Ezért sztrájkolok tanárként
2016. április 20. írta: Viola Beáta

Ezért sztrájkolok tanárként

tanarok.jpg

A nagyanyám miatt sztrájkolok, aki a rendszerváltás utáni években ment nyugdíjba. Azokban az években volt tanítónő egy kis faluban, amikor a tanfelügyelő vetett egy pillantást a tanmenetre, és száz százalékos biztonsággal meg tudta állapítani, hogy mi az aznapi tananyag az egész országban. Nagyanyám tanítványai a somogyi faluban ugyanazon a napon tanultak a petúniáról, mint annak a Tóth Krisztina-novellának a budapesti szereplői, akiknek már nem jut petúnia a lakótelepi virágágyásból, mert az egész lakótelep, az egész kerület, az egész főváros aznap visz szemléltetőeszközt környezetismeret órára. Ne jussunk megint idáig! Minél kötöttebb a tanmenet, annál kevesebb köze van a gyerekekhez. A tanárok ordítóan nagy szakadék fölött spárgáznak minden órán, aminek egyik partja az érettségi anyag, amit le kell adni; a másik partja az, amit érdekesnek és hasznosnak találnak, esetleg még élvezik és értik is a diákok.

A szüleim miatt sztrájkolok, akik pedagógus-könyvtárosok több mint negyedszázada. Nem neveztek be a minősítő eljárásba, mert nem végeztek semmilyen képesítő tanfolyamot, továbbképzést, nem készítettek fel gyerekeket országos és nemzetközi versenyekre. Mert egy olyan iskolában tanítanak, ahol a nevelés ott kezdődik, hogyan legyél egész ember, ha a családod széthullott, és az alapvető viselkedési normáknak sem tudsz megfelelni. A könyvtár és a kollégium ügyeletesi szobája spontán lelki elsősegélyhellyé nőtte ki magát, de a Ped2 portfólióba nem kerülhetnek bele azok a levelek sem, amikben még évekkel később is beszámolnak nekik a tanítványaik az életük alakulásáról. Nincs ilyen rubrika a papírtengerben.

A nagynéném miatt sztrájkolok, aki kémiatanár, és évek alatt kidolgozta az összes évfolyamra az órai jegyzeteit egy színvonalas, szuper tankönyvcsaládhoz. Aztán kezdhette elölről az egyetlen állami tankönyvcsalád mellé az egész jegyzetelést, elsőként egyenesen a tankönyvbe, ugyanis olyan szintű hibákkal van tele a tankönyv, mint hogy a vízmolekula képletéből lemarad az egyik hidrogénatom.

Saját magam miatt sztrájkolok, mert nem szeretném, ha a diákjaim lemaradnának például Dragomán Györgyről vagy Lackfi Jánosról, és arról, hogy az irodalom rólu(n)k szól és alapvetően élvezetes, érdekes és életbevágó. Ne maradjanak le csak azért, mert évekig tőlük időben és nyelvezetben távol álló szövegekkel kell nyűglődnünk, és az izgalmas szerzőkre már mindenki fütyül az érettségi előtt egy-két hónappal. Mert szeretném megvalósítani az egyetemen tanult kompetenciaalapú oktatás, differenciálás és konstruktivista pedagógia elveit, de erre csak akkor leszek képes, ha több szabadságot kapok a leadott tananyagban. Meg ha nem kellene heti 26 órára futószalagon felkészülnöm, hanem kevesebb órára több utánagondolás, hozzáolvasás, tervezés juthatna. Nem lehet standupolni harmincöt diák előtt hétről-hétre, ha az a cél, hogy összeálljon a fejükben valami, amit értékesnek tartok.

A diákjaim miatt sztrájkolok, hogy legyen kedvük plusz házit írni otthon, amin aztán együtt nevetünk órán; hogy színházba jöjjenek az osztállyal; és hogy este kinyissanak egy jó regényt. Hogy ne érezzem magamat hajcsárnak, amikor feladok egy leckét, tudva, hánykor értek haza és mennyi leckéjük volt más tantárgyakból.

A kollégáim miatt sztrájkolok, mert a pedagógus nem az a harcos forradalmár fajta (kivéve persze ha előjönnek az anyatigrisi ösztönei a diákok érdekében); úgyhogy történelmi időket élünk, amiből nem szeretnék kimaradni. Némi üröm az örömben a tudat, hogy más kormány esetén a sztrájkolók egy része nem lenne olyan aktív.

Végül, de nem utolsósorban a szakdolgozatom miatt sztrájkolok, aminek ma volt a leadási határideje. Köszönet a remek időzítésért a Pedagógusok Szakszervezetének!

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr608647674

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Viola Beáta: Ezért sztrájkolok tanárként 2016.04.20. 16:00:01

A diákjaim miatt sztrájkolok, hogy legyen kedvük plusz házit írni otthon, amin aztán együtt nevetünk órán; hogy színházba jöjjenek az osztállyal; és hogy este kinyissanak egy jó regényt.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

GNDL 2016.04.20. 16:06:08

„más kormány esetén a sztrájkolók egy része nem lenne olyan aktív”

Na ezt muszáj volt beböfögni... annak ellenére is, hogy nem _más_ mint _ez_ a kormány bassza szét az országot.

Kár volt akkor csatlakoznod, vannak ott elegen akiknek megy ilyesféle gyűlölködés nélkül is...

2016.04.20. 16:18:23

@GNDL:
basic feature, anélkül nem jelenhet meg.

GNDL 2016.04.20. 16:23:30

@kérem vigyázzanak, a rácsok záródnak!: Pedig mondták nekik korrupt elvtársaik, hogy „ne politizáljanak”... :)

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2016.04.20. 16:40:26

hülye liberális picsa. ne röhögjetek a házifeladaton! azért röhögtök mert ostobák vagytok és nem tudtok tanítani üres fejjel. a gyerekek jobban járnának, ha ti mindig sztrájkolnátok.

Herr Stacheldraht Leger 2016.04.20. 17:09:30

@jose maria padilla: a jövő katonáit maga képzi ki. kezdve a szerkesztőség porontyaival. ha valaki, hát ön embert farag belőlük. szüleik úgyis csak a beszakadt körmük miatt rinyálnának a lövészárokban.

vizipipa 2016.04.20. 17:14:37

Szóval, azért sztrájkolsz mert azt akarod tanítani ami neked tetszik. Úgy ahogy neked tetszik. Mert nálad van a bölcsek köve, és te tudod, hogy ez így jó.
Pesten is meg Tiszabőn is.

Na, erről ennyit.

Sir Galád 2016.04.20. 18:02:49

Köszi mandiner, most elégedett vagyok!

Totya_botya 2016.04.20. 18:28:02

Én meg azért szeretnék sztrájkolni, kedves Beáta Viola, hogy végre olyan tanítók, tanárok tanítsanak, akik megtudják tanítani, olvasni, netán számolni (még esetleg a szorzótáblát is) a lurkókat, aztán jöhetnek a nagy tervek! Na, meg olyan tanárok, akik vannak annyira okosak, hogy nem kell minden órájukra (amit különben már többtízszer vagy még többször leadtak) külön felkészülgetniük, aztán még az is eszükbe jut, hogy mennyi a heti munkaideje egy kohásznak, vagy bányásznak, vagy akár egy egyszerű melósnak. Na meg a szabadsága - meg az "életpálya modellje"! Azt már meg sem említem, hogy igencsak érdekelne, hogy a bőszen sztrájkolgatók milyen eredménnyel végezték el az egyetemet, főiskolát? Mert aki mondjuk kettessel, arra nem nagyon bíznék lurkókat! Talán nézzenek körül maguk között is, van még mit javítani sztrájk nélkül is!

Kelly és a szexi dög 2016.04.20. 18:30:50

azé kellene emelni a fizetésüket, hogy ne csak azok menjenek tanítani, akik másra nem jók, jelenleg ugyanis:
"Aki nem tudja csinálni, tanítja. És aki tanítani sem tudja, abból lesz a tornatanár"

röf 2016.04.20. 18:42:35

Félresiklott történet.
A (ballib)politika keze betette a lábát a tanarak -egyébként valóságtól elszakadt- világába.
Sikerült is lejáratni az egész mai kínlódást.

gyurmicsek 2016.04.20. 18:56:37

@Totya_botya: A te taníttatásod kidobott pénz volt mindenkinek. Azt hiszed az orvosok közül mindenki ötössel végzett, vagy a KRESZ vizsga mindenkinek hibátlan lett, te agyatlan. Az a baj, hogy egyre butább szülők egyre butább gyerekeit kell tanítani, mert nem képesek segíteni és gyakorolni a gyerekkel otthon és az várják el, hogy a szülő feladatát végezze el a pedagógus. Szerinted milyen az a gyerek, aki nem tudja a szülei foglalkozását, milyen megyében lakik, keveri a testrészeket, az irányokat és visszapofázik a tanárnak. A szülő elvesztegetett 6 évét nem lehet bepótolni alsó tagozatban, felsőben meg pláne. Nem ártana egy kis kultúrát magunkra szedni aztán lehet kritizálni.

osze 2016.04.20. 19:11:53

@Totya_botya: Ostoba vagy és magabiztos.
Tanítottál valaha?
Én tanítottam valaha,. most pedig a versenyszférában dolgozom. Egy biztos: ha tanítsz napi 4 órát, az kb. annyit vesz ki belőled, mint 8 óra "gépsori" meló.
Az órákra pedig készülni kell, évek után is, ha jól akarod csinálni. Mert - hidd el - nincs két egyforma óra.
Ha nem lennél ostoba, tudnád, hogy már a 19. században is heti 20-24 óra volt a tanárok óraszáma, miközben akkoriban az átlag melós napi 10 órát dolgozott, heti 6 napon át.
Tehát elsőként be kellene látnod (meg még sokaknak), hogy a munkaidő és a heti tanítási órák száma nem ugyanaz.

KaszásE 2016.04.20. 19:33:25

@Totya_botya: Meg tudják tanítani. Így kell írni.

TG69 2016.04.20. 20:28:28

Ennel sokkal rovidebb is lehetett volna ez a poszt. Azert kell tuntetned, mert Orban elkepzelesei a kozoktatasrol eletkeptelenek es szervilis kiszolgaloiban nem volt annyi becsulet, hogy idoben szoljanak neki. Kb ennyire kepesek szakpolitikai kerdesekben , az eu a nyugdijrendszer mind bukott sztori. Erge szerint nincs ennel jobb, szerintem ilyen szarul barki tudna kormanyozni.

Veridicus76 2016.04.20. 20:30:48

Az efféle liberálisokat el kell távolítani a tanári pályáról.

Trackers 2016.04.20. 20:41:16

Értem...

Tehát egy szakdolgozatát jelenleg író, gykorló tanításon kívül sehol nem tanító, ballib tanár képződmény, azért sztrájkol mert átlátja, hogy az egységes tanrend nem jó.

Hanem a káosz a jó.
Amit Magyar Bálinték vezettek be.
Akik megszüntették a Nemzeti Alaptantervet, Eltörölték a buktatást, az osztályzást, és akik alatt elkezdődtek a tanárverések.
Akik elprivatizálták GYurcsányék haverjainak a Tankönyvkiadót, bezárták az iskolák felét, és szélnek eresztették a tanárokat.
Akik alatt a 4-6-8 osztályos bevezetettt katyvaszból ma se tud egy szülő se semmit, és a tanárok sem.

Ezek a régi szép idők.

ursus artos 2016.04.20. 20:41:38

Kedves sztrájkoló!
2002 - 2012-ig hajszál pontosan 22 óra volt a kötelező óraszám, semmit elő nem író nemzeti alaptantervvel, hatalmas tanári szabadsággal, mindenféle ellenőrzés nélkül és rögtön az elején masszív fizetésemeléssel.
2002 és 2012 között határozott javulás kezdődött? A PISA mérések ezeket visszaigazolták? Nőtt az esélyegyenlőség? Alig voltak leterhelve a diákok?

ursus artos 2016.04.20. 20:44:32

@Trackers: " Eltörölték a buktatást"
Legalább is az 1-4 évfolyamon, ami talán az egyetlen jó intézkedés volt.

Krisz11 2016.04.20. 21:07:33

Heti 22 óra sok nekik, de vasárnap plázázni azért mennének, a bolti eladó meg dolgozzon heti 40 felett.

"A diákjaim miatt sztrájkolok, hogy legyen kedvük plusz házit írni otthon"
Na persze ... ez a sci-fi kategória. Azért sztrájkolsz, hogy kevesebbet kelljen dolgozni, de kapjál több pénzt.

Köldök_szösz 2016.04.20. 21:10:55

@Kelly és a szexi dög: Szóval a felsőoktatási rendszer olyan tanárokat köp ki (alapból enged be az egyetemen) akik utána szarok lesznek a pályán.
Ezek után tényleg rendben van minden.

-__-

valasz a KE-nek 2016.04.20. 21:28:32

Egyvalamit magyarázz el nekem, légyszíves!
Állítólag az alaptanterv nem jó, mert mást kellene tanítani.
Na, de kérem: az alaptantervet is tanárok állították össze! Most meg a tanárok egy része panaszkodik a tanárok másik része miatt? Akkor kellett volna felvetni, hogy Dragomán György vagy Lackfi János része legyen a tananyagnak. Nem utólag tüntetgetni emiatt!

Ferenc Pollmann 2016.04.20. 21:36:18

@Totya_botya: "Na, meg olyan tanárok, akik vannak annyira okosak, hogy nem kell minden órájukra (amit különben már többtízszer vagy még többször leadtak) külön felkészülgetniük"
Ez különösen tetszett. Látszik, hogy képben vagy...

HaCS 2016.04.20. 23:24:18

"az anyatigrisi ösztönei a diákok érdekében"

Na azt még majd meglátjuk.

Bell & Sebastian 2016.04.20. 23:27:29

- Szakdolgoztál máma, Desdemóna?!

Totya_botya 2016.04.21. 00:10:04

@gyurmicsek:Látom, kiváló gyógypedagógus tanáraid voltak. Azért nyugodj meg, én nem vártam el a szüleim állandó segítségét, bár neked ez bizonyára hiányzott. Viszont a tanítómhoz, tanáraimhoz még délután is mehettem, ha valamit nem értettem. Bizonyára a buta szülőkhöz tartozol, de ne aggódj ez nálad bizonyára genetika, ezért megbocsájtható! Csak sajnálhatom a gyerekeidet – már ha vannak – elég idiótának tünsz!

Totya_botya 2016.04.21. 00:17:12

@osze: Jól választottál! Jobb a versenyszférában takarítani, mint versenyképtelen oktatóként a tanulók képességeit rongálni. Ha nem lennél ostoba fajankó – tudhatnád, akkoriban a tanítóknak nem volt munkaideje – mert „tanítók” voltak és nem csak 22 órát dolgozni (?) akaró óraleadók!

Totya_botya 2016.04.21. 00:22:22

@KaszásE: Látom a „word” ajánlásai szerint jársz el! Én meg úgy gondolom jól írtam, bár nem vagyok nyelvész!

VAN MASIK 2016.04.21. 01:01:42

Sohha nem jartam iskolaba, uggyhogy pont lesarom a buzi tanarokat.

Hajdú Peter 2016.04.21. 01:05:04

Na elmehetnek a picsába ezek a sorosbérencek. Akkora fizetésemelést kaptak, hogy sokan örülnének, ha annyi fizetést kapnának, mint amennyi emelést kaptak, de meg még mindig keveslik.

Afrika steht an der Elbe 2016.04.21. 01:20:09

Azt hitték szegény libsik, hogy a boltzáras népszavazással megbuktatják a kormányt. Most a tanársztrájk a nagy reményük. Nem fog menni libsik, kár a gőzért.

2016.04.21. 02:02:27

A magyar tanárok színvonala a béka segge alatt van. Sajnos pár évtizede már olyanok mennek tanárnak, akik semmi másra nem alkalmasak. Ismerek sok olyan tanítót, magyar és történelemtanárt, akik jogi egyetemre jelentkeztek, ahova nem vették fel őket, ezért lett belőlük pedagógus. Hasonlóképp sok olyan nyelvtanár van, aki csapnivaló szinten nyögdécsel angolul, németül.

Eleve minek magyar irodalmat tanítani? Tanítsanak érvelést, logikát, critical thinking-et meg praktikus írást, ahogy nyugaton is. Mert az, hogy elolvastatják a Sziget veszedelem című eposzt vagyvaz Anyegint, az kínzás és semmi haszna nincs. Közben emberek nem tudnak értelmezni egy jogszabályszöveget, tudományos, technikai leírást vagy szakkönyvet. A pedagógusok se!

2016.04.21. 04:06:17

@Trackers: és látod, a sokat szenvedett, szétzilált oktatási rendszeren sikerült olyan működő reformokat végrehajtani, amitől mégrosszabb lett, sőt elviselhetetlen.

constantinus (törölt) 2016.04.21. 04:07:27

@karandash: pont erről szól a poszt.

constantinus (törölt) 2016.04.21. 04:13:34

@Totya_botya: akkor bizony nem vagy okosabb, mint egy ötödikes.

maroz 2016.04.21. 05:15:41

"Saját magam miatt sztrájkolok, mert nem szeretném, ha a diákjaim lemaradnának például Dragomán Györgyről vagy Lackfi Jánosról,"

Ja, szóval már megint az elit veri a happot, mert reszket, hogy nem fogja tudni magát generációsan reprodukálni. Na nehogy már ne a szaknagydolgozó pedagógusunoka legyen az, aki a népét nem középiskolás fokon dragománozza. És még csodálkoznak, hogy az emberek ívesen leszarják őket a sztrájkjukkal és a kockásakármijükkel egyetemben.

csepke 2016.04.21. 06:23:55

@constantinus: ;) igen. szép példája annak amikor a butaság magabiztossággal társul.

B. Péter 2016.04.21. 07:21:38

Emberek! Ha valakiket megbízunk a gyerekeink oktatásával, akkor most is szavazzunk nekik bizalmat, amikor szeretnék megmondani a véleményüket.
A tanárok 5-öde sztrájkolt, ami szerintem elég nagy szám ahhoz, hogy komolyan vegyük és ne egy kézlegyintéssel legyen elintézve, hogy így liberálisok meg úg munkakerülők.
Ha valakinek tetszik a jelenlegi oktatás annak pedig beszélgetnie kellene a gyerekeivel, s nem a saját 20 éves tapasztalatai alapján kinyilatkozni.
Bízzuk ezt rájuk és próbáljuk segíteni őket!
3 gyerek apja

Hagrid 2016.04.21. 07:24:06

@Hajdú Peter: Ezzel a névvel duplán vicces a komment... :)

A tanárok az emelés után 1-2 vagy több diplomával kapnak nettó 150 körül. Ez a 2. leggyengébb diplomás fizetés, de akárhogy nézem a legalja. A tanári gyakornok meg jó ha 120-at kap két évig. Most az emeléssel kapnak átlagbért.
Egy magadfajta gyűlöletkeltő bérkommentelő jobb fizut visz haza.

scavengario 2016.04.21. 07:28:50

9 évet tanítottam szakiskolában és szakközépiskolában. Mellette vállalkozóként tevékenykedtem, hogy egy átlagos európai színvonalat elérjek. 3 diplomával... Köszönöm, elég volt. A kevés fizetés, a hiányos infrastruktúra, az együttműködésre képtelen szülő és még sok egyéb miatt pályaelhagyó voltam, pedig a visszajelzések szerint jól csináltam, amit csináltam.
A versenyszférában - mint szoftverfejlesztő - a tanári bérem több, mint kétszeresét keresem. 4 óra után nincs másnapra készülés, nincs dolgozatjavítás, haza mehetek és csak a családomra koncentrálhatok.
Nem vetnek meg mások, ha szóba kerül a foglalkozásom. Itt van lehetőségem alkotni, nem akadályozzák a munkámat, hanem segítik.
Most úgy érzem, soha többet nem fogok tanítani. De ha ennyien elhagyják a pályát, ki fogja tanítani a gyermekemet?

scavengario 2016.04.21. 07:39:02

@Hajdú Peter: Sötét vagy, mint az éjszaka. A tanári fizetés a diplomás bér legalja még ezzel a "nagy" emeléssel is.

Conchobar 2016.04.21. 08:02:13

"Saját magam miatt sztrájkolok, mert nem szeretném, ha a diákjaim lemaradnának például Dragomán Györgyről vagy Lackfi Jánosról" - Ez rendben is lenne, de miért kellene minden diákodnak Dragománt és Lackfit erőltetni. Miért nem csak azoknak, akik érdeklődést mutatnak iránta. Szakkörön, különórán. Miért olyan szörnyű az, hogy "Nagyanyám tanítványai a somogyi faluban ugyanazon a napon tanultak a petúniáról, mint annak a Tóth Krisztina-novellának a budapesti szereplői, akiknek már nem jut petúnia a lakótelepi virágágyásból". A tanár akkor is tudott külön foglalkozni a tehetséges diákjaival, akkor is tudott pluszt adni nekik. Szakkörön, különórán.

Conchobar 2016.04.21. 08:19:33

@scavengario: "4 óra után nincs másnapra készülés" - Mit jelent a másnapra készülődés? Előre megírni a tanári beszédet? Szemléltető anyagot készíteni? (azért még a számítástechnikában sem megy olyan gyorsan az idő, hogy amit idén ismeretkiegészítésként, szemléltetésként bemutattunk, azt már a jövőre kidobhatjuk: alaplap, videókártya, jpgfájlok, Word, Excel, Windows stb. ez mind létezik már évtizedek óta)

Netuddki. 2016.04.21. 08:21:58

A Kossuthon reggel az orbán törpeelefántja, a mr. 20% (vajh, miért ez a másik gúnyneve?), azt mondta érdektelenségbe fulladt a sztrájk. Őkelme csak tudja. Tegnap nem sokat lehetett hallani a sztrájkról a Kossuthon, az ütközőben is megint a migráncs szappanopera ment.
Meg volt még reggel valami nemzeti (fideszes?) pedagógus képviseleti(?) csóka is.

Szóval kedves pedagógusok, ennyire vesznek titeket komolyan a nagy, nemzeti pénzcsap őrei.

Netuddki. 2016.04.21. 08:27:51

Meg ott van ez a kicsi de nem pártos gergő, vagykijatököm. Aszongya, hogy nyugaton is heti 22 órájuk van a pedagógusoknak, mit ugrálnak?
Meg ott van a közpénzjelleg gyuri, aki aszongya, hogy azért kell neki az 5 milka haviviszonylatban, mert máshol is annyit keresnek.

Nem tudom értitek-e a lényeget? Amikor az orbán rezsim követel, akkor arra hivatkozik mer' máshol is ugyanennyit dolgoznak. Miközben mélyen hallgat a mennyiértről.
Amikor meg a saját zsebét nézi, akkor az a magyarázat, hogy mer' máshol is ugyanennyit kapnak. Miközben mélyen hallgat a teljesítményről, és arról, hogy mannyivel alacsonyabbak a magyar átlagfizetések. Nemcsak a nyugati bérekhez képest.

Amocsok2 2016.04.21. 08:44:38

Egyszer már valóban ki kellene próbálni, hogy a foci válogatottba ne labdarúgókat válogassanak be, hanem a "legokosabb beugatókat"!
Meggyőződésem, hogy az itt beszólogatók tized része sem olvasta el a pedagógusok követeléseit, de akik még el is olvasták, azoknak tized része sem képes az olvasottakból visszakövetkeztetni a problémákra. A 10 millió oktatási szakértő országa. Eh!

Conchobar 2016.04.21. 08:51:04

@Amocsok2: "a foci válogatottba ne labdarúgókat válogassanak be, hanem a 'legokosabb beugatókat'!" - Egy focimeccs kimenetele nem annyira a focistákon múlik, mint inkább a beugatókon (az edzőn és a közönségen). Hasonlóképp az oktatás kérdései sem pusztán csak a tanárokra tartozik, hanem a beugatókra is. Az oktatás az egész társadalom ügye

Parajpuding 2016.04.21. 09:07:03

A pedagógusok is sajnos éppen olyanok, mint a magyarok. Minden akárhányadik mer, akar tenni a jövőjéért, a többi, a nagy többség inkább lapít, gyávul, megalkuszik. A legtöbb tanári karban ellentétek feszülnek e miatt is, nincs összefogás, szolidaritás, egység. És ezek akarnak példát mutatni a diákoknak együttműködésből?
A legszánalmasabb az, amikor egy tanár azért nem sztrájkol, mert nem engedheti meg magának az egy napi fizetéskiesést. B+ aki ennyit sem képes áldozni a jobb oktatásért, a diákok és a saját jövőjéért. Az ilyen tanár nem lát az orránál tovább. Az ilyen mi a fenét tud tanítani egy diáknak emberi tartásból?

Veridicus76 2016.04.21. 09:19:06

Persze nem lehet csodálkozni. Ez a butuska libácska már a semmit nem tanító és semmire sem nevelő rendszer terméke. A szánalmas fogalmazványa a radikális változások szükségességének legékesebb bizonyítéka.

encir 2016.04.21. 09:38:04

A fa gyökerei
Kedves T. J.!

Azért szólítlak ilyen rejtelmesen, mert tizennégy évig voltam tanár, s tapasztalatból tudom, milyen hullámverést eredményezett volna bármelyik iskolában, ha egy növendék ilyen levelet ír egy írónak, amilyet Te nekem. Hasonló esetben nem is igazgatói utasításra, inkább megdöbbenésük reakciójaképpen, feltétlenül összeült volna a magyar szakos tanárok munkaközössége, hogy megbeszélje, mi a teendő, s olyan is akadt volna a nevelők között, aki azt kérdezi, hol, miben hibázott ő munkája közben, hogy egy tanulójuk azt írhatta egy írónak: neki, az önálló embernek, akit már nem köt iskolai szabály, hogy lehet olyan különös szenvedélye, hogy rég elfelejtett vagy pláne számon se tartott írók életművét porolgassa, s olyan írások elemzésével töltse az idejét, amelyek olvasásától mindenki csak elalél. Hasznosabbat is tehetne pedig az irodalomtanítás érdekében, ahelyett hogy unalmas szövegeivel a néhaiakról szónokol, például nekimehetne egy cikkben a kötelező olvasmányok rendszerének, általában az irodalomoktatásnak, és megértethetné az illetékesekkel, hagyják már békén a tanulókat, ne tukmáljanak rájuk mindenféle ócskaságot, foglalkozzanak kizárólag az élő magyar és (főleg) világirodalmi jelenségekkel. Ha osztálytársaid nem volnának lusták – írod –, ők is ugyanazt közölhetnék, mert ti voltaképpen Adyt is unjátok, Móriczot is, Petőfi meg Arany még csak elmennek az általánosban, de gimnazistáknak annyi tizenkilencedik századbeli, meg még régebbi holtat adagolni mégiscsak túlzás. Semmi sem indokolja a közölt anyag ilyen aránytalanságát, hiszen a haladó írók eszméi megvalósultak, vagy rövidesen teljesen megvalósulnak, a reakciósok meg elavultak, amúgy is nevetségesek, Tiborc éppúgy nincs többé, mint Rhidegváry, Molière zsarnok apái vagy az inkább érthetetlenül reagáló, mint szánni való Margit a Faust-ból. „Kezdjék a magyar és a világirodalom oktatását a 19. századdal, ha már muszáj, ami addig volt, úgysem teljes értékű alkotás még, Shakespeare is élvezhetőbb modern feldolgozásban, az előzményeket elég volna megemlíteni egy bevezetésben.”
Leveledtől olyan dühbe gurultam, amikor végiggondoltam, hogy az általad proponált időhatárral miféle névsort tennél az „előzőleg futottak még” listájára, hogy először azt gondoltam, nem válaszolok. Határidős munkám van, éppen egy ócska életművet porolgatok, a Kármán Józsefét, most lesz márciusban a születésének kétszázadik évfordulója, s úgy élek életének, életművének közelségében immár ősz óta, mint valami nagy szenvedély megszállottja, minek zökkenjek ki miattad a munkából is, a jó hangulatból is, amit a Kármánnal való foglalkozás eredményez. Hogy mégis felelek, az az oka, hogy egy tizennyolc éves egyetemista arra figyelmeztetett: nem válaszolni a leveledre, generációmra jellemző megoldás, ezzel aztán nem intéződik el semmi. Neked különben is igazad van, amit írtál, kőbe lehetne vésni: klasszikusaink őszerinte is elviselhetetlenek. A honfibú meg az erkölcsnemesítés úgy lóg ki az irodalmunkból, mint a szentek szájából a szalag a középkori képeken, őt az egyetemen álomkór fogja el, az órák tömény unalmát csak azzal tudja ellensúlyozni, hogy közben Huxleyt és Duhamelt olvas. Csak legyen kezében a diploma, ostorral se tudják rákényszeríteni, hogy Babitséknál idősebb íróval foglalkozzék, nem mintha Babits formakészsége nem volna egy kicsit túlzott, s nem érezné hitelesebbnek Szabó Lőrinc mesterséges sordöccentését. Persze az is lehet, hogy egyáltalán nem fog magyar irodalmat olvasni többet, ha végez, mert ami volt, az semmi, ami van, annál jobb van külföldön, s ami lesz, miért lenne különb a réginél. Addig magyarázott, míg meggyőzött, ne hagyjam válasz nélkül a leveledet. Íme, a felelet. Eszem ágában sincs az érzelmeidre hatni, nem tartozol Te az én nemzedékemhez, sem a nálam idősebbekhez, Te csak azt fogadod el, amit megértesz – még nagyon fiatal vagy. Az értelmedhez szól ez a levél.
Az a tény, hogy az irodalomoktatás folyamatában ábrázolja irodalmunkat, tehát a kezdet kezdetétől máig, s a kezdettől napjainkig eltelt idő érthető módon hosszabb, mint a jelen, így aztán többet kell olvasnotok bizonyos műveket, melyek problematikáját részben vagy egészben valóban megoldotta már az idő (ha szegény időnek azt még nem is sikerült elérnie, hogy az alap emberi indulatok és szenvedélyek területén is hasonló eredményt érjen el!), s hogy most, mikor Endymion rövidesen eléri kedvesét (keresd csak meg a lexikonban, ki volt ő, hadd légy rám még dühösebb!), Nektek, Tőletek messzebb álló alkotásokat kell elemeznetek, mint a Hold van a Földtől, az bizony, kedves T. J., valóban tragédia.
Ne reménykedj, hogy most lelepleztél, hogy kiderült, magam is tragikusnak érzem a régi irodalommal való foglalkozást, miközben sunyi módon porolom az ősöket, ki tudja, miért – nem erről van szó: az anyag, amit unsz, kidobnál, olyan, hogy büszkének kellene rá lenned.

encir 2016.04.21. 09:38:37

Nem a régi irodalom olvastatásának kényszere a tragédia, amire céloztam, hanem az időpont, amelyben foglalkoznotok kell vele. Annak az egy-két osztálytársadnak a kivételével, aki irodalomszakos lesz az egyetemen, egyőtöknek sem lesz már többé ideje arra, hogy megismerkedjék azzal, ami volt, ha állásba kerültök, teljesen más munkakörülmények közé fogtok jutni, s lesznek olyan napok, amikor olyan fáradtan jösztök haza a munkából, hogy tökéletes szellemi kielégülésnek fogadjátok el, sajnos, ha valaki a képernyőn szájharmonikázik. Az a tragédia, hogy klasszikus irodalmunkat most kell, most lehet csak Nektek adagolni, mikor se testetek, se lelketek nem kívánja, mikor csupán a jelen érdekes meg a jövő, s legnagyobb ellenségeteknek a moralizálást tekintitek, ilyennek érzékelve mindazt, amiről azt gyanítjátok, hogy nem Benneteket fejez ki, a Ti vágyaitokat, problémáitokat, egyáltalán bármit, ami visszatekint, hazafiasságról beszél vagy pozitív érzésekről. Az a tragédia, hogy most kell kapnotok ezeket az élményeket, mikor nem hathatnak élménynek, mikor még nincs reális történelmi távlatotok és kiforrott ízlésetek (ne haragudj, de igazán nincs, egyébként annak idején nem volt nekünk sem), hogy el tudjátok dönteni: érzelmes-e, amit olvastok, vagy csak gazdag az érzelmekben, mert a kettő nem azonos, és csakugyan honszerelem van-e a műben, vagy valami más, keményebb, fényesebb, mint e biedermeier szó, olyasmi, aminek a megfogalmazására még nincsenek szavaitok, de amit pontosan megéreztek, ha sor kerül rá, ami miatt meghalni is meg tudtok egyszer, csak ne kívánják Tőletek a nálatok idősebbek, hogy mint húshoz a körítést, még lírai mondatokat is tálaljatok mellé.
Láttam pár éve külföldön, egy boltocska kirakatában egy falra akasztható cseréptáblácskát. Úgy nagyjából ez volt a szöveg rajta: „Mikor tízéves voltam, azt mondtam, apám a legerősebb a világon. Mikor húsz, azt, hogy az apám hülye. Mikor harminc: hogy apámnak olykor azért mégiscsak igaza van. Mikor negyven: hogy bizony nagyon okos ember volt 282az én szegény apám. Mikor ötven, azt: Istenem, bár csak még egyszer láthatnám az édesapámat!” Nem kell Neked sok magyarázat, hogy került a levelembe az olasz bolt meg a táblácskája. Próbáld elhinni, hogy idősebb fejjel iskolai oktatás és kötelező olvasmány nélkül is eltalálnál a régen élt alkotóhoz (hiszen, mint írtad, szeretsz olvasni, s éppen azért fordultál hozzám, hogy még többet olvashass, ne vegyék el az idődet jelentéktelen, régi művekkel), csakhogy nem lesz rá lehetőséged többé, hogy rendszeresen foglalkozz irodalommal, s ha most meg nem tanulod, amit az anyag előír, és át nem futod azokat a nem méltányolt alkotásokat, később még csak tájékozódni se tudsz majd saját nemzeted irodalmi múltjában. Pedig akkorra már biztosan fogod tudni, hogy apádnak azért olykor igaza volt, s azt is, hogy látni szeretnéd, csak még egyetlenegyszer; sőt azt is, hogy nem ismered a fát, ha sem gyökerét, se törzsét nem nézted meg, csak a koronáját, mert nem értheted egyetlen, most élő író életművét sem elődjei életműve nélkül. Kérdezd csak meg a rádió illetékes munkatársait, ők majd elmondják Neked, hogy műsoraik közül talán azoknak az adásoknak van a legnagyobb sikerük, amelyekben a mostani felnőttek újra hallhatják azt az anyagot, amelyet iskoláskorukban éppúgy utáltak, mint Te. Ha van valami, ami miatt irigyellek, T. J., az a perc, ami a Te életedben is elérkezik egyszer: amikor először leszel büszke az elmúlt idők magyar irodalmára, s úgy őrzöd-nézegeted majd a ritkán vagy ma már talán egyáltalán nem is használt, fényes szavakat, mint fösvény a kincsét. Légy türelmes majd a fiadhoz, aki fülig érő szájjal néz rád, miközben te Jókait olvasol fel a feleségednek, vagy Arany-balladákat.
Ne haragudj hát, ha nem biztatom az illetékes szerveket arra, hogy dobják ki nemzeti múltunk értékeit, inkább azt kérném tőlük számon, miért hagynak ki annyit régi irodalmunkból a tankönyvek, miért követelnek Tőletek egyre kevesebbet. Nagyobb lelkesedéssel indulnék harcba kötelező irodalomtörténeti ismereteitek rohamos sorvasztása ellen.

encir 2016.04.21. 09:52:37

Most befejezem ezt a levelet, és visszamegyek Kármán Józsefhez, akit szintén bizonyára rettentően unsz, s azt tartod róla, ha egyáltalán belenéztél műveibe, hogy Fanni-ja nyekergés, és híres tanulmánya, A nemzet csinosodása, olvashatatlan. Halálának kétszázadik évfordulóján, 1995-ben, mikor én már feltehetően régen nem leszek, de Te annál inkább, lehet, hogy éppen Te fogsz írni róla megemlékezést (kitelik Tőled, hogy szakmabeli leszel, hiszen annyira szeretsz olvasni), s megírod áhítattal, micsoda korban élt, hogy világította körül Párizs rőt sugárzása, s a kazamaták zöldjének foszfora, ahol a magyar jakobinusok szenvedtek, hogy alkotta meg az első magyar pszichológiai regényt, és adott olyan kulturális programot a nemzetnek, amelynek egy része még napjainkban sem valósult meg teljesen. Ha van túlvilág, megnézlek, fiam, spórolok rá, hogy olvashassam, mint írod meg, micsoda alkotó volt az a Kármán, aki az európai mértékkel mérhető magyar szépprózát megteremtette, hogy tudott írni, ábrázolni, micsoda lenyűgöző szépséggel: „Suhog az estszél a falevelek között, magas tölt hold függ a levegőben, csípős hűvösség harmatoz. Minden homályos szegletéből a bokroknak csuda árnyékformák ballagnak elő. Jövel, édes borzongások órája, estvéli szürkület; a képzeletek országlása kezdődik…”, és azt is, hogy körvonalazta a mindenkori író szerepét, kötelességét, aktuális lesz az még 1995-ben is. „Igaz s egyenes legyen, aki felveszi pennáját, ne nyúljunk mosdatlan kézzel a szent hivatalhoz. Merész legyen az író, vívjon meg bátran a tudatlansággal, az erőszakkal, hagyja az örökkévaló »úgy van«-t, »igenis«-t a tányérnyalóknak. Sziszegjenek bár a kígyók, huhogjanak a sötétség madarai, ő szóljon igazat, vagy hallgasson.”

Majdnem elfelejtettem megírni Neked, ki volt az a tizennyolc éves egyetemista, aki olyan pimaszul nyilatkozott nemzeti klasszikusainkról, és csak külföldi modern szerzőket akart olvasni. Én.

Igaz melegséggel üdvözöl:
Szabó Magda

Tatulus 2016.04.21. 10:26:56

Mit is lehetne mondani egy szerencsétlen, félrevezetett pedagógus(?) -jelölt(?) eme firkálmányáról? Aki nem látja, Pumukli céljait, vagy a PSZ balliberális politikát kiszolgáló tevékenységét, azzal nem lehet mit kezdeni! Nyilvánvaló, hogy az oktatás színvonalán van mit javítani - nem hinném, hogy a kormány, meg bármelyikünk ne ezt akarná! Ehhez hozzátenném - a mai liberálisokat el kell távolítani a közéletből, mert kirekesztőek, félrevezetők, álságosak, kizárólagosságra törekvők, sőt céljaik elérésére bármilyen hazugságra képesek – mint gyökereik a kommunisták! Itt is mivel foglalkoznak? A nem nekik tetsző hozzászólók becsmérlése, gúnyolása, személyeskedés, vagyis a szokásos ballibes virtus!
Encir bejegyzése méltó válasz erre a gyengécske szösszenetre.

pocaklakó minimanó 2016.04.21. 10:41:04

@gyurmicsek:

"Az a baj, hogy egyre butább szülők egyre butább gyerekeit kell tanítani, mert nem képesek segíteni és gyakorolni a gyerekkel otthon és az várják el, hogy a szülő feladatát végezze el a pedagógus."

Ez pontosan azért van, mert azt a korábbi, szigorúbb követelményrendszert sikeresen fellazították a korábbi évek politikusgarnitúrái a gyermek érdekeire való hivatkozással és most, amikor már az első ilyen laza generáció gyermekei jönnek iskolába, ezt a mintát hozzák magukkal otthonról.

Nyúlj vissza 20 évet, papa!

pocaklakó minimanó 2016.04.21. 10:43:23

@Totya_botya:

off: Nem írtad jól. És ebben a beírásodban is vannak hiányosságok.

pocaklakó minimanó 2016.04.21. 10:44:29

@karandash:

Ennél egyszerűbben is fog menni?

scavengario 2016.04.21. 10:45:45

@Conchobar: A másnapra készülés azt jelenti, hogy összeállítom mit szeretnék tanítani.
Tankönyvre (akár elektronikusra is) nincs pénz, nincs keret. Ami van a piacon, az nagyon drága és hamar el is avul.
Már évek óta nem rendelhetünk könyvet a tanulóknak. magunk ollózzuk össze az Internetről az oktatóanyagokat, képeket, videókat. Csinálunk tesztlapokat, interaktív feladatokat a digitális táblára.
Néha illegálisan töltünk le és használunk oktatóanyagokat. Csak hogy a tanulónak jó legyen.

Könnyű ez, ha csak egy tantárgyra kell megoldani. Matematika-informatika szakos vagyok, de jó akkor, csak két tantárgyra kell készülni, 4 évfolyamra 9-12. évfolyamig és kész.

Hát nem. Ezekre kellett készülnöm egy héten:

Szakközépiskolában:
Informatika szakos osztályokban:

- Matematika
- Adatbáziskezelés elmélet és gyakorlat
- Programozás gyakorlat (egyik (kifutó) osztályban az ősrégi Pascalban, a másikban Java nyelven)
- Algoritmizálás elmélet

Érettségi utáni, OKJ-s 13-14. évfolyamos rendszergazdáknak:
- Hálózati ismeretek (CISCO)
- IT hálózat biztonság
- Információtechnológiai alapok
- Munkahelyi egészség és biztonság

Szakiskolában
Számítógép-szerelő, -karbantartó osztályban:
- Operációs rendszerek
- Számítógéprendszer hibáinak elhárítása gyakorlat

Alapvetően az a baj, hogy a tanításhoz én gyártsak segédleteket, vagy a meglévőket szedjem össze, rendezzem egységgé. Persze az infrastruktúrális hiányosságokat figyelembe kell venni, pl. lassú Internetes vonal miatt nem lehet egy videót csak úgy megnéznie mindenkinek. Töltsem le én, helyezzem el a szerverünkön, adjak hozzá linket, stb.

Mivel az egyes informatikai szakterületek rohamos ütemben bővülnek és egyben távolodnak is egymástól, egyre nehezebb mindegyikben naprakésznek lenni. Hiszen a szoftverfejlesztő osztályban is mást tanítok, a rendszergazdának is és a számítógép-szerelőnek is mást. Ez nem olyan, mint a történelemben volt ókor meg középkor. Itt az egyes területek közötti átjárás egyre nehezebb. A versenyszférában is látszik, hogy szakemberek vannak akik az egyes területekre specializálódnak. Az informatikatanár meg már nem fog tudni érteni mindhez, ha igen, az iszonyúan felületes tudás lesz.

Dolgozatot is kell javítani. Papír alapút. Jah, hogy van elektronikus is. Persze, ha megvenné valaki, vagy legyártom, vagy illegálisan letöltöm.

Emellett a fenntartó (KLIK és mikor ki) felé küldeni kellett statisztikai adatokat, amiket máshonnan is megszerezhettek volna. Na kikre hárul az ingyenmunka elvégzése (akár szoftverfejlesztés, akár egy Excel szerkesztése, körbeküldése, rendezése). Na kire? Hát az informatikatanárra, mert a 4 fő minimálbéren dolgoztatott titkárnő nem tud egy SZUM képletet sem Excelben (tisztelet a kivételnek).

Ezt megelégelve inkább szoftvert fejlesztek sokkal több pénzért, sokkal több elismerésért és időm is több marad.

És igen, sok lébecoló kollégámból is elegem volt, aki a saját szakmájához sem ért. A legkisebb igénye nincs a fejlődésre és az órákat is csak túléli valahogy. Páran hajtottunk, de a többség ellavírozott.

Nagyon nagy baj van az oktatással. És ez meglátásom szerint csak rosszabb lesz.

Kik jönnek el az iskolából? Akik értenek annyira valamihez, hogy a versenyszféra is vevő legyen rájuk. Kik maradnak? Akik elég elhivatottak (nagy tisztelet nekik) és a maradékok. Akik jól elüldögélnek a nap nagy részében azért a kicsit több pénzért.

Tehéntőgy 2016.04.21. 11:30:16

@encir: Minden tiszteletem Szabó Magdáé, de pont Kármán József tipikus példája annak, mikor valamit mindenáron le akarnak tolni a középiskolások torkán, mert csak. Az, hogy évtizedekkel később egy olvasott felnőtt ember már el tud gyönyörködni Kármán írásművészetén _nem_ indokolja, hogy középiskolai kötelező olvasmány legyen. Azért tanítják, mert öt éve is tanították, és öt éve azért tanították, mert már húsz éve is. Pontosan az a fajta dolog, amit középiskolai irodalom szakkörön kéne csak elolvastatni, meg magyar szakon az egyetemen. Szabó Magdának hallgatnia kellett volna a középiskolás önmagára, mert nem véletlenül utálta annyi idősen a Fanni hagyományait (könyörgöm, egy mai diáknak már a cím jelentését is külön el kell magyarázni, innentől már régen rossz).

encir 2016.04.21. 11:51:09

@Tehéntőgy: Szerintem Fanni egyáltalán nem kötelező, az én időmben sem volt az, legfeljebb ajánlott. Hogy egy mai diák a címet sem érti, az valóban régen rossz, de akkor milyen irányba menjünk? Fölfelé, a műveltség irányába vagy lefelé a gyerekek színvonalához igazodjunk? Mi lesz annak a vége? Dragománt még nem olvastam, Lackfit már igen, és talán épp a hajdani oktatás miatt fel bírom fogni a humorát, amin a kevésbé olvasottak/műveltek jól felháborodnak, akár a Varró Danin.
Szóval kellenek a klasszikus alapok, bármennyire nehéz is és akkor nem következik be az, hogy a silány irodalom olyan népszerű legyen. Pl. Leiner Laura könyvei. Lehet olvasni őket, szórakoztató is valamennyire, de tudni kell megkülönböztetni a valódi irodalmi értékektől. És ez fog hiányozni akkor, ha nincsenek alapok, összehasonlítási felületek.

István Tamasi 2016.04.21. 11:53:03

@Veridicus76:
Igaza van. Eféle liberálisok soha nem fognak engedelmes alattvalót nevelni mutyivezérkének.

István Tamasi 2016.04.21. 11:55:14

@valasz a KE-nek:
A mostani alaptantervet katedraszökevények és klikbábuk állították össze és nem gyakorló tanárok.

István Tamasi 2016.04.21. 11:58:45

@karandash:
Érvelés, pláne logika meg critical thinking nemhogy nem szerepel hanem tilos a mostan nemzeti alaptantervben.

István Tamasi 2016.04.21. 12:03:47

@Conchobar:
Önnek igaza lenne ha az élet nem változna folyamatosan, a gyerekek évről évre ugyanazok lennének és a tananyag ugyanannak kellene lenni mint 10-20 évvel ezelőtt - mert a balog páter vezette emberminsztérium így képzeli el az engedelmes alattvalók képzését.

István Tamasi 2016.04.21. 12:06:03

@Conchobar:
Abban igaza van, hogy a mai magyar fociban a labdakergetők csak beugatni tudják a focit.

István Tamasi 2016.04.21. 12:10:36

@Tatulus:
Úgy általában az oktatás színvonalán mindig és folyamatosan van mit javítani. A probléma az, hogy a balogpáter vezette emberminsztérium óriásit rontott az oktatás színvonalán javítás helyett.

István Tamasi 2016.04.21. 13:00:42

Friss hír: hörcsögpofa bejelnetette, hogy 57 kisklik lesz de csakazértis marad az állami irányítás.
Ezzel persze adnak egy beöntést a halottnak, de semmi nem változik.

constantinus (törölt) 2016.04.21. 14:32:07

@encir: azért abban van valami, hogy olyasmit tanítani, ami a diákok túlnyomó többsége számára befogadhatatlan, leginkább időpocsékolással keresztezett demotiválás. Érdemes inkább onnan közelíteni, hogy a 12. évfolyamon a diákok kulturális felkészültségét döntően befolyásolja az előző 11. év oktatásának eredményessége.

xclusiv 2016.04.21. 23:54:23

@Trackers: "Tehát egy szakdolgozatát jelenleg író, gykorló tanításon kívül sehol nem tanító, ballib tanár képződmény, azért sztrájkol mert átlátja, hogy az egységes tanrend nem jó.

Hanem a káosz a jó."

Nem a káosz a jó, hanem az a jó, ha nem erőltetik ugyanazt a tanrendet egy - már bocsánat, de - értelmiségi családból származó hatévesre, akivel foglalkoztak a szülei és ismeri a betűket és elszámol százig és stb., mint egy - már bocsánat, de jellemzően - iskolázatlan cigánycsaládból származó gyerekre, aki 6 évesen nem tud kezet mosni, a ceruzát marokra fogja, szókincse kb. semmi és úgy általában évekkel van lemaradva attól az átlag 6 évestől, akire a tantervet központilag szabták.

És igen, sok hiba van a tanárokban is. Persze.
De a legjobb tanárok is csak a rendszerhez képest tudnak jó eredményt elérni, és egy eleve rossz (és direkt forráshiányos, vegyük már észre) rendszerben a legjobb tanárok se tudják kihozni a diákokból a legjobbat.

Na ez a baj...

xclusiv 2016.04.21. 23:57:54

@ursus artos: "2002 - 2012-ig hajszál pontosan 22 óra volt a kötelező óraszám, semmit elő nem író nemzeti alaptantervvel, hatalmas tanári szabadsággal, mindenféle ellenőrzés nélkül és rögtön az elején masszív fizetésemeléssel."

Ezzel a masszív fizetésemeléssel felemelték a tanárok fizetését, amit vészesen megközelített a minimálbéres takarítók fizetése.
Mert ugye a sámán kettővel korábbi kormánya kb. duplájára emelte a minimálbért, jelzem alásan.

"2002 és 2012 között határozott javulás kezdődött? A PISA mérések ezeket visszaigazolták? Nőtt az esélyegyenlőség? Alig voltak leterhelve a diákok?"

Nyilván az a rendszer is szar volt, csak hát a mostani még attól is szarabb.
Van még kérdés?

xclusiv 2016.04.22. 00:04:51

@Trackers: " Eltörölték a buktatást"
@ursus artos: "Legalább is az 1-4 évfolyamon, ami talán az egyetlen jó intézkedés volt."

Szerintem pedig nem.
Ha valaki már elsőben se tudja az osztállyal tartani a tempót, akkor a további időben csak a lemaradását növeli, mert köze nincs a tananyaghoz. És mondjuk megbuktatják 4.-ben, 10 évesen, mert írni nem tud és olvasni is csak szótagolva, de amúgy azt se érti.

Hova bukik vissza?
Mert ugye elsőbe kellene, de az baromi nagy korkülönbség. 4.-be viszont hülyeség, mert köze nem lesz az anyaghoz az alapok nélkül.

xclusiv 2016.04.22. 00:06:43

@Túrós: "Szóval a felsőoktatási rendszer olyan tanárokat köp ki (alapból enged be az egyetemen) akik utána szarok lesznek a pályán."

Nézd meg a ponthatárokat. Némi túlzással az kerül be, akit máshova nem vettek fel.

Aztán nézd meg a tanári fizetéseket. Némi túlzással az megy tanárnak, aki nem talál jobb állást.

Szóval?

xclusiv 2016.04.22. 00:16:53

@maroz: "Ja, szóval már megint az elit veri a happot, mert reszket, hogy nem fogja tudni magát generációsan reprodukálni."

Már bocsánat, de az elit tudja magát reprodukálni, a szar iskolarendszer ellenére is.
A kérdés csak az, hogy a többiek tudják-e?

xclusiv 2016.04.22. 00:28:00

@scavengario: "4 óra után nincs másnapra készülés"
@Conchobar: "Mit jelent a másnapra készülődés? Előre megírni a tanári beszédet? Szemléltető anyagot készíteni? (azért még a számítástechnikában sem megy olyan gyorsan az idő, hogy amit idén ismeretkiegészítésként, szemléltetésként bemutattunk, azt már a jövőre kidobhatjuk: alaplap, videókártya, jpgfájlok, Word, Excel, Windows stb. ez mind létezik már évtizedek óta)"

Na ez a baj. Hogy az informatika-oktatás azt jelenti, hogy word-excel-windows. Hogy tanulnak a .bmp file-okról, amikkel életükben nem fognak találkozni 99%-ban.
Hogy azzal kezdik az oktatást, hogy lyukkártya, bit és byte, meg hogy kettes komplemens, Colossus és egyéb lófaszok. És ezek nem csak érdekességként vannak megemlítve, hanem ez a tananyag, megold be, írd meg a dolgozatot és felejtsd is el az egészet, miközben megutálod az egészet.
Vagy hogy word97-ben kell dolgozni, részben mert azt ismeri a tanár, részben pedig mert azt bírja futtatni az iskolai gép...

Na ilyen problémák vannak az oktatási rendszerrel...

xclusiv 2016.04.22. 00:39:09

@gyurmicsek: "Az a baj, hogy egyre butább szülők egyre butább gyerekeit kell tanítani, mert nem képesek segíteni és gyakorolni a gyerekkel otthon és az várják el, hogy a szülő feladatát végezze el a pedagógus."

@pocaklakó minimanó: "Ez pontosan azért van, mert azt a korábbi, szigorúbb követelményrendszert sikeresen fellazították a korábbi évek politikusgarnitúrái a gyermek érdekeire való hivatkozással és most, amikor már az első ilyen laza generáció gyermekei jönnek iskolába, ezt a mintát hozzák magukkal otthonról.
Nyúlj vissza 20 évet, papa!"

Na az a baj, hogy a 20+20 éves visszanyúlás a múlt, nem a jövő.

Egyrészt a tananyagot borzalmasan megemelték időközben. Tanár édesanyám szörnyülködött azon, hogy mi mindent kérnek tőlünk kötelező olvasmányként gimiben, pedig Ő elit gimnáziumban tanult pár évtizeddel korábban.

Másrészt teljesen megváltozott a világ. Régen, 20-30-40 éve működött az, hogy bemagolod és tudod.
Ma sokkal többet ér az, hogy tudsz keresni a neten, és ez alapján megoldod a dolgot. Nyilván alapok kellenek ehhez is, de azért nem ugyanaz a kategória.

Ezzel szemben az oktatási rendszer azt csinálja, hogy magolj be 2x annyit, 3x annyit, és az se baj ha nem érted, de bemagolod tehát átmész.

Ez a "tudás" ma semmire se jó, leszámítva néhány szakmát. (Pl. orvos, ott tényleg tudni kellene.)

maroz 2016.04.22. 19:43:14

@xclusiv: Persze, hogy tudják. Egészen szépen kutatott és dokumentált a téma: a magyar iskolarendszer tökéletes abból a szempontból, hogy mindenki reprodukálja saját magát: az elit is és a csórók is. Azaz: erre az oktatási rendszerre alapvetően semmi szükség.

annamanna 2016.04.24. 01:50:16

@maroz: Már hogyne volna szükség rá. És egész pontosan arra volna a legnagyobb szükség, amit épp ki akarnak hajítani Balogék (nyilván nem véletlenül akarják pont ezt eltörölni, és helyette mindennapos ének- meg tesiórát erőltetni) - tehát pontosan a földrajz oktatása a leghasznosabb a hétköznapi életben. Feljebb említette valaki, hogy van olyan gyerek, aki nem tudja, milyen megyében lakik. Én találkoztam olyannal (és simán továbbengedték osztályról osztályra), aki nem találta meg a térképen Magyarországot, nem tudta, hogy a térképen merre van észak és dél. Aki enélkül nő fel, arra milyen jövő vár? (Börtön. Azon kívül van még más lehetőség?)
Vagy vegyük az éghajlati ismereteket - a thaiföldi cunami idején elhíresült egy kislány, aki tanult az iskolában a szökőárról, és képes volt másokat figyelmeztetni a veszélyre (na persze ezt elvileg a többi ember is megtanulta valaha). A lényeg, hogy a földrajz rendkívül gyakorlatias, fontos tantárgy; erre akkor is szüksége van bárkinek, ha csórónak nő fel. Nem igaz, hogy nincs rá szükség, mert nagyon is van.

maroz 2016.04.24. 06:14:41

@annamanna: Viszont nem tudom, hogy megfigyelted-e miszerint a mai fiatalok nem tudnak nyúlszájat csinálni! Mi vár rájuk az életben enélkül? A bitófa! Tűrjük???

maroz 2016.04.24. 06:27:20

@annamanna: Meg különben is, nem kell aggódni, összegyűlt tegnap hat és nyolc között az elit és megbeszélték a bizakodást:

index.hu/belfold/2016/04/23/osszegyult_a_magyar_elit_es_megkongatta_a_veszharangot_maga_felett/

"Orbán Krisztián szerint biztató, hogy a legfiatalabbak többsége már nem az államtól függően képzeli el a jövőjét, és azon gondolkodnak, hogy az új technológiák segítségével hogyan lehetnek a nyugat szerves részei."

Gondolom az új technológiák alatt a veseátültetést és a társait értette, mert akkor stimmel ez a szerves részévé válás.

gyalog.galopp 2016.04.24. 08:58:04

@maroz:
Biztos, hogy ez magyar specialitás? Az elit általában attól elit, hogy megnézi kit enged be maga közé, és ez már a pelenkázással kezdődik, pár ezer éve.
A proli, hát az meg nézzen sok hollywoodi filmet és reménykedjen, hogy bekerül az elit vérfrissítő programjába.

Alapvető probléma, hogy az ország számára szükséges elit gyakorlatilag egy víztoronyban koncentrálódott, foggal körömmel ragaszkodik a "vívmányaihoz", amik nem mások, mint hatalmi pozíciók, a merítési keret szűk, a belterjesség már elviselhetetlenné, önpusztítóvá vált úgy szakmai, mint morális téren.

maroz 2016.04.24. 09:35:51

@gyalog.galopp: Jól látod, dehogy magyar, dehogy magyar, csak itt annyi a különbség, hogy kap egy diszkrét gyarmati árnyalatot: itt az elit csak közvetítő, nem közvetlen forrása a népboldogításnak, ami azért is jó, mert van mentség: ti vagytok a hibásak, büdös balkáni parasztok, hiszen mi közvetítettük volna nektek a nyugati jóságot, de ti inkább kecskékkel üzekedtetek.

Az organikus elit hiányát már baloldali gondolkodók is felvetették jó pár évtizeddel ezelőtt, csak abba nem gondoltak bele, hogy az elitszerep is átalakul az individualizáció túltolásával: ma már esély sincs organikus elit kialakulására, hiszen nincs meg az a tér, ahol egyáltalán találkozhatna egymással különböző társadalmi osztályokhoz tartozó egyén. A kapcsolatok hierarchikusak, bürokratizáltak, semmi olyan erő nincs ami abba az irányba hatna, hogy a feleknek meg kellene ismernie mélyebben is egymás gondolkodását, így nincs lehetőség valamiféle bizalom kialakulására sem, tehát marad a média, mint közvetítő. Ameddig az elit el tudja hitetni az alárendeltekkel, hogy fontos az ő szerepe addig az lesz, aztán meg amikor majd egyszer már csak nem, akkor lesz egy kis ungabunga és jön egy új elit. Majd még több ungabunga, kis nyugi, és az egész kezdődik elölről.

annamanna 2016.04.26. 05:25:09

@maroz: konkrét példa volt, konkrét következménnyel.

maroz 2016.04.26. 06:07:22

@annamanna: Igen, értettem: aki nem tudja, hogy előttem van észak... azt börtönre ítélik, mehet Márianosztrára, illetve nem fog, mert nem tudja merre van, ezért szabadlábon marad. A földrajznemtudás deliberatív ereje, te meg ellene beszélsz.

annamanna 2016.04.26. 07:25:30

@maroz: Értetted? Mit? Nem látom, hogy megértetted. Egy konkrét fiúról van szó, aki konkrétan börtönbe került. Szokásos cigánykarrier, nemde. Az anyja analfabéta, ő legalább írni-olvasni megtanult.

mno.hu/belfold/a-romak-nagy-resze-lemorzsolodik-kozepiskolaban-1338858
Ebben a cikkben is szóba kerül ám a földrajz: "Az elemzés szerint a lemorzsolódás egyik legfontosabb oka a családok szegénysége, és szemben egy széles körben elterjedt véleménnyel, a földrajzi különbségeknek önmagukban nincs számottevő szerepe a középiskolai végzettségbeli különbségekben."

Már hogyne lenne. A romák jelentős része olyan kis faluban él, ahonnan nagyon nehézkes egy városi szakmunkásképzőt megközelíteni. Úgy tűnik, ennek felismeréséhez hiányzik a földrajzi tudása a "körúton belüli elitnek".
A kollégiumi férőhelyekről pedig ennyit: "És el lehet majd menni vidékre nyugodtan, hogy megcsináltuk, a hétszázát. Nem lett mindenkinek jobb? Igazuk van. De neki, meg neki, meg neki, meg kollégiumok épültek ebben a nyüves országban végre újra. Erről szól a politika."
Vettük észre.

Nézd, a dzsungelben teljesen más ismeretekre van szükség az életben maradáshoz, mint nálunk. Akármilyen fölöslegesnek is tűnnek neked azok a tudások, amiket az iskola megkövetel, ezek akkor is egy adott társadalomban, egy adott történelmi szituációban elfogadott ismeretek, amikkel egy adott közegben lehet boldogulni. Máshol lehet, hogy teljesen értelmetlenek, de ebben a közegben mégis szükségesek.
Nekem például nincs szükségem hegymászó ismeretekre, és velem együtt az emberiség majdnem 100%-ának fogalma sincs arról, mi a bivakolás. Te tudod, mert neked szükséged van rá. Tehát megtanultad. Most nyilván azt mondod, hogy ez gyakorlati tudás, de akkor legyen egy más példa: a Furcsa pár c. filmben a Walter Matthau lakásán összegyűlő társaság kártyázott. Aki nem tud kártyázni, az nem lehet a társaság tagja.
Darth Vader jelenleg ugyanúgy az általános alapműveltség részévé vált, mint az, hogy merre van észak és dél. És ha valaki egy adott kulturális közegben boldogulni akar, annak tudnia kell, hogy ez a karakter kicsoda. Még akkor is, ha objektíven semmi szükség nincs efféle ismeretekre. Egy csomó olyan tudást szedünk össze (és/vagy igyekszünk tiszteletben tartani) életünk során, amiknek kizárólag az a célja, hogy annak segítségével beilleszkedhessünk egy társadalmi közegbe.
Tehát, ha ma valaki be akar illeszkedni a jelenlegi társadalmi-civilizációs-kulturális közegbe, annak tudnia kell, hogy a térképen hol van észak és dél. Azt például már nem kell feltétlenül tudnia, hogy a valóságban hogy lehet meghatározni az égtájakat, mert erre a tudásra perpill sokkal kevesebb szükség van, mint a térképolvasásra.
Vagy például ma már senki sem kéri számon rajtad a hiszekegyet; de ha száz éve nem tudtad volna, akkor nagyon ferde szemmel néztek volna rád.

maroz 2016.04.26. 08:21:30

@annamanna: Az Észak Dél ellen egy régebbi mese, indiánokkal, kardozós-baszós részekkel, elkeverted a mesekönyveid, sajnos.

Amúgy meg nincs igazad, a gyereknek nem földrajz kell, hanem Berzsenyi szerelmi lírája. Aki azt nem ismeri arra a bitófa vár, és még ha a prímszámokkal sincs tisztában akkor kenyéren és vízen.

maroz 2016.04.26. 08:22:28

@annamanna: "Vagy például ma már senki sem kéri számon rajtad a hiszekegyet; de ha száz éve nem tudtad volna, akkor nagyon ferde szemmel néztek volna rád."

Negyven, és nem néztek, hanem konkrétan kiverték belőlem a meleg szart is.

annamanna 2016.04.26. 08:51:56

@maroz: Na látod. Én bezzeg sosem éltem olyan közegben, ahol számított volna, úgyhogy sosem tanultam meg. Számomra ez teljesen fölösleges tudás maradt. Amit helyette megtanultam, annak a túlnyomó része is totál fölösleges. De az adott szituációban számon kérték és fontosnak tartották. Ha szembementem volna az adott közeggel és mindenre dacosan azt mondtam volna, hogy ilyesmit nem tanulok meg, mert erre az életben soha nem lesz szükségem, akkor lehet, hogy jól jártam volna. De az is lehet, hogy rosszul, és utólag kellett volna belapátolnom magamba az összes szart, ami mondjuk az érettségihez kell.
Lehet, hogy túljárhatok a rendszer eszén, és széllel szembe pisilhetek, de az is lehet, hogy nem fog sikerülni, és csak magamat pisilem le.
Ha csak addig jutok, hogy ez meg az a tudás értelmetlen, de nem tudom, hogy mi az, ami sokkal fontosabb volna helyette, akkor a tagadással még nem érek el semmit. Akkor érdemes lemondani valamiről, ha sokkal jobbat tudok a helyére állítani.
Például szerintem nem véletlen, hogy a közvélemény nem a kémia és fizika háttérbe szorítása miatt háborog, hanem a földrajz miatt. Nyilván utólag, a felnőtt életben sokkal több ember vette hasznát annak, amit földrajzórákon megtanult, mint amiket pl kémiaórákon. A földrajzot valószínűleg a közvélemény nem tartja annyira fölösleges tudásnak, hogy a helyébe valami sokkal jobbat lehetne állítani.

pocaklakó minimanó 2016.05.08. 19:23:15

@xclusiv:

"Ma sokkal többet ér az, hogy tudsz keresni a neten..."

Ezért ostobák a keresők.

Nehogy már azt meséld, hogy a forrásmentes oldalakról ollózgatók jelentik a jövőt. Az nagy gáz lenne.

pocaklakó minimanó 2016.05.08. 19:30:07

@annamanna:

"Az elemzés szerint a lemorzsolódás egyik legfontosabb oka a családok szegénysége..."

Lósz@rt, mama! Az a szocializációs közeg, ahol még a viszonylag nem putrilétből érkezők is oda térnek vissza, mert az kényelmesebb, meg mert így kívánja a családi/törzsi becsület.

Hány ilyet láttam már! Átlagos vagy viszonylag jobb tanulók, akik addig maradtak a társaikkal azonos szinten, ameddig el nem jött a tizenéves kor, amikor a család/törzs már számított rájuk. ÉS ANNAK ELSŐBBSÉGE VAN.

Ui.: Ha a szegénység lenne az indok, akkor a csóró magyar családok csemetéi is csak a csórókat gyarapítanák. És valahogy kevésbé látni ezt.

xclusiv 2016.05.08. 19:33:01

@pocaklakó minimanó: "Ezért ostobák a keresők."

Vagy nem sikerült megértened amit írtam, vagy nem akartad. Akármelyik is, ostoba inkább te vagy.

"Nehogy már azt meséld, hogy a forrásmentes oldalakról ollózgatók jelentik a jövőt. Az nagy gáz lenne."

Szalmabábozni próbálj mással, nálam ez nem működik.

annamanna 2016.05.08. 19:50:49

@pocaklakó minimanó: "Lósz@rt, mama!"

Kisfiam, gyakorold az értő olvasást!
Idéztem egy cikkből, amivel nem értek egyet. Próbáld megfejteni, helyette milyen indokot tartok revelánsnak.

pocaklakó minimanó 2016.05.25. 09:53:49

@xclusiv:

A diákok zöme pontosan ezt teszi, amikor netes kereséséről van szó. Ebbe a közegbe nőttek bele és a legegyszerűbb megoldásnak azt találják, ha beütik a gugliba a projektmunka témáját, majd nagyjából kimásolják azokat a dolgokat, amelyeket értenek (de ez nem jellemző; jellemzőbb a teljes és kritikátlan másolás), majd a végére odaírják, hogy "Köszönöm a figyelmet!" és alábiggyesztik az utolsó dia aljára a nevüket.

Ennyike.

xclusiv 2016.05.25. 19:09:00

@pocaklakó minimanó: már bocsánat, de régen a diák pont ugyanezt csinálta, csak könyvből másolta a könyvtárban.

Több értelme úgy se volt, de legalább tartott 10x annyi ideig...

pitcairn2 2016.05.25. 23:33:06

@pocaklakó minimanó:

a jövőt az automatikus "tudományos munka" (magyar fordítás: bullshit) generálás jelenti:)

Postmodernism Generator
en.wikipedia.org/wiki/Postmodernism_Generator

Postmodernism Generator - Communications From Elsewhere
www.elsewhere.org/journal/pomo/

pocaklakó minimanó 2017.01.31. 12:43:01

@xclusiv: "...de régen a diák pont ugyanezt csinálta, csak könyvből másolta a könyvtárban."
Nem mindenki volt olyan diák, mint te - és nem is mindenki örökölte meg a családi rutint. Tudom, meglepő... :)
süti beállítások módosítása