Molnár Tamás nyet, Lukács György da
2010. április 13. írta: dobray

Molnár Tamás nyet, Lukács György da

  Burzsuj félművelt lévén nem tartom számon Lukács György születési és halálozási dátumát, és amúgy a csávó hosszú olvasmánylistámon sem szerepel. Akkor inkább már Sík Sándor Esztétikája. Azonban vannak, akik számon tartják, és ha már a a komcsi ikon a 2010-es választások két fordulója közt született, oda szerveznek róla konferenciát. Egy kis nosztalgia. Na igen, ez még nem lenne baj, lehet szervezni konferenciát, elmenni rá nem kötelező. Csak hát az sok egyenlítő filozófus azon az MTA-n gyűlik össze ezügyben, ahonnan kitiltották (betiltották, letiltották, ahogy tetszik) a Molnár Tamás konzervatív filozófusról rendezett konferenciát, ami azonban így is lezajlott, a Sapientián. Persze Molnár Tamás a bizonyítéka annak, hogy nem Lukács az egyetlen külföldön is ismert filozófus (egyébként mit meg nem adnék azért, hogy ne ismerjék Lukácsot a határon túl, ha ennek az az ára, hogy nincs ismert magyar filozófus, akkor az az ára, de van). Na, mindenesetre imhol a konferencia programja, amiben fogadás is szerepel.

  Az MTA Lukács Archívuma és a Gond-Cura Alapítvány Kiadó tisztelettel meghívja Önt konferenciájára, melyet Lukács György születésének 125. évfordulója alkalmából tart a Magyar Tudományos Akadémia kistermében (V. Roosevelt tér 9., II. emelet) 2010. április 13-án 9-től 16.30-ig. A konferencia központi témája Lukács György A regény elmélete – Dosztojevszkij-jegyzetek című kötete, mely ebben a formában először jelent meg magyar nyelven.

Program

Délelőtt
elnök: Vajda Mihály, a konferencia védnöke
Dr. Csépe Valéria, az MTA főtitkárhelyettese megnyitja a konferenciát
Bacsó Béla: Regényen túl és innen. Lukács és Kracauer
Nyíri Kristóf: Egy átváltozás képei
Almási Miklós: Lukács pedagógiája
Mesterházi Miklós: Detektívregényelmélet
Heller Ágnes: Lukács vonzalma az orosz lélekhez

12 órakor fogadás a Tudós Kávézó I. emeleti halljában

Délután
elnök: Bacsó Béla
Radnóti Sándor: Sterne helye a fiatal Lukácsnál
Hévizi Ottó: A disszonancia filozófusa és az utolsó dialógus
Tallár Ferenc: Mítosz és regény. Lukács–Bahtyin–Dosztojevszkij
Tamás Gáspár Miklós: Az orosz kérdés: hogyan éljünk?
Vajda Mihály: Esztétikum – Forradalom – Esztétikum

  Dolgozó ember mondjuk nap közben nem jár konferenciára, de mindegy, Marx is utálta a munkásokat, ha hihetünk Paul Johnsonnak (és a munkások sem szeretik, ha felbukkan valami elbaszott kardigános értelmiségi, aki fel akarja őket szabadítani). Azonban akinek sok ideje volt, annak igazán érdekes lehetett az utolsó program.

17 órakor koszorúzás Lukács György szobránál a Szent István parkban.

  Nem tudom, hogy a szobor vagy a park neve volt előbb (gondolom, legalábbis az előző harminc évet tekintve a szobor), de kissé paradoxnak tűnik a kettő együtt. Szerintem Lukácsnak sem tetszene ez így. Kérdés, nem kéne-e ezt a szobrot is a szoborparkba küldeni?

  Ja, és szeretném, ha tudná az ELTE-BTK esztétika szakos hallgatóinak feltételezhetően jelentős, a konferenciát meglátogató része: Lukács György NEM MENŐ.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr261917680

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2010.04.13. 20:24:31

konferencia ok, koszorúzás hányás.

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2010.04.13. 20:36:04

@Pável: a hír pont a konferencia, amit megtagadtak MT-től fél éve.

A fidoxnak hozzá kell nyúlni az MTA-hoz is bizony.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.04.13. 20:40:21

@tölgy:
egyáltalán, mi szükség van akadémiára meg az intézeteire, azon kívül, hogy eltart egy zsák akadémikus származásút?

elfelejtette 2010.04.13. 20:43:10

@tölgy: "A fidoxnak hozzá kell nyúlni az MTA-hoz is bizony."

En ugyan nem ertek az MTA-hoz (sem), de mintha azert lett volna siras az elso honapokban, hogy indegen alakok tuntek fel az MTA filozofia intezeteben, ha jol remlik. Ez nem pont azt jelzi, hogy az Orsoscigany szet akar csapni az Esztetak Onsegelyezo Koreben?

Pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2010.04.13. 20:44:46

@tölgy: a veleményem meg éppen az hogy lehessen mféle konf.

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2010.04.13. 20:47:58

@Grift: semmi.

Fospumpának most sok a baj és nem tudni, hogy ott szétcsapás készülne.
1990 előtt úgy alakították ki a tudományos életet és úgy telepakolták az embereikkel, hogy a nem-természettudományos területeken meg tudták őrizni 20 éve a (nem ballib, hanem) kőmarxista intézményes hatalmat.

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2010.04.13. 20:48:57

@Pável: de nem lehetett, sőt, az erről az elutasításról szóló cikket is levetették a netről.

Discordian 2010.04.13. 20:53:10

A korai Lukács menő.

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2010.04.13. 21:03:22

@A könyv utazója: ja, csak az elmaradott heidelbergiek nem tudták értékelni. El is bukták a háborút.

stratez 2010.04.13. 21:39:30

Nincs valami link az MTA állásfoglalásáról a kitiltásról, mert én nem találtam, egyébként nem is értem, hogy maradhatott ez az egész visszhang nélkül.

Kínai Kálmán és Trágár Tóni 2010.04.13. 21:41:01

@A könyv utazója: A korai Lukács az, aki nyolc embert sitty-sutty agyonlövetett, és aki a vörösterror mellett agitált?

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2010.04.13. 21:41:30

@stratez: volt visszhang, de levetették a Konzervről.

La Serenissima 2010.04.13. 21:47:01

@tölgy: ez nekem is új és érdekelnének a részletek. mivel indokolták az elutasítást?

La Serenissima 2010.04.13. 21:50:43

@Kínai Kálmán és Trágár Tóni: igen. pont azt akartam hozzátenni, hogy azt a kis kötetet amiben az életét elmeséli (Eörsi és Vezér készített vele interjút halála előtt), na azt érdemes elolvasni.

vannak pikáns részletei.

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2010.04.13. 21:52:16

@La Serenissima: semmivel. Az MTA osztálya szavazott, és nem támogatták, hogy az MTA nem pénzt, csak helyet és a nevét adja a konferenciához. Ez tavaly tavasszal volt.
Az MTA-nak ma sem tagja sem Molnár, sem Kekes, szemben Hellerrel és Szelényivel, akik 1990 óta tagok.

La Serenissima 2010.04.13. 21:58:30

Lukács magyarázatai közül a "legszebb": kifejti, hogy szerinte azért élte túl a 30-as éveket Moszkvában, mert elvtársai közül senkinek nem kellett a lakása (sic). értsd: ezért nem jelentette fel senki, mert nem tartottak igényt a szerény lakására. nem mellesleg a lakást tudatosan választotta, mert tudta, hogy így mennek a dolgot a proldiktben.

ezek után volt hívő kommunista még kb. 35 évig.

no comment.

La Serenissima 2010.04.13. 22:01:26

@tölgy: ha nem volt hivatalos indoklás (ez gyönyörű, de persze kiszámítható), akkor mit szedettek le a konziról? eddig azt hittem az MTA levele került fel...

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2010.04.13. 22:03:49

@La Serenissima: annak egy része, de abban nem volt indoklás.

sorokinV 2010.04.13. 22:08:08

Bazzdmeg, most mi a lófaszt vártok?
Mikor a pöcs eltére jártam az volt a slágertanár, aki Lukács tanítványának a tanítványa volt és két sámli távolságról csodálkozhatott rá az ESZTÉTIKÁRA (nagybetűvel - lol) és minimum leszopatta HellerÁgnest!

Helyszínen agyon kell lőni őket!

Vargi 2010.04.13. 22:20:17

Nem is tudtam,hogy Lukácsnak van szobra... Pl. a poroszlói tizedelés után... Szégyen... Szoborparkban lenne a helye! Telekinek persze nem lehet szobra... Kettős mérce megint.

jan 2010.04.13. 23:51:16

@La Serenissima: ehhez képest Budapesten a Dunára panorámás lakása volt, már ha hinni lehet az emléktáblának az Erzsébet és a Szabadság híd között

Bell & Sebastian 2010.04.14. 00:10:22

Jaja, emlékszem erre a kitiltás históriára! Gusztustalan egy sztori, jött is sok belsős infó, ki kinek a ...

Olyan bájos, amikor az imádott orosz lélekre hivatkoznak yiddishéknél!
Ez olyan honvágy-féle lehet, Tevje, Anatevka, szegénység, ilyesmi.

Nem kellene olyan mohón lelegelni a tájat, pusztaságban nehéz gyökeret ereszteni. Megpróbálhatnának akár kopoltyút növeszteni.

Persze akkor meg a cápák hordanák a halat és koncentrálnának rá jobban az evolúciós versenyre.

Discordian 2010.04.14. 00:34:46

@Kínai Kálmán és Trágár Tóni: Amennyit a neten találtam a dologról, nekem úgy tűnik, hogy nem csak úgy puszta gonoszságból lövette agyon őket, hanem azért, mert elmenekültek a csatából és ezzel veszélybe sodortak más katonákat is.

Találtam egy beszámolót a tizedelésről ezen az oldalon: www.valtozast.hu/web/index.php?option=com_content&task=view&id=262&Itemid=36 - nekem kifejezetten kommunistaellenesen elfogult oldalnak tűnik, úgyhogy nem hinném, hogy szépíti Lukács szerepét:

"Része volt Kiskörén nyolc vöröskatona kivégeztetésében. Három zászlóaljjal ő védte Tiszafürednél a hídfőállást, két zászlóalj bátran tartotta magát, de egy pesti zászlóalj, noha előzőleg egész napon át velük foglalkoztak, az első támadásra elmenekült, így a másik kettő is kénytelen volt visszavonulni, hogy el ne vágják őket. Mikor átjutottak Tiszafüredre, tanácskozott Sárói Szabóval, hogy kell valamit tenni, különben a két, addig harckész zászlóalj sem lesz megbízható többé.

Ezután állapodtak meg Sárói Szabóval, aki különben nagyon tisztességes kommunista elvtárs volt, a zászlóalj megtizedelésében.”

Nem vagyok igazán járatos a korszak hadtörténetében, de erős a gyanúm, hogy hasonló szituációban más hadseregekben is valószínűleg kivégezték volna őket. Azt tudom, hogy a nyugati fronton az angolok simán kivégeztek "gyávaságért" katonákat, több százat is.
Úgy tűnik, hogy ez a többi hadseregben is bevett eljárás volt: www.greatwar.nl/frames/default-shotatdawn.html

Ettől persze nem lesz emberséges, amit Lukács csinált, hanem egyszerűen csak pont annyira embertelen, mint a Világháború többi katonatisztje.

Bell & Sebastian 2010.04.14. 01:20:45

@A könyv utazója:

Remélem, tudsz oroszul, itt a Te neo-marxistád, Lővinger György Bernátod!

clubs.ya.ru/4611686018427425093/replies.xml?item_no=3085&ncrnd=8082

Ezzel se vennék közösen biciklit! Ráadásnak magyarabb a magyaroknál:
Szegedi Lukács György Bernát

ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9B%D1%83%D0%BA%D0%B0%D1%87,_%D0%94%D1%8C%D1%91%D1%80%D0%B4%D1%8C

Ezt kapd ki! A szociál-liberalizmus feltalálója, még az orosz is kiköpi!
Nem ezt szívtuk idáig, baszki? Lenin-rend, az! Meg Kossuth-díj!

(kiköp)

Kínai Kálmán és Trágár Tóni 2010.04.14. 03:18:11

@A könyv utazója: Azt elfelejted megemlíteni, hogy az idézett beszámolót maga Lukács Görgy írta, egyes szám harmadik személyben. Az az egy biztos, hogy Poroszlón hét halott maradt utána. De nem is ez a lényeg, hanem az, hogy teoretikusként és politikusként is a vörösterror nagy híve volt.

Így hirtelen a nem éppen jobbos Hetekben találtuk ezt, de egy csomó forrás van erre.

"A Tanácsköztársaság legfőbb irányító testületében, a Forradalmi Kormányzótanácsban leginkább a marxista filozófus Lukács György és Szamuely Tibor népbiztosok voltak a terror alkalmazásának leg­elszántabb képviselői. Álláspontjuknak igyekeztek eszmei indoklást is adni. Lukács György, aki a Vörös Hadsereg politikai biztosaként Poroszlón tizedelés során nyolc embert lövetett főbe, később így írt: „A vörösterror a hatalomra jutott proletárosztály elszánt, erőszakra is kész akaratának intézményes formája avégből, hogy a szocializmushoz vezető út akadályait eltakarítsa a maga útjából." 1919. április 15-én a Népszavában megjelent cikkében pedig a következőkre hívta fel a figyelmet: „Az államhatalom birtoka azt jelenti, hogy itt a pillanat az egykor elnyomó osztályok megsemmisítésére. Itt a pillanat, de élni is kell vele!"

www.hetek.hu/hit_es_ertekek/201002/a_megfelemlitett_orszag

Discordian 2010.04.14. 07:14:58

@Kínai Kálmán és Trágár Tóni: Az oldal, ahonnan az idézetet találtam szemlátomást kifejezetten komcsiellenes, (nekem egyenesen széljobbosnak tűnik), szóval szerintem ha lenne kompromittálóbb verziója a történetnek, akkor azt tették volna fel. Ha úgy történtek a dolgok, ahogy leírta (és más verziót nem találtam a neten, hiába kerestem), akkor szerintem amit csinált, az nem különbözött lényegesen attól, amit más első világháborús katonai parancsnokok csináltak volna a helyében. Amúgy például az amerikai hadseregben a "gyávaság" (cowardice) még ma is halállal büntethető cselekmény.

Az meg, hogy a vörösterror híve volt az természetesen rossz dolog és mentegethetetlen, viszont nem ok arra, hogy az egész életművét kidobjuk a kukába. Nyilván a politikai pamfletjeit max. történelmi érdeklődésből olvasgatjuk, és a huszas évek után írt dolgaiból is, amikbe beleolvastam, azok elviselhetetlenül ideologikusak, de ez nem változtat azon, hogy a korai írásai jók.

És hogy lehet-e koszorúzni? Az attól függ, hogy úgy gondoljuk-e, hogy a művek megérdemlik-e az életrajzi bűnök ellenére. Ha Heideggert, Hamsunt vagy Carl Schmittet lehet, akkor Lukácsot is. Ha őket nem, akkor Lukácsot se.

Ezt a népet sajnáljam? · http://www.youtube.com/watch?v=FABqq_jjRRo 2010.04.14. 07:29:35

@A könyv utazója:

Hitler
által végrehajtott gazdasági és nemzeti érdekérvényesítő politika sikerét aligha lehet vitatni:
országa kilábalt a világválságból, sőt gyarapodott.

Lukács munkásságának üzenete nem Heidegger és Schmitt, hanem
a Mein Kampf üzenetének kategóriája:

Lukács koszorúzása akkor lesz elfogadható, amikor Hitleré.

Ezt a népet sajnáljam? · http://www.youtube.com/watch?v=FABqq_jjRRo 2010.04.14. 07:31:05

@A könyv utazója:

Te vagy az a trágya,
amin Lukács koszorújának virági nőnek.

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2010.04.14. 07:58:29

@A könyv utazója:
-Heidegger és Schmitt nem öltek személyesen,
- egyikőjuk sem írt valakik felszámolásáról, kiirtásáról, de még csak nem is céloztak erre.
-A tizedelést Lukács nem tisztként végezte, hanem egy senki által fel nem hatalmazott civilként.

- A fiatal Lukácsot pedig (sajnos) a német tudományos élet nem fogadta be, így 1 hónap alatt bolsi.

Azt hiszem az a története a "nagyságának", hogy a frankfurtiak lettek a nyugati egyetemi marxizmus dominátorai, akikre nagyon hatott a "Történelem és osztálytudat", így csináltak Lukácsból nagy filozófust. Ma eléggé divatjamúlt.

Pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2010.04.14. 08:17:19

@tölgy: áááááááááááááááááá
a komment mióta szolgál a poszt összefoglalásaképpen, avagy netán meg-e engedi, hogy saját véleményt is tartalmazzon - nyomokban?

Ezt a népet sajnáljam? · http://www.youtube.com/watch?v=FABqq_jjRRo 2010.04.14. 08:34:17

@tölgy:

Marx is úgy indult, hogy nem kapott fizetésemelést.

Még Kennedy is megemlékeuik erről:
http://www.jfklibrary.org/Asset+Tree/Asset+Viewers/Audio+Video+Asset+Viewer.htm?guid={51BCDE90-AF4F-4EE9-A68E-ECC4CDE97F76}&type=Audio

Ezeket csak gyűlölet táplálja.

Ezt a népet sajnáljam? · http://www.youtube.com/watch?v=FABqq_jjRRo 2010.04.14. 08:34:59

@Ezt a népet sajnáljam?:

http://www.jfklibrary.org/Asset+Tree/Asset+Viewers/Audio+Video+Asset+Viewer.htm?guid={51BCDE90-AF4F-4EE9-A68E-ECC4CDE97F76}&type=Audio

justin time 2010.04.14. 08:39:42

@dobray

Molnár Tamás mint külföldön ismert filozófus?

Ne röhögtess.

en.wikipedia.org/wiki/Gy%C3%B6rgy_Luk%C3%A1cs

en.wikipedia.org/wiki/Imre_Lakatos

en.wikipedia.org/wiki/Michael_Polanyi

Molnár Tamás:
www.google.hu/search?q=tam%C3%A1s+moln%C3%A1r+yale&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=com.ubuntu:en-US:official&client=firefox-a

Szólj ha találtál valamit a magyar wikin kívül.

Mellesleg: minden tiszteletem a pázmány filozófia tanszékéé (pl. schmall dániel munkája miatt) de ahol a Mezei lehet a tanszékvezető az még viccnek is rossz. Hallottad te ezt az embert beszélni egyáltalán?

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2010.04.14. 08:50:06

@Pável: puli kutya legyek, ha értem.

@justin time: mondjuk nem tudom, hogyan kerül ide a PPKE, de maga ütni akar. Viszont nem az az übertájékozott. Keresse Thomas Molnart.

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2010.04.14. 08:54:06

A városban azt beszélik, hogy a mandineren kigyúrt bölcsészek kommunista filozófusokat akarnak verni.

Szerénység és alázat, kedves barátaim, ez a ti mai direktívátok. Szerénység az eredményeitekre, alázat az erősebbekkel szemben.

Pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2010.04.14. 08:56:51

@tölgy: tényleg nem ért már az elejétől. na hagyjuk.

justin time 2010.04.14. 08:58:20

@tölgy: nem akarok ütni, csak gyorsan írok. Köszönöm a linket (ott volt, h "szólj ha találtál valamit a magyar wikin kívül")

A ppke _filozófia tanszéke_ úgy került szóba, hogy ott volt a konferencia.

Csak arra mutattam rá, hogy senki sem állította, hogy Lukács az egyetlen, külfölfön is elismert magyar származású filozófus. Ami azt illeti Polányi és Lakatos még ismertebbnek (és elismertebbnek) számít.

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2010.04.14. 09:07:47

@justin time: "ott volt a konferencia" - a szövegből kiderül, hogy _nem_ ott volt.

Ez a realizmus, ez az "erőre" hivatkozás tetszik. Élni fogunk vele.
A teljesítményre hivatkozás is pöpec, számon kérjük majd.

La Serenissima 2010.04.14. 09:08:41

@tölgy: fentebbi válaszára reagálok.

igen, én is így érzékelem, hogy aki az Adorno és a Horkheimer összest már átrágta és ráadásul (vagy inkább mégis!) történeti érdeklődésű, az esetleg Lukácsba is beleolvas.

amúgy a Történelem és osztálytudat (ami e szekta szerint fő műve) életében nem jelent meg újra, mert elhajló (sic) mű volt - ő maga sem támogatta megjelenését ezen okból.

Téglagyári Megálló 2010.04.14. 09:08:45

@Kettes:

"alázat az erősebbekkel szemben"

Szóval te is beismered, hogy a Lukácsistáknak hatalmi pozícióból játsszák a nagyokost?

justin time 2010.04.14. 09:47:42

@tölgy: bocs, átkattintottam és a hirdetményen a Mezei neve szúrt szemet (mint fordító, aki mesél), innen a ppke.

A szervezők között ott van, a helyszínben valóban tévedtem.

Nem értem mire vonatkozik a realizmusos kiszólásod. A teljesítményről meg annyit, hogy :

"Mint azt Mezei Balázs kifejtette, az Egyesült Államokban minden könyvtárban megtalálhatóak Molnár Tamás művei. Franciaországban és Németországban is volt időszak, amikor előtérben volt, bár időről időre megpróbálták háttérbe szorítani. És Dél-Amerikáról még nem is beszéltünk, ahol nyilván azért nagyon ismert, mert ott erős a konzervatív kultúra – tette hozzá."

Ezt minek értékelnéd?

dobray · http://mandiner.blog.hu/ 2010.04.14. 09:49:24

@justin time: Igen, és jól beszél. Lukácsot itthon hirdetik világhírűnek. Tisztában vagyok azzal, hogy Molnárt ismerik (jobban) külfüöldön, deezt úgy tűn, ha hazai marxoid filozófuselit nem akarja todomásul venni. amúgy nem voltam esztétikás, de amikor én oda jártam, akkor még más volt a tanszékvezető. De én bírom Mezeit. Milyen konf volt a PPKE filozófián? Én Sapientiáról beszéltem, a Molnár az ott volt. tudom, ott voltam.
@A könyv utazója: tőlem az koszorúz, aki akar, de én is had röhöghessek rajta. Ha az unokája koszorúzna, vagy hozzátartozó, akkor kegyelet, és nem röhögök. Hogy a követői, akik egyáltalán még léteznek, azon igen.
@Kettes: részemről a szerénység és alázat megvan, remélem, nem mondom, hogy néha nem durran el az agyam. De az irónia is meglehet, nem? Városi pletykákra nem adunk.

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2010.04.14. 09:53:16

@tölgy:

Bizony, Thomas Molnar nevére elég sok külföldi hivatkozás mutat. Horribile dictu, Stanley Jaki-ra is, hahaha.

perseus 2010.04.14. 10:11:55

Arról tud valaki linket adni, hogy az MTA-n nem engedték a Molnár Tamás konferenciát? A magyar kurir cikkben erről nincs szó. Annyi van, hogy Pálinkás József nyitotta meg, és:

"A Molnár Tamás eszmevilágáról szóló konferenciát a Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola Filozófia Tanszéke, az MTA Filozófiai Kutatóintézete, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem és a Barankovics István Alapítvány szervezte."

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2010.04.14. 10:38:53

@justin time: tudja, szerintem a két linkje az academic left erejét mutatja.

Ugyanakkor a 25 legfontosabb konzerv könyv szerzője közé beválasztották MT-t
www.intellectualconservative.com/2004/04/27/ic%E2%80%99s-top-25-philosophical-and-ideological-conservative-books-no-17-thomas-molnar-the-counter-revolution/

Mondjuk, ha megnézne egy hasonló citációs adatot 1960 tájáról Straussról vagy Oakeshottról, azt látná, hogy a kutya sem ismerte őket, szemben mondjuk Popper Nyitott Társadalom könyvével. Mára meg ez megfordult.

"Ezt minek értékelnéd?" - minek értékeljem?

A realizmusra tett célzás nem Önnek szólt, hanem az erőt emlegető Kettes kollégának. Pl. az MT konferenciát is erővel, és nem érvekkel nem engedélyezték az MTA filozófusai. Az erőt általában az emlegeti, aki erősnek hiszi magát.

Szilvay Gergely 2010.04.14. 10:39:55

@perseus: LÁsd tölgy feljebbi kommentjeit.

"Az MTA osztálya szavazott, és nem támogatták, hogy az MTA nem pénzt, csak helyet és a nevét adja a konferenciához. Ez tavaly tavasszal volt.
Az MTA-nak ma sem tagja sem Molnár, sem Kekes, szemben Hellerrel és Szelényivel, akik 1990 óta tagok. " a közleményt levetették a Konziról.

justin time 2010.04.14. 11:03:39

@tölgy: az lehet - nekem mindenesetre új a kifejezés - de az biztos, hogy ez az egyetlen olyan forrás, amely a peer-reviewed akadémiai folyóiratok szintjén van. A tartalma pedig tükrözi az ilyen folyóiratok tartalmát.

Fura, ezek szerint én is az academic left oldalán vagyok. Na ez szintén új.

Loxon · http://konzervativok.blogspot.com 2010.04.14. 12:08:36

@justin time: „Fura, ezek szerint én is az academic left oldalán vagyok. Na ez szintén új.”

Hozzá kéne pedig szoknia. :>

Kínai Kálmán és Trágár Tóni 2010.04.14. 12:58:56

Megjegyeznénk,hogy a kínai vezető értelmiség ismeri és tiszteli Lukácsot, Molnárt meg nem. Akármit is jelentsen ez.

Kínai Kálmán és Trágár Tóni 2010.04.14. 13:04:55

Lakatos Imre meg egy kétszínű, törtető, sunyi geci volt, akinek szintén vér tapadt a kezéhez. Amúgy van olyan "baloldali" filozófus, aki nem gyilkolt meg senkit?

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2010.04.14. 13:21:59

@Kínai Kálmán és Trágár Tóni: Lakatos némely viselt dolgairól csak egy külföldi mert írni, egy magyar sem.

Lee Congdon: Bűn és büntetlenség. Az ismeretlen Lakatos Imre, Replika, 29 (1998. március), 7-29.

www.pointernet.pds.hu/kissendre/magyarfilozofia/20071011012523533000000147.html

Téglagyári Megálló 2010.04.14. 13:39:34

@Kínai Kálmán és Trágár Tóni:

Észak-Koreában mi a helyzet? Lukács jobboldali elhajló?

Kínai Kálmán és Trágár Tóni 2010.04.14. 13:48:05

@tölgy: Nagyon helyes, hova jutnánk, ha mindenki csak úgy írogathatna mindenfélét a progresszió nagy alakjairól?

szamárfül/pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2010.04.14. 14:34:49

@tölgy: róla most született egy egész könyv :
Bandy, Alex, 1945-.. Chocolate and chess : unlocking Lakatos / Alex Bandy.. -- Budapest : Akad. K., cop. 2009. -- 476 p. ; 25 cm

Téglagyári Megálló 2010.04.14. 14:59:44

@Loxon:

Nem bánnám, ha Botox Ildikó oda kapna egy jó hosszú ösztöndíjat.

perseus 2010.04.14. 22:04:37

justin time: Itt nem az a kérdés, hogy Lukács ismertebb-e mint Molnár (ezen is lehet vitatkozni: milyen körökben ismertebb). Fogadjuk el, hogy Lukács ismertebb. Ez nem jelenti azt hogy Molnár ne lenne egy jelentős katolikus-konzervatív gondolkodó, akivel érdemes foglalkozni (ez persze csak akkor derül ki, ha olvassuk a műveit).
Pusztán az hogy Lukács ismertebb (még ha így is van), egyáltalán indokolja a Molnár konferencia akadályozását, nem támogatását.

Ha igaz amit a poszt állít, az MTA (volt)marxista-lukácsista körei filozófus, tudóshoz méltatlan módon, "erőből" nem támogatott (anyagilag) egy olyan konferenciát, amelynek témája nem felel meg az ő világnézetüknek, ideológiájuknak.
Ez legkevésbé sem filozófusi, vagy tudományos hozzáállás. Pont azokat intellektuális kihívás olvasni, akikkel nagyon nem értek egyet.
Persze ez a fajta mentalitás összhangban van a Mester (Lukács) nézeteivel és szemléletével. Szerencsére a feljelentéseken már túl vagyunk...

A másik meg, hogy olvastad Molnár vagy Mezei bármelyik könyvét?
Ha nem, akkor a mondandód nem egyéb egy zsigerből jött "fúj" kinyilvánításánál, így nem is érdemes tovább vitatkozni.

perseus 2010.04.14. 22:08:13

javítás: NEM indokolja

justin time 2010.04.15. 00:08:10

@perseus:
1, Dobray állítás az volt, hogy Lukács csak Magyarországon világhírű. ("Tisztában vagyok azzal, hogy Molnárt ismerik (jobban) külfüöldön, deezt úgy tűn, ha hazai marxoid filozófuselit nem akarja todomásul venni.") Ez tényszerűen nem igaz. Pont.

2, Mezeit többször hallottam előadni, olvastam szövegeit, egyszer egy óráját is felvettem. Nem ok nélkül mondom azt amit.

3, Molnár könyveit nem olvastam, de nagyon szívesen beleolvasnék. Ha jól emlékszem sehol nem írtam róla semmi negatívat. Mindössze megjegyeztem, hogy a mértékadó filozófiai diskurzus nemigen tud róla. Ez nem zárja ki, hogy jó, értékes, érdekes lenne. Ha kezembe kerül szövege örömest elolvasom.

4, ami pedig ezt a mondatot illeti: "Pont azokat intellektuális kihívás olvasni, akikkel nagyon nem értek egyet." nagyon dícsérendő amit állít. Nem akarod ezt a posz írójának is elmondani?

pl.: "Burzsuj félművelt lévén nem tartom számon Lukács György születési és halálozási dátumát, és amúgy a csávó hosszú olvasmánylistámon sem szerepel. Akkor inkább már Sík Sándor Esztétikája."

vagy: "Ja, és szeretném, ha tudná az ELTE-BTK esztétika szakos hallgatóinak feltételezhetően jelentős, a konferenciát meglátogató része: Lukács György NEM MENŐ."

köszönjük emese...

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2010.04.15. 08:33:08

@justin time: a "melyik a nagyobb" vita valóban értelmetlen. Tapasztalatom szerint Lukács nem nagyon ismert a marxista körökön kívül, oda meg ki jár?
Ha lehet hinni a google fight-nak, thomas molnar-ra többen keresnek, mint georg/e lukacs-ra. Filozófusok esetében ez sem perdöntő.

Vitázni lehet a Lukács szoborról, de főleg arról, hogy a hazai akadémiai élet mennyire szektás, még Molnár Tamás vagy Kekes sem fér bele.
Én azt tapasztalom, hogy más tábor/iskola írásait a legkevésbé sem ismerik vagy olvassák. Így könnyebb is a szektát megőrizni.

dobray · http://mandiner.blog.hu/ 2010.04.15. 10:28:34

@justin time: nem vagyok filozófus, abból ítélem meg, ki hol világhírű, ami eljut hozzám. Eszerimt lukács világhírű itt-ott, Molnár meg máshol. Hogy Lukács csak ittho vh ,azt csak kommentben állítottam. De lehte, hogy tévedtem, de nem is ez a kérdés a lényeg.

Tekintve, hogy nem vagyok sem esztéta, sem filozófus, megengedhetem magamnak, hogy Lukácsot kihagyjam. Amúgy pl. Rousseuat olvastam, meg Marxtól is pár dolgot, pedig velóük sem értek egyet.

"Ja, és szeretném, ha tudná az ELTE-BTK esztétika szakos hallgatóinak feltételezhetően jelentős, a konferenciát meglátogató része: Lukács György NEM MENŐ."

Ezt viszont tartom. Lukács nem menő. Akár olvasom, akár nem.

_andris 2010.04.15. 11:19:30

Csak azért szólok hozzá, hogy én legyek a 69-edik. Bántja a szemem a 68 ;)

Frederick (törölt) 2011.03.28. 08:57:23

Hogy ne csak Szilvay Gergely bulvármocska álljon itt, ajánlom magamat a témában:
pashcutter.blogspot.com/2011/03/nehany-gondolat-lukacs-gyorgy_24.html
süti beállítások módosítása