„Szélsőségesen tömegközlekedés-orientált” a Budapest 2030-ig szóló fejlesztési koncepcióját tartalmazó Balázs Mór Terv, ezért azon módosítani kell – jelentette be Tarlós István főpolgármester a legutóbbi „Budapestinfón”.
Egy európai főváros vezetője 2015-ben úgy gondolkodik a városi közlekedés fejlesztési tervéről, hogy az „szélsőségesen tömegközlekedés-orientált”. Ízlelgessük még ezt a mondatot egy kicsit. A BKV különböző járművein utazók valószínűleg azért ezt másképp gondolják, mint azok a meg nem nevezett szakértők, akik ezt a csodás szókapcsolatot megfogalmazták az anyagukban. De még ha így is lenne, akkor is érdemes lenne feltenni azt a kérdést: vajon baj-e, ha Budapest fejlesztési koncepciójában felülreprezentált az amúgy a nagy többség által használt tömegközlekedés?
Ezt a gifet a Kerékpárosklub Facebook-oldalán találtuk
Egyáltalán nem vagyok autóellenes, sőt. Kilenc éve van jogosítványom, rendszeresen vezetek, sőt: szeretek vezetni. Mégis maximálisan jó iránynak tartom, hogy a városi tömegeket szállító villamosokat, buszokat és trolikat részesítik előnyben azokkal az autókkal szemben, amelyeknek a jelentős többségében csak egy-egy ember ül. Nem „szélsőségesen tömegközlekedés-orientált” fejlesztési koncepcióról kellene beszélni, sokkal inkább arról, hogyan lehetne elérni, hogy még több ember szálljon ki az autójából és használja a közösségi közlekedést, s csak akkor autózzon, ha nagyon muszáj. Hosszú távon nekik is megérné, és persze a városnak még inkább.
Tarlós István egyébként nem csak a tömegközlekedésről, hanem a kerékpáros közlekedésről is sokat beszélt pénteki sajtótájékoztatóján, van ugyanis némi problémája a budapesti bringások moráljával. A legnagyobb visszhangot az kapta (a több millió embert elérő TV2 és RTL Klub is ezzel a címmel hozta le a maga riportját a Budapestinfóról), hogy Tarlós István belengette: ha nem változik a biciklisek szabálykövetése a ciklus végéig, akkor kezdeményezni fogja, hogy KRESZ-vizsgát kelljen tenniük, ha részt akarnak venni a közlekedésben.
Én napi szinten biciklizek, és saját tapasztalatom is az, hogy Tarlós mondandójában van igazság; még ha az a kijelentése elég erősen túlzó is, hogy tíz kerékpárosból nyolc figyelmen kívül hagyja a piros lámpát. Egészen elképesztő manővereket képes bemutatni egyik-másik bringás, amivel sokszor nem csak saját magát, hanem a közlekedés más szereplőit is veszélyezteti. Erre azonban nem lesz megoldás a KRESZ-vizsga. Azért nem, mivel a biciklisek többségének van jogosítványa, ismeri a KRESZ-t; és nem azért megy át a piroson, mert nem tudja, hogy az tilos (ezt egyébként KRESZ-vizsga nélkül is mindenki tudja már kisgyerek korától kezdve).
Sokkal hasznosabbak lehetnek – ahogy a Kerékpárosklub is írta reakciójában – a különböző szemléletformáló kampányok, amelyekben a lehető legtöbbször a lehető legtöbb emberhez eljutva felhívják a figyelmet arra, hogy a szabályos közlekedés mind a saját, mind mások testi épsége szempontjából mennyire fontos. Ugyanakkor a főpolgármester többször is hangsúlyozta, hogy a bringás KRESZ-vizsga csak a legvégső eset, és reméli, hogy nem kell ilyen eszközökhöz nyúlni, mert változni fog a kerékpárosok szabálykövetése.
Ami ennél aggasztóbb kijelentés volt viszont, amikor Tarlós úgy fogalmazott: nem lehet prioritás, hogy kerékpárral a legrövidebb úton el lehessen jutni A-ból B-be, hiszen a kerékpáros közlekedésnek épp az az egyik lényege és egyben előnye, hogy gyorsabban lehet vele haladni rövid távon, mint bármilyen más közlekedési eszközön.
De más kerékpáros infrastruktúra felülvizsgálatát, például a buszsávban felfestett kerékpáros piktogramok, illetve az egyirányú utcák biciklisek számára kétirányúsításának felülvizsgálatát is kilátásba helyezte a főpolgármester – természetesen a bringások biztonságára hivatkozva. Utóbbi nonszensz. Gyakorló biciklisként állítom: nem veszélyes az egyirányú utcákban a szembekerékpározás, sőt. Talán még biztonságosabb is, hiszen mindkét közlekedő fél látja a másikat.
Úgy tűnik, a főpolgármester nem érti: nincsenek kizárólagosan autósok, tömegközlekedők és kerékpárosok. A legtöbb ember ezeket valamilyen módon kombinálva közlekedik, egészen egyszerűen azért, mert így olcsóbb vagy így praktikusabb. Jó lenne, ha mindezeket szem előtt tartó integrált közlekedési felfogás jelenne meg a fejlesztések során is, hiszen mindannyiunknak az lenne a jó.