Szekfűnek jár az a szobor, nem Hómannak!
2015. augusztus 16. írta: Redakció

Szekfűnek jár az a szobor, nem Hómannak!

szekfu_homan_mandiner_vagott.jpg

(Vendégszerzőnk, Hegyi Gyula írása)

Hóman Bálintnak szobrot akarnak állítani Székesfehérváron. A szoborállítók szavakban Hóman elévülhetetlen tudományos érdemeire hivatkoznak. Hóman kétségkívül társszerzője volt a híres Hóman-Szekfűnek, azaz a Magyarország ezeréves történelmét feldolgozó alapműnek. Apám is megvette annak idején boldogult diákkorában, öt kötete túlélt egy világháborút és sok költözést, és mai napig sokszor beleolvasok. Csakhogy a szoborállítók indoklása iránt komoly kételyt ébreszt bennem, hogy a társszerző Szekfű Gyula érdemeiről nem óhajtanak megemlékezni. Pedig Hómannal szemben Szekfű Székesfehérváron született, ott végezte el a ciszterciek gimnáziumát, és egész életműve a Szent István-i szellemiséghez kötődött. Nem mellesleg máig őt tartják a legszebb, irodalmias magyarsággal író hazai történésznek. Ha a „Hóman-Szekfű” tudományos teljesítménye tiszteletére szobrot emelnek Székesfehérváron, akkor ez bizony őt illetné meg.

„Halál az áruló volt kormányzóra, halál cinkosaira!” Így zárult a nyilasok kiáltványa az 1944. október 15-i puccs után. Ezt arra a Horthy Miklósra értették, akinek kormányaiban Hóman Bálint miniszteri tisztséget vállalt, ám ez nem zavarta abban, hogy amikor a nyilasok lettek az urak, Horthyt elárulva őket szolgálja. Abban a hírhedt nyilas parlamentben, amelytől az 1939-ben megválasztott, amúgy erősen jobboldali magyar országgyűlés képviselőinek nagy többsége távol tartotta magát. Amíg Hóman Szálasit szolgálta Sopronban, Szekfű a halálos fenyegetés elől, a nyilasok előtt bujkált Budapesten. Amikor viszont Hóman került a Népbíróság elé, vallomásával menteni igyekezett egykori szerzőtársát.

Ha van erkölcs a mai Magyarországon, akkor az a székesfehérvári szobor csakis Szekfűnek jár!

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr227710526

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Éhes ló 2015.08.16. 15:06:00

Annak állítotok és olyan szobrot, akinek , amilyet akartok, ahol hagyják nektek a helyiek.
Azt azonban érdemes lenne észrevennetek, hogy a zsidók és véleményük nem meghatározó másokra nézvést.
Szerencsére.
Törpe minoritásként ma már - demokratikus felhatalmazás és hatalom hiányában - semmi közötök ahhoz, hogy a magyarok holt, kinek, minek és milyen szobrot állítanak.
Szintén szerencsére.
Változnak az idők és jobb lenne ha vele változnátok ti is, míg lehet...

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2015.08.16. 15:50:24

@Hegyi Gyula:

Ha Hóman bűne az, hogy a nyilas diktatúra alatt nem mondott le országgyűlési képviselői tisztségéről, akkor Szekfűnek hogyan volna elnézhető, hogy 1945 és 1948 között moszkvai nagykövet volt, végigasszisztálta Magyarország szovjet igába hajtását, könyvet írt a marxista forradalom és a sztálinizmus dicséretéről, majd 1953-55-ben országgyűlési képviselő, majd 1954-től az Elnöki Tanács tagja is. Hómannak effektíve semmi köze nem volt a nyilasokhoz, míg Szekfű a Rákosi-rendszerben a kommunista hatalom legmagasabb polcaiig jutott --- hogy is van ez akkor, Gyulánk?!

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2015.08.16. 15:53:54

@bbjnick:

majd 1954-től az Elnöki Tanács tagja is.=és 1954-től az Elnöki Tanács tagja is?

wallenberg8805 2015.08.16. 16:32:56

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Hóman Bálint derék magyar hazafi, aki az utolsó percig kitartott a bolsevizmus ellen, ezért az antifasiszta bűnöző rezsim politikai koncepciós perben koholt vádakkal életfogytiglani fegyházra ítélte, majd a váci börtönben zsidó ávósok megalázták, éheztették, halálra kínozták.
Hóman Bálint megérdemli a szobrot, amit egy Hegyi Gyula nevű kis senki soha nem fog megérdemelni.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

blist 2015.08.16. 16:56:52

@Éhes ló: Eredj legelni, az való neked!

Bell & Sebastian 2015.08.16. 17:30:53

Szerintem Hegyi Gyuláról azért vegyünk gipsz öntőmintát, mert még él.

Tari Tamás Viktor 2015.08.16. 17:55:39

@bbjnick:

Tudjuk, az mááááááás... :I

Bell & Sebastian 2015.08.16. 18:00:22

@Tari Tamás Viktor: Itt még csak nem is arról van szó, hogy a ti kommunistátok vagy a mi fasisztánk?

Ugyanis itt a felfuvalkodott hülyeségről van szó.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2015.08.16. 18:12:26

ki ez a hegyi gyula? és mit pattog már?

"A szegény, de tehetséges gyermekek felkarolását az oktatási stratégia fontos feladatának tekintette. A Horthy Miklós-ösztöndíj keretében évi ezer nehéz sorsú tanuló (középiskolás, egyetemista) előmenetelét támogatta. Pártolta a Bolyai Kollégium és a Győrffy Kollégium megalakulását. Ezek a kollégiumok tandíjmentesek voltak a szegény parasztfiatalok számára

1946-ban a Népbíróság mint háborús bűnöst életfogytig tartó börtönbüntetésre ítélte. A per során Szekfű Gyula és Kosáry Domokos kiálltak mellette.

Hóman Bálintot 2015. március 6-án a Fővárosi Törvényszék bűncselekmény hiányában posztumusz felmentette a háborús bűntett vádja alól."

jó ki gumicsont lesz ez is most, ezért is állítják a szobrot, hogy erről beszéljünk megint sokat. nemám azért mert a fideszesek nagy tisztelői a tudománynak, ma már csak a proli fideszes.

Klebels jobban megérdemelné azt a szobrot. de amúgy kit érdekel?

"Hóman Bálintnak szobrot akarnak állítani Székesfehérváron. A szoborállítók"

kik? kik akarnak szobrot állítani poszter? még véletlenül se beszéljönk konkrétumokban.

Bell & Sebastian 2015.08.16. 19:19:04

@tesz-vesz: Mondjuk a Katolikus Újságírók Szövetségéből azonnal és páros lábbal rúgnám ki a besnyét.

Veridicus76 2015.08.16. 20:18:24

Szimptomatikus: a kommunista Hegyi Gyula a liberális Mandineren gyalázza Hóman Bálintot, azt hazudva, hogy Hóman Szálasit szolgálta. Minden tisztességes ember gyomra forog az ilyen utolsó mocskos bolsevik történelemhamisítástól. Mandinerék gyomra, úgy tűnik, nem kényes.
Holnaptól el lehet kezdeni közölni Rákosi beszédeit.

Jóléti Dán Kekszesdoboz 2015.08.16. 20:56:46

Olyan hurutos kaffogásfélét hallok, meg olyan asztmatikus szuszogást. Csak nem a holokauszttúlélők szörtyögtetik a taknyukat?

homoródkarácsonyfalváért 2015.08.16. 20:56:56

Természetesen az ÁVO-sok gyilkosságának a mártírját megilleti a szobor.
Az ÁVO-s utódoknak meg csönd!

Gyóni Gábor 2015.08.16. 21:25:43

Egyetértek Hegyi Gyulával.
Hozzátéve, Szekfű történészként is sokkal nagyobb volt, mint Hóman. Szekfű Gyula talán a legnagyobb magyar történész volt.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2015.08.16. 21:29:40

@Bell & Sebastian: Hegyi Gyula (Békéscsaba, 1951. április 30.) volt magyar európai parlamenti képviselő, a Magyar Szocialista Párt tagja, filmkritikus, publicista.

ejha!
az ilyen minek lélegzik?

"A rendszerváltástól képviselővé választásáig szóvivője, illetve elnökségi tagja volt a Demokratikus Chartának, a Nyilvánosság Klubnak és az Amnesty International magyarországi szervezetének. Tagja a Magyar Katolikus Újságíró Szövetségnek és a Magyar Írószövetségnek, a Zsinati Klubnak és aktív résztvevője különböző környezetvédelmi mozgalmaknak."

látszik kik irányítják itthon az egyházakat.
De a mandi miért szemléz ilyen nívótlan írásokat? a papa haverjai? turul zsidó feleségének (tipp csak) a rokona?

de még mindig nem értem milyen erkölcsről beszél ez az idióta:

"Amíg Hóman Szálasit szolgálta Sopronban, Szekfű a halálos fenyegetés elől, a nyilasok előtt bujkált Budapesten. Amikor viszont Hóman került a Népbíróság elé, vallomásával menteni igyekezett egykori szerzőtársát."

az ki? ki az egykori szerzőtársa? szekfű? mert szekfű amikor rákosit szolgálta, hómant ítélték életfogytig börtönbe és akkor szekfű védte hómant.
vagy szálasira gondol csúsztatva a Horthy-ellenes kiáltványra?

Ha van erkölcs a mai Magyarországon, akkor ez a hegyi gyula lusztrációba botlogatna, nem irkálna elmebetegségeket.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2015.08.16. 21:34:17

@Veridicus76: ja, akkor biztos Horthy is szálasit szolgálta, mert ő is maradt.

mondjuk cigi nemcsak nívótlan, de hazug írásokat is közölni, meg komcsiét is persze

Bell & Sebastian 2015.08.16. 22:00:43

@tesz-vesz: Bőséges szakirodalma van annak, miért maradt Hóman képviselő, ezért kizártnak tartom azt, hogy pont ez a nyüzgönc ne tudná.

Gáborzsazsaságból bemutatta, milyen a szoci virtus.

rinaldo-rinaldini 2015.08.16. 23:37:16

Szekfu Gyula munkai:

1913- Szamuzott Rakoczi - benyalas a Habsburgoknak
1920- Harom nemzedek - benyalas a Horthy rezsimnek
1947- Forradalom utan - benyalas a kommunistaknak

Sem Szekfu, sem Homan nem erdemelne szobrot egy normalis orszagban, de Magyarorszag a hulyek orszaga.

Veridicus76 2015.08.16. 23:38:43

"Amíg Hóman Szálasit szolgálta Sopronban,"

Anyád szolgálta Szálasit, te sötét bolsi Hegyi!

ÁrPi 2015.08.17. 09:59:48

@tesz-vesz:

"De a mandi miért szemléz ilyen nívótlan írásokat?"

Mert a lepellehullás-apokalipszis az valami ilyesmi,
de
Ez nem a szemléző-zóna (ami a mandiner.hu) ez maga
a mandiner.blog, (Red akció :-D )

Ez (a Hegyi Gyula, ex-EP-képviselő MSzP-s prominens) nem szemlébekerülő merítési halászati fogás, nem egy kakuk madár a balkánról, hanem

"Vendégszerzőnk, Hegyi Gyula írása"

ipso facto Red Akcio :-)

Pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2015.08.17. 10:17:13

kellene már egy szoborállítás-moratórium. Bárkinek csak a halála után csak legalább 150-200 évvel kezdhessünk neki ennek a szánalmas tilitolinak, egyáltalán, hogy kinek jár szobor. (Mert amúgy Szekfűnek SEM, ha már.)

Vessünk már véget ennek a szobrászbűnözésnek egyszer s mindenkorra, hogy a szobrászlobbi határozza meg a közbeszédet, közben meg rongyos Lipótmezővé válik az egész ország. :P

Pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2015.08.17. 10:21:05

amúgy Hegyi et. tényleg mifaszt keres itt? betelt a galamus tárhelye?

Virág et. 2015.08.17. 13:12:27

Mekkorát fordult a világ. A mai gyerekeknek Szekfű a kommunista, de én még emlékszem arra, amikor az akkoriaknak meg ő volt Horthy főideológusa és fujj, fasiszta. :) Nem volt az olyan régen.

Szobrot talán nem érdemel, pontosan ezért a hinta-személyiségért. De ez, amit egyesek idebüfiznek (mindig ugyanazok, mondjuk - ez beszédes, meg szomorú), az azért vicc.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2015.08.17. 13:51:37

@rinaldo-rinaldini: @pitcairn:

Ez nem egészen így van.

Szekfűnek megvoltak a maga heppjei (államfilozófiai koncepciója), amikor ez megegyezett a hatalmon lévőkével és az aktuális politikával, akkor nagy kormánypárti volt (mint pld, Bethlen miniszterelnöksége alatt), egyébként nyíltan kritizálta a hatalmat (a Horthy-rendszerben ezt bátran megtehette, mert ettől ő még lehetett az ország egyik első történésze). 1945 után már más volt a helyzet és ő ezt az első pillanatban felismerte: úgy emlékszem Bibó István meséli el egy 1976-ban készült életútbeszélgetésben (amely csak 1990 után jelent meg), hogy Budapest szovjet megszállása után találkozott Szekfűvel, aki rettenetes állapotban volt és azt magyarázta neki, hogy most egy új százötven éves török uralom veszi kezdetét és együtt kell működniük, mert ez a hatalom mindenkit elintéz, aki nem szolgálja.

Bell & Sebastian 2015.08.17. 13:57:38

@Virág et.: Ezúttal cserbenhagyta a legendás éleslátása. Persze, ha maga Hegyi Gyula személyesen, úgy mindjárt más.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2015.08.17. 14:05:04

@Pável:

"kellene már egy szoborállítás-moratórium" --- írod.

És még milyen moratórium kellene? Ilyen-olyan témákban vélemény-kinyilvánítási moratórium?

Ha ma Magyarországon demokrácia van, akkor egy adott közösség miért ne dönthetné el, hogy milyen szobrot állít? Miért ne állíthatna Székesfehérvár vagy bármely más település saját területén olyan szobrot, amilyet csak akar?

Virág et. 2015.08.17. 14:43:43

@Bell & Sebastian: Lebuktam

(nem)

Jean Sol Partre 2015.08.17. 17:55:33

@bbjnick: abszolut, minden közösség a saját területén olyan szobrot állít, amilyet csak akar.
És mindenkinek meg van a joga ahhoz, hogy a felállított szobor alapján véleményt formáljon arról a közösségről.

pitcairn (törölt) 2015.08.17. 23:27:48

@bbjnick:

a flexibilis jelző inkább ténymegállapítás volt mint minősítés, gondolom Szekfű Gyula 60 fölött már nem akart emigrációba vonulni

az vesse rá az első követ, akinek efféle helyzetben több morális bátorsága lett volna ahhoz, hogy lényegében kinyírassa magát

PS.: különben sajnálom a történészeket, hálátlan átideologizált munkájuk van

Pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2015.08.18. 11:09:12

Csunderlik Péter | Miért beteg?
Szekfű Gyula és Végh Antal hanyatlástörténeti párhuzamai
kommentar.info.hu/iras/2012_6/miert_beteg_

homoródkarácsonyfalváért 2015.08.18. 22:14:27

@bbjnick: He-he, én nem emlékszem arra, hogy a Lukács György újlipóciai szobrának felállításakor kikérték volna a "lakosok" a katolikus egyház véleményét.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2015.08.25. 20:08:14

@bbjnick: egyem a kis szívét. együttműködött.. mert együtt kellett működni.. igazi megalkuvó, igazi opportunista, igazi áruló.
mégha fájó szívvel is... de mégiscsak áruló.
süti beállítások módosítása