a Tormay mindenkiből kihozza az igazi énjét. A Loxon nevu" kriptozsidó pojáca is jól összeszarta magát, mikor Falafel feltette a teakörre.

Bell & Sebastian 2013.06.19. 19:03:04

@tesz-vesz: Távol álljon tőlem, csak úgy megkérdeztem, mert kíváncsi vagyok. Ha nem, hát nem.
Mert nem hiszem, hogy a magyar szolgálatok a felforgatás non plus ultrája.

Viszont a mai gazdasági elit onnan jön. Csakhogy a tök fölsőt is üti még pár kártya.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.06.19. 19:04:25

Egyébként, ha valakinek még nem volna egyértelmű:

Tormay "kánonbaemelése" ellen tiltakozni, hangoskodni ugyanaz a kategória, mint "Magyar seggbe magyar faszt!"-transzparenssel vonulgatni.

"Nem véletlenül provokálnak már „Magyar seggbe, magyar faszt!”–transzparensekkel „progresszív” polgártársaink bennünket: érzik, tudják, hogy ha elvész a véleménymonopóliumuk, elvesztik hegemóniájukat a sorskérdésekről való „megmondásban”, akkor kiderül, hogy „meztelen a király”, hogy véleménymonopóliumuk bitorlás..."

bbjnick.blog.hu/2012/08/27/a_hatodik_koporso_a_vagy_magyar_s_ggbe_magyar_f_szt

Foray Nándor · http://foraynandor.blog.hu 2013.06.19. 19:07:40

@Counter: félreértetted, nem Berlin városra gondoltam, hanem arra vagyok kíváncsi, hogy akik tiltakoztak a budapesti Moszkva tér átnevezése ellen, azok akkor is tiltakoztak volna-e, ha a Moszkva tér Berlin tér lett volna. :)

Foray Nándor · http://foraynandor.blog.hu 2013.06.19. 19:11:39

@Counter: félreértetted, nem Berlin városra gondoltam, hanem arra vagyok kíváncsi, hogy akik a budapesti Moszkva tér átnevezése ellen tiltakoztak, azok akkor is tiltakoztak volna-e, ha a Moszkva tér Berlin tér lett volna. :)

Bell & Sebastian 2013.06.19. 19:13:23

@Foray Nándor: Kelet-Berlin tér esetén nem. Mondjuk Drezdánál már sanszos, hogy kibújnának a bőrükből, ha nem lenne magában is oximora eme kép(telenség).

Foray Nándor · http://foraynandor.blog.hu 2013.06.19. 19:16:53

@Bell & Sebastian: de ha 1944 óta lenne Berlin tér. Mert az amúgy híresen hagyománytisztelő Tóta azzal érvelt, hogy illene megőrizni ezt az emléket - mármint a Moszkva tér nevet.

Foray Nándor · http://foraynandor.blog.hu 2013.06.19. 19:17:47

@Bell & Sebastian: de ha 1944 óta lenne Berlin tér. Mert az amúgy híresen hagyománytisztelő Tóta azzal érvelt, hogy illene megőrizni ezt az emléket - mármint a Moszkva tér nevet.

Foray Nándor · http://foraynandor.blog.hu 2013.06.19. 19:20:07

Mi a francért duplázódnak a kommentjeim? (Ez is?)

Bell & Sebastian 2013.06.19. 19:20:41

@Foray Nándor: Persze hogy elértettem, mit mond, csakúgy mint Counter Úrasszony is. De ő mindig így szok leszállni a bicikliről.

Foray Nándor · http://foraynandor.blog.hu 2013.06.19. 19:26:39

@Bell & Sebastian: igazából az én hibám, mert bedőltem az alaptalan, vészmadár hibaüzenetnek, és abban bízva küldtem még egyszer.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2013.06.19. 19:27:55

@Foray Nándor: Tóta vajon tudja, hogy a Moszkva tér minden 50 fölötti budainak Kalef? Mert, hogy az régen is Széll Kálmán tér volt. Már, ha annyira hagyománytisztelő a biboldó.

Bell & Sebastian 2013.06.19. 19:30:07

@Foray Nándor: Már mindenhol melegek vannak, ne csodálkozzon! Magyar blogba magyar engine -t, nem izráélit!

Bell & Sebastian 2013.06.19. 19:31:47

@Mr Falafel: Gondolja, hogy a moszkovita Tótát a szelek bántják?

tevevanegypupu 2013.06.19. 19:41:41

@bbjnick:

Nekunk nagy szerencsenk van az iroinkkal meg a magyar nyelvvel, fantasztikusan kifejezo, nagyon arnyalt, mindent de mindent el lehet mondani vele..ezert van az is, minden elfogultsag nelkul lehet mondani, hogy sokszor egy magyar nyelvre leforditott mu szinte jobb vagy mondjuk ugy, inkabb szebb mint az eredeti, vagy karakteresebb. Sok nagyon jo ironk van, olyan is akit emberkent nem kedvelunk, de irokent viszont vita nelkul elismerjuk oket. Biztos, hogy akiket felsorolt, alkalmasak egy-egy muvukkel akar Nobel-dijra is, ami vegulis szinten szubjektiv modon odaitelt dij, de sokat jelent. Sajnos kisse kisajatitottak a tudjukkik, hiszen egyik jeles, amde csoppet sem lelkileg hozzajuk tartozo cukipofa Woody Allen modta, ket nagy zsidodijkioszto unnepseg van: aNobel meg az Oscar, de hozzatehetjuk tiszta lelkiismerettel a Cezart is. Nem rossz a zsido kultura, szo se rola, de most mar arrebb lephetnenek egy kicsit, hogy mas is odaferjen a dijakhoz. Ha nem allnak arrebb, talan lokni kene oket, mivelhogy nem letetemenyesei semminek.:)

tevevanegypupu 2013.06.19. 19:43:07

@Kandeláber:

Jàjj, ne is sorolja oket, egnek all az ember haja, ha a regi szep idokre gondol.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2013.06.19. 19:43:31

@Bell & Sebastian: Remélem, azok is!

tevevanegypupu 2013.06.19. 19:46:51

@tesz-vesz:

Ez nem feltetlenul igaz azert mindenkire, mondjuk ugy, hogy nagyjabol. Legtobb ember nem tul bonyolult, legalabbis amit kifele mutat a vilagnak, az nem az. Es altalaban aszerint itelunk. Isten orizzen attol, hogy megtudjuk, mit forralnak vagy gondolnak az agyukban. Foleg ha ellenunk iranyulnak azok a gondolatok.:)

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2013.06.19. 19:50:35

@Bell & Sebastian: Remélem, azok is!

Dzsentrisvihák 2013.06.19. 19:53:34

@Hoppácska:

Jobb ízlésű ember elolvassa, legalább egyszer, de kétlem, hogy mindenki ezzel kelne-feküdne (sajnos).

Igen, aki nem egy aberrált magamutogató, az felőlem azzal szűri össze a levet, akivel csak akarja. Nekem, és a normális, nemzetben gondolkodóknak az LMBT propagandistákkal, és a közszeméremsértő perverzekkel vannak gondjaink.

Az arisztokrácia köreiben a névadás szimbolikus gesztusa is meghatározta, ki hányadán áll az udvarral, bizony. Viszont nem tudom, hova akarsz kilyukadni a névkérdéssel? Tán akiknek nem magyar neve volt, azok mind idegenszívű hazaárulók voltak? Az öreg Klebersberg Kuno valószínűleg máshogy gondolta volna. (Mellesleg ez durva általánosítás, nemde? Pont olyasmi, amivel minket, "jobbereket" szokás vádolni, ugye? :))

És igen, szociológiai (azt úgy is annyira szeretitek) alaptétel, hogy az alsóbb rétegek utánozzák a felsőbb rétegeket. Ergo a kispolgár az arisztokráciát, a hülye dakoták meg a tévében mutogatott hozéarmandókat.
A két helyzet között annyi a különbség, hogy az arisztokrácia a Monarchiabeli udvari divatnak megfelelő normákat követte (azaz horizontálisan, saját közegében), míg a többiek őket (vertikálisan, annak minden komikus túlzásával együtt). A jelenséget amúgy rengeteg remek irodalmi alkotás, és film is feldolgozta, szomorú szegénységi bizonyítvány, hogy erről úgy látszik még nem hallottál.

Ja, és nyugodtan próbálj meg belekötni akár a Krenmüller, akár a Spiegel ágba, kérlek! Kíváncsi vagyok mi kivetnivalót találsz két magyarosodott német famíliában, akik ráadásul mid köztiszteletben álló emberek voltak. Ha fele annyi hasznot hajtanál a nemzetnek, mint ők, akkor se lenne jogod fanyalogni, így viszont semmiképp sincs.

pocaklakó minimanó 2013.06.19. 21:30:13

Részlet: "A Nobel-díjra való jelölés természetesen nem jelent feltétlenül irodalmi kiválóságot."

Lefordítva az itthoni kávéházi konrádok nyelvére: A Nobel-díjra történő jelölés - vagy a díjnak az elnyerése - csak akkor jelent feltétlenül irodalmi kiválóságot is, ha a szerző ideológiai irányultsága a megfelelő irányba mutat; amely irányultság megszabása, természetesen, ismét az álértelmiségivé züllő kávéházi konrádok reszortja.

pocaklakó minimanó 2013.06.19. 21:30:43

Részlet: "A Nobel-díjra való jelölés természetesen nem jelent feltétlenül irodalmi kiválóságot."

Lefordítva az itthoni kávéházi konrádok nyelvére: A Nobel-díjra történő jelölés - vagy a díjnak az elnyerése - csak akkor jelent feltétlenül irodalmi kiválóságot is, ha a szerző ideológiai irányultsága a megfelelő irányba mutat; amely irányultság megszabása, természetesen, ismét az álértelmiségivé züllő kávéházi konrádok reszortja.

pocaklakó minimanó 2013.06.19. 21:37:58

Joyce nem kapott Nobel-díjat. Nem kapta meg a díjat se Proust, se Ibsen, de még Tolsztoj és Csehov sem.

Churchill megkapta.

Zola és Twain elutasíttatott. Prudhomme és Bjørnson nem.

Satöbbi. :)

pocaklakó minimanó 2013.06.19. 21:47:21

@Deres:

"Hanem bazmeg?? Hanem??
Hüjegyerek. Az írók, költők mást se csinálnak, mint hogy eszméknek adnak hangot."

Ugye, te kevés könyvet olvastál eddig? És azokat sem végig.

Wolff 2013.06.20. 00:13:00

@tesz-vesz: Wass Albert (felterjesztve Németországból 1949-ben az Adjátok vissza a hegyeimet! című regényéért)

Milyen gáz, hogy a hivatalos Nobel-díj jelölési adatbázis szerint 1949-ben (sem) terjezstette fel senki Wass Albertet Nobel-díjra, sehonnan. (Persze ettől még valaki írhatott valamit a bizottságnak, de könyörgöm, ha ez történt azt jelölésnek minősíteni szánalmas.) De ha mégis, akkor még nagyobb lenne a probléma, ugyanis 1949-ben nem is adtak ki djíat, csak a következő évben, kettőt, az egyiket az 1949-ből fenntartott díjként, William Faulknernek. Szóval ha Wass-t mégis jelölték volna, akkor egy nagyo rossz mezőnyben sem sikerült volna nyernie. Hát ez gáz....

De ha mégis inkábbelhisszük, hogy Wass-t nem jelölték 1949-ben, akkor ez most valami felvilágosult, balos, liberális, individualista, amorális beütés, hogy nem ellenőrizzük a tényeket, csak össze-vissza beszélünk? Hol van az értékelvű, eleve elrendelt, Isteni alapú, erkölcsös világ?

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.06.20. 05:41:54

@Wolff:

"Milyen gáz, hogy a hivatalos Nobel-díj jelölési adatbázis szerint 1949-ben (sem) terjezstette fel senki Wass Albertet Nobel-díjra, sehonnan." --- írod.

Link?:-)

ccvv 2013.06.20. 07:28:58

@Foray Nándor: Hogy Tóta mit mondott volna, azt Tőle kellene megkérdezni. :D Nem tudom. Azt tudom, hogy ahol fát vágnak, hullik a forgács. Van, ahol szinte csak forgácsot gyártanak. Szegény Roosevelt. Értem én, hogy Széchenyi nagyobb ember volt, de akkor is. Szegény Liszt Feri. Kellett ez neki? Legjobban Osztapenkot sajnálom. Egy katona, aki valamilyen ideológiáért harcolt, de a békéért halt meg - pátosz nélkül, egyértelműen. És Chuck Norrisról nem is beszéltem...

Egy kicsit politikamentesebb vizekre eveznék. Én gyerekként nem szerettem volna a Vörösdinka utcában lakni, felnőttként a Fertő utcában...

a,
Ha nem lehetne átkeresztelni, akkor így jártam, punktum. A döntéshozók felelősen adjanak neveket.

b,
Megszavaznám a névváltozást. Mint helyi lakos.

És az egészen nem lenne olyan rugóznivaló, mint így, se a jobb, se a baloldalról, de azt hiszem, ezt írtam már...

Kandeláber 2013.06.20. 09:09:04

@ccvv: "Nem szerettem volna a Vörösdinka utcában lakni, felnőttként a Fertő utcában..."
És mit szóljanak a Bugyin (Bugyiban?) lakók? :D

ArmaGedeon · http://kitalaltujkor.blogspot.com/ 2013.06.20. 10:12:15

Bocs, nem olvasok el ennyi kommentet, de a bejegyzés is kinyilatkoztatja, hogy TC antiszemita volt, miközben csak kimondta a tényt, hogy zsidók csinálták a 19-es Kommünt. Jaj a tényeknek, ha nem polkorrektek?

Robinzon Kurzor 2013.06.20. 11:47:58

@tesz-vesz: "@Robinzon Kurzor: basszus, titeket nem lehet kiirtani:"

Na, igényed volna rá?
Fejtsd ki bátran!

Robinzon Kurzor 2013.06.20. 11:49:33

@bbjnick:

Én pedig válaszoltam neked.

Legfeljebb nem érted a választ ... vagy inkább úgy csinálsz, mint aki nem érti.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.06.20. 11:57:43

@Robinzon Kurzor:

Hogyne, hogyne! Ezt már ismerjük!:-D Megint beleszaladtál egy fülesbe és rinyálsz!

Robinzon Kurzor 2013.06.20. 17:49:06

@bbjnick: " beleszaladtál egy fülesbe"

Ezt ilyenkor el is játszod magadban?
Hogy füleseket osztogatsz?
Te hányat kaptál, hogy így tovább akarod adni.

Egyebekben a dolog úgy áll, hogy az értetlenkedésed a te problémád, nem az enyém.

Hogy a fülednél maradjunk (ezt talán érted): magadnak adtál fülest, nem nekem.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.06.20. 22:57:02

@Robinzon Kurzor:

Ne zaklasd az IKV-t, igyál inkább egy kávét!:-D

Bell & Sebastian 2013.06.20. 23:48:46

Hejdzsó, a Nobel odaítélése nem olyan egyszerű, mint ahogyan azt Móriczka gondolná, például az irodalmira jelölés is minimum ötven évre titkosítva van.

Például egy 1949 -es jelölést legkorábban 1999 -ben hozhatnak nyilvánosságra, ha úgy tartja a kedvük.

Egyébként a bizottság figyelmébe ajánlás és a bizottsági tagok által jelölés nem ugyanaz!

Itt elmagyarázzák, ha még érdekel valakit:
www.nobelprize.org/nomination/literature/

Egy biztos, hogy ajánlották vagy jelölték-e Wass Albertet, az egyrészt nem mindegy, másrészt még hivatalosan nem derült ki, ezért bemondásra kell elhinni.

Bell & Sebastian 2013.06.20. 23:54:01

Miért nincs matematikai Nobel?
Mert -az elterjedt legenda szerint- egy matematikus emancipálta Alfréd nőjét, azért.

Itt végre minden kiderül:
nobelprizes.com/nobel/why_no_math.html

tevevanegypupu 2013.06.21. 07:03:58

Scott Fitzgerald sem kapott. Meg Nadas meg Esterhazy sem. A Nobel-dij (irodalmi) szezonalis, akcios dij..mi eppen a vilagpolitikaban a divat vagy mi ellen kell tiltakozni..esetleg oromkodni. Persze ettol meg Esterhazy peldaul megkaphatta volna, plane hogy Nadas is. ugyan nem az en vilagom mar regota egyik sem, de hogy Kertesz Imrenel klasszisokkal jobb mindegyik az kurvaelet.

Disznóvári · http://mandiner.blog.hu/2015/12/22/a_kulturharcon_tul_karacsonyi_tunodesek/full_commentlist/1#c28872 2015.08.24. 16:20:07

"-‎ ‏Tanulmánykötetedben tiltakozol egy‭ ‬általánosan használt meghatározás,‭ ‬az‭ ‬úgynevezett‭ ‬„hivatalos irodalom‭”‬ ellen.‭ ‬Mi ennek a közelebbi magyarázata?
-‎ ‏Úgy‭ ‬éreztem,‭ ‬szólnom kell egy téves felfogás ellen,‭ ‬mely‭ ‬általános‭ ‬érvényűvé kezd válni.‭ ‬E felfogás szerint a húszas-harmincas‭ ‬években létezett egyféle hivatalos irodalom Magyarországon.‭ ‬Ezt merőben tévedés hinni.‭ ‬Aki‭ ‬írt,‭ ‬az ott helyezte el‭ ‬írását,‭ ‬ahol tudta.‭ ‬Ez volt a jellemző.‭ ‬Az‭ ‬író vágya az,‭ ‬hogy‭ ‬írásai megjelenjenek.‭ ‬Ahol jónak találták valakinek az‭ ‬írását,‭ ‬azt ott‭ ‬és akkor megjelentették.‭ ‬Nagyon‭ ‬érdekes,‭ ‬hogy csaknem mindenki a Napkeletben kezdte pályafutását.‭ ‬Es azért ott,‭ ‬mert oda sokkal könnyebb volt bejutni,‭ ‬mint például a Nyugatba.‭ ‬Mondhatnánk azt is,‭ ‬hogy a Napkelet az‭ ‬író számára a Nyugat előcsarnoka volt.‭ ‬Természetesen csak a tehetséges‭ ‬írók számára.‭ ‬A harmincas‭ ‬évek Napkeletjében megtanultak járni az‭ ‬írók,‭ ‬hogy a Nyugatban már magabiztosan mozoghassanak.‭ ‬A Napkelet nem volt‭ ‬„hivatalos‭”‬ orgánum.‭ ‬Politikai hovatartozásáról senkinek sem volt fogalma.‭ ‬Sem jobb,‭ ‬sem baloldaliságáról soha nem hallottam beszélni.‭ ‬A‭ ‬„hivatalos irodalom‭”‬ terminológiájáról Révai Józsefnél olvastam először.‭ ‬Meggyőződésem,‭ ‬hogy a Napkelet teljes egészében semleges orgánum volt.‭ ‬Tormay Cecil,‭ ‬aki a folyóiratot megindította,‭ ‬és aki mellesleg nem is volt rossz‭ ‬író,‭ ‬egyáltalán nem szólt bele a lap vezetésébe.‭ ‬Nem is ismertük‭ ‬őt személyesen.‭ ‬Mindvégig a háttérben maradt."
Rónay György: Interjúk, nyilatkozatok, vallomások
Vigilia, Budapest, 2004, 258. o.

annamanna 2015.08.25. 03:13:51

@Disznóvári: azért ezen a két lapon kívül volt még jó pár. Pl. Heltai Jenő a következő lapoknál volt újságíró: a Magyar Hírlap, A Hét, a Pesti Hírlap, majd a Pesti Napló.
(Most vettem észre, hogy Heltai Herzl Tivadar unokatestvére volt. Ennél már az is jobb, hogy kiköpött Hajdú Steve: www.klonok.com/profiles/1/page:14/sort:created/direction:asc )

Disznóvári · http://mandiner.blog.hu/2015/12/22/a_kulturharcon_tul_karacsonyi_tunodesek/full_commentlist/1#c28872 2015.08.25. 08:48:39

@annamanna: Persze, az interjú egyébként azzal folytatódik, hogy volt "politikusabb" folyóirat is, pl. a Minerva.
süti beállítások módosítása