A szomszéd szomszédja a szomszédunk - Édentől keletre II.
2010. február 01. írta: tempetőfi

A szomszéd szomszédja a szomszédunk - Édentől keletre II.

  Traian Băsescu román államfő a Moldovai Köztársaságba látogatott a múlt héten. Még mielőtt valaki rám duvasztaná a BKV-s cigánybűnöző nyugdíjasok svéd kopogtatócéduláit, halkan indokolnék: magyar szempontból sem mindegy, hogy a nagyromán álom keleti fejezete épp hogyan áll.

  Több vonatkozásban is érdekes lehet számunkra Moldova és Románia viszonya.

  Vegyük csak a legkonkrétabbat: amint azt a Krónika is írja, a látogatás következményeként ismét könnyítettek a határon túli románok már könnyített állampolgárság-megszerzésén: az eljárás keretében a 4,5 millió lakosú Pruton túli országból származó igénylők esetében immár nem rendeznek meghallgatást, és nem vizsgálják a nyelvtudást vagy a kulturális ismeretek meglétét, sőt esetükben a román állam abban az esetben is elismeri román állampolgárságukat, ha csak harmadfokú felmenőjükről bizonyítható, hogy román volt. Halmozzuk az élvezeteket: az állampolgársági igények elbírálásával ezentúl már nem az igazságügyi minisztérium bizottsága, hanem az ország öt nagyvárosában (közöttük Kolozsváron) kirendeltséget is működtető önálló hivatal fog foglalkozni. Mi több: ezentúl nem követelik meg az állampolgárságért forduló moldovaiaktól, hogy letelepedési engedéllyel vagy lakhellyel rendelkezzenek Romániában. A hivatal létrehozását egyébként Băsescu már chişinăui látogatása során, szerdán beharangozta, nem rejtve véka alá: Bukarest célja, hogy évente 100-150 ezer besszarábiainak adjon állampolgárságot.

  Évente százezer román tesó valahová el kell rázódjon. Ha csak egy része marad az EU-ban (keleti határ, ugye, Băsiék mégsem szaladták nyolcszor körbe Brüsszelt, hogy lécci, csak a kisujjunkat a testvéreknek), valószínűsíthető, hogy Erdély is célállomás lesz. A betelepítésekre volt már példa, a legújabb korban Ceuşescu gyakorolta meglehetős sikerrel; Tőkés László tavaly a sajtóval is közölte a gyanúját, miszerint létezik egy titkos kormányprogram, amely a moldovaiakat a magyarok által lakott területekre, elsősorban a Székelyföldre kívánja betelepíteni. A sejtést akkor azzal indokolta, hogy a Kovászna Megyei Tanács elnökét, Tamás Sándort a román belügyminisztérium közvetítésével moldáv állampolgárok keresték meg azzal a kéréssel, hogy a román kormány Hargita és Kovászna megyébe moldáv polgárokat betelepíteni kívánó programjáról adjon információkat a betelepülni kívánóknak. Persze, mindenki tagadott, naná, hülyék lennének a hagymakupolás honfoglalás mellé bevállalni még egy balhét. Bár hogy a nyárádszeredai ortodox templomot nem a székelyeknek építik, arra feltenném mind a két bicskámat.

  Băsescunak valamiért megéri cibálni az orosz medve bajszát. Múlt heti látogatásán világossá tette: a Pruton-túli testvéreikkel „lélekben egyek” (mostanában sokat lelkizik), és bár elismeri Moldovának a Szovjetunió szétesése után megszerzett szuverenitását, de nem ír vele alá határegyezményt, ez ugyanis, mint 2009-ben mondta, szerinte felérne a Moldovát a Szovjetunióhoz csatoló Molotov-Ribbentrop-paktum „szentesítésével”.

  A kisinyovi parlament akkori alelnöke, Vlagyimir Ţurcan erre úgy reagált: ha Moldovát annektálná Bukarest, azzal egyben Erdély elszakadását kockáztatná. Azóta is ezen egész röhög egész Bukarest.

  Bár arra én is kíváncsi lennék, hogy amennyiben tényleg egyesülne a két ország, akkor a román politikum mit kezdene a szakadár Dnyeszter Menti Moldáv Köztársasággal (Transznisztriával), valamint Gagauziával.

  Egyelőre még csak ott tartunk: Románia támogatja Moldova EU-s integrációját, 100 millió euró vissza nem térítendő hitelt ad, növelni fogják a román főiskolákon tanuló moldovai diákok számát, és tovább könnyíti az állampolgárság megszerzését.

  A legutóbbi államfőválasztáson a Moldovai Köztársaság kettős állampolgárainak majd száz százaléka Băsescura szavazott.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr181718119

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Elfogadták a kettős állampolgárságról szóló törvényt 2010.05.26. 10:07:02

Az Országgyűlés eredeti formájában fogadta el a kettős állampolgárságról szóló törvényt. Az MSZP-s Gyurcsány Ferenc, Szanyi Tibor és Molnár Csaba nemmel szavazott, az MSZP-s Baracskai József, Oláh Lajos, Vitányi Iván, valamint az LMP-s Dorosz Dávid és Sza…

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Téglagyári Megálló 2010.02.01. 08:46:39

"A kisinyovi parlament akkori alelnöke, Vlagyimir Ţurcan erre úgy reagált: ha Moldovát annektálná Bukarest, azzal egyben Erdély elszakadását kockáztatná. Azóta is ezen egész röhög egész Bukarest."

Valóban? Meg se ijedtek egy kicsit se?

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.02.01. 08:53:22

legalább a zdob si zdubról is írhattál volna! :)

Talon Karrde · http://youtu.be/RNT_uICTe9M 2010.02.01. 08:54:54

Milyen édesen tartja a fotógépet az elvtárs! xD

tempetőfi 2010.02.01. 09:07:19

@Téglagyári Megálló: Nem ijedősök. Ha valaki titokban nagyromán álmokat dédelget, legalábbis ami a Pruton túlt illeti - és ez visszapörgetve az elmúlt húsz évet, a teljes román politikai mezőnyre különböző mértékben jellemző volt -, az nem szívbajos. És bár nem látom értelmét az obligát kormányszívatásba beszállni, de Magyarország külpolitikáját tekintve nem is igen volt amiért a szívükhöz kapniuk.
@Grift: Na, jókor jut eszebe, pedig igazad van, nyernénk legalább egy jó zenekart.

dzsucseharcos · http://songun.blog.hu 2010.02.01. 09:09:40

"nem ír vele alá határegyezményt, ez ugyanis, mint 2009-ben mondta, szerinte felérne a Moldovát a Szovjetunióhoz csatoló Molotov-Ribbentrop-paktum „szentesítésével”."

"amennyiben tényleg egyesülne a két ország, akkor a román politikum mit kezdene a szakadár Dnyeszter Menti Moldáv Köztársasággal"

Szerintem semmit, mert akkor a PMR-nek végleg függetlenné kellene válnia. Ugyanis a PMR csak 1940-ben lett egyesítve Moldovával, sosem volt román terület. Érdekes, hogy a PMR jogállásával kapcsolatban a románok nem tiltakoznak olyan hevesen a M-R paktum "szentesítése" ellen, mint amikor Moldova függetlenségéről van szó.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.02.01. 09:17:36

@tempetőfi:
józenekar, józenekar?! legyen magának elég a dancsannamari! :)

tempetőfi 2010.02.01. 09:26:46

@Grift: (Döntse mán el, hogy tegeződik vagy magázódik, mert megbolondiccsa a nép eccerű fiát.) Dancsannamari fog még maguknak az Országházban énekelni, amikor Kelemen Hunor megszervezi majd a magyar-román kulturális megbékélést:)

Krajcs · http://uralicowboy.blog.hu 2010.02.01. 09:27:27

@Talon Karrde: Ez van. Valamikor már túl kompakt a gép :D

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2010.02.01. 09:30:13

"Az ország öt nagyvárosában (közöttük Kolozsváron)"

Rettegtek a 23 millió moldovántól? :-)

Magyarországon sem tiltják ki a székelyeket, volt sváb és tót falvakból.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.02.01. 09:32:56

@tempetőfi:
haggyon már, teljesen össze vagyok zavarodva amióta lezajlott itten a tahómodorosság e a neten magázódni vita. már keverem, mint a szénakazalban meghúzott parasztlány. :)

RockKéró 2010.02.01. 09:38:57

csak mi vagyunk ilyen sz.rháziak, hogy nem adtunk állampolgárságot határontúli kissebségeinknek. Románok, lengyelek, németek megtették

elGabor · http://doom-doom-doom.tumblr.com/ 2010.02.01. 09:43:59

Index-címlap:
1) Németh Zsolt-interjú, a Fidesz megadná a kettős állampolgárságot: index.hu/belfold/2010/valasztas/nemeth_zsolt_interju/
2) Mindjárt beraktak egy Sárdobáló-posztot is, jujjujjujjj, csak állampolgárságot ne, jujjordasfarkas: sardobalo.blog.hu/2010/02/01/reggel_2010_februar_1

Románia > Magyarország.

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2010.02.01. 09:47:34

@elGabor:

Az nem lépte át az ingerküszöbödet, hogy NZS legfontosabb szövetségesünknek nevezte Romániát?

Amúgy az EU a német-francia együttműködésről szól, tehát mi németcsatlós magyarok is kiegyezhetnénk a franciacsatlós románokkal, nem?

Az EU meg úgyis gyarmatosítani fogja Afrikát, majd kapunk területeket, Kolozsvárért cserében! :-D

feketebarany666 2010.02.01. 09:48:53

Az ott balra hatul nem a Bajnai?

elGabor · http://doom-doom-doom.tumblr.com/ 2010.02.01. 09:55:19

@Jobb híján MDF-es: Ne fáradjon, nem kívánok magával kommunikálni.

Panzer 2010.02.01. 10:08:33

Mit kezdene Romania a PMR-rel?
Dzsucseharcos irta, hogy valoszinuleg semmit.

Ez olyannyira igy van, hogy kulonbozo roman elemzok idore idore felvetik, hogy Moldova tulajdonkeppen miert is ragaszkodik annyira a Dnyeszteren tuli teruletekhez - ugyanis ha a mostani Moldova-PMR belso "hatar" lenne Moldova valodi keleti hatara, akkor a PMR-tol megszabadult Moldova joval konnyebben integralodhatna az EU-ba (es amit nem tesznek hozza, de szvsz azert gondoljak, hogy Romaniaval is)
A Roman Akademiai Tarsasagnak - neve ellenere ez teljesen civil szervezet - mar evekkel ezelott volt egy tanulmanya, amiben ezt a lehetoseg nyiltan kifejtettek, es elemeztek, hogy mennyire jo lenne ez Moldovanak.

homoródkarácsonyfalvi 2010.02.01. 10:08:43

Továbbra is ezt, azért is!

KÉRDÉSEK ÉS VÁLASZOK 2004. DECEMBER 5-E ELSŐ ÉVFORDULÓJÁN

1. Kell-e a magyaroknak, hogy a határon túlra került magyar közösségek a jövőben fennmaradjanak? Szeretnék-e a határon túli magyarok, hogy közösségeik a jövőben is létezzenek? Érdeke a határon belül élő magyaroknak, és vajon szeretnék azt, hogy a határon túli magyar közösségek a jövőben is létezzenek? Tudnak-e ezért tenni?

2. A népszavazás előtt az MSZP éppen akkori vezető elitje, majd ehhez csatlakozva, az akkoriban megalakított kormány hangos és lehengerlő kampányt folytatott. Az általuk sikeresen megszólított választópolgárok közül sokan úgy látták, hogy a népszavazáson az alábbi két kérdésre kell választ adnia:

Akarja-e, hogy az ellenzéki párt, a FIDESZ, a határon túl élő magyarok szavazataival nyerje meg a 2006-os választásokat?

Akarja-e, hogy a határon túl élő szegény, ugyan magyar, de azért már másfajta emberek idejöjjenek, és elvegyék-e tőlünk azt, ami már nekünk megvan, a nyugdíjat, a kórházat, viszonylagos jólétet és biztonságot?

A kormány propagandáját elfogadó emberek válasza akár az elutasító szavazatukkal, akár a távolmaradásukkal egyértelmű volt: „nem akarjuk”. Vagy egyiket sem, vagy legalább is egyiket biztos nem. Olyan szavazó is bizonyára volt, akit csak a közöny, vagy a merő rosszindulat motivált.

Az elutasítás végül még érthető is lehetne, ha nem lett volna a két álkérdés vaskos hazugság. A két álkérdésre a választ – terjedelem hiányában – csak igen röviden rögzítsük. Az Alkotmány 70. § (1) alapján a Magyar Köztársaság területén lakóhellyel rendelkező minden nagykorú magyar állampolgárt megillet az a jog, hogy az országgyűlési képviselők választásán választó és választható legyen, valamint országos népszavazásban és népi kezdeményezésben részt vegyen. Az Alkotmány rendelkezése miatt a határon túli magyarok részére az állampolgárság megadása nem jelenti azt, hogy a külföldön élő állampolgárok szavazati jogot kapnak, mivel a szavazati jogosultság megszerzéséhez a választópolgárnak a Magyar Köztársaság területén lakóhellyel kell rendelkeznie. Amennyiben a hatályos törvény (1992. évi LXVI. törvény a polgárok lakcímének nyilvántartásáról) alapján valakihez bejelentkezne külföldön élő, magyar állampolgárságot szerzett személy, ezzel a „megszerzett” lakcímmel nem kapna a Magyar Köztársaság területén lakóhelyet, csak tartózkodási helyet. Az 1992. évi LXVI. törvény 5. § (5) bekezdése alapján a törvény hatálya alá tartozó, külföldön élő magyar állampolgár lakóhelye annak a külföldi lakásnak a címe, amelyet otthonául megjelöl. A törvény szerint a lakóhely az a cím, ahol a polgár él. Amennyiben 3 hónapnál hosszabb ideig Magyarországon tartózkodik a külföldön élő magyar állampolgár, ez a hely a törvény szerint az ő tartózkodási helye, de nem a lakóhelye. Ebből következik, hogy „bejelentkezéssel” sem válik a határon túli állampolgár választópolgárrá. A választójogi törvény is összhangban van a fenti rendelkezésekkel.

Az 1997. évi LXXX törvény és az 1997. évi LXXXI törvény a nyugdíj és a betegellátási jogosultságot biztosítási jogviszonyként kezeli, nem állampolgársági jogként.

A kormány azonban jól számított: a szavazópolgárok nem ismerik a meglehetős bonyolult jogi szabályozást, hanem elhiszik, amit hallanak. A kormány kötelessége lett volna a tájékoztatás, így hittek sokan abban, amit mondott.

3. A határon túli magyarok és a magyarországi „igen”-nel szavazók két dolog miatt irgalmatlan dühösek a kormány kampányára. Azért, amit mondtak, („szavazzatok nemmel”), és ahogy mondták („ezek felzabálnak itt mindent”). A propagandisták a mai napig érzelmi síkon igyekeznek a határon túli magyarok magyar állampolgárságával, és sokszor a határon túli magyarokkal szembeni ellenszenvet fenntartani. Tevékenységüknek igen komoly hagyományai vannak Magyarországon. Még a 80-as években a pártállam „felfedezte” magának a határon túli magyarságot. A Ceasusescu-féle fasiszta diktatúrát nem tudták szó nélkül hagyni, részben Kádár-ellenes éle, részben a magyarországiak nagy tömegének valamilyen érintettsége (utazás, rokonok, ellenzéki mozgalmak) miatt. Az MSZMP máig ható tanulsággal próbálkozott a helyzet politikai kezelésével. Elsősorban propagandájában tudatosította a magyarországiak és a „románok” közötti „életszínvonal” különbséget. Ennek a politikának a megindítása a Népszabadság 1983. március 15-i, Ceausescu szatíráját közlő számához köthető. A politika igen sikeresnek bizonyult: az emberek kezdték megkülönböztetni magukat a többi szocialista tömbhöz tartozó nyomorulttól, ezzel legitimálva az MSZMP hatalmát. A 80-as évek Magyarországának lakossága sem volt gazdag, azonban politikailag sikeresnek tartotta az MSZMP, ha rá tud mutatni olyan emberekre, akik az itt élőknél nyomorultabbak. A románok mellett általában a lengyelek voltak ennek a propagandának eszközei.

Az MSZP népszavazási kampánya hasonló módon operált. A Tamás Gáspár Miklós által jól megérzett „jólétet” féltő „etnicizmusra” ható propaganda sikeressége a 80-as években felismert szégyenletes módszeren alapult. Csak most más célpont volt kéznél: a határon túli magyarok, mert Gyurcsány hatalomátvétele után rögtön következett a népszavazás.

Kádár János rendszere, a történelem szeszélye folytán, az 1956-os forradalom és szabadságharc letiprásával, a szovjet bevonuláshoz történő asszisztálással fogant. A hatalom megszerzésének ez volt az útja. Ettől kezdve nem is lehetett másképpen: Kádár rendszerének a „vallásává” az akkori hatalmi elit közös bűne lett, amelyet csak egyféleképpen szabadott emlegetni: 1956 ellenforradalom volt, a vérontással az országot védték meg. Ugyan az emberek sokasága tudta és mondta otthon, hogy ez hazugság, de a „vallást” bírálni tiltott volt. Legitimitását a kádár rendszer abban a pillanatban vesztette el, amikor azok az emberek, akikre a rendszer hivatkozott, már nyilvánosan ki merték mondani: 1956 a szabadság forradalma volt.

Gyurcsány Ferenc rendszere 2004-ben a szocialista párt hatalmának fenntartására, a 2006-os választások megnyerésére jött létre. Igazi történelmi véletlen, hogy a határon túli magyarok magyar állampolgárságával kapcsolatos népszavazást 2004. december 5-re tűzték ki, egy előre nem látható kormányváltás utánra. Gyurcsány hatalmának a megszilárdításához a határon túli magyarokkal való szolidaritás elleni fellépésen keresztül vezetett az út. Tanúi lehetünk, hogy a tettük mostanában merevedik dogmává. A hatalmat birtokló elit már nem tud kilépni abból, hogy közös bűnük, a határon túli magyarokkal való szolidaritás megtagadása hatalmuk egyik fontos összetartó erejévé vált.

A bűn dogmává lett, a dogmát pedig az emberek gondolataiban bent kell tartani. Az uszítás itt eszköz, a cél pedig a gondolkodás megszüntetése. A propagandisták érvrendszere sokszor túlmegy a demokratikus berendezkedés szabta határokon. Néha a legrosszabb magyarországi hagyományokat idézik, szélsőjobboldali retorikával.

Az MSZP politikusai a választási kampány során odáig mentek, hogy az embereket kétmillió cigány betelepedésével riogatták. Soha nem hallottam még, hogy az MSZP elhatárolta volna magát a politikus mondatától, és megkövette volna a magyarországi cigányságot azért, hogy politikai céljai érdekében a magyar lakósság cigányellenes érzelmeit próbálta felkorbácsolni. Az Info Rádióban Újhelyi István kérdezték arról, hogy miért nem követjük Románia példáját, amely ország nem csak a moldvai románoknak, hanem a mostani magyarországi magyaroknak is biztosítja törvényben a kettős állampolgárságot. A politikus válasza: „túl sokan vannak a határon túli magyarok”, míg a magyarországi románok nincsenek olyan sokan. „Ezek az eddigit felülmúló elárasztással fenyegetik Csonkamagyarország fővárosát és gazdagabb vidékeit, ha a törvényhozás ennek idejében gátat nem emel.” –olvashatunk hasonló gondolatokat az 1939. évi IV. törvénycikk 9. §-ához fűzött indokolásban, mindannyiunk szégyenére. Ha valaki nem tudná, ez a törvény Magyarország zsidó állampolgárairól szólt.

4. Sok nemzet van a Földön, amelynek tagjai nem élhetnek saját államukban. Képzeljük el, mintha Izrael állam 1948-as megalakulásakor összeült volna az izraeli kormány, és a következő határozatot hozta volna: „Túléltük a nehéz időket. A történelmi szerencse folytán mától saját államunkban élhetünk. Sok zsidó máshol él, nem Izraelben. Szeretettel gondolunk rájuk, és ha lesz pénzünk, adunk is nekik iskolára, meg amire kell. Ha kívánják, 6 hónapból 90 napra eljöhetnek Izraelbe, sőt ha ezt kevésnek találják, megfontoljuk, hogy a rokonokhoz, vagy tanulni még több időre is. Ha tudják igazolni, hogy van miből élni, költözzenek ide, állampolgárságot is adunk nekik 5 év alatt, de ha sérelmezik a hosszú időt, akkor 3 év alatt. De mint állam nem vagyunk hajlandó közjogi kapcsolatot létesíteni a nem Izrael államban élő zsidókkal, mert az állampolgárságot nem szokás csak úgy odaadni az ország területén kívül élőknek. Megsértenénk azoknak az országoknak érzékenységét, ahol élnek, így tulajdonképpen jót is teszünk azzal, ha megvédjük őket saját illúzióiktól. Egyébként is, ők már egy kicsit más zsidók, mint mi, és mivel szegényebbek (kivéve az amerikaiak, azok jöjjenek), ide ne jöjjenek, mert nem lesz pénz nyugdíjra.” Elhiszi valaki, hogy egy ilyen programot deklaráló izraeli kormány hatalmon maradt volna? Szerintem senki nem hiszi el. De azt sem, hogy egy tisztességes zsidó fejében felmerülne az, hogy ha valaki másik országban él, annak ne járjon közjogi kötelezettség Izrael Állam részéről. A magyar kormány egy szót sem hajlandó ejteni arról, hogy Románia, Szerbia-Montenegro, Szlovákia biztosította az állampolgárságot azon nemzettársai számára, aki nem élnek az adott államban, és nem is kívánnak oda telepedni. A magyar kormány igyekszik feledtetni, hogy Basescu román államfő 2004 novemberében kiállt az erdélyi magyarok magyar állampolgársága mellett.

5. Értsük meg, kedves igennel szavazók, hogy „Trianon sebeit” nem tudjuk a határon túli magyaroknak adott magyar állampolgársággal begyógyítani! Az I. világháború után az utódállamok vittek mindent boldogan, területet, vasutat, gyárat, múzeumot, amin csak tulajdont lehetett szerezni. Volt azonban ami nem kellett nekik, és nem kell a mai napig sem, ez pedig az ott élő magyar népesség. Sőt egészen pontosan ennek a magyar népességnek az emléke sem kell nekik.

Vagy ők, vagy mi!- idézi Cseres Tibor Iuliu Maniu román részről a mai napig soha nem megtagadott, Erdélyt letipró programalkotó mondatát.

Erdély magyar lakossága ma nagyjából az összes erdélyi lakos 22 %. Ha valaki nem járt ott, vagy nincs máshonnan ismerete, könnyen azt hiheti, hogy területileg a román többség mindig és mindenhol többséget jelentett. Ez azonban nem így van. A román uralmat megelőzően létezett a Királyföldön a szászok közössége, Székelyföldön, Kalotaszegen Észak Erdély nagyvárosaiban a magyar közösségek, Fogarasföldön a román közösségek. Ezek a közösségek sokszor önálló közigazgatással (autonómia) bírtak. Az impériumváltás után először a határvidéket telepítették be román lakosokkal. A legnagyobb kárt a szocializmus égisze alatt okozták. Olyan magyar többségű városban, mint Kolozsvár, a magyar lakosság létszáma 80.000, harminc éve is nagyjából ennyi volt. Csak közben betelepítettek kb. 300.000 román lakost. Ha nálunk nem tudná valaki: a szocialista építkezések célja ott az volt, hogy a magyar közösségeket szórvánnyá változtassák. A romániai forradalom alatt kerültek elő azok a dokumentumok, amelyek Marosvásárhely „román várossá” változtatásának a tervét tartalmazták. A forradalom után a román lakosság a városban többségbe került.

A szászok, zsidók többsége eltűnt Erdélyből, egyszerűen eladták őket a német és az izraeli államnak. Nagyon sok magyart elűztek, vagy egyszerűen elmenekültek. A módszer mindig más: a történelmi felfordulások idején (az impériumváltás, vagy a II. világháború után) nagy tételben tudtak megszabadulni a magyaroktól. Ha a kitelepítés éppen nem időszerű a politikai helyzet miatt, akkor a betelepítés politikája folyik. Mostanság éppen az ortodox egyház erdélyi terjeszkedésével, jól láthatóan Marosvásárhely Csíkszereda és Sepsiszentgyörgy célponttal. Vagyis a cél az utolsó nagy létszámú, egységes magyar közösség, a székelység egységének megbontása, és a Székelyföld román többségének kialakítása. Román politikus szájából még senki nem hallotta, hogy Erdély etnikai térképének megváltoztatására irányuló törekvéseiket feladnák a valódi együttélés érdekében. A nemzetiségi kérdést Erdélyben a nacionalisták akkor tekintik megoldottnak, ha az erdélyi temetőkben lekaparták az utolsó német és magyar nevet is a sírokról. Úgy tenni lehet, mintha mindez nem volna.

6. Az elvett tulajdont, területet, vasutat, gyárat, múzeumot visszaszerezni csak igen kis mértékben lehet. Az valóban nagyon jó, hogy egyházak kapnak vissza ingatlanokat, közbirtokosságok ingatlan vagyonokat, egyének elvett vagyont, mégha sokszor korlátozott mértékben is. Azonban a 2004. december 5-i népszavazás, és a következő népszavazás nem ezekről a „trianoni sebekről” szólt, hanem a jövőről: a határon túli magyar közösségek fennmaradásáról. Arról, amit az írás elején feltett négy kérdés hordoz. Ezekre a kérdésekre Magyarországnak válaszolnia kell. A népszavazás eredménytelensége miatt a döntés jelenleg a politikusok kezébe került, egészen addig, amíg nem kezdeményez valaki egy új népszavazást.

El kell dönteni a magyarországi politikai elitnek, hogy milyen utat kíván követni. Ami a mostani kormánypolitikát illeti, az nem más, mint a szolidaritás megtagadása, asszisztálás a csendes fogyatkozáshoz. Közöny, amely csak annyira mozdul, amennyire fontos a hatalom fenntartása érdekében.

Sokan a szomszédos országi magyarok asszimilációtól történő megóvását Magyarországra betelepítésükkel kívánják megoldani. Ez tették a németek az erdélyi szászokkal, vagy Izrael a romániai zsidókkal. Többen érveltek a kampány során azzal, hogy a fogyatkozó magyarországi népesség utánpótlását a határon túli magyarok Magyarországi betelepedése oldja meg. Ezt ki lehet tűzni politikai célként, de szerintem tévút, legalább olyan bűn, mint hagyni elveszni a magyar közösségeket. Ebben a kérdésben a határon túli magyar közösségek tagjainak kell dönteni, nem más közösségnek. Az ottani többség pedig döntött: maradtak, immár 84 éve.

De a legnagyobb bűn annak a hazugságnak a kimondása volt, hogy a határon túli magyarokkal való szolidaritás vállalása csak a magyarországi magyarság kárára lehetséges. Haza vagy haladás. Haza és haladás.

7. A magyarországi és a többi magyar közösség közötti kapcsolatok hálója sokszínű. Ezt politikával befolyásolni nem lehet, nem is kell. Ami viszont politikai döntés kérdése, az a Magyar Állam és a határon túli közösségek és egyének közötti kapcsolat. A határon túli magyarok melletti elkötelezettség nem csak az érzelmek kategóriájába tartozik. Értelmi annyiban mindenképpen, hogy a Magyarországon lakók viszonya a határon túli magyarokhoz mindig is problémaként, közösségi vagy politikai, tehát valós társadalomszervező erőként jelenik meg a magyarországi társadalomban, és a határon túli magyaroknál is. A viszonyt jogi keretek között kell rendezni. Mind a határon túl, mind Magyarországon igen nagy társadalmi akarat van a rendezésre, a politikai rendezés azonban nem történt meg.

A tisztességes rendezés jelentős eszköze a Magyar Állam és a nem Magyarországon élő magyarok közötti viszony tekintetében a magyar állampolgárság megadása a nem itt élő magyaroknak. Állam és egyén között egyetlen szoros jogi kapcsolat létezik, az állampolgárság. Így valóban az embereket támogatjuk, nem egyik vagy másik határon túli csoportot, vagy pártot. A Magyar Köztársaság Alkotmánya kimondja Magyarország kötelezettségét a külföldön lévő magyar állampolgárok védelmére. Az állampolgárság megadása politikai deklaráció minden irányba: a Magyar Állam az egyének közjogi kötelékével kötelezettséget vállal a határon túli magyarság közösségeinek fennmaradásáért – nem területi alapon.

8. A határon túli magyar közösségek létszám csökkenésének okai közül (asszimiláció, „természetes” fogyás, elvándorlás, vagy az etnikai arányok erőszakos megváltoztatása a magyarok kárára) az elvándorlást hozták fel az állampolgárság megadása legnagyobb veszélyének – azok, akik a leginkább végül is kiálltak a határon túli magyarok állampolgársága mellett. Ez a természetes féltés-szorongás miatti habozás, nem egyértelmű kiállás a határon túli magyarok magyar állampolgársága mellett azonban hiba volt. A migráció ugyanis kőkemény piaci kérdés is, sőt elsősorban az. Nincs az a tiltás, amely megakadályozná a határon túli magyarokat, hogy eljöjjenek szülőföldjükről akár Magyarországra, akár máshová, ha el akarnak jönni. Ezzel szemben csak két, együttes dolog hat: a szülőföldhöz ragaszkodás és az, hogy a potenciális befogadó közeg (Magyarország munkaerőpiaca, szociális piaca, lakás piac) nem szív fel tömegeket.

A 90-es évek nagy elvándorlási hullámát nem akadályozta meg, hogy Magyarország adminisztratív módon akadályozza a mai napig a határon túli magyarok bevándorlását. Az adminisztratív korlátok politikájának nem az állampolgárság megadása az ellentéte, hanem az, ha Magyarország a német példát követve az erdélyi szászok vonatkozásában, vagy Izrael példáját követve a romániai zsidók vonatkozásában, anyagi és adminisztratív segítséget nyújtatna az áttelepüléshez.

9. Arra a feltett kérdésre, hogy a határon túli magyarok ragaszkodnak-e saját közösségük fennmaradásához, van egy nyilvánvaló válasz, amelyet az utódállamokban élő magyarok az ott maradásukkal megadtak. Minden embernek joga van saját kultúrájában élni, gyermekeit saját identitása szerint nevelni. A határon túli magyar emberek saját identitása azonban csak ott létezik, a határon túli közösségben. A magyarországi kulturális közeg kétségtelenül sokban azonos vagy hasonlít a határon túlihoz, de nem ugyanaz. A határon túl létező magyar közösségek kultúrája önálló és nem cserélhető be a magyarországi identitásra. Nem csak a magas kultúráról van szó, hanem az élet minden területére kiterjedő, közösségi azonosságtudatról.

10. A határon túli közösségek lehetőségeit a magyarországitól élesen megkülönbözteti az, hogy mögöttük nincs önálló államiság. Azt gondolom, hogy a magyar állam puszta létezése nélkül már eddig eltűntek volna határon túli közösségeink. Az ottaniak érdekérvényesítési lehetőségeiknek a többségi közösségekkel szemben, valamint időnként a magyarországi politikával szemben sokszor nyomorult eszköztára van. De az, hogy esetleg egy vezető határon túli magyar politikus nem tudja pontosan megfogalmazni, hogy miért mentheti meg a magyar állampolgárság a közösségét az eltűnéstől, nem menti fel a Magyar Államot a támogatás kötelezettsége alól.

11. Akiknek rokonsága, baráti kapcsolatai van a határon túli magyar közösségek tagjaival, többségében szeretnék az ottani közösségek fennmaradását. Azonban a magyarországi érdek a határon túli magyarok közösségeinek fenntartásában ennél jóval bonyolultabb érdek.

Az a nép, amely közönyből, becsapottan hagyja eltün(tet)ni lélekszáma harmadának a közösségeit, elveszti azt a tartását, amely a fennmaradását biztosíthatná. Ha nem vagyunk képesek védeni mi magyarországiak a határon túli magyar közösségeket, nem vagyunk képesek magunkat sem védeni.

2004. december 5-én az a ritka pillanat következett be, hogy nem a történelemnek, nem a politikusoknak, hanem Magyarország szavazópolgárainak kellett dönteni a közösség fennmaradásáról. A döntés rossz volt. Nem vitás a politikusok felelőssége, de nem lehet nem kimondani azt, hogy a magyar nép tartását csak az egész magyar közösséggel vállalt egyértelmű szolidaritás jelentheti.

Budapest, 2005. november 30.

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2010.02.01. 10:12:03

@elGabor:

Ne kívánj.
De azért reagálok a hülyeségeidre. Nem miattad, hanem azért, mert hátha normálisabbak is járnak erre.

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2010.02.01. 10:14:00

@homoródkarácsonyfalvi:

"kellett dönteni a közösség fennmaradásáról"

Az állampolgárságról volt szó. Ez meg pont annyit jelent. Nem kell mást belemagyarázni.

A nyelvi, kulturális közösség továbbra is fennáll.

Zetek 2010.02.01. 10:16:36

@homoródkarácsonyfalvi: Te is tudod, hogy honnan indult a népszavazás. Egy Patrubány nevű ön és közveszélyes hülye akciója volt, előre látható eredménnyel. Ilyesmiről ugyanis nem rendezünk népszavazást, hanem végrehajtjuk, miután megszereztük a kétharmadot. Ennyi.

feketebarany666 2010.02.01. 10:17:24

Kell az adofizeto, mert fogy a magyar lakossag.
Lehet gyartani hozza ideologiat is, de folosleges.

homoródkarácsonyfalvi 2010.02.01. 10:26:27

@Zetek: Ez világos, igazad is lehetne, azonban a népszavazást kiírták, függetlenül attól, hogy ki kezdeményzte. Úgyhogy dönteni kellett (volna).
Csak óvatosan kérdezem: mi volna, ha a FIDESZ a fentiek szerint jár el: vagyis törvényben szabályozza a határon túli magyarok magyar állampolgárságát, majd ezt népszavazással megerősíti. Jó volna, ha a magyarországiak visszanyerhetnék az önbecsülésüket.

homoródkarácsonyfalvi 2010.02.01. 10:27:50

@Jobb híján MDF-es: Sajnos csatlakozom kollégánkhoz:
"elGabor 2010.02.01. 09:55:19
@Jobb híján MDF-es: Ne fáradjon, nem kívánok magával kommunikálni."

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2010.02.01. 10:39:40

A Magyar nemzet is beszámolt a látogatásról, múlthét csütörtöki számában:

"A kétoldalú kapcsolatok fellendítése végett hat miniszterrel érkező román államfő látványos gesztusokat tett a moldovai kormánynak. Így 100 millió eurós vissza nem térítendő támogatást nyújt infrastrukturális fejlesztésekre Chisinaunak, ahová még ma 350 000 adag új típusú influenza elleni román vakcina érkezik...

...A moldovai elnök különben kérte, hogy Románia - elsőként az uniós tagállamok közül -
tegye lehetővé a moldovai állampolgárok szabad belépését az EU területére. Basescu rámutatott, Bukarestnek tiszteletben kell tartania az uniós előírásokat, emlékeztetett ugyanakkor, hogy a nemrég kötött kishatárforgalmi egyezmény nyomán mintegy 1,2 millió Pruton túli számára könnyíti meg a Romániába utazást."

báhno 2010.02.01. 10:46:55

@Talon Karrde: Băsescu-t érdemes fotozni/videozni, néha kioszt egy-két pofont a pimasz szimpatizánsainak xD

Talon Karrde · http://youtu.be/RNT_uICTe9M 2010.02.01. 10:54:20

... Numa Numa hejj, Numa Numa Nema hejj ...

futura 2010.02.01. 11:03:21

Hát ez nem éppen a politikai vitakultúra és tolerancia kicsúcsosodása.
Én személy szerint csak az ordenáré hozzászólást negligálom.

futura 2010.02.01. 11:05:15

@homoródkarácsonyfalvi:
Hát ez nem éppen a politikai vitakultúra és tolerancia kicsúcsosodása.
Én személy szerint csak az ordenáré hozzászólást negligálom.

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2010.02.01. 11:06:23

@futura:

"politikai vitakultúra"

Viccelsz? :-)

Ők sem tudják, hogy mikor poénkodnak és mikor veszik magukat rettent komolyan.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.02.01. 11:13:06

@Jobb híján MDF-es:
vigyázzon a maradék tekintélymorzsáira /ha vannak/ nagyon égő ám picsánrúgva köpködni. nyugodjon bele, hogy magát itten butának és gonosznak tartják. :)

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2010.02.01. 11:16:57

@Grift:

A butaságot még csak értem, nem érik fel ésszel, amit mondok, de a gonoszságon már azért kiakadok!
Nem bántottam én senkit.
Ezeknek sem empátiájuk, sem iróniájuk nincs. :-(

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2010.02.01. 12:31:19

A hülye románok, ezek álmaikkal akarnak fizetni az állampolgárságért!

Na majd jönnek a moldovaiak, és elveszik az összes munkát, és nyugdíjat az igazi románoktól!

Egyébként az egész hülyeség! A XXI. században, az EUban meg NATOban nem lehet határt módosítani, ezt mindenki tudja!

Cypriánus 2010.02.01. 12:42:16

Kedves Tempetőfi!

régi nagy félelmem, hogy a Romania Mare létrejozásával a magyarok arányszáma 5% alá esik, és végleg eljelentéktelenednek politikailag (megjegyzem, a két VH közti Nagy román Királyságban, amelyben Bukovina és Dél-beszarábia is bene volt ( ma Ukrajna) a magyarok arány aközel duplája volt a mostaninak...és a világon kb. uyganannyi magyar és román élt-ma már 2x annyian vannak. (magyar anyák szüljetek! Sok-sok kisbaba kell, addig hiába pofázunk...)

a gaguz atonómia jó példa lenne, de aligha törekednek a székelyföldi megvalósítására.

Cypriánus 2010.02.01. 12:49:28

Kedves Tempetőfi!

régi félelmem, hogy létrejön a Romania Mare, és a magyarok aránya 5% alá csúszik-és így teljesen súlytalanná válnak...
mi a realitása az egyesülésnek szerinted?

Cypriánus 2010.02.01. 12:50:11

ja, bocs, azt hittem befagyott és nem ment át az első :)

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2010.02.01. 13:04:26

@Cypriánus: Nézd, talán azzal, hogy az arányszámuk csökken, talán a románok fenyegetettségérzése is csökkenhet a Székelyföld autonómiáját illetően.
Amire figyelni kell, az a betelepítési politika, az az ami veszélyes.

Ez azért nem semmi trükk:

"...a nemrég kötött kishatárforgalmi egyezmény nyomán mintegy 1,2 millió Pruton túli számára könnyíti meg a Romániába utazást."

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2010.02.01. 13:08:34

@gloire:

Moldova etnikailag színesebb, mint Románia. Nem lesz az "Új-Nagy-Romáánia" sem nemzetállam.

Az erdélyi románok meg kulturálisan közelebb érzik magukat az erdélyi magyarokat, mint a moldovánokat. Nem lesz román moldován összefogás a magyarok ellen, inkább "oszi-veszi" szembenállás lesz.

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2010.02.01. 13:15:07

Ráadásul a területi változások esetén a múltban is napirenden volt a kompenzáció kérdése, valamit valamiért.
Egy ilyen román törekvéshez pedig ismét támogatókra lesz szükségük, ami egyből tárgyalási alap lehet:
Magyarország támogatja és akár elsőként elismeri az új határokat, ha cserébe tényleges autonómiát adnak Székelyföldnek.

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2010.02.01. 13:23:17

Amúgy mi van a "Dnyeszter Menti Moldáv Köztársaság"-gal?
Hivatalosan Moldovához tartozik, a világ egyetlen országa sem ismeri el önállóságát.

tempetőfi 2010.02.01. 13:25:09

@Cypriánus: A hivatalos verzió jelen pillanatban, hogy "majd az EU-ban, amikor eljelentéktelenednek a határok" (ismerős, nem?). Reális esélyt az egyesülésre nem látok, egyrészt az oroszok miatt, másrészt a határmódosításokra oly kényes EU-ban sem tapsolnának önfeledten.
Ellenben Băsescu okosan játszik: valószínűleg a demográfiai viszonyok alakulása is befolyásolja a játékát (és olcsó munkaerőt importál), továbbá az áttelepültek lesznek az igazán jó románok, akiknek a multikulturalitást eddig az orosz hegemónia jelentette - hát nem lesznek toleránsak, ha "nyerő" pozícióba kerülnek.
Persze, lehet, hogy csak paranoiás vagyok.

Talon Karrde · http://youtu.be/RNT_uICTe9M 2010.02.01. 13:29:09

@gloire: "Magyarország támogatja és akár elsőként elismeri az új határokat, ha cserébe tényleges autonómiát adnak Székelyföldnek."
Csak n+1-edszer is szólnék, hogy Erdély nem egyenlő Székelyföld.

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2010.02.01. 13:31:48

@Talon Karrde:

Ja, Erdélyben román többség van, Székelyföldön meg magyar.
Ez a döntő különbség.

Talon Karrde · http://youtu.be/RNT_uICTe9M 2010.02.01. 13:35:34

@Jobb híján MDF-es:
És mit dönt el ez a különbség? Falra mászok mikor magyarországi szuperturbómagyarok Székelyföld autonómiájáért küzdenének (fotelből persze), elég is lenne nekik (kezüket dörzsölgetve elmondanák, hogy "na megtettünk mindent a nemzetért"), de leseszarják illetve lerománozzák a nemszékely erdélyi magyarokat, a csángókat, stb.

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2010.02.01. 13:39:34

@Talon Karrde:

"elég is lenne nekik"

Nem azt jelenti.

A Székelyföld autonómiája egy teljesen kézenfekvő megoldás, nem érinti az erdélyi szórványmagyarok és a csángók kérdését, nekik más típusú megoldás kell.

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2010.02.01. 13:42:43

@Talon Karrde: Ezt itt, ezen a blogon szerintem még az idetévedő trollok is nagyon jól tudják. Én is tudom.
Székelyföld gyakorlatilag egy kis-Magyarország, ráadásul történelmi hagyománya a különállás, a bizonyos fokú autonómia, ezért az egy reális cél még ma is. A nagyvárosok és a szórvány más stratégiát kíván.

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2010.02.01. 13:45:54

@gloire:

"ezen a blogon szerintem még az idetévedő trollok is nagyon jól tudják."

Mégsem mindegyik! :-)

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2010.02.01. 13:47:59

@Talon Karrde: "leseszarják illetve lerománozzák a nemszékely erdélyi magyarokat, a csángókat"

Ez totál hülyeség. A "lerománozás" - sajnos, hogy létező dolog - egyrészt biztos hogy nem a turbómagyarok sajátja, másrészt elsősorban az építőiparban dolgozó, elsősorban székelyföldi vendégmunkásokat éri, tipikusan, szintén fizikai dolgozó, mszp-s prolik részéről.

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2010.02.01. 13:57:22

@gloire:

"szintén fizikai dolgozó, mszp-s prolik részéről"

Nem csak.
Nekem egy Bp. környéki (egykor) sváb faluban mutatta egy sváb nénike azt a házat, amelyen egy piros-fehér-zöld zászló lengett, hogy "ott is románok" laknak. Ő saját magát svábnak, de magyarnak, a székelyeket meg románnak tartja. A távoli lakhelyükre, egykori környezetőkre és állampolgárságukra utalva ezzel.

Talon Karrde · http://youtu.be/RNT_uICTe9M 2010.02.01. 14:05:25

@gloire: "más stratégiát kíván"
Értem, érdekes hogy ez a stratégia valahogy sohasem beszéd (blog) téma.

Talon Karrde · http://youtu.be/RNT_uICTe9M 2010.02.01. 14:07:09

@gloire: "építőiparban dolgozó, elsősorban székelyföldi vendégmunkások"
LOL? Ezt hol álmodtad?

Talon Karrde · http://youtu.be/RNT_uICTe9M 2010.02.01. 14:08:46

@gloire: Mellesleg arra akartam utalni, hogy pont te románoztál le engem egy heves vitában, de már mindegy.

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2010.02.01. 14:45:18

@Talon Karrde: "valahogy sohasem beszéd (blog) téma."

Tényleg ritkábban kerül elő, bár volt már róla szó, de például ha nem csak a bohócot játszanád, akár rég irhattál is volna posztot ide a témában, nem nehéz leszervezni . )

"LOL? Ezt hol álmodtad?"

Budán. Ha ismered a Moszkva teret, akkor tudod micsoda emberpiac működött ott az elmúlt évtizedekben (mára valahogy megszünt, vagy felszámolták).
Oda jellemzően székelyföldiek álltak be (ácsok, kőművesek stb.) Őket románozták a buszon sokszor a fülem hallatára. Mindig szóvá tettem egyébként: "hogy beszélsz, mit románozol te!"
Ja, és persze ez érzékeny téma, ezért nem említettem, de a "lipótvárosi" szlengben is románok vagytok . )

"pont te románoztál le engem.."

Te is tudod, hogy nem így volt. Le lettél "rommagyarozva", én pedig azt írtam neked, ne csodálkozz, ha olyanokat mondasz, mintha az volnál. Kikeressem neked?

Várkonyi 2010.02.01. 15:31:10

Úgy kell, ahogy Szaniszló Ferenc mondotta: most június 4-én, jelképes mondanivalóval-gesztusként kihirdetni, hogy minden magyar az elszakított területe visszakaphatja az állampolgárságot.

Ez lenne a 100%, minden más megoldás rosszabb.

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2010.02.01. 15:43:05

@Várkonyi:

"most június 4-én, jelképes mondanivalóval-gesztusként kihirdetni, hogy minden magyar az elszakított területe visszakaphatja az állampolgárságot."

Tudjátok mit? Ha ezzel végett érne a Trianon-hiszti AKKOR jó ötletnek tartom!

Várkonyi 2010.02.01. 16:08:17

@Jobb híján MDF-es:
Semmiféle hiszti nem fog véget érni, a magyar emberek fognak megnyugodni, és egy régóta fájó seb fog kezdeni gyógyulni.

Tudom, neked ez nem jelent semmit, legfeljebb annyit, hogy nem beszélnek majd róla, huhh de jó lesz.

Egyébként örülök hogy felhoztad a témát, mert tényleg van hiszti. Ez pedig a holokamu-hiszti, egy 300 ezer (vöröskeresztes dokumentumok szerint)
halálos áldozatot követelő "népirtásra" hivatkozva évente legalább háromszor (ennyi a hivatalos, a valóságban majd minden hétre jut egy) megemlékezést tartanak, ahol általában az orrunk alá dörgölik, hogy mekkora fasiszták meg bűnös nép vagyunk, Hitler utolsó csatlósai, sose feledjük ami itt történt, bla-bla-bla.

Persze gondoskodnak róla, hogy átjöjjön az üzenet: elie wiesel, netanjahu, és most lieberman fajtársak is osztják az igét, mondjuk az is igaz, hogy választások jönnek, és a fidesz most teszi le nekik a hűbéri fogadalmat.

Lényeg: a trianon-szindróma és a holokamu messze mások.
trianon megtörtént, a holokamu (szappan, lámpaernyő, gázkamra) pedig NEM. Persze, meghalt 300 ezer ember, de az hol hatmillió?

SEHOL.

shalom aleichem - szalaam alejkum
(milyen hasonlóan hangzanak)

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2010.02.01. 16:12:26

"trianon megtörtént,"

Mint ahogy a szerbek és az oroszok "trianon"-ja is napjainkban.
Szar, de a haláltáborok azért más tészta.

"shalom aleichem - szalaam alejkum"

sémi-hámi

Várkonyi 2010.02.01. 16:18:29

@Jobb híján MDF-es: mind az arab, mind a héber sémi nyelv. A hámi az afrikai banda. Csúnya hiba.

Ezért technikailag az "antiszemita" (anti-sémita) arabelleneset is jelent, bár nyilván ma másképp használják.

A zsidrákok ezt a kifejezést is kiforgatták értelméből.

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2010.02.01. 16:28:31

@Várkonyi:

Vagyok én egy nyelvész? :-)

Nem a nyelv a fő különbség.

Miért legyek palesztinbarát?
Legyenek az olajsejkek.

Várkonyi 2010.02.01. 16:45:39

@Jobb híján MDF-es: Teljesen másra gondoltam: arra, hogy a zsidó olyan hülye, hogy nekimegy a testvérének, és ezreket öl meg a népéből.

A zsidó enklávék a muszlim országokban a 20. sz. közepéig olyan szabadságot élveztek , mint amilyet még Európában sem: erre a zsidó nekimegy az arabnak.

Mostanra egész Palesztina ("Izrael" + Ciszjordánia) egy nagy berlini fallal elválasztott átokföldje, ahol csakis szenvedés terem, zsidónak, arabnak egyaránt.

Persze, mit lehet várni egy néptől, aki az arabokat, a saját testvérnépét, kutyába sem veszi.
Átkozott nép az ilyen.

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2010.02.01. 16:49:58

@Várkonyi:

Az ideológia (vallás) erősebb kötődés, mint a vérségi.

A magyarok és a szlovákok genetikailag elég közel állnak egymáshoz, mégsem puszi pajtások. Mások a nemzeti mítoszaik.

gyaloghartur 2010.02.01. 19:03:46

@Jobb híján MDF-es:
Az emberek és a csimpánzok genetikailag elég közel állnak egymáshoz, mégsem puszi pajtások. Mások a nemzési (mí)toszásaik.
Igaz a HIVet átadták...

Alfőmérnök 2010.02.01. 19:24:09

@gyaloghartur: Tovább megyek: az ember és a muslinca is közel áll egymáshoz genetikailag.

gyaloghartur 2010.02.01. 19:31:57

@Alfőmérnök:Tovább megyek: az amőba és a kommenista is közel áll egymáshoz genetikailag...

gyaloghartur 2010.02.01. 20:11:47

Proklámácijá Pártiduluj Moldávia Máré
A Nagymoldávia Párt Kiálltványa

Kismoldáviai (= Románia) Fráték!
Elérkezett a szent óra, amely ütött, lepergő homokszemek évezrede mögött, hogy keblünkre fogadjuk Prúton túli testvéreinket (mármint a Prúttól nyugatra!), kiket is a történelem vihara kiszakasztott az ősi tráko-géto-dák nemzetközösség ölelő gyökérfonadékából!
A Nagy és mellékesen Szent Stéfán vojevod álma és állama teljesedik be ezáltal, mire minden igaz "besszaráb" hazafi vágyakozik, mióta hűtlenek! egészen elrómaiasodtatok (ered. "v-ác románizát") a fataró Tráján p(h)allosa alatt és által.
Hah, de hagyjuk magunk mögött a "prikézsia" évezredeit: ím elérkezett a magasztos pillanat, midőn "Dochia domnisoara" lágyan lehanyatlik a férfias Besszárábusz kemény öklei közé, és béfogadja az ő szent magzatait, miáltal megvalósul Nagy-Moldávia, Kisinau fővárossal...Persze ehhez a szorgalmatosan, minden évben 100-150 ezer vízumot vagytok kötelesek (obligác) kiállítani ezentúl, ahogy ez a mostani Tráján bűnbánóan megígérte, vezeklésképpen!
Éljen Nagy-Moldávia, dé lá Nisztru pin'lá Tiszá!

Várkonyi 2010.02.01. 20:14:55

@Jobb híján MDF-es: igen, van egy nemzeti hagyomány, meg egy kitalált nemzeti hagyomány.

a puszipajtás dologról meg annyit, hogy benes, masaryk, most meg fico, slota módszeresen a magyarok ellen heccelik a tótokat. Magyar részről ilyen nem történik.

Míg ha megnézed a hébereket-arabokat, a felállás egyszerű:
izraeli útlevéllel nem engednek be egy arab országba sem, és arab ország útlevelével sem izraelbe. persze lehet hogy van egy-két kivételes ország, de a trend gondolom nyilvánvaló...
A propagandáról most nem beszélek, gondolom láttál már izraeli zászlóégetést arab országban (a kormány által támogatva), és izraeli plakátokat(egyes izraeli pártok plakátjai), melyek az arabok kiűzésére szólítanak fel...

Alfőmérnök 2010.02.01. 20:32:34

@gyaloghartur: @Tehetetlen Dodó: Erről talán Liszenkót kéne megkérdezni...

gyaloghartur 2010.02.01. 20:45:00

@Alfőmérnök: Szerintem inkább Lepisinszkájá elvtársnőt, csak félő, hogy nagy izgalmában le-pisinszkálja a protoplazmás üvegcséket, melyből "amoba" az "obama", s a "kommoba" sarjad...

Tehetetlen Dodó 2010.02.01. 21:22:24

@Alfőmérnök: Ő is csak komcsi volt, nem jutott el az amőba-szintig.

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2010.02.02. 08:39:31

"igen, van egy nemzeti hagyomány, meg egy kitalált nemzeti hagyomány."

Ő persze.

Közel-keleti relációban meg van egy igaz hit és egy tévtanítás.

Várkonyi 2010.02.02. 10:27:10

@Jobb híján MDF-es: igen, és a magyar meg a szlovák tízezrével irtja egymást.

Egyéb értelmes megjegyzés?
süti beállítások módosítása