Van egy álmom: konzervatív kormányzás Magyarországon − Mandiner jövőváró I.
2014. április 07. írta: Fekete Balázs .

Van egy álmom: konzervatív kormányzás Magyarországon − Mandiner jövőváró I.

konzervativ.jpg

A Mandiner az elmúlt napokban különböző irányultságú véleményformálók cikkeit közölte az elmúlt négy év értékeléséről. A választás után rátérünk a következő, 2014-2018-as ciklusra: egy új cikksorozatban a Mandiner szerzői, bloggerei mondják el, mire számítanak, mit várnak, mit várnak el a következő évektől a magyar politikában.

*

Fekete Balázs: Van egy álmom: konzervatív kormányzás Magyarországon

A 2010-2014-es időszak számomra a sikeres politikai kormányzás iskolapéldája. Egy olyan válsághelyzetben, amelyben 2010-ben megalakult az új kormány, nem is lehetett volna másként kormányozni. Csak gondoljunk bele: akadály nélkül Magyarországra begyűrűző világméretű és európai pénzügyi-gazdasági válság, amit a korábbról örökölt költségvetési nehézségek csak súlyosbítottak; a devizaadósságok és devizaadósok képében megjelenő társadalmi válsághelyzet és irreális elvárások; az első külpolitikai ügyetlenkedéseket, majd kifejezett hibákat követően felerősödő, egy hazai militáns értelmiségi réteg által tovább fokozott külföldi, leginkább, de nem kizárólagosan, európai külpolitikai nyomás; és a főleg külföldi tulajdonosoknak fájó, válságadók formáját öltő komoly gazdasági érdeksérelmek ellenhatásai – mind-mind olyan helyzetet hoztak létre, melyben csak a politikai célokat erős akarattal végigvivő, a vitát és az ízlést sutba dobó politikának volt bármilyen esélye.

Gondolhatunk erről sok mindent, egy biztos, a kormánynak voltak jól meghatározott politikai céljai, és ezekből kiformálódó markáns politikai arcélre is szert tett az utóbbi években. Úgy tűnik, a választási eredmények ezt mutatják, politikai értelemben sikeres is volt, mivel legfontosabb célját, az újraválasztást minden gond nélkül elérte.

Személy szerint mégis azt gondolom, hogy hosszú távon csak a konzervatív kormányzásnak lehet jövője. Persze – annak ellenére, hogy a konzervatív kifejezés már kitört korábbi elszigeteltségéből itthon – mindig nehéz pontosan a konzervatív kormányzás valódi jelentését meghatározni. Nem is próbálom meg, hanem néhány szempontot szeretnék bemutatni, melyek talán segíthetnek jobban megérteni, mire gondolok pontosan.

A konzervatív kormányzás olyan kormányzás, amely a jogban nem ideológiai (lásd az Alaptörvény egyes vitatott pontjait) vagy politikai eszközt (lex ez, lex az, inkább nem is sorolom) lát, hanem a hosszú távú együttélés össztársadalmilag elfogadható keretét; amely nem a kreativitást és a vállalkozó szellemet lefojtó vagy egyenesen megölő, hanem azt bátorító szabályokat teremt; amely nem különféle csatákkal, háborúkkal és démonokkal foglalkozik folyamatosan, hanem helyzeteket kezel és problémákat old meg; amely egy agresszív és megkérdőjelezhető kultúrpolitika erőltetése helyett kiszámíthatóan és méltányosan támogatja a kultúrát és a művészet különböző területeit, még akkor is, ha az nem feltétlenül vág egybe a kormányzat ízlésről és esztétikáról vallott képével; amely az oktatást, az óvodától a felsőoktatásig az egyik legfontosabb közösségi célnak tekinti, mivel a számára politikai támaszt jelentő középosztály formálódásának ez az egyik legfontosabb intézményes csatornája; amely képes a hatalom birtokában önmérsékletet tanúsítani, és egyszer-egyszer gesztusokat gyakorolni.

Egyszerűen azért, mert a nyugalmat többre tartja a folytonos feszültségnél. Egyszóval, a konzervatív kormányzás olyan hatalomgyakorlás, ami fékez, csitít, nyugtat, azaz társadalmi békét teremt és megőrzi azt. Egy hasonlattal: a konzervatív kormányzás inkább egy a meccset figyelő és a szabályok betartására ügyelő teniszbíróra hasonlít – Michael Oakeshott használta ezt a hasonlatot –, nem pedig egy felkent keresztes lovagra, aki folytonosan a következő és következő csatát keresi harci lázában.

Tudom, hogy nagyon sok tényező hat ma Magyarországon egy ilyen kormányzati szerepfelfogás ellen. Csak példálózva: fejben még nem nőttük ki a szocialista örökségünket, még mindig inkább privilégiumokban, lekötelezettségben és mutyikban szeretünk gondolkodni, mint jogokban, kötelezettségekben és pártatlan szabályokban. A politikai siker a legritkább esetben vezet önmérsékletre, sokkal inkább az önteltség hajtóereje. A korábban említett gazdasági-politikai válságot előidéző okok nem szűntek meg, csak esetleg tompultak. A társadalom peremén vagy kifejezett szegénységben élők számára csak az aktív kormányzás jelenthet valamiféle kiutat. A hatalmat ellenőrizni képes és saját érdekeit megfogalmazni tudó civil társadalom még mindig nem több, mint álomkép. A nemzetközi helyzet sem lett kedvezőbb, most éppen Oroszország igyekszik átírni az eddig bevettnek tűnő status quo-t.

De, ennek ellenére reménykedem, hogy politikusaink – beleértve a győzteseket és a veszteseket is – talán megértik egyszer, hogy a kiszámíthatóság és a következetesség nagyobb erő hosszú távon, mint a politikai akarat. Mert a politika akarat, különösen az erős politikai akarat, mindig ellenállást szül, míg a fentiek stabilitást képeznek. Egy ilyen borzasztó 20. század után meggyőződésem, a magyar társadalomnak leginkább stabilitásra lenne szüksége – a polgári Magyarország csak így születhet meg egyszer.

A szerző a Mos Maiorum blog szerkesztője.

Fotó: Fortepan.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr475974389

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Van egy álmom: konzervatív kormányzás Magyarországon − Mandiner jövőváró I. 2014.04.07. 11:26:01

A konzervatív kormányzás a jogban nem ideológiai vagy politikai eszközt lát; képes a hatalom birtokában önmérsékletet tanúsítani; társadalmi békét teremt és megőrzi azt. Hosszú távon csak a konzervatív kormányzásnak lehet jövője.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bell & Sebastian 2014.04.07. 11:11:25

Nekem is, hogy nyugodtan alszom.

S=klogW 2014.04.07. 11:11:52

Jó. Csak amit a kép sugall az kicsit zavaró:

A konzervativizmus ne legyen már párás szemmel múltbarévedőn kacatok közül kikotort valami - ne ez legyen már a konz. külsősége, mert akkor ez csak annyi, amennyit a népdalgyűjtők megtettek a maguk területén (ami nem volt kevés, felravatalozták szépen a halottat, de aztán fel is kéne támasztani).

Bell & Sebastian 2014.04.07. 11:13:54

Miután el is olvastam (ugyanezt írja), simán hazudik.

Sir Galád (már foglalt) 2014.04.07. 11:15:47

Én azt látom, hogy markánsan kettéválik két csoport, amelyik leszeretné váltani a Fideszt, többségben van, de egyedül egyik sem elég erős hozzá. Kormányerőre ilyen kevesen még nem szavaztak Mo-n. Kérdés, hogy mire kellenek a kétharmados törvények, ha ilyen eredménnyel is el lehet érni ezt az arányú többséget.

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2014.04.07. 11:17:52

Szép szavak, csak az a fránya valóság ne lenne, ugye? :)

bozon 2014.04.07. 11:20:25

Igen, olyanok is voltak, akik 2006-ban a baloldali meg liberális, meg mittudoménmilyen kormányzás ideáiról povedáltak. Fizetik, vagy nem lát a szemétől? Akkor is le kellett petézni ettől.

Mos? Maiorum?

Bell & Sebastian 2014.04.07. 11:25:45

@S=klogW: Téved, tegnap, kései órán volt egy beszélgetés, hol máshol, mint a Dunán, aminek tanulsága (bár ismert); nyelv, ének, zene és tánc megbonthatatlan egység.

Aki hallja, adja át!
Aki _csak úgy_ itt srófol kicsit és ott igazít, ahogyan éppen kedve vagy úri szeszélye tartja, az menthetetlenül elkúrja a gépezetet.

Ez persze nemcsak a népi hagyományra igaz. A békénél és nyugalomnál nincsen szentebb cél és nagyobb alkotóerő. A lovakat is csak ellenpárban cserélik, mert mindegyik vagy jobbra, vagy balra húz.

Ezzel csak azt akarom mondani, jobbra sem úgy kanyarodik a kocsis, hogy agyonlövi az ostorhegyest, hanem kicsit túlhúzza a gyeplőt.

A 3 per hármas nyúl 2014.04.07. 11:35:31

"Egy ilyen borzasztó 20. század után meggyőződésem, a magyar társadalomnak leginkább stabilitásra lenne szüksége – a polgári Magyarország csak így születhet meg egyszer."

Libsi szöveg.

TG69 2014.04.07. 11:36:20

a1) A II. Gyurcsány kabinet ugyanakkora növekedési áldozattal kezdte a költségvetési konszolidációt, mint a II. Orbán.
a2) Bajnai levágta azokat a vadhajtásokat, amik nem voltak tarthatóak és evvel tovább lendítette a konszolidációt, miközben az IMF hitel piaci ár alatt volt és a kockázati mutatóin, a forintárfolyam teljesen rendbe jött.
a3) Orbán gazdaságösztönző politikája megbukott (lsd Mellár, Chikán, CsLa elemzéseit), miközben a zseton erre elfogyott (manyup pénzek).
a4) Nicsenek meg a növekedés alapjai, 180 fokos fordulat kellene, ami egyet jelent a gazdasági szabadságharc feladásával. ilyen fordulatba bukott bele Gyurcsány is.
a5) Illuzórikus jobb kormányzást várni egy ilyen rosszul működő, hataloméhes és tehetségtelen rezsimtől.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2014.04.07. 11:52:49

@Holger Hartland: Eschaton-szagú írás, bizony.

Van, aki az osztálynélküli társadalmat vágyja, van, a plurális-szekuláris-individualista államot, és hát van, aki ezt.

Azon tudok csak meglepődve lenni, hogy a vágyak élénk színű ecsetelését követően rögtön azt is bizonygatják ezek a hölgyek és urak, hogy valamely politikai párt vágyuk megvalósítására szerintük igenis képes.
Pedig én azt hinném, hogy ha már ilyen ékesen szóló szájat és szépen író tollat adott nekik a jóisten, hát akkor észt is kaptak mellé.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2014.04.07. 11:55:56

Izgalmas jelenség a mandin, hogy a 2010 előtt szupertrendi (jó csajokat is felszedtek vajh' vele?), 2010 és 2014 között hirtelen és átmenet nélkül teljesen eltüntetett Oakeshott most ismét feltűnt a dísztribünön.

Az én kremlinológusaim még elemzik a fordulatot, s az önökéi?

Robinzon Kurzor 2014.04.07. 12:01:43

És ha nem az lesz, amit most megírtok a Jézuskának, akkor mi lesz?
Semmi.

Lesz-e a Mandiner polgári-konzervatív ellenzéki orgánum?
Ugyan.

Egy olyan körkérdés sokkal relevánsabb lenne, hogy ki szerint hogyan lesz majd vége a NER-nek.
Választásokon vagy az utcán?
A Jobbik fogja legyőzni? Vagy valami "ballib" formáció? Egy valódi polgári párt?
Ha veszít a választásokon, önként átadja a hatalmát? A békemenet az utcára megy ezt megakadályozandó?

Hogy mi lesz addig, azt nyilván nem látjuk pontosan.
De hogy mi NEM lesz, az teljesen nyilvánvaló: polgári és konzervatív kormányzás, az nem lesz.

hacsaturján 2014.04.07. 12:05:55

@Robinzon Kurzor:

jézuskánál süket lesz a fül, vlagyimir vlagyimirovicsnak meg nincs paradicsompüré a homlokán.

legeslegujabbkor 2014.04.07. 12:14:36

Nem tudom, melyik ország konzervatív kormányáról írtad ezt, segítségképpen megmondhattad volna.

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2014.04.07. 12:17:02

@Counter: "teljesen eltüntetett Oakeshott most ismét feltűnt a dísztribünön." szerintem keress rá a névre a Mandin, nem lett eltüntetve az elmúltnégyévben sem, amikor kellett, elő lett véve. de persze nem kelünk és nem fekszünk konzerv filoszokkal minden nap.

kesztió · http://szabadter.wordpress.com/ 2014.04.07. 12:30:25

Jó ez a fazon.
Első mondata: „A 2010-2014-es időszak számomra a sikeres politikai kormányzás iskolapéldája.”
A második bekezdésétől hátrafelé pedig részletekbe menően fejti ki, hogy miért NEM.

Urfang 2014.04.07. 12:45:22

Az én álmom a szabadelvű kormányzás lenne, de én már azzal is bőven beérném ami itt le van írva konzervatív kormányzás címén.

A meccset figyelő és a szabályok betartására ügyelő teniszbíró, a fékező, csitító, nyugtató, azaz társadalmi békét teremtő és megőrző kormányzás, a kreativitást és a vállalkozó szellemet bátorító, önmérsékletet tanúsító, és egyszer-egyszer gesztusokat gyakoroló, a kultúrát és oktatást világviszonylatban előremozdító politika olyan ideál lenne, ami ha megvalósul, akkor nem is érdekelne, hogy mindezt konzervatívnak vagy szabadelvűnek nevezik.

Meglátjuk a következő években, hogy megvalósul-e mindez. Mert ideálok ide vagy oda, lehet még itt a teniszbíró, a győztes teniszező, és a teniszklub tulajdonosa ugyanaz a személy. Folytatódhatnak a csaták, a háborúk és a démonok. Újra nyert a fidesz, de ezeket a dolgait nem biztos, hogy le tudja vetkőzni és a mérsékelt konzervatív liberális eszme csupán ábránd marad.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2014.04.07. 12:59:39

@rajcsányi.gellért (ergé): Tetszetős önigazolás ez az "akkor vettük elő, amikor kellett".

A legutóbbi oakeshottozás 2012-es. A 2010 előtti korszakhoz képest határozottan marginalizálódott, gyakoriságban és kiemeltségben is. Szerintem lett volna azóta is apropója – de hát ha úgy látjátok, hogy már csak ábrándozás alkalmával van rá szükség, akkor biztos úgy is van. Mert csak.

Nyilván tudjátok, de ha a valódi kormányzásról a akarnátok filozofálni, akkor Schmittet kellene forgatni és idézgetni. Csak hát őrá nem a jó csajok buknak ;-)

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2014.04.07. 13:00:11

@Counter: @rajcsányi.gellért (ergé): Két perc alatt az látható, hogy 2010 előtt 3 oakeshottozás volt, az elmúlt négy évben pedig a mostanival együtt 5, de abból egy recenzió. A maradék négy visszafogottan fanyalgó, aggodalmas kormánykritika. Kremlinológiailag megállapítható, hogy az oakeshottozás a Mandiner kormánykritikus fegyvere. :)

Bell & Sebastian 2014.04.07. 13:00:27

Azon már elgondolkozott valaki, hogy miért pont negyven évig kellett kóvályogni a pusztaságban? Mert három emberöltő kellett ahhoz, hogy a nép elfelejtse a meg nem szolgált jólétet és az ehhez rendelt tespedést.
Legvégül, hogy mindenki jó alaposan a fejébe vésse, az aranyat nem lehet megzabálni.

Minden "kormányváltó" vegyen egy tevét.

Bell & Sebastian 2014.04.07. 13:07:21

@Holger Hartland: Úgy van, Tölgyet emlegetni disznóknak nyálcsorgató aperitif. Hej, amikor én még ifjú antifasiszta voltam és fészbúkkal öldöstük halomra az ellent! Most meg? Túrhatjuk a szarosgombát.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2014.04.07. 13:16:14

@Holger Hartland: 2 perc alatt az is látható, hogy a 2010 előtti oakeshottozásokra az akkor még élőnek mutatkozó, s saját jogon is bőszen oakeshottozó konzervatóriummal szövetségben került sor.

Kimondhatjuk, hogy a művelt konzervatív ifjak 2010 előtt oaekshottoztak, azt követően pedig alig, hogy 2012. után immár tavaszi álmodozáshoz előveendő iránytűként lássuk viszont az iránytű nélküli hajózás mesterét.

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2014.04.07. 13:20:08

@Counter: 2 perc alatt az is látható, hogy a 2010 előtti három oakeshottozás két szerzője hivatalt kapott, s az általuk imigyen letett lant lett a bloggernek és újságírónak maradók bizonytalan kezében - dugós puska. :)

Bell & Sebastian 2014.04.07. 13:20:57

@Holger Hartland: Demokrácia, a farkasok és bárányok megszavazzák, mi legyen a vacsora. Utána vidám békemenet.

Bell & Sebastian 2014.04.07. 13:23:06

@Holger Hartland: @Counter: Nem, hanem most potyogtatják, amit vacsorára ettek.

S=klogW 2014.04.07. 13:30:06

A képhez hozzátenném:

akkoriban nem sok fogalmuk volt a tudósoknak, orvosoknak az alsó légutak csillószőrös hengherhámjának dohányfüst okozta dys- és metaplasiajáról és a CEA (carcinoembrionális antigén) tumor marker megemlekedett plazmaszintjéről

a konzervatív kormányzás részeként ugyanakkor ajánlanám a marihuána fogyasztásának és jövedéki termékként nemzeti dohányboltokban való árusításának legalizálását az alkoholra érvényes szabályozáshoz hasonló keretek között

Tündér_Lala 2014.04.07. 13:39:14

Álmodozik a szerző.

"Demokrácia, a farkasok és bárányok megszavazzák, mi legyen a vacsora. Utána vidám békemenet. "

No igen.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2014.04.07. 13:43:30

@Holger Hartland: Tehát akkor leszűrhetjük, hogy Magyarországon manapság oakeshottozással hivatalt szerezni lehet, de kormányozni nem?

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2014.04.07. 13:54:06

@Counter: Vagy hogy az oakeshottozás abbahagyása a hivatalszerzés feltétele. Vagy következménye.

tevevanegypupu 2014.04.07. 14:21:37

@S=klogW:

Pont ezt akartam mondani..hogí ilyen konzervatizmust mint ez a pipázó úriember..ez nem lenne aktuális.Meg aztán a szó polgári értelmében, mindenestül, viselkedéskultúrával, műveltséggel, tájékozottsággal, szónoki képességgel, szellemességgel, empátiával, eleganciával rendelkező politikusunk..nincs valami sok.Talán a még létező arisztokráciából lehetne összeszedni pár kegyelmes asszonyt és urat..néhány tudós és művészt..de ők meg mi a francnak akarnának politikusok lenni??

tevevanegypupu 2014.04.07. 14:23:17

@Bell & Sebastian:

Még hogy tevét.. egy öszvért talán..

vazzup 2014.04.07. 14:29:07

Nem értem, itt van nektek a hiper-szuper kerkonzi Fidesz, hát már ez se jó?!

Persze ez a fajta konzervativizmus olyan kis magyaros, ahogy a "modern szocdem"-felfogásunk is ugyanilyen, szó se róla.
Valahogy eltorzul, mire beér a határon és egy kitekert, összefércelt mutáns lesz belőle.

No de hát, erre adjátok a voksotok, éljétek ki benne a vágyaitokat. Csak hát, az a fránya kényszer-mélytorok ne lenne közben.

S=klogW 2014.04.07. 14:42:07

@tevevanegypupu: most már feltűnik, hogy Bell, maga meg én hogy megtaláljuk a közös hangot utóbbi napokban :)

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2014.04.07. 15:02:37

most se lesz elszámoltatás: nem lett meg a 3/3 elvtársak, hát nem voltunk eléggé éberek!

Bell & Sebastian 2014.04.07. 15:05:52

@tevevanegypupu: Megértem, hogy tukmálná tovább, biztos utál letérdelni minden megállónál. Azért nem jó, mert nem lehet leverni a dédunokáján, ha makacskodik.
Van még a strucc, de az minden dűne alá benézne, hátha ott bújt meg Rommel.

A legjobb az üregi nyúl lenne, nem lehet megenni, szapora, mint a nyúl, gyors, jó a hallása, oldalra is lát, csak hát ugye kicsi, a vándor meg nagy.

Mi legyen - mi legyen?
Megvan! Mindenki lovagoljon meg egy nyulat, a nyulakat meg tegyék föl egy-egy tevére. Ez a rabbinikus megoldás.

Bell & Sebastian 2014.04.07. 15:14:36

@S=klogW: Tudja mit, inkább árulják a maga DNS -ét trafikban, csak a pia maradjon a boltokban.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2014.04.07. 15:24:27

A 2010-2014-es időszak számomra a sikeres politikai kormányzás iskolapéldája"

bocs, de analfabéták írásait nem olvasom ám el.

S=klogW 2014.04.07. 15:27:08

@Bell & Sebastian: Ha maga kedvéért lehet martini, bbj kedvéért lehet mahorka, akkor az én kedvemért meg legyen mariska. :)

Én azt is támogatom, hogy mindhármat szankcionáljuk és, de ez értelmetlen lenne, akkor meg miért ne bővítenénk a kltsgvts kereteit.

A maga ötlete sem elvetendő, elvégre jó minőségű a donor és piacra dobás után 9 hónap múlva sok kis tehetséges és szép sklogwvel rohangálhatnának a fiatal anyukák szerte az országban. :)

Bell & Sebastian 2014.04.07. 15:38:09

@S=klogW: Mennyit szív? Pár cserép otthon fel sem tűnik, csipeget róla körömollóval, a Stahl is így szokja a zöldhagymával. Metéljen és élvezkedjen rája, csak ne lopja haza a lombikokat, mert amúgy is szarul állunk, zsebszámológép kellene ide.

S=klogW 2014.04.07. 15:45:59

@Bell & Sebastian:

Én - természetesen - nem fogyasztom egyiket sem. Én a költségvetésnek szeretnék jót, illetve, hogy végre ne a rendes józan dolgozók finanszírozzák hülyéket, hanem fordítva.

Cserépben macskapöcse-paprikát meg zöldfűszert nevelek: citromfű, menta, bazsalikom, kakukkfű

picur3ka 2014.04.07. 16:05:52

Es a tarkonnyal mi lesz?

S=klogW 2014.04.07. 16:08:10

@picur3ka: Kifelejtettem a zsályát is.

S=klogW 2014.04.07. 16:27:37

@S=klogW: És persze a majoránnát.

Bell & Sebastian 2014.04.07. 17:02:05

@S=klogW: Ne itt rázza ki Holle anyó ciháját mert rögvest leszurkoljuk mi, aldiházi emberek! Az ilyesmi köztudottan zacskóban terem, egy dobozban a polcon.

Pótszereket ajánlgat itt, miközben a magyar nép keményben tolja? RTL, TV2, ATV, Hír TV, ez magának smafu? 5 tonna afgán mákgubó nem ér annyit, mint egy este a székben ültén. Maga csak fetreng a Coca-Cola mámorban és számolatlanul nyeli bubble gumit, aztán csodálkozik itt nagyokat, hogy Elvisz köztünk él.

Csak a mobil nincs meg.

tevevanegypupu 2014.04.07. 17:28:25

@S=klogW:

Atyavilág..ez borzasztó..de tényleg..:)

S=klogW 2014.04.07. 17:29:22

@Bell & Sebastian: Két éve, hogy kidobtam a tvm. Leesett a görgős asztalkájáról. Először megijedtem, hogy ezt drága buli lesz pótolni, aztán felvillant a kislámpa, hogy minek pótolnám, és olyan felszabadultság-érzés fogott el, hogy felkaptam és még egyszer földhöz vágtam . :) Azóta nincs tövö.

tevevanegypupu 2014.04.07. 17:29:43

@Bell & Sebastian:

Egyiptomi ugróegér..hogyhogy nem jutott eddig eszébe?

S=klogW 2014.04.07. 17:35:31

@tevevanegypupu: nagyon rákattant a rágcsálókra :)

tevevanegypupu 2014.04.07. 17:36:28

@S=klogW:

Néha az embernek mindig az jut az eszébe.:)

Bell & Sebastian 2014.04.07. 17:54:35

@S=klogW: Volt egy őrült amcsi, aki a 16:9 -es tévéket irtotta shotgunnal, ahol csak érte. Ugyanis ezt a formátumot vagy tíz évvel hamarabb vezették be a kelleténél, csak előtte még eladták a 4:3 -as raktári készletet, ami kissé elhúzódott.

Nem szólt ki belőle a Sandmann (nem is az), hogy:
- Most eltörted, nem kapsz másikat!

@tevevanegypupu: Az nem volt benne Mózes ötödik könyvében, ahol már a kőszáli zerge is határeset.

Helyes Írás 2014.04.07. 18:07:53

Kedves úr ül a toronyban és álmodozik.

Ilyen kormányzás működik bizonyos (elég nagy) távolságból nézve Németországban, Svájcban, Ausztriában, Norvégiában, Svédországban, Finnországban talán, Európán túl pedig Ausztráliában vagy Kanadában. A németek a világ legjobb minőségű termékeit árulják, a svájciak a világ pénzén ülnek, a norvégok olajban fürödnek, s a többiek is a népességükhöz képest relatíve bő erőforrások felett rendelkeznek. Jó történelmi adottságokkal vagy nagy erőfeszítésekkel, de felszálltak a felhők fölé és siklanak. Mi egy rossz repülővel buckás terepen próbálunk elindulni és még lőnek is ránk.

(Onnan a toronyból csak annyi látszik, hogy ezek még mindig nem szálltak fel, csak vacakolnak, bezzeg mások itt röpködnek nyugodtan és önfeledten.)

A magyar államot hatalmas adósság nyomja, a bevételeinek negyedrésze erre megy el. A lakosság háromnegyede szegény, mert vagy el van adósodva, vagy éhbérért dolgozik vagy munkája sincs. Harmada funkcionális analfabéta, alkoholista vagy más munkaképtelenséget okozó betegségtől szenvedő roncstársadalom. A gazdaságban működő tőke kétharmada másoké, ezért az előállított haszon többsége is másoké, s el is viszik innen. A működő tőke átlagos összetétele szerint alacsony technológiai szintet képvisel, a kibocsátott bérhányad alacsony, a magasabb képzettségű munkaerőt nem tudja felszívni. A helyi termelésnek a máshol előállított dömpingáras kínálattal, az olcsó hulladékkal és a multik még olcsóbb munkaerővel, sokszor gyermekmunkával előállított egyenített sorozattermékeivel kell versenyeznie. A társadalom képzett, versenyképes egyharmadát a nemzetközi szolgáltató vagy termeltető hálózat és az állam foglalkoztatja. Saját lábra állni nem tud, mert se tőke, se piac nem mutatkozik számára. Aki mégis próbálkozik, azt a kényszerűen magas adók nyomják a földre.

A politika egyik fele kétségbeesve próbálja átvágni magát ezen a pókhálón, hol ennek támad, hol annak, hol ezzel próbálkozik, hol azzal. Vagy az induló hasonlattal élve, próbálja betolni a rossz gépet, eltakarítani a buckákat biztatni az embereket és visszalőni, ha lőnek rá. A másik fele ezzel szemben, ha kormány elé kerül, végrehajtja, amit kívülről várnak tőle, azt, hogy üljön nyugodtan, és várja a csodát, hogy egyszer csak elinduljon a gép és röpüljön.

(S az úr a toronyban is arról álmodik, hogy de jó lenne a felhők fölött repülni, s milyen kínos, hogy ezek itt lent csúszkálnak a sárban, tologatják azt az ócska masinát és mindenkivel veszekednek, összevissza lövöldöznek.)

S=klogW 2014.04.07. 18:08:55

@picur3ka:

Természetesen nem a látnokzsályára gondoltam.

Veridicus76 2014.04.07. 19:40:38

A nyugalomhoz előbb le kell verni a hazaáruló, nemzetellenes bűnözőket.

A 3 per hármas nyúl 2014.04.07. 20:18:33

@picur3ka: Hello baby, rég láttalak! Hiányoztál.

S=klogW 2014.04.07. 20:47:06

@Bell & Sebastian: Egyszer kisklambóként rástartoltam egy karton dobozos kokakólára, amit ósztriából hoztunk még a rencerváltás hajnalán. Akkor nagyon tetszett az a lötyi, bedöntöttem vagy 6-ot egymás után, úgyhogy némi kínlódás után kis idő múlva vissza is jött. Mintha legalább is JimBeam kólát ittam volna.

S=klogW 2014.04.07. 20:49:02

@A 3 per hármas nyúl:

Felébredt a gyanúm, látom a káderlapján maga nem az eredeti nyúl - annál inkább nem normális maga.

feketeesfeher 2014.04.07. 20:59:52

poszt:
"fejben még nem nőttük ki a szocialista örökségünket, még mindig inkább privilégiumokban, lekötelezettségben és mutyikban szeretünk gondolkodni, mint jogokban, kötelezettségekben és pártatlan szabályokban. "

Az drága szerző nem szocialista örökség, mert már ők is úgy örökölték.
Tessen talán olvasni XIX. század végi XX. század eleji magyar irodalmat.

A 3 per hármas nyúl 2014.04.07. 21:18:24

@S=klogW: Szerintem meg maga nem normális.

Hidvégi Mihály 2014.04.07. 21:23:26

Fekete úr, van egy rossz hírem a maga számára: itt minden várható, csak konzervatív kormányzás nem. Kutyából nem lesz szalonna, ahogyan Orbánból a kurva életben sem lesz úriember. Csak egy utolsó kis mutyista, aki örök harcban lesz az egész világgal.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2014.04.07. 21:30:06

@Hidvégi Mihály: Ti lennétek az egész világ, zsici? Hol a realitásérzék, metéltke?

Hidvégi Mihály 2014.04.07. 21:32:59

@Mr Falafel: Az apád fasza zsidó. Nem, nem haragszom a zsidókra, de rád igen, marha. Attól, hogy másként gondolkodom, lehetek magyar is, nemde?

Hawks 2014.04.07. 21:48:32

@Urfang: jól mondod, ez a fajta konzervatív kormányzás nekem is bejönne, kár, hogy itt full az ellentéte valósul meg.

Alfőmérnök 2014.04.07. 21:50:26

@Hidvégi Mihály: "@Mr Falafel: Az apád fasza zsidó."
Talált, süllyedt. :))

Hawks 2014.04.07. 21:54:07

@post: "Egy olyan válsághelyzetben, amelyben 2010-ben megalakult az új kormány, nem is lehetett volna másként kormányozni."

Ez a válsághelyzet követelte meg a trafikmutyit és azt is, hogy az exgázszerelőből 4 év alatt multimilliárdos legyen? Vagy azt, hogy offshore gázcégeken keresztül nyúljanak le tízmilliárdokat az adófizetőktől? Hagyjuk már ezt a "nagyon sikeres és arányos volt a kormányzás, válsághelyzetben nem lehet máshogy" maszlagot...

S=klogW 2014.04.07. 22:00:10

@Hidvégi Mihály:

Nem biztos. Európában a nemzeti hovatartozás nem származás kérdése, mondhatni nem faji kérdés mint pl. az emlegetett zsidóságnál: Európában ez eszmei, szellemi, kulturális/civilizációs és erkölcsi kérdés.

Úgyhogy magyar személyivel ékes magyar nyelvtudással is simán lehet egy idegen.

Hidvégi Mihály 2014.04.07. 22:37:36

@S=klogW: Apád faszát neked is. Ugyanis én érzelmileg, eszmeileg, szellemileg kulturálisan, mindenhogy magyar vagyok. Azért hallgattam nagymamámat mesélni a 19-es, 47-es terrorról, azért olvastam Benedek Eleket te tökfej, hogy tőlem bárki elvehesse a magyarságomat, emberségemet? !
De ez nem jelenti azt, hogy ne gondolkodnék! Azt hiszitek, ó, ti mélymagyarok, hogy ti különb magyarok vagytok? Lófaszt, kisapám!

petraeus 2014.04.07. 22:51:15

A polgari magyarorszag egy utopia (sajnos), be kell latni ez Kadar orszaga...

Alfőmérnök 2014.04.07. 23:00:36

@petraeus: Nem a polgári Magyarország utópia, hanem a polgári Európa. Meg mindenféle polgáriság. Szerencsére.

S=klogW 2014.04.07. 23:02:55

@Hidvégi Mihály:

1.
Én annyit mondtam, "nem biztos".

2.
" hallgattam nagymamámat mesélni a 19-es, 47-es terrorról"
vö.
" Orbánból a kurva életben sem lesz úriember. Csak egy utolsó kis mutyista, aki örök harcban lesz az egész világgal"
ill.:
"Azt hiszitek, ó, ti mélymagyarok, hogy ti különb magyarok vagytok? Lófaszt, kisapám!"

nyilván Orbánnak is vannak hibái, bár kétlem, hogy ezek olyanok amiket a vele személyes kapcsolatban nem állók a tévéből, rádióból érzékelhetnének

azt vitatni, hogy az elmúlt 25 évnek ő a legnagyobb formátumú politikusa, és legközelebb áll az államférfi fogalmának megtestesítéséhez, hiteltelen dolog vitatni

és a nagymama melyik oldalon küzdött 19-ben meg 47-ben?

tevevanegypupu 2014.04.07. 23:16:03

@Hidvégi Mihály:

Miért pont Benedek Elektől lesz maga magyar??

S=klogW 2014.04.07. 23:32:15

@tevevanegypupu: AG munkássága nyomán csak nem gyanakszik, ha BE nevét hallja? :)

Hidvégi Mihály 2014.04.08. 06:44:10

@S=klogW: Igen, ennyit mondtál: nem biztos. Én elég vaddisznó tudok lenni, ha az identitásomat kétségbe vonják, ahogy a nevemhez is ragaszkodom, ugyanúgy a nemzetiségemhez is. Nem azért, mert magyarként különbnek tartanám magam, mint egy szlovákot vagy németet, hanem mert ez (is) én vagyok, aki a magyarságomat kétségbe vonja, az az egész embert kétségbe vonja, azaz engem, hát hogyan ne lennék ebben az esetben vaddisznó mentalitású?

Valószínű másként látjuk Orbán Viktor megítélését. Én nem tudok eltekinteni attól, ahogyan már ellenzéki korában (02-10-ig) hogyan cselekedett. Akkor alapozta meg azt a politikáját, amely eleve kudarcra van ítélve. Amely politikus pl. szájára veszi a nyugdíjasokat a mai igen szegény Magyarországon s nem tesz közöttük különbséget, hogy épp éhen nem haló kisnyugdíjasról van szó vagy pedig dőzsölő (mert elittag volt, miközben az ország már évtizedek óta vegetál és lassanként agonizál is) nyugdíjasról van szó, tehát amelyik politikus egységesen a nyugdíjasok érdekeit védi beszédben, miközben az átlag magyar munkavállaló kisebb bért kap, mint az átlag nyugdíjas, nos, tudod ez a politikus messzebb áll az államférfiságtól, mint Makó Jeruzsálemtől. Az a politikus, amelyik megtesz minden erkölcstelen dolgot, csak hogy egy kis pénzt kunyeráljon ki keletről (nyugatról ugye nem kap, mert azok üzleti alapon osztják), nos, az szintén nem lehet államférfi. S ezzel egyáltalán nem Gyurcsányt védeném, nos, ő sem lesz közelében sem az államférfiságnak, egyszerűen pojácának született.
Orbán nem pojáca, de nem is államférfi. Nem. nem.

A nagymamák nem küzdöttek sem 19-ben, sem 47-48-ban, elszenvedték azt, amit az akkori magyar politikai elit szar munkája ráosztott. Ha arra vagy kíváncsi, parasztasszonyként, gazdaasszonyként viselte el ezeket, polgárasszonyként. Előbb fiatalasszonyként, később az egyik fiát a háborúban elvesztett, másik fiát ott eltűnt s még addig meg nem került asszonyként.

Hidvégi Mihály 2014.04.08. 06:47:32

@tevevanegypupu: Nem Benedek Elektől lettem magyar. Nem csak tőle. A szüleimtől, a nagyszüleimtől, a tanáraimtól, szomszédaimtól, a tsz-ben velünk dolgozó parasztemberektől, Irma nénitől, János bácsitól. Ők sem magyarok talán?

Hidvégi Mihály 2014.04.08. 06:49:15

Istenem, mennyi nagyszerű emberrel volt dolgom, s mennyi selejttel találkozom a politikai életben.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2014.04.08. 07:15:10

@petraeus:

Amit (mint a kommentekből kitűnik) itt sokan (óhajtott) polgári Magyarországként vizionálnak, az az 1980-as évek Nyugat-Európája (ahogyan, amilyennek mi, innét, a vasfüggöny mögül, a legvidámabb barakkból lát(hat)tuk azt). Hogy ilyen nem lesz a 2010-es években Magyarország, az kurvafix! Ahogyan Európa sem volt ilyen, sem korábban, sem később (sem akkor).

maxval a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.04.08. 07:46:10

A Fidesz nem akarja elveszteni a támogatását, így nem fog konzervatív kormányzást bevezetni soha.

Alfömérnök 2014.04.08. 07:46:26

@Hidvégi Mihály: @Alfőmérnök:
@Alfőmérnök, sértett, beteg lelkű alember vagy:
"A gyerekeiden teszteld a Cyklon B hatását! B&S-től biztos tudsz beszerezni. Muhahahahaha. :-D :-D :-D Jaj, szétszakadok a röhögéstől, annyira humoros vagyok! Cyklon B-t a gyerekeidnek! :-D :D :-D :-D :-D :-D Érted? Ez az igazi humor! :DDDDDD ) "
mandiner.blog.hu/2014/03/16/haz_a_magasban_igy_pusztul_egy_klasszicista_budai_villa/fullcommentlist/1#c21942518

ostoba náci

tevevanegypupu 2014.04.08. 07:51:00

@Hidvégi Mihály:

Magyar az, aki annak érzi magát. Nem is kell róla beszélni.:)

tevevanegypupu 2014.04.08. 07:53:21

@Hidvégi Mihály:

Ha valaki elkezd politizálni, nagyon tiszta semmiképpen nem maradhat.De attól még nem lesz teljesen selejt, legfeljebb gyarlóbb a többieknél, mert mindenáron tetszeni akar.

tevevanegypupu 2014.04.08. 08:02:11

@S=klogW:

Nem..tudja engem nem érdekel, hogy itt ki kicsoda..ha ezt kérdezné.

S=klogW 2014.04.08. 09:47:08

@tevevanegypupu: Attól, függ, maga miért kérdezett rá Benedek Elekre.

tevevanegypupu 2014.04.08. 12:11:14

@S=klogW:

Vannak csak magyar népmesék, székely népmesék..tudja úgy vagyok ezekkel mint a magyar népdalokkal. Az eredetit szeretem..és bármennyire tisztelem Bartókot és Kodályt a gyűjtésért, a falra tudnék mászni néhány művüktől, amit a gyűjteményből cifráztak ki. Főleg Kodály.
A Benedek család félig-meddig zsidó is nem? Na ez persze nem akadályozza, hogy színmagyar érzelműek legyenek, de ahogy olvastam, az "érzelmek" miatt voltak problémák is közöttük.:)

Alfőmérnök 2014.04.08. 12:49:31

@tevevanegypupu: Bartókot nem a népdalfeldolgozásai miatt szeressük.
Benedek Elek meg vakoló volt.

Alfőmérnök 2014.04.08. 21:31:44

@tevevanegypupu: A nem kornyikálós-szöveges feldolgozásai azért jók.
www.youtube.com/watch?v=lJL2iNK0r8c

tevevanegypupu 2014.04.08. 21:38:00

@Alfőmérnök:

Hát persze..szeretem egyébként Bartókot, és hálásak lehetünk nekik, hogy összeszedték a dalokat, hogy bejárták egész Magyarországot, gyűjtöttek, feldolgozták..nem is annyira nála, inkább Kodálynál idegesít a szerintem elég sok erőltetett bedolgozása saját műveibe..bár itt is vannak kivételek, mert a Székelyfonó például nagyon szép.

Alfőmérnök 2014.04.09. 00:46:54

@tevevanegypupu: Bartókot csak azok nem szeretik, akik nem értik. Leginkább a szellemi éhenkórászok és a tahó prolik.
Kubrick szerintem kicsit visszaélt a hatásosságával a Ragyogásban. Mérges vagyok rá, mert miután megnéztem a filmet, a Zene... hallgatása közben mindig a film jelenetei jutnak eszembe.
www.youtube.com/watch?v=3t60oY0TbTU

tevevanegypupu 2014.04.09. 08:32:24

@Alfőmérnök:

Minden filmhez külön zenét kellene írni, egy-egy nagy zeneszerző művét azért nem kellene felhasználni, mert tulajdonképpen "ellopja" a zeneszerző eredeti gondolatait..De hát nehéz ellenállni az biztos.:)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2014.04.09. 08:48:01

@tevevanegypupu: @Alfőmérnök:

Bartók is, Kodály is zseni volt. (Ez is valami extrém jelenség az emberiség történetében, ezt is csak a magyarok képesek produkálni, hogy ráadásul barátok --- igazi barátok! --- is voltak:-)) Nagyon különböző alkatú, személyiségű emberek voltak, így tehetségük is másként bontakozott ki. (Bartók individualistább, s minden rejtőzködése ellenére, exhibicionistább volt --- amire nyilván ráerősített zongoraművészi, előadói tevékenysége ---, míg Kodály egy sokkal józanabb, karakánabb, pragmatikusabb alkat: ez megnyilvánult abban is, hogy míg Bartók, mint pedagógus, inkább csak személyiségével hatott, nevelt --- előjátszott kis számú tanítványának és rábólintott, ha jól játszottak --- s karmesterként is megbukott, addig Kodály, zenepedagógiai módszere révén, nemzetközi hatást gyakorolt, a magyar zenepedagógia megújítója lett, komoly közéleti tevékenységet folytatott, tömegeket volt képes befolyásolni, mozgatni, évekig ő volt a magyar kultúra, a "haza a magasban" fejedelme.) Mindketten koruk legnagyobb, legjelentősebb zeneszerzői között voltak (világviszonylatban is), izzig-vérig saját koruk művészei voltak, ha úgy tetszik, modernisták, de miközben midketten ugyanazt a zenei nyelvet beszélték, Bartók művészetében az absztrakciós, míg Kodályéban inkább a klasszicizáló hajlam/készség a dominánsabb.

Érdekes, de törvényszerű, hogy mi, magyarok, nem ugyanazt halljuk zenéjükben, mint az értük rajongó, őket tisztelő külföldiek. Mi azért szeretjük és értjük Bartókot és Kodályt, mert a zenei anyanyelvünkön szólalnak meg --- amelyet, hála Kodálynak és tanítványainak, elsajátít(ott)unk az általános iskolában (nem tudom, hogy ma is elsajátítják-e még a gyerekek, mi, a kádárvilágban, még elsajátítottuk) ---, míg az idegeneket muzsikájuk nagysága, gazdagsága, korszerűsége, izgalmas volta ragadja meg.

Uff! Beszéltem.:-)

tevevanegypupu 2014.04.09. 09:04:36

@bbjnick:

Igen, igen..olyan öreg vagyok, hogy volt szerencsém Kodályt személyesen is látni, sőt közönségként részt vehettem az első Felszállott a páva egyik elődöntőjén, ahol Kodáélyné elnökölt (akkor már Kodály nem élet) és jó sok Kodály művet énekeltem is kórusban. De amit megmondtam megmondtam..:) fenntartva azt a valószínüséget is, hogy nincs igazam..:)Bartók Divertimentoját és Concertóját pedig kis megszakításokkal el is tudnám fütyülni..

Kodályról egy anekdota.
Egy nagy, nemzeti ünnepen Rákosi elvtárs odafáradt Kodály Zoltánhoz, és szelíden de nyomatékosan érdeklődött, hogy "Kodály elvtárs miért nem lépett be a pártba..hiszen látja, hogy Major Tamás elvtárs is milyen jó kommunista.."
Kodály kicsit gondolkodott, aztán válaszolt..:
"Lehet, hogy Major elvtárs jó kommunista, de még jobb színész.."

Képzelje, Temesi Bartók könyvét már sehol nem lehet kapni - legalábbis a mi kultúrát nélkülöző városunkban - és egyelőre a könyvtárban sincs meg. persze lehet, hogy intenzívebben kellett volna keresni..Na majd most.:)

pocaklakó minimanó 2014.04.09. 10:57:07

Jobban örülnék, ha a konzervatív szellemiség inkább a korábbi korok konzervativizmusához hajolna közelebb, ahol még számítottak a normák és a tradíciók.
süti beállítások módosítása