Én bicikli Budapest
2015. április 25. írta: rajcsányi.gellért (ergé)

Én bicikli Budapest

i_bike_budapest.jpg

Még csak nem is terveztem, hogy részt veszek az I Bike Budapesten. Aztán csak kicsalogatott az esemény, s a végtelen hosszúságúnak tűnő menet egy pontján becsatlakoztam a kétkerekűek áramlatába, hogy együtt élvezzük az elcsendesedett Budapestet egy tavaszi szombat délután.

Közel egy évtizede, hogy először tekertem a Critical Mass felvonulásán: az akkor még újdonság volt, téma volt, ügy volt. Az Ügy mára megvalósult: Budapesten teljes természetességgel bringázhatunk, különösen a belső kerületeken belül. A bringázás a város magától értetődő jelensége lett.

Az I Bike Budapest már nem forradalom, nem kritikus tömeg, nem Ügy: csak egy emlékeztető a tényre, hogy mi, bringások (akik persze máskor gyalogosok, tömegközlekedők, autósok is lehetünk) birtokba vettünk egy korábban jóval élhetetlenebb nagyvárost.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr37398546

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Rajcsányi Gellért: Én bicikli Budapest 2015.04.25. 20:52:01

Az I Bike Budapest már nem forradalom, nem kritikus tömeg, nem Ügy: csak egy emlékeztető a tényre, hogy mi, bringások (akik persze máskor gyalogosok, tömegközlekedők, autósok is lehetünk) birtokba vettünk egy korábban jóval élhetetlenebb nagyvárost.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

prognosys 2015.04.25. 21:16:31

„A bringázás a város magától értetődő jelensége lett"

Ezt már csak a XV. kerületi városvezetéssel kellene valahogy megértetni. Itt ugyanis szignifikáns a lemaradás.

Szo Pjon-ki 2015.04.26. 02:31:58

Anyátok picsáját vettétek birtokba.

phaszfej 2015.04.26. 08:05:04

Sok szerencsétlen, útkereső lelki hajléktalannak megdják a valahová tartozás illúzióját az idióta biciklimániával. Néztem a tekerő arcokat. Egyrészt el vagyok keseredve, hogy sikerült így lealjasítani szellemileg a nemzetet, a honfitársaimat, másrészt minden elismerésem azoknak, akik ennek a lezüllesztésnek a kitalálói és kivitelezői.

V.A. 2015.04.26. 08:11:02

@phaszfej: Látom a neved kötelez, faszfej.

pythonozok · http://visszabeszelo.blog.hu 2015.04.26. 08:24:49

@V.A.: és a tükörbe nézve mindig arra hivatkozik, hogy csak a nickje miatt piszkálják. :D
Én még értelmes hozzászólást nem láttam ettől a gyökértől.

phaszfej 2015.04.26. 08:29:07

@V.A.: Látod, erről a szellemi elzüllesztésről beszélek, ahogyan te is reagálsz.

pythonozok · http://visszabeszelo.blog.hu 2015.04.26. 08:30:48

A témáról csak annyit: máshol is írtam, nem egy-egy ilyen rendezvény kellene, hanem az, hogy sokan biciklizzenek szabályosan, a forgalomban, hogy szokják a gépjárművek vezetői, hogy bizony a bringa is jármű. Ennek így, ebben a formában semmi értelme.

phaszfej 2015.04.26. 08:33:30

@V.A.: Amúgy, ha udvarolni akarsz, jobb szöveggel állj elő. A nekem írók 99%-a ezzel a hülye dumával jön. Unalmas. Miért válasszalak téged, ha semmi eredeti nem telik tőled?

phaszfej 2015.04.26. 08:40:21

@pythonozok: Szerencsére senkit sem érdekel, hogy te mit írtál máshol. Tegyük fel, ha sokan bicikliznének, akkor jönnének az autósok, ne félj, hogy építsenek új utakat nekik, mert ők a gazdaság mozgatórugói, kell nekik a hely. És a te adócskádból fognak mégnagyobb részt köülteni mégnagyobb utakra. Tehát saját magadadat károsítod meg a biciklizésed fölösleges erőltetésével. A város egy gazdasági képződmény, ahol haladniuk kell a dolgoknak, nem pedig üdülőközpont, ahol az az elődleges szempont, hogy te jól érezd magad. Ezért tart fönt az ember egy vidéki házat, rezidenciát, kinek mire futja. A normális, munkába biciklivel járó melósra figyel az autós, csak a magamutogató, agresszív, fölöslegesen tekergetőket nem veszik emberszámba. Inkább lesajnálják őket, de nem igazán foglalkoznak velük.

pythonozok · http://visszabeszelo.blog.hu 2015.04.26. 08:44:28

@phaszfej: te egy faszfej lennél, ha ez nem lenne sértő a faszra. Böfögj nyugodtan a kutya se kíváncsi rá.

♔batyu♔ 2015.04.26. 08:54:24

@phaszfej: Hagyd már ezt az ostobát, ettől aztán várhatod, hogy megértse a mondatod lényegét.

Amit egyébként én is támogatod, nem élhetővé kell tenni a várost a bringások számára, hanem arról kell gondoskodni, hogy ezek a lehető leghamarabb és a legbiztonságosabb módon át, vagy kijussanak belőle.

Az inkább felháborító, hogy a Rákóczi úton három busz is 10-el megy egyetlen bringás turista mögött, aki még csak fel sem fogja, hogy 200 ember szenved amiatt, hogy ő mennyire trendi.

Ugyanakkor pedig fontos kerékpárutak hiányoznak, vagy nagyon balesetveszélyesek.

pythonozok · http://visszabeszelo.blog.hu 2015.04.26. 09:01:45

@♔batyu♔: ahogy egy gerinctelen náci, úgy egy faszfejű véleménye sem számít.

csőcsere 2015.04.26. 09:38:01

Skandináviában a következőt láttam: elkülönül a gyalogút, a bicikliút és az autóút. Eredmény: soha nem löktek fel gyalogosként a biciklisek, békés egymás mellett élés.

Itthon a Római parton pl már elkezdődött a szezon: biciklisek bele, telibe a sétálókba, és egyre nehezebb bélésen sétálni. Ha nem akarod, hogy egy biciklis fellökjön, akkor, mint a vonat a sínen, úgy kell haladnod, máskülönben könnyen telibetalál egy, aki azt tervezte, hogy majd 5 cm-el melletted elhúz. Ez azért eléggé lerontja a gyaloglás élvezeti értékét a parton. Is.

Én értem, hogy a Római bicikliút is, de ott gyalogosok is vagyunk, sokan, lévén Bp egyetlen természetes folyópartja. Tegnap pl kisgyerekes anyák babakocsis csoportjába hajtottak bele, nem skon múlt a tömegborulás.

És mi, gyalogosok is szeretnénk a várost élvezni. Előre a békés gyaloglásért és szerintem vegyük át a skandi modellt: külön utak a gyalogosoknak, bicikliseknek és autóknak!

pitcairn (törölt) 2015.04.26. 09:48:01

@csőcsere:

egyébként annak is van előnye, ha nem különíted el a különböző csoportokat és nem írsz elő számukra mereve szabályokat

ebben az esetben __egymásra fognak__ figyelni az érintettek

nagyon szép empirikus tapasztalatok vannak a témában

Equality Streets
www.equalitystreets.com/

HaCS 2015.04.26. 10:04:52

@pitcairn:

"egymásra fognak__ figyelni az érintettek"

Magyarországon? Budapesten???

Legfeljebb háború esetén.

pitcairn (törölt) 2015.04.26. 10:11:07

@HaCS:

abban az esetben ha az érintettek széles ívben tesznek a szabályokra, akkor már csak __egymásra__ figyelhetnek:)

Napoli Piazza Garibaldi Traffic (1)
www.youtube.com/watch?v=2ERezCg2CQU

nincs más lehetőség:)

phaszfej 2015.04.26. 10:19:34

@pythonozok: Ha senki sem kíváncsi rám, akkor miért válaszoltál? Be vagy drogozva, hogy hülyeségeket írsz?

phaszfej 2015.04.26. 10:22:56

@♔batyu♔: Így van. Először a közös dolgainkat kellene rendeznünk, és aztán jutna hely , pénzés idegrendszer bicikliutakat építeni. Meg persze rendes épületeket, utcákat, parkokat stb. stb.

pythonozok · http://visszabeszelo.blog.hu 2015.04.26. 10:25:24

@phaszfej: szórakoztató, hogy még egy impotens broki is értelmesebb nálad.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2015.04.26. 10:33:33

Minden, a közlekedésben résztvevő csoportban (autósok, gyalogosok, buszvezetők, taxisok, bringások, kamionosok) vannak agresszív elmebetegek. Azonban a kerékpárosoknál aljasabb és ostobább nincs. Egy időben ökoterroristának hívtam őket, de ma már csak simán terroristának, mert az agresszív környezetvédő álca lehullt, s csak az elmeháborodott törtető trendimádó maradt. "Félre az útból, mert jövünk!"És jönnek. Budapest belvárosát gyalogosként túlélni nem kis teljesítmény. Miattuk. S mindeközben még több kiváltságért őrjöngenek. Mert hallott már valaki bringást higgadtan érvelni? Ezeknek, ha nem habzik a szájuk, már nem is igazi bringások.

pitcairn (törölt) 2015.04.26. 10:37:06

@♔batyu♔:

tán nem kellett volna ekkora forgalmat rászabadítani a Rákóczi útra

az 1960-as években vmi Kossuth díjas IQ-fighter itt vezette át a kelet-nyugati közlekedési folyosót

pedig anno milyen szép út volt ez...

Rákóczi út 1910

hampage.hu/trams/sinek3/rakocziastoriafelol.jpg

Rákóczi út 1930

budapestcity.org/11-egyeb/utcak-terek/Rakoczi-ut/apponyi-ter-1930.jpg

Rákóczi út 1959

m.cdn.blog.hu/ma/maimanohaz/image/felismered/011.jpg

midnight coder 2015.04.26. 10:37:27

Mondjuk, ha stadionok helyett normális kerékpárutakat építenénk, az mindenkinek jobb lenne.

KUHULIN 2015.04.26. 10:42:54

@Mr Falafel: Így van. Autósok között is sok a köcsög, de a bringások 90%-a biztosan az. Én ritkán bicajozok, mert nekem nem életforma, meg aztán telik autó(k)ra is, de amikor eltorzult fejjel jönnek velem szembe a bicikliúton tőlem 20cm-re harminccal úgy, hogy még véletlenül sem akarnának kicsit több helyet hagyni, az mindig kiveri a biztosítékot. A legviccesebb, hogy vidám embert vagy társaságot(!) bringán csak elvétve látni!

pythonozok · http://visszabeszelo.blog.hu 2015.04.26. 10:50:30

@KUHULIN: én láttam tavaly vidám bringást. Az egyik csaj olyan vidám volt, hogy egy útmenti bokorban kötött ki. :D

Egyébként ritka, ha valaki fizikai erőkifejtés közben vigyorog. Nézz meg olyanokat, akik épp pihennek egy túra közben!

Helyszíni zsemle 2015.04.26. 10:51:16

"Az I Bike Budapest már nem forradalom, nem kritikus tömeg, nem Ügy: csak egy emlékeztető a tényre"

Azert van itt meg elerendo cel, az autok teljes betiltasa kitiltasa Budapestrol.
Remelhetoleg hamarosan Budapest lesz, az elso 100 %-ban automentes varos.

bakni 2015.04.26. 10:54:04

@csőcsere: " külön utak a gyalogosoknak, bicikliseknek és autóknak!"
Sajnos ki kell hogy ábrándítsalak... Lehet hogy ez működik ott Skandináviában, de itthon nem hiszem. A városban ahol lakok, van külön bringaút és gyalogút egymás mellett. Szerinted melyiket használják a gyalogosok? Naná, hogy a bringautat, a bringások meg kénytelenek átmenni a gyalogútra. Ha meg valaki rászól a gyalogosokra, és próbálja megértetni velük a dolgot, naná, hogy még nekik áll feljebb! Sokat járok Pestre, és az ott látottak, tapasztaltak alapján, szerintem sajnos ott is ugyanez lenne... persze ne legyen igazam :)

KUHULIN 2015.04.26. 10:59:57

@Helyszíni zsemle: "Remelhetoleg hamarosan Budapest lesz, az elso 100 %-ban automentes varos."
Akkor majd sírhatsz a bicikli útadó miatt...

pythonozok · http://visszabeszelo.blog.hu 2015.04.26. 11:00:37

@bakni: nem lenne, ez van. Pl. Moszkva tér - János kórház között vagy a Bajcsyn a Nyugati és a József Attila utca között.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2015.04.26. 11:11:25

@KUHULIN: :-))))
Nem is olyan nagy hülyeség. Adót a bringákra! :-)

Hajdú Peter 2015.04.26. 11:11:39

@bakni: "Naná, hogy a bringautat, a bringások meg kénytelenek átmenni a gyalogútra. "

Ja allandoan pofaznak, hogy a biciklisek eletveszelyesen kozlekednek, de erdekes modon megis a vilag legtermeszetesebb dolga, hogy a kerekparuton gyalogolnak, gyereket kutyat setaltatnak. A sok barom, az autouton miert nem tolja a babakocsit ?

pitcairn (törölt) 2015.04.26. 11:13:55

@KUHULIN: @pythonozok:

ha ez bringának minősül akkor ezek felettébb vidámak:)

Beer Bike Budapest
www.pedalbar.hu/en/

KUHULIN 2015.04.26. 11:17:35

@pitcairn: Persze, de ezek nem kényszeresen tekernek, hogy bebizonyítsák, bicajjal is ugyanúgy odaérnek mindenhova... :)

bakni 2015.04.26. 11:17:46

@pythonozok: Igen,sajnos el is hiszem... A Bajcsyn én is tapasztaltam sajna. De azért egyes bringásokat és autósokat se kell félteni...

pitcairn (törölt) 2015.04.26. 11:26:36

@KUHULIN:

speciel az efféle két-kerék szerintem jobban illik az urbánus életformához:)

Budapest sightseeing on Segway 2010
www.youtube.com/watch?v=9xfTmiZYx0s

sanyix 2015.04.26. 11:29:37

@phaszfej: még mindig nagyon frusztrált vagy. Kéne már neked egy nő, egy olyan bajusz nélküli :D

sanyix 2015.04.26. 11:33:05

@pythonozok: faszt náczyzol már egyfolytában? Ez csak egy hülye gerinctelen fütyiszes... Nehogymár benyeld az "én jobbikos" vagyok kamujukat. Mindegyik fütyiszfelszopó ezt mondja, hogy függetlennek látszódjanak.

randomuser1 2015.04.26. 13:37:11

a legtöbb autósiskolánál úgy van, ha tizedszerre, jattolással se tudsz átmenni a forgalmi vizsgán, kapsz egy fixit vigaszdíjként!

♔batyu♔ 2015.04.26. 14:15:00

@midnight coder: A stadionok kellenek, hiszen ugyanolyan közcélt szolgáló építmények mint pld. a kerékpárutak. Ha már, akkor én inkább pld. a holokauszt megemlékezésekre és effélékre szánt pénzeket nyirbálnám meg.

Inkább az a probléma, hogy a kerékpárt még mindig afféle hobbinak tartják, ezek elmennek a közértbe, vagy tekernek egyet a friss levegőn és slussz. Nincsenek nagy kerékpáros projektek, amikor több milliárdért építenek normális kerékpárutakat, pld. Bp. belvárosából eljuthatsz a Duna mentén akár Pozsonyig, vagy a Balatonhoz. Értékes kerékpárutak kihasználatlanok, mert pár km. -es szakaszokat nem építenek meg.

Sajnos meg kell várni, amíg ez az elpuhult döntéshozói mechanizmus kihal és jönnek azok, akik 40-50-es éves korukban is aktívan kerékpároznak. Ezeknek már természetes, hogy a kerékpárút infrastruktúra ugyanolyan fontos, mint az autós.

Mo. nagyrésze ráadásul síkság, így óriási távolságokra is lehet építeni viszonylag olcsón turistacsalogató kerékpárutakat.

csőcsere 2015.04.26. 14:31:26

@pitcairn: igen, két dolog működik: vagy hozok szabályokat, a békés egymás mellett élés érdekében, és azokat be is tartatom, konzekvensen, mindenkivel, vagy mentálisan felkészítem az embereket arra, hogy mások is élnek a világon és ennek szabok tág kereteket. Nekem mindkettő jó, a lényeg az eredmény: tudjunk békésen sétálni a Rómain. :-)

csőcsere 2015.04.26. 14:41:27

@bakni: tehát azt mondod, hogy a skandik okosabbak és ügyesebbek nálunk, magyaroknál. :-)
Skandináviában sokszor láttam, hogy külön szinten mentek az utak, legalsó szinten az autóút, kicsivel megmagasítva mellette a bicikliút és szintén felette, kicsivel megmagasítva a gyalogosok útja. Apropó, széles volt mindegyik.

Szerintem ezt megtanulnák használni a zemberek, ugyanúgy, mint ahogy a metrón is most már teljesen nyilvánvaló, hogy aki nem siet, az a mozgólépcsőn jobbra áll. 10 éve még nem így volt, mostanra megtanultuk. Szóval minden csak elhatározás meg egy csipet józan paraszti kérdése. :-)

Gery.Greyhound · http://greyhound.blog.hu 2015.04.26. 14:48:19

@phaszfej: Valakinek a "nemzet" adja meg a valahova tartozás illúzióját, másoknak a vallás, és vannak, akiknek létező, kézzelfogható dolgok (mint például az, hogy városon belül A pontból B-be leggyorsabban bringával lehet eljutni)

Gery.Greyhound · http://greyhound.blog.hu 2015.04.26. 14:57:00

@csőcsere: Ez a külön gyalog-autó-bringaút a legrosszabb konstrukció, ami csak létezik. Lásd pl Bajcsy.

https://www.google.hu/maps/@47.505006,19.055016,3a,75y,221.31h,81.92t/data=!3m4!1e1!3m2!1soMCclFQN4OeJqzH6N-NRXw!2e0?hl=hu

Itt a parkoló autók és a fák mögött húzódik a bringaút. Ha a bringás egyenesen halad a Deák tér felé, a jobbra kanyarodni szándékozó autós nem feltétlenül látja. Volt már, hogy kishíján befejeltem egy anyósülés felőli ablakot, mert az autó elém kanyarodott, aztán a gyalogost észrevette, és pont előttem állt meg keresztben.

A jó megoldás, ami az Andrássy-n van a felújítás óta:

https://www.google.hu/maps/place/Budapest,+Andr%C3%A1ssy+%C3%BAt/@47.502302,19.0591,3a,72.5y,64.19h,72.52t/data=!3m4!1e1!3m2!1snNJCQSQ5-8B_y0ZcvA2ktw!2e0!4m2!3m1!1s0x4741dc71e7152c31:0xfc2920f21ef9030b

ha itt a fehér autó jobbra szeretne kanyarodni, akkor egyrészt látta a bringást, amikor elhaladt mellette, másrészt a visszapillantóban is feltűnik a kanyarodás előtt.

csőcsere 2015.04.26. 15:47:19

@Gery Greyhound (3): Az a helyzet, hogy nem értek egyet, saját tapasztalat, nagyon jó a külön-külön, emeltszintű út. Egy az út, mellette kicsit emelve vannak a szintek, átlátható, használható, nekem, gyalogosként Stockholmban nagyon nagy biztonságot nyújtott. Mindenki hasznalta, nem hajtott bele senki a gyalogosokba, élnek boldogan. :-)

Az Andrássy tényleg jó, mindenkinek megvan a maga kis szférája, mindenki nyugisan közlekedik.

Veridicus76 2015.04.26. 16:18:05

" hogy együtt élvezzük az elcsendesedett Budapestet egy tavaszi szombat délután."

És közben telibeszartátok a város összes többi lakóját, akik normálisan szerettek volna közlekedni. A biciklisfutár-szubkultúra felsőbbrendűségi gőgje bicskanyitogató. Intoleráns, gyökér banda. Emberek sokaságának okoztatok megint felfordulást, káoszt. Biciklizzetek, de vegyétek tudomásul, hogy Budapest - mint minden város - nem biciklis város, hanem gyalogos és autós város is. A fasz kivan az állandó magamutogató, arrogáns, pökhendi demonstrációitokkal, miközben a hétköznapokon ez a amgát felsőbbrendűnek gondoló szubkultúra pont telibe szarja a KRESZ-t és a többi közlekedőt.

phaszfej 2015.04.26. 16:46:39

@Gery Greyhound (3): Ja, a rovarembereknek. Meg a gépembereknek.

phaszfej 2015.04.26. 16:47:51

@sanyix: Ne magadból indulj ki. értelmetlen rámvetítened lelked setét belső tartalmait.

phaszfej 2015.04.26. 16:48:42

@pythonozok: Te már csak tudod. Jó sok faszt szopogattál már az életednek nevezett időtartamban.

Tata86 2015.04.26. 16:56:09

Metropolisban luxus (egyedül) autózni.

Nem látok kivételt. A 16sávos autópálya is be tud dugulni egy idő után, a szmoggal sem tudunk mit kezdeni.

Gyalogos > tömegközlekedés > bicó >> szkg

Gery.Greyhound · http://greyhound.blog.hu 2015.04.26. 17:20:01

@csőcsere: Ha egy az út, az más. Ha olyasmi, mint az Andrássy (csak parkoló nélkül) az jó, a lényeg hogy az autóút és a kerékpársáv között ne legyen semmi, ami eltakarja a bringásokat.

pitcairn (törölt) 2015.04.26. 20:39:43

@csőcsere:

fentebb belinkeltem egy kis videót Nápolyról a "spontán" közlekedés európai "élharcosáról":)

ennek kapcsán érdekes azzal szembesülni, hogy 100000 gépjárműre vetítve háromszor __kevesebb__ haláleset történik az olasz közutakon, mint a magyar közutakon

en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_traffic-related_death_rate

bár persze abban nem vagyok teljesen biztos, hogy ez mennyiben köszönhető a kétség kívül a teljes __káosz__ határán egyensúlyozó nápolyi közlekedésnek:)

sanyix 2015.04.27. 10:03:27

@phaszfej: még mindig nem magamból, te aránytalanoztál le néhány tökéletes testű szép nőt, és te vered magad itt is a frusztrációdból adóan. Fogadd el az impotenciádat, nyilván a biciklisekkel is az a bajod hogy dagadt vagy mert csak az autóban mereszted a segged (lehet hogy ez a túlsúly okozza az impotenciádat is), dolgozd le, hátha boldogabb leszel, és nem lesz savanyú a szőlő :)

phaszfej 2015.04.27. 12:26:19

@sanyix: Ha neked ezek tökéletes testű nők, akkor igen nagy baj van az ízléseddel.

Zb74 2015.04.27. 13:20:21

"birtokba vettünk egy korábban jóval élhetetlenebb nagyvárost"

Birtokba vettétek, csak így sokkal élhetetlenebb lett.
Gyalogosként ezredannyi bajom sincs az autósokkal, mint a biciklisekkel. Szerencsére ritkán van dolgom a belső kerületekben, de mindig elszörnyedek, hogy mennyi tahó kerékpáros teker a járdán, ahol egyébként tilos lenne neki.

Arcade Macho 2015.04.28. 00:44:13

nem ez a kirakat tekeres kell hanem biczos sugarut legalabb 3 hogy at lehessen suhanni a varoson
egy rendesen tankakadalyokkal vedett es fullosra bekamerazott ut, ahol lehetne tekerni
süti beállítások módosítása