Így folyik a hatalmi játszma Brüsszelben
2014. július 01. írta: kendernay-nagyidai.gertrúd (kng)

Így folyik a hatalmi játszma Brüsszelben

eu_vita.jpg

Izgalmas játék Brüsszel. És, vigyázat, többszereplős. Első ránézésre bonyolult, de ha a hatalom logikája mentén közelítjük, talán érthetővé és valóban izgalmassá válik. Annál is inkább, mert az intézmények hosszú időn keresztül épülgettek, építgették őket, senki sem szívesen rombolja le teremtményét, inkább használja, felhasználja azt. Az asztalnál ülők − nevezhetjük őket pártcsaládoknak, akik különböző intézmények vezető tisztségviselőit, mint a Bizottság elnökét, a Tanács tagjait vagy elnökét, a Parlament különböző tisztségeit adják − jól ismerik a szabályokat, egymást is, mindenki olvas a másik tekintetéből, arcrezdüléséből, mozdulatából. Félszavakból is megértik egymást. Persze az asztalhoz kerülni is küzdelmes folyamat, ott maradni és játszani pedig még inkább az. Tudja ezt mindenki. Ezért is játszanak tovább. A téteket pedig most kezdték csak emelni. De a játék valódi izgalmai nem csak a felszínen mozgó bábuk botladozásairól szólnak, hanem a háttérben köttetett alkuk, az elvek és az egyéni (értsd belpolitikai) érdekek széles tárházából adódnak. A hatalmi játszma íratlan szabályainak szerves része a kétértelműség, a joghézagok, az intézmények ütközésének kiaknázása.

A 2014-es brüsszeli casting még csak most kezdődött el, ahogy az intézményrendszer továbbgondolása is. Bár sokan szeretnék külön látni őket, de ez a két terület kettő nehezen választható el egymástól. A májusi európai parlamenti választások eredményéből is kiderült, hogy a jelenlegi rendszerrel szemben egyre inkább növekszik az ellenállás. Igaz, hozzátehetjük, hogy a tagállamok kormányai, ellenzékei helyzeti előnnyel bírnak a hazai médiában a Bizottsággal szemben. Természetesen a bűnbakképzésnek nagyon jó motiváló, mozgósító ereje van, de nem mindenhol. Nem mindenhol szereti a társadalom a forradalmi hangulatot, legkevésbé Németországban, ahol az ügymenet biztosítása érdekében, minden új irányzat, esetleges társadalmi elégedetlenség megakadályozására ismét megköttetett a nagykoalíció, a GroKo. És ez Európa további dinamikáját is meghatározhatja.

*

A Spitzenkandidat (csúcsjelölt) eredetileg valóban az Európai Parlament demokratikus legitimációt javítani kívánó kísérlete volt (rögtön tegyük hozzá, hogy az EU intézményei számára úgy kellett, mint a sivatagban egy csepp víz); azonban ehhez kellett egy alany is, aki hajlandó felvállalni a Szerződéseket kicsit lazábban interpretáló olvasatot. Tehát, ha nincsenek Schulz (eddigi EP-elnök, most a szocialista frakció vezetője) egyéni ambíciói, akkor nincsenek Spitzenkandidatok sem. És akkor már a Néppárt sem szeretett volna kimaradni a népbarát imázsból, és a szocikhoz képest valamivel demokratikusabb módon Junckert emelte pajzsra a néppárti küldöttség a francia Michel Barnier-vel szemben.

De Schulz rossz számokat játszott meg: nem a szocik nyerték meg az EP-választást, így számára okafogyottá vált a bizottsági elnöki posztért való küzdelem. Ekkor jött egy újabb személyes ambíció: miért is ne lehetne bizottsági alelnök, hiszen életét és vérét adta Európáért a kampányban, Junckerrel (és Verhofstadttal, Ska Kellerrel) együtt. Elválaszthatatlan szövetségesek lettek.

Az alelnöki posztra a választ Berlinből üzenték meg. Igaz, a Néppárt és Merkel már kötött pályán voltak, és nem volt B-terv arra az esetre, ha esetleg mégis a Néppárt nyeri a választást. Maradt az eredeti terv, az eredeti szereplőkkel.

Az EP így megkötötte az európai ügymenetek biztosításához szükséges nagykoalícióját: összezártak az „Európa-barátok” (a Zöldek ebből most is kimaradtak), és Juncker ehhez akár egy jó szimbólum is lehet. Hogy ez mennyire sikeres válságmegoldási modell, az már más kérdés. Létrejött tehát a GroKo Brüsszelben is: a Néppárt, a szocialisták és a liberális frakciók között. Schulz lesz első körben az elnök, a Néppárt adja második körben az elnököt, állítólag a francia Lamassoure indulhat majd jó esélyekkel. Erre az összeborulásra válaszul a többi kisebb frakció azonnal felbőszülten nyilatkozott, hogy akkor mi végre is voltak a választások a különféle szkeptikus csoportok előretörésével, ha minden marad a saját megszokott medrében. A válasz pedig, hogy a többség még mindig a jelenlegi európai rendszert képviseli és működteti, forradalom ebben a tekintetben nem várható.

És ha már forradalomról és renitensekről esik szó: a pénteki tagállamok általi Bizottsági elnöki jelölés forradalmi volt abban a tekintetben, hogy nem konszenzussal nevezték meg Junckert, hanem többségi döntéssel. Ez a folyamatokat zökkenőmentesebbé tette, azonban felrúgta az eddigi „minden tagállam érzékenységét figyelembe vevő”-elvet.

Az eddigi érzékenységek, különvélemények nem voltak transzparensek, nem kellett a nyilvánosság előtt senkinek sem színt vallani. Most először jelenhetet meg az elvhűség, mint az egyetlen eszköz a különbözőség felvállalására. Ami egy konszenzusra épülő Európában jelzés kell, hogy legyen: valakik másként gondolkoznak. Ki tudja: talán ez az újítás még a demokratikus deficitet is enyhíti (egy kicsit). Igaz, a Tanács nem így látja: sokan illegitimnek tekintik az Európai Parlament hatalmi térnyerését a csúcsjelölt intézményének bevetésével. Azonban a Tanács mintha elaludt volna – az év elején még viszonylag megtorpedózhatta volna a parlament kezdeményezését, de erre nem került sor.

*

De ha visszatérünk a hatalom logikájához és az európai és nemzeti dimenziót egymásra vetítjük, akkor a két különvélemény (a Juncker-ellenes Magyarország és Nagy-Britannia) sem szól másról, mint a hazafelé való üzenetről. Ezt Orbán teljesen világossá is tette: folytatódik a rezsiharc és a régi mechanizmusokkal szembeni ellenállás, mintha egy magyar Európa-agenda körvonalazódna.

Cameron brit miniszterelnök azonban sokkalta árnyaltabban fogalmazva érvelt Nagy-Britannia érdekei mellett. És ha már Nagy-Britannia: szeptemberben szavaznak a skótok. A valódi tét tehát Cameronnak Nagy-Britannia egységének megőrzése lehet. A növekvő EU-szkepticizmus és Barroso elég szerencsétlen üzenete a skótoknak, hogy nem lesz olyan könnyű a kiválás után újból csatlakozni az EU-hoz, tálcán kínálta Cameronnak a Juncker-ellenes fellépést, hogy saját népszerűségét és a skótok maradási szándékát növelje.

A Junckert támogató tábort sem Juncker személyes varázsa vagy éppen programja nyűgözte le, hanem ugyanúgy belpolitikai üzenetek és programok vezérelték minden bizonnyal őket is. Egy esetleges fiskális fegyelem flexibilisebb formájának igencsak örültek volna a jelenlegi meglehetősen cudar pénzügyi és gazdasági helyzetben lévő olaszok és franciák.

Továbbá ne feledjük: a 2014-es európai casting még továbbra is zajlik, és a GroKoban a szocik egyelőre „csak” az EP elnöki tisztségét tudhatják magukénak, a Néppárt pedig Junckert, mint bizottsági elnököt (ha júliusban az EP megszavazza ezt a tandemet). Az uniós külügyi főképviselő, valamint a Tanács elnökének posztjára még keresik a megfelelő személyt. Ebből a szempontból is felettébb érdekes a lengyel lehallgatási botrány, hiszen kiváló időzítéssel szinte diszkreditálta valamennyi lengyel jelöltet az eddig általuk vágyott portfólióra (Sikorski mint főképviselő vagy esetleg a Bizottságon belüli energia-portfólió várományosa).

A hatalmi társasjáték tehát tovább folytatódik. A nagy európai megegyezési és érzékenységi mátrixban továbbra is kérdéses, hogy kinek milyen szerep jut − és ez a játszma már nem csak szimbólumokról, hanem nagyon komoly tartalmi, stratégiai és adott esetben tagállami belpolitikai kérdésekről is szól majd.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr966457257

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Így folyik a hatalmi játszma Brüsszelben 2014.07.01. 07:26:01

A 2014-es brüsszeli casting még csak most kezdődött el, ahogy az intézményrendszer továbbgondolása is. Bár sokan szeretnék külön látni őket, de ez a két terület kettő nehezen választható el egymástól.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

maxval, a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.07.01. 08:48:21

Az EU-ban valójában 2 tábor van: a status quo pártja és mindenki más. A status quo pártjához a néppárt, a szocik és a liberók tartoznak. E 3 csoport között az eltérések mikroszkópikusak, ezért is nevetséges a hatalmas „harc” a néppártiak és a szocik között. Valójában minden alapkérdésben tök ugyanazt mondkják.

S=klogW 2014.07.01. 11:26:06

Nagyon örülök, hogy ez egyeseknek csak izgalmas játék, meg kaszting.

Mentek ti mind a πcsába.

Bell & Sebastian 2014.07.01. 13:16:42

Mivel fogalmam nincsen (nem is lehet), melyik éppen mit akar, még ha osztottak is volna lapot, nem tudnék élni vele. A végighajtott képviseleti demokrácia hátulütője, Orbán az én nevemben issza a konyakot, Juncker meg Orbánéban, miközben azt sem tudni, mire isszák?

Egy biztos, a buzicsődület kinevez egy főbuzit, a nagy játszmákat meg lejátssza a kemény mag fű alatt.

Nem várható, hogy a közeljövőben közép-európai, fél zsidó pápát választanak, ameddig van nyugati, teljesen az.

Ezért nevezik baloldali, liberális demokráciának a fennálló trendet.

Azt nem értem, mit akart azzal mondani Orbán, hogy: véget kell vetni az unión _belüli_ migrációnak!

Eltévesztette? És hogyan, ha mégsem? Adminisztratív eszközökkel vagy most jüan a több pénzet a rabszolgáknak? Mindenesetre szépen leszerelték a V4 -et, ami még arra is képtelen volt, hogy egységesen kiálljon.

Mondjuk van egy olyan gyanúm, hogy ez is csak egy politikával bemázolt, kőkemény, gazdasági kérdés.

Ki legyen Őfelsége kalózkapitánya? Sir Francis Drake most nem nyert.

legeslegujabbkor 2014.07.01. 14:54:13

@Bell & Sebastian:
"Mondjuk van egy olyan gyanúm, hogy ez is csak egy politikával bemázolt, kőkemény, gazdasági kérdés."

Többen is el vannak ájulva Orbán taktikai húzásaitól, de mi akadályozta meg abban, hogy a szomszédos országokból álló szövetségeseket gyűjtsön maga köré, vagy a pártcsaládjában összehozott volna valamit, biztos vannak közös ügyek, de persze mindig egyedül kell a saját érdekeinkért harcolni, milyen furcsa is lenne, ha nem egy könyöradományokból élő szegény rokont látnának csak bennünk.

Bell & Sebastian 2014.07.01. 15:40:28

@legeslegujabbkor: Úgy tűnik, ezek csak permutálódhatnak, Schultz (szocdem) lett az EP elnök. Szépen elosztották.

Orbánról mindig is az volt a közvélekedés, hogy nemzetközi porondra termett. Ha még erre sem alkalmas, akkor vajon mire? Legyünk jóindulatúak, tételezzük fel, hogy megelőzi korát. Ezért maradunk le mögüle. :)

Szerintem a rezsiharcolás / beléndek bankok / egyéb rabló kapitalisták -kombóra a Nyugat azért nem vevő, mert az anyaországukban ezek az óriáscégek teljesen másként viselkednek és a jónép ki tudja fizetni a versenyárat, amiért ott minőséget kap.

A hátsó udvarra ez már nem igaz. Oda meg nagyon nem szeretnének visszamenni, bokáig guanóban botorkálni zseblámpável.

legeslegujabbkor 2014.07.01. 16:01:45

@Bell & Sebastian: Az Eu parlamenttel nem tud mit kezdeni, ahhoz valamennyi érzelmi intelligencia is kellene. A gazdagabb országok meg elintézik a lekiismeretüket a támogatásokkal, a mi bajunk, hogy nem tudjuk jól felhasználni az ideutalt pénzeket. Persze, ha a magunk erejéből kellene boldogulnunk, akkor megnéznénk mibe fektetünk.

Bell & Sebastian 2014.07.01. 16:17:38

@legeslegujabbkor: Ez igaz akkor, ha nagyjából arra költhetjük, amire szeretnénk. Persze ez nem így van, mert egyrészt a csalatkozási szerződésben kötött a pálya. másrészt még ebben is maguk felé hajlik a kezük, harmadrészt; mire kézen-közön átmegy, elolvad, mint a vattacukor.

Az elég hihetetlen feltételezés, hogy csatlakozásunk egyetlen célja (például) az, minden cigány kapjon tyúkot-malacot-vetőmag krumplit (amit a helyszínen megesznek), jusson nekik ingyen laptop (amit elad) és a purgyé vadiűj stadiont köpködhessen össze szotyihéjjal.

Közben zengjük a hat-hármat üde, mámoros ajakkal, Nagyimre a király és aki nem lép és lop, az éhen marad.

Ez ugyanaz, a szocialista szellem vasútja, amiről egyszer már leszálltunk, csak azóta nem indult másik.

kvadrillio 2014.07.01. 21:08:09

Kedden Vlagyimir Putyin elnök az Orosz Külügyminisztériumba érkezett, ahol a nagykövetek hagyományos ülésén megfogalmazta az orosz diplomácia fő feladatait.

Tulajdonképpen, ezek a feladatok nem változtak meg: Oroszország továbbra is síkraszáll a béke megszilárdításáért, ​​ a globális és a regionális biztonság és stabilitás fenntartásáért. De az utóbbi időben egyre nehezebbé válik e feladatok megvalósítása – mondta Putyin elnök.

A világon egyre több olyan régió van, ahol krónikus lázban van a helyzet. A biztonság hiányától szenved Európa, a Közel-Kelet, Dél-Ázsia, az ázsiai és csendes-óceáni térség , Afrika. Egyes országok azon kísérletei, hogy megőrizzék domináló helyzetüket a katonai, politikai, pénzügyi, gazdasági és ideológiai szférában ellentmondásba kerülnek az emberek azon törekvésével, hogy maguk határozzák meg saját sorsukat, megőrizzék identitásukat.

Oroszország síkraszáll a nemzetközi jog elsődlegességéért, az ENSZ vezető szerepének megőrzése mellett. A nemzetközi jogot kötelezővé kell tenni mindenki számára; nem engedhető meg, hogy az egyes országok vagy országcsoportok érdekeit szolgálja. És ami a legfontosabb: a nemzetközi jogot egyformán kell értelmezni. „Lehetetlen, hogy ma egyféleképpen értelmezzük, és holnap – a jelenlegi politikai konjunktúra érdekében – másféleképpen - mondta Vlagyimir Putyin. Szorgalmazta, hogy a Nyugat igazságosabb és méltányosabb játékszabályokat tartson be a nemzetközi porondon. Elmondása szerint az Oroszországgal és másokkal fenntartott kapcsolatok kettős mércékkel töltött modellje nem működik. Moszkva kész különböző nemzetközi formátumokban együttműködni, de csak akkor, ha érdekeit figyelembe veszik. Moszkvát nem érdekli a megfigyelő szerepe - mondta az elnök.

Az elmúlt két évtizedben partnereink biztosították Oroszországot, hogy jó szándékaik vannak, hogy készek a stratégiai partnerség építésére. És ugyanakkor bővítették a NATO-t, egyre közelebb hozták katonai-politikai térségüket határainkhoz. A mi javaslatainkra, hogy vitassuk meg a problémákat, válaszolták: „Nem, ez nem tartozik rátok!” Azoknak, akik továbbra is hangsúlyozzák kizárólagosságukat, aktívan nem tetszik Oroszország önálló politikája.

Az elnök szerint az ukrajnai események megerősítették ezt. Ahogy megerősítették azt is, hogy az Oroszországgal fenntartott kapcsolatok kettős mércékkel töltött modellje nem működik.

Milyen reagálást vártak partnereink tőlünk az események ilyen alakulása esetén Ukrajnában? Természetesen nem volt jogunk a militáns nacionalisták és radikálisok önkényére hagyni a Krím és Szevasztopol lakosait. Nem engedhetjük meg magunknak, hogy jelentős mértékben korlátozzák hozzáférésünket a Fekete-tengerhez. Hogy az orosz katonák és tengerészek harci dicsőségével övezett Krím-félszigetre és Szevasztopolba a NATO-csapatok jöjjenek, hogy gyökeresen megváltozzanak az erőviszonyok a Fekete-tengeren.

Hangsúlyozom, ami Ukrajnában történt, az a negatív tendenciák betetőzése a világ ügyeiben. Ezek éveken kereszült halmozódtak. Mi már évek óta figyelmeztetettünk erről. Sajnos, a mi előrejelzéseink valóra válnak.

Ennek ellenére remélem, hogy a pragmatizmus felülkerekedik. Meg kell szabadulnunk a becsvágytól, azon törekvéstől, hogy egyforma magatartási szabályokat rákényszerítsük a társadalomra. És meg kell végre kezdeni olyan kapcsolatok építését, amelyekben a felek kölcsönösen figyelembe veszik az érdekeket. Itt az ideje, hogy elismerjük egymás jogát arra, hogy különbözőek legyünk. Minden egyes ország jogát, hogy saját belátása szerint építse életét, nem pedig valaki diktálására.
Oroszország, Vlagyimir Putyin, külpolitika, értekezlet, orosz külügyminisztérium, Politika

Megosztom:

Kommentárok
Teljes szöveg: hungarian.ruvr.ru/2014_07_01/Putyin-Moszkvat-nem-erdekli-a-megfigyelo-szerepe-4117/

....ILYEN EGY KIVÁLÓ VILÁGPOLITIKUS ! EGYETÉRTEK VELE ! :)

Weishaupt 2014.07.01. 23:19:20

@Bell & Sebastian:
"Ez igaz akkor, ha nagyjából arra költhetjük, amire szeretnénk. Persze ez nem így van, mert egyrészt a csalatkozási szerződésben kötött a pálya."
Ez annyira nem igaz, hogy pl. Lengyelország a 2007-13-as időszakban masszívan gazdaságfejlesztésre költötte az eu-s támogatásokat mellőzve az infrastruktúrát (meg is lehet nézni, hogy elhúztak) Mi pont fordítva: eddig nálunk volt agyondotálva az infrastruktúra fejlesztése, és most következik a gazdaságfejlesztés. Szóval ez az érv - miszerint rohadt EU, szabaccságharc csakazéris - azért sem állja meg a helyét, mert pl. a régió országai sokkal jobb előrébb tartanak.

Bell & Sebastian 2014.07.01. 23:33:56

@Weishaupt: Vállaltunk bizonyos prioritásokat (tessék csak elolvasni). Azt nem tudom, hogy a lengyelek mit ígértek, mert csak a csehekét olvastam még el. Az teljesen más mint a miénk, ők lényegében feltétel nélkül beengedték a németeket, amivel is megkímélték magukat az egyéb rablóktól.

Szóval, sok mindent összehazudoztunk a szerződésben, amit eddig nem sikerült betartani, pedig jó felé indultunk.

Csak rossz helyre érkeztünk.

Bell & Sebastian 2014.07.01. 23:37:05

@Weishaupt: Nem én vagyok a Patásördög ügyvédje, úgyhogy máris meggyőzött. Hát még ha a gazdaságfejlesztésre költenénk, de arról egyelőre csak szó van. :)

Elli Vízel - The Ultimatе Survivor 2014.07.02. 06:46:17

@Bell & Sebastian: "Nem várható, hogy a közeljövőben közép-európai, fél zsidó pápát választanak, ameddig van nyugati, teljesen az.

Ezért nevezik baloldali, liberális demokráciának a fennálló trendet."

Phűűű.. ez hogy jött ki?

Bell & Sebastian 2014.07.02. 07:49:50

@Elli Vízel - The Ultimatе Survivor: Csak úgy, hogy levetette a ló a lengyeleket, amint azt a post szerzője is megjegyezte. A mi kakaskánk se mászott feljebb egy grádiccsal, ezért a nemzetközi helyzet változatlan, bár fokozódik.

igazi Ténytár 2014.07.02. 09:17:47

@ a pénteki tagállamok általi Bizottsági elnöki jelölés forradalmi volt abban a tekintetben, hogy nem konszenzussal nevezték meg Junckert, hanem többségi döntéssel.

Ez - éppen a mi állandóan 2/3-os felhatalmazásra hazugan hivatkozó országunkból írva a cikket - ugyan miért is antidemokratikus?

ingyenebed 2014.07.02. 09:28:36

mi van mandi?

savanyú a szőlő?

a fideszen belüli hatalmi harcokról is kéne egy ilyen szösszenet.

igazi Ténytár 2014.07.02. 10:08:17

@ (kng) .

Ugyan mi itt a gond? Pontosan betartják, hogy a győztes part(szervezet) jelöltje lesz az elnök.

Ha az csinálnák amit most Orbán hadovál, akkor az EP képviselők szavaznának többségi alapon (mint minden ország Parlamentjében) es akkor a "vesztes" Schulz lenne az Elnök.

Akkor meg azon háborogna Orbán hogy fúj nem vettek figyelembe az választás eredményét!

Ugyanis a volt BÚTORTOLVAJ, MAOISTA Néppárti Baroso megválasztásakor meg pontosan EZZEL érveltek !

Ja, hogy épp mikor miben hisznek?

__________
Szájer József a Szövetség nevében üdvözölte a portugál kormányfő jelölését az unió bizottságának elnöki posztjára.

Budapest, 2004. június 27. MTI

José Manuel Durao Barroso az Európai Parlamentben az Európai Néppárt frakciójához tartozik, és ugyanúgy alelnöke a néppártnak, ahogyan Orbán Viktor, a Fidesz elnöke - tette hozzá.

A DEMOKRATIKUS ELVEK ÉRVÉNYESÜLÉSE, hogy a bizottsági elnöki posztra olyan politikust jelölnek, AKI az európai parlamenti VÁLASZTÁSON LEGTÖBB MANDÁTUMOT SZERZŐ Európai Néppárt TAGJA - jelentette ki Szájer József, a Fidesz – Magyar Polgári Szövetség európai parlamenti képviselője.

"Megválasztása esetén lesz összefüggés az európai parlamenti választások végeredménye és felálló bizottság politikai rendszere között" - tette hozzá.

__________

igazi Ténytár 2014.07.02. 10:12:43

@ingyenebed: igazad lehet, mert olvasd el hogy az előadja megválasztásakor éppen a demokrácia csúcsa volt, hogy a győztes jelöltje lett.

Most nem. Es csak azért mert sértődöttsége nem tudja elviselni, hogy bírálták Kormányát luxemburgiak.

Hirtelen ami Barrosonal a demokrácia megtestesülése, most mocskos háttéralku.

pocaklakó minimanó 2014.07.02. 10:31:49

Hol vagy Nigel Farage, amikor az EU-nak szüksége van rád? :)

uluk4i 2014.07.02. 10:43:47

@ténytár: A Bizottság vezetőjét eddig mindig egyhangúlag nevezték ki a Tanácsban, most először többségi szavazással. Ezért tekinthető forradalminak. És senki sem írta-gondolta-mondta, hogy ez antidemokratikus.

igazi Ténytár 2014.07.09. 07:45:15

@uluk4i: Es ugyan i ert kellene egyhanguan Orban kedveert amikor itthon masbol sem all ki, mint egymaga dont mindenrol (!) az nem letezo 2/3-szavazo szavazott ram dologra hivatkozva?

uluk4i 2014.07.09. 08:52:39

@ténytár: Bocs, nem ertem a valaszod. En azt irtam, hogy eddig egyhanguan neveztek ki a Biz. vezetojet. Most eloszor volt tobbsegi szavazas. Ehhez hogy jonnek a 2/3-os dolgok? Ez nem demokratikus, vagy antidemokratikus, szimplan most eloszor tortent az EU torteneteben.
süti beállítások módosítása