Nekünk a magyar
2012. augusztus 20. írta: Redakció

Nekünk a magyar

mi_a_magyar.jpg

„Túléltem mindeneket, kormányt és féldeciket”

Neked a magyar? – tettük fel a kérdést a nemzeti ünnep alkalmából mandineres bloggereinknek és barátainknak. Akik válaszoltak is. Hogy mi nekünk a magyar? Többünknek Cseh Tamás, Latinovits Zoltán, Jankovics Marcell művészete, vagy a Balaton, a bor, a magyar nyelv és költészet. És a négyes metró. És a mindent túlélés képessége. És még sok minden más is, lásd alább.

Várjuk olvasóink, kommentelőink válaszait, megfejtéseit is a kérdésre: nektek mi a magyar?

 

Téglagyári Megálló

1. Cseh Tamás. Mesélik, egyszer a Bárka színház előterében részegen közölte, hogy rajta kívül nincs is magyar. Igaza volt.

2. Az olaszrizling

3. A furmint

4. A sárgamuskotály

5. A szóda (az előbbiekből legfeljebb a rizlinggel keverve)

 

Tempetőfi

Nekem a magyar legfőképpen az anyanyelvem. Őbenne és általa értem meg a világot, vagy ha nem értem, hát arra is vannak szavaim. Az anyanyelvem világegész, végtelen, ám határolt gömb, néha menedék, néha maga a csoda. Erőt ád önmagamnak lenni.

Nekem a magyar szülőföldem, Székelyföld. (Székely. Székely-magyar. A miénk, no.) Ott még a fűszálak is mi vagyunk, legalábbis ezt érzem a zsigereimben, valahányszor végignézek a tájon. Hazamegyek, otthon vagyok benne.

Nekem a magyar a népdal. Él bennem egy kép: az átkosban áramszünet, és édesanyám a négyemeletes tömbház kétszobás lakásában a csillagos égről énekel kisgyermekeinek. Másnap három kilométerrel arrébb, nagymamámék szilvafája alatt addig logikáztam a vásárfia hatlikú furulyán, amíg elfújtam a dallamot. Könnyű volt, a csillagos ég ott fénylett ismerősen fölöttem. Ez a népdal.

Magyar még 1956. Olyan magyar, ami megértette velem egyrészt Magyarországot, másrészt Romániát (Erdélyhez nem vitt közelebb, az 1848 lehetne, vagy 1989. Sajnos, különböző okokból, de egyik sem képes erre). 1956 évente felvillantja számomra, hogy milyen büszkének lenni olyan magyarra, aki nem mi vagyunk, olyan történetre, ami nem a mi történetünk. Tiszteletet ébreszt a másik magyar iránt, és ez jó érzés.

És magyar az is, hogy minden Kárpát-medencei országban élnek olyan ismerőseim, akiket meg tudok keresni, ha valamit nem értek az adott állam eseményeiből. Magyarrá tudják fordítani a nem értettet. Egy nyelvet beszélünk, értjük egymást.

 

Rajcsányi Gellért

1. A Születtem Magyarországon, Cseh Tamástól és Bereményi Gézától. Hozzá pedig a Fortepan képei Magyarország szülötteiről.

2. A Még azt mondják... citeraszólója Lajkó Félixtől.

3. A tihanyi apátság ezeréves altemploma András király sírjával. Tihany erdői és mezői a levendulákkal és a szürkemarhákkal, kilátással Badacsony és társhegyei felé. Tihany reggeli napfényben és naplementében. Kilátás a tihanyi Rege cukrászda teraszáról a Balatonra. Kilátás Tihanyra a balatonföldvári Kelta sétányról, háttal a századelős villanegyednek. Tihany a Balatonról. A Balaton Tihanyból.

4. A Szomszédok összes része, nyitó képsorai és záró megmondásai. Fájmagyar. Kádármagyar. Sóhajmagyar. Panaszmagyar. Prolimagyar. Kismagyar. Populistamagyar. Propagandamagyar. Állammagyar. Roncsfilmmagyar. Négyesmetrómagyar. Trolitolómagyar. Keletipályaudvarmagyar. Jobbantudomatutitmagyar. Rendszernemváltómagyar.

5. Cs. Szabó László 1939-es sorai a magyarságról, tele szeretettel és aggódással, félelemmel és bizodalommal, kiábrándultsággal és hittel. Kompország ezek között sem fog tudni kikötni soha.

„Bűn-e, ha nem bízom a nemzet bölcsességében? Nincs időm felelni, a lelkiismeretem már az eszem előtt bevallja, hogy az. Az igazi szeretet összebékíti a végleteket. Egyszerre kellene hinni a nemzet lobbanékonyságában s a bölcsességében, ez a valódi hazaszeretet. De én kétkedem a bölcsességében. A haza bölcse Magyarországon csak a népszerelem böjti utódja, előbb volt Báthory Gábor, hogy Bethlen Gábor lehessen, előbb Kossuth, hogy Deák legyen. Nem igazi bölcsesség, aminek kijózanodás az igazi neve. Minden világjárt magyar öregebb, mint a nemzete. Egyenesen az érettebb életkort irigyli a hatalmas idegen népektől, nem a kincsüket. Szeretné mindjárt Bethlen Gáborral és Deák Ferenccel kezdeni, ahelyett, hogy velük végezze. Én is szeretném. Most lakolok a vándorévekért, úgy látszik, kiöregedtem a nemzet mellől. Ezekben a napokban lelkileg is megértem Majtényt. Olyan mélységesen a mi vereségünk, mint a hangsorunk vagy a hanglejtésünk vagy a ki-kitörő pogányságunk. Szinte fölösleges stratégiailag magyarázni. Annál szomorúbb, hogy a nemzet egy napot se öregedett azóta. Vagy éppen az a szomorú, hogy ilyenre gondolok? Lehet, hogy minden gondolatom méltatlan a hazámhoz. Nem állok honfitársaim felett, vagy ésszerűbbé teszem a hitüket, vagy vakon osztozom benne. De hogyan tegyem ésszerűbbé? Hit nélkül azonban én se tudok élni. Tehát vakon kell osztoznom benne.

Túlságosan elnyúlik a nemzet fiatalsága, ideje volna, hogy szívóssá, ravasszá, bölcssé öregedjen. De szabad-e egy nemzetnek fiatalság helyett érett kort kívánni? Ha nem, rossz magyarrá tesz a kívánság. De mégsem vagyok rossz magyar. A jó magyar hívő és elégedetlen, az idegen is erről ismeri meg a nemzetiségünket. Hinni halálig és haragudni halálig egy érzés a magyarnak, elválaszthatatlan faji szisztolé és diasztolé. Egyik a másikat ingerli, ezért nincs lagymatag magyar. Ha már nem ölel a szeretet, ölel még a harag. Kívánom, hogy bárcsak egy Marquesas szigetről néznők az európai színjátékot s ne huzatos helyünkről, de az már meg se fordul a fejemben, hogy egyedül nézhetném. A magyar ember bizonyos életkoron és értelmi fokon túl nem lehet kozmopolita. Én is túljutottam ezen a korhatáron. Egyszer Daniel Halévyről emlékezve megírtam, hogy a múlt csak lassan harapózik el rajtunk; az évek testileg, lelkileg és szellemileg visszavisznek a világból széttörhetetlen körünkbe. Az értelem megemberesedik az ifjúkori kozmopolitizmustól, aki viszont érett fővel is ki-besétál az örök körön, már gyanútlanságával elárulja a félműveltségét.

Boldogtalan volt a világpolgár hazaszeretete. A haladónak többé nem elég haladó a hazája, a konzervatívnak nem elég konzervatív. Én az utóbbiért kesergek. A magyar maradi, de nem konzervatív, fájdalom, ebben különbözik a franciától. Évtizedeket mulasztunk, de minden újnak beugrunk egy kicsit, a reformot abbahagyjuk az újság kedvéért, gőgösek vagyunk s folyton idegen karmesteren a félszemünk. Kevesen tudják, hogy a francia »lobbanékony«, »szalmaláng« népnek tartja magát. Ezerszer leírta magáról a magyar önvádat. De ez a lobbanékony nép csodálatos türelemmel őriz valamit (s ez nem is olyan kicsi!) ami csak ő, mindig ő, akármi történjék a Rajnától keletre vagy az Alpoktól délre vagy a Csatornán túl. A megtérő világpolgár világos, félreérthetetlen radikalizmust vagy konzervativizmust hoz haza s hűségfogadalma után hiába keresi ezt a honfitársaiban. Mind a kettő »felnőtt« állapot. Mondja a te szád: igen, igen nem, nem. Hát mondjuk végre!”

 

Lelky Lola

Nagyon szeretem, hogy Mária országa vagyunk, hogy Szent István felajánlotta hazánkat az Isten anyjának. Szeretem ezt a történetet. Az országunknak ugyanaz az anyja, mint Istennek. (Azóta hallottam, hogy állítólag más országokat is ajánlottak Máriának, de ez nem oszt, nem szoroz.) A Boldogasszony anyánk a kedvenc szenténekem, és Csiksomlyón az egyik református haverom hosszan kifejtette, hogy mennyire irigykedik a katolikusok Mária kultuszára.

Jó, hogy ez az ország kicsi, mindenki ismer mindenkit. Örülök, hogy a világon ufók vagyunk a teljesen speciális nyelvünkkel, apró országunkkal. Szeretem a magyarokat, az okosságukkal és érzékenységükkel együtt.

A magyar nekem a barátságos erdőket, a gyönyörű Budapestet, a hatalmas Balatont, '56 hősiességét, 1000 évünket, a koronát, a sok szentet az Árpád-házi családban, az ásványos borokat, a fröccsöt, az Erzsike és a Bambi Presszót, a Szimplát, a Menta teraszt, a Gellért és a Lukács fürdőt jelenti; vagy azt, hogy az ember néha előadhatja az elegáns úrihölgyet a Gellértben, Astoriában vagy a Centrál kávéházban. Szeretek a várban vagy a Duna parton boldogan sétálni és sírni is.

 

jvizkeleti

Fehérlófia (Jankovics Marcell)

József Attila / Latinovits Zoltán: Eszmélet

Sánta Ferenc / Fábri Zoltán: Az ötödik pecsét 

Kodály Zoltán: Háry János

Magyar népmesék: A pulikutya

 

Zalka Szilvi

1. Nyári, vidéki este illata – folyóparton lekaszált széna enyhe füstszaggal keveredve.

2. Paprikáskrumpli  benne omlós krumpli és házikolbász, kovászos uborkával, friss kenyérrel.

3. „Örökéletű, mint a cicelle” – közmondás.

4. Cseh Tamás és Bereményi Géza dalai.

5. Puskás Öcsi.

 

Dobray

Nekem a magyar mostanában leginkább a magyar tájak néptáncai és a táncházak. A belefeledkezés a vajdaszentiványiba, a kalotaszegibe. Egy néptáncos, ha hobbitáncos is, jó, ha megpróbálja más népek táncait. Volt alkalmam nemrég skót táncokat tanulni. Számomra túl szögletesek, kiszámíthatóak voltak. A magyar (főleg az erdélyi) táncokban van súly, lendület, extázis. S ugyanígy a magyar népdalok sem aranyos-kedves alpesi nótácskák:

„De szeretnék a templomban ott lenni,
Mikor az én galambomat esketik,
Meghallgatnám mit tagadsz a miénkből,
Hát te csalfa nem félsz a jó Istentől?”

Magyar a PUF, a „reggel igazi magyar reggel”. Magyar a Mátra a maga összetöpörödött rögeivel („Ködöllik a Mátra, Eső akar lenni” – amint azt a Dresch Quartett is énekli a Ritka madár című lemezen). Az Isten Háta Mögött zenekar. És a Kerekes Band meg a Napra. Magyar Szekfű Gyula és Szilágyi István (Kő hull apadó kútba). A Szabó pipa, a romkocsmák, és a kiismerhetetlen, mindig meglepetésekkel teli Budapest zugaiban, például a Madách tér környékén megbúvó kávézók. Az állomási restik. Nagyapám harmincas évekbeli Balaton-térképe a szemesi nyaralóban, a balatoni miserend. A húszas évekbeli vármegye-kirakó, amivel sokat szórakoztam.

 

Bakó Bea

Pulikutya: kicsi, de nagy a szája – amíg birkákkal áll szemben. Magyar kommunikációs kultúra.

Jankovics Marcell János vitéz című rajzfilmje. Interpretációmban Kukorica Jancsi munka helyett alszik és csajozik, kirúgása után pedig hirtelen ötlettől vezérelve felkeresi az ozorai hippifesztivált, ahol további pszichedelikus eseményeket haluzik. Magyar munkamorál és szórakozási kultúra.

A pécsi Magasház: ami már úgyis megvan, azt ne használjuk ki véletlenül sem! Inkább álljon ott üresen, ferdén, életveszélyesen. Pedig ide tökéletes Pécs története a szocializmusban-kiállítást lehetne rendezni, kilátóval egybekötve. Magyar építészet és várostervezés.

Négyes metró: A jellemző gigaberuházás, ami egyébként fölösleges, de nagyon fontos ígérgetni és várni rá, holott úgy tűnik, már sose lesz kész. A 21. század magyar mítosza. A Csodaszarvas elbújhat.

Lovasi András: Mire megtanultam„Tudom, hogy kell győztesnek lenni, de nincsen hozzá kedvem.” Magyar semmirenemvagyokjó életérzés.

 

Fekete Balázs

Nekem a magyar nem egyenlő az irigységgel, kárörvendéssel, átveréssel, lehúzással és provincializmussal. Nekem a magyar olyan, mint Cs. Szabó László: Európában kétségbevonhatatlanul magyar, Magyarországon tagadhatatlanul európai.

cs_ szabó.jpg

 

Kendernay-Nagyidai Gertrúd

Nekem a magyar kreatív, minden tekintetben, legyen az pozitív (ötletes, frappáns, újító, felfedező, formabontó, különc...) vagy negatív (ügyeskedő, szabályokat tágan vagy éppen félreértelmező) értelemben. Mindig van egy kiskapu, mindig létezik megoldás, mindig van másik út, lehetőség, ha nem is mindig egyenes. A versenyszellem. És az eredmény sem marad el.

Nekem a magyar körkörös, de lehet, hogy ez a karikás ostor hatása... Szeret ismételni, újra átélni, emlékezni, legendákat, mítoszokat gyártani vagy csupán pletykálkodni. A kávéházi és kocsmakultúra mindezt a magaslatokba emeli.

Nekem a magyar kicsit szomorkás, vagy talán inkább önsajnálatba burkolózó. De mindenképp ott bújkál a vigadalom, az önfeledt öröm, az örömtánc.

Nekem a magyar közvetlen, ha kell direkt, személyeskedő: nincs tétovázás, mesterien vulgáris.

Nekem a magyar a kakaóscsiga, a végtelen egy darabkája. Kívül roppanós, befelé egyre lágyabb és a lényege omlós, kakaós. Leheletnyi porcukor megengedett. Hideg tejjel vagy forró habos kakaóval sem túlzás.

Király Zsolt (Körkép.sk)

A magyar himnusz szilveszterkor.

1100 év történelmi, kulturális és nyelvi közösségvállalása egy másik fővárosból.

Libabőr és büszkeség olimpikonjaink sikere láttán.

Találékonyság és vállalkozói készség (néha egy kis mutyival megspékelve).

Túrós csusza, erős paprika, puli, Rubik kocka.

Robin Masters

I. Szent István,

Dr. Bátky János,

Pongrátz Gergely,

Gothár Péter,

és Kosztor Sándorné Bodnár Gizella.


pongratz_gergely.jpeg

 

Hercsel Adél  

1. „Visszakerültél hát Budára, ahol születtél. Ez csoda volt. Megvolt a város; az elviselhetetlen és soha véget nem érő éveket elviselted és véget értek. Az történt, hogy a négy, nem, a negyven - nem: a négyszáz év véget ért, elfogyott. Nehémiás próféta átkot szórt a népére, mert nem tartották észben az Úr csodáit, amiket értük tett.” Ottlik Géza: Buda című regényének kezdőmondatai, az Iskola a határon folytatása. Mindig a fejemben járnak, amikor hazajövök. Nem csak konkrétan Budára, hanem valahova, ahol otthon érzem magam.

2. „Kompország, Kompország, Kompország: legképességesebb álmaiban is csak mászkált két part között: Kelettől Nyugatig, de szívesebben vissza. Miért hazudták, hogy a komp - híd -, ó, Patyomkin, te kenetes kezű szent ember, te csak Katalin cárnőt csaltad meg.” Ady Endre: Ismeretlen Korvin-kódex margójára c. cikkéből. Ha valaki megkérdezné tőlem, hogy milyen országból jöttem, akkor biztos, hogy ezt idézném válaszul.

3. „Lehet, hogy hab vagy, cukrozott tejen,
lehet, hogy zörej, meredt éjjelen,
lehet, hogy kés vagy ónos víz alatt,
lehet, hogy gomb vagy, amely leszakad –”

József Attila: Medáliák. Erről az idézetről mindig az jut eszembe, hogy milyen csodákra képes a magyar nyelv, mennyi kincs van benne, olyan, mint egy hangszer, gyönyörűen szól, ha az ember megtanul játszani rajta. És annál szebben, ahogy József Attila a Medáliákban… ez nekem az etalon.

4. „Hideg. Hideg az egész család.
A Ráday utcai ág is hideg,
a Polgár utcai ág is hideg,
a budakalászi ág is hideg,
ugyanaz a hideg kézfogás.

Hideg már az első biztos ősnél,
a királynő testőrénél Bécsben
és hideg a kétéves Luca Teréziánál
a bölcsödében, idefenn.
Hideg az egész tákolmány.”

Kemény István: Hideg. Amikor elbizonytalanodom, amikor nem tudom, hogy merre tovább. Vigasztal, amikor úgy érzem, Magyarországon élni, magyarnak lenni nehéz.

5. „Fél nyolckor egy padon, nyolc körül 
már Budán. Amit mondok, azt senki 
másnak. Képzeld azt, hogy kihalt 
a kelenhegyi ág. 

Most mondom, egészben, neked. Míg 
ülsz, cipőt húzol, kulcsra zársz. Hogy 
délután itt rengetegen járnak, sok az 
ember. Ilyesmiket. S vannak napok, mikor 
nem sétálok, csak úgy, át a Dunán. Egyáltalán, 
nem sétálok sehol. Azt hiszem lényeges: 
így ülők, figyeled, így mozog a szám. 

Sokáig nem állhattam a klór szagát. Ez nem 
a fürdő, az uszodát könnyű szeretni. Bent 
fejeket nyomnak a víz alá. Nyel, kussol. Egy 
idő után aztán a medence szélén állok, ez tőlem, 
haladás. De el kéne jutni még odáig, hogy két 
kézzel érintselek. Hogy két kézre legyen szükség: 
mint vetkőzni vagy kötni cipőt, nyakkendőt. Akár 
egy öltöző, ha mások úsznak, legyél kezdetleges. 

Arra gondolok, ahogy te gondolsz valaki 
másra. Az ELADÓ táblákon túl, ahol felfelé 
visz az út s az árkok után, a járdaszélen, ahol 
elnyomom a csikket, ott mi van. Szembejön, 
szerinted: két fej, szerintem: két sétapálca. 
Legyek lelkes, mondjam azt: látod, itt öregek 
vesznek házat öregektől. Száz éve legalább. 
Ezt képzelem. Előbbre jársz, szép a hátad.”

Szabó Marcell: Mányoki út, van ennek vége. A Gellérthegyen töltött kollégista évek, a környék és a hangulat; vidékiként Budapestre fölkerülni, amikor hirtelen bedobnak a mély vízbe, és meg kell tanulni úszni.

 

Pintér Bence

Kerényi Imre – hát lehet-e valaki magyarabb, mint Kerényi mester? Minden mondatából süt az igazi, kúl magyarság. Mit is csinál ő voltaképp? Most éppen könyvsorozatot. Hogy kiknek? Hát a magyaroknak. Hogy kikről? Hát a magyarokról. Magyar ízek, magyar hősök: az igazi magyarság-teljesítmények tárháza lesz ez, és aki összeállítja, az biztos, hogy az egyik legnagyobb magyar. És ez még nem minden.

Az Alaptörvény Asztala – szintén a mester műve; helyek, ahol igazán komoly magyarság-sugárzást lehet mérni. Nem elég, hogy alaptörvényünk minden egykor volt és leendő magyarok sóhajának jogi párlata, de még saját asztala is van a dicső korpusznak. Le lehet ülni, bele lehet lapozni. Meg lehet nézni. Lehet érezni évezredek súlyát, Árpád atyánk nyilának ívét, István királyunk kardjának súlyát, Mátyásunk orrát, Thökölynk tökét, Rákóczi bajszát, Kossuth szavainak hevét. Lehet lapozgatni, hogy mi a magyar. Ezt is Kerényi Imre adta nekünk. Nekem ő a magyar.

Kossuth Lajos és Görgey Artúr  két figura, összefonódó élettörténettel. Kossuth, akinek a népfelkelők Schwechat után kalapoznak majd továbbfutnak; és Görgey, aki ugyanitt, ugyanezeket a népfelkelőket kardlapozza, hogy álljanak már rendbe. Kossuth, aki elmenekül és külföldről osztja az észt; és Görgey, aki elvégzi a fájó, piszkos munkát. Kossuth, aki szépen tudott beszélni; és Görgey, aki megnyerte a csatákat. Kossuth, akiről minden városban van elnevezve egy köztér; és Görgey aki árulónak lett bélyegezve. Magyarok.

kerenyi.jpg

 

k|M

ALFÖLD

Hegyeshalomtól Bajáig, Kecskeméttől Szegedig van egy lapos, lankás, napsütötte vidék, melynél nincs szebb az országban. Ameddig a szem ellát - ez a magyar Róna, ahol ha a nap, miután lebukik és szinte a teljes horizonton visszanéz, visszasugározza a nagy narancs-rózsaszínt, ha visszanéz, akkor biztos, hogy a következő nap is ugyanilyen gyönyörű napfényes lesz. Széles, nagy, kiterjesztett perspektíva, tág horizont, nagy nyárfák, nagy szellők, nagy nap és nagy emberek. Ez a magyar Alföld.

SZOCREÁL STRANDOK

Alföldi sajátosság ez is, mint a nagy horizont. A '60-as '70-es években szétfúrták a nagy vidéket, olaj és gáz után kutattak a mérnökök. Olajat keveset, vizet azonban annál többet találtak. Majd' minden Tisza-menti falu végén van két-hárommedencés, hetvenes évekbeli melegvizes strand. Autózol a legutolsó alsórendű úton a hatalmas nyárfák és a gigantikus bárányfelhők árnyékában, és 10 kilométeren belül talász egy eldugott, hangulatos, olcsó és fantasztikus szocreál strandot. Egyszerűen kihagyhatatlanok.

NAGYDUMÁSOK

Vannak még nagydumások, öblösök, tele sztorival, élettel, pozitivitással. Jó őket hallgatni, a történeteiket, a lehetetlen élethelyzeteiket, jó hallani a nagy dumájukat, a bugyiolvasztó marhaságaikat. Életigenlő, pozitív magyarok, a legjobb arcok.

 

Joób Kristóf

A Szindbád című film. Vannak kegyelmi pillanatok, és ilyen volt, amikor a domonyi szlovák származású Huszárik és a német-horvát-magyar Latinovits a dzsentri Krúdy írásai alapján olyan tablót készített a régi Magyarországról, amilyet nem nagyon sikerült másnak. Ez egy nagyon magyar történet.

Kós Károly. A temesvári német postai tisztviselő fia tollal, tussal és kővel szintetizálta a talán leggazdagabb magyar kultúrtáj, Erdély építészeti és néprajzi örökségét.

Fehérre meszelt kúria. Jelentheti sokaknak a rest, sivár nemesi életmódot, a feudális elnyomást, de e klasszicista épületek hálója adta magyar társadalom gerincét, erejét, és látványuk még most is megnyugvással tölt el. Olyan, amilyen, lehet, hogy szegényesebbek, mint a nyugatiak, de azért szépek, és még funkciójukat vesztve, kiürülve is keretet adnak.

Káli-medence. Egy rezervátum, vagy még inkább egy terepasztal, amibe az ember gyermeki örömmel belemenekülhet, hogy élvezze a látványt és bor ízét.

Vaszary János: Duna-parti korzó című képe (1934). Egy pillanatkép, amilyennek látni lehet, és sokan látni szeretnék a háború előtti Budapestet: színes, elegáns, nagyvilági. A kép formanyelve egyedi és előremutató, de megelégszik a látvány okozta örömmel, és nélkülözi a baloldali progresszív művészet ideológia-fétisét, görcsös és erőszakos társadalomjobbító küldetéstudatát.

vaszary.jpg

 

Babarczy Veronika

Hosszú hónapok után, külföldön először a magyar nyelv kezd hiányozni – a szellemes gazdagsága, amire nem csodálkozom rá eléggé, ha minden nap beszélem. A túró a következő, a hazai ízek utáni vágyakozás: tej, házi kifőtt tészta, Zalagyöngye szőlő, behűtött Tokaji Furmint, rétes. A távollétben újra és újra megerősödik bennem, hogy bárhol máshol soha nem lehetek annyira otthon, mint itt. Ha még mesélhetek is Magyarországról az ottaniaknak, büszkén mondom, hogy még mindig megvagyunk, annak ellenére hogy.

Aztán amikor újra itthon, és meghallom a folyamatos bazmegolást a pesti utcán, a boltos nem köszön, hosszú a sor mindig és mindenütt,ű átvernek a piacon, barátságtalan a kiszolgálás, pocsék a kaja, amit kihoznak, egy-egy
pillanatra hiperkritikus leszek, mint majd' mindenki, aki magyarnak születik. 

De csak addig a pillanatig, amíg kedvesen megszólít valaki, aki segítséget kér, kóstolót kapok a kofától, behívnak kávét kóstolni egy épülő kávézóba, vagy együtt emelünk arrébb a sínről egy autót, hogy tovább tudjon menni a villamos. Akkor visszatér az örömöm, mert találkozom olyanokkal, akikről szívesen gondolom, hogy honfitársaim. Az oly nagyon áhított hazai ízek meglágyítanak, pláne egy fröccsözés barátokkal. Bármikor megnézhetem az Eldorádót vagy a Megáll az időt, láthatom a Margit hídról a várost, vagy hétvégenként a pátriámat, a Balatont, olvashatok Radnótit, és magyarul Bibliát.

 

Politicus

A nők

A Bor

Az igénytelenség

Az örök elégedetlenség

És a mindent túlélés képessége

 

Kínai Kálmán és Trágár Tóni

Az imént a gangon cigiztünk, az egyik lakásból Markos-Nádas üvöltött max hangerőn, a másikból István a király. Na, ez nagyon magyar volt.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr304717366

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Ünnepnap 2012.08.20. 12:21:56

Reggel fél órával később kelt a megszokottnál. Nem a vekkeróra hangja ébresztette fel, egyszerűen csak kidobta magából az ágy. A fürdőszobai teendők után, még pizsamában kicsoszogott a konyhába és elővette a hűtőszekrényből a külön erre a napra vásárol...

Trackback: Nekünk a magyar 2012.08.20. 12:00:02

Várjuk olvasóink, kommentelőink válaszait, megfejtéseit is a kérdésre: nektek mi a magyar?

Trackback: Az ország tortája az országalmás hangyatorta, lájk! 2012.08.20. 11:16:34

A Szabolcsi almás máktortának egy hibája van: inkább néz ki hétköznapi házisütinek, mint puccos cukrászdákban csodálható ünnepi kompozíciónak. Ennek ellenére lájkolom az almás máktortát, végre egy normális sütemény az évről-évre egymást túllicitálni pr...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

táltos 2012.08.20. 12:06:30

Bödőcs Tibor és amit bemutat,
Nagy hasú emberek kigombolt ingben a városban, buszon,
"kőművesdekoltázs".

Amúgy a magyar nyelv, ami "sajnos" változik,
A lecsó, paprikáskrumpli és egyéb disznóságok, amihez egyre silányabbak az alapanyagok,
a tavaszi akácvirágzás (tudom, hogy nem őshonos),
gólyák, fecskék és illatok.

szakee 2012.08.20. 12:14:21

Azért az kár, hogy Hamvast senki sem említette.

kesztió · http://szabadter.wordpress.com/ 2012.08.20. 12:20:17

@bbjnick: Igen, kedves bbjnick, és a többi okossal kórusban te is a kényelmesebb cigányozást választod, ahelyett, hogy rámutass a probléma valódi gyökerére: a botrányosan balkáni civil kultúránkra.

Azért írom ennyire magabiztosan a dolgokat, mert a „recept” kísértetiesen hasonlít a romániaira. vegyünk egy megtörtént példát:

1. A falu lakosságának tekintélyes hányadát kitevő cigány etnikum jó néhány tagja gátlástalanul lop, fosztogat, terror alatt tartja a falut. A rendőrőrs persze teszi a hülyét – bizonyára le vannak fizetve, meg vannak félemlítve vagy mindkettő.
2. Adott ponton a banda túllépi a határt, egy kocsmai verekedés egy„fehér ember” meggyilkolásábba torkoll.
3. A feldühödött falubeliek porrá égetik a cigánysor összes putriját, a cigányoknak semmijük sem marad, csak az égési sérültek és a gyász.

Persze jön a szokásos duma: a náci részről, hogy végre példát statuáltak a cigányságnak s különben is, irmagjuk se maradjon, a másik oldalon pedig a jogvédők nyomatják a felzárkózással, jogvédelemmel, diszkrimináció megszüntetésével kapcsolatos közhelyeket.

Holott a helyes megoldás az lett volna, hogy a retinenskedő cigányokra – meg esetenként más etnikumúakra! – azonnal, szakszerűen lecsapjon a törvény szigora (ide kevésbé lefizethető és némileg profibb rendőrök kellettek volna, ugye, meg olajozottabban, kevesebb bürokráciával működő igazságszolgáltatás), így nem került volna sor arra, hogy kollektíven bűnhődjenek a többiek néhány együttélni nem tudó seggfej miatt.

De hát kéremszépen, ha a rendőr korrupt és inkompetens, az igazságszolgáltatási rendszer véramatőr és részrehajló, és főleg, a lakosságnak pedig MEGGYŐZŐDÉSE, HOGY EZ ÍGY VAN A RENDJÉN, EZT KELL SZERETNI (mert nem látott jobbat), csodálkozol, hogy nem változik semmi?

Tehát, amíg a saját fejünkben nem rakunk rendet,és nem értjük meg, hogy elsősorban saját (felsőbbrendűnek hitt) balkáni kultúránk adja az általatok cigánybűnözésnek nevezett dolog melegágyát, ne várjuk, hogy a sima és kényelmes cigányozással majd megoldódnak a problémák.

seahawks 2012.08.20. 12:22:16

számomra magyar azt jelenti: szarok a másikra, beparkolok a kapukijáróba, rokkant parkolóba,járdára simlizek, dohányzok a játszótéren, a lakásba, ahol a gyerekeim élnek, tojok az egészségemre, de elvárom, hohy az állam ingyen gondoskodjon rólam, tolakszom sorbanálláskor...

van több is, de felesleges folytatni...

nyufika23 (törölt) 2012.08.20. 12:23:15

humor

nyelv

család

ételek

sírva vigadás

Dr. GGG77 2012.08.20. 12:27:51

Kis magyar lakóközösségünk:
Magyar a vasárnap reggel füvet nyíró. Magyar a késő éjjel, hajnalban a kertben ugató kibaszott kutya. Magyar a parkolni csak két autó helyét elfoglaló. Magyar a dübörögve pakoló. Magyar a műanyag palackot nem a sárga kukába dobó. Magyar a kaput becsukni képtelen. Magyar az éjszaka férjével üvöltöző pina. Magyar az este 11-kor centrifugázó.

Magyarok között élek és gyűlölöm.

Mert magyar a másikat leszaró, irigy, mindenért a másikat hibáztató, kisstílű fasz.

Persze, van amikor jó. Sétálni a várban, egy kávé a Gozsdu-udvarban. A Széchenyi fürdő. A Dunakanyar. Az Állatkert. A Városliget. A Belváros, Krisztinaváros, Naphegy, a Hegyvidék, Zugliget, Erzsébetváros, az Andrássy út.

lyesmith 2012.08.20. 12:28:30

A magyar az a magyar nyelv. Sajnos lassan ez is elkopik. Már a TV-ben, rádióban sem figyelnek arra hogy tisztán helyesen besézljenek, az utcán meg pláne nem.

Gatinho 2012.08.20. 12:31:05

@kesztió:

Idejössz trollkodni, ahelyett hogy leírnád, hogy neked mi a magyar.

nyufika23 (törölt) 2012.08.20. 12:31:12

@kesztió: "Nekem magyar az például, hogy egyedülállóan kretén módon fejezzük ki a nem egész órára eső időpontokat.

Minden normális nemzet azt mondja, hogy ‘hat és negyed’, nekünk ez bezzeg ‘negyed hét’. "

ha valaki nem teljesen fogyatékos, akkor gyerekkorában megtanulta, hogy hogy kell kifejezni az időt magyarul

minden nyelvben vannak trükkös, más nyelvűeknek érthetetlen szabályok, mégis csak te vagy olyan ostoba, hogy egy nyelvi jelenséget abnormálisnak tartasz, mert képtelen voltál megtanulni az anyanyelveden kommunikálni

röviden: nem tudsz rendesen magyarul, ezért mindenki más nem normális, sőt eleve a magyar nyelv nem normális
nem ismernéd be, hogy te nem tudsz magyarul... na ez a tipikus magyar

vigyázz, más nyelvekben is vannak ám furcsaságok, amik az anyanyelvi beszélő számára teljesen megszokottak

Omár mollah 2012.08.20. 12:31:46

@kesztió: Ezt olvasva rájöttem, hogy sok tekintetben rosszabb helyzetben vagyunk mint Románia. A cigányok nálunk is lopnak, a rendőrség nálunk is teszi a hülyét, le vannak fizetve vagy meg vannak félemlítve, a cigánysort viszont nem égethetjük le, mert annak megakadályozására - az egyéb bűncselekményekkel ellentétben - mindig akad 100-200 rendőr :D

Ver Sacrum 2012.08.20. 12:34:20

Könyöklés. Jópofizás. Műveletlenség. Büszkeség.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2012.08.20. 12:35:41

@kesztió: Ha már anyád nem fojtott meg csecsemőként, fojtsd meg te őt, amiért felnevelt, te szégyen, te.

scsaba1 2012.08.20. 12:36:42

Végigolvastam a kommenteket. Nekem a kommentek azok. Azok nagyon magyarok. Vagyis amivé vált a rendszerváltás után a magyarság.
Senki ne húzza ki magát, hogy ő aztán nem. De. Igen. Legfőképpen ők, akik kihúzzák magukat, hogy ők aztán nem...

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2012.08.20. 12:40:18

@kesztió:

"Holott a helyes megoldás az lett volna, hogy a retinenskedő cigányokra – meg esetenként más etnikumúakra! – azonnal, szakszerűen lecsapjon a törvény szigora..." --- írod.

Hát, b*szod, te tényleg nem tudsz olvasni! Szerinted miről irkálok már itt t*kömtuggya hány kommenten keresztül?

ü
bbjnick

nyufika23 (törölt) 2012.08.20. 12:45:23

@Dr. GGG77: neked úgy látom, hogy úgy általában az emberekkel vannak problémáid
valószínűleg a szomszédod rólad azt mondná, hogy egy bogaras, összeférhetetlen, folyton panaszkodó, megkeseredett pöcs vagy

éltem én már külföldön, laktam külföldön is közösségben (kollégiumban), ott is ilyen problémák fordultak elő rendszeresen, pedig nem voltak magyarok

pakisztáni, nigériai, lengyel, román, orosz, török, horvát, osztrák, kínai , angol fiatalokkal, emberekkel is vannak negatív tapasztalataim, de azért nem általánosítanék úgy, mint te a magyarokkal kapcsolatban

te nem csak a magyarokat gyűlölöd, hanem mindenkit, aki levegőt mer venni a környezetedben, közben magadat tökéletesnek gondolod és el sem tudod képzelni, hogy te is zavarsz, idegesítesz valakit

Dr. Gy. Dr. Fűegér 2012.08.20. 12:46:52

Néhány magyar műholdat épít egy sufniban, néhány magyar a CERN-ben keresi a Higgs-bozont, egy magyar Londonban aranyérmet nyer egy, a városát a működőképtelenségig eladósító nímandnak, pár magyar egy blogposzton üti egymást, hogy mi a magyar,

a többiek a hőségtől félájultan nézik a retekklubot.

Na, ez a magyar.

nyufika23 (törölt) 2012.08.20. 12:47:32

@scsaba1: na az ilyen kommentek, amikben kiosztják a többi kommentelőket, persze ezzel magukat mentegetve...
na ez a tipikus pöcs magyar faszkodás

büszke lehetsz magadra

nyufika23 (törölt) 2012.08.20. 12:49:12

az a tipikus, hogy mindenki osztja az észt, ekézi a magyarokat úgy általában, közben azt az érzetet kelti magában, hogy ő ez alól kivétel
közben ugye ő is magyar, tehát vastagon része az elmebajnokságnak

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2012.08.20. 12:50:40

@bbjnick:

irkálok már itt t*kömtuggya=irkálok itt már t*kömtuggya

cutcopy 2012.08.20. 12:54:26

Politicus:
"Az igénytelenség
Az örök elégedetlenség"

Kérdés hogy mivel elégedetlen az igénytelen..?
De a magyar embereket ki tartja magyarnak..?

Kopi3.14 2012.08.20. 12:56:21

Öveges Professzor úr, Erdös Pál, Obádovics, a betyárok, Bendegúz, Örkény, senkinek nem magyar?

seahawks 2012.08.20. 13:02:37

@Kopi3.14: de, csak nem ezek a jellemzőek, fontosak.

Oblomov 2012.08.20. 13:03:22

@seahawks:
én is onnan ismerem fel a magyart, hogy nem áll sorba a buszmegállóban a buszra várva, nem vajban süti a faszaládét (bokwurstot, vagy mit), általában lehet tőle cigit kérni ... és nem mindig vágja a főnév- és igeragozást. :)

Dr. Gy. Dr. Fűegér 2012.08.20. 13:12:33

@seahawks:

Fontosak. Még ha sajnos, nem is jellemzőek.

szakee 2012.08.20. 13:14:48

@nyufika23: mondjuk a szláv nyelvek is ugyanúgy mondják mint a magyarok, konkrétan a szlovák meg a cseh biztosan.
Viszont a félszáznak náluk sincs alternatíva szerencsére :)

Augustin 2012.08.20. 13:22:48

@kesztió: Hány nyelvet beszélsz?

Augustin 2012.08.20. 13:25:14

"Amikorra az eszményi magyarra gondolok, én egy árpádrongyban félrészegen hőzöngő, zsidózó, műveletlen rasszista büdösprolit látok magam előtt. "

Részvétem. Így csak az előnytelen külsejű, száz kiló feletti, lusta, alkesz liberálisok tudják szidni a magyarokat, ha azok nem adnak nekik elég pénzt.

Augustin 2012.08.20. 13:30:00

"A jó ügyvéd az valami globálkapitalista nemzetietlen kreálmány, ugye, kedves „benga cigó” bbjnick? "

Nem. A jó ügyvéd egy drága mulatság.

Mézesmázos Mózes 2012.08.20. 13:32:10

1. Amikor Pestről Eger felé autózva a Kőlyuk-tetőn először megpillantom a szülővárosomat.
2. A debreceni Nagytemplom, amit ha meglátok, sosem csak az jut eszembe, hogy református vagyok, hanem az is, hogy magyar.
3. A Badacsony látványa a Balatonról és a Balaton látványa a Badacsonyról.
4. Az Erzsébet híd, ami olyan szép, mint egy magyar menyasszony.
5. Liszt Ferenc: Magyar rapszódia ( www.youtube.com/watch?v=goeOUTRy2es )

Oblomov 2012.08.20. 13:38:56

@Mézesmázos Mózes:
Trianon óta a Csonkatemplom talán valamivel autentikusabb. :)

Mézesmázos Mózes 2012.08.20. 13:41:25

@Oblomov: Na, ez nagyon magyar komment volt. :)

Oblomov 2012.08.20. 13:41:45

@Oblomov: Hajós Aranybikája se semmi persze, főleg, hogy mostanság nem találunk rá még befektetőt sem. :(

nyufika23 (törölt) 2012.08.20. 13:50:15

@szakee: @szakee: Ha már itt tartunk, akkor hozzuk fel az angol "half a dozen" kifejezést is, mint ökörséget, mert miért nem azt mondják, hogy hat!?
Vagy arra mit mondjunk, hogy az angol úgy mondja az 1300-at, hogy thirteen hundred?! Ez is nettó faszság, ha akadékoskodni akarunk.
Vagy a németek, akik felcserélik a számnevek kimondásánál az egyesek és tízesek sorrendjét.
Vagy az oroszok, akik a negyvenet úgy mondják, hogy сорок. Ami a nem illeszkedik a harminc és az ötven közé logikailag, mert mindkettőtől eltér. És az orosz nyelv érdekességeit, abnormalitásait még sorolhatnám.

Minden nép nyelvében vannak egyedi vonások, amit egy fenti tudatlan kommentelő (bizonyos "kesztió") úgy értelmezett, hogy a magyar nyelv nem normális, mert így vagy úgy fejezi ki az időt. Nyilvánvaló, hogy az illető nem is beszél más nyelven, csak magyarul, azt is rosszul.

f.m.j. 2012.08.20. 13:52:12

@Pas de probleme:

tökigaz
tökigazabb lenne, ha 12 sorban írnál jót is
mert úgy adná ki az egészet
így csak féligazság
az meg már hazugság :):)

á, nem
komolyan gondoltam, amit az első sorban írtam

szakee 2012.08.20. 13:53:51

@nyufika23: most nézem, hogy előbb elnéztem, hol a záró idézőjel, elnézést.
Ez esetben tárgytalan az előbbi hozzászólásom.

taknyos zsiráf 2012.08.20. 14:03:26

Tizennyolc óra tizenöt perc!!! Oszt jó'stét magyarok!

Pas de probleme 2012.08.20. 14:03:51

@f.m.j.: Kösz. :-)
Igen, van másik fele is.
Több is, mint 12 sor, csak az manapság alszik...
De azért van.

f.m.j. 2012.08.20. 14:04:55

@Dr. GGG77:
neked az emberekkel van bajod, mert amit írsz, az emberi, és nem csak a magyarokra jellemző viselkedés

az épületek meg mindenhol szépek önamagukban a világban, akárhová mész

nekem ez a fő kérdés, hogy tudom-e így is, ennek ellenére is szeretni önmagunkat, hogy tudom, ilyenek vagyunk

Dr. GGG77 2012.08.20. 14:12:40

@nyufika23: Rajtad kívül itt kábé senki nem oszt senkit.

kesztió · http://szabadter.wordpress.com/ 2012.08.20. 14:13:47

@Augustin: egyet anyanyelvi szinten, egyet felsőfokon, egyet középfokon (társalgási szint), egyet alapfokon. Mert?

Dr. GGG77 2012.08.20. 14:14:43

@f.m.j.: "nekem ez a fő kérdés, hogy tudom-e így is, ennek ellenére is szeretni önmagunkat, hogy tudom, ilyenek vagyunk"

A válaszom nekem: nem. Amíg nagy ívben szarunk a másikra addig ez egy szánalmas, lúzer nép marad.

bársonyszemű borbála 2012.08.20. 14:17:02

a poszthoz: én pl. cseh tamást utálom (depressziós nyavalygó), viszont a puli kutyát, a népdalt és a népmesét imádom.

kesztió · http://szabadter.wordpress.com/ 2012.08.20. 14:19:36

@nyufika23:

Igen, a magyar nyelv EBBŐL A SZEMPONTBÓL tényleg nem normális, mert kétféle magyar ember van: akinek már okozott kavarodást a negyed hét, és akinek ugyancsak okozott már, de csakazértsem ismeri be.

De attól még szép nyelv, kifejező nyelv, játékos nyelv, hatalmas szókincsű nyelv, nagy művek születtek magyarul, stb.

Más kérdés?

kesztió · http://szabadter.wordpress.com/ 2012.08.20. 14:25:31

@bbjnick:
OK – értőbb és főleg jóindulatúbb újraolvasás után úriember leszek és beismerem, hogy igazad van.

De vajon véletlen, hogy a hozzászólásodból mintha az jött volna le, hogy elsősorban a cigányokon vernéd el a port, és csak utána a béna balkániságunkon (amiben hígmagyarként vagy mélymagyarként, de mindannyian nyakig sárosak vagyunk, még az öreget is beleértve)?

Eltévelyedés · http://gumimacik.blog.hu/ 2012.08.20. 14:31:08

A cikk és a kommentek fő erőssége, hogy elbizonytalanít identitásomban. Egy kellemes disszonancia van bennem, mert ugye az iskolában tanultam a dicső múltról (mióta is nem nyertünk háborút?, kedves angol munkatársam kérdezte olimpia alatt, hogy miről szól a magyar himnusz, mert olyan, mintha mindjárt öngyilkos is lenne a sportoló azt meghallva. Azt mondtam, hogy ilyen búvalbaszott önsajnálat, mert a mű születésekor kurvára nem volt mire büszkének lenni,(nem, a sok elbukott háború, szabadságharc és alázat a habsburgoknak arra nem lehet büszkének lenni) szóval maradt a fohász).

Szóval tanultunk a dicső múltunkról, minden érettségiző azt hiszi, hogy Magyarnak lenni valami kivételezett helyzet, és ugyan igazságtalanul elbánt velünk a történelem, de mi vagyunk a titkos aduászok az emberiség kezében.
Az érettségi óta, meg azt látom, hogy a Magyar az a mutyi, akasztanivaló politikusok, átbaszás, lehúzás, siófoki strandon a mindenféle suttyó akik imponálni akarnak a strandon a sok önejlölt misellvájdnak,a jogutód nélkül megszűnt cég, aki másnap újranyit másnevű kft-ként, de jogilag már nem hajtható be a tartozás, a mindenféle kivándorló, akik szidják a külföldet és az otthont is, a rám irígy otthonmaradottak (jajj te külföldön élsz, ki bírod fizetni, szóval te fizess többet a nyaralásba), a barátok közt színészi játéka, az egyszer régen jónak(mondott) szinkron, a vendéglátós sirnkozás a dhoányzási tilalom ellen, a mindenben rosszat látás, és nem a lehetőség kiaknázása. A GDP-hez képest eszméletlen magas nyugdíjjak, a rendőrségi dilettantizmus, honvédelem(haha).
És elszigetelt jelenségként pár tudós, akinek remek ötlete van, de befeketetőt kizárólag messziföldön talál. És pár Sportoló, akik nem tudom hogy csinálják, de rohadtjók.
És a Magyar Csoda. Csoda, hogy a fentiek ellenére IS létezik még az ország.

Peripetia 2012.08.20. 14:33:15

@kesztió: Nem, Magyarország már nem jogállam. Harcolnunk kell a bitang orbán és rendszere ellen, hogy újra felépítsük a jogállamot. De azt hiszem előtte az ügyészséget kellene egy forradalommal megtisztítani, de legjobb orbánékkal együtt elbánni velük.

Schwerer Gustav · http://menekulttabor.blog.hu 2012.08.20. 14:43:04

Egy egészséges nemzettudatú országban ez a kérdés föl sem merül, mivel mindenki számára adott. Valahogy nem tudok elképzelni egy franciát, aki azon töpreng, hogy mi a francia. Vagy amerikait, kanadait. Persze az utóbbiak hozzánk képest viszonylag fiatal társadalmak, mi pedig egy elöregedő, hanyatló (+ a kommunizmus évtizedei által megosztott) társadalom vagyunk, ezért is lehet ez kérdés.

Egyszerűen újra meg kéne határozni, hogy mi a magyar. XXI. századi módon. Mozgás kéne. Sürgés. Ebben a fiatalok szoktak élen járni. Most meg pont azok mennek el, vagy nem születnek meg. (Meg ugye egyre több a cigány.) Itt nem lesz nemzeti megújulás. Miből lenne?

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2012.08.20. 14:50:42

@Schwerer Gustav:

„Csak törpe nép felejthet ős nagyságot,
Csak elfajult kor hős elődöket;
A lelkes eljár ősei sírlakához,
S gyújt régi fénynél új szövetneket.
S ha a jelennek halványúl sugára:
A régi fény ragyogjon fel honára!”

Garay János: AZ ÁRPÁDOK. VEZÉRHANG (részlet)
www.mek.oszk.hu/00600/00655/00655.htm#90

Csak az elveszett, aki elhiszi magáról, hogy az!

ü
bbjnick

taknyos zsiráf 2012.08.20. 14:52:15

Nekem ez a magyar:
jakabandor.blog.hu/2012/08/20/badog_gundel

....egyszer Gobbi Hilda (kicsit sem csíptem) mondta egy riporternek, hogy ..."Magyarország az a hely ahol mindig találsz egy olyan barátot, aki megkínál egy tál levessel vagy étellel"... mert máshol a világon ilyent nem tapasztalt! Mert ez is a magyar vendégszeretet része!

Csak az a baj, hogy azóta megszaporodott azoknak a tróger "vendégeknek" a száma akik az egész konyhádat akarják "nekem jár mert magasabb rendű vagyok alapon"!!!

mortullus 2012.08.20. 14:55:24

elsősorban magyar a magyar nyelv, amelyen keresztül lehet legjobban megérteni a világot (nem csak az anyagit)

furcsa, hogy csak 1 ember említette a Szent Koronát, ami szintén egyedülálló magyar kincs.

És a magyar kultúra, amely fenntartotta Európa sokáig leggazdagabb országát. Arra a kultúrára gondolok, amit Szent Erzsébet vitt német földre. Arra kultúrára gondolok, amely olyan vízvezetéket épített a budai várban Zsigmond idejében amire még manapság is rácsodálkozunk. Arra a magyar kultúrára gondolok, amely leleménnyel megmentette az utókornak a Bakócz-kápolnát.
És még nagyon hosszan lehetne írni.

Oblomov 2012.08.20. 14:55:48

@bbjnick:
Azért figyeled? Akiket a redakciósok megjelölnek konkrétan, azok többsége vagy korának lúzere lett, vagy kisebbségi vérvonalas volt, vagy a kisebbségi, esetleg a kisebbségi népi kultúrából merítkező, abból kinövő zseni. Talán csak Bereményi, Vaszary, Gothár (ha az emigráns sorstól eltekintünk, akkor Cs. Szabó), előadóként meg csak Tamás, és manapság már a Rúzsa a kivételek.

Jvízkeleti mintái közül is csak Kodály az a Mount Everest, aki magyarként magyar zenét komponált egy alternatív himnuszhoz, ha nem lenne a Hymnusz. A "székely" gagyinál mindenképpen reprezentatívabbat.

Kopi3.14 2012.08.20. 15:01:08

@seahawks: hanem? A vizsla? A túrórudi?

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2012.08.20. 15:04:14

Egyszer Li Ven-pe megkérdezett egy a halat: mi a víz?
A hal zavarában csak tátogott.

almodhi 2012.08.20. 15:09:50

@Holger Hartland: Köszönöm, talán mégsincs minden veszve.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2012.08.20. 15:11:24

@kesztió:

Nézd! Hogy értsük egymást: „És jól jegyezze meg mindenki, hogy mi a szíriai fajnak azért vagyunk ellenségei, mert a magyarság anyagi és szellemi fejlődését elnyomta, és ha más csinálja ezt, éppen olyan könyörtelen öklökre talál bennünk, legyen bár busmann, gurka, szamojéd vagy »keresztény nemzeti«.”

;-)

ü
bbjnick

Kopi3.14 2012.08.20. 15:15:39

@mortullus: mikor tartotta fenn a magyar kultúra európa leggazdagabb országát? Melyik ország volt az?
Miért is oly különleges mint államiság jelképe a szent korona? Mondjuk a brit koronázási ékszerekhez mérten.
Más nyelven miért nem lehet a legjobban megérteni a világot?

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2012.08.20. 15:16:04

@Oblomov:

"Akiket a redakciósok megjelölnek konkrétan, azok többsége vagy..." --- írod.

:-)

Mikor elolvastam a posztot, akkor ez volt az első gondolat, ami a fejembe ötlött: nem tudják, hol lakott itt Vörösmarty Mihály... :-)

Csak aztán fontosabb közlendőim ezt a gondolatot háttérbe szorították:-)

ü
bbjnick

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2012.08.20. 15:17:07

@Holger Hartland:

Vigyázzon, vigyázzon! A fuldoklás nem biztos, hogy az identitászavar jele!

ü
bbjnick

nyufika23 (törölt) 2012.08.20. 15:21:01

@kesztió: én nem ismerek olyan embert, akinél valaha is kavarodást okozott volna az idő ilyen módon történő kifejezése

biztos a németek közt is van olyan, aki nem érti hirtelen a számneveket, de azt ott is fogyatékosnak hívják

a magyar nyelv ebből a szempontból is normális, hiszen rajtad kívül mindenki tudja, hogy pl. a negyed hat, fél kilenc mit jelent
tudod ezt gyerekkorban tanuljuk meg, tehát normális, ez a norma, a szabályos, nyelvtanilag helyes és értelmes, elterjedt, logikus forma

az, hogy neked ezzel problémáid adódtak, a te szellemi képességeidet minősíti
és megkérlek, hogy ne próbáld a többi magyarra kiterjeszteni a te fogyatékosságodat

ez kb olyan mentegetőzés a részedről, mint amikor egy pedofil azt állítja, hogy "de hiszen mindenki gondol szexuális töltettel egy gyerekkorúra"
a válasz erre: LÓFASSSSZT!
hasonlóan a te nyelvi impotenciádra is ez a korrekt válasz

Oblomov 2012.08.20. 15:27:36

@bbjnick:
Olyankor, amikor kicsit pösze az ember (Ha örül Horger Antal úr,
hogy költõnk nem nyelvtant tanul...) akkor nem identitászavaros, hanem feláll az asztalra, hogy nézőpontot válthasson. Ezt mondja legalábbis a Holt költőkben a jó tanerő John Keating, aki persze nem nagymagyarkodik sokat. :)

Oblomov 2012.08.20. 16:04:43

poszt: "Hogy mi nekünk a magyar? Többünknek Cseh Tamás, Latinovits Zoltán, Jankovics Marcell művészete, vagy a Balaton, a bor, a magyar nyelv és költészet."

Az új kenyér ünnepén akkor egy perces néma felállás ennek is, mert ez is magyar, a nekünk Mohács kell fajtából:

bor.mandiner.hu/cikk/20120816_tonel_metszettek_el_bunozok_a_villa_sandahl_szoloit

mortullus 2012.08.20. 16:10:45

@Kopi3.14: ezekre a kérdésekre már rég megtaláltad volna a válaszokat ha kicsit művelted volna magad :)

Kopi3.14 2012.08.20. 17:28:33

@mortullus: müveltem én, de mint mindenkinek, nekem is korlátos a rendelkezésre álló idöm, s más területek a preferáltak. Nem tudom mire gondolsz. Szóval felölem ebben a stílusban beszélgethetünk diffegyenletekröl is, gradiensekröl, reziduumokról akár, csak épp értelme nincs.

Apeiron (törölt) 2012.08.20. 17:29:05

Senki sem nyilatkozott a magyar természettudományos és mérnöki kultúráról, a nagy magyar tudósokról, a természettudomány nagy barátairól, pl. Öveges professzorról.

2012-ben Szemerédi Endre az Abel-, Marton Katalin a Shannon-díjat nyerte el. Minderről egy árva bütűt sem ereszettek meg itt a Mandiner blogon.

Intő jel a jövőre nézve.

Alfőmérnök 2012.08.20. 17:43:31

Az autentikus magyar népzenét úgy látom, csak ketten említették.
"Futottak még":
Ady, József Attila, Bartók, Hamvas, Csontváry.

Alfőmérnök 2012.08.20. 17:46:29

@Téglagyári Megálló:
Veled kapcsolatban igaza volt.

Kopi3.14 2012.08.20. 17:49:08

@Apeiron: én már hianyoltam öket.

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2012.08.20. 18:08:35

És mondd csak, Robin Masters, azt is jelenti a magyar számodra, hogy minisztériumi felnyalóként álnéven ribancozod az ellenzék egyik szimbolikus figuráját?

Apeiron (törölt) 2012.08.20. 18:10:19

@Kopi3.14:

Egyébként a helyzet tipikus. Ezen a blogon egyedül az aristo fantázianevű barom szólalt meg termtudról, bárcsak ne tette volna.

Vincent blog legutóbbi bejegyzés:

"Tegnap este Berlinben Lovasz Laszlo es Szegedy Balazs kapta az egyik idei Fulkerson-dijat."

orulunkvincent.blog.hu/2012/08/20/gyorshir_fulkerson_dij

Apeiron (törölt) 2012.08.20. 18:11:00

@calam: Viccelsz? Attól válik magyarrá!

Apeiron (törölt) 2012.08.20. 18:20:55

@Kopi3.14: Arról nem is beszélve, hogy amikor egy hónapja Szabó Attila megynyerte abszolút első lett Nemzetközi Fizika Diákolimpián, akkor ezt a csodálatos Mandiner szerkesztőség arra sem méltatta, hogy a hírfolyamba kitegye. Ellenben a melegolimpia ott volt. No comment.

Hobergant 2012.08.20. 18:27:11

@Schwerer Gustav: a francia társadalom szvsz a legtöbb szempontból öregebb, "fáradtabb", mint mi, nem úgy értve, hogy az emberek fáradtak, vagy unalmasak lennének, hanem az ő kultúrájuk csúcsa vmikor a középkor végén volt.

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2012.08.20. 18:31:42

@Apeiron: jójó, értem én. de ezt inkább anyuci pénzén csinálja

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2012.08.20. 18:32:37

@Oblomov:

Azt a holtköltőket spec. nem ismerem.

ü
bbjnick

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2012.08.20. 18:43:13

@calam:

Kifogásolja mindezt a sárdobáló @calam?! F*sza!

ü
bbjnick

Apeiron (törölt) 2012.08.20. 18:52:52

Egyébként a legjobb - Az egész beteg bejegyzésben egyszer sem fordul elő a "szabadság" szó önmagában! Na ez a magyar!

Oblomov 2012.08.20. 18:53:11

@bbjnick:
41-nél, meg 1'57-nél.

Kopi3.14 2012.08.20. 19:13:32

@Apeiron: mert a szabadság magyar? Nem egyetemes?

2012.08.20. 19:41:46

A magyar lovas nemzet. A magyarok ismerik a ló mindkét oldalát. Ó igen, az igazság mindig odaát van. :)

Apeiron (törölt) 2012.08.20. 19:46:26

@Kopi3.14: Na akkor leírom érthetőbben. Egy francia mondhatja magáról, hogy neki az ország többek között Liberté, Égalité, Fraternité, egy szomáliai azért kevésbé.

A botrányos, hogy ezeknek a jobboldali mandis aranyifjaknak nem tűnik fel, hogy a rendszerváltás után húsz évvel meglehetősen gáz, hogy a Liberté nem szerepel a bejegyzésben. És ez az igazán magyar, a valódi, cselekvőképes, morális (nem formális) szabadság hiánya! Nem mintha az Égalité, Fraternité oly jellemző lenne országunkra, de ez most mindegy.

Capisci?

fromdtod 2012.08.20. 20:36:59

A nyelv maradt. Nagyon sok minden eltűnt számomra magyarnak lenni. Nagyon sok mindenből elvették tőlem a magyart, és csak egy eszközzé vagy dísszé vált. A nyelv maradt, mert ehhez értek. Azt hiszem. És egyedül a magyar nyelven tudok olyan szépen beszélni, mint ahogy szeretnék. A többin nem :(.

Még szeretem a humorunkat, mert úgy érzem, hogy ebben kicsit egyediek vagyunk (de lehet, hogy rosszul érzem). Az enyémet általában csak itthon értik. Jó vicc, mi?

dobzse.laci 2012.08.20. 20:56:16

@kesztió: "De hát kéremszépen, ha a rendőr korrupt és inkompetens, az igazságszolgáltatási rendszer véramatőr és részrehajló, és főleg, a lakosságnak pedig MEGGYŐZŐDÉSE, HOGY EZ ÍGY VAN A RENDJÉN, EZT KELL SZERETNI (mert nem látott jobbat), csodálkozol, hogy nem változik semmi? "

És szerinted ugyan mi a lóf*szt lehetne csinálni?
A rendőrök összezárnak, hülye lesz megszúratni magát, hogy utána még a felettese is letapossa.

Ez alapvetően nem cigányprobléma, tehát nem azért van, mert cigánynak születtek, hanem azon a szocializációs szinten elképzelhetetlen, hogy másképp menjen a dolog.
(plusz az igazságszolgáltatási khm..., anomáliák miatt folyamatos megerősítést is kapnak)
Ha reálisan belegondolsz, ebből ezeket ugyan ki nem rángatod, de még a purgyékat sem. Az unokákat talán, ha más mintát látnak, persze nem "otthon".
Lehet, hogy Gyurcsány nem is mondott akkora baromságot?

JohnnyLillibrogida 2012.08.21. 00:46:42

Nekem magyarok a gyermekeim. Tudatosan nevelem őket Szent István Intelmeinek szellemében szabad, befogadó, nyitott, alkotó emberekké.
Például arra hogy soha ne dőljenek be olyan rasszista szlogeneknek melyek összefüggésbe hozzák származásukat bárki adócsalásával, igénytelenségével, lelki szegénységével, emigrálásával, rasszizmusával, önbizalomhiányból eredő önócsárlásával stb stb.
Az ilyen búsongóknak meg fizetek amúgy is 20 ropit ha egy perc alatt megesznek ivás nélkül 20 ropit! Tanulják meg egy életre milyen egy magyar úr!
;)

Pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2012.08.21. 10:43:06

A koviubi leivott leve. Mert ez egy örök másnapos ország.

Zb74 2012.08.21. 11:43:53

Jók ezek az új posztok, de én továbbra is várom az Ilyen ország pedig nincs sorozat CCCXLIV. epizódját ebben a témában:
kepviselofunky.blog.hu/2012/08/18/halott_fasisztanak_irt_levelet_a_tek
;)

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2012.08.21. 20:25:51

@Jeff_Lebowski: Hát, ha még tudnád, hogy te mi vagy a magyaroknak!

Városi bringás = ökoterrorista.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2012.08.22. 22:50:23

@Jeff_Lebowski: Nem elég, hogy kampós orrú féreg vagy, még szlovák is?
süti beállítások módosítása