Szanyi Tibor és a szavazók
2010. április 20. írta: tanarseged ur

Szanyi Tibor és a szavazók

  Aki nem unja még Szanyi Tibort, az állítólagos bérszavazókat és a számolgatást, azt most ha nem is vokstúrára, de voksnéző túrára invitálom Budapest 19. egyéni választókerületébe, a főváros XIII. kerületének déli részébe. Nézzük meg, mit mutatnak a számok Szanyi Tibor nyilvános, illetve nem nyilvánosnak szánt, de kiszivárgott mondatairól, s egyúttal vessünk egy választásszociológiai pillantást is a 2010-es országgyűlési választások eddigi legszorosabb versenyfutását produkáló egyéni választókerületre!

  Szanyi Tibor és az MSZP még a szavazatok megoszlásának ismeretében is ragaszkodott hozzá, hogy volt szervezett voksturizmus, és hogy a budapesti 19. evk-ban az általa feltételezett mintegy 500 „bérszavazó” döntötte el, hogy az első menet után ne Szanyi, hanem a fideszes jelölt forduljon az élen. Annál kínosabb volt, amikor kiszivárgott az a hangfelvétel, amelyen átszavazásra, illetve átszavazás szervezésére buzdított. Kik is akkor a voksturisták tulajdonképpen? (Már ha tényleg voltak.) Mint előző posztomban megírtam, az igazolással leadott szavazatoknak a jelöltek közötti megoszlása statisztikailag megbecsülhető, az eredmény pedig azt mutatja, hogy a Budapesten igazolással szavazók egyszerűen hozták magukkal a vidékre jellemző megoszlást (az MSZP ennél kicsit gyengébben szerepelt közöttük, de mobilis és valószínűleg zömmel aktív korú szavazók esetén ez nem is meglepő).

  Ez az eredmény még akkor is áll, ha most korrigálni kell egy kicsit, mielőtt Szanyi Tiborral foglalkoznánk. A múltkori poszt a választás után egy-két nappal készült, azóta pedig tudjuk, hogy kicsivel, kb. 12%-kal többen szavaztak igazolással, mint ahány választót aznap vettek fel a névjegyzékbe (az átszavazók egy része nyilván már korábban, előre felvetette magát). Azt is tudjuk, hogy a Budapestre igazolást kérőknek nagyjából 10%-a nem vidéki, hanem Budapesten belüli átigazoló. A becslést tehát megismételhetjük az új számokkal, az eredményeket pedig valahová a pártok országos és „vidéki” eredményei közé várhatjuk (mivel az átszavazók közt budapestiek is vannak, de kevesebben, mint amennyi a budapestiek aránya az ország összes szavazója között). Gyakorlatilag ugyanazt kapjuk, mint az első számolásnál: említésre méltó eltérés ismét csak az MSZP-nél (lefelé) és az LMP-nél (felfelé) mutatkozik – ez pedig simán adódhat demográfiai és szociológiai okokból, nem kell hozzá szervezett voksturizmus.

 
Fidesz
MSZP
Jobbik
LMP
MDF
„Vidéki” (országos mínusz Bp) listás eredmény (%)
54,3
18,0
18,0
6,3
2,2
Országosan elért listás eredmény (%)
52,7
19,3
16,7
7,5
2,7
Igazolással Bp-en szavazók becsült megoszlása (%)
53,6
14,8
16,3
12,7
2,4

 

  Nézzük meg részletesebben is a budapesti evk-kat, köztük Szanyi Tiborét is! Az MSZP azt állítja, hogy „az átjelentkezők száma hat Budapesten hat választókerületben volt kiugróan magas, itt a választókerületi átlagnál jóval magasabb lett a Fideszre illetve a Jobbikra leadott szavazatok száma”. Budapest 11., 12., 14., 15., 19. és 21. evk-iról van szó, ezek egyike tehát Szanyi körzete. Miért jött sok átigazoló a VIII., IX., X., XI., XIII. és XIV. kerületbe? A válaszért ismét fordulhatunk a statisztikához: hasonlítsuk össze, milyen arányokat becsülhetünk az átigazolók közt ezekben a „gyanús” egyéni választókerületekben és a többi budapesti evk-ban! Ha igaz, hogy a Fidesz „Kubatov-szavazókat” koncentrált a „gyanús” kerületekbe, akkor jelöltjeinek az átigazolók közt ezekben a kerületekben jobban kellene szerepelniük, mint más evk-kban, ahol kevesebben szavaztak igazolással.

Átigazolók szavazatarányának becslése (%)
Fidesz
MSZP
Jobbik
LMP
MDF
A hat „gyanús” bp-i evk-ban
51,8
16,0
16,6
12,7
2,8
A többi 17 bp-i evk-ban, ahol szavaztak igazolással
55,0
13,9
16,0
12,6
2,1
Külön a Bp. 19. evk-ban, ahol Szanyi Tibor indult
49,3
17,1
14,9
14,7
4,1

 

  Az eredmények azt mutatják, hogy a Fidesz az átszavazók közt még kicsit rosszabbul is szerepelt az MSZP szerint „gyanús” kerületekben, mint a többiben – Szanyi Tibor kerületében pedig még a hat „gyanús” evk átlagánál is rosszabbul. A Jobbikról ugyanez mondható el. Az eltérések ugyanakkor mindössze pár százalékosak, Szanyi Tibor körzetében az átigazolók 3%-a pl. mindössze mintegy 46 embert jelent. Magyarán: az igazolással szavazók nem pártpreferencia szerint koncentrálódtak, az MSZP gyanúját a számok nem támasztják alá. (Az átszavazókat pedig nem az adott budapesti evk-hoz kell hasonlítani, ahogy a szocik tették, hanem a vidékhez vagy az országos arányhoz, hiszen itt vegyes, kb. 90%-ban vidéki származású vagy vidékről érkező és Budapesten csak nem régen lakó, tanuló vagy dolgozó társaságról van szó). A fenti táblázat Szanyi Tibornak is jó (vagy rossz?) hír lehet: a számok az ő választókerületében sem utalnak szervezett és tömeges voksturizmusra. Legfeljebb LMP-sek túráztak ide is, róluk viszont már a múltkor is megállapíthattuk: Budapest-szerte 1000-1500 között lehet az LMP-s "voksturisták" száma, ennyi mobilis embernek pedig magától és egyénileg is eszébe juthat, hogy vidék helyett Pesten szavazzon, különösen ha kedvenc pártjának az ő vidéki lakóhelyén nincs is egyéni jelöltje (a 144 vidéki evk-ból az LMP csak 66-ban tudott jelöltet állítani).

  Igen ám, de amikor egy evk-ban becsüljük az átszavazók megoszlását, sokkal nagyobb a hiba lehetősége, mint egész Budapestre vetítve. Nagyon nem mindegy, hogy az adott evk melyik szavazókörében voksolhattak az igazolással szavazók. Más lesz az ő megoszlásukra vonatkozó becslésünk, ha az ő szavazataik egy, az ottani átlagnál „fideszesebb” szavazókör „helybeli” szavazataival keverednek, és más, ha ugyanezeket a szavazatokat egy átlagosnál „szocialistább” helyi szavazókör voksaitól kell szétválasztanunk. Az előbbi esetben ugyanis túl-, az utóbbiban alulbecsüljük majd a fideszesek arányát az igazolással szavazók közt. Jobban szét kell tehát néznünk a vizsgált egyéni választókerületen belül, milyen is ott a szavazatok területi megoszlása.

  Ebből a célból térképet készítettem a Bp. 19. evk szavazókörönkénti eredményeiről, azon belül is elsősorban a két legesélyesebb jelölt, a szocialista Szanyi Tibor és a fideszes Szalay Pál versenyfutásáról. A térképen azokat a szavazóköröket jelöltem, ahol ez a két jelölt kisebb (5-15%-os), jelentős (15-25%), vagy óriási (25%-osnál nagyobb) előnnyel végzett a másik előtt. Az érdekesség kedvéért azt is jelöltem, hol szerepelt kerületi átlagánál jelentősen jobb eredménnyel a két kisebb párt, az LMP és a Jobbik. A jeleket nem a szavazókörök helyszínéhez tettem, hanem kikerestem, hogy egy-egy szavazókör mely utcáknak felel meg, és igyekeztem nagyjából a megadott terület közepére tenni a jelet. Az eredmények érdekesek lehetnek még annak is, aki a kerületről viszonylag keveset tud, esetleg a Google műholdas térképével nézi meg. Egy ott élőnek persze, aki jól ismeri a környéket, sokkal többet mondhat.

  Lássuk:

  Jelmagyarázat:

  nagy paca = az ottani szavazatok 25%-ánál nagyobb előny a fő riválissal szemben

  közepes négyzet = 15-25%-os előny a fő riválissal szemben

  kis négyzet = 5-15%-os előny a fő riválissal szemben

  kis világoszöld kör = 16%-nál többet kapott az LMP-jelölt

  kis sötétzöld kör = 10%-nál többet kapott a Jobbik-jelölt

  lila négyzet = annak a szavazókörnek a területe, ahol igazolással lehetett szavazni

  Mit látunk a térképen? Szanyi Tibor „fellegvára” a két nagy piros paca környékén van. A Google műholdas térképe szerint ez, vagyis a Gidófalvy és a Hun utca környéke lakótelep, sokemeletes panelházakkal. (Keressünk csak rá a „panelprogram Gidófalvy utca” és a „panelprogram Hun utca” kifejezésekre!) Szanyi más panelvidékeken is nyert (pl. a Bessenyei és a Tisza utca, északabbra pedig a Párkány utca környékén), de nem ekkora előnnyel. Vannak olyan lakótelepek is, ahol döntetlen körüli eredmény született (Kárpát utca), vagy kisebb fideszes győzelem (a Népfürdő utcai lakótelep egyik szavazókörében). A másik környék, ahol Szanyi győzni tudott, Újlipótváros nyugati része, a Szent István park környéke. Az ittenieket nyilván nem a panelprogrammal nyerte meg – inkább a jobboldaltól berzenkedő liberális polgárok szavazhattak rá „befogott orral, halkan anyázva”. Itt szerepelt jól az LMP is.

  A Fidesz jelöltje Újlipótvárosnak a Váci úthoz közeli részén szerepelt jól, ahol az LMP szintén viszonylag erős. Még jobb eredményt ért el a Lőportárdűlő környékén: a Váci út, a Dózsa György út és a vasút által határolt háromszögben és attól kissé északra. Végül kiugróan magas fölénnyel verte Szanyit a Teve utca – Gömb utca – Pap Károly utca – Róbert Károly körút négyszögben. Ez utóbbi néhány éve, amikor utoljára arra jártam, olyan környék volt, ahol új építésű házak („lakóparkok”) álltak régi, lepukkant, etnikailag vegyes lakóközösségű gangos bérházak mellett. Nem tudom, a Lőportárdűlő környékével mi a helyzet, de tény, hogy ezeken a helyeken a Fidesz-győzelem mellett kerületi átlaga fölött szerepelt a Jobbik is.

  Aki eddig nem tudta volna, az most láthatja: még egy kerületen belül is sokat számít a pártpreferenciákban, hogy hol laknak és hogyan élnek a szavazók. Miért csodálkoznánk ezek után pont azon, ha a vidéki állandó lakcímű, albérletben vagy kollégiumban élő választók másképp voksolnak, mint a Hun utcai lakótelep vagy a Szent István park választópolgárai? Na de nézzük meg, milyen szavazókörhöz is sorolták őket! A fenti térkép szerint a közelben van inkább „fideszes” és inkább „szocialista” szavazókör is. A Google műholdfelvételei szerint vannak itt panelszerű sorházak, egy nagy, lakópark-szerű új ház és régi bérházak is. A 2009-es EP-választáskor szintén ez volt az igazolással szavazók köre, és a mostanihoz hasonló eredmény született (Fidesz: 50%, MSZP: 15%, Jobbik: 18%, LMP: 6%, MDF és SZDSZ: 5-5%). Erre persze mondhatják a voksturizmus-hívők, hogy „ez volt a főpróba”, ezért nézzük 2006-ot is! Szanyi ekkor az 1. fordulóban itt 53%-ot kapott, a fideszes Kosztolányi Dénes 29%-ot, Horn Gábor 9%-ot, az MDF-es jelölt 6%-ot, a jobbikos pedig 2%-ot. Ez nagyjából megfelel az akkori kerületi átlagnak (kivéve, hogy itt Szanyi 5%-kal többet, Horn 7%-kal kevesebbet kapott, mint a kerület egészében), vagyis vehetjük ezt a 19. evk egy nagyjából „átlagos” szavazókörének.

  Ez viszont arra utal, hogy nagyon durva hibát nem követhettünk el az e kerületben igazolással szavazók preferenciáinak becslésében: kb. 753 fideszes, 261 szocialista, 227 jobbikos, 224 LMP-s, valamint 63 MDF-es szavazót becsülhetünk. Az egyetlen LMP kivételével minden pártnál nagyjából annyit, mint amennyire számíthatunk, ha véletlenszerűen, minden szervezés nélkül összeszedünk 1528 embert az országból:

Átigazolók becslése
Fidesz
MSZP
Jobbik
LMP
MDF
Bp. 19. evk
753 (49%)
261 (17%)
227 (15%)
224 (15%)
63 (4%)

 

  Ha feltételezzük, hogy az LMP-sek között volt némi – spontán, és nem szervezett – voksturizmus, és megfelezzük a számukat, akkor pedig olyan arányokat kapunk, amelyek a legjobb közvélemény-kutatásokkal vetekedve közelítik az országos eredményt:

Átigazolók becslése
Fidesz
MSZP
Jobbik
LMP
MDF
Bp. 19. evk (LMP korrigálva)
53%
18%
16%
8%
4%

 

  Mit kezdjünk akkor az olyan egyéb közvetett bizonyítékokkal, amelyek alapján egyesek szervezett voksturizmust feltételeznek? Nézzük ezeket sorban:

  • Sokan estefelé álltak be a sorba: ez nem bizonyít semmit. A sorok már napközben álltak, sokan pedig a sort látva visszafordulhattak azzal, hogy majd jönnek este, hátha akkor már nem lesz sor.
  • Az igazolással szavazók nem fordultak vissza, hanem kivárták a sorukat: ez nem teljesen igaz. Budapestre 24295 választó kért igazolást, ebből 18765 (77%) szavazott. A Budapesten igazolással szavazók 77%-os „részvételi aránya” nem magas, hiszen csupa olyan emberről van szó, aki eredetileg igenis szándékozott szavazni. Nem igaz tehát, hogy mindenki kivárta a sorát: volt, aki visszafordult – méghozzá elsősorban ott, ahol sokan szavaztak igazolással, vagyis ahol nagy volt a sor. Minél több igazolással szavazó volt egy evk-ban, annál kisebb volt köztük a részvételi arány, mint az alábbi ábrán is látható:

 

 

  • Szanyi Tibor látott olyat, hogy valaki kiállt a sorból, ezzel egyidejűleg beállt a helyére másik három, és a mögöttük állók nem szóltak semmit: ez legfeljebb annyit bizonyít, hogy Szanyi Tibor nem szokott sorban állni, vagy már elfelejtette, hogy milyen is az. Aki állt már nagyon hosszú sorban barátaival, ismerőseivel, illetve egyetemistaként évfolyamtársaival együtt, az tudja, hogy ilyenkor el lehet menni (mellékhelyiségbe, kisboltba, kinek hová kell), csak egy embernek kell mindig ott maradnia, hogy tartsa a helyet a sorban.
  • Szanyi Tibor látott olyat, hogy egy mikrobuszból kiszállt öt ember utazótáskával, és mentek szavazni: nos, lehet, hogy ők voksturisták voltak. Akár mind az öten… De az is lehet, hogy nem. Ha tíz ilyen mikrobusz volt is, akkor is csak 50 emberről, a kerületben igazolással szavazók 3,3%-áról beszélünk – amennyiben ők voksturisták voltak, statisztikával sajnos nem tudjuk őket leleplezni, de szerencsére az eredményt sem befolyásolták (Szanyi 429 szavazattal kapott ki).
  • Szanyi Tibor egy hangfelvételen átszavazásra buzdított: ez alapján éppenséggel szocialista voksturistákat kellene feltételeznünk, de a felvétel nem bizonyítja ezt, legfeljebb a szándékot. A számok alapján Szanyinak nem nagyon lehettek voksturistái, vagy ha voltak, akkor olyan kevesen, hogy az statisztikailag nehezen volna kimutatható.

  Felmerül még egy további kérdés is: kik lehettek az igazolással szavazók, hogy kerülnek ők ebbe a kerületbe? Egy baloldali újságíró szerint nem hivatkozhatunk egyetemistákra, mert „a XIII. kerületben egyetlen felsőfokú intézmény, kollégium vagy campus sincsen”. Nos, ez nem igaz: Budapest XIII. kerületében két egyetemi kollégium is van, összesen majdnem ezer férőhellyel. A weboldalaikon olvasható adatok szerint az ELTE Kerekes úti kollégiumában 630, a több műszaki főiskola egyesítéséből született Óbudai Egyetem Csavargyár utcai kollégiumában 360 diák számára van hely. Csak találgathatunk, hogy közülük hányan szavazhattak igazolással a XIII. kerületben, de ha belegondolunk, hogy a választások előtti hétvégén, húsvétkor nagy valószínűséggel már voltak otthon, és nem biztos, hogy hetente leutaznak vidékre a szüleikhez, akkor akár több százan is lehettek. Ha csak a diákok harmada maradt fenn Pesten szavazni, az már 330 olyan választó, akik valószínűleg nem az MSZP-re voksoltak. Ehhez jönnek még az albérletben lakók is, akiknek a számát ugyan nem tudjuk megbecsülni, de tehetünk egy durva, de gyors összehasonlítást a budapesti kerületek közt. Ha ráguglizunk erre a kifejezésre: +albérlet +Budapest +”XIII. kerület”, és ugyanezt megismételjük a többi budapesti kerülettel is, akkor a XIII. kerületre durván kétszer annyi (40 ezer körüli) találatot kapunk, mint más kerületekre (kb. 8 és 28 ezer között). Akinek van türelme hozzá, az kereshet pontosabb statisztikát is, pl. hirdetésekből.

  A számok tehát nem utalnak szervezett voksturizmusra vagy bérszavazókra, és a közvetett bizonyítékok alapján sem kell ilyesmit feltételeznünk. Ha mégis volt ilyesmi, akkor olyan csekély mértékű volt (illetve olyan sikertelen), hogy statisztikailag nem kimutatható, és az eredményt sem befolyásolta érdemben – tehát nem érdemes vele foglalkoznunk. Tömeges és szervezett átszavazás az adatok fényében csak úgy volna elképzelhető, ha minden párt művelt volna ilyesmit, és nagyjából olyan arányban, hogy a hatását ne lehessen látni. Ráadásul akkor nemcsak Szanyi körzetében, hanem egész Budapesten kellett volna művelniük, mivel ez az evk az átszavazók megoszlását tekintve nem ugrik ki a többi közül. Ez viszont először is rendkívül valószínűtlen, másodszor pedig ilyen esetben egyik érintettnek sem lenne joga szemrehányást tenni. A 2. forduló után még visszatérhetünk a témára: Budapesten még tizenhárom olyan evk van, ahol nem dőlt el a verseny és lesznek igazolással szavazók.

  Addig is: ha nincs valami nagyon komoly bizonyíték voksturizmusra (akármelyik párt által szervezettre), akkor maradjunk az egyszerűbb magyarázatnál – nem volt szervezett és tömeges voksturizmus. Aki nem hiszi, számoljon utána.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr571936637

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: A saját kerületét fenyegette Spaller? 2010.04.20. 23:21:07

A fidesz egyetlen vesztesre álló országgyűlési képviselője, Spaller Endre kampányzárót tartott. A kerületi kampányrendezvények hangulatát felülről, színvonalát alulról suroló rendezvényt azonban nem Pataky "Isten, haza, asszisztens" Attila be...

Trackback: Angyalföld: ez a harc lesz a végső 2010.04.20. 22:30:36

Az MSZP története az MSZMP hosszúra nyúlt hattyúdala. Az angyalföldi vereség jelentheti a Kádár-rendszer szimbolikus lezárását. (Kép: retronom.hu) A választás második fordulója előtt a legnagyobb figyelem a XIII. kerületre irányul. Itt található ugy...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rockyforever 2010.04.20. 17:22:57

Szanyi Tibi monnyon le!

Lovastengerész 2010.04.20. 19:07:07

nem unjuk még?

az odáig oké hogy fidesz kormány lesz, elég erős támogatottsággal, ez tulajdonképpen jó.

de mért kell ez az elkeseredett harc 1-1 mandátummért? az pár képviselő aki még esélyes az MSZP-től, nem azért esélyes mert az MSZP egy olyan nagyon jó párt és olyan jól kormányzott, hanem azért mert a személy maga szimpatikusabb a választóknak mint fideszes ellenfele.
Szanyi nyilván egy nagy gengszter, de ellenfele meg egy eléggé b kategóriás másodvonalbeli tehettségtelen párthuszár.

Kinek fáj ha egy-két körzetben MSZP-s képviselő lesz? legalább nem lehet rá fogni a kormányra hogy erőszakos tarolással jutott hatalomra.

ettől még 2/3 lesz, mért nem lehet hagyni a természetes szelekciót? szanyi előbb utóbb ugyis belebukik a korrupciós ügyeibe....

kispista 2010.04.20. 19:59:17

Mi ez a sok szám? Ezzel csak a fasiszták próbálják megzavarni a demokráciáért küzdő embereket!

Guild 2010.04.20. 20:57:11

Érdekes a térkép a szavazókörről. Én az Újlipótvárosban lakom, és nem gondoltam volna, hogy a városrészen belül ilyen területi különbségek vannak. Úgy néz ki, hogy a Szent István park környékén van egy erős balos mag, és ezt körbeveszi egy kiegyenlített környék. Én a Rogán féle választókerületben lakom, tehát nekünk már nem lesz 2. forduló, és itt az első körben minden választókört a Fidesz nyert. Igaz egy helyen csak egy szavazattal.

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2010.04.20. 21:50:54

@Gorgiasz:
Ez nem igaz, pont Újlipóciában voltak olyan szavazókörök, ahol nem a Fidesz nyert. Pl.:
www.valasztas.hu/dyn/pv10/outroot/vdin1/hu/01/013/jkv8.htm

Igaz, Rogán itt is megverte Steinert.

tanarseged ur 2010.04.20. 22:22:39

@cukicica: A poszt nem arról szól, hogy ki legyen, vagy ki ne legyen képviselő. Arról szól, hogy vajon vannak-e jelei szervezett voksturizmusnak az 1. forduló eredményeiben.

lorantka_a_gall 2010.04.20. 22:25:38

tanársegéd úrnak grat, élvezet egy ilyen alapos munkát olvasni. Tiszteletem!

is 2010.04.20. 22:31:00

egyetértek, nem volt voksturizmus. ebbe Szanyi nagyon beleszaladt. de most mit csináljon? ha nem próbálja be, akkor is kikap.

kuki123 2010.04.20. 22:35:18

LMP és a szcientológia....nocsak nem csak zsidók drogosok buzik és cigányok pártja hanem a szcientológia is megjelent...

Az Origo a választás éjszakáján az LMP rendezvényéről így tudósított: "(...) Azt viszont végül az egyik fiú elmondta, hogy elképesztőnek tartja, hogy az LMP bejutott a parlamentbe, és különösen az fantasztikus, hogy három hónap alatt megnégyszerezték a támogatottságukat. Mire egyik haverja poénkodva hozzátette, hogy "végre képviseletet kapnak a parlamentben a szcientológusok". (...)" De ne poénkodjunk, nézzük meg, hogy a tények mit mutatnak.
Schiffer és a Magyarországi Szcientológia Egyház kapcsolata
Dr. Schiffer András ügyvédi irodája (Schiffer és társai ügyvédi iroda) volt évekig (2002 és 2006 között), nem kevés pénzért a Magyarországi Szcientológia Egyház jogi képviselője. Az irodából elsősorban dr. Szikinger István foglalkozott az egyház ügyeivel. Ő képviselte az egyházat a Munkaügyi Főfelügyelőség elleni perekben (mindet megnyerték a szcientológusok). A perekben az egyház vitatta, kétségbe vonta a Munkaügyi Főfelügyelőség bizonyos megállapításait, amelyek azonban a valóságot tükrözték. Nem adták ki az évi rendes szabadságokat, sokkal többet dolgoztatták a munkatársakat a megengedettnél, nem volt túlórapénz, egyoldalú a munkaszerződés, törvénytelen kitételek és megkötések voltak benne - ezek miatt pénzbírságot is kiróttak a szcientológusokra, ám ez nekik nem tetszett. Schifferék az egyházi köntösbe bújtatással mosták ki őket ebből.
Schifferék irodája asszisztált az egyház - emberi jogokat súlyosan sértő - elhallgattatási taktikáihoz is. Több olyan eset is előfordult, hogy az egyház egyik volt munkatársa a Schiffer és Tsai irodájában, az ügyvédek és az egyház képviselői jelenlétében (melyről videofelvétel is készült) írta alá a gyóntatási ülések alapján összeállított (alaposan ki is színezett) bűnlajstromát (így lesz a gyónási titok által védett anyagból zsarolásra alkalmas hivatalos dokumentum), és egy nyilatkozatot, hogy ha beszél az egyház szerint "bizalmas" információkról, akkor alkalmanként x millió forintot fog fizetni. Ez belefért az "ügyvédi etikába" Schiffer András ügyvédi irodájában.
Fontos megemlíteni továbbá, hogy a Humanista Párt (ez mára gyakorlatilag eggyé vált az LMP-vel) egyik fő aktivistája a szcientológiáról írogatott blogjában. Nem véletlenül, ugyanis ő Kopiás Gábornak, a szcientológiai egyház fő lobbistájának fia. Bővebb infó itt. Lassan de biztosan körvonalazódik, hogy milyen lenne az a "más" politika...

Thulsa Doom (törölt) 2010.04.20. 22:36:57

Ki nem szarja le, hogy szanyi nyer vagy nem? Mi ennek a jelentősége, azon kívül, hogy semmi?
Aki a fent látott cikkhez hasonló statisztikákat készít, az annyira unatkozik, hogy minden jól működő társadalmi rendszerben azonnal deportálnák az biharbezgenyédi téeszcsé marhatelepére, hogy a fejőstehenek alól kiganézván a szalmás hígfost, esténként legondolkodjon a kétkezi munka szépségéről és társadalmi hasznosságáról.

Mondanom sem kell, hogy a mai rendszer nem működik jól...

vajdapeterutca 2010.04.20. 22:53:12

A nagy pacák, vagyis a Gidófalvy, Csángó utcai panel, katonai lakótelep, legalábbis a kilencvenes évekig az volt.

Ezekiel 25,17 2010.04.20. 22:55:42

@Thulsa Doom: jaja, egyetértek. Aki ilyen szintű statisztikát bír csinálni önszorgalomból, egy már ku*** unalmas ügyben az beteg.

HgGina 2010.04.20. 23:03:23

@is: beleszaladhatna már egy gyorsvonatba is.

stratez 2010.04.20. 23:04:38

Szanyi ennek a nagyon visszataszító pártnak is az egyik, ha nem a legvisszataszítóbb figurája. Számos olyan megnyilatkozása volt, aminek alapján már a szocik is utilaput kellett volna hogy kössenek a talpára, ha egy európai értelemben vett párt volna. Nem tették, megteszik helyettük most a választók.

boriboje 2010.04.20. 23:11:12

én itt lakom (állandó), újlipót, nem panelban és majd döntök ennyi

flippant 2010.04.20. 23:23:12

panelprolik vs. feltörekvő devizahiteles parasztok

mavo · http://polmavo.blog.hu 2010.04.20. 23:29:49

ebbe a szarba ennyi melót fektetni, édes istenem ...

Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2010.04.20. 23:52:21

A XIII. kerületben továbbá többezer felsőfokú végzettségű - többnyire vidéki - fiatal dolgozik a multiknál: Genpact, Exxon, Morgan Stanley, IBM, Celanese... Sokan közülük a kerületben is laknak.

dark future · http://www.andocsek.hu 2010.04.20. 23:58:09

"Az ittenieket nyilván nem a panelprogrammal nyerte meg – inkább a jobboldaltól berzenkedő liberális polgárok szavazhattak rá „befogott orral, halkan anyázva”."

"ahol új építésű házak („lakóparkok”) álltak régi, lepukkant, etnikailag vegyes lakóközösségű gangos bérházak mellett."

Mit szarakodsz ezzel ennyit? Írd meg inkább egyszerűen és tömören: a zsidónegyedben meg a panelproliknál az mszp volt a befutó, a cigányos peremén elhelyezkedő lakóparkoknál meg a fidesz/jobbik.

Keelhaul 2010.04.20. 23:59:41

@mavo: @Thulsa Doom: @Sawyer_:

Szerencsére vannak még olyan igénytelen arcok, mint ti, akik miatt minden nap úgy kelek föl, hogy lehet tán jobb lenne nem hazánkban élni.

huncros 2010.04.21. 00:05:36

imádom, hogy statisztika címszóval mi mindent lehet kihozni, és mindennek az ellenkezőjét is.

Nem politikai oldalról (az már úgyse érdekes), csak tényleg a statisztikai oldalát nézegetve a dolognak, hogy míg itt már többedik poszt harsogja, hogy statisztikailag egyértelmű, hogy..., akkor egy matekhoz azért valami nem is oly minimális közzel rendelkező ember (jelen esetben én) ezt hogy nézné, amivel meg pont az ellenkezőjét lehet kihozni:

Szanyi azt állítja, hogy nála az átszavazókra rászerveztek, tehát nézzük a kerületét, az index által tudott infokkal:
van az a bizonyos 48as szavazókör, ahol voltak az átszavazók, itt 919 helyi szavazó és 1431 átjelentkezett volt, és itt a fideszes kapott összesen 896 szavazatot, Szanyi 404-et.
Ha feltesszük, hogy a helyiek ebben a választókörben nagyjából ugyanolyan arányban szavaztak, mint az ugyanabban az épületben lévő másik két szavazókörben (ez egyrészt azért védhető feltételezés, másrészt még a Fidesz számára picit kedvezőbb is, mint ha az egész kerülethez viszonyítanánk, mert itt az össz kerületinél picit jobb eredményt ért el), akkor azt kapjuk, hogy a másik két azonos épületben lévő szavazókörben összesen olyan 39,67 százalékot kapott a fideszes, 36,35-t Szanyi, tehát a helyi 919 szavazó közül e feltevés szerint várhatóan 364 fideszes és 334 mszp-s körül volt az eloszlás.
Ezek csak közelítő számok, a valóság ettől eltérhet picit, de elég vállalható volt az alaphipotézisünk (hogy a három szomszédos szavazókörben az arányok hasonlók), ezért várhatóan nem nagyon van ettől eltérés, nagyságrendet gyakorlatilag szinte biztosan nem befolyásolóan.
Ez azt hozza ki, hogy ha az átszavazókat nézzük, akkor az 1431 átszavazó közül nagyjából 896-364=532en szavaztak a fideszre, és 404-334=70en az mszpre, tehát az átszavazók körében ~7,5 szer magasabb volt a fidesz támogatottsága mint az mszp-é.
Ez azért országosan is kimondottan durva arány, ha még csak a vidéket nézzük (hogy onnan volt a legtöbb bp-i átszavazó), akkor is, tehát statisztikailag igen jó eséllyel és meggyőzően bizonyítottuk az alaphipotézist, hogy az átszavazók politikai beállítottsága nem volt független attól a ténytől, hogy 13. kerületi átszavazók voltak, itt valami anomália volt.
Hogy ez onnan jött-e, hogy teszem azt főleg diákok voltak, ahol a Fidesz erősebb (persze akkor miért pont itt voltak olyan sokan diákok, ahol sem egyetem, sem kolesz nincs, ráadásul a 13.ker-ben az albérletek se olyan olcsók, hogy a tipikusan nem túl pénzes diákok itt lakjanak nagy tömegekben), vagy egyéb okokból, az nem derül ki.

Nem akarom politikai szintre vinni a kérdést, hogy akkor most csaltak-e, vagy nem, csak arra akartam rámutatni, hogy óvatosabban a statisztikákkal való varázsolgatással, és főleg a nagy melldöngetős kijelentésekkel erre alapozva, mert ugyanazokból az adatokból akár két homlokegyenesen különböző eredményt is ki lehet hozni, főleg, ha az ember nem tanult ilyet.

Na üdv.

tanarseged ur 2010.04.21. 00:18:32

@Thulsa Doom: & @Sawyer_: & @mavo:

Gondoltam, a blog olvasótáborának egy részét érdekelheti a dolog: mandiner.blog.hu/2010/03/24/25_39_eves_felsofoku_vegzettsegu_ferfi_a_mandiner_olvasoi_i

A poszt oroszlánrésze hétvégén készült, kevesebb idő alatt, mintha megnéztem volna a Forma-1 időmérőt és a futamot, meg egy focimeccset valamelyik csatornán (nem néztem egyiket sem). Aki megmondja nekem, hogy hogyan szórakozzam, annak én is megmondom, hogy kivel szórakozzon. :-)

tanarseged ur 2010.04.21. 00:28:11

@dark future: Hát ezt mind csak te látod bele a szövegbe. Nem panelprolik, hanem alsó-közép réteg, akik miért is ne örülnének a panelprogramnak. Semmi bajom azzal, hogy Szanyira szavaznak, tegyék. Zsidózni meg ne zsidózzunk, ha kérhetem - bízom benne, hogy nem is állt szándékodban. Liberális =/= zsidó.

tanarseged ur 2010.04.21. 00:35:45

@huncros: Örülök, ha matematikához értő emberek érdemben hozzászólnak. Sajnos van egy komoly hiba a levezetésedben, méghozzá a kiinduló számok. A 919 az a választói névjegyzékben a névjegyzék zárásakor szereplők száma, tehát az _összes_ helyi szavazó (akik nem mind mentek el szavazni!), plusz azok az igazolással szavazók, akik már felvetették magukat a névjegyzékbe.

A www.valasztas.hu szerint ebben a szavazókörben összesen 1906-an szavaztak egyéni jelöltre, és 1528-an szavaztak igazolással. A helybeli szavazók száma tehát 378. Számold újra így.

Blogger Géza 2010.04.21. 00:41:00

@huncros: Ha az 1431 átszavazó közt 532-en szavaztak számításaid szerint a Fideszre, az 37%, miközben az országos arány 53% volt. Nem értem, miért következik ebből, hogy természetellenesen magas ebben a csoportban a fideszes választók aránya. Pont ellenkezőleg...

gauche caviar 2010.04.21. 00:59:26

végig nem olvasok ennyi szöveget, meg számot. szóval kinek a jó édes anyját?

aki azt mondja, hogy szanyi így-úgy, az nem nagyon ismeri a környéket: szanyi arrafelé mocskos népszerű, még ha ez elképzelhetetlennek is tűnik annaka fidesznek akik a radikális és AZONNALI adócsökkentést, most módosítják éppen 4-6-10 évre. ilyet én is beígérek, szál legközelebb szavazzatok rám.

voltak-e vokstúristák?
hát, nekem az egyik index-videóban a srác magyarázata eléggé meggyőző volt_ miért akartam máshol szavazni? hát.. mert.. CSAK!

Artur, a mesélő 2010.04.21. 00:59:38

Tanársegéd úr, ezúttal is remek a levezetésed, sok mindennel nem is lehetne már kiegészíteni.

Tán csak annyival, hogy Szanyinak ezt nyugodtan lehet magyarázni, precíz számokkal, térképpel, összehasonlításokkal bizonyítani, hogy nem volt voksturizmus, ez őt a legkevésbé sem fogja gátolni korábbi mondandója szajkózásában.
Ti. ő politikus, neki nem az igazság maradéktalan feltárása, hanem a választók bármi áron való befolyásolása, az ellenféltől való elrettentése az érdeke...

dark future · http://www.andocsek.hu 2010.04.21. 01:12:38

@tanarseged ur:

Most mi a fenéért vagy ilyen képmutató? Miért lenne zsidózás az, ha az egyik egykori/mai zsidónegyedet a nevén nevezzük? Senkinek semmiféle érzékenységét nem sértem/sértenétek ezzel, mert ez pusztán tényközlés.

Idézem a Szombat c. zsidó politikai és kulturális folyóiratból (és nem a kurucinforól):
"Újlipótváros történelmileg Budapest hatodik zsidó negyede, a feltételezett ókori acquincumit, a középkori budavárit, az újkori óbudait, az Erzsébet-Teréz-városit és az ólipótvárosit követően. Az Újlipótváros házait az 1930-as évek során cégek, biztosítók (Phőnix), jó módú főorvosok, ügyvédek építtették, és a zsidó középosztály bérelte a 2-3 szoba hallos lakásokat."
www.szombat.org/miert+lakunk+a+wallenberg-utcaban.html

Legalább a mandiner legyen már egy kicsit tökösebb, és ne a mainstreamben szokásos képmutató, modoros, biztonsági újságírást csinálja.

tanarseged ur 2010.04.21. 01:18:05

@huncros: & @Blogger Géza:

Akkor mindkettőtöknek még ma este utoljára:

1906 szavazat, ebből:

1528 igazolással szavazó és 378 helybeli;

896 a Fidesz-jelöltre és 404 Szanyira.

A kerületi eredményekkel számolva a 378 helybeli szavazónak kb. 38%-a lehet fideszes (kb. 143 ember), 37%-a MSZP-s (kb. 140 ember).

Az 1528 igazolással szavazó közt tehát 896-144=752 fideszes (kb. 49%) és 404-140=264 (kb. 17%) MSZP-s. Q.E.D.

(A poszthoz képest pár embernyi eltérés van, mert ott pontosabban számoltam, pontosabban számoltattam a géppel, mert ugye nem gondolja senki, hogy nekiálltam egyenként számolgatni, amikor néhány kattintással pár perc alatt minden megvan.)

tanarseged ur 2010.04.21. 01:20:29

@Artur, a mesélő: Az a röhejes, hogy ez tulajdonképpen egy matekpélda. Elő lehetne adni "P párttal" és "Q párttal", "A" és "B" jelöltekkel, és akkor nem lenne ennyi vita. :-)

tanarseged ur 2010.04.21. 01:27:44

@dark future:
1) Hagyjál már aludni. :-)
2) Az lehet, hogy régen volt olyan, hogy "zsidónegyed", és lehet, hogy most is magasabb a zsidók aránya az ott lakók közt (nem számoltam, de elhiszem). Azt is készséggel elhiszem, hogy a zsidók közt több az MSZP-szavazó, meg a panelházakban is. De hogy "a zsidók és a panelprolik szavaznak Szanyira", az durva és sértő általánosítása egy legfeljebb statisztikai összefüggésnek. A Fidesz pl. a panelekben is kapott szavazatot, az egyik ilyen helyen még nyert is. A "zsidónegyedben" is kapott úgy 30% körül.

Blogger Géza 2010.04.21. 01:31:07

@tanarseged ur: Bocsi, de én a kommentelő saját számaival akarom bizonyítani, hogy rossz a levezetése. Nem teljesen ugyanazokból a feltételezésekből indultok ki ugyanis.

tanarseged ur 2010.04.21. 01:33:33

@Blogger Géza: Ja, de az én kiinduló számaim helyesek, az övéi meg nem. Ellenőrizhető a www.valasztas.hu-n.

dark future · http://www.andocsek.hu 2010.04.21. 01:39:37

@tanarseged ur:

Persze, hogy ebben a formában durva általánosítás, csupán a Te finomkodó, virágnyelvet használó megfogalmazásod ellenpólusnak szántam. Azért ilyen nyersen és túlzón, hogy érthető legyen a szembeállítás.

k2 2010.04.21. 02:32:48

Sztem ez nagyon érdekes és jó poszt volt, nem értem miért kell ennyit fikázni, hogy valaki bír empirikus kérdéseket empirikusan megközelíteni, és még csomót dolgozik is vele, hát tényleg dögöljön meg.

A Gidófalvy lakótelep pedig valóban katonai lakótelep volt, és nagyrészt most is az. Egy barátom lakik ott, az apja is katonatiszt volt, onnan a lakás. Tőle tudom, hogy tényleg szinte kizárólag nyugdíjas egykori katonatisztek laknak ott. Érdemes lenne megnézni, hogy a Munkáspárt milyen eredményeket ért el ott az utóbbi választásokon, mert ha jól tudom, még az is kiugróan magas az országoshoz képest.

Before · http://azbeszt.blog.hu 2010.04.21. 04:57:12

Amikor az elso voksturistas hirek napvilagot lattak, mar akkor arra gondoltam, hogy mindenkepp megerne egy stasztikai modszerre alapulo elemzessel megnezni, mi is a valos helyzet. Minden tiszteletem a post szerzojee, aki nem csak raszantaaz idot, de nagyon reszletesen es vilagosan ki is fejtette, el is magyarazta az egeszet. Szep munka, igazan kiemelkedo igenyessegu post a magyar blogeletben!

mingyá beszólok! 2010.04.21. 06:15:27

Ez kezd nagyon ízléstelen lenni! A XIII.-ban lakom, pont a térképen ábrázolt részen, baszottul sértő hogy minden kis párt-csinovnyik azon filózik hogyan vegyen meg, hogyan manipuláljon egy kerületet, ami nem a papírformát hozta. Sőt, csalással gyanúsítanak több ezer választót a háta mögött! Nem ártana tudni, hogy amíg nem demokratikus a választási rendszerünk, addig nagyon kussolnia kéne az összes pártnak arról, hogy mi szabályos és mi nem!

Lehet hogy a pestiek többségét arctalan primitív fogyasztógépnek látják, remélem az édes anyukájukat sem tisztelik jobban.
Elmehetne már az összes "politikus" a picsába. Jó hogy nem azzal kampányolnak, hogy itt és itt robbantsunk atomot mert a választópolgárok a saját fejük után mennek. Demokrácia? Lófaszt...

mingyá beszólok! 2010.04.21. 06:23:51

@dark future: Vicces hogy a XIII-at mindenki zsidónegyednek nézi, a Pozsonyi út környéke és a Szent István park alapján még meg is értem. Az viszont tökre nem vicces, hogy csak a Dráva utca környéke, a Tisza utca, a Kárpát, és a Párkány lakótelepek nem éppen proli negyedek. Meg kéne barátkozni a gondolattal, hogy errefelé főleg a 80-as években felköltözött vidékiek, az új lakóparkokban meg második generációs újgazdagok vannak többségben. A legszebb, hogy a kerületre jellemző anomália - MSZP hegemónia - kézzelfogható jeleit sehol nem lehet tapasztalni, a legtöbb XIII. kerületinek tele van a töke a szocikkal. Ha a zsidó kolónia teória igaz lenne, akkor robbantott volna az LMP. Ehhez képest kb. 5-600 nyíltan Jobbik szimpatizánsról tudok a lazább ismeretségi körünkben - 26 év alatt az ember sok ismerőst szerez a lakóhelyén.

Errefelé kb. 10 éve nem érti senki, hogy lehet a Tóth Jóska polgármester, ki szavaz rá egyáltalán...

Baluci 2010.04.21. 06:56:01

Én angyalföldiként meg csak azt mondom, leszakad a pofám a szégyentől... Ha 176 helyből 175-ben más győztes lesz, csak itt nyer ez a Szanyi, miként néz tükörbe az az ember aki ezt előidézte? Nem számit, hogy mindenki köp rá?... Anya szülte az ilyet?...

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2010.04.21. 06:58:12

Vigyázzon tanársegéd úr, mert a Szanyi még megvádolja Önt "Kubatov-térkép" készítésével és a bölcs OVB elé ráncigálja az ügyet!

popocatepetl 2010.04.21. 07:00:40

@Baluci: Választások után úgyis mindegyik XIII kerületi szavazó úgy fog emlékezni, hogy a Fideszre szavazott vagy nem volt szavazni.

marós 2010.04.21. 07:08:45

Szanyi egy hazudozós senki. Mindent elkövet, a mások pénzén, hogy a következő négy évre bíztosítsa a napi piához szükséges lóvét.
A második fordulóban is menjünk el mindnyájan szavazni, ne engedjük, hogy a szanyi-félék meggátolják az új kormányt egy igazságosabb társadalom felépítésében, ahol mindenki érdemei szerinti helyet foglalhat el, ahol unokáinkra, gyermekeibkre, nyugodt, békés jővő vár. HAJRÁ MAGYARORSZÁG !

GiveltAway 2010.04.21. 07:35:38

Nem akarlak megbántani, de volt ennek a kimutatásnak értelme?
Ezernyi más érdekesebb dologgal is lehetett volna foglalkozni..

tlac 2010.04.21. 07:36:45

@cukicica: ezt Szanyitól kéne megkérdezni. mintha az életéért küzdene. Tények eddig se nagyon zavarták. Az MSzP legerősebb jelöltje..

Táncolj Törő! 2010.04.21. 08:23:01

Alapos, érdekes munka... Véleményem szerint mégis sántít egy picit a dolog, mivel az országos preferenciához viszonyít, kifelejtve újlipócia szubjektumait. Konkrétan azt, h itt valóban mások az arányok. De ha már elemzés, az is megérne egy misét, h milyen arányban aktivizálta a fidesz-szavazókat a jelölt személye, azaz h végre egy vállalható figurát indítottak. Jómagam már Weszelovszkyra is „befogott orral, halkan anyázva” ikszeltem, Kosztolányi Dininél viszont már üresen hagytam az egyéni listát. Nem vitt rá a lélek, h egy ilyen lényt bármilyen formában támogassak... (Idén ugyanezt a dilemmát élik meg a 20-asban lakó barátaim, a burgonyás esetében.) Szóval, a fidesz-sikert csak több szegmens mentén érdemes elemezni.

nickita 2010.04.21. 09:14:28

@tanarseged ur: "Nem tudom, a Lőportárdűlő környékével mi a helyzet"

Hát én elmondom neked. A vasút mellett van a gettó, ahol 24 órában áll egy rendőrautó, hogy ne legyen balhé. Vannak új építésű házak a Lehel út környékén. Az itt lakók borzalommal szemlélik a gettóból portyázni kicsapó hordákat. Átverve érzik magukat, mert annak idején a kormányzati negyed ígérete miatt vettek itt ingatlant, ami most kábé a 70%-át éri annak, amennyiért vették.

Szóval nem csodálkozom, hogy a Jobbik és a Fidesz jól szerepelt ezen a környéken.

Licus 2010.04.21. 09:30:43

@Thulsa Doom: (Randa dolog a sok táblázat, azt ugord át olvasáskor, anélkül is érthető.) Amúgy pedig le a kalapot az elemzés előtt! Ezt NEM unalomból csinálja a szerző - épp ez az a műfaj, ami kellene. Köpködés, hazudozás helyett feketén-fehéren bemutatja a tényeket. Ugyanis a politikai kotyvalékból igenis ki lehet halászni az IGAZAT - így...

Olyan ez, mintha egy balesetes fickó felett nem vitatkozgatnának az orvosok, hanem megröngeneznék, h eltört-e a keze, vagy sem. Utána nincs vita.

AnnaKarenina 2010.04.21. 09:35:50

@tanarseged ur: Tulajdonképpen rendben is volna az elemzés, bár azt rögtön lehetett tudni, hogy Szanyinál az igazolásos körzeten kívül is voltak olyan más szavazókörzetek, ahol nem ő, hanem a Fideszes jelölt győzött, ami aztán végösszesenben azt négyszázvalamennyi szavazatkülönbséget mutatta a Fidesz javára.
Ami viszont bánt, hogy semmilyen más szavazókerületről nem történt ilyen lakóhely szerinti feltérképezés és mutogatás, ami önmagában is furcsa és nagyon ellentétes azzal a demokratikus gyakorlattal, hogy az emberek választás idején úgy szavaznak, ahogy ők akarnak és ahhoz senkinek semmi köze.
Értem én azt, hogy a Fidesznek presztízskérdés a XIII. kerület (bár akkor pl. Tóth Józseffel szemben indíthattak volna egy versenyképesebb jelöltet), de a te, egyébként persze objektívnek és korrektnek látszó elemzésed helyekre mutogat és megbélyegez. Bizonyos helyek szoci rezervátumnak néznek ki (van, aki gettó szóval illeti), pedig ott is biztosan voltak olyanok, akik másképp szavaztak. Kíváncsian és szomorúan várom, vajon legközelebb neveket, címeket is fogsz-e közölni.

Bougheau Tschichka 2010.04.21. 09:44:50

Csókolom!

Lendvai Ildikó mikor mond le ?

Több kérdésem nincs, köszönöm!

Grigorij 2010.04.21. 10:10:54

Gyönyörű elemzés, pontos bemutatása annak, hogy a statisztikát hogyan kell alkalmazni a bizonyítandó tétel alátámasztására!

Mert itt mit is akar a szerző igazolni?
Hogy a voksturisták nem avatkoznak bele a szavazás végeredményébe...
Mert országos szinte... Meg a pártarányok...

És természetesen - mivel nem Szanyi védése a cél - szó sincs a helyi arányokról, az előzményekről, a célról!
Hogy---
1. A XIII. kerület az egyik olyan pont az országban, ami 20 éve bassza a fideszesek csőrét! Ha most, amikor sárgára festették a térképet, pont a XIII. kerület maradna piros... Hát nagy blama lenne!
Tehát mit kell tenni? Ismertek az adott terület szavazói számai, előre jelezhetők a tendenciák, tehát ha a fidesz szerint Szanyi (vagy akárki) 400 szavazattal jobb, akkor annyi turistát kell rászervezni, hogy nyerhető legyen a terület! Ennyi és nem több!
2. Szó sincs arról, hogy vajon a Tv. - ami ugye Salamon fővezír számlájára írható - miért lett így módosítva? Vajon támogatható az a párt, aki nyíltan a hatalmat akarja, és ezért helyi közösségeket szar le? Mert vajon miért szavazhat egy voksturista az egyéni jelöltekre? Mi közük van ahhoz? Miért jó az, ha nem az ott lakók, az itt élők, adót fizetők, lokálpatrióták döntik el a saját sorsukat, hanem idegenek? Vajon New Yorkban az ottani szavazóink voksoltak Obamára?
3. Ne áltassuk magunkat! A XIII. kerület esetében szó sincs a lakosság érdekeiről! Az ország 10. legnépesebb önkormányzatáról beszélünk, melyet a fidesz soha nem tudott megszerezni! Pedig egy gazdag, dinamikusan fejlődő kerületről van szó, tehát lehet vele villogni és sok pénz zsebre tenni...

Szóval lehet itt gyártani statisztikákat, a cél azonban a (hibás) törvények segítségével a terület megszerzése és a hiú bosszú a valódi cél!

Miért nem bízzák az egész eldöntését az ott élő lakosságra???

Licus 2010.04.21. 10:14:37

@AnnaKarenina: Nem értem, h mit nem értesz... Azért a részletező boncolgatás, mert az MSZP/Szanyi szerint nem az elmúlt 8 év alatt mutatott teljesítményük, hanem az ÁTSZAVAZÓK miatt veszik el ez a körzet számukra! Ha ugyanez Alsómocsoládon merült volna fel vádként, akkor ma azt a körzetet boncolgatná pro és kontra mindenki.

Ha azzal mégy el az orvoshoz, h fáj a bokád, akkor ugye nem csodálkozol, h azt vizsgálják és nem a füledet?

cso zsi 2010.04.21. 10:26:17

@popocatepetl: Azért ez teljességgel érthető, mert kb. ez lesz az egyetlen lehetőség.
A Jobbikosok hoztak szépen, de nem eleget. Azok a második fordulóban sem a libanoni, sem a gyökeret eresztett csapatra fognak szavazni. Na, vajon kire?

cso zsi 2010.04.21. 10:26:52

liba... non, palesztin inkább..

AnnaKarenina 2010.04.21. 10:53:34

@Licus: A részletező boncolgatás rendben van, a térkép nincs rendben. Azonban, hogy végeredményben mégis csak mindössze négyszázvalamennyi szavazatkülönbség van a Fidesz-jelölt számára, azt bőven lehetett úgy értelmezni, hogy az igazolással szavazók is eldönthették a kimenetelt. Ld. Tanársegéd úr táblázata: igazolásos szavazók száma 1 528, becsült Fideszes szavazataik aránya 49,3 %, az 753 szavazat, ez is benne van a táblázatában.

@Grigorij: Azzal én is egyetértek, hogy az igazolásos szavazók csak a pártlistára szavazhassanak, így a voksturizmus kiküszöbölhető lenne és a helyiek akarata érvényesülhetne.

Licus 2010.04.21. 12:11:50

@AnnaKarenina: Sztem is: "... az igazolásos szavazók csak a pártlistára szavazhassanak, így a voksturizmus kiküszöbölhető lenne és a helyiek akarata érvényesülhetne."

Félreérted: a Fideszre szavazó 753-ban sztem BENNE van az is, aki igazolással szavaz és NEM voksturista. Épp ezt magyarázta tanseg úr - vagyis h a szokásos arányok nem lettek felborítva, nincs kilógó lóláb! A vidékről jött albérlő, diák stb. ugyanis azért szavazo(hat)tt az X párt jelöltjére a XIII. kerületben, mert odahaza is arra a pártra szavazott volna. Ezen az arányon FELÜL kéne megjelenni a számokban a voksturizmusnak! Annak meg nincs nyomós nyoma.

Licus 2010.04.21. 12:26:58

@AnnaKarenina: Egyszerűbben: érvelésedben MINDEN igazolásos szavazót voksturistának tekintesz! Tanseg úr épp azt próbálja kielemezni, hány %-a lehet tényleg az... és nem talál lényeges mennyiséget az összevetések alapján.

AnnaKarenina 2010.04.21. 12:29:33

@Licus: maradjunk annyiban, hogy igazolással szavazó, ebből nehéz volna kideríteni, hogy ki turistáskodik, ki nem.
Ez megbecsülhetetlen.
Ezt zárná ki az, hogy egyéni jelöltre igazolásos ne szavazhasson.

angyalfoldblog 2010.04.21. 13:18:10

A XIII.kerületben mindig történik valami.

Itt az újabb titkos hangfelvétel:

http:angyalfold.blog.hu

Licus 2010.04.21. 13:33:59

@AnnaKarenina: Egyetértek! De ez a jövő.

Ez a számolgatás itt viszont (más körzetek stb. eloszlásával összehasonlítva) a jelen és épp azt mutatta meg, h NINCS ebben a kerületben kiugró voksturizmus: "Tömeges és szervezett átszavazás az adatok fényében csak úgy volna elképzelhető, ha minden párt művelt volna ilyesmit, és nagyjából olyan arányban, hogy a hatását ne lehessen látni. Ráadásul akkor nemcsak Szanyi körzetében, hanem egész Budapesten kellett volna művelniük, mivel ez az evk az átszavazók megoszlását tekintve nem ugrik ki a többi közül. Ez viszont először is rendkívül valószínűtlen, másodszor pedig ilyen esetben egyik érintettnek sem lenne joga szemrehányást tenni."

tanarseged ur 2010.04.21. 15:32:52

@AnnaKarenina:
A szavazókörök eredményei nyilvánosak, a www.valasztas.hu-n elérhetőek. Bárki csinálhat ilyen térképet (sőt, jobbat) bármelyik kerületről. A szavazatok számszerű és százalékos eloszlása nem megbélyegzés.

"Kíváncsian és szomorúan várom, vajon legközelebb neveket, címeket is fogsz-e közölni" - LOL

WonderCsabo 2010.04.21. 15:57:13

Fúúú, marha jó ez az írás.

Jó lenne, ha vki megcsinálná a térképet egész Budapestre, hogy melyik szavazókörben hogyan szavaztak.

greybull 2010.04.21. 18:16:43

Gratulálok a cikkhez. A számok - számok, a tények - tények. Több ilyen cikk kellene. Higgadtság elvtársak, Bástya elvtársat is meg akarják ölni....

tanarseged ur 2010.04.21. 19:36:40

Köszönet az elismerésekért. Örülök, hogy azért vannak, aki tudnak és szeretnek számolni.

@Grigorij: Hogy a Fidesz itt is nyerni akar: hát ez felháborító! :-) A törvényről annyit, hogy korábban is lehetett igazolással szavazni. Ha bármelyik párt voksturizmusban utazott volna, annak nagyon keresztbe vág a mostani szabálymódosítás. A korábbi rendszerben ugyanis az esetleges "bérszavazók" tízesével-húszasával megoszlottak volna a szavazókörök közt, és akkor nincs az a statisztika, amelyik kimutatja őket. Így, hogy az összes átszavazót egy helyre küldik, már nagyon kockázatos lenne a voksturisták szervezése, mert kiütközne a számokból. Talán pont azért fogadták el a módosítást a pártok ilyen nagy egyetértésben, mert gyanakodtak egymásra, és ebben az új rendszerben biztosítékot láttak, hogy senki nem mer majd voksturistákat küldeni.

@AnnaKarenina: Számolj csak. Ha 500 fideszes "bérszavazó" lett volna, akkor az "igazi, becsületes" átszavazók száma 1528-500=1028, ebből fideszes 753-500=253, azaz kb. 25%. Finoman szólva nem hihető arány egy ekkora, országosan vegyes, mobilis és főleg vidéki társaságnál, miközben a Fidesz országosan 52,7%-ot kapott.

cso zsi 2010.04.21. 20:52:42

Ma délután a Dráva utcai játszótéren pár aktivista Tibi csokit, és Szanyi-s léggömböt osztogatott a gyerekeknek.

ChiefChief 2010.04.22. 12:31:34

Szép a számítás. Ha Szanyi okos akkor a második fordulóra szervezkedett - ugyanis azt előre sejthette, hogy lesz 2. forduló. Különben a 48-as szavazókörben a Fidesz nem szerepelt jobban mint a környéken - csak Szanyi szerepelt nagyon rosszul. (A legjobb kerületi eredményhez közelit ért el az összes többi jelölt itt).
Most az a kérdés, hogy milyen hatása lesz annak, hogy az MDF a XIII. kerületben Szalay Pétert (Fidesz) támogatja - úgy hírlik sok MDF-es már az első fordulóban is inkább rá szavazott mint az SZDSZ-es jelöltre. Kérdés az, hogy az SZDSZ is nyíltan Szalayt vagy Tordait (LMP) támogatja-e. Az MSZP ugyanis nem valószínű, hogy több szavazót el tud hozni - én nem láttam annyi nyugdíjas beteg (vak, mozgásképtelen, stb) nénit még egy szavazáson sem, pedig 90 óta minden választásra és népszavazásra is elmentem mint 11.-én.

ulloiut · http://orulunkvincent.blog.hu/ 2010.04.22. 16:32:28

tanarseged ur 2010.04.21. 00:18:32

"A poszt oroszlánrésze hétvégén készült, kevesebb idő alatt, mintha"

Nem hiszem, hogy elnézést kellene kérned azért, mert igényesen és alaposan végigjártál egy témát. Az újságírók elsöprő többsége sokkal felületesebb munkával írja cikkeit, arról nem is beszélve, hogy fényévekre vannak az ilyen szofisztikált módszertantól. Nagyon szép munka, és aki nem érti, hogy miért dolgozik valaki ennyit egy témán, annak marad bőven elég olyan újság és honlap, ahol kiélheti a felületesség iránti csillapíthatatlan vágyát.

mig2110 (törölt) 2010.04.22. 17:42:01

Vannak a tények: Szanyi nyert, ha nem számítjuk az átszavazókat. Kinek az érdeke és ki tett bele annyi energittá, hogy ezt a biztosnak tűnő körzetet is átvigye a fityesznek? Én egész nap ott voltam a szavaókörnél és láttam igen, hogy listáztak és kameráztak egyes aktivisták, magyarán írták, hogy ki jött el és ki nem...Az ember csak saját szemének hisz, hiába van bármiféle remek statisztika...

tanarseged ur 2010.04.22. 21:47:42

@ulloiut: Köszi. Dehogy kérek elnézést: azt magyaráztam a sületleneknek, hogy ez semmivel sem alávalóbb szórakozás, mint bármi más. Ha az jött volna ki, hogy voltak fideszes bérszavazók, akkor lehet, hogy nagyon tetszett volna nekik a poszt. :-) A módszertan egyébként nem olyan szofisztikált, a négy alapműveleten kívül csak némi józan ész kell. Lehetne még bonyolítani, de maradni akartam annál, amit elvileg mindenki megérthet.

@mig2110: Az én szemszögemből, aki nem voltam ott, ez úgy néz ki, hogy választhatok: mig2110 nick kommentjének hiszek, vagy a számoknak.

cso zsi 2010.04.22. 22:42:50

@mig2110: Tények? Azok vannak. Bukásra áll.
A Fidesz győzelméhez annyi hiányzott, ahányan a Jobbikra szavaztak. Most meg fogják kapni.

mig2110 (törölt) 2010.04.23. 12:07:46

@tanarseged: egy alapos kutatásban a terepmunka is benne van! Tetszett volna ott lenni 11-én, a kis fényképezőjével:)
Szanyit nem temetni, lesz még meglepetés:)

ChiefChief 2010.04.23. 19:22:24

Viszlát Szanyi Tibor!! Még utoljára menj be a hétvégén a parlamentbe - hétfőtől az már nem a Te munkahelyed lesz. Nagy öröm lesz mindenkinek ha Szanyival eltűnik a süllyesztőben! Végre megtudja Ő is, hoy mindent neki sem néznek el a választók. Vasárnap még megpróbáéja kihajtani az MSZP a kommunistákat, MSZMP nyugdíjjasokat, de ez sem lesz elég ahhoz, hogy megállítsa a Fideszt! Végre újlipótváros sem lesz többé vörös (vagy zöld most az MSZP színe?)

tanarseged ur 2010.04.23. 20:45:32

@mig2110: Nagyon unom már ennyit ismételni, de ha lettek volna bérszavazók nagy tömegben, akkor látszaniuk kellene a számokban. Nem látszanak. Ld. még a 2010.04.21. 19:36-kori hsz-em AnnaKareninának szóló részét. Számok vs mig2110.

"Szanyit nem temetni, lesz még meglepetés:) "
Miért, lesznek majd szoci bérszavazók? :-) Viccen kívül, Szanyi sorsát a 2. fordulóban nem is elsősorban a kb. 1500-2000 igazolással szavazó dönti majd el, hanem az a majdnem hatezer helybeli, akik az 1. fordulóban még vagy a jobbikos jelöltre szavaztak (kb. 2200-an), vagy az LMP-sre (kb. 3700-an).

Grrr 2010.04.23. 23:54:26

Szép munka, érdekes. Főleg a GIS-alkalmazás :)

De egy kis csúsztatás ezt statisztikai elemzésnek nevezni. Ahhoz világos hipotézis-felállítás, tesztstatisztika, konfidencia-intervallum tartozna, ugyebár. Ez egy tetszetős, és nyilván nem életidegen logikai levezetés. Nem szigarúan vett statisztikai módszer.

tanarseged ur 2010.04.24. 00:16:19

@Grrr: Ez egy blog és nem a Politikatudományi Szemle. :-) Statisztikának meg statisztika, még ha a lehető legegyszerűbb is.

Számoltam konfidenciaintervallumokat, az (N,p) paraméterű binomiális eloszlásokat a centrális határeloszlás tétel alapján egy-egy (N(N*p,sqrt(N*p*(1-p)) normális eloszláshoz közelítve. A nullhipotézis meg ugye az, hogy a pártok becsült szavazataránya az átigazolók közt nem tér el az igazolásos szavazók összetételéből (10% budapesti, 90% vidéki) fakadó várható értéktől. Szignifikánsan az LMP-é tért el, de azt magyarázhatjuk szervezett átszavazás nélkül is. Ha pedig a Bp. 19. evk-ban kivonunk 500 feltételezett fideszes "bérszavazót" a Fidesznek az átigazolók közt becsült szavazataiból, az eredmény kb. a szórás 20-szorosával van a várható érték alatt. Most már elégedett vagy? :-)

Egyébként meg szerinted hányan olvasták volna a posztot, ha ilyenek is lettek volna benne? Egy blogban maradjunk a négy alapműveletnél.

cso zsi 2010.04.25. 13:59:51

Az vajon milyen módosulást hoz, hogy a szavazólapon nem volt Jobbikos jelölt?

Licus 2010.04.25. 14:41:28

@cso zsi: Az első fordulóban volt és most nincs? Visszalépett?

cso zsi 2010.04.26. 08:51:10

@Licus: Volt, és sem a 19-es, sem a 20-asban nem volt a szavazólapon. Komolyan, még a hátoldalát is megnéztem a papírnak.
Azért tényleg kíváncsi lennék a mostani szavazóbázisra. A "munkáskerület" az utolsó bástyája....
Röhej. Irodaházkerület.
Gyár talán már nincs is egyáltalán. (tizenéve még bejáratos voltam az összes kerületi gyárba karbantartóként)
A munkanélkülibe a Katonában, van olyan nap, hogy nem jutsz be, annyian állnak sorban.
süti beállítások módosítása