Polgár a vérzivatarban − Mestitz Lajos és képei
2014. december 17. írta: rajcsányi.gellért (ergé)

Polgár a vérzivatarban − Mestitz Lajos és képei

ferenczy1.png

Hetven éve ezekben a napokban egy kikeresztelkedett zsidó férfi az ostromlott Budapest kellős közepén, egy Kossuth téri lakásban üldögélt. Amíg a szemközti parlamentben Szálasiék játszottak kormányzósdit, amíg a külvárosokban megvadult orosz katonák tapostak keresztül magyar katonákon, asszonyokon és polgári otthonokon, amíg a belvárosban megvadult nyilas keretlegények szedték össze és öldösték a zsidókat; ez a zsidó származású férfi a számára kedves festménygyűjteményével körbevéve klasszikus zenét hallgatott a gramofonján, miközben régi német irodalmat olvasgatott.

„Engem nem kérdeztek meg, hogy legyen-e háború, én mélyen nem értek egyet vele, nem veszek róla tudomást” − mondta ez a férfi, Mestitz Lajos tőzsdeügynök egy rokonának a visszaemlékezések szerint. A lakást bombatalálat is érte, egy szoba kiszakadt a robbanásban, az értékek egy része megsemmisült, egyes könyvei a Kossuth-szoborig repültek. Amikor a szovjet katonák '45 januárjában elértek a házig, a férfiakat kiterelték az udvarra, hogy a használható egyedeket elvigyék málenkij robotra. Köztük állt a tőzsdeügynök is, aki 48 éves kora ellenére addigra hófehér, hónapos szakállt viselt, így „sztári papa” megjegyzéssel visszavezényelték a pincébe (a történetet feljegyző unokaöccsét viszont elvitték három évre).

Így élte túl a háborút a Kossuth téren Mestitz Lajos.

mestitz_lajos_bajor.jpg

Mestitz Lajos Bajor Gizivel táncol

zorka.jpg

Rippl-Rónai József: Zorka kék gyűrűvel

mestitz_ferenczy.jpg

Ferenczy Károly: Bertalan kert. Borús

S hogy miért is írok róla? A minap, egy mindösszesen egy napig tartó kiállítás és egy frissen megjelent könyv erejéig megelevenedett ennek a hétköznapi tőzsdeügynöknek a világa. A Kieselbach Galéria kiállítást rendezett Mestitz festménygyűjteményének ma fellelhető darabjaiból, s ezen alkalomból megjelent Martos Gábor művészeti író Egy tőzsdeügynök képei – Egy ismeretlen magyar műgyűjtő és kollekciójának története című könyve is. A Kieselbachban látható volt az egykori gyűjtemény ma ismert, Magyarországon lévő 29, eddig nagyobb részben soha sehol nyilvánosan nem szerepelt alkotása olyan festőktől, mint Rippl-Rónai József, Ferenczy Károly, báró Hatvany Ferenc, Derkovits Gyula, Vaszary János, Biai-Föglein István, Basch Andor, Halmi Artúr, Pállik Béla, Perlmutter Izsák, Koszta József, Mattyasovszky-Zsolnay László, Czóbel Béla, Herman Lipót, Diener Dénes Rudolf, Ferenczy Valér és Giovanni Domenico Tiepolo.

A kiállítást megnyitó beszélgetés során Martos Gábor elmondta, miért is írt könyvet erről az eddig szinte ismeretlen, különös sorsú tőzsdeügynökről és gyűjteményéről. Ő maga gyerekként, a hatvanas évek elején egy betegségből való felgyógyulás érdekében kikerülhetett egy svájci szanatóriumba (a szülőket természetesen nem engedték ki); és ismeretségek, kapcsolatok révén az addigra már Svájcban élő, idős Mestitz Lajos és felesége gardírozta őt, amíg Svájcban tartózkodott. Martos még emlékezik gyermekkorából a Mestitzéknél látható festményekre, amelyek az egykori gyűjtemény maradványaiként különböző rejtekutakon jutottak el a negyvenes évek végén Svájcba kivándorolt tőzsdeügynökhöz. A budapesti tőzsdeügynök Zürichben tovább tudott dolgozni a pénzügyi szektorban, időközben felesége is utánament Magyarországról. Saját otthonuk nem volt többé: egy panzióban rendezkedtek be, gyermektelenek maradtak, Mestitz végül 1969-ben, felesége 1988-ban halt meg, sírhelyük egy felszámolás alatt álló zürichi temetőben található − ki tudja, meddig.

mestitz.jpgA 20. század viszontagságait megjárt Mestitz festménygyűjteményének kiemelkedő darabjai közé tartozott Rippl-Rónai egy szépséges Zorka-portréja; egy Bertalan kert. Borús című, üde zöld árnyalatokban pompázó Ferenczy Károly-tájkép; Derkovits Gyula néhány erős alkotása és egy vöröslő Czóbel-virágcsendélet. Az egykori tőzsdeügynök gyűjteményének mai összértéke 200-300 millió forintra rúghat − de akkoriban ő csak egyike volt az erős középszernek, a polgári gyűjtők derékhadának. Ahogy Kieselbach Tamás galériatulajdonos és műgyűjtő Martos Gábor könyvének előszavában írja: „Nem a kiugró kivételek, nem a megismételhetetlen egyéni teljesítmények, hanem a tisztes zöm adja egy ország műgyűjtésének igazi arcát, karakterét, helyi színezetét, ezek jelzik egy nemzet gyűjtői kultúrájának valóságos színvonalát.”

Mestitzekből született egykor a magyar polgári világ; Mestitzeket öltek meg, üldöztek és lehetetlenítettek el egymást követő embertelen rendszerek; és soha nem lesz újra polgári Magyarország mai Mestitzek nélkül.

Mestitz Lajos történetének talán éppen a hétköznapisága a lényege − és ez a máig ható példaértéke is: nem volt történelmi közszereplő, nem volt nagyvilági ember, nem volt legendás műgyűjtő. Egy magyar polgár volt, polgári szokásokkal, polgári festménygyűjteménnyel, aki a legnagyobb borzalmak közepette is a saját otthonában, saját értékei között akart egyszerűen polgárként élni.

*

Fotók: Kieselbach Galéria.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr456991009

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Polgár a vérzivatarban − Mestitz Lajos és képei 2014.12.17. 13:26:02

Hetven éve ezekben a napokban egy kikeresztelkedett zsidó férfi az ostromlott Budapest közepén, egy Kossuth téri lakásban üldögélt műtárgyai között. Nem kért a háborúból − és túlélte azt.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2014.12.17. 14:07:16

"soha nem lesz újra polgári Magyarország mai Mestitzek nélkül" - Pont az a NER célja, hogy ne is legyen.

TG69 2014.12.17. 14:31:36

@Holger Hartland: Vannak Habonyok, Lázárok, Rogánok, Mészáros Lőrinczek stbstb. Gucci, Armani, Rolex stb vannak itt szép darabok is :). Vagyis ha mindenki szépen kockánként építkezik, tehetséges és szorgalmas, akkor annyit is fog érni :).

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2014.12.17. 14:51:29

"amíg a külvárosokban megvadult orosz katonák tapostak keresztül ... polgári otthonokon"

polgári otthonokon, sima otthonokért nem kár, de!: POLGÁRI OTTHONOKON, külön kimondva is, HÁT HALLATLAN!
kicsit modoros csak :)

sehol egy széttört polgári borosüveg a mecseki száraz rozékból? a kutyafáját!

hát hogy leszünk így, mai Mestitzek nélkül polgári gyarmat a banánköztársasági bábkormányunkban?

legyél te is polgár Bonca!

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2014.12.17. 15:55:09

@rajcsányi.gellért (ergé):

S mikor erről a polgári Magyarországról ábrándozol, akkor, ugye, az ábrándban te egy mestitzlajos vagy és még véletlenül sem egy házmester, egy szemetes vagy az egymillió zsellér?:-)

mrZ (törölt) 2014.12.17. 15:59:30

@tesz-vesz:

hogy ugriburiztak ezek a polgárok a háború előtt, minden pénteki bálban legyőzték a muszkát.

Mint most.

A zárszó olyan szép, teljesen elérzékenyültem:
....saját értékei között akart egyszerűen polgárként élni.

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2014.12.17. 16:21:40

@bbjnick: nem kell ábrándoznom, egyik nagyapám állatorvos, másik nagyapám vasúti tisztviselő volt akkoriban, nekem elegendő, ha az ő antikommunista, polgári szellemiségüket tovább tudom vinni.

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2014.12.17. 16:25:58

@rajcsányi.gellért (ergé):
mán csak metélkezned kéne. persze ettől még nem fognak a tőzsdeügynökök faszagyereknek látni :)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2014.12.17. 16:41:40

@rajcsányi.gellért (ergé):

És melyikük hagyott rád tiepolokat, vaszarykat és rippl-rónaikat?

mrZ (törölt) 2014.12.17. 17:00:35

@jose maria padilla:

ma már nem feltétel, származás sem az.
A belépés könnyű: a játékszabályok elfogadása, a kapcsolat érdekei és a cionizmus feltétlen kiszolgálása. A kilépés költséges.
Mint a mandi, pénz jön amíg propaganda van. Leállnának két hétre, adóvizsgálat, reklámvisszavonás, szponzorok eltűnnek, perek.
A magyar polgárságon kizárólag a zsidó és zsidó kötődésű polgárokat értjük, akkoriban az volt a normális, a cionizmusnak/zsidónak nem volt komoly negatív felhangja az első háborúig, az új urak pedig inkább átvették a hamis romantikát : képnézegetés a falon(ENYÉM!!!! ÉRTED? CSAK AZ ENYÉM!!!!), marcsi hozza be a teát a szalonba!, vasárnap aprópénz a koldusnak.

Disznóvári · http://mandiner.blog.hu/2015/12/22/a_kulturharcon_tul_karacsonyi_tunodesek/full_commentlist/1#c28872 2014.12.17. 17:23:43

"egy mindösszesen egy napig tartó kiállítás és egy frissen megjelent könyv erejéig megelevenedett ennek a hétköznapi tőzsdeügynöknek a világa"

A Szőnyi-kiállítás viszont még február 1-ig látható.
www.balassiintezet.hu/hu/aranykor-kiallitas-2014-11-05/

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2014.12.17. 17:45:17

@mrZ: A TERINGETTÉT NEKI! a legnagyobb borzalmak közepette is a saját otthonában akart egyszerű polgárként élni, de nem hagyták! EZ FELHÁBORÍTÓ!

pedig tanult, dolgozott, kitartott, nem hivatkozott a társadalomra, meg a körülményekre

@bbjnick: a polgárok soha nem koucsszörföngelnek. egy meszticlajos? az kérem csak a saját ágyában alszik a saját értékei között, másében soha!

mrZ (törölt) 2014.12.17. 18:50:01

@tesz-vesz:

Mindkét háborút teljes eufória izgatta fel, én még ezt első kézből halottam, sokaktól. A polgárság annyira azért okos volt hogy mást küldjön maga helyett a frontra. Meg zsugori is, mert nem adta el a festményt amiből katonát, felszerelést lehetett volna kiállítani.

Így a kérdés: Mennyire is volt okos tanult művelt az a polgárság?
És ki ellen veszítettek? Csóró buta muzsikok ellen, prosztó dosztojevszkij lenyomta ripplrónait?
A háború a legnagyobb kihívás, az emberi tevékenység legkifinomultabb versenye, a magyar polgárság pedig csúfosan elbukott. Most megint feláll, álmodozik, próbálkozik, aztán megint elbukik.

Pelso.. 2014.12.17. 19:37:55

@rajcsányi.gellért (ergé): Általában, minden tiszteletem az elődöké, de szinte képtelenség az akkori antikom., polgári szellemiséget ma ugyenez értelmezésben tovább vinni.

Pelso.. 2014.12.17. 19:39:07

@Holger Hartland: Telitalálat.
Jé, s a nagyon polgáriak közül senki sem cáfolja.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2014.12.17. 20:11:28

@Pelso..:

Te visszavágysz a Horthy-Magyarországra?

Pelso.. 2014.12.17. 20:44:40

@bbjnick: Fentiből az jött le..?

TG69 2014.12.17. 23:04:54

@rajcsányi.gellért (ergé): Egy allatorvosnak mitol volt antikommunista szellemisege? Ne hulyeskedj mar erge...

Bell & Sebastian 2014.12.18. 01:06:11

Tőzsdeügynök > Svájc > festmények > kihalás.

Mit mondott Horthy a gazdag zsidókról. Azokkal nem kell foglalkozni, maguktól kihalnak. Csinált volna gyereket inkább, ahelyett, hogy léhaságra verte el a pénzét. Polgári Magyarország? És itt (ebben a történetben) ki volt a Polgár? Melyik, a sok közül?

Ne kábíccs, pubi! (-hogy örökzöldet idézzek)

Polgárosodás ott és annak van, akinek lehetősége van (legújabban: megengedik neki) a felhalmozást. Mondjuk Svájcban dugdossa a (lopott) lóvét.

300 polgár itt nem csinál nyarat.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2014.12.18. 10:18:14

@rajcsányi.gellért (ergé): hát akkor ideje lenne már egy kis ruhatépkedéshez, tolltépkedéshez kedves ergé.

mikor kérsz bocsánatot a magyar néptől, nemzettől és közvéleménytől, hogy félrevezetted őket saját korlátaid miatt, amikor venividicsi viktor "majdnem beszervezett" pártját antikommunistának, elfogadhatónak, sőt kivánatosnak tüntetted fel előttük?

az antikommunista nagyapáid mit szólnak hozzá, hogy a kommunistáknak sikerült téged is becsapni, és gyakolratilag a kommunisták szekerét toljátok, honlapjait gondozzátok?
vagy csak ahzudsz m,ikor azt mondod antikommunisa vagy? vagy becsaptak téged is, nincs több lehetőség, válassz.

kkbk.blog.hu/2013/06/01/a_kommunista_keresztapa

alap logika, miért nem számoltatják el egymást SOHA a nagy pártok ténylegesen miközben szóban fújolnak egymásra? csak a szájtépés megy.

kkbk.blog.hu/2014/02/18/orban_viktor_fejben_elszamoltat

mrZ (törölt) 2014.12.18. 14:13:40

@tesz-vesz:

Mikor otthon nézegeti a képet a falon, enyém csak az enyém, olyankor polgári antikommunista.

Mikor egy másik zsidónál lát képet, az burzsuj harácsolás, olyankor kommunista.

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2014.12.18. 18:27:31

@Pelso..: Ezzel az állítással kapcsolatban a 2010-es Fidesz-szavazók között négyféle van:

1) Aki tudja, hogy így van és nem is tagadja, mert büszke rá, neki direkt így jó, esetleg haszonélvező vagy tettestárs, vagy csak szimplán egy rossz ember.

2) Aki tudja, hogy így van és nem tagadja, mert épp nagyokat nyel, össze van zavarodva és talán még reménykedik.

3) Aki tudja, hogy így van, ezért már rég nem Fidesz-szavazó.

4) Akinek mindegy, mert olyan gondolkodási- és érveléstechnikája van, amivel a "rohadt Fidesz"-ből is le tudja vezetni, hogy "csak a Fidesz".

Mindre találsz itt példát, én a 3-mas vagyok, a többit rád bízom. :)

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2014.12.18. 20:43:02

@mrZ: ki? ergé? ergé meghalna a zsidókért. az összes képet nekik adná, ha tehetné

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2014.12.18. 21:20:11

@Pelso..:

Hát, ha szerinted (is) az a NER-projekt célja, hogy egy hetven éve (egyébként a világon mindenütt) kihalt emberfajta (a mestitzlajosok) térnyerését gátolja...:-)

Pelso.. 2014.12.19. 06:21:52

@bbjnick: Nem az elsődleges célja, de e téren is kiváló eredményeket ért el.

@Holger Hartland: 4-hez, kicsit rohadt, de a mienk. Amennyiben másnap még rohadtabb, akkor sem veheti el senki tőlünk.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2014.12.19. 17:23:43

@Pelso..:

Olyan jelenségek meggátlásában, aminek valószínűsége nulla, valamennyien nagyon jó eredményeket ér(het)nénk el.

Bell & Sebastian 2014.12.19. 19:53:20

@bbjnick: Tudja, nekem a polgárról mindig Reök István jut az eszembe, aki Munkácsy nagybátyja volt.

hu.wikipedia.org/wiki/Re%C3%B6k_Istv%C3%A1n

S ennyit ér a magyar, herélt Wiki (Vincéék miskárolják) mert ebből például az kimaradt, hogy jól menő koporsógyárába vette fel Munkácsyt, ásító inasnak. Hogy mi a fészkes fenének kellett annyi koporsó, az az évszámból és a későbbi, híres képekből megfejthető.

Szóval - valamit valamiért.

S=klogW 2014.12.20. 04:29:14

@Holger Hartland: @Pelso..:

mai mestitzek nélkül talán nem,
de
_a_ mai mestitzekkel biztosan nem:

öltönyösgecikkel, kiskosztümöskurvákkal nem lehet

Pelso.. 2014.12.22. 12:41:09

@bbjnick: Még nálam is pesszimistább vagy e téren?
süti beállítások módosítása