Lakást lehetne venni az elszabadult albérletárakból
2015. december 02. írta: dobray

Lakást lehetne venni az elszabadult albérletárakból

alberlet.jpg

A magyarok nem spórolnak, nem tesznek félre és nem mobilisak – gyakran hangoztatott vádak ezek. A mobilitás túlhangsúlyozásával vannak gondjaim, de mostanában nem érzékelem, hogy olyannyira egy helyben akarnánk maradni: inkább az elvándorlásra szoktunk panaszkodni, nem a helyben maradásra. Nem csak a külföldre távozókról beszélek: a vidéken felnevelkedettek jelentős része a fővárosban próbál szerencsét. Többségük egyetem alatt vagy a munkába állás idején bizonyosan albérletbe költözik.

A magyarok jellemző helyben kötöttsége részben annak köszönhető, hogy házban tartják a vagyonukat. A Csapd le csacsi! negyven éves kora körül is építkező házaspárja általános jelenség volt a Kádár-korban és a kilencvenes években. A ház biztos, hosszú távú befektetés; ám ha gyanútlan idegenként vendégeskednénk egy idős néni pesti belvárosi lakásában, egy család vidéki házában, azt hihetnénk, nyugati fizetéseket kapnak errefelé az emberek. Londonban kevesen laknak saját ingatlanban; Nyugat-Európában a legtöbben életük jelentős részében albérletben élnek. Ne is beszéljünk londoni költségekről és jövedelmekről − itthon a „harminc plusz rezsi” körülbelül a harmadát-felét vitte el egy átlagos vagy kissé átlag alatti fizetésnek. Eddig.

A fizetések nemigen emelkednek, ám az albérletárak drasztikusan megnőttek az előző hónapokban Budapesten, követve az ingatlanárak emelkedését. Nem tudom, ez annak a jele-e, hogy az ingatlanpiac feltápászkodott a válság utáni sokkból; vagy csak felzárkózunk a prágai, pozsonyi, varsói, krakkói, kolozsvári albérletárakhoz. Esetleg annyira megnőtt a kereslet, hogy minden főbérlőre jut elég albérletbe kívánkozó, magas fizetésű érdeklődő. Mert hogy mostanában a „százezer plusz rezsi” járja – nem, nem budai villa emeletén lévő, panorámás, száz négyzetméteres lakást kínálnak ennyiért, hanem szinte már kis lukakat is. Átlagos albérleteket.

Az albérlők jelentős része hagyományosan az egyetemisták és a pályakezdők közül kerül ki. Megtakarítani már a „harminc plusz rezsi” mellett is művészet volt számukra. De a „százezer plusz rezsi” bizonyosan elviszi például a kezdő tanárok, kórházi nővérek fizetésének szinte az egészét. Persze albérletben ritkán szokás egyedül lakni, de mégis: egy szobáért és konyha-fürdőszoba-használatért ötvenezer plusz fél rezsit fizetni? Kinek van pénze letenni a kauciót például? És ki a fene költözik ezekbe a méregdrága albérletekbe?

Milyen, jövőre vonatkozó tervekkel rendelkezzen az, aki így kénytelen élni hónapról hónapra? Munka, alvás, rezsi kifizetése; ebből áll az élete? Miből szórakozik néha, megy el egyszer-egyszer moziba, színházba, de akár csak sörözni is? Miből megy haza, ha vidéki? Mit tud félretenni, hogy egyszer saját lakása lehessen, vagy csak némi tartalékra tegyen szert váratlan kiadások esetére? Mikor ér véget számára a hónapról hónapra élés?

Mindig voltak Budapesten pár évet eltöltő vállalatvezetők, akik érthető okokból nem egy átlagos albérletben húzták meg magukat, s ugyancsak érthető módon nem akartak házat vásárolni. Ők voltak azok, akik hatalmas házakat béreltek ki néhány évre – pár éve még körülbelül 120 ezer plusz rezsiért lehetett kibérelni egy családi házat, ma már bizonyára többért. Vannak mindenkori Deák Ferencek is, akik szállodákban rendezkednek be hosszú távra.

Az albérletbe költöző nagy többsége azonban nem ilyen. Ők bizonyára pár éven belül szeretnének megállapodni. Lakást venni, saját bútorral, a maguk ura lenni. Azonban a jelenlegi albérletárak mellett két dolog lehetséges: vagy lemondanak erről; vagy már most lakást vesznek, tekintve, hogy amit egy albérletért kifizetnek, az felér egy törlesztőrészlettel is. Akkor meg minek kidobni a pénzt az ablakon? És továbbra is kínzó kérdésem: miért is kerül egy átlagos budapesti albi havi százezer forintba?

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr418129440

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Szilvay Gergely: Lakást lehetne venni az elszabadult albérletárakból 2015.12.02. 15:52:03

Elszabadultak a budapesti albérletárak. Milyen jövőre vonatkozó tervekkel rendelkezzen az, aki így kénytelen élni hónapról hónapra? Munka, alvás, rezsi kifizetése; ebből áll az élete?

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

böla 2015.12.02. 16:47:29

Magyarország jobban teljesít!

böla 2015.12.02. 16:49:05

Megmutatjuk EU-nak!
Nemsokára kulloghatnak utánunk - albérletárakban!

Herr Stacheldraht Leger 2015.12.02. 18:08:48

sebaj, majd építünk még pár ócsai adósgettót.

Herr Stacheldraht Leger 2015.12.02. 18:26:59

...avagy egy kis unorthodox rezsicsöki keretében törvényt hozunk, hogy csakis navhoz bekötött pénztárgéppel felszerelt nénik adhatnak ki lakást meghatározott maximális hatósági ár mellett. kész!

WLaci 2015.12.02. 19:48:55

120-ért családi ház? Az elég régen lehetett, vagy rossz környéken (ahová vállalatvezető nem megy).

Nemzetstratégia · http://nemzetstrategia.blog.hu 2015.12.02. 19:54:28

Akkor most a szerző mit mondott?

Magasak az árak... és? Tehát? Vagyis?

Veder1 2015.12.02. 20:08:18

Az ingatlanárak emelkedésében (vételár, nem albi) biztos belejátszott a brókerházak év eleji bedőlése. Akik ott tartották a pénzüket azok hirtelen rázúdultak a lakáspiacra.

A bérleti díjak emelkedését meg szokás az airbnb-re fogni, nem tudom mennyire igaz.

tomfree 2015.12.02. 20:20:21

Azért már hitelt sem ad egyszerűen a bank. Ott kezdődik hogy 50% önerő kell. Az ingatlanárak meg felmentek, külvárosi panel van 10 millióért. Szóval az átlagpár rakjon össze 5 milliót mielőtt hitelről álmodozik. Jóhogy inkább kimennek mosogatni Londonba...a másik meg az, hogy Prágában, Pozsonyban, Varsóban az alacsonyabb adók meg a magasabb bérek miatt az ami itthon 100-150 nettó, az ott 50-100%-al magasabb bért jelent (=150-300e huf). Nem mindegy.

Robinzon Kurzor 2015.12.02. 21:41:47

Ideje, hogy a NER végre fellépjen a pofátlanul nyerészkedő bérbeadók ellen, akik nyilvánvalóan a magyar emberek elleni, Soros által komponált titkos terv végrehajtói.

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2015.12.02. 22:16:29

Ne aggódjon, kedves asszonyom, majd a Kádár-titkárság megválaszolja a levelét.

Ember szól 2015.12.02. 23:50:10

Azért ilyen magasak az albérletárak, mert az önkormányzatok 2010 óta a bérlakásokat nem adják bérbe, hanem töredékáron értékesítik a pártjukhoz kötődő sleppnek, akik majd busás haszonnal továbbadják.

2015.12.03. 01:56:21

Ilyen a piac, majd szépen monden beáll egy új egyensúlyba, amikor a magas bérleti díjak miatt már jobban megéri Bécsben lakni és osztrák fizetéssel gurigázni.
Az ingatlan mindig is jó befektetés volt, pláne ilyen Quaestor és hasonló botrányok, alacsony állampapír hozam idején. Aki drágán most megveszi a lakást, az nem fogja olcsón kiadni.
Amíg van aki kiveszi, addig nőnek az árak.
Megmentették a sok devizahitelest a többiek adójából, most meg a devizahiteles ingatlantulajdonosok "hálából" emelik a bérleti díjat a befektetésre vett lakásaikban. Körbeszopatnak mindenkit. Nem kellett volna a sok devizahitelest komcsi módon megmenteni, most lenne sok olcsó lakás.

2015.12.03. 02:04:01

@Vödör: @Ember szól:
Sok eredője van ennek az bérleti díj emelkedésnek.
Brókerbotrány.
Alacsony állampapír és bankbetét kamatok.
Devizahiteles balfaszok kisírták a megmentésüket, ők most kiadják jó haszonnal az ingatlanaikat.
Airbnb.
A mostani magas áron ingatlant vásárlók nem fogják szarér'-húgyér' kiadni a tizenöt, húszmilliós ingatlanjaikat. Gyorsan akarnak megtérülést, arányosan növelik a bérleti díjat.

Vhailor · http://tortenelemportal.hu 2015.12.03. 07:35:54

@tomfree: Pozsonyi helyzethez volna némi hozzáfűzni valóm:

Átlagbér - olyan ember, aki valamilyen humán szakot végzett a fősulin vagy van egy jobb középiskolája (ergo tud minimum angolul) az nettóban 800-900 Eurót kereshet, a munkások is kb. ezen a bérszinten vannak. Az eladók, postások, segédmunkások 600-700 Eurót keresnek. Műszaki végzettségűeknél kb. 1000-nél kezdődik a nettó.

Albérlet: Egyszobás lakás 400 Euró + rezsi, kétszobás 500 + rezsi.

Lakásárak: Egyszobás lakás 60-80.000,- Euró, Kétszobás 70-120.000,- Euró.

I_Isti 2015.12.03. 10:19:43

@tiller foch: "Az ingatlan mindig is jó befektetés volt,"
Pláne mondjuk a II. vh. előtt, és alatt.
Pláne mondjk a III. vh. előtt, és alatt...

tomfree 2015.12.03. 10:25:07

@Vhailor: ezt írtam én is. Segédmunkás megkeres 600 eurót ahogy írod (180ezer) egy egy átlag irodista 8-900-at, mérnök 1000-től indul. A lakásár a duplája de a bérlés ugyanaz mint már itthon. Akkor hol magasabb az életszínvonal?

Vhailor · http://tortenelemportal.hu 2015.12.03. 11:06:59

@tomfree:

Nálunk az emberek Pozsonyban már a 2000-es évek elejétől hozzászoktak ahhoz, hogy albérletben laknak ketten, hárman, négyen, esetleg még többen. Egy ideig én is így éltem - hatan voltunk egy háromszobás lakásban és 12 ezer koronát fizettünk összesen.

Na de munkalehetőség csak Pozsonyban és környékén van, és ha leszámítod az albérletet és a rezsit, akkor még mindig marad egy kis pénzed szórakozásra, ami az árszínvonalat figyelembe véve mégiscsak több mint ami Budapesten maradna a zsebedben, ha ugyanazt a melót végeznéd.

Félretenni viszont tényleg nem tudsz belőle. Volt osztálytársam leköltözött feleségével Zsolnáról, vettek egy háromszobás lakást még szlovák koronában három millióért. Mindketten jól kerestek, de így is 30 évig fizetnék a hitelt. Egyedülálló, esetleg rosszabbul (1500 Euró alatt) keresők számára a saját lakás Pozsonyban esélytelen.

Burzum Pista 2015.12.03. 11:32:58

@tiller foch:

Mivel itt nincs "like", azért regisztráltam, hogy ezúton nyilvánítsam ki "tetszésemet"/egyetértésemet.

Pantagruel 2015.12.03. 13:41:08

Jogos.

"És továbbra is kínzó kérdésem: miért is kerül egy átlagos budapesti albi havi százezer forintba?"

Lehetséges, hogy célszerű annyit kérni, amennyit hajlandók fizetni érte?

"Azonban a jelenlegi albérletárak mellett két dolog lehetséges:"

"Csak kettő?" :)

"vagy lemondanak erről; vagy már most lakást vesznek, tekintve, hogy amit egy albérletért kifizetnek, az felér egy törlesztőrészlettel is. Akkor meg minek kidobni a pénzt az ablakon? "

Ez így van, mégis, alighanem létezik észszerű köztes megoldás is: pl. nem élünk nagy lábon, amíg el nem jön a családalapítás ideje.

Abból a kérdésből kiindulva, hogy "Miből megy haza, ha vidéki? " Tehát vidéki. Ez esetben az utazást a munkaadó állja nagyobb részben, tehát a munkába járásunk támogatott. Az elővárosi régió valamelyik községében vásárolt telken építési engedély nélkül olcsón és gyorsan felhúzható egy ún. "tiny" miniház: fél év albérlet árából szerkezetkészre, másik fél évé árából spártairól összkomfortosra. Ez nyilván munka, mégis végeredményben inkább elhatározás és kreativitás kérdése. Kalákában pár hét örömmeló.

Robinzon Kurzor 2015.12.03. 14:01:05

@Pantagruel: " miért is kerül egy átlagos budapesti albi havi százezer forintba"

www.youtube.com/watch?v=Rkm8nVmcmQE

Jean Sol Partre 2015.12.03. 14:35:04

Rezsicsökkentést! Államosítsunk minden bérlakást!

Bloodscalp 2015.12.03. 19:20:00

@Vhailor: Európa Pozsonynál kezdödik?

tomfree 2015.12.03. 21:36:53

@Vhailor: "Egyedülálló, esetleg rosszabbul (1500 Euró alatt) keresők számára a saját lakás Pozsonyban esélytelen."

Azért ez megütötte a szemem, a rosszabbul kereső kategória Pesten nem ennyi, hanem ennek a harmada...
Hogy látod Prágát, ott jobb a helyzet?

Vhailor · http://tortenelemportal.hu 2015.12.03. 21:55:44

@tomfree:

Bérek - a nagy átlagban picit (10-15%) alacsonyabbak mint Pozsonyban, de főleg a cseh korona Euró val szembeni leértékelése miatt.

Költségek - kb. 15-20% alacsonyabbak Pozsonyhoz képest. Ergo - az átlagos életszínvonal magasabb Prágában mint Pozsonyban.

A két várost amúgy sem lehet nagyon összehasonlítani, Pozsonyt és környékét az utóbbi 15 évben széttúrták az ingatlanfejlesztők, az egész Duna-part tele van óriási vasbetonból és üvegből készült csúnya modern épületekkel. Csehországban viszont nem koncentrálódik a tőke annyi a fővárosban, ott van Pilsen vagy Brünn, ezek szintén nagy és fejlődő városok. Prága meg megőrizte régi jellegét.

Prága olyan, amilyen Budapest lehetne, ha nem cseszték volna el az utolsó 25 évben.

2015.12.04. 03:48:18

@I_Isti: igen, az ingatlan szuper befektetes mindig, csak neha vannak jobbak is. Egy haboruban (te hoztad fel) a reszvenyeidet, a hajadra kenheted, mert elvesz az ertekuk. De meg egy politikus felresikerult mondata is megrengeti a piacot. Valsag valsagot er.
Az arany erteke kezdetben megno egy haboru eseten, sok mindent el lehet arannyal intezni, de amikor mar nyakig er a kaki, akkor az arany se segit.

Tankold tele a kocsidat, vegyel kerekparokat (a benzinkut egy ido utan zarva lesz) es pakold tele kajaval es barterhez hasznalhato aruval a rejtekhelyedet, a Kalasnyikovodhoz vegyel tizezer loszert es rejtsd el az asszonyt meg a lanyaidat. Ez a tanacsom harmadik vilageges esetere.

A reszvenyeid 10-15 evente ki vannak teve az aktualis valsagnak.
Az ingatlan lehet szantofold, farm, kiskert, lakohaz. Abban lakhatsz, amig all. A reszvenyeid, kotvenyeid meg nem kenhetok kenyerre. De mar futeni se tudsz veluk, mert minden csak elektronikus adat. Ha mar jon egy haboru.

Zombiinvazio esetere meg gondolkodom jo befektetesen... Csak neked.

Nezd, nonek az ingatlanarak, atmeneti csokkenest csak par devizahiteles visszavett banki ingatlana okozott, de hosszu tavon nonek az arak. Ingatlanbol, plane termofoldbol nem nagyon termelhetnek mar tobbet a vilagon.

pocaklakó minimanó 2015.12.05. 11:20:05

Érdekes, hogy a Londonban culágerkedő magyar diplomások simán bevállalják, hogy évekig öten-hatan laknak egy lakásban, konzervkaját esznek és nem nagyon szórakoznak, mert ezek az ottani önmegvalósítás kezdeti lépései.

Egy átlagos albérletet - ha nem gettóban van - "már" 250-400 fontos heti bérleti díjért (havi 800-1400) is meg lehet szerezni. Persze kissé lakótelep-fílingje van, de akkor is... :) Évi 20K fölötti fizuval (havi 1700+) Culáger és Culágerné már büszkén feszíthet.

Matekozzunk még!

Ui.: A svédországi központilag szabályzott dolgok átvétele MOST miért NEM menő hirtelen? :)

pitcairn2 2015.12.05. 12:05:22

@pocaklakó minimanó:

a londoni rendszert is központilag szabályozzák

egyszerre szűkítik a kínálatot (lásd építésszabályozás, területrendezés), ill. növelik a keresletet (lásd óccsó hitelek a jegybank jóvoltából...)

eredmény:

fékevesztett ingatlanpiaci __buborék__...

pitcairn2 2015.12.05. 12:06:41

@tiller foch:

"igen, az ingatlan szuper befektetes mindig, "

hát ez alapvetően nem igaz

történelmi perspektívában nézve szélsőségesen fluktuálnak az ingatlanárak + az ingatlant nagyon könnyű megadóztatni és államosítani

pitcairn2 2015.12.05. 12:07:18

@I_Isti:

a II vh után pedig jött az államosítás

Ember szól 2015.12.22. 11:33:20

@tiller foch: ne vedd zokon, de ebben nem értek egyet veled. Amiket mondtál, azok persze közrejátszanak, de csak az emberi oldala miatt. Jelenleg inkább a gyenge kínálat miatt nőnek a bérleti díjak. Nincs alternatíva. A bérlakások magántulajdonban vannak, a magánszemély pedig annyit kér érte, amennyit akar. Naná, hogy minél többet akar érte, azonnal! Ennyi.
süti beállítások módosítása